Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stomme opmerkingen

+55
girli
Parisienne
Susan
Bimbam
bolus26
Lady Starstruck
Rush
Lynn_
Mizz_S
Printje
Truttebol
Esperanza
Slakje
Arwyn
Ibbeltje
nina
Monte
TukTuk
Bliss
Lenthe
Lejow
Angela_1986
M_as
Middleme
Highway
Mute_
Evalynn
SuzieQ
ThinkPink
Phileine
Yare
Inge
June
Kowalski
Magenta
Sterre
madam
SoGood
Bazinga
SuperGrover
Caroow
loura
Jeanette
luisa
RYW
Poubelle
Marin
RioolSpook
Lousanne
Burn
Atelier Madame
Toet
Paper Crown
Elliot
Blond
59 plaatsers

Pagina 10 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Ga naar beneden

Stomme opmerkingen - Pagina 10 Empty Re: Stomme opmerkingen

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:40

AngelNyn schreef:
Youandi schreef:Zo... Stomme opmerkingen - Pagina 10 1270000679 Ik vind het heel naar om te lezen dat Bliss de volle laag zopas kreeg. Onze opmerking wordt direct aangevallen. Jammer.

Ik had het voornamelijk over mensen die onderwijs echt als een 'makkie' afdoen. Doen alsof je om half 4 met de kinderen mee het schoolplein af loopt en dan klaar bent.
Dat is echt niet zo. Je hebt de hele dag de verantwoordelijkheid over een klas vol kinderen. Daarná komen alle administratieve zaken nog. Vergaderingen. Ouderavonden. Groepsbesprekingen. Kindbesprekingen. Groepsplannen. Individuele plannen. Nakijkwerk. Overdrachtsoverleg.
Wanneer ik thuis ben, ga ik eten en daarna vaak nogmaals aan de slag met nakijkwerk en het verwerken van resultaten.

Ja, we hebben veel vakantie. Maar ik ken weinig mensen die daar na 8 a 9 weken volop onderwijs niet aan toe zijn.

En de zomervakantie. 6 weken vrij? No way! 4 max. Net als de bouwvak eigenlijk.

We hebben niet meer en niet minder dan andere werkende mensen.

Waarom reageren mensen dan soms toch zo afgunstig? Dáár stoor ik me aan.

Maar dat heb je in zoveel sectoren? Ik denk echt niet dat jullie werkdruk hoger ligt dan bij bepaalde andere sectoren en daar moeten mensen het ook met minder weken vakantie doen. Het 1 staat los van het ander.. Het is niet dat omdat je je werk als zwaar ervaart, je maar meer recht hebt op vakantie of dat dat maar vanzelfsprekend is.. En die verantwoording hoort er gewoon bij zodra je met mensen werkt, dat is niet alleen in het onderwijs zo.
En ik geloof niet dat jullie niet meer vakantie hebben dan andere werkende mensen, zomervakantie is dan 6 weken (of volgens jou dan 4 weken), maar dan nog 2 weken kerstvakantie, een week voorjaarsvakantie / carnavalsvakantie en een week meivakantie. Dat zijn 10 weken vakantie totaal. Dat zijn nog altijd 7 weken meer dan een gemiddeld werkend persoon, tja als je dan wat moet werken in je vakantie hoef je niet te klagen lijkt mij?

Maar gemiddelde werkende personen sparen toch vakantiedagen op? Dat kunnen wij logischerwijs niet.

Ik durf niet met zekerheid te stellen dat de werkdruk van een leerkracht hoger is dan een kantoorbaan, maar ik ben bang van wel. Denk alleen maar eens aan alle persoonlijke contacten die je onderhoudt (leerlingen, ouders, instanties), dat legt een fikse druk op je schouders.

Leerresultaten worden (in)direct afgerekend bij de leerkracht.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Marin do 18 okt 2012 - 9:43

Printje schreef:

Precies.. en dan komen er nog ouderavonden, informatieavonden, afscheidavonden, studie's etc bij. Daar krijg je niets extra's voor.

Ja ik doe nu ook mijn administratie in m'n eigen tijd, m'n website bijhouden, marketing strategieen bedenken, uitzoeken hoe ik m'n boekhouding moet doen, reistijd en -kosten worden niet vergoed...

Allemaal eigen risico van een eigen bedrijf enzo, helemaal prima, want ik kies daar zelf voor.. Maar ik krijg er geen cent voor hoor.

Maar om maar even aan te kaarten dat docenten daar écht niet zo uniek in zijn. Zelfs bij kantoorbanen denk ik dat er genoeg momenten zijn dat je echt niet altijd van 9-5 werkt.

Ik vond het onderwijs ook echt zwaar, veel te zwaar voor mij, maar ik sta toch wel echt aan de andere kant betreft dat vakantie en overwerk argument.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:45

Printje schreef:

Precies.. en dan komen er nog ouderavonden, informatieavonden, afscheidavonden, studie's etc bij. Daar krijg je niets extra's voor.
Tegenwoordig geldt dat wel in meerdere branches, hoor. Op mijn werk willen ze ook een soortgelijke constructie invoeren.
Maar dit zijn juist de reacties waar bij mij inderdaad die afgunst naar voren komt. Nogmaals, een baan in het onderwijs is zwaar, maar niet zwaarder dan een gemiddelde andere baan. Ik geloof dat ik nog iemand hier heb zien zeggen dat een baan in het onderwijs níét zwaar is, alleen dat je veel vakantie hebt. En eerlijk is eerlijk, dat heb je ook.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:45

Youandi schreef:
Pippa schreef:
Youandi schreef:

Hoezo afgunst? Je hebt gewoon meer vrij dan andere mensen in zijn totaliteit, dat is gewoon een feit, toch?

Nee. Wij worden voor 8 uren per dag betaald, maar werken veel meer uren. Uitzonderingen daargelaten.

Daar is toch niets vreemds aan?

Ik moest als kok ook geregeld buiten werktijd om in gesprek met leveranciers, vergaderen, brainstormen, noem maar op. En ik weet zeker dat er nog heel veel meer banen zijn waarbij je buiten je 8 uur werken per dag dingen moet doen.

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown do 18 okt 2012 - 9:46

@youandi - kom maar dagje in je vakantie bij mij op de traders floor kijken.
Sales mensen die je van alle kanten orders roepen en jij die in rap tempo weg moet zetten voordat de koers daalt, dát is pas pittig! Want er zijn soms tonnen mee gemoeid! Dat is werkdruk hoor.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 9:46

Marin schreef:
Printje schreef:

Ja ik doe nu ook mijn administratie in m'n eigen tijd, m'n website bijhouden, marketing strategieen bedenken, uitzoeken hoe ik m'n boekhouding moet doen, reistijd en -kosten worden niet vergoed...

Allemaal eigen risico van een eigen bedrijf enzo, helemaal prima, want ik kies daar zelf voor.. Maar ik krijg er geen cent voor hoor.

Maar om maar even aan te kaarten dat docenten daar écht niet zo uniek in zijn. Zelfs bij kantoorbanen denk ik dat er genoeg momenten zijn dat je echt niet altijd van 9-5 werkt.

Ik vond het onderwijs ook echt zwaar, veel te zwaar voor mij, maar ik sta toch wel echt aan de andere kant betreft dat vakantie en overwerk argument.

Ik weet ook wel dat er meer beroepen zijn waarbij overwerk niet betaald wordt maar als ik om me heen kijk kunnen toch wel heel veel mensen die uren opgeven en krijgen dan tijd voor tijd.

Naast dat ik enorm veel liefde in het werk leg, en ook eruit haal, is het soms idd knetterzwaar en denk ik had ik soms maar 'gewoon' een kantoorbaan. Niet om te zeggen dat dat niet zwaar kan zijn maar op een ander level denk ik. Ik vind het lesgeven daarbij nog het minst zwaar maar alle 'problemen' waar kinderen soms mee kampen, ouders en al die andere dingen eromheen dat maakt het zwaar.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:47

Paper Crown schreef:@youandi - kom maar dagje in je vakantie bij mij op de traders floor kijken.
Sales mensen die je van alle kanten orders roepen en jij die in rap tempo weg moet zetten voordat de koers daalt, dát is pas pittig! Want er zijn soms tonnen mee gemoeid! Dat is werkdruk hoor.
Daar word je naar betaald WinkStomme opmerkingen - Pagina 10 281626781

Gast
Gast

Bericht  Bliss do 18 okt 2012 - 9:47

Ik had al willen slapen, maar ben er toch nog ff. Uiteraard zal ik niet ontkennen dat ik veel vakantie heb. Dat is zo en daar geniet ik ook echt van. Wat ik irritant vind, is dat dat ook meteen het enige is waar veel mensen de baan mee associëren. "Je bent juf? Oh, lekker veel vakantie!" Na de zoveelste opmerking in die richting kan ik me daar flink aan ergeren ja.

En niemand zegt hier toch ook dat andere banen niet zwaar zijn, met een hoge werkdruk? Dat zal heus wel zo zijn, maar daar wordt verder niet zo denigrerend over gedaan en is in dit topic dus minder aan de orde.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 9:49

Maple schreef:
Printje schreef:

Tegenwoordig geldt dat wel in meerdere branches, hoor. Op mijn werk willen ze ook een soortgelijke constructie invoeren.
Maar dit zijn juist de reacties waar bij mij inderdaad die afgunst naar voren komt. Nogmaals, een baan in het onderwijs is zwaar, maar niet zwaarder dan een gemiddelde andere baan. Ik geloof dat ik nog iemand hier heb zien zeggen dat een baan in het onderwijs níét zwaar is, alleen dat je veel vakantie hebt. En eerlijk is eerlijk, dat heb je ook.

Ik wil er ook geen 'wie heeft een zwaardere baan' wedstrijd van maken maar zoals ik het om me heen dus zie is wel dat veel mensen uit een andere branche voor die extra uren tijd voor tijd krijgen.

En we hebben inderdaad veel vakantie maar in die vakanties (vooral de tussenvakanties zeg maar) besteed ik ook veel tijd aan die extras die erbij komen kijken.

En ik zou met niemand hier willen ruilen van baan, ik geniet iedere dag van mijn kleuters maar zeggen (niet hier dus maar die 'vriendin') dat je bij kleuters niets hoeft te doen...........daar word ik serieus echt heel pissig om.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk do 18 okt 2012 - 9:49

Printje schreef:
Youandi schreef:
Pippa schreef:
Youandi schreef:

Hoezo afgunst? Je hebt gewoon meer vrij dan andere mensen in zijn totaliteit, dat is gewoon een feit, toch?

Nee. Wij worden voor 8 uren per dag betaald, maar werken veel meer uren. Uitzonderingen daargelaten.

En je denkt dat jullie uniek zijn daarin en dan verder in iedere sector je dat soort dingen gewoon wel betaald krijgt?
Wat denk je van mensen die zich verplicht moeten blijven bijscholen? Net eens voor de grap gekeken voor de bijscholings cursussen voor oefentherapeuten, 300/400/500 euro voor een dagje of 2 bijscholen is heel normaal
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Paper Crown do 18 okt 2012 - 9:50

Smikkell schreef:
Paper Crown schreef:@youandi - kom maar dagje in je vakantie bij mij op de traders floor kijken.
Daar word je naar betaald WinkStomme opmerkingen - Pagina 10 281626781

In keiharde knaken!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin do 18 okt 2012 - 9:50

Printje schreef:Ik vind het lesgeven daarbij nog het minst zwaar maar alle 'problemen' waar kinderen soms mee kampen, ouders en al die andere dingen eromheen dat maakt het zwaar.

Ik weet precies wat je bedoelt. Wat ik net al zei: Het lesgeven was haast een rustmoment om alle chaos heen. Daarna begon het pas.

Ik heb er wel respect voor hoor. Maar ik ben wel van mening dat die vakantie écht veel goed maakt. Die tijd heb je wel nodig om bij te tanken, maar je krijgt die tijd wel gewoon er voor.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 9:51

AngelNyn schreef:
Printje schreef:
Youandi schreef:
Pippa schreef:
Youandi schreef:

En je denkt dat jullie uniek zijn daarin en dan verder in iedere sector je dat soort dingen gewoon wel betaald krijgt?
Wat denk je van mensen die zich verplicht moeten blijven bijscholen? Net eens voor de grap gekeken voor de bijscholings cursussen voor oefentherapeuten, 300/400/500 euro voor een dagje of 2 bijscholen is heel normaal

Nogmaals ik zeg nergens dat leerkrachten daar uniek in zijn maar ook van een leerkracht wordt verwacht dat hij/zij zich bijschoolt. Dit is vaak dan ook nog op dagen dat je eigenlijk niet werkt.

Overigens hoef ik die cursussen niet zelf te betalen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 9:52

Marin schreef:
Printje schreef:Ik vind het lesgeven daarbij nog het minst zwaar maar alle 'problemen' waar kinderen soms mee kampen, ouders en al die andere dingen eromheen dat maakt het zwaar.

Ik weet precies wat je bedoelt. Wat ik net al zei: Het lesgeven was haast een rustmoment om alle chaos heen. Daarna begon het pas.

Ik heb er wel respect voor hoor. Maar ik ben wel van mening dat die vakantie écht veel goed maakt. Die tijd heb je wel nodig om bij te tanken, maar je krijgt die tijd wel gewoon er voor.

Klopt al is die rust tijd hier echt wel voorbij met mijn peuter... angel

maar nogmaals, ik zou geen ander beroep kunnen bedenken dat zo goed bij mij past als mijn kleuters. Maar, mede ook door de inspectie, wordt het soms wel erg zwaar.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin do 18 okt 2012 - 9:53

Oh en in je vakantie voorbereidingen treffen/rapporten schrijven vind ik ook niet zo heel gek. Je hebt dan wel vakantie, maar het schooljaar draait door, er zijn gewoon dingen die door moeten gaan.

Ik heb op vakantie ook door moeten werken en bepaalde dingen moeten doen, telefoontjes gehad van klanten, foto's bewerken, teksten schrijven en boeken lezen om onderzoek te doen.

Oftewel: Ik geloof dat dat echt in werkelijk álle sectoren voorkomt.

Laatst aangepast door Marin op do 18 okt 2012 - 20:37; in totaal 1 keer bewerkt
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Paper Crown do 18 okt 2012 - 9:54

Haha Bliss, maar ik denk bijv ook over verpleegsters dat ze de hele dag mensen wassen.. Is ook niet zo, zij hebben ook andere taken maar mensen zien nou eenmaal liever de positieve dingen in de baan van een ander, ik denk bijv: wauw beyonce heeft echt veel geld en roem man, even 4 liedjes zingen en cashen.. Maar er zit veeeel meer achter!
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:54

Maple schreef:
Printje schreef:

Het gaat me ook om de mensen die het op een afgunstige manier benoemen. Daarmee bedoel ik niet mensen van hier, maar mensen die dat in het dagelijks leven tegen me zeggen. Het ging in dit topic om ergernissen. Dit is de mijne Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Marin do 18 okt 2012 - 9:56

Paper Crown schreef:Haha Bliss, maar ik denk bijv ook over verpleegsters dat ze de hele dag mensen wassen.. Is ook niet zo, zij hebben ook andere taken maar mensen zien nou eenmaal liever de positieve dingen in de baan van een ander, ik denk bijv: wauw beyonce heeft echt veel geld en roem man, even 4 liedjes zingen en cashen.. Maar er zit veeeel meer achter!

Hahaha ja beetje met dr kont schudden en dr prachtige keeltje openen. Easy peasy.

Razz

Ach ja, zo heeft elke baan gewoon z'n vooroordelen. Zit een kern van waarheid in. Zit nog veel meer achter.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  TukTuk do 18 okt 2012 - 9:57

Youandi schreef:
AngelNyn schreef:
Youandi schreef:Zo... Stomme opmerkingen - Pagina 10 1270000679 Ik vind het heel naar om te lezen dat Bliss de volle laag zopas kreeg. Onze opmerking wordt direct aangevallen. Jammer.

Ik had het voornamelijk over mensen die onderwijs echt als een 'makkie' afdoen. Doen alsof je om half 4 met de kinderen mee het schoolplein af loopt en dan klaar bent.
Dat is echt niet zo. Je hebt de hele dag de verantwoordelijkheid over een klas vol kinderen. Daarná komen alle administratieve zaken nog. Vergaderingen. Ouderavonden. Groepsbesprekingen. Kindbesprekingen. Groepsplannen. Individuele plannen. Nakijkwerk. Overdrachtsoverleg.
Wanneer ik thuis ben, ga ik eten en daarna vaak nogmaals aan de slag met nakijkwerk en het verwerken van resultaten.

Ja, we hebben veel vakantie. Maar ik ken weinig mensen die daar na 8 a 9 weken volop onderwijs niet aan toe zijn.

En de zomervakantie. 6 weken vrij? No way! 4 max. Net als de bouwvak eigenlijk.

Maar dat heb je in zoveel sectoren? Ik denk echt niet dat jullie werkdruk hoger ligt dan bij bepaalde andere sectoren en daar moeten mensen het ook met minder weken vakantie doen. Het 1 staat los van het ander.. Het is niet dat omdat je je werk als zwaar ervaart, je maar meer recht hebt op vakantie of dat dat maar vanzelfsprekend is.. En die verantwoording hoort er gewoon bij zodra je met mensen werkt, dat is niet alleen in het onderwijs zo.
En ik geloof niet dat jullie niet meer vakantie hebben dan andere werkende mensen, zomervakantie is dan 6 weken (of volgens jou dan 4 weken), maar dan nog 2 weken kerstvakantie, een week voorjaarsvakantie / carnavalsvakantie en een week meivakantie. Dat zijn 10 weken vakantie totaal. Dat zijn nog altijd 7 weken meer dan een gemiddeld werkend persoon, tja als je dan wat moet werken in je vakantie hoef je niet te klagen lijkt mij?

Maar gemiddelde werkende personen sparen toch vakantiedagen op? Dat kunnen wij logischerwijs niet.

Ik durf niet met zekerheid te stellen dat de werkdruk van een leerkracht hoger is dan een kantoorbaan, maar ik ben bang van wel. Denk alleen maar eens aan alle persoonlijke contacten die je onderhoudt (leerlingen, ouders, instanties), dat legt een fikse druk op je schouders.

Leerresultaten worden (in)direct afgerekend bij de leerkracht.

Ja bij een kantoorbaan heb je dat misschien niet , maar wat denk je van fysiotherapeuten, maatschappelijk werkers, verpleegkundigen, noem maar op?
Als ik straks afgestudeerd ben heb ik dat ook, je hebt je patiënt / cliënt waar je een heel persoonlijk contact mee hebt, waarbij een grote druk op je schouders ligt, maar tegelijkertijd ben je vaak multidisciplinair bezig, zeker in het geval van mensen die voor het eerst een prothese krijgen bijvoorbeeld na een trauma, of kinderen met bepaalde ernstige afwijkingen, dan heb je vaak nog een revalidatiearts / orthopeed, een ergotherapeut en een fysiotherapeut waar je mee te maken hebben omdat die allemaal met die patiënt werken. Dat hoort bij het werk?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:58

Dat snap ik wel! Ik wil ook echt niet ruilen.
Maar mij hoor je ook niet klagen dat jullie een keer op vakantie gaan tussendoor. Dat heb je m.i. gewoon verdiend, net zoals leerkrachten hun vakantieweekjes verdienen.

We kunnen beter geen banen gaan vergelijken. Dat levert niks op Stomme opmerkingen - Pagina 10 253468018 Als we er maar plezier in hebben toch?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 9:58

Youandi schreef:
Maple schreef:
Printje schreef:

Het gaat me ook om de mensen die het op een afgunstige manier benoemen. Daarmee bedoel ik niet mensen van hier, maar mensen die dat in het dagelijks leven tegen me zeggen. Het ging in dit topic om ergernissen. Dit is de mijne Very Happy
Ik had het ook niet zozeer tegen jou, maar meer tegen Printje, omdat ik het idee heb dat zij bij alles wat er tegen haar gezegd wordt het nodig vindt haar werk te verdedigen omdat het onderwijs toch écht zwaarder zou zijn. Dan nodig ik haar toch van harte uit om een weekje bij mij mee te draaien, dan denk ik dat ze daarna het onderwijs als een peuleschil ervaart.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 10:00

Maple schreef:
Youandi schreef:
Maple schreef:
Printje schreef:

Ik had het ook niet zozeer tegen jou, maar meer tegen Printje, omdat ik het idee heb dat zij bij alles wat er tegen haar gezegd wordt het nodig vindt haar werk te verdedigen omdat het onderwijs toch écht zwaarder zou zijn. Dan nodig ik haar toch van harte uit om een weekje bij mij mee te draaien, dan denk ik dat ze daarna het onderwijs als een peuleschil ervaart.

Ik vind het niet zwaarder maar anders zwaar..

Lijkt me een goed idee, ga ik een weekje bij jou mee ( weet niet eens wat je doet hahaha) en dan daarna kom jij gezellig een weekje in mijn kleuterklas (wacht trouwens maar ff tot de wintermaanden dan is het nog leuker;)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 10:03

Printje schreef:
Maple schreef:
Youandi schreef:
Maple schreef:
Printje schreef:

Ik vind het niet zwaarder maar anders zwaar..

Lijkt me een goed idee, ga ik een weekje bij jou mee ( weet niet eens wat je doet hahaha) en dan daarna kom jij gezellig een weekje in mijn kleuterklas (wacht trouwens maar ff tot de wintermaanden dan is het nog leuker;)
Kinderopvang, babygroep. Kinderopvang is momenteel ook niet 't makkelijkste beroep, met de bezuinigingen. Wordt heel veel van je gevraagd als pedagogisch medewerker. Je bent van harte welkom smile

Gast
Gast

Bericht  Printje do 18 okt 2012 - 10:05

Maple; ow dat lijkt me ook enorm zwaar, een babygroep, dat zou ik dan weer niet kunnen denk ik.

Maar nogmaals ik vind mijn werk echt niet zwaarder dan een ander, ik vind dat er naast het lesgeven op zich veel bij komt kijken want het steeds drukker maakt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 10:06

Weg

Laatst aangepast door Youandi op za 27 okt 2012 - 10:11; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 10 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: