Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kun je bij borstvoeding..

+42
Urban Naked
Paper Crown
Stuiterbal
Bimbam
Marin
Maple
Amber-
Elliot
CCC
Razz
Surya
Susan
Lejow
Liadan
tweeling
Ella
Sophiee
blondje1313
Artemis
Sea of Trees
Poisongirl
Pineco
maiadebij
Lot
Caroow
Sterrin_
Luce
Takkie
meisjesmama
Pien
Sanne
_Lana_
Laurientje
Muppetje
Printje
koNijntje
Darius
Isa
Vixen
Slakje
Robin_
Annemie
46 plaatsers

Pagina 9 van 11 Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende

Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 21:55

Ik vind het met name opvallend/gek/irritant/raar/typisch het forum dat er een vraag komt over borstvoeden op verzoek versus ritme aanhouden, en dat we daarna 14 pagina's verder zijn met een discussie over bv/fv. Dat was de vraag toch helemaal niet? Ok, Annemie twijfelt nog heel erg. Maar die vraag van haar wordt amper beantwoord (eigenlijk alleen op de eerste pagina paar reacties). Daar was ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.. Ik heb hier op 't forum voor 't eerst over borstvoeden op verzoek gehoord, maar zag m'n schoonzusje toch echt in de weer met een schriftje op vaste tijden, die bepaalde zij volgens een vast ritme. Dus dan kan dat toch? Is dat dan het antwoord: Ja, je kunt op eigen vast ritme borstvoeding geven? Dan is het topic toch klaar? Very Happy
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 22:02

Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:09

Luce schreef:Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Ik was zelf eigenlijk in de veronderstelling dat dat heel normaal was, en juist heel erg belangrijk, zo'n ritme. Heb echt tot paar weken geleden nooit van voeden op verzoek gehoord, nog nooit in het dagelijks leven althans, en alleen hier op 't forum. Maar dat zal eerder aan m'n eigen onwetendheid liggen dan aan dat het 'nieuw' is hoor, zoiets lijkt me al zo oud als de weg naar Rome. :P

Jij geeft aan dat je als volwassene niet altijd precies rond de zelfde tijdstippen honger hebt, maar volgens mij is dat juist wel waar. Je traint je lichaam juist naar drie maaltijden per dag. Nou kan ik me heel goed voorstellen dat het te veel vraagt van zo'n kleintje om dat ook te doen (niet 3 maaltijden maar meer dan dat natuurlijk), maar ik dacht dat het juist altijd heel goed was om een ritme aan te houden, of je nou bv of fv geeft? Dacht dat dat echt de essentie was van opvoeden van die kleintjes, om geen verwarring te geven. Mijn schoonzus deed dat inderdaad heel strikt, elke paar uur gaf ze weer borstvoeding op vaste tijden en dan schreef ze op in een schriftje welke borst ze had gehad en hoe lang dat duurde (want ml kan je niet meten natuurlijk). Dus dan kan bv op ritme blijkbaar wel? Waarom zou dat bij bv dan niet kunnen volgens jou, als het bij fv wel kan? (Oprechte vraag, geen oordeel). Je zit natuurlijk zelf met je eigen stuwing, maar verder?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:11

Vixen schreef:
Annemie schreef:ook een eigen ritme volgen? Dus bijv. om. de 3 uur aanleggen/voeden net zoals bij flesvoeding? Ik lees hier veel dat sommigen wel 10 a 12 keer per dag aanleggen, omdat je bv onbeperkt kunt geven, maar zijn hier ook meiden die gewoon een eigen ritme aan hielden? In het begin dus om de 3 uur ongeveer?
 Het kan wel, maar dan is de kans wel groter dat de borstvoeding niet slaagt omdat de productie terug loopt. Je luistert op die manier niet optimaal naar de vraag van je kindje. Wanneer je op verzoek voedt laat je je kindje drinken als het melk nodig heeft en je kindje drinkt dan precies genoeg. Op die vraag stemt je lichaam het aanbod af. Als jij op schema gaat voeden, dan is de kans, zeker in het begin, groot dat je productie niet goed wordt afgestemd op je kindje en je dus 'te weinig' productie hebt. Daarnaast wordt de productie gestimuleerd door het toeschietreflex. Als jij om de drie uur voedt heb je minder vaak een toeschietreflex dan wanneer je om 10 á 12 keer voedt en zal de productie ook minder gestimuleerd worden.

Verder weet je niet precies hoeveel je kindje drinkt. Het zou dus kunnen dat het kindje maar een paar slokjes melk heeft binnen gekregen, dan heeft ie dus veel eerder dan die drie uur weer honger. Als jij dan per se die drie uur aan wilt houden zit je met een hongerig, huilend kindje. Volgens mij kun je dan veel beter even aanleggen. Dan ben je er maar even mee bezig en heb je vervolgens een tevreden kindje. Dat is veel efficiënter dan wanneer je een uur lang een hongerig kindje tevreden moet houden.

Er zijn natuurlijk uitzonderingen waarbij op schema voeden uitstekend gaat, maar de kans dat het niet goed gaat is wel groter dan wanneer je op verzoek voedt.

hierom marin
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:15

Ah dus dat is de wisselwerking tussen jezelf en je kindje? Eigenlijk maak je het jezelf dus moeilijk wanneer je op ritme voedt en niet op verzoek. Maar hoe weet je dan of een kindje honger heeft? Is zo'n huiltje echt anders dan een ander huiltje? Of herken je dat gewoon als moeder? Of blijft het gewoon elke keer proberen, aanleggen, kijken of hij/zij honger heeft en hapt, kijken of het lukt, lukt het, dan noteren dat hij/zij voeding heeft gehad, en weer wachten tot het volgende huiltje? 

Sorry, ik vind dit heel fascinerend smile Ik ben absoluut pro-bv zelf en zou het graag zelf willen proberen t.z.t., maar dacht altijd dat het beter was om een strak regime aan te houden qua voeden zodat het elke dag zo'n beetje gelijk is en je kindje in een ritme groeit :P Weer wat geleerd dus.

Iig bedankt voor je uitleg Vixen, had het eerder wel gelezen maar niet zo specifiek.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:16

(en nou hopen dat Annemie ook iets aan deze antwoorden heeft, want volgens mij is dit de essentie van haar vraag, al weet ze er vast meer vanaf dan ik Wink)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Annemie do 15 aug 2013 - 22:18

Nou zit ik net in mijn eigen boek van ikke te lezen. Mijn moeder heeft ons heel lang bv gegeven, bijna een jaar geloof ik. Blijkbaar gaf mijn moeder toen ook op vaste tijden bv, want de kraamhulp had toen opgeschreven op welke tijdstippen ze ongeveer moest voeden. (alweer bijna 30 jaar geleden, maar het zal dus wel kunnen). Nou ja ik zie het wel..
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Bimbam do 15 aug 2013 - 22:19

Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Annemie do 15 aug 2013 - 22:19

Marin schreef:(en nou hopen dat Annemie ook iets aan deze antwoorden heeft, want volgens mij is dit de essentie van haar vraag, al weet ze er vast meer vanaf dan ik Wink)
Nou ik weet er denk ik net zo weinig over als jou hoor :-)
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Stuiterbal do 15 aug 2013 - 22:21

Ontopic:

Ik weet niet of het al gezegd is maar volgens mij is het beter en zeker in het begin, te voeden op verzoek. Dit voor de productie en ook omdat je kindje regeldagen er tussen heeft.
Als het goed loopt zal er vanzelf een ritme in gaan komen. 

Ik heb in het begin ook bv gegeven en het was idd ff aanpoten, maar al snel kwam S op eigen ritme en zat er gemiddeld steeds 3,5 tot 4 uur tussen.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:21

Bimbam schreef:Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Om bij te houden? Lijkt mij heel handig, anders weet je straks niet meer of kindje nou 7 of 8 voedingen al heeft gehad en anders zou je daar over kunnen gaan twijfelen. Zoiets zou ik iig bij willen houden voor m'n eigen administratie/zorg, maar ik ben nogal iemand die van notities houdt Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:23

Je gebruikt je logische verstand. Als de laatste voeding al drie uur geleden was, dan is het aannemelijk dat het honger is. Is de laatste voeding nog maar 10 minuten geleden, maar het vorige slaapje al 2.5 uur geleden, dan is het aannemelijk dat het slaap is en geen honger. En als je dan een keertje fout zit, dan duwde mijn baby de tepel wel uit haar mond met een vies gezicht. Veel fout kun je daar niet aan doen wat dat betreft;) 
En ik heb nog nooit een voeding genoteerd hoor. Dat is toch ook helemaal niet belangrijk om te weten? In de kraamweek kan het misschien prettig zijn, omdat je dan nog niet zeker weet of het kindje zich ook echt meldt als het honger heeft, maar als het kindje goed groeit en voldoende plasluiers heeft dan kun je er gerust op vertrouwen dat het kindje wel vraagt wat het nodig heeft. Dat is ook de reden dat ik borstvoeding zo makkelijk vindt. Wat dat betreft hoef je nergens op te letten, kindje drinkt wanneer het honger heeft, je kunt niet teveel geven, als je een keertje fout zit, zit je niet met een volle fles voeding en als ze nu (12 mnd) per ongeluk met naar snoetje op de grond belandt terwijl ze leert lopen is het borst erin en het is allemaal weer goed.


En wat bimbam zegt over dat huilen het laatste hongersignaal is klopt helemaal. Kindjes worden vaak al eerder iets onrustig, gaan zoeken, smakken dat soort dingetjes. Beter is het om dan direct aan te leggen.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:23

Marin schreef:
Bimbam schreef:Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Om bij te houden? Lijkt mij heel handig, anders weet je straks niet meer of kindje nou 7 of 8 voedingen al heeft gehad en anders zou je daar over kunnen gaan twijfelen. Zoiets zou ik iig bij willen houden voor m'n eigen administratie/zorg, maar ik ben nogal iemand die van notities houdt Wink
Wat maakt het uit of een baby 7, 8, 12 of 16 voedingen heeft gehad?
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Surya do 15 aug 2013 - 22:24

Luce schreef:Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Flesvoeding kun je niet volledig op verzoek geven omdat je aan de maximale hoeveelheden vastzit.
Surya
Surya
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:25

Vixen schreef:
Marin schreef:
Bimbam schreef:Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Om bij te houden? Lijkt mij heel handig, anders weet je straks niet meer of kindje nou 7 of 8 voedingen al heeft gehad en anders zou je daar over kunnen gaan twijfelen. Zoiets zou ik iig bij willen houden voor m'n eigen administratie/zorg, maar ik ben nogal iemand die van notities houdt Wink
Wat maakt het uit of een baby 7, 8, 12 of 16 voedingen heeft gehad?
Wil je dat niet bijhouden? Ik zou dat willen bijhouden, zodat je beetje kunt zien of er groot verschil zit tussen de dagen. Dat zou ik dan weer heel logisch vinden, om dat bij te houden. Je wilt toch weten hoeveel je kindje binnenkrijgt? Als je 't niet per ml kunt weten (als je bv geeft zonder kolven), dan maar per keer noteren.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:27

Vixen schreef:
En wat bimbam zegt over dat huilen het laatste hongersignaal is klopt helemaal. Kindjes worden vaak al eerder iets onrustig, gaan zoeken, smakken dat soort dingetjes. Beter is het om dan direct aan te leggen.
Ah ja dat weet ik inderdaad nog wel van m'n zusje, beetje smakken, happen, dat zie je inderdaad wel. Verder dank je voor je antwoord smile
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Bimbam do 15 aug 2013 - 22:27

Marin schreef:
Bimbam schreef:Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Om bij te houden? Lijkt mij heel handig, anders weet je straks niet meer of kindje nou 7 of 8 voedingen al heeft gehad en anders zou je daar over kunnen gaan twijfelen. Zoiets zou ik iig bij willen houden voor m'n eigen administratie/zorg, maar ik ben nogal iemand die van notities houdt Wink
Tsja, ik heb het nog nooit bijgehouden maar ik heb dan ook geen idee hoe vaak ik hem per dag voed. Het maakt ook niet uit, want als hij honger heeft leg ik hem weer aan, of ie nou 4 of al 8 voedingen heeft gehad die dag. Dat is juist ook het voordeel van voeden op verzoek Wink

Edit, wat Vixen zegt dus.
Bimbam
Bimbam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2318
Punten : 2352
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:30

Marin schreef:
Vixen schreef:
Marin schreef:
Bimbam schreef:Marin, er zijn meer signalen die duiden op honger, huilen is een vrij laat signaal. Dus ja, je merkt t vaak wel als je kindje honger heeft. Maar waarom zou je t opschrijven als hij een voeding gehad heeft? Dat snap ik ff niet.
Om bij te houden? Lijkt mij heel handig, anders weet je straks niet meer of kindje nou 7 of 8 voedingen al heeft gehad en anders zou je daar over kunnen gaan twijfelen. Zoiets zou ik iig bij willen houden voor m'n eigen administratie/zorg, maar ik ben nogal iemand die van notities houdt Wink
Wat maakt het uit of een baby 7, 8, 12 of 16 voedingen heeft gehad?
Wil je dat niet bijhouden? Ik zou dat willen bijhouden, zodat je beetje kunt zien of er groot verschil zit tussen de dagen. Dat zou ik dan weer heel logisch vinden, om dat bij te houden. Je wilt toch weten hoeveel je kindje binnenkrijgt? Als je 't niet per ml kunt weten (als je bv geeft zonder kolven), dan maar per keer noteren.
Nee, dat wil ik niet bijhouden, wat een gedoe zeg Wink

Ik vind het voldoende dat mijn kindje netjes volgens het lijntje groeit, voldoende plast en voldoende poept. Daaraan zie ik dat ze genoeg binnenkrijgt.

En wat maakt het uit als er verschil in dagen zit. Op een dag waar het 18 graden is drinkt onze dochter maar een paar voedingen, maar wel heel veel. Als het warm is drinkt ze liever heel vaak kleine beetjes om haar dorst te lessen. Juist die afwisseling is zo goed, omdat de samenstelling van borstvoeding op een warme zomerdag anders is dan op een koelere dag om uitdroging te voorkomen.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Marin do 15 aug 2013 - 22:33

Hmm ik zou dat denk ik wel willen bijhouden, zoals wat m'n schoonzus ook deed. Vond het er wel handig uit zien. Maar ik raak nogal snel overzicht in dingen kwijt, dus ik maak van alles notities :P

Er is ongetwijfeld ook een app voor, dat zal ik t.z.t. dan wel downloaden haha.
Edit: Ja hahaha meerdere Wink


Laatst aangepast door Marin op do 15 aug 2013 - 22:33; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  blondje1313 do 15 aug 2013 - 22:33

Vroeger gaf mijn moeder ook bv op schema, volgens mij was dat toen vrij standaard.
Ze vraagt aan mij ook nog steeds hoe laat Niels weer moet eten.
Bij Lotte schreef ik wel elke voeding op hoe laat en hoe lang ze gegeten had, nu ben ik daar gelukkig van afgestapt, geeft veel meer rust zo!

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Annemie do 15 aug 2013 - 22:41

Maar als je dan een dag weg gaat zonder baby, hoe doe je dat dan?? Als je je baby altijd voedt op verzoek, hoe moet de oppas dat dan doen?? Moet je dan 12 flesjes kolven? Stel de baby krijgt 12 voedingen. En hoe moet je dat zelf doen als je een dagje weg wil, moet je dan een kolf mee nemen?
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 22:44

Surya schreef:
Luce schreef:Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Flesvoeding kun je niet volledig op verzoek geven omdat je aan de maximale hoeveelheden vastzit.
Ik heb 2 kinderen aan de fles gehad, ik heb altijd op verzoek gevoed. Zat een enkele keer boven de maximale hoeveelheden, maar verder nooit. Dus het kan wel degelijk. Ik heb gewoon gegeven wat zij nodig hadden.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:46

Surya schreef:
Luce schreef:Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Flesvoeding kun je niet volledig op verzoek geven omdat je aan de maximale hoeveelheden vastzit.
Je zit wel met een maximale hoeveelheid, maar je kunt flesvoeding ook wel redelijk op verzoek geven hoor. Onze oudste heeft ook altijd flesvoeding op verzoek gehad en zij zat pas rond de 9 maanden op de volledige hoeveelheid. Voor die tijd kwam ze daar niet aan, dus was het ook geen probleem om volledig op verzoek te geven. Juist met flesvoeding is het ook goed om op verzoek te geven.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 22:47

Marin schreef:
Luce schreef:Ik vraag me af of dat kan. Wellicht dat je kind er op gegeven moment aan gaat wennen, maar daarvoor zit je dan toch al met een hongerig kind of een kind dat nog niet aan een fles/borst toe is? Als een kind honger heeft, heeft het honger. Ik snap het nut van rekken bijv dan niet.. Wie pest je daarmee?

Ik zou sowieso niet zo snel op een schema gaan voeden. Ook niet met de fles. Ik bedoel, als volwassene heb je toch ook niet altijd precies rond dezelfde tijdstippen honger?
Ik was zelf eigenlijk in de veronderstelling dat dat heel normaal was, en juist heel erg belangrijk, zo'n ritme. Heb echt tot paar weken geleden nooit van voeden op verzoek gehoord, nog nooit in het dagelijks leven althans, en alleen hier op 't forum. Maar dat zal eerder aan m'n eigen onwetendheid liggen dan aan dat het 'nieuw' is hoor, zoiets lijkt me al zo oud als de weg naar Rome. :P

Jij geeft aan dat je als volwassene niet altijd precies rond de zelfde tijdstippen honger hebt, maar volgens mij is dat juist wel waar. Je traint je lichaam juist naar drie maaltijden per dag. Nou kan ik me heel goed voorstellen dat het te veel vraagt van zo'n kleintje om dat ook te doen (niet 3 maaltijden maar meer dan dat natuurlijk), maar ik dacht dat het juist altijd heel goed was om een ritme aan te houden, of je nou bv of fv geeft? Dacht dat dat echt de essentie was van opvoeden van die kleintjes, om geen verwarring te geven. Mijn schoonzus deed dat inderdaad heel strikt, elke paar uur gaf ze weer borstvoeding op vaste tijden en dan schreef ze op in een schriftje welke borst ze had gehad en hoe lang dat duurde (want ml kan je niet meten natuurlijk). Dus dan kan bv op ritme blijkbaar wel? Waarom zou dat bij bv dan niet kunnen volgens jou, als het bij fv wel kan? (Oprechte vraag, geen oordeel). Je zit natuurlijk zelf met je eigen stuwing, maar verder?
Hmm, ik heb niet altijd op dezelfde tijden honger hoor. En borstvoeding bestaat soms maar uit een paar slokjes. Dan 'dwing' je je kind om het daar 3 uur op vol te houden, dat lijkt me niet handig.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Paper Crown do 15 aug 2013 - 22:50

Ik voel me echt gekwetst door dit topic. Feitelijk wordt er gezegd: borst is goed, beter, alsof je het eeuwige leven ermee naar binnenkrijgt, en als je de 'fles erin propt' zal branden in de hel want je stopt iets in je kind wat gewoon absoluut harddrugs is. Luister naar hebt woord: voeding. Je voedt je kind; hij of zij wordt er groot mee. Ik kots op mensen die zo superieur doen over borstvoeding. Nou knap hoor; met bloedende tepels, veel pijn dat je 't doorzet. Wauw. En dan wordt er ook nog gezegd: het is makkelijker. O,ja? Voor wie. Jezelf? Je baby maakt het geen reet uit, hij of zij wil eten. Of dat nou jouw borst is of uit een fles, maakt 't uit? Nee. Ik steun en moedig iedereen aan die alles uit vrije wil doet. Of je nou als je baby net geboren is een flesje geeft of je borst, dat maakt in 'het beste' niet uit. Je hoeft niets te proberen, als je als volwassen vrouw de keus hebt en je keuze is je baby op jouw manier te voeden, dan moet dat gewoon gerespecteerd worden. Ongeacht de reden. Geen zin in gedoe vind ik ook een goede reden. 

Het is zeer kwetsend om te zeggen: je geeft je kind het beste. IK geef zeker mijn kind het allerbeste van alles. Dat kan niet door iemand die borstvoeding aan het kind geeft gezegd worden. En zielig is het evenmin. Het is ronduit onbeschoft om iemands manier van opvoeden (daar valt mi ook voeden onder) te bekritiseren. 

Ik vond 't een tijd geleden best jammer, ik dacht dan steeds: 'ik had moeten doorzetten' maar eigenlijk vond ik bv maar onnatuurlijk aanvoelen. Zat ik daar in de nacht met een baby aan mijn borst.. Ik vond er niets moois of ontspannends aan!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 9 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 9 van 11 Vorige  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum