Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor de trein springen egoïstisch?

+24
Bazinga
Bolleke
Toet
Roza
Gympie
Caribbeanlover
Dani
Monte
Arwyn
Paper Crown
Blond
SarahKey
SuperGrover
MissD
Truttebol
Raven
Angela_1986
Curious
mosio
Phileine
SleepingBeauty
Susan
Rush
Stuiterbal
28 plaatsers

Pagina 4 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:07

Psychisch ziek zijn is heel erg, en ik vind idd dat daar in NL veel te weinig zorg voor is.
Alleen euthanasie vind ik een humanere manier dan jezelf voor een trein gooien, jezelf ophangen of weet ik wat.
Dit kun je doen met begeleiding en afscheid van familie.
En geen trauma voor omstanders.

Ik vind zelfmoord zonder normaal afscheid gewoon echt een 'rotstreek' tov familie enz.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:09

_Leaf_ schreef:
PrinsesBo schreef:Ik zie het dan toch anders.
Hij hoeft niet vededigd te worden, want het was zijn eigen keus.
Mensen die dood gaan aan kanker en die niet dood willen, daar heb ik medelijden mee.

Ik wil overigens niet zeggen dat mensen die zelfmoord plegen vanzelfsprekend slechte mensen zijn.

Maar je mag schijnbaar overal een mening over hebben: de politiek, euthanasie, abortus enz enz, maar over zelfmoord is dit not done..
Ik snap dat niet.
En ik vind ook niet dat mensen altijd maar rekening moeten houden met het feit dat dit jullie overkomen is. Wel vind ik dat je je mening genuanceerd mag brengen.

Breng je mening dan ook genuanceerd, want dat doe je niet.

Denk je niet dat mijn vader niet liever geestelijk gezond was geweest en wel had willen leven?

Zal ik echt eens ongenuanceerd dingen gaan brengen?
Geloof maar dat ik de dingen nu echt heel genuanceerd breng.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:09

Dat kan wel wezen, maar euthanasie is niet mogelijk als je psychisch ziek bent. Dus zul je toch wat anders moeten.

En nu hou ik echt op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:11

Kenya schreef:Dat kan wel wezen, maar euthanasie is niet mogelijk als je psychisch ziek bent. Dus zul je toch wat anders moeten.

En nu hou ik echt op.
Ze zijn er nu wel mee bezig om het mogelijk te maken. Ik kan het alleen maar prijzen al is de grens natuurlijk amper te trekken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:12

Cimic schreef:Het is idd geen vrijbrief. Maar in de ogen van die mensen waarschijnlijk wel. Hoe bizar jij dat ook vindt maar wat heeft het voor een nut om je daarvoor te gaan verdedigen? Jij weet hoe het in elkaar steekt. Jij weet hoeveel pijn deze persoon heeft meegemaakt. Jij weet hoeveel ellende/drama deze persoon heeft meegemaakt. Je moet je afvragen of jij wel zoveel pijn en verdriet in z'n persoon wilt steken om hem/haar op andere gedachten te brengen als je weet dat iemand er anders over denkt. Begrijp dat dit zo moeilijk omdat jij als het ware op je ziel getrapt wordt maar probeer te begrijpen dat er mensen zijn die daar nooit in zullen veranderen. Waarom zou jij jezelf als het ware z'n pijn doen. Kan wel zeggen negeren maar dat is altijd makkelijk gezegd dan gedaan. Maar je kan die mensen wel uit te weg gaan. Ik denk dat je er vrede mee moet hebben dat er gewoon mensen zijn die zo denken. Dat klinkt bizar maar uiteindelijk gaat jou verdriet over de denkwijze vanzelfmoord iets minder hefig zijn ipv je continue moeten verdedigen want dat lijkt mij juist veel pijnlijker. Je kan gewoon niet iedereen hetzelfde laten denken.

Ik weet ook wel dat ik mensen niet kan veranderen en in het dagelijks leven komt dit eigenlijk nooit aan bod tijdens een gesprek, het is voornamelijk hier dat ik er op deze manier mee geconfronteerd wordt. Al heb ik wel eens een dergelijk gesprek met 'n kennis gevoerd en natuurlijk kwamen we er daar ook niet uit, maar dat is niet erg. Het is alleen wel fijn als mensen de situatie op z'n minst proberen te begrijpen. Maar ik heb ernstig het gevoel dat er een behoorlijk aantal mensen zijn die denken 'Zelfmoord is egoistisch. Punt.', dat kortzichtige vind ik jammer. En dat vind ik niet alleen bij dit onderwerp jammer maar ook bij andere onderwerpen.

En juist dat ik weet hoeveel pijn, verdriet en ellende diegene heeft gehad, raakt het me zo. Toen diegene nog in leven was, was er ook al zo veel onbegrip!

Daarbij blijf ik het gewoon onvoorstelbaar vinden dat mensen *in het algemeen* zo lomp kunnen reageren, alleen maar omdat ze iets nog nooit hebben meegemaakt. Ik ben bv. nog nooit zwanger geweest, een vriendin van mij heeft meerdere keren een miskraam gehad. Ik kan me natuurlijk nooit 100% in haar inleven maar ik kan me zo goed voorstellen dat zij daar immens verdriet van heeft! Dan ga ik toch niet zeggen 'Ach, jammer, volgende keer beter!', dat is toch ook gewoon een kwestie van begrip hebben voor en accepteren van andermans verdriet/gevoel?

Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:12

PrinsesBo schreef:Psychisch ziek zijn is heel erg, en ik vind idd dat daar in NL veel te weinig zorg voor is.
Alleen euthanasie vind ik een humanere manier dan jezelf voor een trein gooien, jezelf ophangen of weet ik wat.
Dit kun je doen met begeleiding en afscheid van familie.
En geen trauma voor omstanders.

Ik vind zelfmoord zonder normaal afscheid gewoon echt een 'rotstreek' tov familie enz.


Goh, denk je niet dat die mensen dat zelf ook liever willen? Nee, het is inderdaad fijner om
door een trein uiteen gereten te worden. Denk inderdaad dat daar hun voorkeur naar uit gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:13

[quote="Kenya"]Ik vind ook niet dat mensen daar geen (andere) mening over mogen hebben. Maar de subtiliteit en tact ontbreekt soms. Mij kwetst het als mensen zeggen dat ze het egoïstisch vinden. Maarja, dat is mijn probleem inderdaad. Toch kan ik het dan niet laten om in een topic als deze te reageren. Toch proberen de andere kant van het verhaal te... tsja, verdedigen ofzo inderdaad. [quote]

Dat dus!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:13

Jolicious schreef:
PrinsesBo schreef:Psychisch ziek zijn is heel erg, en ik vind idd dat daar in NL veel te weinig zorg voor is.
Alleen euthanasie vind ik een humanere manier dan jezelf voor een trein gooien, jezelf ophangen of weet ik wat.
Dit kun je doen met begeleiding en afscheid van familie.
En geen trauma voor omstanders.

Ik vind zelfmoord zonder normaal afscheid gewoon echt een 'rotstreek' tov familie enz.


Goh, denk je niet dat die mensen dat zelf ook liever willen? Nee, het is inderdaad fijner om
door een trein uiteen gereten te worden. Denk inderdaad dat daar hun voorkeur naar uit gaat.

Dat zegt ze toch ook nergens?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:15

Natuurlijk is iemand verdrietig om het verlies van een dierbare, of het nou door een ziekte, zelfdoding of weet ik wat is. Natuurlijk kan ik me inleven in het verdriet van de nabestaande van zelfmoord, alleen (gelukkig) niet in de overledene.

Alleen sommige mensen zien dingen gewoon anders.
En moet zeggen dat ik een miskraam toch wel wat anders vind.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:16

PrinsesBo schreef:Ik zie het dan toch anders.
Hij hoeft niet vededigd te worden, want het was zijn eigen keus.
Mensen die dood gaan aan kanker en die niet dood willen, daar heb ik medelijden mee..

Sorry, maar dat is geen keuze die je maakt als je verder in geestelijke topconditie bent. Ik heb wel medelijden met mensen die zo wanhopig zijn dat ze dood als enige optie zien. Geestelijk lijden is verschrikkelijk. Ik vind het ook verschrikkelijk als mensen die niet dood willen, sterven aan een tragische ziekte, maar ik zie niet hoe je kunt denken dat dit gewoon een nuchtere keuze was en dat je eigenlijk maar 'blij' moet zijn voor die persoon, want hij heeft er immers voor gekozen. Ik denk dat het op sommige momenten een verlossing voor iemand kan zijn en ik hoop dat hij/zij dan rust zal vinden, maar ik had het toch echt liever gezien dat zo iemand geholpen werd en weer een doel had gehad om voor te leven.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:16

Jolicious schreef:
PrinsesBo schreef:Psychisch ziek zijn is heel erg, en ik vind idd dat daar in NL veel te weinig zorg voor is.
Alleen euthanasie vind ik een humanere manier dan jezelf voor een trein gooien, jezelf ophangen of weet ik wat.
Dit kun je doen met begeleiding en afscheid van familie.
En geen trauma voor omstanders.

Ik vind zelfmoord zonder normaal afscheid gewoon echt een 'rotstreek' tov familie enz.


Goh, denk je niet dat die mensen dat zelf ook liever willen? Nee, het is inderdaad fijner om
door een trein uiteen gereten te worden. Denk inderdaad dat daar hun voorkeur naar uit gaat.

Ja inderdaad, dat denk ik ook... Rolling Eyes
PrinsesBo ben jij nou écht zo kortzichtig? In hemelsnaam zeg! Ongelooflijk! Het is gewoon bijna lachwekkend...

En als je nu nog genuanceerd bent dan wil ik inderdaad niet weten hoe je het ongenuanceerd zou brengen, hou dat maar voor je want ik geloof dat ik dan ook héle nare dingen ga zeggen!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:16

Pippa schreef:
Jolicious schreef:
PrinsesBo schreef:Psychisch ziek zijn is heel erg, en ik vind idd dat daar in NL veel te weinig zorg voor is.
Alleen euthanasie vind ik een humanere manier dan jezelf voor een trein gooien, jezelf ophangen of weet ik wat.
Dit kun je doen met begeleiding en afscheid van familie.
En geen trauma voor omstanders.

Ik vind zelfmoord zonder normaal afscheid gewoon echt een 'rotstreek' tov familie enz.


Goh, denk je niet dat die mensen dat zelf ook liever willen? Nee, het is inderdaad fijner om
door een trein uiteen gereten te worden. Denk inderdaad dat daar hun voorkeur naar uit gaat.

Dat zegt ze toch ook nergens?

Nee dat zeg ik inderdaad nergens.
Natuurlijk vinden ze dat niet fijner.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:18

Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Edit: je zegt dat je dan hele nare dingen gaat zeggen? Ik zeg potverdorie alleen op een normale mn mening. Maar oeps, dat mag niet, want je kunt er mensen mee raken.
Helaas kun je niet altijd overal rekening mee houden. Want dan kun je ook niet merr zeggen dat je een Suzuki Alto lelijk vindt, want die auto heeft vast iemand. Of dat je abortus plegen echt nooit een goede keus vindt, want dat heeft ook wel iemand gedaan. Je kunt altijd wel iemand raken met je mening, maar zo zit het leven nou eenmaal in elkaar. Iedereen heeft een andere mening, zo ook over dit onderwerp.


Laatst aangepast door PrinsesBo op di 1 mei 2012 - 5:22; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:18

PrinsesBo schreef:Natuurlijk is iemand verdrietig om het verlies van een dierbare, of het nou door een ziekte, zelfdoding of weet ik wat is. Natuurlijk kan ik me inleven in het verdriet van de nabestaande van zelfmoord, alleen (gelukkig) niet in de overledene.

Alleen sommige mensen zien dingen gewoon anders.
En moet zeggen dat ik een miskraam toch wel wat anders vind.

Ik probeer met dat voorbeeld alleen maar aan te geven dat iets niet meegemaakt hebben, niet wil zeggen dat je dan dus ook niet begripvol kunt reageren. Ongeacht de situatie, ik begrijp dat in geen enkele situatie, dat mensen zonder begrip kunnen reageren omdat ze het niet zelf mee gemaakt hebben.

Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:19

Is het niet juist gezond als je je niet kunt voorstellen dat iemand zelfmoord pleegt?

Ik kan het me zelf absoluut niet voorstellen, maar ik WEET wel dat mensen zo wanhopig kunnen zijn, dat het hun laatste uitweg is en ik zie het dus NIET als een daad van egoïsme.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:19

PrinsesBo schreef:Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Nogmaals; het gaat hier om mijzelf! Dat probeer ik je al de hele tijd uit te leggen maar er zit blijkbaar een hele dikke plank voor jouw hoofd waardoor je dat niet lijkt te begrijpen!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:21

Angela_1986 schreef:
PrinsesBo schreef:Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Nogmaals; het gaat hier om mijzelf! Dat probeer ik je al de hele tijd uit te leggen maar er zit blijkbaar een hele dikke plank voor jouw hoofd waardoor je dat niet lijkt te begrijpen!

En het gaat ook om mijzelf, persoonlijk betrokken dus. Maar blijkbaar mag je dan niks zeggen, terwijl je als geen ander weet hoe het is....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:21

Angela_1986 schreef:
PrinsesBo schreef:Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Nogmaals; het gaat hier om mijzelf! Dat probeer ik je al de hele tijd uit te leggen maar er zit blijkbaar een hele dikke plank voor jouw hoofd waardoor je dat niet lijkt te begrijpen!

Je kunt ook overdrijven zeg. Jeetje, ik vind dat ze het anders gewoon nog netjes brengt en het is haar mening, maar die mag je niet meer hebben?Het is een moeilijk onderwerp, en het zal altijd mensen kwetsen als je wat zegt, maar moet ze dan maar haar mond houden daarom? Zij ziet het zo, is dat gelijk verkeerd?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:21

Youandi schreef:Is het niet juist gezond als je je niet kunt voorstellen dat iemand zelfmoord pleegt?

Ik kan het me zelf absoluut niet voorstellen, maar ik WEET wel dat mensen zo wanhopig kunnen zijn, dat het hun laatste uitweg is en ik zie het dus NIET als een daad van egoïsme.

Dat is inderdaad gezond en heel erg fijn! Maar accepteer dan inderdaad dat er mensen zijn die zó ver heen zijn dat ze dit als enige uitweg zien...
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:22

_Leaf_ schreef:
Angela_1986 schreef:
PrinsesBo schreef:Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Nogmaals; het gaat hier om mijzelf! Dat probeer ik je al de hele tijd uit te leggen maar er zit blijkbaar een hele dikke plank voor jouw hoofd waardoor je dat niet lijkt te begrijpen!

En het gaat ook om mijzelf, persoonlijk betrokken dus. Maar blijkbaar mag je dan niks zeggen, terwijl je als geen ander weet hoe het is....

Jullie mogen het net zo goed zeggen, als zij toch? Ik vind het heel erg wat er gebeurd is, maar als zij daar een andere mening over heeft, of daar anders over denkt, moet ze dan maar gelijk haar mond houden, omdat ze het niet heeft meegemaakt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:22

Angela_1986 schreef:
Youandi schreef:Is het niet juist gezond als je je niet kunt voorstellen dat iemand zelfmoord pleegt?

Ik kan het me zelf absoluut niet voorstellen, maar ik WEET wel dat mensen zo wanhopig kunnen zijn, dat het hun laatste uitweg is en ik zie het dus NIET als een daad van egoïsme.

Dat is inderdaad gezond en heel erg fijn! Maar accepteer dan inderdaad dat er mensen zijn die zó ver heen zijn dat ze dit als enige uitweg zien...

Al accepteer je dat, dan kun je het toch nog steeds egoïstisch vinden?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 5:24

Pippa schreef:
Angela_1986 schreef:
PrinsesBo schreef:Angela, betrek toch aub eens niet alles zo op jezelf.
En ik ga de dingen idd niet ongenuanceerd zeggen, gewoon omdat je dat, naar mijn mening, niet doet.

Nogmaals; het gaat hier om mijzelf! Dat probeer ik je al de hele tijd uit te leggen maar er zit blijkbaar een hele dikke plank voor jouw hoofd waardoor je dat niet lijkt te begrijpen!

Je kunt ook overdrijven zeg. Jeetje, ik vind dat ze het anders gewoon nog netjes brengt en het is haar mening, maar die mag je niet meer hebben?Het is een moeilijk onderwerp, en het zal altijd mensen kwetsen als je wat zegt, maar moet ze dan maar haar mond houden daarom? Zij ziet het zo, is dat gelijk verkeerd?

Nee dat is niet gelijk verkeerd en dat zeg ik ook nergens! Maar het is wel heel raar dat je er zó'n duidelijke mening over hebt, denkt te weten hoe het voor de nabestaanden is terwijl je het zelf niet hebt meegemaakt... En dus ook niet wilt/kunt geloven dat mensen die nabestaanden zijn het op een andere manier ervaren, dat raakt me denk ik nog het meest!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:25

Ik geef mijn mening trouwens niet om bewust iemand te kwetsen. Dat is gewoon niet de bedoeling.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:25

Angela_1986 schreef:
Cimic schreef:Het is idd geen vrijbrief. Maar in de ogen van die mensen waarschijnlijk wel. Hoe bizar jij dat ook vindt maar wat heeft het voor een nut om je daarvoor te gaan verdedigen? Jij weet hoe het in elkaar steekt. Jij weet hoeveel pijn deze persoon heeft meegemaakt. Jij weet hoeveel ellende/drama deze persoon heeft meegemaakt. Je moet je afvragen of jij wel zoveel pijn en verdriet in z'n persoon wilt steken om hem/haar op andere gedachten te brengen als je weet dat iemand er anders over denkt. Begrijp dat dit zo moeilijk omdat jij als het ware op je ziel getrapt wordt maar probeer te begrijpen dat er mensen zijn die daar nooit in zullen veranderen. Waarom zou jij jezelf als het ware z'n pijn doen. Kan wel zeggen negeren maar dat is altijd makkelijk gezegd dan gedaan. Maar je kan die mensen wel uit te weg gaan. Ik denk dat je er vrede mee moet hebben dat er gewoon mensen zijn die zo denken. Dat klinkt bizar maar uiteindelijk gaat jou verdriet over de denkwijze vanzelfmoord iets minder hefig zijn ipv je continue moeten verdedigen want dat lijkt mij juist veel pijnlijker. Je kan gewoon niet iedereen hetzelfde laten denken.

Ik weet ook wel dat ik mensen niet kan veranderen en in het dagelijks leven komt dit eigenlijk nooit aan bod tijdens een gesprek, het is voornamelijk hier dat ik er op deze manier mee geconfronteerd wordt. Al heb ik wel eens een dergelijk gesprek met 'n kennis gevoerd en natuurlijk kwamen we er daar ook niet uit, maar dat is niet erg. Het is alleen wel fijn als mensen de situatie op z'n minst proberen te begrijpen. Maar ik heb ernstig het gevoel dat er een behoorlijk aantal mensen zijn die denken 'Zelfmoord is egoistisch. Punt.', dat kortzichtige vind ik jammer. En dat vind ik niet alleen bij dit onderwerp jammer maar ook bij andere onderwerpen.

En juist dat ik weet hoeveel pijn, verdriet en ellende diegene heeft gehad, raakt het me zo. Toen diegene nog in leven was, was er ook al zo veel onbegrip!

Daarbij blijf ik het gewoon onvoorstelbaar vinden dat mensen *in het algemeen* zo lomp kunnen reageren, alleen maar omdat ze iets nog nooit hebben meegemaakt. Ik ben bv. nog nooit zwanger geweest, een vriendin van mij heeft meerdere keren een miskraam gehad. Ik kan me natuurlijk nooit 100% in haar inleven maar ik kan me zo goed voorstellen dat zij daar immens verdriet van heeft! Dan ga ik toch niet zeggen 'Ach, jammer, volgende keer beter!', dat is toch ook gewoon een kwestie van begrip hebben voor en accepteren van andermans verdriet/gevoel?


En dat is juist nu het probleem doordat jij je stoort aan deze kortzichtige reactie is het juist alleen maar pijnlijker. Je bent je zo hard aan het verdedigen om deze mensen juist een andere kijk te geven. Besef je ook hoe vermoeiend dat is? Is jou dit het verdrietige gevoel waard? Hoe graag je ook zou willen niet iedereen heeft de empathie om zich hierin te verplaatsen. Je blijft altijd dit soort mensen houden. Dan kun je er beter een soort van 'vrede' hebben dat ook dit soort mensen er zijn. Het is lastig om het te accepteren maar het treft jou uiteindelijk harder dan de persoon die er heel anders over denkt.

Damn vind het trouwens lastig om het juist te brengen. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik wil zeggen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 5:26

Wie zegt dat ik t niet heb meegemaakt?! Dat maak jij ervan he..

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 4 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 4 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum