Hoe vrij voed jij jouw kind op?
+25
frolic
TGR
Parisienne
*Troela*
Roodkapje
diddie
Liz
RYW
Bolleke
Supertalentje
Tazz
Printje
PapillonRose
Darius
Coco
LMCurious
Linda
Monte
Jazzlyn
maiadebij
Julia
Rouge
Liadan
Mamsie
Susan
29 plaatsers
Pagina 5 van 9
Pagina 5 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Hoe vrij voed jij jouw kind op?
@Liadan:Ja, dat snap ik, ik probeer het gewoon te snappen, haha! Het is dus meer "wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doet dat ook een ander niet?"
@Susan: Ik vind het heel erg voor je
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Nou sorry hoor maar als een kind van bijna 3 mij in mijn gezicht slaat krijgt het echt meteen straf. Dies gek!
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Nou sorry hoor maar als een kind van bijna 3 mij in mijn gezicht slaat krijgt het echt meteen straf. Dies gek!
Ja daar zou ik ook niet keer op keer alleen mee praten. Ik zou hem/haar ook even apart zetten/op strafplek.
Gast- Gast
En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Ze sloeg me uit frustratie als ze moe was en ik haar bijv. in het autostoeltje zetten terwijl ze er zelf in had willen klimmen. Ik heb keer op keer op keer uitgelegd dat ik dat echt niet leuk vond en dat dat pijn deed bij mij enz. En nu doet ze het dus niet meer, dus schijnbaar werkt mijn aanpak ook.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10
Liadan schreef:En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Ze sloeg me uit frustratie als ze moe was en ik haar bijv. in het autostoeltje zetten terwijl ze er zelf in had willen klimmen. Ik heb keer op keer op keer uitgelegd dat ik dat echt niet leuk vond en dat dat pijn deed bij mij enz. En nu doet ze het dus niet meer, dus schijnbaar werkt mijn aanpak ook.
Ja als je lang genoeg wacht zal het best werken. Maar laat je haar uit frustratie als ze moe is ook een ander kindje in het gezicht slaan. Dat is leuk dan, mogen eerst 65 kinderen een mep in het gezicht krijgen todat jou aanpak een keer werkt.
Mamsie- Ratel
Liadan schreef:En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Ik bedoel het niet als aanval maar had jij soms niet zoiets van en nu is het klaar. Mijn mannetje heeft 1x geslagen en dat was nog volgens mij door het gek doen van hem. Ik heb toen gezegd dat slaan niet mocht en pijn deed maar darbij heb ik wel zo'n strenge stem opgezet dat hij me meteen een kusje gaf en het ook niet meer is voorgekomen. Slaan vind ik een grote no no en alhowel ik het uitleggen een goede manier vind ik kan ik me ook voorstellen dat je dat uitleggen soms een beetje beu bent wat betreft slaan dan.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
En was dat dan steeds uit frustratie en moeheid? Of ook wel is puur uit kwaadheid omdat ze haar zin niet kreeg?
Mamsie- Ratel
Goh wat kom je aardig over .Mamsie schreef:Liadan schreef:En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Ja als je lang genoeg wacht zal het best werken. Maar laat je haar uit frustratie als ze moe is ook een ander kindje in het gezicht slaan. Dat is leuk dan, mogen eerst 65 kinderen een mep in het gezicht krijgen todat jou aanpak een keer werkt.
Maar nee, ik laat haar niet eerst 65 andere kinderen een mep geven totdat mijn aanpak werkt en dat was gelukkig ook niet van toepassing want ze deed het alleen bij mij.
Liadan- Ratel
Supertalentje schreef:
Het voelt op dit moment gelukkig niet als heel erg. Meer als: het is nou eenmaal zo en we gaan er keihard tegenaan om heel ver te komen. Het scheelt wel dat we het nu weten, dan gaan er juist zoveel deuren open.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ja, ik heb heel vaak het gevoel gehad van nu is het klaar, maar ik sta helemaal achter de manier waarop ik het heb aangepakt en ik denk zelf dat het zo op de lange termijn beter werkt omdat ze zelf is gaan inzien dat slaan niet de oplossing is. En ik ben ook maar een mens dus ik ben dat uitleggen zeker ook wel eens beu en ik reageer ook niet altijd zoals ik het eigenlijk achteraf had willen doen. Maar vaak heb ik het er dan nog even over met mijn dochter en leg ik uit dat ik zo reageerde omdat ik zelf moe was en dat ik dat niet had moeten doen.Printje schreef:Liadan schreef:En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Ik bedoel het niet als aanval maar had jij soms niet zoiets van en nu is het klaar. Mijn mannetje heeft 1x geslagen en dat was nog volgens mij door het gek doen van hem. Ik heb toen gezegd dat slaan niet mocht en pijn deed maar darbij heb ik wel zo'n strenge stem opgezet dat hij me meteen een kusje gaf en het ook niet meer is voorgekomen. Slaan vind ik een grote no no en alhowel ik het uitleggen een goede manier vind ik kan ik me ook voorstellen dat je dat uitleggen soms een beetje beu bent wat betreft slaan dan.
Liadan- Ratel
Liadan, ik bedoelde het ook niet als aanval, absoluut niet. Ik leg ook vrij veel uit maar soms denk ik en nu is het gewoon ff klaar en moet je luisteren, bijv als we weg moeten en er echt geen tijd is voor een hele scene. Gelukkig is ons ventje enorm goed af te leiden en bovendien komen er eigenlijk maar weinig situaties voor waarin hij stoute dingen doet..hij luistert echt enorm goed, is een makkelijk ventje.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Liadan schreef:Goh wat kom je aardig over .Mamsie schreef:Liadan schreef:En mijn dochter krijgt dan dus geen straf, dus dan maar gek .Mamsie schreef:Liadan schreef:Kruimelje, ik weet niet of je o.a. op mij doelt met dat je je niet kan voorstellen dat het bij echt zo makkelijk gaat bij andere mensen. Want het is echt niet zo dat de manier waarop ik met de kinderen omga een wondermiddel is en ze alles doen wat ik zeg. Integendeel, Yara is nu bijv. net uit een fase dat ze me steeds in mijn gezicht sloeg en die fase heeft een paar maanden geduurd en het is niet zo dat ze het nooit meer doet als ik 1 keer met haar gepraat heb.
Maar nee, ik laat haar niet eerst 65 andere kinderen een mep geven totdat mijn aanpak werkt en dat was gelukkig ook niet van toepassing want ze deed het alleen bij mij.
Ja sorry ik ben gewoon erg verbaasd dat jij je in je gezicht laat slaan door je kind van bijna3. Nu was jij het dan maar wat als het steeds je zoontje was die ze een mep verkocht of een ander kindje. Blijft je aanpak dan het zelfde of is jou slaan minder erg? Snap je wat ik bedoel?
Mamsie- Ratel
Susan schreef:Supertalentje schreef:
Het voelt op dit moment gelukkig niet als heel erg. Meer als: het is nou eenmaal zo en we gaan er keihard tegenaan om heel ver te komen. Het scheelt wel dat we het nu weten, dan gaan er juist zoveel deuren open.
"Heel erg" is dan ook niet de juiste uitdrukking. Weet je, ik weet niet hoe het is. Ik ken wel wat mensen met autisme (en autisme-spectrum) dus ik weet dat er legio mogelijkheden zijn, dat kinderen ondanks hun 'beperkingen' echt als volwaardig kunnen meedraaien in deze maatschappij. Hoe dit zijn moet als ouders en om simpelweg niet te kunnen kiezen in een opvoedingsstijl bv dat kan alleen maar heel zwaar zijn voor zover ik dat heb meegekregen bij mijn ouders en nu met mijn jongste broertje (9 jaar).
Supertalentje- Kletskop
Dat is ook zo, ja. Sowieso is alles wat we ooit over opvoeding hebben bedacht overhoop gegooid, we moeten echt het wiel opnieuw uitvinden, maar ik voel wel dat we sterk genoeg zijn om dat met volle overtuiging te doen.
Heeft jouw broertje trouwens ook een autisme-spectrum stoornis?
Heeft jouw broertje trouwens ook een autisme-spectrum stoornis?
Susan- Lady Post-a-lot
Mamsie, liadan laat zich ook niet in haar gezicht slaan, ze corrigeerd haar dochter als ze dat doet. Dat ze dit anders aanpakt als de gemiddelde ouder wilt niet zeggen dat ze het maar laat gebeuren. Jij en liadan keuren beide slaan niet goed, de aanpak is alleen anders. Als je een kindje straft als ze slaat is dat ook geen garantie dat dit voor eens en vooral altijd over is, dan heb je ook kans dat er nog vaker situaties voorkomen dat een kind slaat.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Toch niet helemaal Susan? Dagritme, voorbereiden op wat je gaat doen, consequent blijven, dat zijn dingen die je toch wel had bedacht te zullen gaan doen?
Mijn oudste broertje heeft Asperger en de jongste (die is van mijn moeder en haar exman, dus die tel ik nooit mee) heeft een autisme-spectrum stoornis icm NLD.
Mijn oudste broertje heeft Asperger en de jongste (die is van mijn moeder en haar exman, dus die tel ik nooit mee) heeft een autisme-spectrum stoornis icm NLD.
Supertalentje- Kletskop
Ik hang geen enkele filosofie aan bij het opvoeden anders dan mijn eigen gevoel en intuitie. Als mijn zoons iets uitvreten wat een licht vergrijp is dan ga ik ter plekke het gesprek met ze aan, en als het een zwaarder vergrijp is (zoals slaan, driftig worden, met dingen gooien) dan zet ik ze even op de trap om af te koelen en ga ik daarna alsnog het gesprek met ze aan. Voor ons werkt dit heel goed, en ik denk niet dat andere methoden op de lange termijn beter voor ons zouden werken. Voor anderen misschien, maar niet voor ons gezin.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Moeders die hun kind op een vrije manier opvoeden, zijn jullie het niet soms zat? Dat je steeds maar blijft uitleggen waarom het niet fijn is als je kind slaat maar je toch merkt dat je kind het blijft doen? Ik denk dat ik het geduld niet zou hebben om mijn kind op die manier op te voeden. Ik werk nu op een kdv met een neo-humanistische visie (ook antroposofisch) en ik kan me in heel veel punten vinden. Echter vind ik structuur wel erg belangrijk omdat ik merk dat de kinderen daar baat bij hebben. Soms merk je dat kinderen even niet goed weten wat ze met zichzelf aan moeten en bijvoorbeeld andere kinderen maar blijven 'pesten', dan wordt daar wel een consequentie aan verbonden namelijk dat het kind naar de stiltestoel mag (een luie stoel met een klamboe er omheen) en daar even weer tot zichzelf mag komen/na mag denken. De kinderen ervaren dat als niet prettig (en dus straf?) maar zou ik dat niet doen, wordt het echt een grote chaos. Mijn vorige collega's hebben de kinderen zo vrij gelaten dat de groep (bso 4-8 jarigen) zo chaotisch is, de kinderen weten van gekkigheid niet wat ze met zichzelf aan moeten. Dus mijn collega en ik zijn nu bezig met een duidelijke, strengere aanpak en dat lijkt beter te werken dan de vrije aanpak.
Liz- Prater
- Aantal berichten : 825
Punten : 994
Registratiedatum : 28-08-11
Supertalentje schreef:Toch niet helemaal Susan? Dagritme, voorbereiden op wat je gaat doen, consequent blijven, dat zijn dingen die je toch wel had bedacht te zullen gaan doen?
Jawel, maar toch anders dan hoe het nu is. De nadruk ligt heel anders.
Zijn jullie er vroeg achtergekomen bij je broertjes?
Susan- Lady Post-a-lot
Ik probeer J. Ook vrij op te voeden. Hij mag veel van de dingen die hierboven al beschreven zijn.
Ook moet hij nooit op de gang of op een stoel oid gaan zitten als hij iets doet wat niet mag. De voornaamste reden hiervoor is dat ik hem gelijkwaardig wil opvoeden,in de zin van dat ik mijn "macht" tegenover hem niet wil gebruiken.
J.weet heel goed dat bepaalde dingen mensen verdrietig maken of pijn doen.
Hij zegt vaak uit zich zelf sorry dat ik....
Of dat door de opvoeding komt weet ik niet,maar hij weet wel zonder straffen dat hij te ver is gegaan.
Doordat wij in belgie wonen zit hij al op school. Het is geen losgeslagen kind en de regels op school accepteert hij ook moeiteloos. Als hij op school ergens doorheen zit te praten, wordt daar (logisch) iets van gezegd.en dan gaat hij met de daar geldende regels mee.
We proberen het allemaal goed te doen voor onze kinderen en we doen wat ons het beste lijkt voor onze kinderen.maar als je een vrije opvoeding geeft,is me wel opgevallen dat zoveel mensen er een negatieve mening over hebben.
Ook moet hij nooit op de gang of op een stoel oid gaan zitten als hij iets doet wat niet mag. De voornaamste reden hiervoor is dat ik hem gelijkwaardig wil opvoeden,in de zin van dat ik mijn "macht" tegenover hem niet wil gebruiken.
J.weet heel goed dat bepaalde dingen mensen verdrietig maken of pijn doen.
Hij zegt vaak uit zich zelf sorry dat ik....
Of dat door de opvoeding komt weet ik niet,maar hij weet wel zonder straffen dat hij te ver is gegaan.
Doordat wij in belgie wonen zit hij al op school. Het is geen losgeslagen kind en de regels op school accepteert hij ook moeiteloos. Als hij op school ergens doorheen zit te praten, wordt daar (logisch) iets van gezegd.en dan gaat hij met de daar geldende regels mee.
We proberen het allemaal goed te doen voor onze kinderen en we doen wat ons het beste lijkt voor onze kinderen.maar als je een vrije opvoeding geeft,is me wel opgevallen dat zoveel mensen er een negatieve mening over hebben.
diddie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 174
Punten : 188
Ik heb geen zin gehad om alle pagina's te lezen, maar ik ben vrij makkelijk qua opvoeding.
Maar ik laat me niet slaan, bijten of schoppen.Dan krijgen ze ook straf, nou ja Amé nog niet, maar die weet ondertussen dondersgoed wat nee is.. Mas gaat in zijn hoekje en Lise kan verdwijnen naar haar kamer. Ze hebben allemaal de kans om zich te uiten en het te laten merken, maar als ik het er niet mee eens ben, heb je gewoon pech, dan ga je of naar je kamer of naar je hoekje.
Maar ik kan ook belonen als ze dingen goed hebben gedaan, Mas "helpt" regelmatig met dingen doen, zoals opruimen, vaatwasser leeg halen, water halen voor de konijnen en daar krijgt hij ook een beloning voor. Hij is dan trots en dat ben ik ook.
Lise komt vaak trots uit school als ze weer nieuwe dingen geleerd heet die ze kan lezen en schrijven. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ouders kiezen om hun kind niet te belonen of te straffen, thats life!
Maar ik laat me niet slaan, bijten of schoppen.Dan krijgen ze ook straf, nou ja Amé nog niet, maar die weet ondertussen dondersgoed wat nee is.. Mas gaat in zijn hoekje en Lise kan verdwijnen naar haar kamer. Ze hebben allemaal de kans om zich te uiten en het te laten merken, maar als ik het er niet mee eens ben, heb je gewoon pech, dan ga je of naar je kamer of naar je hoekje.
Maar ik kan ook belonen als ze dingen goed hebben gedaan, Mas "helpt" regelmatig met dingen doen, zoals opruimen, vaatwasser leeg halen, water halen voor de konijnen en daar krijgt hij ook een beloning voor. Hij is dan trots en dat ben ik ook.
Lise komt vaak trots uit school als ze weer nieuwe dingen geleerd heet die ze kan lezen en schrijven. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ouders kiezen om hun kind niet te belonen of te straffen, thats life!
Gast- Gast
Oh, wat ik trouwens niet wil bij straffen (niet om jou nu aan te vallen Weetjewel) is mijn zoons naar hun kamer sturen, ik wil niet dat ze die plek associeren met straf (en dus niet leuk), want ze moeten er ook slapen en spelen en zich prettig en veilig voelen. Ik hou altijd de trap of de gang als strafplek aan
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
RYW schreef:Ik hang geen enkele filosofie aan bij het opvoeden anders dan mijn eigen gevoel en intuitie. Als mijn zoons iets uitvreten wat een licht vergrijp is dan ga ik ter plekke het gesprek met ze aan, en als het een zwaarder vergrijp is (zoals slaan, driftig worden, met dingen gooien) dan zet ik ze even op de trap om af te koelen en ga ik daarna alsnog het gesprek met ze aan. Voor ons werkt dit heel goed, en ik denk niet dat andere methoden op de lange termijn beter voor ons zouden werken. Voor anderen misschien, maar niet voor ons gezin.
Haha, een zwaarder vergrijp, klinkt als een Peter R. de Vries term (dat kijk ik nu ook).
Ik sluit me helemaal bij deze woorden aan, ik hang ook geen filosofie aan met een naam, ik bedenk per situatie wat het beste is. Ik zoek daarin geen extremen op, niet altijd uitleggen, niet altijd straffen, maar gewoon de gulden middenweg afhankelijk van de situatie.
Gast- Gast
RYW schreef:Oh, wat ik trouwens niet wil bij straffen (niet om jou nu aan te vallen Weetjewel) is mijn zoons naar hun kamer sturen, ik wil niet dat ze die plek associeren met straf (en dus niet leuk), want ze moeten er ook slapen en spelen en zich prettig en veilig voelen. Ik hou altijd de trap of de gang als strafplek aan
Bij Lise werkt de trap of de gang niet, vroeger wel gedaan toen werkte het ook, maar als ze nu in de gang zit dan smeert ze hem naar buiten. Maar Lise heeft ook de leeftijd dat ze snapt als ze iets goeds verkeerds heeft gedaan.
Gast- Gast
Weetjewel schreef:RYW schreef:Oh, wat ik trouwens niet wil bij straffen (niet om jou nu aan te vallen Weetjewel) is mijn zoons naar hun kamer sturen, ik wil niet dat ze die plek associeren met straf (en dus niet leuk), want ze moeten er ook slapen en spelen en zich prettig en veilig voelen. Ik hou altijd de trap of de gang als strafplek aan
Bij Lise werkt de trap of de gang niet, vroeger wel gedaan toen werkte het ook, maar als ze nu in de gang zit dan smeert ze hem naar buiten. Maar Lise heeft ook de leeftijd dat ze snapt als ze iets goeds verkeerds heeft gedaan.
Ik werd ook altijd naar mijn kamer gestuurd en ik vond dat nooit een straf, ik ging gewoon spelen en na een tijdje weer gewoon naar beneden als ik wist dat mama toch niet meer boos was.
Dus ik stuur ze ook niet naar hun kamer want ze doen precies wat ik deed vroeger haha.
G soms wel maar dan meer dat ik bijvoorbeeld tegen hem zeg "ga jij maar even op je kamer nadenken wat je heb gedaan en wat je eraan gaat doen om het op te lossen"
Mamsie- Ratel
Pagina 5 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Zou jouw kind...
» Is jouw kind gezond?
» Wat 'mag' jouw kind eten?
» Hoe ver ga jij voor jouw kind?
» Wat is typisch jouw kind?
» Is jouw kind gezond?