Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloven jullie?

+39
Sweety
Melis_je
Chocoholic
Dennenappel
loura
Butterfly78
Teddyaapje
Shisha
nina
luisa
Miss G
Flippin' Bitch
Qiara
lieke89
Chocolate Cookie
Fearie
_Femme
Mari
TukTuk
Lavendel
VeryCherry
Lotus
Ilargi
Polly
Phileine
Jeanette
Printje
Mamasapje
JoyceVL
Monte
Juul
*Lookie*
Zora
Sarah1985
Burn
Arwyn
SuperGrover
Floor
Travel-Addict
43 plaatsers

Pagina 8 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:45

Fauve schreef:
_Donnaa schreef:
Storm schreef:
_Donnaa schreef:
Ik geloof niet in god, maar ik geloof dat 'alles' met een reden gebeurd..
Ik vind zoiets gewoon heel link om te zeggen, dat alles met een reden gebeurd...en daar komen we weer, met welke reden gebeurd dat dan? Waarom lijden mensen als alles met een reden gebeurd?
Ik snap dat je daar geen antwoord op weet hoor, ik zelf ook niet, daarom ben ik er nog niet helemaal uit wat ik geloof. Ik wil ergens 100 procent achter kunnen staan.
Daar heb ik dus inderdaad geen antwoord op, want ik weet geen reden waarom de oma van de buurvrouw van m`n tante kanker heeft gekregen, maar IK geloof dat wat mij overkomt en toekomt met een reden gebeurd.. En nee, als ik straks een aanrijding krijg weet ik daar de reden niet van, maar misschien de dag erna wel of over een maand, of over 60 jaar.. Mijn pad is allang uitgestippeld, ik moet het alleen nog bewandelen, dat is waar ik in geloof. En aangezien het voor mij uitgestippeld is, heeft 'alles' een reden..

Dat geloof ik dan weer niet helemaal. Ik geloof wel dat je keuzes je pad kunnen veranderen (al zal jij waarschijnlijk dan vinden dat je die keuzes ook maakt om een reden smile)
Inderdaad, haha.. Maar ik kan dus ook niet verklaren waarom mensen op het verkeerde pad komen. Is dat dan je uitgestippelde pad (ben je mooi klaar mee dan) of heb je met een reden (die dus nog niet bekend is) een verkeerde keuze gemaakt, juist om (tijdelijk) van het uitgestippelde pad af te wijken..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:46

Storm schreef:Ik vind het heel, heel eng om te geloven in een duivel. Misschien heb ik iets te vaak excorcist films gekeken, ik weet het niet, maar ik word zo naar van het idee dat een duivel in je kan gaan zitten. Ik wil daar níet in geloven gewoon.
Oe ja, brrr. Mijn beeld van de duivel is wel iets anders, ik geloof dat al het kwade uit hem voortkomt, net zoals ik geloof dat al het goede uit God voortkomt. Hoe hij er verder uitziet, met of zonder hoorntjes enzo :P, dat weet ik niet. Vind ik ook niet belangrijk. Ik houd me ook niet zoveel bezig met de duivel; die eer gun ik hem niet. Misschien kun jij die redenering ook gebruiken als je weer eens bang bent?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:47

_Donnaa schreef:
Inderdaad, haha.. Maar ik kan dus ook niet verklaren waarom mensen op het verkeerde pad komen. Is dat dan je uitgestippelde pad (ben je mooi klaar mee dan) of heb je met een reden (die dus nog niet bekend is) een verkeerde keuze gemaakt, juist om (tijdelijk) van het uitgestippelde pad af te wijken..

Ik heb altijd het idee dat je dat pas weet als je ouder bent (hoe stom dat ook klinkt haha).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:48

Gloria schreef:
Storm schreef:Ik vind het heel, heel eng om te geloven in een duivel. Misschien heb ik iets te vaak excorcist films gekeken, ik weet het niet, maar ik word zo naar van het idee dat een duivel in je kan gaan zitten. Ik wil daar níet in geloven gewoon.
Oe ja, brrr. Mijn beeld van de duivel is wel iets anders, ik geloof dat al het kwade uit hem voortkomt, net zoals ik geloof dat al het goede uit God voortkomt. Hoe hij er verder uitziet, met of zonder hoorntjes enzo :P, dat weet ik niet. Vind ik ook niet belangrijk. Ik houd me ook niet zoveel bezig met de duivel; die eer gun ik hem niet. Misschien kun jij die redenering ook gebruiken als je weer eens bang bent?

Wow ik heb al teveel meegemaakt om er zo over te denken als jij smile Ik zie hem meer zoals Storm hem omschrijft, én ook zoals jij hem omschrijft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:48

Ik ben gereformeerd opgevoed, maar wat me daar het meest van irriteerde is dat je zo'n enorm schuldgevoel krijgt aangepraat. Je hoort de hele tijd dat je zondig bent en dat Jezus voor jouw fouten is gestorven en dat je daar zielsgelukkig om moet zijn. Als kind dacht ik altijd: welke fouten heb ik gemaakt, wat zijn mijn zonden? Ik dacht dan aan de keren dat ik een snoepje jatte uit de kast van mijn moeder, dat soort kleine dingetjes. Ik dacht dan dat God en Jezus echt boos waren dat ik fouten maakte, dat iedereen mij zondig vond, en dat God daarom zijn enige zoon moest offeren. Tja, dat wekt toch al snel een enorm schuldgevoel in de hand. Je bent al zondig als je net op de aarde komt... en als je nog meer foute dingen doet kom je in de hel.

Leuk wereldbeeld krijg je zo mee... laughcry


Laatst aangepast door Noa op di 26 apr 2011 - 21:50; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Jeanette di 26 apr 2011 - 21:49

Ik denk niet dat het leven je overkomt, maar dat het een vat vol keuzes is.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:50

Fauve schreef:
_Donnaa schreef:
Inderdaad, haha.. Maar ik kan dus ook niet verklaren waarom mensen op het verkeerde pad komen. Is dat dan je uitgestippelde pad (ben je mooi klaar mee dan) of heb je met een reden (die dus nog niet bekend is) een verkeerde keuze gemaakt, juist om (tijdelijk) van het uitgestippelde pad af te wijken..

Ik heb altijd het idee dat je dat pas weet als je ouder bent (hoe stom dat ook klinkt haha).
Ik denk dat veel antwoorden ook pas komen als je ouder bent.. De tijd zal het leren, daar denk ik ook best vaak aan.

Je bedoeld toch wel leeftijd he? Of bedoel je ouder worden als papa of mama? :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:50

loura schreef:Over het geloof kan je blijven discuseren, maar dat is iets waar de mensen gewoon niet uitkomen.
Is dat het doel dan, het eruit komen? En hier is geen discussie, we zijn echt met elkaar in gesprek over hoe het leven in elkaar zit.

loura schreef:Ik vind het niet arrogant om te zeggen dat mensen geloven om zich ergens aan vast te houden hoor. Dit is volgens mij heel menselijk namelijk. Alleen voor de 1 is dit geloof en de ander doet dit op andere manieren. Ik kan gewoon echt niet begrijpen dat mensen in een god geloven en hun levensstijl daar zo aan kunnen passen.
Kijk, jij blijft gewoon je puntje vasthouden, reageert niet op de argumenten van mensen die je een andere kant probeerden uit te leggen. Dan snap ik wel dat je niet graag in discussie gaat, want als we dat allemaal zouden doen, zou het inderdaad niets opleveren. Jammer, want in een goed gesprek kan het je echt veel goeds doen. Dus gooi je hart open en doe lekker mee Wink.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:52

Fauve schreef:Dat geloof ik dan weer niet helemaal. Ik geloof wel dat je keuzes je pad kunnen veranderen (al zal jij waarschijnlijk dan vinden dat je die keuzes ook maakt om een reden smile)
Goeie film over dit thema: The Adjustment Bureau. Volgens mij draait 'ie nog in de bios.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:52

Gloria schreef:
Fauve schreef:Dat geloof ik dan weer niet helemaal. Ik geloof wel dat je keuzes je pad kunnen veranderen (al zal jij waarschijnlijk dan vinden dat je die keuzes ook maakt om een reden smile)
Goeie film over dit thema: The Adjustment Bureau. Volgens mij draait 'ie nog in de bios.
Staat genoteerd smile

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Polly di 26 apr 2011 - 21:53

Shisha schreef:Voor degenen die in god geloven, geloven jullie dan ook in de duivel?

Mijn vriend legt het ook altijd zo uit dat de mens vrije wil heeft gekregen en dus de keuze kan maken om leed bij andere toe te brengen. Dat god wel kan ingrijpen maar dit niet doet omdat het de vrije wil tegenspreekt. En dan heb je nog de duivel die voor slechte dingen zorgt, je probeert te overtuigen zodat je de verkeerde keuze maakt en niet in god geloofd zodat je niet naar de hemel gaat.

Dit vind ik altijd zo'n vervelende uitspraak. De verkeerde keuze. Ongelovigen hebben geen medelijden nodig omdat ze niet naar de hemel gaan vanwege hun verkeerde keuzes. Ik vind het gewoon niet netjes om ervan uit te gaan dat jouw visie de enige juiste is en iedereen die niet gelooft met medelijden te behandelen.
Niet tegen jou persoonlijk bedoeld hoor Shisha, dit is gewoon iets dat vaker naar vorgen komt in een discussie over het geloof. Ik snap niet waarom Loura commentaar krijgt dat haar uitspraak arrogant is, terwijl zij het ziet als een logische benadering op het ontstaan van geloof. En bovenstaande uitspraak wordt dan wel geaccepteerd.


Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:55

Jen_ schreef:Waarom Gloria? (ik geloof ook in de duivel)
Omdat ik het kwaad manifester vind dan het goede. In andere woorden: het kwaad zie ik meer/duidelijker in de wereld om mij heen. Ik zie het ook in mezelf. En al die mensen die geesten zien of zich met de duistere kant van het leven bezighouden. Dat allemaal kan ik niet ontkennen en dat leidt mij naar de bron: de duivel. En als er dan een duivel is, moet er ook een God zijn. Want er bestaat ook goedheid in de wereld. De bron daarvan moet dan God zijn. Dit is één van de redeneringen die ik heb om in God te geloven hoor, niet dé redenering.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Polly di 26 apr 2011 - 21:56

Melis_je schreef:Ik geloof juist niet dat dingen een reden hebben. Ik kan me er prima in vinden dat er geen plan is en dat leven geen doel heeft. Ik zie het als gevolg van geboren worden, that's it.

Zo zie ik het ook.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:56

_Donnaa schreef:
Fauve schreef:
_Donnaa schreef:
Inderdaad, haha.. Maar ik kan dus ook niet verklaren waarom mensen op het verkeerde pad komen. Is dat dan je uitgestippelde pad (ben je mooi klaar mee dan) of heb je met een reden (die dus nog niet bekend is) een verkeerde keuze gemaakt, juist om (tijdelijk) van het uitgestippelde pad af te wijken..

Ik heb altijd het idee dat je dat pas weet als je ouder bent (hoe stom dat ook klinkt haha).
Ik denk dat veel antwoorden ook pas komen als je ouder bent.. De tijd zal het leren, daar denk ik ook best vaak aan.

Je bedoeld toch wel leeftijd he? Of bedoel je ouder worden als papa of mama? :P

Haha ja ik bedoel in leeftijd :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:56

Gloria schreef:
Jen_ schreef:Waarom Gloria? (ik geloof ook in de duivel)
Omdat ik het kwaad manifester vind dan het goede. In andere woorden: het kwaad zie ik meer/duidelijker in de wereld om mij heen. Ik zie het ook in mezelf. En al die mensen die geesten zien of zich met de duistere kant van het leven bezighouden. Dat allemaal kan ik niet ontkennen en dat leidt mij naar de bron: de duivel. En als er dan een duivel is, moet er ook een God zijn. Want er bestaat ook goedheid in de wereld. De bron daarvan moet dan God zijn. Dit is één van de redeneringen die ik heb om in God te geloven hoor, niet dé redenering.

Haha gelukkig (laatste zin) maar dat wist ik natuurlijk wel. Ja ik snap je uitleg nu. Tnx!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:57

Jen_ schreef:Wow ik heb al teveel meegemaakt om er zo over te denken als jij smile
Je bedoelt over hem de eer van de angst niet gunnen?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:57

_Donnaa schreef:Je bedoeld toch wel leeftijd he? Of bedoel je ouder worden als papa of mama? :P [/i]
*grinnik*

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Melis_je di 26 apr 2011 - 21:59

Gloria schreef: In andere woorden: het kwaad zie ik meer/duidelijker in de wereld om mij heen. Ik zie het ook in mezelf.

Kwaad in jezelf? Wat zou ik me hierbij kunnen voorstellen? Zie je de mensen die in geesten geloven dan als bezeten door de duivel of de geesten als manifestatie van de duivel?
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Sweety di 26 apr 2011 - 22:00

Ik ( als niet gelovige ) zou het ook zo kunnen zien: zowel God als de duivel zit in jezelf. Het gaat om de keuzes die je maakt in het leven. Steel je dan is dat een verkeerde keuze en dus van de duivel. Help je iemand die het moeilijk heeft dan maak je een goede keuze en dus van God.

Misschien slaat deze redenering nergens op maar ik zou zeggen dat ze beiden in jezelf zit. En het is je eigen keuze ermee te doen wat je wilt doen.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Melis_je di 26 apr 2011 - 22:01

Maar steel je om je kinderen te voeden, van welke kant komt dat dan?
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Sweety di 26 apr 2011 - 22:03

Melis_je schreef:Maar steel je om je kinderen te voeden, van welke kant komt dat dan?
Is deze voor mij bedoelt?

Ik denk dan dat als je steelt om je kinderen te voeden God dit zou begrijpen. Hij zou toch niet willen dat je je kinderen laat verhongeren? Ik doel meer dan op het feit dat je steelt voor jezelf uit slechte bedoelingen. Bv een inbraak en dan juwelen stelen en die verpanden voor meer geld.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Melis_je di 26 apr 2011 - 22:05

Niet specifiek voor jou hoor, veel 'slecht gedrag' valt op meer manieren uit te leggen.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 22:05

Iets is toch ook niet altijd OF goed OF slecht?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 22:06

Melis_je schreef:Kwaad in jezelf? Wat zou ik me hierbij kunnen voorstellen? Zie je de mensen die in geesten geloven dan als bezeten door de duivel of de geesten als manifestatie van de duivel?
Dat laatste inderdaad. En let wel, voor zover ik kan overzien natuurlijk. Want ik houd me daar totaal niet mee bezig, dus dit oordeel staat ook bij mij nog op losse schroeven.

Kwaad in mezelf: bv. dat ik weet dat onder de 'juiste' omstandigheden ik ook een moord zou kunnen plegen of iets afschuwelijks kan doen. Maar ook dagelijks al: dat ik me aan mensen erger zonder reden, dat ik dingen denk die niet goed (van het goede, van God) zijn, lichtvaardig oordelen, verkeerde luiheid, hang naar negativiteit etc.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 22:09

Fauve schreef:Iets is toch ook niet altijd OF goed OF slecht?
Weet ik nooit zo goed. Denk dat het motief achter de keuze nóg leidender is. Anderzijds, mensen kunnen met goede bedoelingen slechte keuzes maken. Lastig...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 8 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 8 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum