Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
+17
Mari
Melis_je
Sweety
Yzma
JD
Miss G
rapa nui
jena
Spring
Bolleke
TukTuk
Rovine
Susan
Caro
Chocolate Cookie
Jerry
SuperGrover
21 plaatsers
Pagina 9 van 9
Pagina 9 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
Dat is mooi om te horen; het zou geweldig zijn als het wel kan.Marin schreef:Maar zo heb ik het niet ervaren op die school, aangezien verscheidene religies wel geintegreerd waren in het curriculum. Dus ik denk dat er op deze school zeker wel ruimte was voor andere stromingen.
Gast- Gast
Ik hoop het maar. Er zullen dan echter, naar mijn inschatting, meer leerlingen 'liegen' of 'volgens de schooltheorie' boven hun tentamen zetten, dan er nu seculieren op religieuze scholen zitten en hun identiteit 'moeten' verloochenen.Melis_je schreef:Misschien bij biologie, dan zal je bepaalde antwoorden moeten geven om je tentamen te halen. Er waren ook mensen die naar hun idee 'logen' op het biologietentamen. Of die erboven zetten: "volgens de evolutietheorie" of "volgens het boek". Het hoeft geen probleem op te leveren. Ik heb vergelijkbare tentamens gemaakt over het katholicisme. Geschiedenisles hoef je ook niet te geloven en andere vakken (maatschappijleer, filosofie, godsdienst) kunnen breed gegeven worden.
Grappig, ik zit nu bij de kern van mijn redelijk vaststaande opvatting. Zover was ik nog niet gekomen, tenminste, niet op papier, dusse... bedankt jullie .
Gast- Gast
Maar als je respect hebt voor die ander, wat is er dan zo verschrikkelijk aan dat zij laat zien dat zij in iets anders gelooft door het dragen van een hoofddoekje? Waarom mag ze wel op die school zitten en in iets anders geloven, maar dat niet laten zien? Wat doet zij de school er voor onrecht mee aan, dat zij een hoofddoekje draagt?Gloria schreef:Over je eerste zin: scholen én mensen mogen vinden dat hun geloof het enige juiste is. Dat wordt een beetje taboe in Nederland, maar zo werkt het wel. Dat je dat vindt, betekent niet dat je dus geen respect hoeft te hebben voor je niet-gelovige medelander. Dat gaat heel goed samen, dus je hoeft je geen zorgen te maken over die school denk ik.
En natuurlijk vindt iedereen dat waar hij/zij in gelooft het juiste, maar betekent dat dan ook dat je anders mensen maar moet buitensluiten? (Want tja, als je een hoofddoekje wilt dragen, dan moet ze wel naar een andere school toch?) Of dwingen haar ware geloof te verbergen? En als je iemand verplicht zijn eigen geloof te laten verbergen, dan vind ik dat niet van respect getuigen.
Dat het een katholieke school is en dat zij vanuit een bepaalde levensvisie lesgeven, prima. Maar waarom kan je niet vanuit die opvatting dan lesgeven aan ieder kind, wat zijn of haar geloof nou is. Je wilt mensen toch leren vanuit de katholieke visie? Dat gebeurt toch? Of dat meisje nou een hoofddoekje op heeft of niet, verandert daar niets aan lijkt me.
Yzma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 392
Registratiedatum : 18-11-10
Mee eens.Melis_je schreef:En dat meisje wordt niet katholiek als ze geen hoofddoekje draagt, dus het verbieden zie ik als symboolpolitiek.
Daarnaast vraag ik me af hoe er was gereageerd als op deze school iemand zijn ketting met davidster af had moeten of. Of iedereen het dan ook zo rechtvaardig hadden gevonden. Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat de reactie van veel mensen dan anders geweest was.
Yzma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 392
Registratiedatum : 18-11-10
Pagina 9 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?
» Na 6 jaar geen school....