Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stomme opmerkingen

+55
girli
Parisienne
Susan
Bimbam
bolus26
Lady Starstruck
Rush
Lynn_
Mizz_S
Printje
Truttebol
Esperanza
Slakje
Arwyn
Ibbeltje
nina
Monte
TukTuk
Bliss
Lenthe
Lejow
Angela_1986
M_as
Middleme
Highway
Mute_
Evalynn
SuzieQ
ThinkPink
Phileine
Yare
Inge
June
Kowalski
Magenta
Sterre
madam
SoGood
Bazinga
SuperGrover
Caroow
loura
Jeanette
luisa
RYW
Poubelle
Marin
RioolSpook
Lousanne
Burn
Atelier Madame
Toet
Paper Crown
Elliot
Blond
59 plaatsers

Pagina 6 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende

Ga naar beneden

Stomme opmerkingen - Pagina 6 Empty Re: Stomme opmerkingen

Bericht  RYW do 18 okt 2012 - 7:54

Bliss schreef:
Sogood schreef:Hoeveel losse vrije dagen krijg je eigenlijk naast de gebruikelijke vakanties als je in het onderwijs werkt?

Om precies te zijn: 0,0.

Lijkt me ook wel logisch, eigenlijk. Je hebt al veel vakantie. Het enige nadeel eraan vind ik dat je altijd aan het hoogseizoen gebonden bent, maar als je op een gegeven moment zelf kinderen hebt op de basisschool (zoals ik) dan ben je dat toch wel.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 7:54

Paper Crown schreef:
Bliss schreef:Smikkell, waar bemoei jij je mee?

Ja, smikkell.. waar durf je je mee te bemoeien op een forum zeg! haha. Hoe dúrf je. Je mag alleen reageren als je juf bent of hoge inkomsten hebt.
Toevallig weet ik wel hoe het onderwijs werkt na vier jaar stage Wink

Gast
Gast

Bericht  Paper Crown do 18 okt 2012 - 7:56

Bliss schreef:
Paper Crown schreef:
Je zegt: 'Prima, daar is jouw salaris ook naar..' Ik zeg: 'Was het maar zo mooi dat alleen mensen met hoge inkomens moeten overwerken..' dat is namelijk niet salaris gebonden. En deze mensen doen het van 24 vakantiedagen per jaar. Een snelle berekening zegt mij:

6 weken zomer vakantie = 6x5(werkdagen)=30.. dus alleen al met je zomervakantie zit je daar overheen. Dus, conclusie, jufvrouw.. feitelijk klopt het wat deze mensen denken.

Stomme opmerkingen - Pagina 6 394967

Nee, want in de zomervakantie ben ik ook nog bezig met dingen afronden en voorbereiden, net als in de andere vakanties. (zie mijn vorige post)

Dus jij wil zeggen, van de 6 weken vakantie die je hebt, alleen in de zomer dus he, dan tel ik geen herfst, kerst, voorjaar, etc vakantie bij op, besteed je er zeker 4 volle weken aan schoolwerk. Haha. haha.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Bliss do 18 okt 2012 - 7:57

Ecrits: zou je mijn tekst uit de quote willen halen? Ik vraag niet voor niets om het niet te quoten. Ik vind het oprecht fijn voor jou dat jij de werkdruk niet als hoog hebt ervaren; zelf ervaar ik het wel zo. En idd RYW, altijd aan het hoogseizoen gebonden zitten, dat irriteert mij ook al een tijdje.
@ Sogood: voor begrafenissen of bruiloften kun je erg moeilijk vrij krijgen, dan moet het volgens mij wel een heel direct familielid zijn.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 7:58

Bliss schreef:Ecrits: zou je mijn tekst uit de quote willen halen? Ik vraag niet voor niets om het niet te quoten. Ik vind het oprecht fijn voor jou dat jij de werkdruk niet als hoog hebt ervaren; zelf ervaar ik het wel zo. En idd RYW, altijd aan het hoogseizoen gebonden zitten, dat irriteert mij ook al een tijdje.
@ Sogood: voor begrafenissen of bruiloften kun je erg moeilijk vrij krijgen, dan moet het volgens mij wel een heel direct familielid zijn.
Dat is in een andere baan niet anders, toch?

Gast
Gast

Bericht  Bliss do 18 okt 2012 - 7:58

Paper Crown schreef:
Bliss schreef:
Paper Crown schreef:
Je zegt: 'Prima, daar is jouw salaris ook naar..' Ik zeg: 'Was het maar zo mooi dat alleen mensen met hoge inkomens moeten overwerken..' dat is namelijk niet salaris gebonden. En deze mensen doen het van 24 vakantiedagen per jaar. Een snelle berekening zegt mij:

6 weken zomer vakantie = 6x5(werkdagen)=30.. dus alleen al met je zomervakantie zit je daar overheen. Dus, conclusie, jufvrouw.. feitelijk klopt het wat deze mensen denken.

Nee, want in de zomervakantie ben ik ook nog bezig met dingen afronden en voorbereiden, net als in de andere vakanties. (zie mijn vorige post)

Dus jij wil zeggen, van de 6 weken vakantie die je hebt, alleen in de zomer dus he, dan tel ik geen herfst, kerst, voorjaar, etc vakantie bij op, besteed je er zeker 4 volle weken aan schoolwerk. Haha. haha.

Nee, dat zeg ik absoluut niet. Ik zeg alleen dat jouw rekensom van 6 x 5 = 30 vrije dagen dus niet klopt. Ik zou wel gek zijn als ik mijn hele zomervakantie met school bezig zou zijn!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Monte do 18 okt 2012 - 8:00

Ja het zijn veel vrije weken(waarin je trouwens nog wel vaak werk moet doen), maar ik vind het zeker zwaar. Om kwart voor 8/uur op school zijn, dan elk uur een andere klas en niveau tot half 4(soms half 5) en daarna nog eens al het nakijkwerk, invoeren van gegevens en dan nog eens je lessen voorbereiden(want als startende docent kun je nog niet uit je hoofd een perfecte les draaien). Alle verslagen en groot nakijkwerk kwam altijd in de vakantie aan bod. Dus nee het is niet alleen maar een pretbaantje met veel vakantie. Er is onder de leraren nou eenmaal een hogere werkdruk dan bij sommige andere banen, dit wordt door leraren zelf duidelijk aangegeven.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  TukTuk do 18 okt 2012 - 8:01

Monte schreef:Ja het zijn veel vrije weken(waarin je trouwens nog wel vaak werk moet doen), maar ik vind het zeker zwaar. Om kwart voor 8/uur op school zijn, dan elk uur een andere klas en niveau tot half 4(soms half 5) en daarna nog eens al het nakijkwerk, invoeren van gegevens en dan nog eens je lessen voorbereiden(want als startende docent kun je nog niet uit je hoofd een perfecte les draaien). Alle verslagen en groot nakijkwerk kwam altijd in de vakantie aan bod. Dus nee het is niet alleen maar een pretbaantje met veel vakantie. Er is onder de leraren nou eenmaal een hogere werkdruk dan bij sommige andere banen, dit wordt door leraren zelf duidelijk aangegeven.

Er is toch niks raars aan om 8 uur beginnen?

Overigs denk ik wel dat een docent op een middelbare school het zwaarder heeft dan een docent van de basisschool, omdat je dan niet ieder uur een andere klas voor je neus hebt.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Paper Crown do 18 okt 2012 - 8:02

Bliss schreef:
Paper Crown schreef:

O, sorry typfoutje. Kan niet meer helder denken vandaag want ik was om 07:50 op kantoor en geloof het of niet, ik heb net een hapje eten op. Ik was namelijk net op tijd om de laatste 5 min van GTST te zien.

Anyway, jij zegt dus in feite dat je van de 6 weken zomervakantie (en dan tel ik dus niet de herfst,kerst,voorjaarvakantie's bij he) dat je er zeker 4 volle werkweken besteed aan voorbereidingen voor het nieuwe jaar? Haha. Haha. Geloof ik nooit.

Ps. begrijp me goed, ik heb er geen problemen mee dat leerkrachten bepaalde privileges hebben wat betreft vrij zijn, ik gun het ze van harte, maar waar ik me aan stoor is dat ze doen alsof ze het hele jaar keihard werken en dat die vakantie weken zuurverdiend zijn. Dat is niet zo. Iedereen werkt hard, of over, maar niet iedereen heeft zoveel vakantiedagen. Doorbetaald.
Paper Crown
Paper Crown
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8224
Punten : 8955
Registratiedatum : 21-04-11

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 8:03

AngelNyn schreef:
Monte schreef:Ja het zijn veel vrije weken(waarin je trouwens nog wel vaak werk moet doen), maar ik vind het zeker zwaar. Om kwart voor 8/uur op school zijn, dan elk uur een andere klas en niveau tot half 4(soms half 5) en daarna nog eens al het nakijkwerk, invoeren van gegevens en dan nog eens je lessen voorbereiden(want als startende docent kun je nog niet uit je hoofd een perfecte les draaien). Alle verslagen en groot nakijkwerk kwam altijd in de vakantie aan bod. Dus nee het is niet alleen maar een pretbaantje met veel vakantie. Er is onder de leraren nou eenmaal een hogere werkdruk dan bij sommige andere banen, dit wordt door leraren zelf duidelijk aangegeven.

Overigs denk ik wel dat een docent op een middelbare school het zwaarder heeft dan een docent van de basisschool, omdat je dan niet ieder uur een andere klas voor je neus hebt.
True en al helemaal niet te vergelijken met een kleuterklas (die ook nog regelmatig (halve) dagen vrij zijn).

Gast
Gast

Bericht  Bliss do 18 okt 2012 - 8:04

AngelNyn schreef:

Dat lijkt mij nou juist wel eens verfrissend.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Middleme do 18 okt 2012 - 8:04

AngelNyn schreef:

Maar aan de andere kant heb je in het basisonderwijs wel de hele dag dezelfde kids vor je neus die je 'in het gareel' moet houden, waar in het VO de kids na een uur (50 min) weer vertrokken zijn. Kan ook best zwaar zijn.
Middleme
Middleme
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1837
Punten : 1870
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  nina do 18 okt 2012 - 8:05

AngelNyn schreef:
Toch is dat fantastisch. Elk lesuur weer fris opnieuw beginnen...
Oh ik houd ontzettend van lesgeven!
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  Lenthe do 18 okt 2012 - 8:05

Ik heb ook in het onderwijs gezeten en ervaarde de werkdruk ook als hoog, zeker als je nog maar net begonnen bent. Naast de schooldagen zelf, moet je de lessen voorbereiden, handelingsplannen, nakijkwerk, 10-minutengesprekken, ouderavonden, etc etc. Ik was bijna iedere avond nog voor de voorbereiding aan het werk en ik ervaarde het onderwijs als "het is nooit af"
Ook in de vakanties was ik veel druk voor school, maar het is wel fijn dat je in de vakanties bijv een keer kan uitslapen!
Dus feit is gewoon dat je veel meer vakantie hebt dan mensen met andere banen, maar de werkdruk is ook best hoog.
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282

Bericht  Ibbeltje do 18 okt 2012 - 8:05

8 uur beginnen is hier normaal...of half 8 beide tot 5 of van 9 tot 18.00 tot 18.30 in de kinderopvang. Ik vind 8 uur dan ook niet vroeg. En hier op het werk komen ook veel meer dingen bij kijken. Ook best hoge werkdruk.
Ik denk dat je dat op veel plekken wel hebt.
Ibbeltje
Ibbeltje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11

Bericht  Arwyn do 18 okt 2012 - 8:05

AngelNyn: Een oud klasgenoot van mij werkt zowel in het basisonderwijs als het middelbaar onderwijs en hij vindt het middelbaar onderwijs echt rustiger. De klassen die je hebt leer je ook wel kennen en je hebt regelmatig tussenuren waarin je vast kunt nakijken ed. Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, dit is wat ik van hem gehoord heb.

Nadeel van de vakanties in het onderwijs vind ik trouwens echt dat die vakanties altijd in het hoogseizoen zijn. Je kunt nooit daarbuiten eens een weekje weg.
Hoewel ik niet mag klagen, ik heb wel heul veul vakantie. Heb welgeteld 2 dagen werk in 4 weken tijd.. Stomme opmerkingen - Pagina 6 394967
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787

Bericht  RYW do 18 okt 2012 - 8:06

Hebben die leraren ook andere banen uitgeprobeerd? Want hoe kan je het anders vergelijken? Ik heb zelf ook in het onderwijs gewerkt, en heb in andere sectoren echt veel meer werkdruk en tijdsdruk ervaren. Dat maakt het geen makkelijke baan, maar ik blijf erbij dat het voorbereiden/correctiewerk/ouderavonden etc. ruim niet de vele vakantiedagen compenseert.

Bliss, volgens mij is de regel dat je voor begrafenissen of bruiloften vrij krijgt bij familie in de eerste en tweede graad, net zoals bij de meeste banen.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  TukTuk do 18 okt 2012 - 8:06

nina schreef:
AngelNyn schreef:
Toch is dat fantastisch. Elk lesuur weer fris opnieuw beginnen...
Oh ik houd ontzettend van lesgeven!

Dat is misschien ook wel zo, maar het is wel constant omschakelen en zeker als je aan verschillende niveau's les moet geven lijkt me dat wel zwaar.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Poubelle do 18 okt 2012 - 8:07

Gaaawd, echt deze discussie weer?
Ik heb ooit een uitleg bijgewoon van de onderwijsbond waarin uitgelegd en uitgerekend werd dat leerkrachten hetzelfde aantal uren maakt als iemand die in een andere sector werkt. Maar zonder het overwerk daarbij meegerekend.
De ouderavonden, feestdagen etc. zitten bij de leerkrachten allemaal in het taakbeleid, dus dat vind ik niet hetzelfde als overwerken bij een andere baan.
Ik ervaar de werkdruk als redelijk hoog, mar ik heb nog het 'geluk' dat ik niet fulltime werk en de klasse-administratie kan delen met mijn duo.
Vorig jaar had ik regelmatig het idee dat ik achter de feiten aanliep, maar ik denk niet dat ik dat meer had dan iemand in een andere baan.
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 8:08

Als je het onderwijs als zo zwaar ervaart dan had je er ook nooit moeten gaan werken.

Ik vind het we frappant, de meeste pabostudenten die ik vroeger kende gaven stuk voor stuk te kennen dat ze zoveel weken vakantie wel lekker vonden. Tsja, als je dan eenmaal in het onderwijs werkt dan valt dat allemaal vies tegen, want in de praktijk ben je inderdaad in de vakanties ook veel bezig. Om een lang verhaal kort te maken heb je het nog steeds absoluut niet zwaarder dan Truus de secretaresse, Mien de managementsassitente, Dirk de directeur, of Sam de stratenmaker. In theorie heb je nog altijd méér vakantie dan bovenstaande mensen, en zwaar? Oh, dat geloof ik direct, maar zo heeft iedere sector zijn ding, vaak nog wel zwaarder. Ik snap ook nooit zo dat je zo zou gaan steigeren als iemand aangeeft dat je als leraar veel vakantie hebt, want dat héb je ook.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 8:08

Ik ben ook al om 7:45 op mijn werk en ga vaak pas tegen 17:30 weg. Zie elk half uur andere mensen waarbij ik minstens twee vragenlijsten moet afnemen, een dossier van bij moet.houden (anders gaat de zorgverzekering klagen en geen geld meer betalen), dan moet ik elke 6 werken weer die vragenlijsten herhalen,tussentijdse verslagen naar huisartsen sturen, oefeningen bedenken, bedenken wat mijn patiënt heeft...en dan heb ik het alleen nog maar over mijn volwassen patiënten. Daarnaast zit ik in allerlei groepjes waarmee ik vergader in mijn pauze (daaaag administratie tijd) of in de avond uren en heb ik maar 150uur vakantie per jaar... Heb ik het nu ook zwaar? Kom op..dat hoort toch gewoon bij mijn werkzaamheden?

Gast
Gast

Bericht  Gast do 18 okt 2012 - 8:10

Maar de werkdruk is denk ik bij heel veel banen hoog, vooral in deze tijd met crisis en bezuinigingen. Dus het is niet logisch dat alleen juffen daarom méér vakantie krijgen, dan zouden heel veel bedrijven gewoon dicht moeten gaan in de zomervakantie.

De dames waar ik leiding over geef, die krijgen alleen de kamers betaalt die ze schoonmaken. Dat betekent dat ze van 9 tot 16 aan het werk zijn, en soms maar 4 uur betaalt krijgen. Dat heet ook overwerken, en nog onbetaald ook. Maar deze mensen hebben helemaal geen vakantie, omdat ze hun uren opbouwen, en met weinig betaald werk, maar weinig vakantie uren hebben en die dus nodig hebben voor een dokters- of tandartsbezoek.

Niks mis met juf zijn en de vakanties, maar wees er juist blij mee, dat je die vakanties hebt om weer energie op te bouwen, bij te komen & achterstallig werk af te ronden smile Ik had graag juf willen zijn, maar durf het niet (meer) aan. Dan had ik ook wel genoten van die vakanties denk ik, ondanks de drukte en de werkdruk. Je kunt wel vooruit werken en aftellen zoals Bliss & lejow doen :cheering:

Gast
Gast

Bericht  Monte do 18 okt 2012 - 8:10

RYW schreef:

Hebben die leraren ook andere banen uitgeprobeerd? Want hoe kan je het anders vergelijken? Ik heb zelf ook in het onderwijs gewerkt, en heb in andere sectoren echt veel meer werkdruk en tijdsdruk ervaren. Dat maakt het geen makkelijke baan, maar ik blijf erbij dat het voorbereiden/correctiewerk/ouderavonden etc. ruim niet de vele vakantiedagen compenseert.

Bliss, volgens mij is de regel dat je voor begrafenissen of bruiloften vrij krijgt bij familie in de eerste en tweede graad, net zoals bij de meeste banen.
Ik vond de emotionele druk veel zwaarder dan de werkdruk qua taken en nakijken e.d Leerlingen kunnen je soms zo tot het uiterste drijven dat je aan jezelf gaan twijfelen en als docent onzekerder wordt van je kunnen. Als je een heel sterk persoon hebt met natuurlijk overwicht, dan vind je de werkdruk misschien niet zo hoog. Ikzelf vond het gewoon erg lastig en stressvol om elke keer politieagent te moeten spelen en te moet trekken de aandacht erbij te houden. (ja misschien zegt dat meer over mij als persoon, maar ik weet dat veel beginnende docenten het zo ervaren).
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Bazinga do 18 okt 2012 - 8:12

Oeh nog een stomme opmerking van mij;

Open een 'Ik ben lerares'-topic en bash je eigen beroep!
Bazinga
Bazinga
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4198
Punten : 4632
Registratiedatum : 15-02-12

Bericht  Bliss do 18 okt 2012 - 8:12

Dat is wel erg makkelijk gezegd, hè Maple? Daar kom je natuurlijk pas achter als aan het werk bent in die sector. Stomme opmerkingen - Pagina 6 394967

Ik snap ook niet dat dit zo'n eindeloze discussie moet worden, ik sloot me alleen aan bij Youandi's reactie over dit soort opmerkingen en krijg vervolgens dit over me heen. En ja, dan heb ik het gevoel me te moeten verdedigen, wat eigenlijk natuurlijk belachelijk is. Prima dat mensen het niet begrijpen, maar IK ervaar het wél zo.

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 6 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 11, 12, 13  Volgende