Borstvoeding
+3
Happydobby
Liadan
maiadebij
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Borstvoeding
Mijn zoontje is nu een week oud. Ik ben de borstvoeding aan het kolven omdat ik te weinig heb, hij krijgt het aangevuld met kunstvoeding. Hebben jullie nog tips om meer borstvoeding te krijgen?
Gast- Gast
Re: Borstvoeding
Ik denk dat het belangrijkste is dat je de kv afbouwt. Bv is vraag en aanbod, als je kv aanbiedt loopt je bv terug. Daarnaast je zoontje aanleggen aanleggen aanleggen. Huid op huid contact bevorderd ook je productie, dus lekker samen een dagje op de bank/ in bed.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Zo snel mogelijk een lactatiekundige inschakelen en verder zou ik hem zoveel mogelijk aanleggen en zelf laten drinken, veel huid op huid contact.
En ik vraag me af waarom je precies moet kolven en bijvoeden met kunstvoeding? Je brengt je productie namelijk veel beter op gang door je kindje zelf te laten drinken en door bij te voeden stimuleer je je productie juist niet.
En ik vraag me af waarom je precies moet kolven en bijvoeden met kunstvoeding? Je brengt je productie namelijk veel beter op gang door je kindje zelf te laten drinken en door bij te voeden stimuleer je je productie juist niet.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
En idd een lactatiekundige inschakelen!
maiadebij- Kletskop
Maar waarom kolf je alles af?
Liadan- Ratel
Lactatiekundige kan je op googlen (en dan niet op lacatiedeskundige zoeken). Ik zou dan even van tevoren kijken wat je daarvan vergoed krijgt.
Je kan ook een vrijwillger van LLL of VBN benaderen, zij kunnen je waarschijnlijk ook al wel een eind op weg helpen.
Je kan ook een vrijwillger van LLL of VBN benaderen, zij kunnen je waarschijnlijk ook al wel een eind op weg helpen.
Liadan- Ratel
Mijn zoon kon in het begin ook niet goed drinken aan de borst, veel huid op huid contact, bij de eerste signalen aanleggen.
En vooral GEEN kv geven!
Een lactatiedeskundige kan je via google vast wel vinden. Of even je VK bellen of ze er 1 kennen die je kan bellen.
En vooral GEEN kv geven!
Een lactatiedeskundige kan je via google vast wel vinden. Of even je VK bellen of ze er 1 kennen die je kan bellen.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Omdat kolven beter te doen is, als eerst aanleggen en dan kolven en dan een flesje geven. Hij was ook te veel afgevallen de eerste dagen en ook niet tevreden en dat is hij nu wel.
Gast- Gast
Belladonna schreef:Omdat kolven beter te doen is, als eerst aanleggen en dan kolven en dan een flesje geven. Hij was ook te veel afgevallen de eerste dagen en ook niet tevreden en dat is hij nu wel.
Bij mij hetzelfde hoor. Mijn zoon had een hersenschudding door de pompbevaling en had daardoor niet de energie zelf te denken. Dan moest ik aanleggen, dan kolven, dat geven dmv fingerfeeding en tot een bepaald aantal cc aanvullen als hij niet voldoende had gehad. Aanvullen met kv heb ik gelukkig maar twee of drie keer hoeven doen. Inmiddels loopt de bv goed. Dus niet opgeven, komt vast goed!
Muppetje- Ratel
- Aantal berichten : 7378
Punten : 7820
Hier:
http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html
Staan telefoonnummers van vrijwilligsters die telefonisch, kosteloos, advies geven. Ik heb er ook een keer gebruik van gemaakt, en er echt veel aan gehad!
http://www.lalecheleague.nl/Regio-informatie/LLL-in-de-regio.html
Staan telefoonnummers van vrijwilligsters die telefonisch, kosteloos, advies geven. Ik heb er ook een keer gebruik van gemaakt, en er echt veel aan gehad!
maiadebij- Kletskop
Hier iemand die juist wel kv in combinatie met bv heeft gegeven en nog steeds doet. Dit werkt overigens prima hier. N. heeft sinds de geboorte bijvoeding gehad omdat ze binnen 4 dagen 8% was afgevallen, hierna ben ik even gestopt met bijvoeden omdat ze ontzettend misselijk werd en begon met spugen. Na 3 weken hebben we standaard de laatste voeding vervangen door een flesje kv zodat ze dit ook leert kennen mocht ik geen bv meer kunnen geven. Sinds afgelopen week krijgt ze min. 1 keer per dag kv en max 2 keer per dag een flesje kv. Morgen start ik weer met werken, en dan wil ik gewoon dat alles lekker loopt en dat er geen stress is voor beide. Tot nu toe heb ik genoeg voeding voor N. als ze bij onze ouders of mijn vriend is.
Ik kolfde in het begin de voedinga f wanneer ze kv kreeg (nog steeds trouwens) of ik legde haar ervoor aan. Ik heb absoluut geen problemen met de productie. Lactatiedeskundige kan inderdaad heel prettig zijn.
Ik kolfde in het begin de voedinga f wanneer ze kv kreeg (nog steeds trouwens) of ik legde haar ervoor aan. Ik heb absoluut geen problemen met de productie. Lactatiedeskundige kan inderdaad heel prettig zijn.
CCC- Ratel
- Aantal berichten : 6424
Punten : 6761
Kinderen mogen na de bevalling afvallen, tot 10% is niet erg, als ze daarna maar weer bij komen. Hoeveel kolf je en hoeveel geef je kv. Je zegt dat wat hij aan kv drinkt, je ook kolft? Dan hoef je toch ook geen kv te geven? Dan kun je m de keer erna toch de afgekolfde bv geven?
Verder bij ieder hongersignaal (waarvan huilen de allerlaatste is) aanleggen. Zorg dat je minimaal 8 tot 12 voedingen hebt minimaal, mag zelfs meer. Zo snel mogelijk de kv afbouwen en zorgen voor minimaal 4 uur huid op huidcontact, dat doet echt wonderen voor de bv. Heel veel succes!
Verder bij ieder hongersignaal (waarvan huilen de allerlaatste is) aanleggen. Zorg dat je minimaal 8 tot 12 voedingen hebt minimaal, mag zelfs meer. Zo snel mogelijk de kv afbouwen en zorgen voor minimaal 4 uur huid op huidcontact, dat doet echt wonderen voor de bv. Heel veel succes!
Gast- Gast
Ooh en wat je kolft kan veel minder zijn dat wat je zoontje live drinkt. Ook is wat hij uit fles drinkt niet representatief voor wat hij uit de borst drinkt. Uit de fles kan veel meer zijn, omdat dit veel sneller gaat dan uit de borst. Bovendien is bv lichter verteerbaar, waardoor het logisch is dat hij dan sneller voor een volgende voeding komt.
Weet je zeker dat je te weinig hebt en dat het geen normale bv signalen zijn?
Weet je zeker dat je te weinig hebt en dat het geen normale bv signalen zijn?
Gast- Gast
Hij was 10% afgevallen in de kraamweek. Hij krijgt ook de afgekolfde melk uit een flesje, maar ik haal niet genoeg uit de borst. Dus krijgt hij als ik geen hele voeding heb, 1 of 2 flesjes kunstvoeding.
Gast- Gast
Kun je dan niet beter zorgen voor veel meer aanlegmomenten? Op die manier wordt je productie flink gestimuleerd en heeft je zoontje veel meer drinkmomenten, waardoor hij uiteindelijk wel genoeg binnen krijgt.
Hoe vaak voed je op het moment?
Hoe vaak voed je op het moment?
Gast- Gast
Als je nu al 1 of 2 flesjes kv geeft, dan ben je aan het afbouwen. De kans is op deze manier heel erg klein dat de bv slaagt. Mocht je dit niet willen, dan zul je echt het een en ander moeten veranderen.
Hier vind je alle gecertificeerde lactatiekundigen in het land:
http://www.borstvoeding.com/lk/nl/
Kijk even of je ziekenfonds wat vergoedt, sommige doen dat namelijk.
Een lk kan je heel goed helpen om het weer op de rit te krijgen.
Dat lukt misschien ook wel alleen, maar dat vergt wat inspanning.
Hier vind je alle gecertificeerde lactatiekundigen in het land:
http://www.borstvoeding.com/lk/nl/
Kijk even of je ziekenfonds wat vergoedt, sommige doen dat namelijk.
Een lk kan je heel goed helpen om het weer op de rit te krijgen.
Dat lukt misschien ook wel alleen, maar dat vergt wat inspanning.
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Belladonna schreef:Omdat kolven beter te doen is, als eerst aanleggen en dan kolven en dan een flesje geven. Hij was ook te veel afgevallen de eerste dagen en ook niet tevreden en dat is hij nu wel.
Mijn tip is ook géén kunstvoeding. Dan krijg je het nooit op peil.
Bij de tweeling moest ik de 2e dag ook gaan bijvoeden dmv cupfeeding, maar dan wel met mijn eigen borstvoeding.
Dus eerst aan de borst, en daarna kolven en dat ook geven met een cupje, of een flesje dus, maar dat was hier niet aan de orde.
Dit advies kreeg ik ook van een lactatiekundige.
Na een dag was het hier op orde!
Gast- Gast
Ik moest heel in het begin ook kv bijgeven (de eerste dagen: we lagen in het zh, en mijn zoontje was vrij zwak waardoor men het wel nodig vond om hem snel weer op krachten te laten komen). Maar zo gauw ik genoeg voeding had kreeg hij dat (dat was al binnen enkele dagen gelukkig). Hij dronk eerst even bij me aan de borst maar was al heel snel moe en kreeg dan door de sonde nog wat bijvoeding (wel mijn melk- hij werd dan gewogen zodat we wisten hoeveel hij al had gedronken).
Kun jij dat ook niet een tijdje doen, dat je voor en na de borstvoeding weegt om in te schatten hoeveel hj heeft gedronken, en dat evt aanvullen met gekolfde melk? Vaker aanleggen en veel huidcontact, zoals meerdere hier al zeggen, is het beste middel om de productie goed op gang te krijgen. Mijn zoon groeide echt veel beter toen hij eenmaal mijn melk kreeg, dan toen het nog werd aangevuld met kv.
Kun jij dat ook niet een tijdje doen, dat je voor en na de borstvoeding weegt om in te schatten hoeveel hj heeft gedronken, en dat evt aanvullen met gekolfde melk? Vaker aanleggen en veel huidcontact, zoals meerdere hier al zeggen, is het beste middel om de productie goed op gang te krijgen. Mijn zoon groeide echt veel beter toen hij eenmaal mijn melk kreeg, dan toen het nog werd aangevuld met kv.
*Lookie*- Kletskop
- Aantal berichten : 2233
Punten : 2413
Registratiedatum : 22-11-10
*Lookie* schreef:Ik moest heel in het begin ook kv bijgeven (de eerste dagen: we lagen in het zh, en mijn zoontje was vrij zwak waardoor men het wel nodig vond om hem snel weer op krachten te laten komen). Maar zo gauw ik genoeg voeding had kreeg hij dat (dat was al binnen enkele dagen gelukkig). Hij dronk eerst even bij me aan de borst maar was al heel snel moe en kreeg dan door de sonde nog wat bijvoeding (wel mijn melk- hij werd dan gewogen zodat we wisten hoeveel hij al had gedronken).
wegen voor en na de voeding is geen goede indicatie om te kijken hoeveel ze binnen krijgen, net als kolven geen goede indicatie is voor hoeveel melk je 'hebt'.
Een betere indicatie is om naar de groei over een langere periode te kijken en de plasluiers in de gaten te houden.
Kunstvoeding bijgeven is echt funest voor de productie. Leg aan bij ieder hongersignaal, draaien van het hoofd, open mondje, zoekgedrag, smakken, sabbelen op de handjes of lippen. Wacht niet tot je baby gaat huilen, dat is echt het allerlaatste hongersignaal. Als je aanlegt bij ieder hongersignaal, dan hoeft je baby dus niet tekort te hebben. Melk wordt ook tijdens een voeding aangemaakt.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:*Lookie* schreef:Ik moest heel in het begin ook kv bijgeven (de eerste dagen: we lagen in het zh, en mijn zoontje was vrij zwak waardoor men het wel nodig vond om hem snel weer op krachten te laten komen). Maar zo gauw ik genoeg voeding had kreeg hij dat (dat was al binnen enkele dagen gelukkig). Hij dronk eerst even bij me aan de borst maar was al heel snel moe en kreeg dan door de sonde nog wat bijvoeding (wel mijn melk- hij werd dan gewogen zodat we wisten hoeveel hij al had gedronken).
wegen voor en na de voeding is geen goede indicatie om te kijken hoeveel ze binnen krijgen, net als kolven geen goede indicatie is voor hoeveel melk je 'hebt'.
Een betere indicatie is om naar de groei over een langere periode te kijken en de plasluiers in de gaten te houden.
Kunstvoeding bijgeven is echt funest voor de productie. Leg aan bij ieder hongersignaal, draaien van het hoofd, open mondje, zoekgedrag, smakken, sabbelen op de handjes of lippen. Wacht niet tot je baby gaat huilen, dat is echt het allerlaatste hongersignaal. Als je aanlegt bij ieder hongersignaal, dan hoeft je baby dus niet tekort te hebben. Melk wordt ook tijdens een voeding aangemaakt.
Ja, ik ben het met je eens dat plasluiers een betere indicatie is, en op lange termijn naar de groei kijken helemaal. Toch zegt wegen zeker wel iets hoor (al zal de gewogen hoeveelheid misschien niet helemaal exact zijn), en in het ziekenhuis doen ze dat ook (thuis niet gedaan, alleen 1x met de lactatiedeskundige erbij). Lijkt mij ook dat als het helemaal geen indicatie is, ze het in het ziekenhuis ook niet op die manier doen.
*Lookie*- Kletskop
*lookie* schreef:
Ja, ik ben het met je eens dat plasluiers een betere indicatie is, en op lange termijn naar de groei kijken helemaal. Toch zegt wegen zeker wel iets hoor (al zal de gewogen hoeveelheid misschien niet helemaal exact zijn), en in het ziekenhuis doen ze dat ook (thuis niet gedaan, alleen 1x met de
lactatiedeskundige erbij). Lijkt mij ook dat als het helemaal geen indicatie is, ze het in het ziekenhuis ook niet op die manier doen.
Helaas beschikken veel ziekenhuizen niet over correcte borstvoedingskennis. Dat ze iets in.het ziekenhuis doen wil dus niet zeggen dat het ook per definitie de juiste manier van handelen is.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat al is gezegd: kv afbouwen, veel aanleggen, veel huid op huid contact en een lk inschakelen!
Gast- Gast
Ik heb via de verloskundige een lactatiekundige gebeld, door de verwijzing van de vk kreeg ik 80% vergoed. Als ik het had moeten betalen had ik het evengoed gedaan. Het was geloof ik 80 euro wat ik moest betalen.
De lactatiekundige heeft me heel goed geholpen, en ik kon haar daarna bellen en mailen met vragen (gratis, zat erbij inbegrepen).
De lactatiekundige heeft me heel goed geholpen, en ik kon haar daarna bellen en mailen met vragen (gratis, zat erbij inbegrepen).
Gast- Gast
Tiramisu schreef:*lookie* schreef:
Ja, ik ben het met je eens dat plasluiers een betere indicatie is, en op lange termijn naar de groei kijken helemaal. Toch zegt wegen zeker wel iets hoor (al zal de gewogen hoeveelheid misschien niet helemaal exact zijn), en in het ziekenhuis doen ze dat ook (thuis niet gedaan, alleen 1x met de
lactatiedeskundige erbij). Lijkt mij ook dat als het helemaal geen indicatie is, ze het in het ziekenhuis ook niet op die manier doen.
Helaas beschikken veel ziekenhuizen niet over correcte borstvoedingskennis. Dat ze iets in.het ziekenhuis doen wil dus niet zeggen dat het ook per definitie de juiste manier van handelen is.
Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij wat al is gezegd: kv afbouwen, veel aanleggen, veel huid op huid contact en een lk inschakelen!
Ziekenhuis heeft wel een borstvoedingscertificaat. Maar ja, misschien zegt dat nog niet alles dan. Lacatiedeskundige heb ik ook heel veel aan gehad!
*Lookie*- Kletskop
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: