Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
+17
Mari
Melis_je
Sweety
Yzma
JD
Miss G
rapa nui
jena
Spring
Bolleke
TukTuk
Rovine
Susan
Caro
Chocolate Cookie
Jerry
SuperGrover
21 plaatsers
Pagina 7 van 9
Pagina 7 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
Melis_je schreef:Maar je hoeft het niet eens te zijn met de wet. Ik vind het nogal raar om wel te accepteren dat iemand homo/gelovig is en niet gedrag wat daarbij past. Ik vind het een mooie tijd om deze wet te veranderen zodat praktiserende homo's en praktiserende gelovigen niet meer geweigerd kunnen worden.Guattari schreef: Ik vind het ook interessant om hier te lezen hoe gevoelens en pure feitelijke constateringen door elkaar heen lopen, want dat blijft mijn visie: strikt theoretisch beschouwd wordt de wet nageleefd en die is leidend in NL.
Dan zou ik eerder de vraag opwerpen wat er verstaan mag worden onder praktiserend. Ben je dan praktiserend homo als je rondloopt in een leren broek of moslima als je een hoofddoek draagt?
Ik zeg nergens dat ik het ermee eens ben, maar alleen dat dit conform de wet is en ik vind het niet nodig om die aan te passen, omdat dit sociaal wenselijk is.
Gast- Gast
Onder praktiserend kan wat mij betreft vanalles vallen, zoals daten met homo's of bidden. Als je op het schoolplein seks hebt of een lam slacht, vind ik dat asociaal (ook voor hetero's en atheïsten of combinaties ). Maar van privé een relatie hebben of op school een hoofddoek dragen, heeft toch niemand echt last? Dat is wat mij betreft het uitgangspunt.
Wat is dan wel een goede reden om een wet aan te passen, als sociale wenselijkheid het niet is?
Wat is dan wel een goede reden om een wet aan te passen, als sociale wenselijkheid het niet is?
Melis_je- Kletskop
- Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11
Ik zou een goede reden collisie van grondrechten vinden en verder kan ik me geen enkele goede reden bedenken.
Gast- Gast
Haha ik zie nu iemand voor me die zegt: ik ben een niet-praktiserende homo. Klinkt een beetje raar.
Gast- Gast
Ja, de woordgroep alleen al. Dat was een tijdje geleden in het nieuws. Ook een christelijke school met een homodocent. Die mocht wel blijven, maar alleen als hij een niet-praktiserende homo werd. Hij was als homo in actie gezien en toen werd hij geschorst.
Melis_je- Kletskop
Melis_je schreef:Ja, de woordgroep alleen al. Dat was een tijdje geleden in het nieuws. Ook een christelijke school met een homodocent. Die mocht wel blijven, maar alleen als hij een niet-praktiserende homo werd. Hij was als homo in actie gezien en toen werd hij geschorst.
Eigenlijk is het helemaal niet grappig maar haha! Ik zie ze al in de bosjes liggen: nee joh dat is niet praktiserend, wacht, wacht even, ja NU wel, bel de school!
Gast- Gast
Fauve schreef:Haha ik zie nu iemand voor me die zegt: ik ben een niet-praktiserende homo. Klinkt een beetje raar.
Die mensen bestaan wel. Mannen die homoseksueel zijn maar er voor kiezen geen seksuele omgang of relatie te hebben met mannen.
Gast- Gast
HahahahahahaFauve schreef:
Eigenlijk is het helemaal niet grappig maar haha! Ik zie ze al in de bosjes liggen: nee joh dat is niet praktiserend, wacht, wacht even, ja NU wel, bel de school!
Melis_je- Kletskop
Precies.Jen_ schreef:Fauve schreef:Haha ik zie nu iemand voor me die zegt: ik ben een niet-praktiserende homo. Klinkt een beetje raar.
Die mensen bestaan wel. Mannen die homoseksueel zijn maar er voor kiezen geen seksuele omgang of relatie te hebben met mannen.
Gast- Gast
Ik weet dat ze bestaan, maar ik denk dat die mannen wel heel erg in de minderheid zijn.
Gast- Gast
Fauve schreef:Ik weet dat ze bestaan, maar ik denk dat die mannen wel heel erg in de minderheid zijn.
Meer dan je denkt, denk ik
Gast- Gast
En ik denk ook niet dat ze er heel blij van worden. Ik weet alleen van religieuze mensen dat ze niets met hun geaardheid doen vanuit het idee dat het slecht is. Het lijkt me heel moeilijk om te proberen je geaardheid te onderdrukken. In één gemeenschap die ik ken probeerde een jongen ook om geen homo meer te zijn. De hele gemeenschap steunde hem en probeerde hem van zijn gedachtes af te helpen. Op een dag vroeg hij of hij mocht spreken en legde hij uit dat het echt niet ging. De gemeenschap zag hoe moeilijk het voor hem was en sinds die dag accepteert die hele kerk homoseksualiteit als normaal. Ze denken ook niet meer dat hij, nu hij een relatie met een man heeft, naar de hel gaat.
Melis_je- Kletskop
Susan schreef:Haar op voorhand weigeren puur omdat ze moslima was had in mijn ogen juist absoluut niet gekund. Je bent vrij in wat je thuis, in je privéleven en binnen in jezelf gelooft, daar kun je iemand niet op weigeren. Het uitdragen van een bepaald geloof, dat is concreet gedrag en dat kun je wel verbieden.
+1
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
Uitslag van de rechter: ze mag geen hoofddoek dragen
Miss G- Fluisteraar
- Aantal berichten : 367
Punten : 376
Registratiedatum : 29-01-11
Oo, dat had ik nog niet gehoord... Zou ze op de school blijven?
Lynn_- Kletskop
- Aantal berichten : 1985
Punten : 2068
Registratiedatum : 30-12-10
Weet niet of ze op die school blijft, daarover heb ik nog niets gelezen..
Miss G- Fluisteraar
Ik ben het helemaal eens met de rechter. Als je moslima wil zijn, prima je eigen keuze. Maar ga dan niet naar een katholieke school met een hoofddoekje op!! Vraag me ookwel af hoe welkom een katholiek iemand die een ketting draagt met daaraan een groot opvallend kruis zou zijn op een islamitische school...
Ilargi- Prater
- Aantal berichten : 777
Punten : 823
Registratiedatum : 18-11-10
Rose- schreef:Ik ben het helemaal eens met de rechter. Als je moslima wil zijn, prima je eigen keuze. Maar ga dan niet naar een katholieke school met een hoofddoekje op!! Vraag me ookwel af hoe welkom een katholiek iemand die een ketting draagt met daaraan een groot opvallend kruis zou zijn op een islamitische school...
+1.
Miss G- Fluisteraar
Andersom zou ik het ook belachelijk vinden, maar wat doe je die katholieke school voor onrecht aan dat je een hoofddoekje draagt?XxXGeesje schreef:Rose- schreef:Ik ben het helemaal eens met de rechter. Als je moslima wil zijn, prima je eigen keuze. Maar ga dan niet naar een katholieke school met een hoofddoekje op!! Vraag me ookwel af hoe welkom een katholiek iemand die een ketting draagt met daaraan een groot opvallend kruis zou zijn op een islamitische school...
+1.
Ik snap die rechter echt niet. Pure discriminatie vind ik het. Als hier in Nederland blijkbaar scholen zijn, waarbij dat geloof het enige juiste geloof ik, dat vind ik dat er goed iets mis is. Hoe moet die school uitdragen dat je andere geloven en mensen moet respecteren, als ze dat zelf niet doen op die school? Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als bij: 'Ik heb niets tegen homo's hoor, zolang ze maar niet aan me zitten.'
En daarnaast, is dit de enige school in Volemdam, dus dit meisje moet gewoon een andere school buiten haar plaats (en waarschijnlijk ook haar oude klasgenootjes van de basisschool zoeken) omdat ze haar geloof dat niet in kledinig mag uitdragen. Ja ja, we zijn zo tolerant in deze wereld. Niet gek als die idiote reacties van die Volendammers, is blijkbaar wat ze daar op de middelbare school geleerd krijgen.
Yzma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 392
Yzma schreef:Ja ja, we zijn zo tolerant in deze wereld. Niet gek als die idiote reacties van die Volendammers, is blijkbaar wat ze daar op de middelbare school geleerd krijgen.
Ik heb al mijn mening gegeven in dit topic maar wilde hier nog even op reageren. Dat er nog mensen zijn die 0,0 tollerant zijn, zul je altijd wel houden (blijkbaar moeten ze hun frustraties over hun eigen leven op iemand anders botvieren. Een ander de schuld geven is tenslotte erg makkelijk). Dat wil toch niet zeggen dat ze dat op school leren. Dat kan ik me nl helemaal niet voorstellen. Zoiets krijg je van huis uit mee. Als ik thuis was gekomen met discriminerende uitspraken dan zou ik een klap voor mijn kop hebben gekregen.
Tollerant in deze wereld, wat bedoel je daar eigenlijk mee? Zie jij alleen de slechte dingen dan? Ik zie nl ook veel goede dingen. Neemt natuurlijk niet weg dat er altijd ruimte is voor verbetering maar ik vind je bericht nogal bitter.
Gast- Gast
Zusje van Bert, eerlijk gezegd ben ik over dit feit ook heel bitter en boos. Ik snap gewoon niet waarom mensen zo moeilijk doen over geloof en daarmee andere geloven en uitingen afkeuren. Ik snap niet dat mensen denken dat alleen het enige juiste is. Geloof in je eigen ding, houd het bij jezelf en respecteer een ander. En, als zoiets gewoon in Nederland wordt goedgekeurd, ja dat maakt me echt boos dus. Want we hebben het niet over een club waar je bij kan zitten of zo, nee over een school, die je toch ook bepaalde lessen van respect moet meegeven. En natuurlijk leer je dat voornamelijk vanuit huis, maar school moet daar toch ook een groot aandeel in hebben, lijkt me.
Yzma- Fluisteraar
- Aantal berichten : 371
Punten : 392
Dat er ook een aantal mensen zijn die zeggen dat het meisje 'dan maar naar haar eigen land moet gaan als ze een hoofddoek wil dragen', wil helemaal niet zeggen dat iederéén in Volendam zo is. Of dat je zoiets op de school zou horen! Ik heb ook op deze school gezeten en ik kan je vertellen dat er nooit slecht gesproken werd over andere geloven. En er werd ook echt niet gezegd dat het katholieke geloof beter was o.i.d. Dus 'ze zullen het wel op school hebben geleerd' vind ik een erg gemene opmerking eigenlijk.
Olijfje- Fluisteraar
- Aantal berichten : 289
Punten : 296
Inderdaad. Het is in ieders belang om onderwijs goed en bereikbaar te maken. Goed onderwijs bevordert de economie en de integratie. Zowel voor moslims als voor katholieken. We hebben zoveel vrijheid en rechten in Nederland, waarom die van een ander afpakken?Yzma schreef:Want we hebben het niet over een club waar je bij kan zitten of zo, nee over een school, die je toch ook bepaalde lessen van respect moet meegeven.
Melis_je- Kletskop
Ik zie dit écht niet als het recht van een ander afpakken. Ik vind het namelijk ook voor de schools rechten opkomen. In NL heb je nu eenmaal verschillende geloofsovertuigingen en stromen: iedereen mag ervoor kiezen dit uit te dragen, iedereen mag zijn eigen geloof kiezen en dat uitdragen op de manier zoals zij het gepast vinden.
Alleen moet je je ook gepast kleden naar de instelling waar je naartoe gaat. Een hoofddoekje is nu eenmaal de uiting van een geloof. En dat geloof komt niet overeen met het geloof van de instelling. Dat is immers een katholieke instelling. Daar kiest die school voor, máár daar hoef je toch niet als mens voor te kiezen? En als dat de enige school is, dan is het heel erg jammer maar dan zal je je toch moeten aanpassen naar de regels van die school. En hoofddoekjes passen nu eenmaal niet daarin.
Dat heeft verder niks met het recht te maken om een hoofddoekje te dragen? Zodra je in een kerk komt of in een moskee gelden ook bepaalde regels. Als ik een moskee binnenkom met blote armen, geen hoofddoekje en een groot kruis zal dat ook niet zo gewaardeerd worden. Als je in een kerk komt en je loopt te vloeken of wat dan ook: zal dat ook niet zo gewaardeerd worden. Dus dan pas je je aan.
Ik zie vooral dat dit weer een debat wordt over geloof en het recht hebben op. Maar waarom is het altijd het recht dat je iets 'mag' doen? Je hebt toch ook je recht om bepaalde dingen niet te doen? Of níet te accepteren, zoals nu met hoofddoekje? Waarom is het wel haar recht om het te dragen, maar niet de schools recht om het te verbieden?
Alleen moet je je ook gepast kleden naar de instelling waar je naartoe gaat. Een hoofddoekje is nu eenmaal de uiting van een geloof. En dat geloof komt niet overeen met het geloof van de instelling. Dat is immers een katholieke instelling. Daar kiest die school voor, máár daar hoef je toch niet als mens voor te kiezen? En als dat de enige school is, dan is het heel erg jammer maar dan zal je je toch moeten aanpassen naar de regels van die school. En hoofddoekjes passen nu eenmaal niet daarin.
Dat heeft verder niks met het recht te maken om een hoofddoekje te dragen? Zodra je in een kerk komt of in een moskee gelden ook bepaalde regels. Als ik een moskee binnenkom met blote armen, geen hoofddoekje en een groot kruis zal dat ook niet zo gewaardeerd worden. Als je in een kerk komt en je loopt te vloeken of wat dan ook: zal dat ook niet zo gewaardeerd worden. Dus dan pas je je aan.
Ik zie vooral dat dit weer een debat wordt over geloof en het recht hebben op. Maar waarom is het altijd het recht dat je iets 'mag' doen? Je hebt toch ook je recht om bepaalde dingen niet te doen? Of níet te accepteren, zoals nu met hoofddoekje? Waarom is het wel haar recht om het te dragen, maar niet de schools recht om het te verbieden?
Caro- Ratel
- Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Pagina 7 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?
» Na 6 jaar geen school....