Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kun je bij borstvoeding..

+42
Urban Naked
Paper Crown
Stuiterbal
Bimbam
Marin
Maple
Amber-
Elliot
CCC
Razz
Surya
Susan
Lejow
Liadan
tweeling
Ella
Sophiee
blondje1313
Artemis
Sea of Trees
Poisongirl
Pineco
maiadebij
Lot
Caroow
Sterrin_
Luce
Takkie
meisjesmama
Pien
Sanne
_Lana_
Laurientje
Muppetje
Printje
koNijntje
Darius
Isa
Vixen
Slakje
Robin_
Annemie
46 plaatsers

Pagina 10 van 11 Vorige  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Volgende

Ga naar beneden

Kun je bij borstvoeding.. - Pagina 10 Empty Re: Kun je bij borstvoeding..

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:51

Annemie schreef:Maar als je dan een dag weg gaat zonder baby, hoe doe je dat dan?? Als je je baby altijd voedt op verzoek, hoe moet de oppas dat dan doen?? Moet je dan 12 flesjes kolven? Stel de baby krijgt 12 voedingen. En hoe moet je dat zelf doen als je een dagje weg wil, moet je dan een kolf mee nemen?
In het begin hebben wij afgesproken dat ze sowieso om de twee uur een flesje aangeboden kreeg. Later ging ze onze dochter steeds beter kennen en is ze ook van de tijden afgestapt. Dat ging toen beter. Op een gegeven moment weet je wel zo'n beetje wat je kindje per dag drinkt, bij ons zat daar nooit heel veel verschil in.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Liadan do 15 aug 2013 - 22:57

Paper Crown schreef:Ik voel me echt gekwetst door dit topic. Feitelijk wordt er gezegd: borst is goed, beter, alsof je het eeuwige leven ermee naar binnenkrijgt, en als je de 'fles erin propt' zal branden in de hel want je stopt iets in je kind wat gewoon absoluut harddrugs is. Luister naar hebt woord: voeding. Je voedt je kind; hij of zij wordt er groot mee. Ik kots op mensen die zo superieur doen over borstvoeding. Nou knap hoor; met bloedende tepels, veel pijn dat je 't doorzet. Wauw. En dan wordt er ook nog gezegd: het is makkelijker. O,ja? Voor wie. Jezelf? Je baby maakt het geen reet uit, hij of zij wil eten. Of dat nou jouw borst is of uit een fles, maakt 't uit? Nee. Ik steun en moedig iedereen aan die alles uit vrije wil doet. Of je nou als je baby net geboren is een flesje geeft of je borst, dat maakt in 'het beste' niet uit. Je hoeft niets te proberen, als je als volwassen vrouw de keus hebt en je keuze is je baby op jouw manier te voeden, dan moet dat gewoon gerespecteerd worden. Ongeacht de reden. Geen zin in gedoe vind ik ook een goede reden. 

Het is zeer kwetsend om te zeggen: je geeft je kind het beste. IK geef zeker mijn kind het allerbeste van alles. Dat kan niet door iemand die borstvoeding aan het kind geeft gezegd worden. En zielig is het evenmin. Het is ronduit onbeschoft om iemands manier van opvoeden (daar valt mi ook voeden onder) te bekritiseren. 

Ik vond 't een tijd geleden best jammer, ik dacht dan steeds: 'ik had moeten doorzetten' maar eigenlijk vond ik bv maar onnatuurlijk aanvoelen. Zat ik daar in de nacht met een baby aan mijn borst.. Ik vond er niets moois of ontspannends aan!
Hoe bedoel je dikgedrukte?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Liadan do 15 aug 2013 - 22:59

Annemie schreef:Maar als je dan een dag weg gaat zonder baby, hoe doe je dat dan?? Als je je baby altijd voedt op verzoek, hoe moet de oppas dat dan doen?? Moet je dan 12 flesjes kolven? Stel de baby krijgt 12 voedingen. En hoe moet je dat zelf doen als je een dagje weg wil, moet je dan een kolf mee nemen?
Als ik een dag weg ging dan nam ik inderdaad mijn kolf mee, er is altijd wel ergens een ruimte waar je even kan kolven. 
Mijn kinderen kregen als ik er niet was vaker kleinere flesjes. Meestal werd eerst bijv. 120 cc opgewarmd en als ze dan nog honger hadden dan werd er nog wat opgewarmd.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Vixen do 15 aug 2013 - 22:59

Paper Crown schreef:Ik voel me echt gekwetst door dit topic. Feitelijk wordt er gezegd: borst is goed, beter, alsof je het eeuwige leven ermee naar binnenkrijgt, en als je de 'fles erin propt' zal branden in de hel want je stopt iets in je kind wat gewoon absoluut harddrugs is. Luister naar hebt woord: voeding. Je voedt je kind; hij of zij wordt er groot mee. Ik kots op mensen die zo superieur doen over borstvoeding. Nou knap hoor; met bloedende tepels, veel pijn dat je 't doorzet. Wauw. En dan wordt er ook nog gezegd: het is makkelijker. O,ja? Voor wie. Jezelf? Je baby maakt het geen reet uit, hij of zij wil eten. Of dat nou jouw borst is of uit een fles, maakt 't uit? Nee. Ik steun en moedig iedereen aan die alles uit vrije wil doet. Of je nou als je baby net geboren is een flesje geeft of je borst, dat maakt in 'het beste' niet uit. Je hoeft niets te proberen, als je als volwassen vrouw de keus hebt en je keuze is je baby op jouw manier te voeden, dan moet dat gewoon gerespecteerd worden. Ongeacht de reden. Geen zin in gedoe vind ik ook een goede reden. 

Het is zeer kwetsend om te zeggen: je geeft je kind het beste. IK geef zeker mijn kind het allerbeste van alles. Dat kan niet door iemand die borstvoeding aan het kind geeft gezegd worden. En zielig is het evenmin. Het is ronduit onbeschoft om iemands manier van opvoeden (daar valt mi ook voeden onder) te bekritiseren. 

Ik vond 't een tijd geleden best jammer, ik dacht dan steeds: 'ik had moeten doorzetten' maar eigenlijk vond ik bv maar onnatuurlijk aanvoelen. Zat ik daar in de nacht met een baby aan mijn borst.. Ik vond er niets moois of ontspannends aan!
feitelijk wordt dat niet gezegd.
feitelijk gezien ís borstvoeding de beste voeding. Bijkomende problemen kunnen ervoor zorgen dat je op zoek moet naar een alternatief (kunstvoeding) en dat is prima. Maar borstvoeding an sich blijft de beste voeding. Ik ben het wel met je eens dat sommige opmerkingen kwetsend kunnen zijn.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  Paper Crown do 15 aug 2013 - 23:01

Liadan schreef:

Hoe bedoel je dikgedrukte?
Daarmee bedoel ik (en ik zie dat 't echt krom staat) mee dat iemand die borstvoeding geeft niet voor mij, een moeder die fles geeft, kan zeggen dat ik niet het 'beste' geef.

Hoe 't daar staat komt over alsof ik wil zeggen dat iemand die borstvoeding geeft niet het allerbeste geeft haha.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Pien do 15 aug 2013 - 23:02

Waar ik me heel erg aan stoor, is dat mensen dingen vragen hier maar totaal geen moeite zelf doen om de informatie te verkrijgen. In dit geval Annemie, ze heeft een tijd terug ook een topic over BV geopend, ze is ontzettend onwetend en volgens mij totaal niet op de hoogte van alle kenmerken, voordelen en nadelen van BV. Hoe kun je nou een goede keuze maken als je jezelf er niet goed op voor bereid?

Ik vind het dan ook erg jammer om te lezen dat ze het alleen voor het geld doet, want als het aan haar ligt geeft ze gewoon de fles.

(ik ben zelf overigens totaal niet voor BV en tegen KV maar ik vind wel dat je als moeder bij zoveel vragen er alles aan moet doen om de juiste informatie te verkrijgen zodat je de juiste keuze kunt maken.)

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Liadan do 15 aug 2013 - 23:03

Ik vond het er ook raar staan, ik dacht al dat je het niet zo bedoelde, haha.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Paper Crown do 15 aug 2013 - 23:08

Zelfs mijn moeder deed er raar over hoor. Die vond het maar vreemd dat ik niet halfdood toch borst wilde geven. Ik heb 't niet uit 'gemakzucht' gedaan maar uit wanhoop. Omdat julian hongerig bleef, ik uitgeput was, en daarbij vond ik ook dat fles een goede alternatief was, al die dingen bij elkaar maakte dat ik naar de fles neigde. Later las ik dat goede borstvoeding ook te maken heeft met je bloed en ijzerwaarde. Ik ben drager van Thalessemie, dat is een aandoening waar prima mee te leven is (chronische bloedarmoede) maar als je dan ook nog een hongerige baby moet voeden, in ging dat niet redden.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Paper Crown do 15 aug 2013 - 23:11

Pien schreef:Waar ik me heel erg aan stoor, is dat mensen dingen vragen hier maar totaal geen moeite zelf doen om de informatie te verkrijgen. In dit geval Annemie, ze heeft een tijd terug ook een topic over BV geopend, ze is ontzettend onwetend en volgens mij totaal niet op de hoogte van alle kenmerken, voordelen en nadelen van BV. Hoe kun je nou een goede keuze maken als je jezelf er niet goed op voor bereid?

Ik vind het dan ook erg jammer om te lezen dat ze het alleen voor het geld doet, want als het aan haar ligt geeft ze gewoon de fles.

(ik ben zelf overigens totaal niet voor BV en tegen KV maar ik vind wel dat je als moeder bij zoveel vragen er alles aan moet doen om de juiste informatie te verkrijgen zodat je de juiste keuze kunt maken.)
Eh, ze vraagt hier toch? Dus ze wint informatie. Hoe zou ze 't anders moeten doen? En geld vind ik trouwens echt een prima reden. Stel, je hebt €50,- boodschappengeld per week en je moet hier per week zo'n €20,- vanaf trekken voor voeding en luiers voor je baby dan is dat toch niet zo gek? Er valt natuurlijk wel wat voor te zeggen dat als je weinig geld hebt of een kind dan een goede keuze is maar ja, dat kan je niet voor een ander bepalen.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Sanne do 15 aug 2013 - 23:18

Ik gaf tegelijk met mijn zus en drie schoonzussen borstvoeding, ik gaf op verzoek, de rest op schema. Geen van hen had klachten als tepelkloven, borstontsteking o.i.d. Zij zijn allemaal vanaf een maand of 4 gestopt, omdat ze niet meer genoeg voeding hadden. Ik geef nog steeds borstvoeding. Voor mij is dat wel een indicatie dat op verzoek voeden meer kans van slagen heeft, al variëren de opvattingen daarover wel in de loop der jaren. Mijn oma moest ook voeden op schema, maar wilde dat niet en heeft haar eigen weg gevolgd.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Maple do 15 aug 2013 - 23:20

Een collega van mij kolfde alles en voedde op die manier op schema. Haar zoontje heeft 10 maanden borstvoeding gehad.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Luce do 15 aug 2013 - 23:52

Ik volg een aantal borstvoedmama's op Twitter en het is wel eens zo erg geweest dat er 1 constant borstontsteking had en daar dus elke keer ziek van was (inclusief eerste hulp opname, echt waar) maar toch doorzette met de borstvoeding want ze wilde haar kind écht geen kunstvoeding geven. En ik dacht alleen maar, hmm mijn zoon zit hier als een blije eikel zijn flesje leeg te drinken en doet het er prima op. Dus wat er nou precies zo erg aan is..?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Liadan vr 16 aug 2013 - 0:00

Wie zegt dat zij kunstvoeding erg vond? Ik wilde mijn kinderen ook geen kunstvoeding geven, maar vind het prima als iemand anders het wel geeft. Zij vindt het waarschijnlijk heel belangrijk om wel borstvoeding te geven door de voordelen die daaraan zitten, jij vindt iets anders weer belangrijk en zal daar ver voor gaan.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Luce vr 16 aug 2013 - 0:05

Dat zei ze.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Bericht  Liadan vr 16 aug 2013 - 0:06

Luce schreef:Dat zei ze.
nerd  Ok.

Maar zei ze er niet bij wat ze er dan zo erg aan vond?

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Artemis vr 16 aug 2013 - 0:22

Tja, ik vind zeggen dat flesvoeding ook het beste is ook kwetsend Wink 
Ik wilde ook geen bv geven, maar door alle artsen werd ik er zó op gewezen dat dat belangrijk en het beste was dat ik doorgezet heb, en daar heb ik veel complimenten voor gehad en dat doorzetten kostte moeite, en dan komt er iemand op het yesforum vertellen dat die artsen ongelijk hadden en dat flesvoeding ook het beste is en dat ik al die moeite voor niets heb gedaan....

Jeetje.

Had dat 7 jaar eerder gezegd.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Bericht  Luce vr 16 aug 2013 - 0:25

Wie zegt in hemelsnaam dat flesvoeding de beste voeding is?

Liadan, nee dat zegt ze niet. Ik heb ook geen idee. Maar goed, ik vind het dan weer vrij bizar dat je zo vaak zó ziek bent omdat je absoluut geen kunstvoeding wil geven. Het kind is al een jaar geweest.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Bericht  Annemie vr 16 aug 2013 - 0:34

Pien schreef:Waar ik me heel erg aan stoor, is dat mensen dingen vragen hier maar totaal geen moeite zelf doen om de informatie te verkrijgen. In dit geval Annemie, ze heeft een tijd terug ook een topic over BV geopend, ze is ontzettend onwetend en volgens mij totaal niet op de hoogte van alle kenmerken, voordelen en nadelen van BV. Hoe kun je nou een goede keuze maken als je jezelf er niet goed op voor bereid?

Ik heb me zeker wel ingelezen. Ik weet ook heus de voor- en nadelen wel van bv. Ik opende dit topic ook niet om de voor- en nadelen te weten te komen, maar om dus te vragen of er hier meiden zijn die op schema voeden, dat hier dan nu weer een discussie komt over voor- en nadelen kan ik niks aan doen. Het is niet alleen vanwege de kosten waarom ik wel evt. voor bv zou kiezen, ook vanwege mijn eigen gezondheid. Voor de baby maakt het denk ik niet zo heel veel uit, mijn zoontje doet het ook prima en die kreeg na dag 2 de fles.
Sommige info kan ik gewoon niet echt vinden, dus kan ik beter hier om ervaringen vragen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Urban Naked vr 16 aug 2013 - 0:58

Beetje een taai stukje, maar wel interessant om te zien wat er aan onderzoek gedaan is: http://ashatenbroeke.nl/2012/06/22/borst-of-fles-wat-maakt-het-uit/
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12

Bericht  Paper Crown vr 16 aug 2013 - 1:19

Urban Naked schreef:Beetje een taai stukje, maar wel interessant om te zien wat er aan onderzoek gedaan is: http://ashatenbroeke.nl/2012/06/22/borst-of-fles-wat-maakt-het-uit/
Wauw.. 
'De voorlichting en het debat over de gezondheidsvoordelen van borstvoeding zijn onredelijk.’ Maar wat moeten we moeders-in-spe dan vertellen? Voor moeders in ontwikkelde landen als Nederland heeft Wolf een duidelijk advies: ‘Een accuratere en ethischer boodschap zou zijn om ze te vertellen dat ze de manier waarop ze hun baby’s voeden een beslissing is die gebaseerd zou moeten zijn op wat voor hen het beste werkt. En dat in de meerderheid van de gevallen zowel de borst als de fles een gezonde keus is.’
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  mzcharlotte vr 16 aug 2013 - 1:24

Interessant artikel UN!

Ik kies in eerste instantie voor borstvoeding, ik wil het proberen. Ik idealiseer het niet en ik heb er geen 'goede' reden voor, behalve dat ik het onwijs interessant vind dat een vrouwenlichaam dit theoretisch kan en dat ik me goed voel bij het natuurlijke aspect ervan.

Maar... als het fysiek/emotioneel/medisch niet gaat, dan kies ik ervoor om over te stappen naar kunstvoeding. Ik leg mezelf ook geen doel op (minimaal 6 maanden of wat dan ook). Door mezelf geen verwachtingen op te leggen, hoop ik ook geen probleem te hebben met een overstap als het noodzakelijk is. Ik ben er niet op uit om mijn eigen grenzen op te zoeken of over te gaan.

Verder moet iedereen zelf maar doen wat ze goed dunkt. Ik kan me niet voorstellen dat kunstvoeding 'in this day and age' zoveel anders/minder is dan borstvoeding, behalve dan dat het geen natuurlijk proces is. Ik vind niet dat onnatuurlijk (kunstmatig ontwikkelde) voeding per definitie slecht of minder is.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519

Bericht  Liadan vr 16 aug 2013 - 1:27

Ik vind dat dit artikel nou niet bepaald representatief is voor alle onderzoeken die er gedaan zijn naar de voordelen van borstvoeding. Het wordt allemaal wel heel makkelijk van tafel geveegd. En ze gaat bijvoorbeeld ook totaal niet in op de gezondheidsvoordelen die het geven van borstvoeding heeft voor de de moeder.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Pineco vr 16 aug 2013 - 2:04

Mijn ervaring is dat van zo veel voedingen toch vooral de eerste weken sprake is. Vaak ga je de eerste weken niet snel een hele dag zonder je kleintje weg, hooguit een dagdeel. Meestal zijn ze dan al zo'n 3 maanden, bijvoorbeeld als je weer aan het werk moet. Het aantal voedingen is dan al afgenomen en in mijn geval was het zo dat dochter veel minder hongersignalen gaf dan wanneer ik wel in de buurt was. Dat voelde ze volgens mij gewoon. Ze haalde het dan weer in als ik er weer was. Ik zorgde er meestal voor dat de oppas om de 3/3,5 uur een klein flesje kon aanbieden. Vaak dronk ze niet eens zoveel. Op de dagen dat ik wel thuis was, dronk ze dan juist extra.

@Pien: ik vind je opmerking richting Annemie onnodig aanvallend. Ze informeert zich toch juist hier? Wij weten toch ook niet of ze via andere bronnen al informatie heeft verzameld en het is altijd fijn om hier te lezen hoe anderen het in de praktijk hebben ervaren.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Bericht  Luce vr 16 aug 2013 - 2:54

Liadan schreef:Ik vind dat dit artikel nou niet bepaald representatief is voor alle onderzoeken die er gedaan zijn naar de voordelen van borstvoeding. Het wordt allemaal wel heel makkelijk van tafel geveegd. En ze gaat bijvoorbeeld ook totaal niet in op de gezondheidsvoordelen die het geven van borstvoeding heeft voor de de moeder.
Dat laatste niet, dat ben ik met je eens. Maar het komt wel heel erg overheen met de onderzoeken die ik jaren terug gelezen heb over borstvoeding en de gezondheid van kinderen. Ik vind het fijn dat dat ook eens op papier gezet is in plaats van het (wellicht onterechte?) geloof dat borstvoeding véle malen beter zou zijn. Het standpunt dat eigenlijk overal gepredikt wordt en waar je eigenlijk niet vanaf mag wijken.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Bericht  Liadan vr 16 aug 2013 - 3:04

Ik vind dit artikel nou niet bepaald op een objectieve manier geschreven. Ik zou het daarom niet aanraden om te lezen als je informatie zoekt over borstvoeding. 
En waarom zou je af willen wijken van een standpunt dat wetenschappelijk is onderbouwd. Al is het verschil op een bepaald punt nog zo klein, het verschil is er wel.

Liadan
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 10 van 11 Vorige  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: