Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Geloven jullie?

+39
Sweety
Melis_je
Chocoholic
Dennenappel
loura
Butterfly78
Teddyaapje
Shisha
nina
luisa
Miss G
Flippin' Bitch
Qiara
lieke89
Chocolate Cookie
Fearie
_Femme
Mari
TukTuk
Lavendel
VeryCherry
Lotus
Ilargi
Polly
Phileine
Jeanette
Printje
Mamasapje
JoyceVL
Monte
Juul
*Lookie*
Zora
Sarah1985
Burn
Arwyn
SuperGrover
Floor
Travel-Addict
43 plaatsers

Pagina 6 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 3:00

Storm schreef:Wat me wel opvalt, is dat gelovigen nooit een antwoord kunnen geven op de vraag: waarom lijden mensen zo als er een God is? Waarom is er dan zoveel ellende?

Mja, het is ook een moeilijke vraag hoor. Zelfs de ellende heeft God zelf niet in de hand. Er wordt weleens gezegd dat hij almighty is, maar dat moeten mensen niet overschatten. Ergens heeft Donna_ het wel gelijk. Dat er bomen gekapt worden en vervolgens overstromingen onstaan omdat mensen zo eigenwijs zijn om die bomen te kappen die juist het water opvangen... (zoiets... ik ben geen deskundige hierin), dat zijn dingen die zelfs God niet in de hand heeft. God heeft inderdaad de mens geschapen. Maar wat de mens doet, tja... hij heeft geen afstandsbediening om mensen te bedienen zoals een robot. Mensen kunnen keuzes maken die te maken hebben met hebzucht of macht. Bij de gevolgen er van denken sommigen er niet eens bij na. (denk maar eens aan die houthakkers in brazilië die met hun grote kettingzagen mooie bomen omzagen, niet wetende dat dat een deel is van een leefgebied van apen en andere dierensoorten. Die houthakkers weten niet beter dat zij geld er aan kunnen verdienen)
Het maken van keuzes is juist de vrijheid wat God ons geeft. Sommigen gaan er op zo danige manier mee om om meer macht en hebzucht te hebben. En dan krijg je die figuren zoals Geert Wilders en die houthakkers. Helaas heeft deze vrijheid ook een donkere kant en brengt het veel ellende met zich mee.




Zo, en nu ga ik eten klaar maken...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 3:04

Bitterkoek_ schreef:
Het maken van keuzes is juist de vrijheid wat God ons geeft. Sommigen gaan er op zo danige manier mee om om meer macht en hebzucht te hebben. En dan krijg je die figuren zoals Geert Wilders en die houthakkers. Helaas heeft deze vrijheid ook een donkere kant en brengt het veel ellende met zich mee.
Laughing

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 3:08

_Donnaa schreef:
Bitterkoek_ schreef:
Het maken van keuzes is juist de vrijheid wat God ons geeft. Sommigen gaan er op zo danige manier mee om om meer macht en hebzucht te hebben. En dan krijg je die figuren zoals Geert Wilders en die houthakkers. Helaas heeft deze vrijheid ook een donkere kant en brengt het veel ellende met zich mee.
Laughing

Ja I know.... clown

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Dennenappel di 26 apr 2011 - 3:13

Bitterkoek_ schreef:
Gloria schreef:
Butterfly78 schreef:Als hij zou bestaan zou dit niet gebeuren.
Hoe weet jij dat?

+1
Hij heeft mensen een eigen wil gegeven, groot en deels van alle (nare) dingen die gebeuren zijn de mens daar de oorzaak van.

[edit] Site stond al even open, zie nu pas dat er al tig nieuwe reacties bij zijn gekomen.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 3:24

Bitterkoek_ schreef:
Storm schreef:Wat me wel opvalt, is dat gelovigen nooit een antwoord kunnen geven op de vraag: waarom lijden mensen zo als er een God is? Waarom is er dan zoveel ellende?

Mja, het is ook een moeilijke vraag hoor. Zelfs de ellende heeft God zelf niet in de hand. Er wordt weleens gezegd dat hij almighty is, maar dat moeten mensen niet overschatten. Ergens heeft Donna_ het wel gelijk. Dat er bomen gekapt worden en vervolgens overstromingen onstaan omdat mensen zo eigenwijs zijn om die bomen te kappen die juist het water opvangen... (zoiets... ik ben geen deskundige hierin), dat zijn dingen die zelfs God niet in de hand heeft. God heeft inderdaad de mens geschapen. Maar wat de mens doet, tja... hij heeft geen afstandsbediening om mensen te bedienen zoals een robot. Mensen kunnen keuzes maken die te maken hebben met hebzucht of macht. Bij de gevolgen er van denken sommigen er niet eens bij na. (denk maar eens aan die houthakkers in brazilië die met hun grote kettingzagen mooie bomen omzagen, niet wetende dat dat een deel is van een leefgebied van apen en andere dierensoorten. Die houthakkers weten niet beter dat zij geld er aan kunnen verdienen)
Het maken van keuzes is juist de vrijheid wat God ons geeft. Sommigen gaan er op zo danige manier mee om om meer macht en hebzucht te hebben. En dan krijg je die figuren zoals Geert Wilders en die houthakkers. Helaas heeft deze vrijheid ook een donkere kant en brengt het veel ellende met zich mee.




Zo, en nu ga ik eten klaar maken...

Ik ben in de grote overtuiging dat God júíst alles in de hand heeft, ook de ellende en met 1 vingerknip alle elende en bomenkapperij (wat ik nog het minst erg vind) ongedaan kan maken. Daarom snap ik nog steeds niet waarom Hij er op dit moment (nog) niks aan doet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 10:06

loura schreef:Nee ik geloof niet... Ik heb ook geen geloof nodig voor mezelf. Ik heb het idee dat het voor mensen meer een houvast is omdat het leven anders moeilijk te bevatten is of omdat mensen ombebust bang zijn voor de dood.
Dit argument vind ik altijd zo arrogant overkomen. Je dumpt alle gelovigen in een soort zielig hoekje. Je zegt er eigenlijk mee dat gelovigen zwak zijn en het alleen niet redden en daarom maar iets groots bedenken dat hun kan steunen, zoiets als een kind dat een denkbeeldig vriendje heeft omdat het zo bang en eenzaam is in het donker. Ik denk toch echt dat de hele geloofskwestie net iets meer omvat dan dat angel

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Chocoholic di 26 apr 2011 - 10:19

Noa schreef:
loura schreef:Nee ik geloof niet... Ik heb ook geen geloof nodig voor mezelf. Ik heb het idee dat het voor mensen meer een houvast is omdat het leven anders moeilijk te bevatten is of omdat mensen ombebust bang zijn voor de dood.
Dit argument vind ik altijd zo arrogant overkomen. Je dumpt alle gelovigen in een soort zielig hoekje. Je zegt er eigenlijk mee dat gelovigen zwak zijn en het alleen niet redden en daarom maar iets groots bedenken dat hun kan steunen, zoiets als een kind dat een denkbeeldig vriendje heeft omdat het zo bang en eenzaam is in het donker. Ik denk toch echt dat de hele geloofskwestie net iets meer omvat dan dat angel

+1
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 20:30

Noa schreef:Dit argument vind ik altijd zo arrogant overkomen. Je dumpt alle gelovigen in een soort zielig hoekje. Je zegt er eigenlijk mee dat gelovigen zwak zijn en het alleen niet redden en daarom maar iets groots bedenken dat hun kan steunen, zoiets als een kind dat een denkbeeldig vriendje heeft omdat het zo bang en eenzaam is in het donker. Ik denk toch echt dat de hele geloofskwestie net iets meer omvat dan dat angel
Wauw, wat goed verwoord van jou zeg! Dit is echt precies wat ik voel als ik het argument van Loura ergens lees of hoor. Wat trouwens opvallend is, ik lees of hoor het altijd érgens, maar ik krijg het argument nooit persóónlijk te horen. Het is dan toch alsof je iemand in z'n gezicht zegt: 'Jij bent een beetje kinds en zielig en ongelukkig en je moet toch wát met je leven. Blijf jij maar lekker in een God geloven hoor!' Terwijl mijn geloven daar wel het mínste op gebaseerd is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 20:36

Butterfly78 schreef:Omdat ik niet kan geloven dat als hij de aarde heet geschept ook de aarde vernield!

Het zijn natuurrampen, maar als hij zou bestaan zou hij niet een heel land plat leggen of een arm land nog armer maken. Maar zou hij de mensen beschermen.
Kijk, je eerste zin klopt. Jíj kunt het niet geloven. Eerder presenteerde je het als een feit. Dat doe je in je tweede alinea hierboven ook: als Hij zou bestaan, zou Hij... en ... Hij zou de mensen beschermen.

Dat is een soort stelling die je wel vaker hoort. Maar hoe weet je dat zo zeker? Is dat niet gewoon graag hoe jij zou willen dat God is?

Blijkbaar heb je een bepaald idee van De Ideale God in jouw hoofd. En als Hij aan dat beeld niet voldoet, bestaat Hij niet. Maar misschien is God wel niet zoals jij dat bedacht hebt... en bestaat Hij evengoed.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Melis_je di 26 apr 2011 - 20:43

_Donnaa schreef: Volgens mij doen we dat nog altijd zelf..
De één doet het en de ander gaat eraan dood.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 20:45

Melis_je schreef:
_Donnaa schreef: Volgens mij doen we dat nog altijd zelf..
De één doet het en de ander gaat eraan dood.
En de een z`n dood is een ander z`n brood.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Melis_je di 26 apr 2011 - 20:49

Maar degene die eronder lijdt, heeft lang niet altijd schuld. Dat stoort me aan de 'de mens doet het zelf'-uitleg.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Sweety di 26 apr 2011 - 20:52

Ik geloof niet in God. Maar ik respecteer ieder die er wel in geloof. Ben wel naar een christelijke middelbare school geweest en ik vond de religie lessen wel interessant en ik weet ook wel wat van de bijbel, maar heb me er verder nooit in verdiept.

Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Butterfly78 di 26 apr 2011 - 21:08

Storm schreef:Wat me wel opvalt, is dat gelovigen nooit een antwoord kunnen geven op de vraag: waarom lijden mensen zo als er een God is? Waarom is er dan zoveel ellende?

Dat bedoel ik dus.
Butterfly78
Butterfly78
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 163
Punten : 200
Registratiedatum : 01-01-11
Woonplaats : Veenendaal

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:10

Melis_je schreef:Maar degene die eronder lijdt, heeft lang niet altijd schuld. Dat stoort me aan de 'de mens doet het zelf'-uitleg.
Meestal niet, gok ik zo..

Maargoed, ik geloof helemaal niet, dus ik zit een beetje in het verkeerde topic :P

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Butterfly78 di 26 apr 2011 - 21:11

[quote="Bitterkoek_"]
_Donnaa schreef:
Butterfly78 schreef:
Bitterkoek_ schreef:
Gloria schreef:
Butterfly78 schreef:Als hij zou bestaan zou dit niet gebeuren.
Hoe weet jij dat?

+1

Omdat ik niet kan geloven dat als hij de aarde heet geschept ook de aarde vernield!

Het zijn natuurrampen, maar als hij zou bestaan zou hij niet een heel land plat leggen of een arm land nog armer maken. Maar zou hij de mensen beschermen.
Volgens mij doen we dat nog altijd zelf..

De natuurrampen???? Nee, dat is de kracht der natuur.
Butterfly78
Butterfly78
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 163
Punten : 200
Registratiedatum : 01-01-11
Woonplaats : Veenendaal

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:13

Butterfly78 schreef:

De natuurrampen???? Nee, dat is de kracht der natuur.
Ja, dat heeft de natuur goed geregeld.. Zo nu en dan moet er zo'n ramp gebeuren om overbevolking tegen te gaan..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:15

Melis_je schreef:Maar degene die eronder lijdt, heeft lang niet altijd schuld. Dat stoort me aan de 'de mens doet het zelf'-uitleg.
Mij ook. Hoe veel onschuldige mensen sterven er door de keuze die iemand anders maakt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:15

Waar halen mensen het vandaan dat het geloof een antwoord biedt op al je vragen? Het heet niet voor niks 'geloven', je krijgt geen bewijs, het gaat juist om het vertrouwen dat je hebt zonder dat tastbare bewijs of het antwoord of de geruststelling van alles wat jij classificeert als fout.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:16

Noa schreef:Waar halen mensen het vandaan dat het geloof een antwoord biedt op al je vragen? Het heet niet voor niks 'geloven', je krijgt geen bewijs, het gaat juist om het vertrouwen dat je hebt zonder dat tastbare bewijs of het antwoord of de geruststelling van alles wat jij classificeert als fout.
En dat geldt voor alles waar iemand in kan geloven.. Anders zou het idd niet 'geloven' heten..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Shisha di 26 apr 2011 - 21:20

Voor degenen die in god geloven, geloven jullie dan ook in de duivel?

Mijn vriend legt het ook altijd zo uit dat de mens vrije wil heeft gekregen en dus de keuze kan maken om leed bij andere toe te brengen. Dat god wel kan ingrijpen maar dit niet doet omdat het de vrije wil tegenspreekt. En dan heb je nog de duivel die voor slechte dingen zorgt, je probeert te overtuigen zodat je de verkeerde keuze maakt en niet in god geloofd zodat je niet naar de hemel gaat.
Shisha
Shisha
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5526
Punten : 5710
Registratiedatum : 26-11-10
Woonplaats : Gelderland

Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:21

Storm schreef:
Melis_je schreef:Maar degene die eronder lijdt, heeft lang niet altijd schuld. Dat stoort me aan de 'de mens doet het zelf'-uitleg.
Mij ook. Hoe veel onschuldige mensen sterven er door de keuze die iemand anders maakt?
Dat begrijp ik wel, en ik ervaar dat zelf ook wel. Ik denk ook dat 'de mens doet het zelf'-uitleg niet alles verklaart over het lijden op aarde.

Anderzijds geldt ook dat de kwaden het verknallen voor de goeden. De goeden hebben dan geen schuld en tóch lijden zij. In sommige gevallen kunnen andere mensen daar niets aan doen. Maar meestal doen mensen elkaar dat lijden aan. Als je al kijkt naar handel (mensenhandel, kledinghandel, diamantenhandel, voedselhandel), hoeveel mensen daar de dupe van zijn, terwijl wij ervan profiteren. Als ik daar goed over nadenk, en welk aandeel ik daarin heb, kan ik daar heel verdrietig van worden. En dan vraag ik soms aan God waarom Hij niet ingrijpt. Die vraag mag je ook laten staan, vind ik.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:21

Noa schreef:Waar halen mensen het vandaan dat het geloof een antwoord biedt op al je vragen? Het heet niet voor niks 'geloven', je krijgt geen bewijs, het gaat juist om het vertrouwen dat je hebt zonder dat tastbare bewijs of het antwoord of de geruststelling van alles wat jij classificeert als fout.

Helemaal mee eens! Ik vond het altijd heel storend als ik zei dat ik geloofde, mensen meteen 20 vragen op me af gingen vuren. Het is een geloof. En soms kunnen mensen ook niet alles verklaren. Echt ik vind dat toch zo vervelend. Een gelovige HOEFT zich niet te verantwoorden, of anderen te overtuigen van zijn of haar gelijk, zet iemand dan ook niet in die positie. Ik ga (ging) er heus niet minder van geloven als iemand zegt: goh, waarom gaan er dan baby's dood, verklaar dat maar eens. Dat werd mij dan ook altijd op een vrij minachtende manier gevraagd.

Edit: oh en ook eens met Gloria

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:23

Noa schreef:het gaat juist om het vertrouwen dat je hebt zonder dat tastbare bewijs of het antwoord of de geruststelling van alles wat jij classificeert als fout.
Goodness me, jij bent wel lekker bezig vandaag hè? Very Happy

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gast di 26 apr 2011 - 21:23

Fauve schreef:Helemaal mee eens! Ik vond het altijd heel storend als ik zei dat ik geloofde, mensen meteen 20 vragen op me af gingen vuren. Het is een geloof. En soms kunnen mensen ook niet alles verklaren. Echt ik vind dat toch zo vervelend. Een gelovige HOEFT zich niet te verantwoorden, of anderen te overtuigen van zijn of haar gelijk, zet iemand dan ook niet in die positie. Ik ga (ging) er heus niet minder van geloven als iemand zegt: goh, waarom gaan er dan baby's dood, verklaar dat maar eens. Dat werd mij dan ook altijd op een vrij minachtende manier gevraagd.

Edit: oh en ook eens met Gloria
Nou sorry, ik bedoel het zeker niet minachtend, ik vraag het me gewoon oprecht af. Ik vind dat niet gek, eigenlijk ook wel logisch dat mensen zich dat gaan afvragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Geloven jullie? - Pagina 6 Empty Re: Geloven jullie?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum