Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
+17
Mari
Melis_je
Sweety
Yzma
JD
Miss G
rapa nui
jena
Spring
Bolleke
TukTuk
Rovine
Susan
Caro
Chocolate Cookie
Jerry
SuperGrover
21 plaatsers
Pagina 2 van 9
Pagina 2 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Volendams meisje dat geen hoofddoek mag dragen op school
Ik ben het wel eens met de school. Het is idd een katholieke school, en vind dat die best wat "eigen" mogen stellen aan andere geloofsuitingen. Zo zijn er ook enorm streng christelijke scholen waarbij je geen broek mag dragen als meisje zijnde, dat weet je toch ook van te voren? dan moet je niet ineens achteraf daar moeilijk over doen.
Verder mag je ook geen petje dragen op een school, dus waarom wel een hoofddoek? Ga dan naar een openbare school of een moslim school.
Verder mag je ook geen petje dragen op een school, dus waarom wel een hoofddoek? Ga dan naar een openbare school of een moslim school.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Marin schreef:Nobucta schreef:Maar petjes mogen toch ook niet in de klas? 10 jaar geleden iig niet.
Nee maar dat is toch iets heel anders dan een hoofddoekje? Met een petje draag je geen geloof uit.
Dus omdat het voor je geloof mag is ineens alles toegestaan? Beetje kromme beredenering..
Denk dat je op een moslim school ook niet met een kruisje aan moet komen zetten of een keppeltje bijvoorbeeld.
TukTuk- Ratel
Susan schreef:Haar op voorhand weigeren puur omdat ze moslima was had in mijn ogen juist absoluut niet gekund. Je bent vrij in wat je thuis, in je privéleven en binnen in jezelf gelooft, daar kun je iemand niet op weigeren. Het uitdragen van een bepaald geloof, dat is concreet gedrag en dat kun je wel verbieden.
Volgens mij is het vrij ouderwets en doen scholen hier niet veel meer aan, maar volgens mij mocht je vroeger (zeker ten tijde van de verzuiling), echt wel kinderen weigeren op basis van hun religieuze achtergrond. Maar tegenwoordig doen scholen veel meer voor de leerlingaantallen, en is Nederland sowieso niet erg religieus meer, dus hebben veel scholen deze strenge regels omtrent hun identiteit beetje laten vieren.
Gast- Gast
Volgens de Koran is het dragen van een hoofddoek helemaal niet verplicht, dus er kan niet gesteld worden dat de islam en dus een moslima, onlosmakelijk verbonden is met een hoofddoek.
Gast- Gast
Marin schreef:Trisha schreef:Nee want de school mag niet discrimineren, dus iemand mag zoveel mogelijk moslima zijn als diegene wilt, maar een hoofddoek is niet katholiek, dat had 't beste kind zelf ook wel kunnen bedenken. Ik vind 't dus bijna spotten met 't Christendom om tóch eigenwijs door te zetten, terwijl er zekere meneer Wilders toch een behoorlijke bekendheid heeft opgelopen en het hele issue flink in 't nieuws is geweest. Waarom dan toch die grens opzoeken? Waarom dan niet een openbare school? Dit was te verwachten.
Waarom laten ze dan wel een moslima toe? Ik neem aan dat die lui wel weten dat bij de islam een hoofddoekje (veelal) hoort. Ik vind het echt meer dan krom. Andersom had dat meisje inderdaad misschien beter voor een openbare middelbare school kunnen kiezen.
Maar het blijft pure bekrompenheid in mijn mening, ik vind het echt best wel misselijkmakend.
Iedereen mag geloven wat hij of zij wilt, maar dat hoef je niet persee te uitten. Een school mag je niet weigeren puur op je geloof, al geloof je in kabouters. Ze mogen wel eisen stellen aan je kleding, en in dit geval in mijn ogen ook een hoofddoek weigeren.
TukTuk- Ratel
AngelNyn schreef:Marin schreef:Nobucta schreef:Maar petjes mogen toch ook niet in de klas? 10 jaar geleden iig niet.
Nee maar dat is toch iets heel anders dan een hoofddoekje? Met een petje draag je geen geloof uit.
Dus omdat het voor je geloof mag is ineens alles toegestaan? Beetje kromme beredenering..
Ik vind dat zelf niet meer dan een totaal logische beredenering eigenlijk. Kan er ook niets anders van maken
Heb het ook echt nooit als storend ervaren voor de klas, een hoofddoekje. Wel vind ik het interessant waarom het ene meisje het gewoon ombind als een soort knotje, en de ander echt om de nek ook draagt.
Gast- Gast
Trisha schreef:Volgens de Koran is het dragen van een hoofddoek helemaal niet verplicht, dus er kan niet gesteld worden dat de islam en dus een moslima, onlosmakelijk verbonden is met een hoofddoek.
Daarbij, als je naar bijv Istanbul gaat, zie je niemand met een hoofddoek lopen en toch zijn ze moslim. Waarom moet men hier dan wel een hoofddoek dragen vraag ik me af...
Gast- Gast
_Leaf_ schreef:Trisha schreef:Volgens de Koran is het dragen van een hoofddoek helemaal niet verplicht, dus er kan niet gesteld worden dat de islam en dus een moslima, onlosmakelijk verbonden is met een hoofddoek.
Daarbij, als je naar bijv Istanbul gaat, zie je niemand met een hoofddoek lopen en toch zijn ze moslim. Waarom moet men hier dan wel een hoofddoek dragen vraag ik me af...
Dat is niet 'daarbij' lieve muts, da's gewoon 't uitbeelden van wat ik zei
Gast- Gast
+1_Leaf_ schreef:Trisha schreef:Volgens de Koran is het dragen van een hoofddoek helemaal niet verplicht, dus er kan niet gesteld worden dat de islam en dus een moslima, onlosmakelijk verbonden is met een hoofddoek.
TukTuk- Ratel
Trisha schreef:_Leaf_ schreef:Trisha schreef:Volgens de Koran is het dragen van een hoofddoek helemaal niet verplicht, dus er kan niet gesteld worden dat de islam en dus een moslima, onlosmakelijk verbonden is met een hoofddoek.
Dat is niet 'daarbij' lieve muts, da's gewoon 't uitbeelden van wat ik zei
Nee we hebben t over een hoofddoek he, niet over een muts!
Gast- Gast
Susan schreef:Haar op voorhand weigeren puur omdat ze moslima was had in mijn ogen juist absoluut niet gekund. Je bent vrij in wat je thuis, in je privéleven en binnen in jezelf gelooft, daar kun je iemand niet op weigeren. Het uitdragen van een bepaald geloof, dat is concreet gedrag en dat kun je wel verbieden.
Eigenlijk heb je hier een goed punt. Ik snap sowieso niet goed waarom een moslima naar een katholieke school zou willen gaan. Ik zou als christen niet naar een islamitische school gaan. Dan kies ik nog eerder voor een openbare school waar je neem ik aan je geloof wel uit kunt dragen hoe je wilt.
Gast- Gast
Nou goed beschouwd... Heeft de Koran het wel over de muts, dus waar die hoofddoek vandaan komt..?
Gast- Gast
Trisha schreef:Nou goed beschouwd... Heeft de Koran het wel over de muts, dus waar die hoofddoek vandaan komt..?
Gast- Gast
Dirty als ik ben zag ik wel een harige muts voor me...
Gast- Gast
Marin schreef:
Ik vind dat zelf niet meer dan een totaal logische beredenering eigenlijk. Kan er ook niets anders van maken
Heb het ook echt nooit als storend ervaren voor de klas, een hoofddoekje. Wel vind ik het interessant waarom het ene meisje het gewoon ombind als een soort knotje, en de ander echt om de nek ook draagt.
Ik denk dat het ermee te maken heeft hoe streng je het opvat (of je ouders). Volgens mij is een hoofddoek bedoeld om de vrouwelijke schoonheid te verbergen voor mannen en zo'n strak hoofddoekje staat meestal best leuk, dus ik kan me zo indenken dat het dan z'n doel een beetje voorbij schiet.
Laatst aangepast door Susan op ma 28 maa 2011 - 7:14; in totaal 1 keer bewerkt
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
_Leaf_ schreef:Dirty als ik ben zag ik wel een harige muts voor me...
Viespeuk.
Gast- Gast
Jen_ schreef:Ik snap sowieso niet goed waarom een moslima naar een katholieke school zou willen gaan.
Dat snap ik zelf inderdaad ook niet.
Denk dat het meisje zelf daarom ook wel goed had kunnen na gaan van te voren of het een probleem zou zijn of niet. Nou weet ik niet hoe veel middelbare scholen er in Volendam zitten, wie weet had ze niet veel keus.
Gast- Gast
Susan schreef:Marin schreef:
Ik denk dat het ermee te maken heeft hoe streng je het opvat (of je ouders). Volgens mij is een hoofddoek bedoeld om de vrouwelijke schoonheid te verbergen voor mannen en zo'n strak hoofddoekje staat meestal best leuk, dus ik kan me zo indenken dat het dan z'n doel een beetje voorbij schiet.
Ja en heel veel meisjes pimpen hun hoofddoek met leuke speltjes of mooie sjalen. Vind ik altijd wel leuk om te zien, daar niet van, maar dan schiet het z'n doel eigenlijk ook wel voorbij. wel logisch dat die meiskes dat willen hoor, maar dat is ook wel beetje krom.
Gast- Gast
Ik weet dat in Noord-Holland veel middelbare scholen aan loting doen, dus er is best kans dat er weinig keus voor dat meisje was. Ik zit zelf op een katholieke school, terwijl ik niet religieus (en niet hetero) ben, maar de dichtstbijzijnde openbare school is bijna 1,5 uur fietsen, dus dat is belachelijk.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10
Dat mag in Nederland. Leuk dat er zo'n school is maar volgens de wet mag ik daar wel zo naar binnen. Dat zou discrimineren in eigen land zijn!_Leaf_ schreef:Caro schreef:Ik snap het wel van die school. Het is een katholieke school, geen islamitische of openbare school. Ik neem aan dat op islamitische scholen ook regels kennen. We wonen nog altijd in een land waarin uiting mag gegeven aan je geloof, en je kiest je school nav je geloof. Dan snap ik wel dat je geen hoofddoek mag dragen op een katholieke school...
Juist. Er zit hier ook een Hindoeschool. Stel ik was daarheen gegaan in een kort rokje en een decollete tot op mijn navel, dan was daar vast ook wat van gezegd. Je hebt je gewoon te aan te passen.
Gast- Gast
Francaise_ schreef:Dat mag in Nederland. Leuk dat er zo'n school is maar volgens de wet mag ik daar wel zo naar binnen. Dat zou discrimineren in eigen land zijn!_Leaf_ schreef:Caro schreef:Ik snap het wel van die school. Het is een katholieke school, geen islamitische of openbare school. Ik neem aan dat op islamitische scholen ook regels kennen. We wonen nog altijd in een land waarin uiting mag gegeven aan je geloof, en je kiest je school nav je geloof. Dan snap ik wel dat je geen hoofddoek mag dragen op een katholieke school...
Juist. Er zit hier ook een Hindoeschool. Stel ik was daarheen gegaan in een kort rokje en een decollete tot op mijn navel, dan was daar vast ook wat van gezegd. Je hebt je gewoon te aan te passen.
Daar heb je een punt idd....
Gast- Gast
Ah ik krijg net van een betrouwbare bron (haha) te horen dat er inderdaad maar 1 middelbare school is in Volendam, en dat de dichtsbijzijnde openbare school behoorlijk ver weg is (te ver om te fietsen zeg maar). Dus dat maakt het al wat logischer waarom dit meisje gekozen heeft voor deze school. Tja. Lastig.
Gast- Gast
Zover ik weet zit er maar 1 school in Volendam en dat is het Don Bosco. Laat Volendam van orgine nou ook een ongelooflijk Katholiek dorp zijn en tsja, je komt er niet onderuit Maar ik vind toch dat de school in zijn recht staat, om de redenen die hierboven ook al worden genoemd.
Edit, Marin, dichtsbijzijnde is Purmerend en dat is te doen met de bus en op de fiets, spreek uit ervaring
Edit, Marin, dichtsbijzijnde is Purmerend en dat is te doen met de bus en op de fiets, spreek uit ervaring
Gast- Gast
Ik ben het eens met de school, daarbij vind ik die ouders hypocriet, als je moslim bent stuur je je kind niet naar een katholieke school lijkt mij. Wij geloven niets en ik stuur mijn zoon ook niet naar een katholieke school, dus dat vind ik al vreemd. Voor mijn gevoel is het een beetje uit de tent lokken, nu er al die hoofddoekjesdiscussie is in Nederland. En daarbij, waarom moet een 15 jarig kind een hoofddoek dragen.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ze zijn al een tijdje in de media, vader en dochter. Dochter is in Volendam geboren en vader heeft een prachtig accent
Ik vond het net wel pijnlijk om te zien dat er nu mensen uit Volendam roepen dat ze maar terug moet naar haar eigen land als ze een hoofddoek wil dragen. Wat is haar eigen land dan? Is dat niet gewoon Nederland? En een man die eerst zegt dat hij het meisje persoonlijk kent en ze best aardig is, maar ook zegt dat ze dat met hoofddoek voor hem nu niet meer is. Zo bekrompen!
Ik vond het net wel pijnlijk om te zien dat er nu mensen uit Volendam roepen dat ze maar terug moet naar haar eigen land als ze een hoofddoek wil dragen. Wat is haar eigen land dan? Is dat niet gewoon Nederland? En een man die eerst zegt dat hij het meisje persoonlijk kent en ze best aardig is, maar ook zegt dat ze dat met hoofddoek voor hem nu niet meer is. Zo bekrompen!
Gast- Gast
Pagina 2 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Agent mag geen kruisje of hoofddoek dragen
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?
» Na 6 jaar geen school....
» Ben jij een meisje-meisje of tomboy?
» Geen ouderlijk gezag, geen rechten?
» Hoe te dragen?