Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
+17
Mari
Melis_je
Sweety
Yzma
JD
Miss G
rapa nui
jena
Spring
Bolleke
TukTuk
Rovine
Susan
Caro
Chocolate Cookie
Jerry
SuperGrover
21 plaatsers
Pagina 3 van 9
Pagina 3 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
Ik snap de school wel. Het is een katholieke school, in dat punt ben ik het met ze eens.
En ook vanwege het verboden te dragen van hoofddeksels, inclusief een hoofddoek.
Het meisje kiest er voor om naar een katholieke school te gaan, met welke reden dan ook.
Dan moet je je aanpassen aan de regels van die school.
Als ik naar het buitenland ga waar het gebruikelijk is om een hoofddoek te dragen dan kan ik twee dingen doen.
Niet gaan, of een hoofddoek dragen. De keuze is nog steeds aan mij.
Ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar heb wel op een katholieke school gezeten. Maar heb daar verder niet heel veel bijzonders van gemerkt, ten opzichte van een openbare mavo/havo. Vrij na carnaval, haha dat wel.
En ook vanwege het verboden te dragen van hoofddeksels, inclusief een hoofddoek.
Het meisje kiest er voor om naar een katholieke school te gaan, met welke reden dan ook.
Dan moet je je aanpassen aan de regels van die school.
Als ik naar het buitenland ga waar het gebruikelijk is om een hoofddoek te dragen dan kan ik twee dingen doen.
Niet gaan, of een hoofddoek dragen. De keuze is nog steeds aan mij.
Ik ben zelf niet gelovig opgevoed maar heb wel op een katholieke school gezeten. Maar heb daar verder niet heel veel bijzonders van gemerkt, ten opzichte van een openbare mavo/havo. Vrij na carnaval, haha dat wel.
Spring- Kletskop
- Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10
Dus je ziet liever alles gescheiden?kruimelje schreef:Ik ben het eens met de school, daarbij vind ik die ouders hypocriet, als je moslim bent stuur je je kind niet naar een katholieke school lijkt mij. Wij geloven niets en ik stuur mijn zoon ook niet naar een katholieke school, dus dat vind ik al vreemd. Voor mijn gevoel is het een beetje uit de tent lokken, nu er al die hoofddoekjesdiscussie is in Nederland. En daarbij, kind een hoofddoek dragenwaarom moet een 15 jarig .
Ik vind het een mooi gebaar van een moslim, dat hij/zijn er voor kiest om daar op school te gaan. Ander geloof, maar dat zou toch gewoon samen moeten kunnen? Zijn wel allemaal mensen en dat zou voorop moeten staan..
Dikgedrukte vind ik een rare opmerking. Ieder is toch vrij om uiting te geven aan zijn of haar geloof? Sja, waarom mocht een vriendinnetje van me op zondag niet mee naar het pretpark????
Gast- Gast
Volgens mij moet een vrouw een hoofddoek dragen zodra ze gaat menstrueren en meestal doe je dat al wel met 15 jaar.
Ik vind het overigens niet raar om je kind naar een katholieke school te sturen als je zelf niet katholiek bent.
Ik vind het overigens niet raar om je kind naar een katholieke school te sturen als je zelf niet katholiek bent.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Smikkell schreef:Dus je ziet liever alles gescheiden?kruimelje schreef:Ik ben het eens met de school, daarbij vind ik die ouders hypocriet, als je moslim bent stuur je je kind niet naar een katholieke school lijkt mij. Wij geloven niets en ik stuur mijn zoon ook niet naar een katholieke school, dus dat vind ik al vreemd. Voor mijn gevoel is het een beetje uit de tent lokken, nu er al die hoofddoekjesdiscussie is in Nederland. En daarbij, kind een hoofddoek dragenwaarom moet een 15 jarig .
Ik vind het een mooi gebaar van een moslim, dat hij/zijn er voor kiest om daar op school te gaan. Ander geloof, maar dat zou toch gewoon samen moeten kunnen? Zijn wel allemaal mensen en dat zou voorop moeten staan..
Dikgedrukte vind ik een rare opmerking. Ieder is toch vrij om uiting te geven aan zijn of haar geloof? Sja, waarom mocht een vriendinnetje van me op zondag niet mee naar het pretpark????
Tja en nu ik weet dat het de enige middelbare school in Volendam is, vind ik het wel vrij logisch dat ze naar die school is gegaan. Dat maakt haar keuze voor deze school vrij beperkt. Nogmaals, ik snap best dat de school een katholieke identiteit wil uitdragen, maar dan vind ik het wel krom dat ze haar uberhaupt hebben toegelaten. Net zo goed dat zij voor deze school heeft gekozen, kan je daar ook je vraagtekens bij zetten. En dan vind ik het dus behoorlijk bekrompen dat de school haar wel toestaat, maar ze haar geloof niet mag uiten.
Gast- Gast
Ik zeg: school en geloof scheiden. Heb je dit 'gezeur' ook niet meer.
Of denk ik nu te simpel?
Of denk ik nu te simpel?
jena- Fluisteraar
- Aantal berichten : 228
Punten : 248
Registratiedatum : 26-11-10
Marin schreef:Smikkell schreef:Dus je ziet liever alles gescheiden?kruimelje schreef:Ik ben het eens met de school, daarbij vind ik die ouders hypocriet, als je moslim bent stuur je je kind niet naar een katholieke school lijkt mij. Wij geloven niets en ik stuur mijn zoon ook niet naar een katholieke school, dus dat vind ik al vreemd. Voor mijn gevoel is het een beetje uit de tent lokken, nu er al die hoofddoekjesdiscussie is in Nederland. En daarbij, kind een hoofddoek dragenwaarom moet een 15 jarig .
Tja en nu ik weet dat het de enige middelbare school in Volendam is, vind ik het wel vrij logisch dat ze naar die school is gegaan. Dat maakt haar keuze voor deze school vrij beperkt. Nogmaals, ik snap best dat de school een katholieke identiteit wil uitdragen, maar dan vind ik het wel krom dat ze haar uberhaupt hebben toegelaten. Net zo goed dat zij voor deze school heeft gekozen, kan je daar ook je vraagtekens bij zetten. En dan vind ik het dus behoorlijk bekrompen dat de school haar wel toestaat, maar ze haar geloof niet mag uiten.
Ja maar een school mag jou toch niet weigeren op basis van je geloof? Ik begrijp dus dat toen het meisje zich daar inschreef ze nog geen hoofddoek droeg?
Gast- Gast
jena schreef:Ik zeg: school en geloof scheiden. Heb je dit 'gezeur' ook niet meer.
Of denk ik nu te simpel?
Ja.
Gast- Gast
jena schreef:Ik zeg: school en geloof scheiden. Heb je dit 'gezeur' ook niet meer.
Of denk ik nu te simpel?
Denk dat dat niet erg realistisch is.
Gast- Gast
Ik vind het niet gek. De school laat haar wel toe, dat is wel zo 'netjes'. Maar de school wil dan wel dat ze haar hoofddoekje af doet. Het is dan aan haar de keus om wel of niet naar die school te gaan. (ongeacht of ze anders 1,5 moet fietsen bij wijze van)
Spring- Kletskop
Een hoofddoek is niet verplicht...
Gast- Gast
Jen_ schreef:
Ja maar een school mag jou toch niet weigeren op basis van je geloof? Ik begrijp dus dat toen het meisje zich daar inschreef ze nog geen hoofddoek droeg?
Ik geloof dat dat in Nederland inderdaad niet mag. Maar ergens is dat dan dus ook wel weer krom, als ze dan wel een islamitisch kind toelaten. Dan kan je verwachten dat zij een hoofddoek wil gaan dragen, want dat hoort immers bij het geloof (al draagt niet elke moslim een hoofddoek, het is wel een karakteristieke uiting er van). Dat vind ik een beetje raar geloof ik.
Gast- Gast
Maar ze is wel vrij om er voor te kiezen, en dat doet ze.. Wie heeft daar last van?Trisha schreef:Een hoofddoek is niet verplicht...
Gast- Gast
Marin schreef:Jen_ schreef:
Ik geloof dat dat in Nederland inderdaad niet mag. Maar ergens is dat dan dus ook wel weer krom, als ze dan wel een islamitisch kind toelaten. Dan kan je verwachten dat zij een hoofddoek wil gaan dragen, want dat hoort immers bij het geloof (al draagt niet elke moslim een hoofddoek, het is wel een karakteristieke uiting er van). Dat vind ik een beetje raar geloof ik.
Moet ik toch zegen, wat je zelf ook al zegt, ken vrij veel moslima's welke geen hoofddoek dragen.
Gast- Gast
Smikkell schreef:Maar ze is wel vrij om er voor te kiezen, en dat doet ze.. Wie heeft daar last van?Trisha schreef:Een hoofddoek is niet verplicht...
Op een katholieke school is ze er níet vrij in, dat was te bedenken, dus waarom naar die school gaan en tóch die keuze maken?
Gast- Gast
Smikkell schreef:Ze zijn al een tijdje in de media, vader en dochter. Dochter is in Volendam geboren en vader heeft een prachtig accent
Ik vond het net wel pijnlijk om te zien dat er nu mensen uit Volendam roepen dat ze maar terug moet naar haar eigen land als ze een hoofddoek wil dragen. Wat is haar eigen land dan? Is dat niet gewoon Nederland? En een man die eerst zegt dat hij het meisje persoonlijk kent en ze best aardig is, maar ook zegt dat ze dat met hoofddoek voor hem nu niet meer is. Zo bekrompen!
Nee, ik vind de school niet bekrompen. Als je naar een islamitische school gaat zul je je daar ook volgens hun regels moeten gedragen. Dan hou je toch niet ook gewoon je schoenen aan omdat je katholiek bent bv? Dat vinden ze daar dan net zo goed niet juist. Zo willen ze op de katholieke school geen uitingen aan andere geloven zien. Weigeren zullen ze je niet doen, zolang je je maar naar hun regels gedraagt.
Haar naroepen dat ze terug naar 'haar eigen land' moet gaat natuurlijk te ver en dat vind ik dan ook niet kunnen. Verder vraag ik me overigens wel af of er in Volendam openbare scholen zijn. Ik heb geen idee hoe groot dat dorp is.
Gast- Gast
Trisha schreef:Ik vind 't ook zó belachelijk bekrompen dat je je schoenen uit moet in een moskee.
Waarom vind je dat belachelijk?
Gast- Gast
Coco schreef:Trisha schreef:Ik vind 't ook zó belachelijk bekrompen dat je je schoenen uit moet in een moskee.
Waarom vind je dat belachelijk?
Nee was sarcastisch bedoeld Om aan te geven hoe normaal 't is en men zich daar wel aan houdt en het als iets 'natuurlijks' ziet, maar een 'geval' als dit, wordt weer gezien als bespottelijk en discriminerend etc.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:
Haar naroepen dat ze terug naar 'haar eigen land' moet gaat natuurlijk te ver en dat vind ik dan ook niet kunnen. Verder vraag ik me overigens wel af of er in Volendam openbare scholen zijn. Ik heb geen idee hoe groot dat dorp is.
Nee dus.
Overigens: In een Islamitische school zou men dus feitelijk ook katholieke kinderen moeten toelaten. Maar geen kip die dat doet, want volgens mij vindt 75% van de Nederlands de Islam maar een 'eng' geloof, door alles wat Wilders verteld.
Gast- Gast
Misschien denk ik anders hoor, omdat ik vanaf de kleuterschool in multicultiklassen heb gezeten en zelfs even enig Nederlands kind in de klas ben geweest. Van kleuterschool tot eind middelbareschool heb ik nooit last gehad van klasgenoten met ander geloof of achtergrond, niet van wat ze op hun hoofd droegen, niet van wat ze op hun brood hadden, niet van hoe ze met mij omgingen. Ook niet van het niveau van de klas want bijna allemaal HAVO of hoger.
Ja, schoolzwemmen ging anders maar ik heb geen last als zij niet mogen zwemmen of andere badkleding aanhebben. Ja, zij kregen onderwijs is eigentaal en geloof één uur in de week, en ik vond het alleen maar leerzaam om daar bij te mogen zijn. Ik heb dubbel feestdagen meegemaakt en ben altijd warm onthaald bij heb thuis. Ik heb veel meegekregen van andere culturen en ik vind dat alleen maar fijn.. ook zij zijn mensen, met of zonder hoofddoek en met of zonder geloof!
Laat iedereen lekker in zijn waarde.
Dat meisje heeft recht op onderwijs..
Ja, schoolzwemmen ging anders maar ik heb geen last als zij niet mogen zwemmen of andere badkleding aanhebben. Ja, zij kregen onderwijs is eigentaal en geloof één uur in de week, en ik vond het alleen maar leerzaam om daar bij te mogen zijn. Ik heb dubbel feestdagen meegemaakt en ben altijd warm onthaald bij heb thuis. Ik heb veel meegekregen van andere culturen en ik vind dat alleen maar fijn.. ook zij zijn mensen, met of zonder hoofddoek en met of zonder geloof!
Laat iedereen lekker in zijn waarde.
Dat meisje heeft recht op onderwijs..
Gast- Gast
Marin schreef:
Ik vind dat zelf niet meer dan een totaal logische beredenering eigenlijk. Kan er ook niets anders van maken
Heb het ook echt nooit als storend ervaren voor de klas, een hoofddoekje. Wel vind ik het interessant waarom het ene meisje het gewoon ombind als een soort knotje, en de ander echt om de nek ook draagt.
Meestal is de reden tot het ombinden als een soort knotje, om de weg naar de juiste hoofddoek makkelijker te maken. Van niks naar je volledig bedekken is natuurlijk een erg grote stap en de verleiding om hem weer aan de kant te gooien is dan veel groter. Zo wordt er vaak begonnen met een knotje, overgegaan naar hals, en vervolgens ook de schouders en volledige boezem te bedekken.
Speltjes, versieringen etc. hoort ook allemaal niet.
Gast- Gast
Marin schreef:Zusje van Bert schreef:
Nee dus.
Overigens: In een Islamitische school zou men dus feitelijk ook katholieke kinderen moeten toelaten. Maar geen kip die dat doet, want volgens mij vindt 75% van de Nederlands de Islam maar een 'eng' geloof, door alles wat Wilders verteld.
Beetje vreemde opmerking over Wilders, volgens mij gaat het daar helemaal niet over in dit topic?
Ik zou er zelf niet voor kiezen om naar een islamitische school te gaan nee, maar als ik dat zou dan, dan zou ik me aanpassen aan de regels van de school. Wil ik dat niet, dan moet ik er niet naar toe gaan.
Spring- Kletskop
Marin schreef:Zusje van Bert schreef:
Nee dus.
Dan zou je dus moeten kijken hoe ver weg een openbare school voor haar zou zijn. Als dat echt te ver weg is dan heeft ze dus eigenlijk geen keuze.
Overigens denk ik dat het vrij simpel gedacht is om Wilders van alle angst onder de mensen de schuld te geven. Ik zou mijn kind ook niet op een islamitische school doen maar dat heeft niets met angst te maken. Trouwens, volgens mij zitten er islamitische scholen in grote gemeenten. Daar heb je dus altijd ook keuze voor andere scholen. Waarom zou je dan in hemelsnaam je kind op zo'n school zetten? Niet eens een noodzaak voor dus. Wat heeft Wilders hier nu eigenlijk mee te maken?
Ik heb zelf overigens op een katholieke school gezeten, heb er helemaal niets van gemerkt. Daar zaten ook mensen van andere culturen en ook meisjes met hoofddoekjes (niet veel overigens). Maar goed, de ene katholieke school is de andere niet. Volgens mij is een groot deel van Volendam wel katholiek. Dat zit in Den Haag natuurlijk weer heel anders.
Laatst aangepast door Zusje van Bert op ma 28 maa 2011 - 8:28; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Dank je voor de uitleg Coco, interessant!
En Smikkell, ik kan het me heel erg voorstellen. Ik kom echt uit zo'n vreselijk kakdorp waar we ineens een asielzoekerscentrum kregen en waar Guattari de enige leerling was met een kleurtje op onze school, dus ik keek werkelijk waar m'n ogen uit toen ik voor het eerst een burqa zag, ergens in m'n twintigerjaren. Desalniettemin vind ik integratie een interessant discussiepunt. En 'last' heb ik nog nooit gehad van allochtone leerlingen, als docent ook niet. Wel lekker rustig, met het Suikerfeest, want dan was de halve klas leeg haha. Maar ik zou ook niet weten wat voor ander soort 'last' ik zou hebben van islamitische leerlingen dan andere leerlingen.
En Smikkell, ik kan het me heel erg voorstellen. Ik kom echt uit zo'n vreselijk kakdorp waar we ineens een asielzoekerscentrum kregen en waar Guattari de enige leerling was met een kleurtje op onze school, dus ik keek werkelijk waar m'n ogen uit toen ik voor het eerst een burqa zag, ergens in m'n twintigerjaren. Desalniettemin vind ik integratie een interessant discussiepunt. En 'last' heb ik nog nooit gehad van allochtone leerlingen, als docent ook niet. Wel lekker rustig, met het Suikerfeest, want dan was de halve klas leeg haha. Maar ik zou ook niet weten wat voor ander soort 'last' ik zou hebben van islamitische leerlingen dan andere leerlingen.
Gast- Gast
Ik vind het altijd een beetje vreemd... Moeilijk doen om een hoofddoek terwijl nonnen ook een hoofddoek dragen.
Verder zijn de redenen waarom (en daarmee ook de wijze waarop) een moslima een hoofddoek draagt verschillend per persoon. De één houdt zich strikter aan de oude reden om de haar schoonheid alleen voor haar man te kunnen laten zien en de ander ziet het als een herkenning voor de buitenwereld dat ze een moslima is.
Wat de school betreft, ik vind het moeilijk. Ik vind dat je je geloof uit moet kunnen dragen. Voor het meisje betekent dat, dat ze een hoofddoek mag dragen. Maar voor de school betekent het dat ze hun katholieke geloof ook uit mogen dragen. Al vind ik wel dat ze haar dan in eerste instantie niet aan hadden moeten nemen.
Verder zijn de redenen waarom (en daarmee ook de wijze waarop) een moslima een hoofddoek draagt verschillend per persoon. De één houdt zich strikter aan de oude reden om de haar schoonheid alleen voor haar man te kunnen laten zien en de ander ziet het als een herkenning voor de buitenwereld dat ze een moslima is.
Wat de school betreft, ik vind het moeilijk. Ik vind dat je je geloof uit moet kunnen dragen. Voor het meisje betekent dat, dat ze een hoofddoek mag dragen. Maar voor de school betekent het dat ze hun katholieke geloof ook uit mogen dragen. Al vind ik wel dat ze haar dan in eerste instantie niet aan hadden moeten nemen.
Gast- Gast
Zusje van Bert schreef:Marin schreef:Zusje van Bert schreef:
Nee dus.
Dan zou je dus moeten kijken hoe ver weg een openbare school voor haar zou zijn. Als dat echt te ver weg is dan heeft ze dus eigenlijk geen keuze.
Overigens denk ik dat het vrij simpel gedacht is om Wilders van alle angst onder de mensen de schuld te geven. Ik zou mijn kind ook niet op een islamitische school doen maar dat heeft niets met angst te maken. Trouwens, volgens mij zitten er islamitische scholen in grote gemeenten. Daar heb je dus altijd ook keuze voor andere scholen. Waarom zou je dan in hemelsnaam je kind op zo'n school zetten? Niet eens een noodzaak voor dus. Wat heeft Wilders hier nu eigenlijk mee te maken?
Ik heb zelf overigens op een katholieke school gezeten, heb er helemaal niets van gemerkt. Daar zaten ook mensen van andere culturen en ook meisjes met hoofddoekjes (niet veel overigens). Maar goed, de ene katholieke school is de andere niet. Volgens mij is een groot deel van Volendam wel katholiek. Dat zit in Den Haag natuurlijk weer heel anders.
Klopt, het is ook een vrij simpele gedachte en eigenlijk niet helemaal eerlijk. Maar ik vrees voor veel mensen toch wel grotendeels de werkelijkheid. Maar goed, dat kunnen we wat mij betreft verder ook wel buiten de discussie laten. Excuses voor het opbrengen.
Maar wat ik begreep was de dichtsbijzijnde openbare school 40 minuten met het OV verder. Valt te overbruggen, komt vaak genoeg voor, maar kan een keuze zijn om dan voor de dichtere school te kiezen.
Gast- Gast
Pagina 3 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?