Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloven jullie?

+39
Sweety
Melis_je
Chocoholic
Dennenappel
loura
Butterfly78
Teddyaapje
Shisha
nina
luisa
Miss G
Flippin' Bitch
Qiara
lieke89
Chocolate Cookie
Fearie
_Femme
Mari
TukTuk
Lavendel
VeryCherry
Lotus
Ilargi
Polly
Phileine
Jeanette
Printje
Mamasapje
JoyceVL
Monte
Juul
*Lookie*
Zora
Sarah1985
Burn
Arwyn
SuperGrover
Floor
Travel-Addict
43 plaatsers

Pagina 1 van 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Geloven jullie?

Bericht  Travel-Addict wo 20 apr 2011 - 7:31

En zo ja welk geloof?

Ikzelf ben van huis uit Atheist, me grootouders zijn wel Christelijk alleen me ouders doen niet veel aan het geloof. Ik ben sinds 5 jaar veel aan het lezen over de Islam, en ben ook bekeerd tot de Islam 1 jaar geleden.

Travel-Addict
Travel-Addict
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 61
Punten : 104
Registratiedatum : 27-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Floor wo 20 apr 2011 - 7:33

Ja ik ben gelovig en ga regelmatig naar de kerk (r.k.)
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  SuperGrover wo 20 apr 2011 - 7:35

Nee. Soms claim ik spagnost te zijn, maar dat hangt volledig samen met de religieuze feestdagen die daarmee gepaard gaan (elke vrijdag).

Ik heb het geprobeerd, christen te zijn. Maar dat was puur uit angst voor een kwaadaardige god die me zou vermorzelen als ik zijn bestaan in twijfel zou trekken. Als god zo'n kwaadaardige vermorzelaar is, waarom zou ik dan zijn gratie willen verdienen? En ach, ik geloof het gewoon niet zo, dus ik hou mezelf voor de gek als ik anders beweer.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Arwyn wo 20 apr 2011 - 7:36

Travel-Addict schreef:En zo ja welk geloof?

Ikzelf ben van huis uit Atheist, me grootouders zijn wel Christelijk alleen me ouders doen niet veel aan het geloof. Ik ben sinds 5 jaar veel aan het lezen over de Islam, en ben ook bekeerd tot de Islam 1 jaar geleden.


Even heel flauw hoor, maar als je ouders Christelijk zijn, ben jij dat van huis uit ook. Van huis uit is wat je ouders zijn en je hebben meegegeven. Als die Christen zijn, kun je dus niet van huis uit atheïst zijn..

Ik zelf ben protestants. Ga niet zo vaak naar de kerk, maar in mijn dagelijks leven speelt het wel een rol.

Super Grover: Dat is dus echt een God waar ik niet in kan geloven, in de 'kwade' God die er alleen maar is om ons te straffen als we iets verkeerd doen. Ik geloof in de Vader versie zeg maar. Iemand die net als je eigen vader op je let en er altijd voor je is. Die dus blij is als jij blij bent en je raad geeft als je niet weet wat je moet. Ik ben dan ook totaal niet Godvrezend te noemen. Ik kan gewoon niet geloven dat God iemand is waar je bang voor zou moeten zijn.


Laatst aangepast door Arwyn op wo 20 apr 2011 - 7:39; in totaal 1 keer bewerkt
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Burn wo 20 apr 2011 - 7:36

Ja, ik geloof. Ik ben Christelijk opgevoed, en ga redelijk vaak naar de Gereformeerde Kerk.

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  SuperGrover wo 20 apr 2011 - 7:38

Arwyn schreef:
Travel-Addict schreef:En zo ja welk geloof?

Ikzelf ben van huis uit Atheist, me grootouders zijn wel Christelijk alleen me ouders doen niet veel aan het geloof. Ik ben sinds 5 jaar veel aan het lezen over de Islam, en ben ook bekeerd tot de Islam 1 jaar geleden.


Even heel flauw hoor, maar als je ouders Christelijk zijn, ben jij dat van huis uit ook. Van huis uit is wat je ouders zijn en je hebben meegegeven. Als die Christen zijn, kun je dus niet van huis uit atheïst zijn..

Ik zelf ben protestants. Ga niet zo vaak naar de kerk, maar in mijn dagelijks leven speelt het wel een rol.
Ze zegt toch dat haar ouders weinig met het geloof hebben? Haar grootouders zijn christelijk, maar dat maakt jou als kleinkind niet 'van huis uit christelijk'.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Travel-Addict wo 20 apr 2011 - 7:39

Arwyn schreef:
Travel-Addict schreef:En zo ja welk geloof?

Ikzelf ben van huis uit Atheist, me grootouders zijn wel Christelijk alleen me ouders doen niet veel aan het geloof. Ik ben sinds 5 jaar veel aan het lezen over de Islam, en ben ook bekeerd tot de Islam 1 jaar geleden.


Even heel flauw hoor, maar als je ouders Christelijk zijn, ben jij dat van huis uit ook. Van huis uit is wat je ouders zijn en je hebben meegegeven. Als die Christen zijn, kun je dus niet van huis uit atheïst zijn..

Ik zelf ben protestants. Ga niet zo vaak naar de kerk, maar in mijn dagelijks leven speelt het wel een rol.

Me vader is Christelijk, me moeder is Atheist. Maar me vader doet niet veel met het geloof waardoor ik niet Christelijk ben opgevoed.
Geen idee of dat me dan nog Christelijk maakt?
Travel-Addict
Travel-Addict
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 61
Punten : 104
Registratiedatum : 27-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Sarah1985 wo 20 apr 2011 - 7:42

ik van huis uit christelijk en ging regelmatig na de kerk. Maar de afgelopen jaar twijvel ik nogal aan het geloof. We zijn ook in de kerk getrouwd
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:43

ja, ik geloof. (RK) ik weet alleen nog niet zo goed of ik alles geloof.. en wat wel/niet..

Ik vind het geloof een enorm moeilijke kwestie.. ik heb me er denk ik nooit genoeg in verdiept.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Arwyn wo 20 apr 2011 - 7:45

Travel-Addict schreef:
Arwyn schreef:
Travel-Addict schreef:En zo ja welk geloof?

Ikzelf ben van huis uit Atheist, me grootouders zijn wel Christelijk alleen me ouders doen niet veel aan het geloof. Ik ben sinds 5 jaar veel aan het lezen over de Islam, en ben ook bekeerd tot de Islam 1 jaar geleden.


Even heel flauw hoor, maar als je ouders Christelijk zijn, ben jij dat van huis uit ook. Van huis uit is wat je ouders zijn en je hebben meegegeven. Als die Christen zijn, kun je dus niet van huis uit atheïst zijn..

Ik zelf ben protestants. Ga niet zo vaak naar de kerk, maar in mijn dagelijks leven speelt het wel een rol.

Me vader is Christelijk, me moeder is Atheist. Maar me vader doet niet veel met het geloof waardoor ik niet Christelijk ben opgevoed.
Geen idee of dat me dan nog Christelijk maakt?

Ah, oké, dan ben je niet Christelijk opgevoed nee. Ik vatte het op dat je ouders beide Christen zijn en dit ook aan jou meegegeven hebben vroeger, dan ben je van huis uit Christelijk. Als ze jouw er verder niet mee hebben opgevoed (niet naar de kerk of naar een Christelijk school), ben je iig niet van huis uit Christen nee. Verkeerd begrepen dus! smile
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Zora wo 20 apr 2011 - 7:46

Ik ben gelovig opgevoed, heb op een Christelijke basis- en middelbare school gezeten. Vindt nog steeds veel wat met het geloof te maken erg interessant, maar geloof zelf absoluut niet meer. Vind er teveel inzitten waar ik mezelf niet in kan herkennen, en moet tot mijn spijt zeggen dat ik veel wat strenger gelovigen die ik ken erg hypocriet vind.
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:50

Ja, ik geloof.
Ik ben van huis uit christelijk opgevoed, ben zo'n 10 jaar geleden bekeerd tot de islam.

Moet alleen wel zeggen, dat sinds de kinderen er zijn, mijn man en ik ons er zeer weinig mee bezig hebben gehouden en hierdoor ook weer een beetje van het geloof vallen, of hoe noem je zoiets?
Dat we iig steeds vaker nadenken wat het nut van sommige regels nu is, die naar ons idee niet zoveel kwaad kunnen en in hoeverre we daar in mee willen gaan of niet...en of we onszelf niet teveel beperken met dingen, als achteraf blijkt dat ons geloof niet het juiste geloof is (er zijn immers zoveel geloven). Dat we dan bijvoorbeeld voor niets minder uit het leven hebben gehaald dan had gekund.

Is dat herkenbaar voor iemand, dat wanneer je minder bezig bent met je geloof, je ook meer vraagtekens krijgt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:52

Arwyn schreef:Ik ben dan ook totaal niet Godvrezend te noemen. Ik kan gewoon niet geloven dat God iemand is waar je bang voor zou moeten zijn.
De term 'godvrezend' heeft niets te maken met vrees, als in 'angst'. Vrezen is gewoon een ouderwetse term voor respecteren of eerbiedigen. Als je dus godvrezend bent, heb je eerbied/respect voor God. Zijn veel misverstanden over Wink.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:57

Coco schreef:Is dat herkenbaar voor iemand, dat wanneer je minder bezig bent met je geloof, je ook meer vraagtekens krijgt?[/color]
Niet meer vraagtekens. Maar vergelijk je verhouding tot God eens met een relatie met bv. je man. Als je weinig tijd en energie in elkaar steekt, niet echt geinteresseerd bent en niet dieper zoekt naar wie diegene is, zal je liefde en passie verflauwen. Zo is het denk ik ook met onze houding tegenover God. Als je Hem niet opzoekt, is het menselijk om lauw te worden. Gelukkig kan God jóú opzoeken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:57

Ik geloof zelf niet in een God, maar ik vind atheïst wel een akelige term. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom. Ik zeg liever dat ik niet geloof dan dat ik een atheïst ben.

Mijn vriend gelooft wel en gaat elke zondag naar de kerk (Protestants). Ik ben een aantal keer meegeweest, ook met jongerenavonden e.d. maar ik moet echt toegeven dat het niets voor mij is. Ik voel me heel ongemakkelijk als ze gaan bidden of over God gaan praten. Mijn vriend en ik respecteren elkaar daar volledig in.

De kerk waar hij lid van is is wel een hele leuke kerk. Er komen allerlei soorten mensen en je wordt volledig in je waarde gelaten, of je nou gelooft of niet. Dat vind ik heel mooi.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 7:57

Ik zie mezelf als spiritueel, niet gelovig. Ben ook niet gelovig opgevoed. Het spirituele komt wel uit mezelf, mijn familie vind het maar onzin. Ze lachen me er soms zelfs om uit.




Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  *Lookie* wo 20 apr 2011 - 7:58

Ik ben nog een beetje zoekende. Mijn vader is RK, mijn moeder atheist, ik heb er in mijn opvoeding wel wat van meegekregen maar we gingen bijvoorbeeld niet naar de kerk. Wel heeft het altijd mijn interesse gehad op de een of andere manier. Als kind wilde ik al uit mezelf naar de zondagschool bijvoorbeeld.
Maar ik blijf het lastig vinden, ik merk dat ik redelijk 'wetenschappelijk' ben aangelegd, of hoe zeg je dat? Ik bedenk dan over bepaalde dingen uit de bijbel dat ze best wel wetenschappelijk verklaard kunnen worden, alleen dat mensen in de tijd dat deze werd geschreven wetenschappelijk gezien nog minder ver waren en het daarom op die manier verklaarden.
Hiermee wil ik trouwens niemand voor het hoofd stoten hoor, ik denk dat het belangrijkste is dat je respect hebt voor anders gelovigen (en niet-gelovigen). Immers, niemand weet het toch 100% zeker, daarom heet het ook geloof. En iedereen heeft daar zijn eigen kijk op, ook mensen binnen eenzelfde religie.
Kortom, ik ben er nog niet uit óf ik geloof (want ergens denk ik wel dat er 'meer' is maar ik bedenk dus altijd ook weer wetenschappelijke verklarinen) maar ik verdiep me er wel in omdat ik het boeiend vind, en dan hoop ik ooit wel overtuigd te kunnen zeggen: ik geloof, of ik geloof niet.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  SuperGrover wo 20 apr 2011 - 8:00

Nou ja, ik vind het moeilijk te geloven, dat er een god is, die pure goedheid en liefde is, maar daarbij ook nog oppermachtig. Dat vind ik niet te verenigen met hoe het met deze wereld is gesteld, maar ook niet met de teksten in de bijbel. Je overtreedt 1 kansloze regel, die echt for no reason is opgelegd behalve machtsvertoon, en hup je verandert in een zoutpilaar. Ja dat is het oude testament, maar als die onbelangrijk zou zijn, dan zouden ze het niet in de bijbel op moeten nemen. Ik lees vooral dat god boos is, als je iets anders gelooft, als je twijfelt, als je iets wel of niet doet.

En preken in de kerk, nou daar word ik ook niet gelukkig van. De boodschap die ik daaruit oppak is: "Je gelooft maar, anders zul je branden in de hel". En als je dingen onbegrijpelijk en ongeloofwaardig vind, dan is "Gods wegen zijn ondoorgrondelijk" een afdoende argument. En dat zijn dan de boodschappers die de liefde van god moeten overbrengen... Nee, het is niks voor mij.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:03

Wat bedoelen jullie met 'ik ben van huis uit.....'? Ik vind dat zo'n wazige term. Er wordt toch gevraagd naar of jij gelovig bent of niet?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:03

Maar toch he, SuperGrover, zijn echt niet alle kerken zoals jij beschrijft. De kerk waar mijn vriend regelmatig te vinden is bijvoorbeeld is helemaal niet zo. Je bent daar gewoon welkom zoals je bent, er is geen moeten en zeker geen hel en verdoemis.

Ik vind het wel jammer dat veel mensen zo'n beeld van het geloof/kerken hebben.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:07

Gloria schreef:
Coco schreef:Is dat herkenbaar voor iemand, dat wanneer je minder bezig bent met je geloof, je ook meer vraagtekens krijgt?[/color]
Niet meer vraagtekens. Maar vergelijk je verhouding tot God eens met een relatie met bv. je man. Als je weinig tijd en energie in elkaar steekt, niet echt geinteresseerd bent en niet dieper zoekt naar wie diegene is, zal je liefde en passie verflauwen. Zo is het denk ik ook met onze houding tegenover God. Als je Hem niet opzoekt, is het menselijk om lauw te worden. Gelukkig kan God jóú opzoeken.

Ja daar heb je gelijk in. Momenteel vinden wij het belangrijker om tijd en energie in elkaar te steken aangezien we amper tijd samen hebben. En daardoor vraag ik mij ook vaak af of dat wel goed is en of we juist niet meer tijd in het geloof moeten steken. Dat wordt immers altijd geadviseerd.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:07

Ik verdiep me momenteel in het Taoïsme, in de Tao Te King staan veel wijsheden die mij aanspreken, het is geen geloof, gaat juist over het loslaten van dit soort banden. Voor wie geïnteresseerd is:

De Tao Te Ching beschrijft de weg terug, terug naar de eenvoud, terug naar tevredenheid, terug naar jezelf, terug naar wat je ooit als klein kind geweest bent. Steeds hoef je minder te doen, tot je uiteindelijk niets meer hoeft, niets meer wil, niets meer te verliezen hebt. Dan ben je nooit meer bang, kent geen pijn en verdriet meer, kun je nooit meer ziek worden, nooit gespannen, nooit onrustig, geen verwachtingen dus ook geen teleurstellingen meer. Dan ben je wijs en onkwetsbaar.

Het begin van het eerste hoofdstuk is al meteen heel krachtig en legt uit waarom ik geen naam wil geven aan mijn ''geloof'':

1

Het Onuitsprekelijke, waar over gepraat wordt, is niet het eeuwige Onuitsprekelijke
Een naam voor het Onnoembare, is maar een naam
Het Onnoembare is dat, wat alles doet zijn
Door dingen een naam te geven wordt het ondeelbare verdeeld


De hele tekst kun je lezen op: http://home.pages.at/onkellotus/TTK/Dutch_Anonymus_TTK.html#Kap81

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:08

Storm schreef:Maar toch he, SuperGrover, zijn echt niet alle kerken zoals jij beschrijft. De kerk waar mijn vriend regelmatig te vinden is bijvoorbeeld is helemaal niet zo. Je bent daar gewoon welkom zoals je bent, er is geen moeten en zeker geen hel en verdoemis.

Ik vind het wel jammer dat veel mensen zo'n beeld van het geloof/kerken hebben.

Ondanks dat ik niet geloof ben ik het met die laatste zin eens.

Maar dat heb ik ook met mijn spirituele instelling, daar is ook veel negativiteit over.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:09

@Coco: Ik zou geen tijd in het geloof steken. Ik zou samen meer contact met God hebben. Het gaat niet om de regels hè, maar om leven voor jullie ziel.


Laatst aangepast door Gloria op wo 20 apr 2011 - 8:10; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Burn wo 20 apr 2011 - 8:09

Tea-Leaf schreef:Wat bedoelen jullie met 'ik ben van huis uit.....'? Ik vind dat zo'n wazige term. Er wordt toch gevraagd naar of jij gelovig bent of niet?

Ze zijn thuis bijv. Christelijk opgevoedt.. Maar inderdaad het gaat erom wat ze nu zijn! Wink

Burn
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 12281
Punten : 12796
Registratiedatum : 07-02-11
Woonplaats : Ergens in Drenthe

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 12 1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum