Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
+10
SuperGrover
Melis_je
Rumble
sterremaan
loura
VeryCherry
girli
Rush
Sweety
Sterre
14 plaatsers
Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
AMSTERDAM - Agenten mogen in diensttijd niet zichtbaar een kruisje of een hoofddoek dragen.
In een nieuwe gedragscode van het ministerie van Veiligheid en Justitie staat dat het dragen van religieuze symbolen niet strookt met de neutraliteit van de politie, schrijft het Nederlands Dagblad woensdag.
De code wijst erop dat de politie er voor iedereen is. Daarom zou het niet wenselijk zijn dat aan agenten is te zien welk geloof of welke overtuiging zij aanhangen.
Grote tatoeages en piercings op opvallende plekken zijn ook niet meer toegestaan. Die zouden burgers kunnen afschrikken. Agenten die al tatoeages hebben, moeten die bedekken.
Wat vinden jullie van deze regel?
In een nieuwe gedragscode van het ministerie van Veiligheid en Justitie staat dat het dragen van religieuze symbolen niet strookt met de neutraliteit van de politie, schrijft het Nederlands Dagblad woensdag.
De code wijst erop dat de politie er voor iedereen is. Daarom zou het niet wenselijk zijn dat aan agenten is te zien welk geloof of welke overtuiging zij aanhangen.
Grote tatoeages en piercings op opvallende plekken zijn ook niet meer toegestaan. Die zouden burgers kunnen afschrikken. Agenten die al tatoeages hebben, moeten die bedekken.
Wat vinden jullie van deze regel?
Gast- Gast
Re: Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
Onzin.. je hoeft als politieagent toch niet je hele identiteit op te geven? Als ze een uniform dragen (met of zonder hoofddoek of ketting) vind ik dat ze genoeg uitstralen dat ze op dat moment bezig zijn met hun beroep en dat verdere (geloofs)overtuiging op dat moment ondergeschikt is. Het uniform is daar toch juist voor bedoeld?
Laatst aangepast door Sterre op di 12 jul 2011 - 22:43; in totaal 1 keer bewerkt
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10
Ik weet het niet zo goed. Zie niet echt in waarom het nodig is. Een agent heeft al een uniform aan en ik heb sowieso de aanname dat een agent neutraal en betrouwbaar is, dat hij/zij anders geen agent had kunnen worden. Daar doet een hoofddoekje/kruisje/tatoeage/etc. niets aan af voor mij.
Gast- Gast
Ik ben het er mee eens.
Sweety- Ratel
- Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10
Mee eens! Geloof is snel iets waar ze je op kunnen "pakken" en waarom is er oorlog? Ook heel vaak door geloof.
Gast- Gast
Ik vind het trouwens wel goed dat in het geval hoofddoekjes verboden zouden worden, ook andere religieuze uitingen niet meer mogen. Maar in het geheel vind ik het dus niet nodig.
Sterre- Ratel
- Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren ooit een agente met hoofddoek te hebben gezien. Jullie wel?
Gast- Gast
+1Sterre schreef:Ik vind het trouwens wel goed dat in het geval hoofddoekjes verboden zouden worden, ook andere religieuze uitingen niet meer mogen. Maar in het geheel vind ik het dus niet nodig.
Gast- Gast
Ja, ik heb er ooit 1 gezien. Ik heb niets tegen hoofddoeken maar ik vond het wel heel raar staan. Ik verwacht het gewoon niet van een agent ofzo.Megara schreef:Ik kan me eigenlijk niet eens herinneren ooit een agente met hoofddoek te hebben gezien. Jullie wel?
Gast- Gast
Maar ze geven toch ook niet hun hele identiteit op? Als agent beoefen je een publieke functie en daarbij hoor je neutraal te zijn.Sterre schreef:Onzin.. je hoeft als politieagent toch niet je hele identiteit op te geven? Als ze een uniform dragen (met of zonder hoofddoek of ketting) vind ik dat ze genoeg uitstralen dat ze op dat moment bezig zijn met hun beroep en dat verdere (geloofs)overtuiging op dat moment ondergeschikt is. Het uniform is daar toch juist voor bedoeld?
Sweety- Ratel
- Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
Logisch eigenlijk. Al moet ik zeggen dat ik nog nooit een agent heb gezien met een hoofddoekje.
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Dit was toch ook zo'n heisa bij de trambestuurders in Amsterdam?
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben het ermee eens. Als agent moet je gewoon neutraal zijn.
loura- Ratel
- Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Ik ben het er wel mee eens. Je legt je hoofddoek of ketting met kruisje maar even in je kluis op je werk en als je naar huis gaat, doe je 'm weer op of om.
Gast- Gast
Je vervuld natuurlijk wel een publieke taak. Nu vind ik het wel netjes, dat ze dus kiezen zowel voor geen hoofddoek, of kruisje.
En, dat vind ik wel goed, dat het dan niet om onderscheid gaat in het geloof.
Maar aan de andere kant vind ik Geloof is de alle eerste grondwet. En daar mag je in principe vooruit komen. Als je er niemand mee lastig valt.
Ik weet dus niet of ik voor of tegen ben.
En, dat vind ik wel goed, dat het dan niet om onderscheid gaat in het geloof.
Maar aan de andere kant vind ik Geloof is de alle eerste grondwet. En daar mag je in principe vooruit komen. Als je er niemand mee lastig valt.
Ik weet dus niet of ik voor of tegen ben.
Goeie zaak. Neutraliteit is zeer belangrijk in zo'n functie.
Rumble- Prater
- Aantal berichten : 1438
Punten : 1584
Registratiedatum : 24-11-10
Ik weet het niet.. Stel dat je aangifte doet van discriminatie vanwege je geaardheid, dan kan ik me voorstellen dat sommigen zich niet fijn voelen bij een theïst. Maar ik ga ervan uit dat wie aangenomen wordt, neutraal is. En voor heel veel taken van de politie weet ik niet waarom het verschil zou kunnen maken wat iemand gelooft. Wie weet dat?
Dat van die tattoeages bedekken vind ik niet nodig, tenzij het een hakenkruis ofzo is.
Dat van die tattoeages bedekken vind ik niet nodig, tenzij het een hakenkruis ofzo is.
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Ik ben het er mee eens, Politie agenten moeten neutraal zijn en uniform dragen. Dat weet je van te voren en als je geen baan wilt met uniform, moet je niet bij de politie gaan...
Gast- Gast
Ik vind het eigenlijk een beetje onzinnig. Een agent met een kruisje om z'n nek of een tattoo op z'n enkel, moet ie wat mij betreft gewoon zelf weten. Hij is in functie, dus ik neem sowieso aan dat hij neutraal is en er voor iedereen is. Maar ik vind het wel een verademing dat het een keer niet alleen over hoofddoekjes gaat.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Ik vind het goed. Ook omdat ze niet alleen de hoofddoek verbieden maar ook tattoo's.
Als agent moet je neutraal zijn. Voor de mensen maar ook voor jezelf. Het kan aanstootgevend werken als een agent met een tattoo of hoofddoek op loopt en hij/zij iemand ergens op aanspreekt.
Wat zouden jullie vinden van een agent die allemaal tattoages in zijn nek heeft?
En gestretchte oorlellen?
Als agent moet je neutraal zijn. Voor de mensen maar ook voor jezelf. Het kan aanstootgevend werken als een agent met een tattoo of hoofddoek op loopt en hij/zij iemand ergens op aanspreekt.
Wat zouden jullie vinden van een agent die allemaal tattoages in zijn nek heeft?
Spring- Kletskop
- Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Vreslijk, maar dat komt omdat ik gestrechte oorlellen heel eng vind, en tattoo's in nek of gezicht echt een verminking vind. Bij een agent vind ik dat niet minder erg of erger.Biancy schreef:
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Melis_je schreef:Ik weet het niet.. Stel dat je aangifte doet van discriminatie vanwege je geaardheid, dan kan ik me voorstellen dat sommigen zich niet fijn voelen bij een theïst. Maar ik ga ervan uit dat wie aangenomen wordt, neutraal is. En voor heel veel taken van de politie weet ik niet waarom het verschil zou kunnen maken wat iemand gelooft. Wie weet dat? Dat van die tattoeages bedekken vind ik niet nodig, tenzij het een hakenkruis ofzo is.
Ik gok erop dat dit puur gaat om een bevooroordeelde bevestigende werkwijze zo veel mogelijk te minimaliseren en dus uit te dragen waar het politiële apparaat voor staat: transparantie. Door het zichtbaar uiten van je geloofsovertuiging als bijv. politieambtenaar, kan dat de suggestie wekken dat perspectiefwisseling niet meer volledig mogelijk is.
Gast- Gast
Pagina 1 van 2 • 1, 2
Soortgelijke onderwerpen
» Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Vrouw en agent gedood in Baflo
» Hoe te dragen?
» Zou jij dit dragen?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Vrouw en agent gedood in Baflo
» Hoe te dragen?
» Zou jij dit dragen?