Hoe vrij voed jij jouw kind op?
+25
frolic
TGR
Parisienne
*Troela*
Roodkapje
diddie
Liz
RYW
Bolleke
Supertalentje
Tazz
Printje
PapillonRose
Darius
Coco
LMCurious
Linda
Monte
Jazzlyn
maiadebij
Julia
Rouge
Liadan
Mamsie
Susan
29 plaatsers
Pagina 6 van 9
Pagina 6 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Hoe vrij voed jij jouw kind op?
Twellie schreef:RYW schreef:Ik hang geen enkele filosofie aan bij het opvoeden anders dan mijn eigen gevoel en intuitie. Als mijn zoons iets uitvreten wat een licht vergrijp is dan ga ik ter plekke het gesprek met ze aan, en als het een zwaarder vergrijp is (zoals slaan, driftig worden, met dingen gooien) dan zet ik ze even op de trap om af te koelen en ga ik daarna alsnog het gesprek met ze aan. Voor ons werkt dit heel goed, en ik denk niet dat andere methoden op de lange termijn beter voor ons zouden werken. Voor anderen misschien, maar niet voor ons gezin.
Haha, een zwaarder vergrijp, klinkt als een Peter R. de Vries term (dat kijk ik nu ook).
Ik sluit me helemaal bij deze woorden aan, ik hang ook geen filosofie aan met een naam, ik bedenk per situatie wat het beste is. Ik zoek daarin geen extremen op, niet altijd uitleggen, niet altijd straffen, maar gewoon de gulden middenweg afhankelijk van de situatie.
Ik denk dat ik het later ook zo zou willen doen.
Liz- Prater
- Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11
@TO: Hier voeden wij onze kinderen ook heel vrij op, ze zitten ook op de vrije school ( dus ook antroposofisch). Maar dat gedrag wat jij beschrijft gaat hier dus echt niet gebeuren ( zowel wat de kids doen als hoe de ouders reageren). Ze mogen zelf aangeven wat ze wel en niet willen, tot op zekere hoogte. We geven ze de vrijheid hun eigen mening te vormen en zelf afwegingen te maken om iets wel of niet te doen. Maar binnen de grenzen. Gaan ze erbuiten hebben ze toch echt een tripje naar de gang te pakken of worden ze daar zeker op aangesproken.
Zowel thuis als elders wordt er niet op banken , stoelen etc gestaan of gesprongen ( tenzij je jarig bent en er voor je wordt gezongen mag je even op de stoel staan). Met eten wordt zorgvuldig omgegaan. Netjes met je vork eten en voor M. ook met een mes. Ze hoeven niet elke dag dezelfde tijd naar bed, wij leven wat onregelmatiger door onze diensten.. maar vooral I. zegt vaak dat ze moe is, dan mag ze al naar bed ook als het net na het eten is bijv. Ik zeg toch wel dat het tijd is om naar bed te gaan.Slaap is heel belangrijk voor ze dus daar meoten ze ook echt naar luisteren.
Zowel thuis als elders wordt er niet op banken , stoelen etc gestaan of gesprongen ( tenzij je jarig bent en er voor je wordt gezongen mag je even op de stoel staan). Met eten wordt zorgvuldig omgegaan. Netjes met je vork eten en voor M. ook met een mes. Ze hoeven niet elke dag dezelfde tijd naar bed, wij leven wat onregelmatiger door onze diensten.. maar vooral I. zegt vaak dat ze moe is, dan mag ze al naar bed ook als het net na het eten is bijv. Ik zeg toch wel dat het tijd is om naar bed te gaan.Slaap is heel belangrijk voor ze dus daar meoten ze ook echt naar luisteren.
Laatst aangepast door Roodkapje op zo 30 okt 2011 - 11:21; in totaal 1 keer bewerkt
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Susan schreef:Dat is ook zo, ja. Sowieso is alles wat we ooit over opvoeding hebben bedacht overhoop gegooid, we moeten echt het wiel opnieuw uitvinden, maar ik voel wel dat we sterk genoeg zijn om dat met volle overtuiging te doen.
Heeft jouw broertje trouwens ook een autisme-spectrum stoornis?
Goh, ik had er geen idee van dat nu bekend is wat E. heeft. Lijkt me aan de ene kant 'fijn' omdat je een verklaring hebt, maar aan de andere kant sta je nu aan het begin van een heel traject. Heel veel kracht daarvoor toegewenst!
Gast- Gast
Maar niet alles wat je hier schetst komt voort uit de antroposofische visie. Je hebt een vrije opvoeding (waar (eventueel) wel een gedachte achter zit) en je heb kinderen die niet worden opgevoed en geen manieren kennen.Ostara schreef:Afgelopen weekend was hier een bevriend stel met twee kleine kinderen van 1 en 2,5 jaar oud en bleven ook slapen.
Zij voeden de kinderen volgens antroposofische visie op. Straffen de kinderen niet maar zeggen tegen alles wat ze niet mogen dat ze het niet leuk vinden. Op een hele lieve toon.Kinderen mogen ook echt alles zelf beslissen. Hebben ze 's avonds nog geen zin om naar bed te gaan. Dan gaan ze niet. Dwingen heeft geen zin. En zo is het eigenlijk met alles.
Met als gevolg dat ze mij het hele huis ondersteboven hebben gezet. Overal aan hebben gezeten. De katten helemaal gek hebben gemaakt en het een bende was na het eten. Op het einde stonden ze op de bank en de salontafel te springen. Daar werd ik boos om en mijn vriend ook en toen hebben wij er wat van gezegd. Hebben de kinderen ook toe gesproken. Wij hadden de ouders al een paar keer gezegd dat wij dit niet willen hebben maar daar luisterden de kinderen helemaal niet naar. Ze vonden het niet erg dat wij het tegen ze zeiden. Maar ik had liever gehad dat ze dat zelf hadden gedaan.
Ja, iedere ouder heeft een eigen opvoeding. Maar een beetje regels zou toch fijn zijn.
Gast- Gast
Susan schreef:Supertalentje schreef:Toch niet helemaal Susan? Dagritme, voorbereiden op wat je gaat doen, consequent blijven, dat zijn dingen die je toch wel had bedacht te zullen gaan doen?
Mijn oudste broertje heeft Asperger en de jongste (die is van mijn moeder en haar exman, dus die tel ik nooit mee) heeft een autisme-spectrum stoornis icm NLD.
Jawel, maar toch anders dan hoe het nu is. De nadruk ligt heel anders.
Zijn jullie er vroeg achtergekomen bij je broertjes?
Ik kan me goed voorstellen dat de nadruk anders ligt, die ligt niet bij jouw opvoedingsstijl, maar bij zijn autisme. Toch zie ik maatschappelijk werk nu mijn moeder dingen 'vertellen' (consequent zijn is er daar een van) waarvan ik dan denk dat ik er ook baat bij gehad zou hebben, als 'gewoon kind' al.
Bij mijn oudste broertje weten we het sinds 3 jaar (dus pas sinds hij 20/21 is) en met de jongste toen hij een jaar of 5 was, al had hij daarvoor al begeleiding. Mijn oudste broertje werd geboren met een voedselintolerantie en reageerde heel erg op bepaalde voedingsstoffen. Hij was tot hij naar de lagere school ging ook heel fysiek agressief, dus ADHD was snel geconstateerd (met behulp van videotraining, maatschappelijk werk en later Bureau Jeugdzorg en de Kinderbescherming, uithuisplaatsing voor 8 weken ter observatie etc). Vier jaar geleden ging mijn broertje bij mijn vader wonen en mijn vader liep met heel veel dingen tegen hem aan, ook dingen die helemaal niet bij ADHD passen. Hierop is mijn broertje opnieuw getest en is er Asperger uitgekomen. Ik weet niet beter of hij is 'anders' en heeft 'typische' dingen, maar als ik de uitingen van Asperger lees dan herken ik veel in mijn broertje.
De jongste heeft ook NLD, dat was meteen duidelijk, maar 'dekte' niet alle problemen, dus zijn ze verder gaan testen en doen.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Smikkell schreef:Maar niet alles wat je hier schetst komt voort uit de antroposofische visie. Je hebt een vrije opvoeding (waar (eventueel) wel een gedachte achter zit) en je heb kinderen die niet worden opgevoed en geen manieren kennen.Ostara schreef:Afgelopen weekend was hier een bevriend stel met twee kleine kinderen van 1 en 2,5 jaar oud en bleven ook slapen.
Zij voeden de kinderen volgens antroposofische visie op. Straffen de kinderen niet maar zeggen tegen alles wat ze niet mogen dat ze het niet leuk vinden. Op een hele lieve toon.Kinderen mogen ook echt alles zelf beslissen. Hebben ze 's avonds nog geen zin om naar bed te gaan. Dan gaan ze niet. Dwingen heeft geen zin. En zo is het eigenlijk met alles.
Met als gevolg dat ze mij het hele huis ondersteboven hebben gezet. Overal aan hebben gezeten. De katten helemaal gek hebben gemaakt en het een bende was na het eten. Op het einde stonden ze op de bank en de salontafel te springen. Daar werd ik boos om en mijn vriend ook en toen hebben wij er wat van gezegd. Hebben de kinderen ook toe gesproken. Wij hadden de ouders al een paar keer gezegd dat wij dit niet willen hebben maar daar luisterden de kinderen helemaal niet naar. Ze vonden het niet erg dat wij het tegen ze zeiden. Maar ik had liever gehad dat ze dat zelf hadden gedaan.
Ja, iedere ouder heeft een eigen opvoeding. Maar een beetje regels zou toch fijn zijn.
Eens. Klinkt alsof deze zogenaamde 'visie' in het geval van de openingspost een excuus is voor de ouders om hun kinderen niet op hun gedrag te hoeven aanspreken. Ik lees van de moeders hier die zichzelf als wat vrijer bestempelen wel degelijk grenzen, en die kinderen uit het eerste verhaal lijken helemaal geen grenzen te hebben.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10
Smikkell schreef:Maar niet alles wat je hier schetst komt voort uit de antroposofische visie. Je hebt een vrije opvoeding (waar (eventueel) wel een gedachte achter zit) en je heb kinderen die niet worden opgevoed en geen manieren kennen.Ostara schreef:Afgelopen weekend was hier een bevriend stel met twee kleine kinderen van 1 en 2,5 jaar oud en bleven ook slapen.
+1
Wij voeden trouwens niet strikt op naar richtlijnen van R. Steiner oid. We hebben onze eigen visie erop en nemen wat zaken uit het antroposofische daarin mee. ( Daar kom je ook niet onderuit als je kind op de vrije school zit )
Er werd bijv. tijdens ouderavond besproken door de juf dat tv kijken onder de 5 jaar eigenlijk niet mag. Het zou slecht zijn voor de ontwikkeling van de eigen ik blablablabla..... Nou ja, dat zal wel. Mijn dochter mag best tv kijken. Ze hoeft niet hele dagen voor dat ding te zitten maar, hallo, tv/computer/gameconsol etc is toch helemaal van deze tijd ? Er zitten wel een aantal typische types op die school die kids mogen nooit tv kijken dat weet ik zeker... volgens mij bakken ze elke dag zelf brood, scheren ze zelf hun schapen voor de kleding en hebben ze nog nooit een zara, hema of h&m van binnen gezien...
Roodkapje- Prater
- Aantal berichten : 1424
Punten : 1702
Registratiedatum : 17-08-11
Hahaha sorry, ik krijg echt heel veel associaties met macramé, linksdraaiende melkzuren, zelfgekarnde boter en linzensoep
RYW- Ratel
Roodkapje schreef:Smikkell schreef:Maar niet alles wat je hier schetst komt voort uit de antroposofische visie. Je hebt een vrije opvoeding (waar (eventueel) wel een gedachte achter zit) en je heb kinderen die niet worden opgevoed en geen manieren kennen.Ostara schreef:Afgelopen weekend was hier een bevriend stel met twee kleine kinderen van 1 en 2,5 jaar oud en bleven ook slapen.
+1
Wij voeden trouwens niet strikt op naar richtlijnen van R. Steiner oid. We hebben onze eigen visie erop en nemen wat zaken uit het antroposofische daarin mee. ( Daar kom je ook niet onderuit als je kind op de vrije school zit )
Er werd bijv. tijdens ouderavond besproken door de juf dat tv kijken onder de 5 jaar eigenlijk niet mag. Het zou slecht zijn voor de ontwikkeling van de eigen ik blablablabla..... Nou ja, dat zal wel. Mijn dochter mag best tv kijken. Ze hoeft niet hele dagen voor dat ding te zitten maar, hallo, tv/computer/gameconsol etc is toch helemaal van deze tijd ? Er zitten wel een aantal typische types op die school die kids mogen nooit tv kijken dat weet ik zeker... volgens mij bakken ze elke dag zelf brood, scheren ze zelf hun schapen voor de kleding en hebben ze nog nooit een zara, hema of h&m van binnen gezien...
Haha,J zit op een F.reinetschool en ook hier van die types. .
diddie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 174
Punten : 188
Mijn stage op een Freinetschool was wel de leukste ooit. Het was ook de onderwijsvorm waar ik mij het meest in kon vinden. De gezinnen en hun visie waren wel heel uiteenlopend, zo ook die van de docenten die er werkzaam waren.diddie schreef:Haha,J zit op een F.reinetschool en ook hier van die types. .
Gast- Gast
Ik voed vrij op binnen onze grenzen. De mening van de kindjes is belangrijk, ik leg dingen ook uit maar hier krijgen ze ook straf. Dat houd in dat hij even in de gang af gaat koelen.
Iedereen moet het doen zoals het bij hun het beste gaat. Iedere ouder reageert anders, en ieder kind reageert anders.
Hier is het ook van de situatie afhankelijk. Soms is straf nodig. Soms lukt het prima met uitleggen en erover praten.
@Susan: Wat 'fijn' dat jullie nu weten wat er met E is. Kan me voorstellen dat het nu deuren opent. Heel veel succes en sterkte met jullie zoektocht naar wat het beste werkt voor E en binnen jullie gezin!
Iedereen moet het doen zoals het bij hun het beste gaat. Iedere ouder reageert anders, en ieder kind reageert anders.
Hier is het ook van de situatie afhankelijk. Soms is straf nodig. Soms lukt het prima met uitleggen en erover praten.
@Susan: Wat 'fijn' dat jullie nu weten wat er met E is. Kan me voorstellen dat het nu deuren opent. Heel veel succes en sterkte met jullie zoektocht naar wat het beste werkt voor E en binnen jullie gezin!
*Troela*- Prater
- Aantal berichten : 1042
Punten : 1128
Registratiedatum : 26-07-11
Nu moet ik meteen denken aan een fragment van Sara Kroos over de biologische winkelRYW schreef:Hahaha sorry, ik krijg echt heel veel associaties met macramé, linksdraaiende melkzuren, zelfgekarnde boter en linzensoep
https://youtu.be/iiLijFW1-uc
Een beetje grof, maar toch wel grappig vind ik (maarja, ik ben ook Sara Kroos fan). Ik heb overigens helemaal niks tegen antroposofie hoor, voor het geval ik die verdenking op me werp met het plaatsen van dit filmpje Zoals ik het nu bekijk wil ik A. zelfs op de Vrije School doen, mijn jongste broertje heeft erop gezeten en wat ik daar van heb meegekregen is wel dat het echt een hele fijne school was. En de jaarfeesten ben ik weleens mee naartoe geweest, wat was dat leuk voor die kids
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Roodkapje schreef:Smikkell schreef:Maar niet alles wat je hier schetst komt voort uit de antroposofische visie. Je hebt een vrije opvoeding (waar (eventueel) wel een gedachte achter zit) en je heb kinderen die niet worden opgevoed en geen manieren kennen.Ostara schreef:Afgelopen weekend was hier een bevriend stel met twee kleine kinderen van 1 en 2,5 jaar oud en bleven ook slapen.
+1
Ik heb ook op de vrije school gezeten en die types lopen er idd rond. Ik vond vroeger euritmie echt vreselijk ( maar dat mens was ook vreselijk ).
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Smikkell schreef:Mijn stage op een Freinetschool was wel de leukste ooit. Het was ook de onderwijsvorm waar ik mij het meest in kon vinden. De gezinnen en hun visie waren wel heel uiteenlopend, zo ook die van de docenten die er werkzaam waren.diddie schreef:Haha,J zit op een F.reinetschool en ook hier van die types. .
De school en het onderwijs bevalt prima! Hij heeft het ontzettend naar zijn zin. Welke klas heb je stage gelopen?
diddie- Fluisteraar
1/2 en 3/4.diddie schreef:Smikkell schreef:Mijn stage op een Freinetschool was wel de leukste ooit. Het was ook de onderwijsvorm waar ik mij het meest in kon vinden. De gezinnen en hun visie waren wel heel uiteenlopend, zo ook die van de docenten die er werkzaam waren.diddie schreef:Haha,J zit op een F.reinetschool en ook hier van die types. .
De school en het onderwijs bevalt prima! Hij heeft het ontzettend naar zijn zin. Welke klas heb je stage gelopen?
Gast- Gast
PapillonRose schreef:Nu moet ik meteen denken aan een fragment van Sara Kroos over de biologische winkelRYW schreef:Hahaha sorry, ik krijg echt heel veel associaties met macramé, linksdraaiende melkzuren, zelfgekarnde boter en linzensoep
https://youtu.be/iiLijFW1-uc
Een beetje grof, maar toch wel grappig vind ik (maarja, ik ben ook Sara Kroos fan). Ik heb overigens helemaal niks tegen antroposofie hoor, voor het geval ik die verdenking op me werp met het plaatsen van dit filmpje Zoals ik het nu bekijk wil ik A. zelfs op de Vrije School doen, mijn jongste broertje heeft erop gezeten en wat ik daar van heb meegekregen is wel dat het echt een hele fijne school was. En de jaarfeesten ben ik weleens mee naartoe geweest, wat was dat leuk voor die kids
Hahahaha, ik kende 'm niet, maar ik kom niet meer bij
RYW- Ratel
Roodkapje schreef:
+1
Mijn buurjongetje zit ook op een vrij school. Heb hem al een aantal keer naar school gebracht en sommige types die je daar tegenkomt.. precies zoals jij omschrijft in je laatste zinnen! Zelf heb ik niks met de vrije school, mijn keuze voor N. zal daar dan ook niet naartoe gaan. Ik zie wel dat mijn buurjongetje het daar heel erg naar zijn zin heeft en vind sommige dingen die ze doen ook echt goed/leuk.
On topic: ook wij proberen op te voeden volgens UP. Eigenlijk dus een beetje als hoe Liadan en Rejoy het doen, echter denk ik dat wij iets meer 'nee' zeggen en wat vaker zeggen: 'goed zo', 'wat mooi, 'jaaa', etc.
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Smikkell schreef:1/2 en 3/4.diddie schreef:Smikkell schreef:Mijn stage op een Freinetschool was wel de leukste ooit. Het was ook de onderwijsvorm waar ik mij het meest in kon vinden. De gezinnen en hun visie waren wel heel uiteenlopend, zo ook die van de docenten die er werkzaam waren.diddie schreef:Haha,J zit op een F.reinetschool en ook hier van die types. .
En werken ze ook met projecten?heb je het idee dat het werkt voor de kinderen,dit onderwijs over het algemeen? Heb nu al een aantal moeders op het schoolplein horen zeggen dat ze het heel leuk vinden,maar vanaf een jaar of zes naar een reguliere school gaan want ze hadden het idee dat ze niet veel leren.
Lees t antwoord morgen,want Freinetkind is wakker geworden
diddie- Fluisteraar
Ik zat op de middelbare school met een meisje in de klas die de vrije school gedaan had als basisschool en daarna nog het eerste jaar op de middelbare school (zij kwam bij mij in de tweede), maar zij liep echt ontzettend achter. Qua taal en rekenen heeft ze 2 jaar nodig gehad om bij te spijkeren. Ik zat op het gymnasium, misschien dat de overstap naar een ander niveau minder achterstand gegeven zou hebben (al hadden we het eerste jaar een havo/vwo-klas), maar ook qua plannen wist ze gewoon niks. Ze was absoluut niet dom en heel goed in tekenen, maar ze wist gewoon veel dingen niet. Heel oneerlijk, maar ik sta alleen hierom al een beetje huiverig tegenover een vrije school. En Wikipedia is ook niet echt hoopvol http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijeschoolonderwijs
Ik heb Jenaplan onderwijs gevolgd op de lagere school en dat pastte mij heel goed, maar is niet voor ieder kind ideaal.
Ik heb Jenaplan onderwijs gevolgd op de lagere school en dat pastte mij heel goed, maar is niet voor ieder kind ideaal.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Niet alle kinderen doen het goed op een Freinetschool, zoals ook niet alle kinderen het goed doen in het Montessori of Dalton onderwijs of op een reguliere school met klassikaal onderwijs. Bij alle onderwijsvormen heb ik het meegemaakt dat er kinderen vertrokken naar een andere onderwijsvorm. Maar Freinetkinderen hebben aan het eind van hun basisschooltijd geen lager niveau dan gemiddeld. Ze zijn wel creatiever over het algemeen. Wat ik wel van ouders terugkreeg is dat zij het jammer vonden dan er geen Freinet middelbaaronderwijs is. Ik zou mij kunnen voorstellen dat het voor Freinetkinderen (of kinderen van de vrije school) iets meer aanpassen is op de middelbare school.diddie schreef:Lees t antwoord morgen,want Freinetkind is wakker geworden
Ik ben zelf heel enthousiast over de projecten en de eigen inbreng van leerlingen. Ik vind dat kinderen heel veel 'moeten' in het basisonderwijs. Al vanaf groep 1/2. Er is vaak weinig ruimte voor eigen inbreng en extra dingen/onverwachte kringgesprekken over de natuur, de seizoenen en de elementen bijvoorbeeld. Die ruimte vond ik in het Freinetonderwijs.
De negatieve geluiden kwamen vooral van ouders waarvan hun kind op de school naast Freinet zaten (waar ik ook stage heb gelopen) en kwam vooral voort uit onvoldoende kennis over de onderwijsvorm.
Gast- Gast
Daarom heb ik bewust niet gekozen voor de middelbare van de vrije school. Veel oude klasgenootjes zijn ook niet geslaagd voor hun diploma. Ik moet wel zeggen ( mijn 2e moeder werkt er ) dat er veel veranderingen zijn en ze meer werken met de stof van nu etc. Maar wel op de Steiner manier zeg maar.
Ik heb naar mijn kinderen gekeken en ik vond het niet bij hun passen. Het is iets wat je moet liggen.
Ik heb naar mijn kinderen gekeken en ik vond het niet bij hun passen. Het is iets wat je moet liggen.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Hier gaat S.enna naar een Rooms Katholieke basisschool in ons dorp. De kinderen worden hier zeker niet vrij opgevoed maar ook zeker niet 'erg tussen de lijntjes'. Er wordt veel aandacht besteed aan hun vrije ontwikkeling, en ze kijken naar het kind an sich. Wel zijn er regels waar de kinderen zich aan moeten houden maar dat lijkt mij niet meer dan normaal.
Zelf voeden we vrij maar ook concequent op. We leggen aan S.enna uit waarom ze iets niet mag, of mag doen. Als ze uit school komt met een knutselwerkje dat 'belonen' we haar wel maar hier ook in de zin van 'Wat een mooie hond heb je geschilderd, heb je dat helemaal alleen gedaan ?' De losse woorden 'mooi en leuk' hebben voor ons ook niet zoveel meerwaarde, we benoemen liever wat er dan zo leuk en zo mooi aan is. S.enna krijgt hier wel straf. We waarschuwen 2 keer, is het dan niet klaar dan in de gang even gaan nadenken hoe ze dit wil gaan oplossen. Meestal komt het niet zover en stopt ze meteen na 1 waarschuwing. Hoe we dit bij M.ara willen gaan doen, daar hebben we nog geen idee van. Net als E.sra van Susan kan ze nu al met haar 19 maanden oud totaal anders reageren dan je bij een kind zou verwachten.
Susan, nogmaals, wat een bewondering heb ik voor jou. Je blijft zo rustig, je kan alles zo herder vertellen. Ik weet zeker dat E.sra met jullie als ouders nog heel ver zal gaan komen in dit leven.
Zelf voeden we vrij maar ook concequent op. We leggen aan S.enna uit waarom ze iets niet mag, of mag doen. Als ze uit school komt met een knutselwerkje dat 'belonen' we haar wel maar hier ook in de zin van 'Wat een mooie hond heb je geschilderd, heb je dat helemaal alleen gedaan ?' De losse woorden 'mooi en leuk' hebben voor ons ook niet zoveel meerwaarde, we benoemen liever wat er dan zo leuk en zo mooi aan is. S.enna krijgt hier wel straf. We waarschuwen 2 keer, is het dan niet klaar dan in de gang even gaan nadenken hoe ze dit wil gaan oplossen. Meestal komt het niet zover en stopt ze meteen na 1 waarschuwing. Hoe we dit bij M.ara willen gaan doen, daar hebben we nog geen idee van. Net als E.sra van Susan kan ze nu al met haar 19 maanden oud totaal anders reageren dan je bij een kind zou verwachten.
Susan, nogmaals, wat een bewondering heb ik voor jou. Je blijft zo rustig, je kan alles zo herder vertellen. Ik weet zeker dat E.sra met jullie als ouders nog heel ver zal gaan komen in dit leven.
Gast- Gast
Ik denk trouwens dat alle kinderen op den duur zullen leren dat je niet mag slaan omdat dat pijn doet, en niet alleen de kinderen waar uitsluitend mee gepraat word. Slaan zou ik echt totaal niet tolereren, maar dan er ook wel bij vertellen dat het pijn doet. Ik denk dat je je kind juist leert dat je wel mag slaan als je gefrustreerd of moe bent, en het word meer een keus van het kind om wel of niet te slaan, dan dat ze beseffen dat het gewoon echt niet hoort.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Ostara schreef:
Ze vonden het niet erg dat wij het tegen ze zeiden. Maar ik had liever gehad dat ze dat zelf hadden gedaan.
Zo ben je dus antroposofisch gestraft zonder dat je het hebt doorgehad
TGR- Kletskop
- Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10
Straf geef ik nauwelijks. Is gewoon niet nodig. Ik verbind wel consequenties aan dingen, dus treuzelen met omkleden en klieren voor het naar bed gaan is niet voorlezen, zeggen dat je vol zit bij het eten en niet meer willen eten (na 2 happen) is geen toetje, want vol is vol, vechten om speelgoed is speelgoed in de kast, want dan kun je er kennelijk nog niet goed mee spelen, enzovoorts.
Ben er ook niet zo mee bezig, hoe ik opvoed. Het loopt wel, soms is er een lastige fase, dat gaat wel over. Ik word soms (vooral buitenshuis) vaak streng gevonden, maar dat boeit me niet. Ik wil gewoon niet dat mijn kinderen schreeuwen/rennen/gillen in het openbaar, tenzij het daar de plek en tijd voor is. Dus dat doen ze ook niet. Ik krijg nu complimenten van mijn ouders en dergelijke dat mijn kinderen zich zo netjes gedragen als ze uit logeren zijn, waar neefjes dat helemaal niet doen. Mijn kinderen moeten bijv. zitten als ze iets eten, neefjes rennen rond en smeren alles overal onder. Valt me zelf ook op als we visite hebben, dat andere ouders véél meer goed vinden dan wij op sommige vlakken. En op andere vlakken zijn wij weer veel makkelijker.
Maar ik heb wel een beetje als doel dat ik mijn kinderen gewoon zonder zorgen los kan laten lopen en dat ze zich dan nog steeds netjes en beleefd gedragen. Na 4 jaar 'wat zeg je dan' bij de bakker gaat het nu eindelijk vanzelf en hoef ik het niet meer te zeggen, bijvoorbeeld. Maar straffen doe ik niet, of zélden, vind ik niet nodig en het helpt niet.
Ben er ook niet zo mee bezig, hoe ik opvoed. Het loopt wel, soms is er een lastige fase, dat gaat wel over. Ik word soms (vooral buitenshuis) vaak streng gevonden, maar dat boeit me niet. Ik wil gewoon niet dat mijn kinderen schreeuwen/rennen/gillen in het openbaar, tenzij het daar de plek en tijd voor is. Dus dat doen ze ook niet. Ik krijg nu complimenten van mijn ouders en dergelijke dat mijn kinderen zich zo netjes gedragen als ze uit logeren zijn, waar neefjes dat helemaal niet doen. Mijn kinderen moeten bijv. zitten als ze iets eten, neefjes rennen rond en smeren alles overal onder. Valt me zelf ook op als we visite hebben, dat andere ouders véél meer goed vinden dan wij op sommige vlakken. En op andere vlakken zijn wij weer veel makkelijker.
Maar ik heb wel een beetje als doel dat ik mijn kinderen gewoon zonder zorgen los kan laten lopen en dat ze zich dan nog steeds netjes en beleefd gedragen. Na 4 jaar 'wat zeg je dan' bij de bakker gaat het nu eindelijk vanzelf en hoef ik het niet meer te zeggen, bijvoorbeeld. Maar straffen doe ik niet, of zélden, vind ik niet nodig en het helpt niet.
Gast- Gast
Pagina 6 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Zou jouw kind...
» Is jouw kind gezond?
» Wat 'mag' jouw kind eten?
» Hoe ver ga jij voor jouw kind?
» Wat is typisch jouw kind?
» Is jouw kind gezond?
» Wat 'mag' jouw kind eten?
» Hoe ver ga jij voor jouw kind?
» Wat is typisch jouw kind?