Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voor de trein springen egoïstisch?

+24
Bazinga
Bolleke
Toet
Roza
Gympie
Caribbeanlover
Dani
Monte
Arwyn
Paper Crown
Blond
SarahKey
SuperGrover
MissD
Truttebol
Raven
Angela_1986
Curious
mosio
Phileine
SleepingBeauty
Susan
Rush
Stuiterbal
28 plaatsers

Pagina 8 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Monte di 1 mei 2012 - 9:20

Minneke schreef:
Monte schreef:
Ik ben het niet helemaal eens. Als mijn moeder op sterven zou liggen en ik haar niet meer kan zien voor ze dood gaat omdat een ander voor de trein springt, dan neem ik dat die persoon wel degelijk kwalijk. Dan vind ik die persoon vreselijk egoïstisch op het op zo'n manier te doen, waardoor anderen er last van hebben.

Nou ja, ik begrijp het wel, dat iemand dat zo voelt. Ik zou het ook afschuwelijk vinden en vreselijk boos zijn op de situatie. Maar jouw laatste zin, zo zou ik het niet zien denk ik.

Maar dat is niet erg; twee verschillende visies kunnen prima naast elkaar bestaan, toch?
Ja hoor, dat kan prima en dat is ook goed.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:21

Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Oja, welke dan? Extra morfine mag namelijk niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:21

Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.

Lekker makkelijk om zoiets te zeggen, vind je niet?

Ik ken iemand die zelfmoord heeft gepleegd. Ik begrijp het nog steeds niet helemaal, omdat ik niet kan voelen wat hij voelde. Ik vind het leven heerlijk. Maar laf? Absoluut niet, het was een ontzettend dappere keuze, zoals hij hem beredeneerd en gemaakt heeft. Ik heb daar niet het begrip voor, maar wel intens veel respect.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Monte di 1 mei 2012 - 9:24

Lorna mercedez schreef:En als je in de auto in de file komt is dat omdat iedereen eerder of later met werken moet beginnen? Zorg gewoon dat je bij je moeder bent als ze bijna steft of als je vriendin moet bevallen. Maar toen had je het zeker druk met werk of studie? Dit kan gewoon gebeuren net als een hert op de weg. Je kunt het niet uitsluiten.
In veel gevallen komen dit soort situaties juist op het laatste moment. Ik zou in zo'n situatie boos zijn op iedereen die iets doet waardoor ik te laat kom of helemaal niet kan komen. Als ik met de auto ben en iemand gaat midden op de (snel) weg remmen voor wat eendjes en ik bots daar tegenop, dan neem ik dat die persoon ook kwalijk. Waarom moet het altijd erger worden gemaakt als het over zelfmoord gaat. Het is vreselijk als je iets belangrijks mist doordat iemand voor de trein springt.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Monte di 1 mei 2012 - 9:26

Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Ik snap jouw reactie erg goed en ook ik denk dat zelfmoord geen oplossing is. Maar ik kan ook snappen dat mensen heel ver heen zijn en dat doen, maar respecteren zal ik het ook nooit(denk ik).
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:28

Monte schreef:
Lorna mercedez schreef:En als je in de auto in de file komt is dat omdat iedereen eerder of later met werken moet beginnen? Zorg gewoon dat je bij je moeder bent als ze bijna steft of als je vriendin moet bevallen. Maar toen had je het zeker druk met werk of studie? Dit kan gewoon gebeuren net als een hert op de weg. Je kunt het niet uitsluiten.
In veel gevallen komen dit soort situaties juist op het laatste moment. Ik zou in zo'n situatie boos zijn op iedereen die iets doet waardoor ik te laat kom of helemaal niet kan komen. Als ik met de auto ben en iemand gaat midden op de (snel) weg remmen voor wat eendjes en ik bots daar tegenop, dan neem ik dat die persoon ook kwalijk. Waarom moet het altijd erger worden gemaakt als het over zelfmoord gaat. Het is vreselijk als je iets belangrijks mist doordat iemand voor de trein springt.
Nee, het is vreselijk dat mensen voor de trein moeten springen omdat niemand ze met hun wens wil helpen. Bij een terminale moeder kan je de keuze maken er eerder te zijn.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:29

Monte schreef:
Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Ik snap jouw reactie erg goed en ook ik denk dat zelfmoord geen oplossing is. Maar ik kan ook snappen dat mensen heel ver heen zijn en dat doen, maar respecteren zal ik het ook nooit(denk ik).

Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie staan tegenover euthanasie bij uitzichtloos lijden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gympie di 1 mei 2012 - 9:30

*


Laatst aangepast door Gympie_ op wo 16 mei 2012 - 1:05; in totaal 2 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:38

Lorna mercedez schreef:
Monte schreef:
Lorna mercedez schreef:En als je in de auto in de file komt is dat omdat iedereen eerder of later met werken moet beginnen? Zorg gewoon dat je bij je moeder bent als ze bijna steft of als je vriendin moet bevallen. Maar toen had je het zeker druk met werk of studie? Dit kan gewoon gebeuren net als een hert op de weg. Je kunt het niet uitsluiten.
In veel gevallen komen dit soort situaties juist op het laatste moment. Ik zou in zo'n situatie boos zijn op iedereen die iets doet waardoor ik te laat kom of helemaal niet kan komen. Als ik met de auto ben en iemand gaat midden op de (snel) weg remmen voor wat eendjes en ik bots daar tegenop, dan neem ik dat die persoon ook kwalijk. Waarom moet het altijd erger worden gemaakt als het over zelfmoord gaat. Het is vreselijk als je iets belangrijks mist doordat iemand voor de trein springt.
Nee, het is vreselijk dat mensen voor de trein moeten springen omdat niemand ze met hun wens wil helpen. Bij een terminale moeder kan je de keuze maken er eerder te zijn.

En wat nu als je moeder die dag pas is aangereden en ze in levensgevaar is? En overleid terwijl jij er niet bij bent vanwege de trein?

Ik bedoel come on, het is een voorbeeld maar om daar over te zeggen 'dan moet je maar eerder zijn'... kan jij bepalen wanneer iemand sterft? Kan jij inzien wanneer iemand te vroeg bevalt? Dingen gebeuren nu eenmaal niet op schema.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:42

Ik ben wel ontzettend blij dat ik nog niemand irl ben tegengekomen die er zo afwijzend tegenover staat...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:45

Ik heb eerder al andere voorbeelden genoemd. Het gaat er om dat iemand met psygische problemen geen keuze heeft. Wat hij of zij ook doet, er worden mensen bij betrokken omdat we hun niet helpen en niet willen begrijpen en een kankerpatient begrijpen we wel.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Roza di 1 mei 2012 - 9:52

Jolicious schreef:
Ik kan me dus niet voorstellen dat je daar geen training in krijgt. Het is toch zo dat redelijk wat mensen het doen? Het hoort er helaas bij.

Ik ben misschien spuit 11 hoor, maar nee, de mensen van de NS krijgen hierin geen training. Helaas denk ik, want het zou wel een goed 'iets' zijn. Al blijft het heftig. Wel worden ze naderhand goed opgevangen.

*Edit; Dat ze er helemaal niets over krijgen is volgens mij niet helemaal waar. Maargoed, kun je ze hierin trainen? Ik denk het niet. Ze krijgen er wel eens wat informatie enzo over en er zijn protocollen die je op dat moment moet volgen.. Maar verder niet echt iets..


Laatst aangepast door Roza op di 1 mei 2012 - 10:03; in totaal 1 keer bewerkt

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gympie di 1 mei 2012 - 9:55

Ik vraag me wel af of de mensen die het egoistisch vinden en misschien irritatie hebben door vertraging erover denken als het je eigen moeder, vader, zus, broer of beste vriendin was die voor de trein sprong.

Bij sommige meningen kan ik echt niet bij...mag eigenlijk niet reageren van mezelf, maar ben heel benieuwd naar bovenstaande vraag.
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 9:56

Ik denk dat de onderwerpen zelfmoord en euthanasie heel dicht bij elkaar liggen qua ethische kwestie zijnde.

Misschien een harde uitspraak, maar ik ben voor euthanasie bij zowel fysiek zieke mensen als bij psychisch zieke mensen.
De vraag is alleen, voornamelijk bij de psychische groep, waar de grens ligt...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Roza di 1 mei 2012 - 10:04

Nee, ik vind mensen die voor de zelfmoord plegen door voor de trein te springen niet egoïstisch. Dit is hun laatste uitweg voor hun gevoel. Hun enige manier om het leven te laten 'stoppen'.
Wel geef ik direct eerlijk toe dat ik er ook wel eens van gebaald heb dat ik weer eens om moest reizen of vertraging had. Maar daar baal ik dan 5 minuten over en dan is het klaar. Dan vind ik het vreselijk voor die persoon, voor de nabestaanden en voor het personeel van de trein.

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 10:17

Gympie_ schreef:Ik vraag me wel af of de mensen die het egoistisch vinden en misschien irritatie hebben door vertraging erover denken als het je eigen moeder, vader, zus, broer of beste vriendin was die voor de trein sprong.


Ben dan wel niet je doelgroep, maar toch - wat denk je zelf hoe die mensen reageren?

Het lijkt me niet dat als je in de trein stapt op weg naar opa en je weet dat je beste vriendin voor de trein van kwart voor 8 wil springen, je geïrriteerd ben als je je realiseert dat jij daar in zit.
Dat zou gewoon heel stom zijn en ik acht niemand hier zo stom.

Maar als je ergens met grote haast heen moet, en hoe belangrijk dat op dat moment is, is voor iedereen verschillend en niet te vergelijken, dan kan het zijn dat je eerste reactie irritatie is. Dat is een menselijke reactie. Dat verdoemd de mensen die zo reageren echt niet tot de hel.
Als het mogelijk is om voor een trein vol mensen te springen die nergens heen hoeven en gewoon voor de lol in de trein zitten dan sja, zouden springers die trein wellicht uit kiezen.

Maar of je nu naar een zieke moeder moet, of naar een begrafenis, geopereerd moet worden, je vlucht mist, je te laat ben op werk of je zit gewoon in de trein vanwege Nick en Simon - je kan en mag niet verwachten dat iedereen zijn eigen problemen uit kan zetten en de problemen van de inmiddels overleden persoon boven zijn eigen problemen stelt.
De reactie op het voorval geeft wellicht aan hoe goed iemand ergens mee om kan gaan, maar je kan niet stellen dat de personen die hier geïrriteerd om raken harteloos of wat dan ook zijn. Het is gewoon een menselijke reactie. Niet een om trots op te zijn, maar ook niet iets waar zo over gevallen hoeft te worden.




Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Monte di 1 mei 2012 - 10:17

Minneke schreef:
Monte schreef:
Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Ik snap jouw reactie erg goed en ook ik denk dat zelfmoord geen oplossing is. Maar ik kan ook snappen dat mensen heel ver heen zijn en dat doen, maar respecteren zal ik het ook nooit(denk ik).

Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie staan tegenover euthanasie bij uitzichtloos lijden.
Wat is lijden en hoe weet je dat een persoon lijd? Ik ben in principe tegen euthanasie, maar ik kan snappen dat mensen het doen en vind dat ook prima in gevallen waar het duidelijk is besproken en iedereen er van de naaste omgeving achter staat. Ik ben absoluut tegen euthanasie voor psychische problemen(lichamelijk in bijna alle gevallen ook, maar psychisch zeker)
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Angela_1986 di 1 mei 2012 - 10:20

Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.

Als dat zo was hè CBL, waarom plegen dan zoveel mensen zelfmoord?! Denk jij niet dat vele van hen (want er zijn altijd uitzonderingen) niet al járen maar dan ook járen om hulp vragen, gehoord en geholpen willen worden?
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Woonplaats : In 't zuiden

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Monte di 1 mei 2012 - 10:22

Gympie_ schreef:Ik vraag me wel af of de mensen die het egoistisch vinden en misschien irritatie hebben door vertraging erover denken als het je eigen moeder, vader, zus, broer of beste vriendin was die voor de trein sprong.

Bij sommige meningen kan ik echt niet bij...mag eigenlijk niet reageren van mezelf, maar ben heel benieuwd naar bovenstaande vraag.
Natuurlijk is dat dan verschrikkelijk. Ik heb ook nergens gezegd dat het fijn is voor mensen die ik niet ken. Maar er zit voor mij wel een verschil in mijn naasten en een wild vreemde. En daarbij, als een naaste dat zou doen zou ik boos zijn op de manier waarop, dat doe je iemand niet aan vindt ik. Zelfmoord is al vreselijk, maar voor de trein vind ik wel egoïstisch, ook als het een naaste is. Al denk ik dat je die gedachtes niet gelijkt hebt, je bent dan natuurlijk vreselijk verdrietig(en misschien ook wel boos). Maar als er een moment komt dat ik weer zou kunnen relativeren zou ik dat wel egoïstisch vinden ja. Iemand die dat doet maakt niet alleen zijn eigen leven kapot, maar ook dat van zoveel anderen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gympie di 1 mei 2012 - 10:28

*


Laatst aangepast door Gympie_ op wo 16 mei 2012 - 1:07; in totaal 1 keer bewerkt
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Toet di 1 mei 2012 - 10:34

Waarom denken jullie dan dat er een andere oplossing kan zijn? Soms ís iets niet op te lossen. Bijvoorbeeld bij ernstige depressie of een psychische stoornis waar je leven door beheerst wordt.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 20:15

Monte schreef:
Minneke schreef:
Monte schreef:
Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Ik snap jouw reactie erg goed en ook ik denk dat zelfmoord geen oplossing is. Maar ik kan ook snappen dat mensen heel ver heen zijn en dat doen, maar respecteren zal ik het ook nooit(denk ik).

Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie staan tegenover euthanasie bij uitzichtloos lijden.
Wat is lijden en hoe weet je dat een persoon lijd? Ik ben in principe tegen euthanasie, maar ik kan snappen dat mensen het doen en vind dat ook prima in gevallen waar het duidelijk is besproken en iedereen er van de naaste omgeving achter staat. Ik ben absoluut tegen euthanasie voor psychische problemen(lichamelijk in bijna alle gevallen ook, maar psychisch zeker)

Dan zullen we het inderdaad nooit eens worden, omdat onze visie op euthanasie/zelfdoding te ver uit elkaar ligt. Ik begrijp dat als je er sowieso op tegen bent, je de daad als egoïstisch ziet en ook zo ervaart.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 20:24

Minneke schreef:
Monte schreef:
Minneke schreef:
Monte schreef:
Caribbeanlover schreef:Ik weet dat je hiermee bedoeld dat het alleen gaat om zelfmoord dmv door voor een trein te springen, maar daarmee kom je al gauw op het onderwerp zelfmoord opzich. Ik vind dat sowieso egoistisch en mensen om mijn heen ook. Het is laf en er is altijd iemand die je zo iemand zal vinden. Er zijn andere oplossingen dan de dood.
Ik snap jouw reactie erg goed en ook ik denk dat zelfmoord geen oplossing is. Maar ik kan ook snappen dat mensen heel ver heen zijn en dat doen, maar respecteren zal ik het ook nooit(denk ik).

Ik ben dan wel benieuwd hoe jullie staan tegenover euthanasie bij uitzichtloos lijden.
Wat is lijden en hoe weet je dat een persoon lijd? Ik ben in principe tegen euthanasie, maar ik kan snappen dat mensen het doen en vind dat ook prima in gevallen waar het duidelijk is besproken en iedereen er van de naaste omgeving achter staat. Ik ben absoluut tegen euthanasie voor psychische problemen(lichamelijk in bijna alle gevallen ook, maar psychisch zeker)

Dan zullen we het inderdaad nooit eens worden, omdat onze visie op euthanasie/zelfdoding te ver uit elkaar ligt. Ik begrijp dat als je er sowieso op tegen bent, je de daad als egoïstisch ziet en ook zo ervaart.

Ik kan me voorstellen dat mensen tegen euthanasie bij psychische problemen zijn. Ik heb altijd het idee, en dat is vast een kronkel in mijn brein maar ik denk het toch, dat mensen die aan een psychische stoornis lijden uiteindelijk, met de juiste hulp en begeleiding wel geholpen kunnen worden. Misschien niet helemaal genezen, dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk, maar wel goed genoeg geholpen dat er in ieder geval weer enige levensvreugde bestaat. En dan vind ik het 'zonde' om euthanasie toe te passen. Maar nogmaals, dit is vast een kronkel in mijn brein en ik ken verder ook helemaal niemand met een psychisch probleem dus ik weet ook helemaal niet hoe dat verder zit. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een psychisch probleem onbehandelbaar is.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 20:33

Toet schreef:Waarom denken jullie dan dat er een andere oplossing kan zijn? Soms ís iets niet op te lossen. Bijvoorbeeld bij ernstige depressie of een psychische stoornis waar je leven door beheerst wordt.

Ik vind dit topic sowieso een moeilijke gevoelsquestie. Kun je eigenlijk wel met feiten aankomen? Merkte gisteren ook dat sommige mensen zo emotioneel reageren dat voor die mensen de realiteit wegvalt. En dit zal voor mensen die het leven echt niet meer zien zitten ook zo zijn. Geen realiteit, geen uitweg en dan is dit misschien je enige keus. Bestaan er dan een andere oplossing? Hoe moeilijk is het om iemand ervan te overtuigen als degene heeft besloten niet meer te willen. Als ik naar mijn ref kader kijk van mijn vader heb ik nu ook een hele andere kijk terwijl ik het in het begin ook egoistisch van hem vond. Ik was boos en het enige wat ik dacht was waarom? Waarom iets doen terwijl artsen het verbieden? Nog steeds vind ik het moeilijk om te begrijpen maar als het zijn keuze was geweest en hij zelf geen uitweg meer had, moet ik dan mijn hele leven boos blijven of zelf gaan nadenken dat het misschien ook een andere reden had. Daarom vind ik het zo moeilijk om NU te roepen dat het egoistisch is. Ik probeer het voor mijzelf ook van 2 kanten te bekijken ipv te zwart/wit.

Nu even losgezien van zelfmoord plegen voor een trein.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gast di 1 mei 2012 - 21:14

Zoey schreef:

Ik kan me voorstellen dat mensen tegen euthanasie bij psychische problemen zijn. Ik heb altijd het idee, en dat is vast een kronkel in mijn brein maar ik denk het toch, dat mensen die aan een psychische stoornis lijden uiteindelijk, met de juiste hulp en begeleiding wel geholpen kunnen worden. Misschien niet helemaal genezen, dat is nou eenmaal niet altijd mogelijk, maar wel goed genoeg geholpen dat er in ieder geval weer enige levensvreugde bestaat. En dan vind ik het 'zonde' om euthanasie toe te passen. Maar nogmaals, dit is vast een kronkel in mijn brein en ik ken verder ook helemaal niemand met een psychisch probleem dus ik weet ook helemaal niet hoe dat verder zit. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat een psychisch probleem onbehandelbaar is.

Ik ken wel dergelijke gevallen, binnen de familie. Iemand die er zodanig aan toe is dat het leven alleen maar een hel is. Op medicijnen en met begeleiding voortslepend, maar zonder een greintje levensvreugde. Dat is wat mij betreft lijden. En er gaat ook echt niks meer in verbeteren, dus het is ook daadwerkelijk uitzichtloos, zelfs met alle hulp en ondersteuning die ze al krijgt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voor de trein springen egoïstisch? - Pagina 8 Empty Re: Voor de trein springen egoïstisch?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 8 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum