Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school

+17
Mari
Melis_je
Sweety
Yzma
JD
Miss G
rapa nui
jena
Spring
Bolleke
TukTuk
Rovine
Susan
Caro
Chocolate Cookie
Jerry
SuperGrover
21 plaatsers

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Ga naar beneden

Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school - Pagina 8 Empty Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school

Bericht  Melis_je ma 4 apr 2011 - 22:49

Dit heeft met vrijheid te maken. Ik vind een gebedshuis heel anders dan een school. Het ene is goed voor de hele maatschappij, het ander is echt een keus. Als ze het doekje wel mag dragen, is dat fijn voor haar, als katholieken zelf geen doekje willen dragen, is dat fijn voor hen. Waarom moet dat elkaar uitsluiten? "Ik kijk er tegenaan, dus ik heb er last van" vind ik een non-argument. En dat meisje wordt niet katholiek als ze geen hoofddoekje draagt, dus het verbieden zie ik als symboolpolitiek.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school - Pagina 8 Empty Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:05

Interessante discussie dames, en nog redelijk goed van toon ook!

Ondanks dat ik het eens ben met de school, zijn de reacties van de Volendammers in Jakhalzen (DWDD) natuurlijk belachelijk. Maar we weten allemaal wat voor dorp Volendam is en we weten ook dat je voor een filmpje van 45 seconden de scherpste quotes laat horen.

@ Yzma: jij hebt een bepaalde samenleving voor ogen, maar dat is niet de Nederlandse. Bijvoorbeeld jouw quote over die club waar je bij zit. De regelgeving voor scholen is dus dat je wél een vergelijking kunt maken tussen een club en een school. En dus mag je voor beide instellingen een beleid maken. Daar kun je het niet mee eens zijn, maar dat zijn wel de regels van dit moment. Tip: stem D´66, zij willen religieuze uitingen voor elke gelovige terugdringen tot in de binnenkamer. Heel leuk om te zien wanneer Alexander Pechtold tegenover Wilders staat en ze het eigenlijk eens zijn over hoofddoekjes. Alleen niemand ziet dat Very Happy.

Altijd bijzonder om te zien hoe allerlei conclusies worden getrokken over bepaalde partijen (zie post Olijfje).

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:09

Yzma schreef:Als hier in Nederland blijkbaar scholen zijn, waarbij dat geloof het enige juiste geloof ik, dat vind ik dat er goed iets mis is. Hoe moet die school uitdragen dat je andere geloven en mensen moet respecteren, als ze dat zelf niet doen op die school?
Over je eerste zin: scholen én mensen mogen vinden dat hun geloof het enige juiste is. Dat wordt een beetje taboe in Nederland, maar zo werkt het wel. Dat je dat vindt, betekent niet dat je dus geen respect hoeft te hebben voor je niet-gelovige medelander. Dat gaat heel goed samen, dus je hoeft je geen zorgen te maken over die school denk ik.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:11

Melis_je schreef:
_Leaf_ schreef:Daarbij, als je naar bijv Istanbul gaat, zie je niemand met een hoofddoek lopen en toch zijn ze moslim. Waarom moet men hier dan wel een hoofddoek dragen vraag ik me af...
Daar kiezen ze zelf voor. We doen wel meer anders dan in andere landen.
Plus: Turkije is een seculiere staat. Elke vorm van geloofsuiting in openbare gebouwen bijvoorbeeld is verboden. En Geert Wilders maar roepen dat Turkije zo bedreigend is omdat het een moslimland is. Prachtig albino.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:13

Ik heb respect voor die vader. Hij heeft laten weten zijn dochter te steunen indien zij op zoek gaat naar een andere school, maar hij hoopt dat zijn dochter op de katholieke school blijft en ook 'leert te verliezen'.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:15

Trisha schreef:Ik heb respect voor die vader. Hij heeft laten weten zijn dochter te steunen indien zij op zoek gaat naar een andere school, maar hij hoopt dat zijn dochter op de katholieke school blijft en ook 'leert te verliezen'.
Kijk, da´s nu eens een wijze vader. Kunnen ze hier ook `Turkse´ voor `vader´zetten in de berichtgeving. Liefst ook nog dik lettertype en hoofdletters. Misschien dat het wat zetels bij de PVV weghaalt.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:17

Gloria schreef:
Trisha schreef:Ik heb respect voor die vader. Hij heeft laten weten zijn dochter te steunen indien zij op zoek gaat naar een andere school, maar hij hoopt dat zijn dochter op de katholieke school blijft en ook 'leert te verliezen'.
Kijk, da´s nu eens een wijze vader. Kunnen ze hier ook `Turkse´ voor `vader´zetten in de berichtgeving. Liefst ook nog dik lettertype en hoofdletters. Misschien dat het wat zetels bij de PVV weghaalt.

.. Ik heb SP gestemd maar ben deepdown een PVV'er.. dusseh. Nee.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:26

Trisha schreef:.. Ik heb SP gestemd maar ben deepdown een PVV'er.. dusseh. Nee.
Klein conservatiefje Wink. Voor jou ging mijn opmerking dus al niet op, aangezien je geen PVV-stem hebt gedaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:30

Ja ik vond de naam Roemer veel leuker omdat een supermarkt hier in de buurt zo heet...

Gast
Gast

Bericht  Caro ma 4 apr 2011 - 23:31

Melis_je schreef:Dit heeft met vrijheid te maken. Ik vind een gebedshuis heel anders dan een school. Het ene is goed voor de hele maatschappij, het ander is echt een keus. Als ze het doekje wel mag dragen, is dat fijn voor haar, als katholieken zelf geen doekje willen dragen, is dat fijn voor hen. Waarom moet dat elkaar uitsluiten? "Ik kijk er tegenaan, dus ik heb er last van" vind ik een non-argument. En dat meisje wordt niet katholiek als ze geen hoofddoekje draagt, dus het verbieden zie ik als symboolpolitiek.

Ja maar vrijheid is toch niet synoniem aan 'recht hebben op'. Een school is verplicht, maar toch niet naar wélke school je gaat? Je hóeft niet naar een katholieke school te gaan, je hóeft niet naar een islamitische school te gaan. Maar als je gaat, hoor je je aan te passen aan de geldende regelgevingen.

Overigens is 'ik kijk ertegenaan dus ik heb er last van' idd een non-argument. Maar zo heb ik het ook absoluut niet bedoeld.
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:36

Caro schreef:Ja maar vrijheid is toch niet synoniem aan 'recht hebben op'. Een school is verplicht, maar toch niet naar wélke school je gaat? Je hóeft niet naar een katholieke school te gaan, je hóeft niet naar een islamitische school te gaan.
Precies. Ik zou het een ander verhaal vinden als er alléén maar katholieke scholen waren. Maar gelukkig (vind ik tenminste) hebben we voor alle Nederlandse groepen een school.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:38

Gloria schreef:
Caro schreef:Ja maar vrijheid is toch niet synoniem aan 'recht hebben op'. Een school is verplicht, maar toch niet naar wélke school je gaat? Je hóeft niet naar een katholieke school te gaan, je hóeft niet naar een islamitische school te gaan.
Precies. Ik zou het een ander verhaal vinden als er alléén maar katholieke scholen waren. Maar gelukkig (vind ik tenminste) hebben we voor alle Nederlandse groepen een school.

Ik ben het hiermee eens.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:38

Ik heb denk ik nog steeds het meeste moeite met het feit dat een moslima blijkbaar wel onderwijs mag volgen op een katholieke school, maar dat ze het niet mag uiten door middel van een hoofddoek. Ik begrijp best dat een katholieke school regels, normen en waarden heeft, elke school heeft dat immers, en die behoor je na te streven als leerlingen. Dus in dat opzicht kan ik de school wel begrijpen. Maar ik vind het zo moeilijk om in te zien dat zo'n hoofddoekje, 1 simpel hoofddoekje, dus blijkbaar niet kan, maar de moslima leerlinge zelf mag wel gewoon op school blijven, zolang ze haar geloof maar niet uit.

Ik wil het begrijpen, maar ik geloof niet dat ik dat kan. Het voelt te krom voor mij.

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:41

Ja, kan ik me voorstellen Marin. Ik weet ook niet zo goed wat ik daarmee moet...

Gast
Gast

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:45

Ja en daarom vind ik het een hele lastige, maar wel interessante discussie. Ik ben benieuwd wat dit meisje besluit.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je ma 4 apr 2011 - 23:47

Mijn zin vrijheid & rechten is niet zo duidelijk inderdaad. Als je katholiek bent en dat op jouw school mag uiten, is dat een recht dat je daar krijgt. Ik begrijp niet waarom de school anderen die vrijheid niet gunt. Zelf vinden ze het ook fijn om te kunnen. Wettelijk heb je het recht om het te verbieden, maar waarom zou je? Wat bereik je?

Qua afstand heeft dat meisje niet veel keus, er zit in die regio weinig. Ik ben ook voor religieneutraal onderwijs zodat dit soort situaties zoveel mogelijk voorkomen worden. En ik vind er niets mis mee om, naast thuis, weekendonderwijs en gebedshuis, wat anders mee te krijgen. Allemaal naar je eigen school vind ik niet wenselijk. En ik weet wel dat dat jouw argument is niet hoor :-)
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast ma 4 apr 2011 - 23:57

Melis_je schreef:Ik ben ook voor religieneutraal onderwijs zodat dit soort situaties zoveel mogelijk voorkomen worden. En ik vind er niets mis mee om, naast thuis, weekendonderwijs en gebedshuis, wat anders mee te krijgen.
Ik geloof niet dat neutraal onderwijs bestaat. Dat is een beetje de utopie in de discussies die hierover gevoerd worden. Een school of opleiding geeft altijd een bepaald levensbeschouwelijk ideaal mee. Op zo´n school zou bijvoorbeeld de evolutietheorie onderwezen worden. Natuurlijk zou er ook een les besteed worden aan de schaarse opvatting dat een hogere macht de wereld gemaakt heeft, want het is een verschijnsel dat mensen daar in geloven. Maar zou het niet met veel gegniffel en meewarige blikken gepaard gaan? Zomaar een voorbeeld dat neutraal onderwijs niet kan bestaan. Je kiest áltijd een positie als school.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je di 5 apr 2011 - 0:03

Gloria schreef: Je kiest áltijd een positie als school.
Dat is waar. Maar denk wel dat het goed is om verschillende standpunten mee te krijgen tijdens biologie-, geschiedenis- en godsdienstles, dat je maar weet dat het bestaat en dat er grote groepen mensen wel echt in geloven.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 0:03

Ik ben niet perse voor religieneutraal onderwijs, maar vind wel dat bij een religieuze school ruimte moet zijn voor zowel religie als evolutietheorie, als andere religies. Er moet in elk geval respect zijn voor andere religies, en dat is wat mij in deze situatie een beetje voor de borst stuit; zowel het meisje als de school lijken niet erg veel respect voor de ander te hebben.
Maar waarschijnlijk is mijn beeld ook een utopie dan.

Overigens, ik heb zelf op een christelijke middelbare school en een reguliere middelbare school gezeten, en vraag me nu af..Die laatste school was eigenlijk wel echt erg neutraal. Ik kan me geen positie indenken waar zij voor zouden staan. Wetenschappelijk, dat wel, maar dat is geen echte bepaalde stroming.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je di 5 apr 2011 - 0:07

Marin schreef:Die laatste school was eigenlijk wel echt erg neutraal. Ik kan me geen positie indenken waar zij voor zouden staan. Wetenschappelijk, dat wel, maar dat is geen echte bepaalde stroming.
De mijne ook, maar we hebben op school ook heel veel van het christendom meegekregen en moslims en anderen die meer vrijheid vroegen vanwege hun geloof (of eigenlijk ook wel om andere redenen), kregen dat ook.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 0:09

En op de christelijke school heb ik juist over evolutietheorie geleerd, bedenk ik me nu. Dat was in de derde (heb maar 1 jaar op die school gezeten). Ik denk dat het ook heel erg afhangt van de school in hoeverre zij die christelijke normen en waarden willen uitdragen en of dat alleen in de wandelgangen zich uit, of ook in het curriculum.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 0:14

Marin schreef:Wetenschappelijk, dat wel, maar dat is geen echte bepaalde stroming.
Toch wel smile. Want veel seculiere wetenschappers sluiten religie uit als optie om het bestaan in al haar facetten mee te verklaren. Dat werkt toch beperkend.

@Melisje: eens met je antwoord. En toch hoor/lees ik er in dat je wél bekend moet maken dat die stromingen bestaan. Maar ik heb nooit het idee dat de theorieën naast elkaar mogen bestaan. Eén theorie (in dit geval de seculier wetenschappelijke) zal toch altijd de aangeleerde theorie zijn. Of zie jij dat anders voor je?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 0:17

Gloria schreef:
Marin schreef:Wetenschappelijk, dat wel, maar dat is geen echte bepaalde stroming.
Toch wel smile. Want veel seculiere wetenschappers sluiten religie uit als optie om het bestaan in al haar facetten mee te verklaren. Dat werkt toch beperkend.

Maar zo heb ik het niet ervaren op die school, aangezien verscheidene religies wel geintegreerd waren in het curriculum. Ik vind het alleen lastig om te oordelen over de leerlingverhoudingen, aangezien het lastig 'te zien' is of iemand christelijk is en ik geen leerlingaantallen paraat heb natuurlijk. Er waren geen hoofddoekjes op school, maar dat heeft denk ik meer te maken met het feit dat we in een beschermd dorp in 't hoge noorden woonden. Dus ik denk dat er op deze school zeker wel ruimte was voor andere stromingen.

Sorry 't wordt een beetje off topic zo.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 5 apr 2011 - 0:20

Tikkie conservatief nu, maar soms denk ik weleens: waar maken we ons druk over? Die enkele persoon of instantie die eens per jaar samen naar de rechtbank moeten. Het merendeel van de mensen kiest gewoon een bedrijf, club, school, kroeg, advocaat, ambtenaar, gebedshuis etc. waar hij/zij zich thuisvoelt. Als je alles seculier zou maken, zou je hetzelfde aantal zaken krijgen volgens mij. In Volendam ook. Blijkbaar zitten er heel veel moslims op die school die nergens last van hebben (ook al kunnen we dat niet weten nu natuurlijk). Als het in een samenleving wat geven en nemen is, hebben we dan niet nu al de juiste balans te pakken?

Gast
Gast

Bericht  Melis_je di 5 apr 2011 - 0:22

Misschien bij biologie, dan zal je bepaalde antwoorden moeten geven om je tentamen te halen. Er waren ook mensen die naar hun idee 'logen' op het biologietentamen. Of die erboven zetten: "volgens de evolutietheorie" of "volgens het boek". Het hoeft geen probleem op te leveren. Ik heb vergelijkbare tentamens gemaakt over het katholicisme. Geschiedenisles hoef je ook niet te geloven en andere vakken (maatschappijleer, filosofie, godsdienst) kunnen breed gegeven worden.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: