Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloven jullie?

+39
Sweety
Melis_je
Chocoholic
Dennenappel
loura
Butterfly78
Teddyaapje
Shisha
nina
luisa
Miss G
Flippin' Bitch
Qiara
lieke89
Chocolate Cookie
Fearie
_Femme
Mari
TukTuk
Lavendel
VeryCherry
Lotus
Ilargi
Polly
Phileine
Jeanette
Printje
Mamasapje
JoyceVL
Monte
Juul
*Lookie*
Zora
Sarah1985
Burn
Arwyn
SuperGrover
Floor
Travel-Addict
43 plaatsers

Pagina 2 van 12 Vorige  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 2 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:10

Tea-Leaf schreef:Wat bedoelen jullie met 'ik ben van huis uit.....'? Ik vind dat zo'n wazige term. Er wordt toch gevraagd naar of jij gelovig bent of niet?

Wat ik ermee bedoel is dat ik zo opgevoed ben, en ook christen was. Ik geloofde er heilig in, maar het was ook het enige geloof waar ik op dat moment bekend mee was. Eenmaal op onderzoek uitgegaan heb ik dus een andere weg gekozen.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:10

Storm schreef:Maar toch he, SuperGrover, zijn echt niet alle kerken zoals jij beschrijft. De kerk waar mijn vriend regelmatig te vinden is bijvoorbeeld is helemaal niet zo. Je bent daar gewoon welkom zoals je bent, er is geen moeten en zeker geen hel en verdoemis.

Ik vind het wel jammer dat veel mensen zo'n beeld van het geloof/kerken hebben.
Ik zoek ook nog naar zo'n kerk... Tot nu toe heb ik me in geen enkele kerk thuis gevoeld... Soms mis ik het wel om wat meer verdieping in die vorm in mijn leven te hebben...

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:11

Gloria schreef:Ik zou geen tijd in het geloof steken. Ik zou samen meer contact met God hebben. Het gaat niet om de regels hè, maar om leven voor je ziel.

Ik geloof dat dat momenteel te ver van ons bed is, waar we dat een jaar geleden zouden doen, klinkt het nu te zweverig.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:11

Burn schreef:
Tea-Leaf schreef:Wat bedoelen jullie met 'ik ben van huis uit.....'? Ik vind dat zo'n wazige term. Er wordt toch gevraagd naar of jij gelovig bent of niet?

Ze zijn thuis bijv. Christelijk opgevoedt.. Maar inderdaad het gaat erom wat ze nu zijn! Wink
Ik vind het wel belangrijke informatie, want het zegt iets over de cultuur waarin iemand is opgegroeid. Dit is toch je basis van waaruit je de wereld bent gaan zien, al kan je later totaal anders gaan denken natuurlijk.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:12

Noa, ik hoor dat vaker van mensen, dat ze juist naar zo'n kerk op zoek zijn. Als je dat aanspreekt, moet je eens naar een Ontmoetingskerk gaan bij jou in de buurt?

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 20 apr 2011 - 8:12

Storm schreef:Maar toch he, SuperGrover, zijn echt niet alle kerken zoals jij beschrijft. De kerk waar mijn vriend regelmatig te vinden is bijvoorbeeld is helemaal niet zo. Je bent daar gewoon welkom zoals je bent, er is geen moeten en zeker geen hel en verdoemis.

Nee ik weet het. Ik heb ook een jongerenkerk geprobeerd, maar daar kreeg ik nog erger de creeps van dan de rk-kerk. Van die zachte stemmen, vage termen (Hij leidt je de weg, je moet Jezus in je hart laten wonen) en van die mensen die me het gevoel geven dat ik Satan in person ben, omdat ik er geen problemen mee heb om af en toe een hele zaterdagavond door te halen, drinken, af en toe eens een joint roken, bisexueel ben, etc. Er zullen vast ook kerken zijn die dat allemaal helemaal prima vinden, maar die zitten niet in dit prutdorp Wink Daar is het living on the edge, dat er ook een zondagmiddagmis is, voor de jongeren die willen uitslapen.

Maar ik heb zoveel vragen, en mijn ervaring is ook dat je die niet kwijt kunt bij gelovigen. Ik beland zo snel in een spiraal waarin de gelovige een soort propaganda gaat houden en ik allerlei argumenten ga aandragen waarom god niet zou bestaan.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:12

Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ik heb op een rooms katholieke school gezeten, maar ik heb vrij weinig met het geloof. Ik weet simpelweg niet goed waar ik in moet geloven.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:14

Noa schreef:Ik verdiep me momenteel in het Taoïsme, in de Tao Te King staan veel wijsheden die mij aanspreken, het is geen geloof, gaat juist over het loslaten van dit soort banden. Voor wie geïnteresseerd is:

Interessant, ik ga dat binnenkort eens doorlezen.

Gast
Gast

Coco schreef:Ik geloof dat dat momenteel te ver van ons bed is, waar we dat een jaar geleden zouden doen, klinkt het nu te zweverig.
Voelt God ook te zweverig, te niet realistisch, alsof Hij er niet echt is? Bedoel je dat?

Gast
Gast

SuperGrover schreef:

Nee ik weet het. Ik heb ook een jongerenkerk geprobeerd, maar daar kreeg ik nog erger de creeps van dan de rk-kerk. Van die zachte stemmen, vage termen (Hij leidt je de weg, je moet Jezus in je hart laten wonen) en van die mensen die me het gevoel geven dat ik Satan in person ben, omdat ik er geen problemen mee heb om af en toe een hele zaterdagavond door te halen, drinken, af en toe eens een joint roken, bisexueel ben, etc. Er zullen vast ook kerken zijn die dat allemaal helemaal prima vinden, maar die zitten niet in dit prutdorp Wink Daar is het living on the edge, dat er ook een zondagmiddagmis is, voor de jongeren die willen uitslapen.

Maar ik heb zoveel vragen, en mijn ervaring is ook dat je die niet kwijt kunt bij gelovigen. Ik beland zo snel in een spiraal waarin de gelovige een soort propaganda gaat houden en ik allerlei argumenten ga aandragen waarom god niet zou bestaan.
Wat grappig dat je dat zegt, van 'onze' kerk is de dominee lesbisch én zwanger smile je ziet maar, wat een verschil er in de kerken zit. Ik kan me best voorstellen dat een heleboel kerken ontzettend streng zijn, daar zou ik me ook helemaal niet thuis voelen. Maar in 'onze' kerk zitten juist heel veel jongeren, gewoon mensen als jij en ik, die in God geloven of juist niet. Dat is het mooie eraan. Alles komt daar samen.

Gast
Gast

Bericht  Arwyn wo 20 apr 2011 - 8:14

Gloria schreef:
Arwyn schreef:Ik ben dan ook totaal niet Godvrezend te noemen. Ik kan gewoon niet geloven dat God iemand is waar je bang voor zou moeten zijn.
De term 'godvrezend' heeft niets te maken met vrees, als in 'angst'. Vrezen is gewoon een ouderwetse term voor respecteren of eerbiedigen. Als je dus godvrezend bent, heb je eerbied/respect voor God. Zijn veel misverstanden over Wink.
Nou, er zijn nog genoeg kerken die die oude variant gebruiken? Ben een paar keer naar verschillende kerken geweest met een vriendin en in sommige prediken ze dat je Godvrezend moet leven en daar bedoelden ze dan echt mee dat je bang moest zijn voor God omdat hij alles weet en kan en omdat iedereen vanaf het moment dat hij/zij geboren is al een zondaar is en er per eeuw misschien 1 iemand goed genoeg is om in de hemel te komen, de rest gaat naar de hel.. Dat vind ik toch behoorlijk angstig, niet mijn idee van respect iig!
Verder heb je gelijk hoor, het is met het geloof maar net hoe mensen het zelf interpreteren.
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  *Lookie* wo 20 apr 2011 - 8:17

Noa schreef:

Ik zoek ook nog naar zo'n kerk... Tot nu toe heb ik me in geen enkele kerk thuis gevoeld... Soms mis ik het wel om wat meer verdieping in die vorm in mijn leven te hebben...

Vanuit de kerk hier in het dorp (= hervormd) heb je een soort van praatgroepjes, dan kun je met een groep mensen (van je eigen leeftijd of diverse leeftijden) over een bepaald onderwerp praten. Wij doen dit ook weleens, en dan altijd in een klein groepje vrienden en met de dominee erbij. Hij neemt daar echt de tijd voor, gaat ook vaak op zijn initiatief. Ik waardeer dat erg, en het helpt mij ook om mijn eigen weg erin te vinden. Wat ook fijn is aan onze gesprekken is dat iedereen elkaar in zijn waarde laat. De meningen verschillen weleens, maar iedereen luistert naar elkaar zonder te oordelen. Misschien is dat ook iets voor jou, je zou eens kunnen informeren of zoiets ook bij jou in de buurt is. Het zorgt voor inderdaad een beetje verdieping op een prettige manier.
*Lookie*
*Lookie*
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:17

Ik heb inderdaad ook gemerkt in de kerken waar ik kwam dat iedereen érg behoudend is. Moest mezelf daar ook echt inhouden. Dacht steeds: shit, ze zouden eens moeten weten.... over mijn drugsgebruik in het verleden, mijn losbandigheid op seksueel vlak, mijn uitspattingen in het uitgaansleven, mijn zwaar uit de hand gelopen electro feestjes, een abortus ondergaan, veel vrienden van me zijn homo etc. etc. .... Ik durfde daar niet eens over te beginnen... Voelde me af en toe echt iemand uit een totáál andere wereld en wist niet meer hoe ik dit met het geloof en die mensen moest verenigen...

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:19

@Burn, precies, daarom snapte ik het ook niet.

@Coco: hoe je opgevoed bent betekend toch niet automatisch dat jij ook Christen bent of in jouw geval, was? Ik vind persoonlijk dat het iets is wat je zelf moet ontdekken. Je zegt dus, "ik was ook Christen". Maar dat ben je toch alleen met volle overtuiging, niet omdat iemand je daar constant mee in aanraking brengt? Zelf ontdekken inderdaad, en zelf uitvinden wat jij wel of niet gelooft. Wel mooi om te lezen dat je je eigen pad hebt kunnen vinden.

Ik wil als ik ooit nog een kind/kinderen krijg ze zonder geloof opvoeden, zodat ze zelf kunnen ervaren wat er bij hen past, als ze daar behoefte aan hebben.

Gast
Gast

Noa, ik ben ook echt geen lieverdje geweest in het verleden smile maar ik snap wel wat je bedoelt ja. Je bent toch bang dat mensen je er op aan zullen kijken ofzo, als ze weten van je losbandige leven.

Gast
Gast

Nee, absoluut niet. Als ik nu een geloof zou opzetten zou het een sekte zijn. Het geloof bestaat nog omdat het ooit is ontstaan. Van geloof komt in mijn ogen alleen maar ruzie. En ik geloof ook niet dat ik in de hel kom.
Overigens zie ik het niet als sekte maar hoe ik me er ook in verdiep (want heus wil ik weten waarom mensen in God/Allah geloven) ik snap niet dat je het kunt.

Gast
Gast

Gloria schreef:Voelt God ook te zweverig, te niet realistisch, alsof Hij er niet echt is? Bedoel je dat?

Nee dat niet, ik geloof zeker wel dat God er is. Maar het in contact staan met God, dat voelt te zweverig momenteel. Wellicht komt het door alle drukte en is dat met een paar maanden weer heel wat anders, of misschien is onze kijk op het leven veranderd.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:20

Birgit schreef:Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ik heb op een rooms katholieke school gezeten, maar ik heb vrij weinig met het geloof. Ik weet simpelweg niet goed waar ik in moet geloven.

Je moet niks Birgit. Geloven in jezelf is al heel mooi smile

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:20

Arwyn schreef:Nou, er zijn nog genoeg kerken die die oude variant gebruiken? Ben een paar keer naar verschillende kerken geweest met een vriendin en in sommige prediken ze dat je Godvrezend moet leven en daar bedoelden ze dan echt mee dat je bang moest zijn voor God omdat hij alles weet en kan en omdat iedereen vanaf het moment dat hij/zij geboren is al een zondaar is en er per eeuw misschien 1 iemand goed genoeg is om in de hemel te komen, de rest gaat naar de hel.. Dat vind ik toch behoorlijk angstig, niet mijn idee van respect iig!
Nou, dan snappen die kerken dat woord an sich ook niet. Zoek maar op www.synoniemen.net bv. Vroeger betekende 'vrezen' hetzelfde als respecteren en eerbiedigen. Als het waar is wat jij zegt, ben je echt naar hele strenge kerken geweest; nog rechtser dan rechts, kerkelijk gesproken. Misschien was het ook wat miscommunicatie. Kerken kunnen soms een ander taaltje hebben ;-).

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:21

Tea-Leaf schreef:

@Coco: hoe je opgevoed bent betekend toch niet automatisch dat jij ook Christen bent of in jouw geval, was? Ik vind persoonlijk dat het iets is wat je zelf moet ontdekken. Je zegt dus, "ik was ook Christen". Maar dat ben je toch alleen met volle overtuiging, niet omdat iemand je daar constant mee in aanraking brengt? Zelf ontdekken inderdaad, en zelf uitvinden wat jij wel of niet gelooft. Wel mooi om te lezen dat je je eigen pad hebt kunnen vinden.

Ik wil als ik ooit nog een kind/kinderen krijg ze zonder geloof opvoeden, zodat ze zelf kunnen ervaren wat er bij hen past, als ze daar behoefte aan hebben.

Ik denk dat ik mijn kind over alle geloven iets zou vertellen en ze hiermee wel wil opvoeden. Al die verhalen zijn zo waardevol, maar ik zou me niet vastpinnen op 1 geloof en ook niet pretenderen dat de één beter is dan het andere.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:24

Noa schreef:Ik heb inderdaad ook gemerkt in de kerken waar ik kwam dat iedereen érg behoudend is. Moest mezelf daar ook echt inhouden. Dacht steeds: shit, ze zouden eens moeten weten.... over mijn drugsgebruik in het verleden, mijn losbandigheid op seksueel vlak, mijn uitspattingen in het uitgaansleven, mijn zwaar uit de hand gelopen electro feestjes, een abortus ondergaan, veel vrienden van me zijn homo etc. etc. .... Ik durfde daar niet eens over te beginnen... Voelde me af en toe echt iemand uit een totáál andere wereld en wist niet meer hoe ik dit met het geloof en die mensen moest verenigen...
Dat kan ik me heel goed voorstellen. Maar als je onder de oppervlakte zou gaan, zou je zien dat daar echt geen perfecte mensen rondlopen. Als het goed is, zou je daar ook met die mensen over moeten kunnen praten. Geen enkel mens is beter dan de ander en kerkmensen horen dat te weten.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:28

Noa schreef:
Tea-Leaf schreef:

Ik denk dat ik mijn kind over alle geloven iets zou vertellen en ze hiermee wel wil opvoeden. Al die verhalen zijn zo waardevol, maar ik zou me niet vastpinnen op 1 geloof en ook niet pretenderen dat de één beter is dan het andere.

Ik ga dat bewust niet doen, maar dat is persoonlijk. Ik heb op school ook wel geleerd over wat het geloof inhoudt, maar ik nam dat ter kennisgeving aan. Wel zou ik willen dat mijn kind(eren) leren respect te hebben voor gelovigen.

Mij lijkt het wel een behoorlijk grote 'last' om zoiets op een kind neer te leggen, die nog niet eens weet hoe de wereld in elkaar steekt.

Misschien bedoelen we dan toch redelijk hetzelfde, bedenk ik me nu.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:30

@ Tea-Leaf.
Nee dat klopt, maar ik was het wel en ook met volle overtuiging, ik ging op zaterdag en zondag naar een kinderen/jongerenbijbelclub uit eigen wil, het was ook mijn eigen idee om daar heen te gaan. Maar eenmaal op de middelbare school leerde ik andere geloven kennen en ben ik mij dus pas verder gaan verdiepen (al ben je er voor de middelbare school ook nog te jong voor denk ik, om je bewust in andere richtingen dan die van je ouders te verdiepen).

Onze kinderen krijgen van alles wat mee. Bij mijn ouders thuis zullen ze bijbelverhalen te horen krijgen na het eten, bij mijn schoonouders zullen ze met de islam geconfronteerd worden. Wij geven ze de islam ook wel mee, maar niet op een manier dat ze het moeten. En als ze over andere geloven willen weten, vind ik dat ook prima.
Ik ga hen geen geloof opleggen, dat zijn dingen die ze straks voor zichzelf moeten gaan bepalen.

Gast
Gast

Bericht  Juul wo 20 apr 2011 - 8:30

Ik geloof niet in een God. Maar ik ben wel ervan overtuigd dat het leven niet ophoudt na de dood. Het geloof in de hemel heb ik dan weer niet.
Ik heb wel het gevoel dat je ziel niet doodgaat. Echt uitleggen kan ik het niet, dat gevoel zit diep van binnen.
Ik vind het wel erg interessant om te lezen waar anderen in geloven.
Juul
Juul
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11

Bericht  Gast wo 20 apr 2011 - 8:33

@Coco, volgens mij ben jij een hele slimme meid, als ik dat zo lees ( en niet alleen in dit topic ).

Ik snap je uitleg verder ook volledig. smile

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 12 Vorige  1, 2, 3, ... 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: