Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Voedingsbeleid school

+20
Lejow
Liadan
Kat1980
minoessepoes
Linda
blondje1313
Bolleke
xxjojootjexx
bolus26
Jilke
Aimee
Marin
chipa
Novalee
Printje
Niene
Minx
VeryCherry
Mute_
strawberry
24 plaatsers

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:02

Ik heb het meerdere ouders gevraagd; juist de 'kritischere' ouders omdat ik weet dat ik daar eventueel de reacties van krijg waar we iets mee kunnen. Iedereen geeft aan dat dit duidelijk is en dat ze zich goed kunnen vinden in het beleid.

Nogmaals je hebt als school zijnde ook regels waar ouders zich aan moeten houden, en het is helaas zo dat het echt niet voor alle ouders duidelijk is wat 'gezond' is.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  RYW vr 5 okt 2012 - 22:06

Printje schreef:RYW; ik bedoelde daarmee dat er daar toch zeker ook niemand gaat mopperen omdat ze alleen maar brood krijgen, dat is toch heel normaal dat ze dat daar eten?
Ik zou het erger vinden als ik hoor dat R iedere week daar tosti's eet of knakworst als gewoon normaal brood. Ik snap ieders punt dat jij de ouder bent en jij bepaald maar je hebt, wanneer kinderen op school zitten ook te maken met regels die daar gelden. En aangezien dus ook de inspectie wil dat we gezond eten stimuleren....

Printje, regels kan ik prima mee leven, zolang ze als redelijk middel worden ingezet om een doel te behalen. En sorry, maar in jullie geval vind ik de regels meer een doel op zich geworden. Als het doel is dat er gezond gegeten moet worden (voor de kinderen én de inspectie) dan bereik je dus meer door de ouders die het al goed doen vrij te laten en de extremen door middel van een gesprek wat bewustwording te brengen in plaats van klakkeloos verbieden. Zo werkt de gezonde voeding namelijk thuis ook door. En die gezonde voeding, dát wat het doel, toch?

Bovendien spreek je jezelf een beetje tegen: enerzijds stel je dat iedereen het ermee eens is en begrip heeft, anderzijds zeg je wel dat de regels zo duidelijk moeten omdat die ouders anders wel weer iets erop vinden om toch de regels weer wat op te rekken.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:12

RYW schreef:
Printje schreef:RYW; ik bedoelde daarmee dat er daar toch zeker ook niemand gaat mopperen omdat ze alleen maar brood krijgen, dat is toch heel normaal dat ze dat daar eten?
Ik zou het erger vinden als ik hoor dat R iedere week daar tosti's eet of knakworst als gewoon normaal brood. Ik snap ieders punt dat jij de ouder bent en jij bepaald maar je hebt, wanneer kinderen op school zitten ook te maken met regels die daar gelden. En aangezien dus ook de inspectie wil dat we gezond eten stimuleren....

Printje, regels kan ik prima mee leven, zolang ze als redelijk middel worden ingezet om een doel te behalen. En sorry, maar in jullie geval vind ik de regels meer een doel op zich geworden. Als het doel is dat er gezond gegeten moet worden (voor de kinderen én de inspectie) dan bereik je dus meer door de ouders die het al goed doen vrij te laten en de extremen door middel van een gesprek wat bewustwording te brengen in plaats van klakkeloos verbieden. Zo werkt de gezonde voeding namelijk thuis ook door. En die gezonde voeding, dát wat het doel, toch?

Bovendien spreek je jezelf een beetje tegen: enerzijds stel je dat iedereen het ermee eens is en begrip heeft, anderzijds zeg je wel dat de regels zo duidelijk moeten omdat die ouders anders wel weer iets erop vinden om toch de regels weer wat op te rekken.

Voorheen was het onduidelijker en probeerde ouders dat wanneer kaas bijv. wel mocht dat dan ook de trekkaasjes wel zouden mogen. Dat soort dingen zijn eigenlijk de belangrijkste reden geweest om het beleid hierin te gaan veranderen. Er werden bij veel kinderen standaard van die Bifi worstjes oid meegegeven en om al dat soort dingen te ondervangen hebben we dus gezegd alleen maar brood.
En zoals ik al eerder zei; natuurlijk kijk ik echt wel naar het kind en als ouders bij mij komen zeggen dat er geen brood meer in huis was en ze daarom beschuit ofzo meegeven dan doe ik daar ook echt niet moeilijk om.

We hebben het overigens op de klassenavond ook uitvoerig met de ouders besproken over hoe we hiertoe gekomen zijn. En idd gezonde voeding is het doel dat klopt. En daar is het overblijven, of in ieder geval het eten, ook maar een klein onderdeel van natuurlijk. Ook in kringgesprekken komt gezonde voeding af en toe ter sprake.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:16

Ik denk dat zo'n voedingsbeleid heel moeilijk uit te voeren is. Alleen brood, maar mag maisbrood? En als dat mag, mag krentenbrood dan? En een zacht bolletje? En als dat allemaal mag, mag Fries suikerbrood? En nutella is ongezond, maar de notenpasta van se natuurwinkel ook? En kaas met komkommer op brood, mag dat wel als een los stukje komkommer niet mag? Eten en voeding is niet zo zwart-wit, daar zit een veel te groot grijs gebied om een beleid zo strikt te willen toepassen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:17

Maar als je zegt dat 'gezonde voeding' de norm is, dan mag ik verwachten dat de school wéét wat gezonde voeding is. En zolang je dingen als een trekkaasje verbied en kaas op brood niet, dan is dat én niet eenduidig (kaas is kaas toch?) en niet gezond. Bifiworstjes mogen niet, ok, maar mag salami op brood dan wél? Dat is namelijk gewoon hetzelfde. Niet per se gezond, maar ook niet schadelijk, tenzij je dus alléén maar salami eet.

Met jullie regels heb je nog steeds niet voor elkaar dat voeding 'gezond' is. Sterker nog, kinderen die daarvoor een gezond en gevarieerde lunch meekrijgen worden dusdanig beperkt en krijgen opeens een mínder gezonde lunch mee.

Je kunt domweg niet zeggen dat brood gezond is, per definitie, en dat extra's ongezond zijn. Persoonlijk heb ik liever dat mijn kind een broodje met eiersalade eet dan een broodje met pasta bijvoorbeeld, of een gezond cakeje dan een witte boterham met pasta. En dáár gaat het me om, brood is niet per definitie gezond en extra's zijn niet per definitie ongezond. Dus als je wilt dat mensen gezond eten kun je niet zomaar zeggen dat brood alleen toegestaan is en de rest niet.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:20

Rejoy. schreef:Ik denk dat zo'n voedingsbeleid heel moeilijk uit te voeren is. Alleen brood, maar mag maisbrood? En als dat mag, mag krentenbrood dan? En een zacht bolletje? En als dat allemaal mag, mag Fries suikerbrood? En nutella is ongezond, maar de notenpasta van se natuurwinkel ook? En kaas met komkommer op brood, mag dat wel als een los stukje komkommer niet mag? Eten en voeding is niet zo zwart-wit, daar zit een veel te groot grijs gebied om een beleid zo strikt te willen toepassen.

Dat is het ook...maar het was nog moeilijker toen 'alles' nog mocht. Toen ik het een tijdje terug hier vroeg hadden we zelfs het plan om ook geen komkommer etc mee te laten nemen voor tijdens de lunch, mede door reacties hier hebben we dan wel versoepeld. Er is nog geen enkele ouder geweest met de vraag welk brood wel/niet mag eigenlijk. Het gros vd kinderen krijgt gewoon bruin brood mee met vlees oid.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:22

Maar ik vind dat echt een beetje sneu. Dan kun je dus met goed fatsoen je kind geen krentenbol meer meegeven omdat dat niet mag. En nogmaals, ik ben écht geen ouder die voortdurend allerlei extra's in trommeltjes stopt, maar als er iets bijzonders is dan wil ik ook wel graag iets kunnen doen met de lunch op school (feest thuis bijvoorbeeld). Dan nog niet extreem, maar eens iets anders dan 2 bruine boterhammen met kaas.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:25

Eucalypta schreef:Maar als je zegt dat 'gezonde voeding' de norm is, dan mag ik verwachten dat de school wéét wat gezonde voeding is. En zolang je dingen als een trekkaasje verbied en kaas op brood niet, dan is dat én niet eenduidig (kaas is kaas toch?) en niet gezond. Bifiworstjes mogen niet, ok, maar mag salami op brood dan wél? Dat is namelijk gewoon hetzelfde. Niet per se gezond, maar ook niet schadelijk, tenzij je dus alléén maar salami eet.

Met jullie regels heb je nog steeds niet voor elkaar dat voeding 'gezond' is. Sterker nog, kinderen die daarvoor een gezond en gevarieerde lunch meekrijgen worden dusdanig beperkt en krijgen opeens een mínder gezonde lunch mee.

Je kunt domweg niet zeggen dat brood gezond is, per definitie, en dat extra's ongezond zijn. Persoonlijk heb ik liever dat mijn kind een broodje met eiersalade eet dan een broodje met pasta bijvoorbeeld, of een gezond cakeje dan een witte boterham met pasta. En dáár gaat het me om, brood is niet per definitie gezond en extra's zijn niet per definitie ongezond. Dus als je wilt dat mensen gezond eten kun je niet zomaar zeggen dat brood alleen toegestaan is en de rest niet.

Daar heb je gelijk in. Het is natuurlijk ook pas sinds dit jaar ingevoerd en de dingen die hier genoemd worden hebben we in de praktijk nog niet meegemaakt moet ik zeggen. Bij ons op school zijn al deze dingen echt niet ter sprake gekomen, vrijwel alle kinderen krijgen dus gewoon bruin brood mee en net als eiersalade die ik als voorbeeld noemde dat is in de praktijk ook nog nooit gebeurd.

En misschien is het idd over een jaar wel zo dat er toch 'soepeler' of anders met het beleid wordt omgegaan maar op dit moment werkt het goed, in de zin van dat alle kinderen dus brood bij zich hebben, dat opeten en dat er geen andere dingen meer worden meegenomen.

Het zit ook deels denk ik dat ze het wel gewoon in de tas moeten kunnen bewaren, salades ed worden er niet lekkerder op.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  RYW vr 5 okt 2012 - 22:25

Precies rejoy en Euc. Je maakt nu 'de regels' belangrijk, terwijl je het doel belangrijk zou moeten maken, en dat is de gezonde voeding, en belangrijker nog: kinderen aanleren wat gezonde voeding is. En dat doe je niet door dingen te verbieden.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:26

Eucalypta schreef:Maar ik vind dat echt een beetje sneu. Dan kun je dus met goed fatsoen je kind geen krentenbol meer meegeven omdat dat niet mag. En nogmaals, ik ben écht geen ouder die voortdurend allerlei extra's in trommeltjes stopt, maar als er iets bijzonders is dan wil ik ook wel graag iets kunnen doen met de lunch op school (feest thuis bijvoorbeeld). Dan nog niet extreem, maar eens iets anders dan 2 bruine boterhammen met kaas.

een krentenbol mag wel.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast vr 5 okt 2012 - 22:29

Ik vind de regels ook te streng en ik denk dat er maar een heel klein deel van de ouders zo moeilijk doet en grenzen op gaat zoeken. Ik vind het best kwalijk dat je zó beperkt wordt. Mijn dochter eet eigenlijk iedere dag wat fruit bij haar ontbijt en lunch, voor ons is dat gewoon onderdeel van de maaltijd, net als snoeptomaatjes, crackers of een blokje kaas. Ik vind deze regels erg betuttelend en ik denk ook dat het beter werkt om met de ouders in kwestie in gesprek te gaan dan iedereen zulke restricties op te leggen

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Printje vr 5 okt 2012 - 22:32

Rejoy. schreef:Ik vind de regels ook te streng en ik denk dat er maar een heel klein deel van de ouders zo moeilijk doet en grenzen op gaat zoeken. Ik vind het best kwalijk dat je zó beperkt wordt. Mijn dochter eet eigenlijk iedere dag wat fruit bij haar ontbijt en lunch, voor ons is dat gewoon onderdeel van de maaltijd, net als snoeptomaatjes, crackers of een blokje kaas. Ik vind deze regels erg betuttelend en ik denk ook dat het beter werkt om met de ouders in kwestie in gesprek te gaan dan iedereen zulke restricties op te leggen


Misschien heb je gelijk en draaien we het deels terug, dat kan ik nu nog niet zeggen. Maar voor nu werkt het prima.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Bolleke za 6 okt 2012 - 2:44

Ik ben het volledig eens met Euc, ik vind het ook leuk om af en toe wat lekkers in zijn trommel te doen, naast of ipv het koekje wat hij sowieso al krijgt. Ik probeer te varieeren met wat hij op brood krijgt, soms pasta, soms kaas, worst, pindakaas etc.. En heeel af en toe stop ik een snoepje in zijn trommel, dat vind hij gewoon hardstikke leuk en ik zou echt overwegen een andere school te zoeken als dat niet meer mocht.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast za 6 okt 2012 - 10:18

Ik sprak vanmiddag met mijn schoonmoeder weer even over dit onderwerp en toen vertelde ze dat er vorig jaar een kind in haar klas had die van zijn ouders elke ochtend een croissant en blikje cola mee kreeg en dan tijdens de lunch 2 donuts.. of 2 gevulde koeken soms berlinerbollen of roombroodjes.. Maar echt nooit, nooit brood.

Dan vraag ik mij echt serieus af wat je als ouder denkt?? Door dit soort praktijken moeten andere kinderen hun hele broodtrommeltje gaan aanpassen.


(sinds de helft van het schooljaar hebben zij dus ook een beleid.. Eerst kregen ze nog tijdelijk een bepaald project waarin ze elke dag vers fruit kregen van een organisatie maar dat werkte in de praktijk ook niet.. want de ene dag luste die dat niet, of die dat niet.. en zo bleef er fruit over of hadden sommige kinderen niets omdat ze het niet lustte.. Echt jammer dat zoiets dan niet werkt.)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  xxjojootjexx zo 7 okt 2012 - 22:02

Zo "gezond" is brood....

http://eetschrijven.blogspot.nl/

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Linda zo 7 okt 2012 - 22:49

xxjojootjexx schreef:Zo "gezond" is brood....

http://eetschrijven.blogspot.nl/

En dat is natuurlijk ook één van de vele meningen.

Ik vermoed zomaar dat de mensen die hun kind pizza en croissantjes mee naar school geven daarnaast niet nog eens 400 gram groente per dag eten.

Dus gewoon lekker variëren. Brood naar school en thuis alle andere dingen. Ik zie het probleem echt niet.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Tazz ma 8 okt 2012 - 8:11

Wat jammer ik had dit in gedachten! Maar dat mag dus niet.

Ik begrijp het wel hoor, bij ons op school is het ook zo. En thuis eten ze tussen de middag ook een of twee bruine boterhammen met kaas/worst oid. Dus waarom het op school anders zou moeten weet ik niet. Ik denk dat ik het gewoon een beetje leuker voor haar wil maken door een verrassing in haar broodtrommeltje te doen.

Voedingsbeleid school - Pagina 6 216595063299553985_ppW99gXL_b
Tazz
Tazz
Prater
Prater

Aantal berichten : 1261
Punten : 1383
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 8:14

Al de dingetjes erbij leken mij ook altijd heel leuk om te doen, maar de dolfijnen- en hartjesboterhammen enzo vind ik dan wel weer een beetje overdreven...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gast ma 8 okt 2012 - 8:32

Maple schreef:Al de dingetjes erbij leken mij ook altijd heel leuk om te doen, maar de dolfijnen- en hartjesboterhammen enzo vind ik dan wel weer een beetje overdreven...

Ik vind het juist wel leuk.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  xxjojootjexx ma 8 okt 2012 - 20:53

Sunprincess schreef:
Maple schreef:Al de dingetjes erbij leken mij ook altijd heel leuk om te doen, maar de dolfijnen- en hartjesboterhammen enzo vind ik dan wel weer een beetje overdreven...

Ik vind het juist wel leuk.
Ik vind het ook erg leuk en doe het dus ook..
Als je de verrassing doet met gezonde dingen kunnen ze er niks op tegen hebben. Dan sorry voor de andere kids, maar zelf vond ik het vroeger leuk als er een verrassing in de trommel zat, dus ik geef dat ook aan de kids.
Een paar stukjes fruit met sateprikkers in de vorm van een gezichtje in de trommel is toch al een verrassing!

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Voedingsbeleid school - Pagina 6 Empty Re: Voedingsbeleid school

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 6 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum