Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen

+10
SuperGrover
Melis_je
Rumble
sterremaan
loura
VeryCherry
girli
Rush
Sweety
Sterre
14 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen Empty Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:38

AMSTERDAM - Agenten mogen in diensttijd niet zichtbaar een kruisje of een hoofddoek dragen.

In een nieuwe gedragscode van het ministerie van Veiligheid en Justitie staat dat het dragen van religieuze symbolen niet strookt met de neutraliteit van de politie, schrijft het Nederlands Dagblad woensdag.

De code wijst erop dat de politie er voor iedereen is. Daarom zou het niet wenselijk zijn dat aan agenten is te zien welk geloof of welke overtuiging zij aanhangen.

Grote tatoeages en piercings op opvallende plekken zijn ook niet meer toegestaan. Die zouden burgers kunnen afschrikken. Agenten die al tatoeages hebben, moeten die bedekken.

Wat vinden jullie van deze regel?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen Empty Re: Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:41

Ik ben het ermee eens.

Gast
Gast

Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen Empty Re: Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen

Bericht  Sterre di 12 jul 2011 - 22:41

Onzin.. je hoeft als politieagent toch niet je hele identiteit op te geven? Als ze een uniform dragen (met of zonder hoofddoek of ketting) vind ik dat ze genoeg uitstralen dat ze op dat moment bezig zijn met hun beroep en dat verdere (geloofs)overtuiging op dat moment ondergeschikt is. Het uniform is daar toch juist voor bedoeld?

Laatst aangepast door Sterre op di 12 jul 2011 - 22:43; in totaal 1 keer bewerkt

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:41

Ik weet het niet zo goed. Zie niet echt in waarom het nodig is. Een agent heeft al een uniform aan en ik heb sowieso de aanname dat een agent neutraal en betrouwbaar is, dat hij/zij anders geen agent had kunnen worden. Daar doet een hoofddoekje/kruisje/tatoeage/etc. niets aan af voor mij.

Gast
Gast

Bericht  Sweety di 12 jul 2011 - 22:42

Ik ben het er mee eens.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:42

Mee eens! Geloof is snel iets waar ze je op kunnen "pakken" en waarom is er oorlog? Ook heel vaak door geloof.

Gast
Gast

Bericht  Sterre di 12 jul 2011 - 22:42

Ik vind het trouwens wel goed dat in het geval hoofddoekjes verboden zouden worden, ook andere religieuze uitingen niet meer mogen. Maar in het geheel vind ik het dus niet nodig.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:42

Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren ooit een agente met hoofddoek te hebben gezien. Jullie wel?

Gast
Gast

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:44

Sterre schreef:Ik vind het trouwens wel goed dat in het geval hoofddoekjes verboden zouden worden, ook andere religieuze uitingen niet meer mogen. Maar in het geheel vind ik het dus niet nodig.
+1

Gast
Gast

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:45

Megara schreef:Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren ooit een agente met hoofddoek te hebben gezien. Jullie wel?
Ja, ik heb er ooit 1 gezien. Ik heb niets tegen hoofddoeken maar ik vond het wel heel raar staan. Ik verwacht het gewoon niet van een agent ofzo.

Gast
Gast

Bericht  Sweety di 12 jul 2011 - 22:47

Sterre schreef:Onzin.. je hoeft als politieagent toch niet je hele identiteit op te geven? Als ze een uniform dragen (met of zonder hoofddoek of ketting) vind ik dat ze genoeg uitstralen dat ze op dat moment bezig zijn met hun beroep en dat verdere (geloofs)overtuiging op dat moment ondergeschikt is. Het uniform is daar toch juist voor bedoeld?
Maar ze geven toch ook niet hun hele identiteit op? Als agent beoefen je een publieke functie en daarbij hoor je neutraal te zijn.
Sweety
Sweety
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4013
Punten : 4489

Bericht  Rush di 12 jul 2011 - 22:49

Logisch.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  girli di 12 jul 2011 - 22:52

Logisch eigenlijk. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een agent heb gezien met een hoofddoekje.
girli
girli
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11

Bericht  VeryCherry di 12 jul 2011 - 22:52

Dit was toch ook zo'n heisa bij de trambestuurders in Amsterdam?
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  loura di 12 jul 2011 - 22:56

Ik ben het ermee eens. Als agent moet je gewoon neutraal zijn.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 22:57

Mee eens. Zo hoort het.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 12 jul 2011 - 23:30

Ik ben het er wel mee eens. Je legt je hoofddoek of ketting met kruisje maar even in je kluis op je werk en als je naar huis gaat, doe je 'm weer op of om.

Gast
Gast

Bericht  sterremaan di 12 jul 2011 - 23:44

Je vervuld natuurlijk wel een publieke taak. Nu vind ik het wel netjes, dat ze dus kiezen zowel voor geen hoofddoek, of kruisje.
En, dat vind ik wel goed, dat het dan niet om onderscheid gaat in het geloof.
Maar aan de andere kant vind ik Geloof is de alle eerste grondwet. En daar mag je in principe vooruit komen. Als je er niemand mee lastig valt.

Ik weet dus niet of ik voor of tegen ben.
sterremaan
sterremaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 631
Punten : 675

http://www.sterremaan.tk

Bericht  Rumble di 12 jul 2011 - 23:46

Goeie zaak. Neutraliteit is zeer belangrijk in zo'n functie.
Rumble
Rumble
Prater
Prater

Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10

Bericht  Melis_je wo 13 jul 2011 - 19:32

Ik weet het niet.. Stel dat je aangifte doet van discriminatie vanwege je geaardheid, dan kan ik me voorstellen dat sommigen zich niet fijn voelen bij een theïst. Maar ik ga ervan uit dat wie aangenomen wordt, neutraal is. En voor heel veel taken van de politie weet ik niet waarom het verschil zou kunnen maken wat iemand gelooft. Wie weet dat?
Dat van die tattoeages bedekken vind ik niet nodig, tenzij het een hakenkruis ofzo is.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Gast wo 13 jul 2011 - 21:43

Ik ben het er mee eens, Politie agenten moeten neutraal zijn en uniform dragen. Dat weet je van te voren en als je geen baan wilt met uniform, moet je niet bij de politie gaan...

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover wo 13 jul 2011 - 23:06

Ik vind het eigenlijk een beetje onzinnig. Een agent met een kruisje om z'n nek of een tattoo op z'n enkel, moet ie wat mij betreft gewoon zelf weten. Hij is in functie, dus ik neem sowieso aan dat hij neutraal is en er voor iedereen is. Maar ik vind het wel een verademing dat het een keer niet alleen over hoofddoekjes gaat.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Spring wo 13 jul 2011 - 23:12

Ik vind het goed. Ook omdat ze niet alleen de hoofddoek verbieden maar ook tattoo's.
Als agent moet je neutraal zijn. Voor de mensen maar ook voor jezelf. Het kan aanstootgevend werken als een agent met een tattoo of hoofddoek op loopt en hij/zij iemand ergens op aanspreekt.

Wat zouden jullie vinden van een agent die allemaal tattoages in zijn nek heeft?
En gestretchte oorlellen?

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959

Bericht  SuperGrover wo 13 jul 2011 - 23:26

Biancy schreef:
Wat zouden jullie vinden van een agent die allemaal tattoages in zijn nek heeft?
En gestretchte oorlellen?
Vreslijk, maar dat komt omdat ik gestrechte oorlellen heel eng vind, en tattoo's in nek of gezicht echt een verminking vind. Bij een agent vind ik dat niet minder erg of erger.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast do 14 jul 2011 - 2:41

Melis_je schreef:Ik weet het niet.. Stel dat je aangifte doet van discriminatie vanwege je geaardheid, dan kan ik me voorstellen dat sommigen zich niet fijn voelen bij een theïst. Maar ik ga ervan uit dat wie aangenomen wordt, neutraal is. En voor heel veel taken van de politie weet ik niet waarom het verschil zou kunnen maken wat iemand gelooft. Wie weet dat? Dat van die tattoeages bedekken vind ik niet nodig, tenzij het een hakenkruis ofzo is.

Ik gok erop dat dit puur gaat om een bevooroordeelde bevestigende werkwijze zo veel mogelijk te minimaliseren en dus uit te dragen waar het politiële apparaat voor staat: transparantie. Door het zichtbaar uiten van je geloofsovertuiging als bijv. politieambtenaar, kan dat de suggestie wekken dat perspectiefwisseling niet meer volledig mogelijk is.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: