Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Fotografie topic #1

+18
TGR
Caro
Marin
Catwoman79
Cherry Darling
Lejow
CaptainSpectacular
Zora
Sjaantje
Caresses
Sarah1985
Tinkie
Chocolate Cookie
Kabouter
Jellybean
Sterre
_Muppit
Cherique
22 plaatsers

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:05

Ja als je talent hebt kun je ook illustrator worden, maar je kunt gewoon niet op een dag denken: ach ik kan wel leuk tekenen, vanaf vandaag ben ik illustrator. Er komt gewoon nog zo veel meer bij kijken! En ik vind ook dat je een beetje terughoudend moet zijn als beginner, dat je inderdaad eerst meeloopt, je prijzen nog niet zo hoog maakt of bijvoorbeeld wat in illustratieland gebeurt, ervaringsopdrachten doet. Je bouwt zeg maar eerst een portfolio op, die opdrachten doe je voor niets of tegen een kleine vergoeding maar je noemt jezelf dan geen professional.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 23:10

Caro schreef:
Zero schreef:
тыквашка schreef:Ik vind inderdaad al helemaal dat je dat niet kan maken tegenover klanten. Je betaald toch voor een bepaalde kwaliteit, anders kan de buurman van om de hoek het wel voor je doen. Ik merk juist dat ik daar als illustrator tegenaan loop. Dat ik niet durf omdat ik bang ben dat ik niet de juiste kwaliteit kan leveren, ik vind dat echt een big issue. Nu is het bij mij gewoon onzekerheid want ik ben echt wel in staat om kwaliteit te leveren en als ik dat niet zeker weet dan maak ik liever een no cure no pay afspraak, ik ben tenslotte een beginner...en ik heb wél een opleiding.

Ja het is ook wel zo dat iedereen ook ergens moet beginnen natuurlijk. En sommige mensen (kleine uitzonderingen) hebben ook gewoon talent en zullen er gewoon makkelijker inrollen. Ik vind Joy eigenlijk een goed voorbeeld hoe iemand die geen opleiding heeft, het toch serieus neemt. Ze zoekt informatie op over haar branche, heeft met andere fotografen mee gelopen, en rolt ook van een jarenlange hobby in een beginners positie. Ik vind haar echt 100x geloofwaardiger dan iemand die opeens binnen een maand een fotograaf is geworden. Dat kan gewoon niet in mijn ogen.

Je kan niet wakker worden op een dag en denken dat je fotograaf bent scratch

Me too :-). Daarom erger ik me ook niet aan Joy, maar wel aan mijn vriendin :-). Het is ook niet zo van poef, ik koop een dSLR en ik ben een fotograaf. Ze kan namelijk ook geen fote herkennen bijvoorbeeld die met een overduidelijke groothoek is genomen of een foto met een 'gewone' lens. Dat soort dingen.. of de verbanden niet zien tussen iso/ diafragma/ sluitertijd. Dat soort dingen die ik na die 2,5 jaar dat ik me erin verdiep wel enigszins kan herkennen en herleiden. Nee joh, we schieten lekker op automatisch en dan lukt het altijd wel..


Ik vind dat die mensen dan altijd zooo hard af gaan als je ze bijv vraagt wie de fotografie heeft uitgevonden, wie de eerste foto heeft gemaakt, überhaupt of hun camera een klein,midden of grootformaat(beeld) is (en dan gaan ze nog zeggen dat ie groot is ook, dan lig ik me toch in een deuk)

Wil er niet mee zeggen dat je ALLE vaktermen moet kennen om fotografie uit te oefenen, maar als je de eerste zin niet eens kan beantwoorden als fotograaf...

Epic fail.


Laatst aangepast door Zero op wo 12 okt 2011 - 23:11; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:10

Caro, wat een stomme vriendin! Of althans, misschien is ze verder wel heel leuk, maar dit vind ik stom. Ik vind het stom dat ze met jouw foto's aan de haal gaat, en dat ze zichzelf ineens tot fotograaf heeft verklaard. Goed, dat laatste zeg ik ook, maar alleen in relatie tot bruidsfotografie en zeg er wel bij dat ik geen opleiding heb en hou mijn prijzen bewust laag. Maar ook weer niet zodanig laag dat ik de markt verpest voor de professionele fotografen. Althans, dat hoop ik, maar heb ik met Zero en andere professionele fotografen besproken. Dat is het lastige van zo'n beroep wat niet beschermd is, iedereen kan zich registreren bij de KVK (moet ik nog doen overigens, maar eerst moet de website af..hee misschien klusje voor vandaag), en zich fotograaf noemen. Maar goed, ik mag hopen en ga er vanuit dat ik toch redelijk serieus genomen word, zowel als amateur fotograaf op reis, als bruidsfotograaf. Zo presenteer ik me in elk geval wel, en pretendeer ook niet meer te zijn dan dat ik ben.

Afijn, wat betreft de vriendin. Ik zou toch voor mezelf op komen als ik jou was. Ik zou licht gezegd not amused zijn als zij jouw foto's claimt en doet alsof ze van haar zijn. Ik gebruik ook wel eens foto's van anderen op m'n FB albums (bijvoorbeeld omdat ik daar net es een keer leuk op sta), maar ik geef altijd bronvermelding. Dus dat mag zij ook wel doen, liever haalt ze er nog ook af ook.

Tukvashka, ik vind albums maken juist zo leuk! Oh en een van de redenen dat ik een mini laptopje meeneem op reis is inderdaad het verwerken tussendoor. Ik zou er ook geen zin in hebben als ik 2000 foto's te sorteren, nabewerken en daarna nog eens in een album (nou ja 150 max) te verwerken heb. Dan zou de lol voor mij er ook snel af zijn, terwijl als ik een uurtje per dag bewerk, ik het een heerlijk klusje vind. Nou is niet elke reis geschikt om een mini laptopje mee te nemen, maar zelfs in NY droeg ik 'm gewoon constant op m'n rug ook als ik op pad was..het weegt toch niks. Gewoon even uurtje bewerken en dan weer verder. Werkte voor mij heel goed. Misschien een tip!

Ik ga even een email aan een vriendin af maken en heb eigenlijk wel zin om daarna weer aan m'n website te knutselen. Het is ook zo stom dat ik klanten geen website kan laten zien..
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 23:14


Ik heb eigenlijk ontzettend veel zin gekregen in Pinhole. Zullen we een keer een pinhole meeting doen? Very Happy

Of gewoon uberhaupt een analoge middag, back to basic?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:15

Hee zie nu dat jullie 't al over mij hadden. Wat lief smile thanks!

En moet er ook bij zeggen dat ik constant blijf leren, zeker omdat ik geen opleiding heb gevolgd. Ik weet eigenlijk heel weinig af van de technische kant van fotografie en heb me daar ook nooit voor geinteresseerd. Maar als professionele fotograaf móet je wel. Je moet als bruidsfotograaf wel weten hoe je slechte licht situaties moet aanpassen, en gauw ook. En natuurlijk moet je weten welke lens waar voor dient en dat snel in kunnen schatten wanneer je wat moet gebruiken. Dat zijn toch wel de meest basis dingen die je moet weten. Als jouw vriendin dat al niet weet, ha, succes.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:15

Zero schreef:
Ik heb eigenlijk ontzettend veel zin gekregen in Pinhole. Zullen we een keer een pinhole meeting doen? Very Happy

Of gewoon uberhaupt een analoge middag, back to basic?

Lijkt me super leuk idee! Maar waar kunnen we dat ontwikkelen? Analoog film kan nog wel bij de fotowinkels, maar pinhole?
Ik heb hier zo'n 5 analoge camera's staan die aan 't verstoffen zijn. Met name m'n echte oude Pentax wil ik weer eens gebruiken! Daar is het bij mij allemaal mee begonnen en heb ik les mee gehad in Amerika. Heb ik ook echt zo'n mooi zilveren koffertje om, en meerdere lenzen.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Ooh La La! wo 12 okt 2011 - 23:19

Meiden,

Ik heb een vraag!

Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen en nu zat ik te denken aan een Canon Eos 1000D met 18-55mm lens.

Is deze aan te raden of word ik alleen maar verleid door de prijs?

En wat houdt een 18-55 mm lens precies in? Zou je er direct een andere lens bij kopen of kun je met deze goed uit de voeten?

x

Ooh La La!
Prater
Prater

Aantal berichten : 1381
Punten : 1576
Registratiedatum : 12-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:26

Oh ja Tuk, in het andere topic vroeg je waarom ik aan een nieuwe body toe ben, maar zal hier maar even antwoorden.. is wel zo handig.

Ik heb nu nog altijd de 400D. M'n beste vriendje en ben er nog altijd heel tevreden over, maar hij is gewoon oud, aan langzame dood aan het maken en niet alleen oud maar ook verouderd qua techniek.
Als bruidsfotograaf kan ik het eigenlijk niet maken met zo'n camera te lopen. A) Hij is oud en ik begin risico te lopen dat ie 't gewoon in een keer begeeft. B) Hij is niet geavanceerd en goed genoeg. Wat Zero al zei in 't andere topic, ik krijg ruis bij ISO 800, laat staan 1600. Ik ben toe aan vernieuwing, aan een beter model, wellicht zelfs full frame, maar ik denk dat ik liever voor een 60D kies. Daarbij kan ik dan ook gewoon niet meer vragen dan de prijs die ik nu vraag, want dat is gewoon niet eerlijk tegenover de klant. Hij maakt mooie foto's, maar de techniek mist voor een groot deel. Daar kan ik niet op bouwen zeg maar.
Maar goed, geen geld om een nieuwe te kopen. Bovendien zou ik eigenlijk wel twee nieuwe willen, eentje voor professioneel gebruik en eentje voor reis. Dan zou ik de 550 of 600 willen, want die zijn gewoon kleiner en handzamer. Da's hetzelfde type als wat ik nu heb. Op reis heb ik niets aan een 60 of beter, dat is te zwaar om een dag mee te lopen. Nou zou ik wel even m'n 400 kunnen blijven gebruiken en voorlopig gaat dat ook prima hoor, maar hij's wel aan vernieuwing toe. Heb 'm ook al weer 4 jaar en héééél intensief gebruikt. Hij ziet er ook versleten uit.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:34

Zero schreef:
Ik heb eigenlijk ontzettend veel zin gekregen in Pinhole. Zullen we een keer een pinhole meeting doen? Very Happy

Of gewoon uberhaupt een analoge middag, back to basic?

Oooh, ja ik wil ook heel graag een keer pinhole doen!! Ik heb alleen geen geschikte analoge spiegelreflex om mee te oefenen want die van mij heeft geen mogelijkheid om instellingen te maken. Je kunt alleen maar de lens verwisselen...stom ding...
Je hebt trouwens ook pinholeopzetdingen voor je dlsr maar ik vraag me wel eens af of dat niet gewoon een beetje onzin is eigenlijk..
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Gast wo 12 okt 2011 - 23:35

Nate84 schreef:Meiden,

Ik heb een vraag!

Ik wil graag een spiegelreflexcamera kopen en nu zat ik te denken aan een Canon Eos 1000D met 18-55mm lens.

Is deze aan te raden of word ik alleen maar verleid door de prijs?

En wat houdt een 18-55 mm lens precies in? Zou je er direct een andere lens bij kopen of kun je met deze goed uit de voeten?

x


Ga dan voor de 1100D, de 1000 gaat er uit.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:40

Joy_ schreef:Oh ja Tuk, in het andere topic vroeg je waarom ik aan een nieuwe body toe ben, maar zal hier maar even antwoorden.. is wel zo handig.

Ik heb nu nog altijd de 400D. M'n beste vriendje en ben er nog altijd heel tevreden over, maar hij is gewoon oud, aan langzame dood aan het maken en niet alleen oud maar ook verouderd qua techniek.
Als bruidsfotograaf kan ik het eigenlijk niet maken met zo'n camera te lopen. A) Hij is oud en ik begin risico te lopen dat ie 't gewoon in een keer begeeft. B) Hij is niet geavanceerd en goed genoeg. Wat Zero al zei in 't andere topic, ik krijg ruis bij ISO 800, laat staan 1600. Ik ben toe aan vernieuwing, aan een beter model, wellicht zelfs full frame, maar ik denk dat ik liever voor een 60D kies. Daarbij kan ik dan ook gewoon niet meer vragen dan de prijs die ik nu vraag, want dat is gewoon niet eerlijk tegenover de klant. Hij maakt mooie foto's, maar de techniek mist voor een groot deel. Daar kan ik niet op bouwen zeg maar.
Maar goed, geen geld om een nieuwe te kopen. Bovendien zou ik eigenlijk wel twee nieuwe willen, eentje voor professioneel gebruik en eentje voor reis. Dan zou ik de 550 of 600 willen, want die zijn gewoon kleiner en handzamer. Da's hetzelfde type als wat ik nu heb. Op reis heb ik niets aan een 60 of beter, dat is te zwaar om een dag mee te lopen. Nou zou ik wel even m'n 400 kunnen blijven gebruiken en voorlopig gaat dat ook prima hoor, maar hij's wel aan vernieuwing toe. Heb 'm ook al weer 4 jaar en héééél intensief gebruikt. Hij ziet er ook versleten uit.

I get it! mijn 350 d ziet er ook versleten uit hoor, vind het wel grappig. Hij heeft me eigenlijk nog nooit in de steek gelaten, ik moet alleen wel heel nodig eens een reiniging laten doen want volgens mij zit er vuil op de sensor/spiegel o.i.d.
Ik wil zelf ook niet naar een 60D ofzo omdat ik dat helemaal niet eens kan vasthouden, omdat ik daarvoor ook gewoon te weinig er mee doe. Ik vind het hartstikke leuk om er mee te spelen, maar heel vaak gebruik ik toch de p-stand.
Wat ik wel merk is dat mijn camera eigenlijk niet zo geschikt is om groot werk te fotograferen voor reproductie, maar ja dan moet je wel een heel dure camera aanschaffen wil dat wel kunnen dus dat is sowieso geen optie.

Wat betreft de foto's en het album, ik had mijn macbook met photoshop wel mee, maar ik hield ook al mijn blog bij en ik wilde gewoon niet de hele tijd op dat ding zitten. Ik heb dus wel al 't een en ander uitgezocht en bewerkt, maar dat was een snelle bewerking/selectie en ook meer gericht op mijn blog (waar dus wel ook minder mooie foto's op staan omdat ze bij het verhaal passen).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:41

тыквашка schreef:
Zero schreef:
Ik heb eigenlijk ontzettend veel zin gekregen in Pinhole. Zullen we een keer een pinhole meeting doen? Very Happy

Of gewoon uberhaupt een analoge middag, back to basic?

Oooh, ja ik wil ook heel graag een keer pinhole doen!! Ik heb alleen geen geschikte analoge spiegelreflex om mee te oefenen want die van mij heeft geen mogelijkheid om instellingen te maken. Je kunt alleen maar de lens verwisselen...stom ding...
Je hebt trouwens ook pinholeopzetdingen voor je dlsr maar ik vraag me wel eens af of dat niet gewoon een beetje onzin is eigenlijk..

Gewoon een echte pinhole maken uit een doosje! Maar dan moeten we 't dus wel kunnen ontwikkelen.
Ik heb zelf ook nog een lomo camera (Diana) met een pinhole instelling. Die kan ik ook wel gebruiken. En een pinhole iPhone app. laughcry
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:44

Ja, pinhole met een doosje wil ik sowieso echt graag proberen! Maar wie oh wie heeft er nog een leuke donkere kamer met de juiste chemicaliën?
Ik heb vroeger bij scheikunde trouwens wel eens foto's ontwikkeld, maar is echt al lang geleden, weet ook niet meer zo goed hoe dat moet (ja van de ene bak in de andere bak maar verder...). We deden toen ook grapjes met fotopapier en dat belichten enzo, was wel gaaf!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:45

тыквашка schreef: maar heel vaak gebruik ik toch de p-stand.

Hee, er is niets mis mee met p stand! Ik gebruik het ook heel vaak, vooral op reis, en dan met name stedentrips. Daar gaat het met name toch ook echt om fotograferen wát je ziet, niet om de techniek. Natuurlijk moet je die theoretische kennis wel bezitten, maar het gaat ook om snel kunnen reageren. En dat kan met M niet. (Av bijvoorbeeld al wel weer meer). Stel ik zie een mooi straatje en daar loopt net een perfect oud koppeltje (ok slecht voorbeeld, die lopen niet zo snel, ehm een mooie vintage auto) die ik wil fotograferen... Dan heeft het weinig nut als ik eerst alle instellingen goed ga zetten. Dan kan ik betere klikklikklik foto's maken op de P stand, en zet hij de instellingen automatisch goed. Het handige van P is, dat je alles zelf handmatig in kúnt stellen, maar je kunt ook snel fotograferen. Zolang je je maar bewust bent van je doet, en dat ben jij denk ik ook wel Wink
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:49

Joy_ schreef:
тыквашка schreef: maar heel vaak gebruik ik toch de p-stand.

Hee, er is niets mis mee met p stand! Ik gebruik het ook heel vaak, vooral op reis, en dan met name stedentrips. Daar gaat het met name toch ook echt om fotograferen wát je ziet, niet om de techniek. Natuurlijk moet je die theoretische kennis wel bezitten, maar het gaat ook om snel kunnen reageren. En dat kan met M niet. (Av bijvoorbeeld al wel weer meer). Stel ik zie een mooi straatje en daar loopt net een perfect oud koppeltje (ok slecht voorbeeld, die lopen niet zo snel, ehm een mooie vintage auto) die ik wil fotograferen... Dan heeft het weinig nut als ik eerst alle instellingen goed ga zetten. Dan kan ik betere klikklikklik foto's maken op de P stand, en zet hij de instellingen automatisch goed. Het handige van P is, dat je alles zelf handmatig in kúnt stellen, maar je kunt ook snel fotograferen. Zolang je je maar bewust bent van je doet, en dat ben jij denk ik ook wel Wink

Ja, ik weet wel zo'n beetje hoe het werkt. Ik heb op reis (en daar gaat het nu ook eigenlijk over) ook inderdaad 'm standaard op de P-stand. Maar ik kan dan geen diafragma of sluitertijd veranderen volgens mij hoor! Dan moet ik 'm in een andere stand zetten. Dat heb ik overigens ook wel een aantal keer gedaan als ik bijvoorbeeld een foto wilde maken met een langere sluitertijd.
Wat ik wel jammer vond, er was op een gegeven moment prachtige bliksem in Athene, ik stond op het dak van het hotel en had uitzicht op de akropolis. Ik had daar graag een mooie foto van willen maken maar ik had echt geen idee hoe ik dat moest doen!! Met een lange sluitertijd lukte het niet echt want dan werd de rest ook heel licht.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen wo 12 okt 2011 - 23:51

Ik heb trouwens ook HDR geprobeerd, maar wat ik daar lastig aan vind is bijvoorbeeld als het heel zonnig is en er is een knalblauwe lucht dat die snel heel donker word. Ik vond geen enkele zonnige hdr mooi, dus misschien is het ook gewoon niet geschikt ofzo. Ik vond de hdr van de Hagia Sofia wel mooi, maar ik vond de gewone foto's van de Hagia Sofia er niet voor onder doen eigenlijk!
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin wo 12 okt 2011 - 23:56

Wij hadden op m'n highschool dus een uitgebreide doka. We hebben eerst gewerkt met pinholes, ook mede om het principe van belichting op fotopapier en het ontwikkel- en afdrukproces te leren kennen. Daarna gingen we met 35mm film werken (zwart wit uiteraard). Echt zo gaaf. Als je dan je rolletje met de opdracht van de week had vol geschoten, moest je eerst met z'n tweetjes een heel donker pikzwart hokje in (ja ja en ik had een crush op een jongen van photo class), en de film uit de camera halen en in een canister (ehm rond bakje voor rolletje, geen idee hoe 't heet in NL) en daar ontwikkelingsvloeistof bij doen. Dan tien (?) minuten wachten en weet even niet meer wat je dan moest doen, heel goed spoelen volgens mij. En dan had je dus negatieven!
Die negatieven kon je dan in zo'n apparaat (jaja ik ben zo duidelijk he) in de echte doka (die dus niet pikzwart is waar je wel wat kunt zien) schuiven en de belichting aanzetten en zag je de foto daaronder in beeld. En daaronder lag dan een easel (een soort vierkant ding waar je het formaat van de foto kon bepalen, soort ouderwets croppen dus). En dan natuurlijk eerst een test strip maken van hoe de belichting was, en die ontwikkelen, en dan daarna de echte foto belichten. Steeds klikjes van een paar seconden. En dan dus ontwikkelen in de vloeistof van de ene naar de andere bak en afspoelen. En laten drogen natuurlijk.

Aaaaah zo leuk! Ik wil weer! Voor degene die het kennen is het vast aaah herkennen, en voor degenen die het niet kennen is het vast 'say what'?!

Wacht, even zoeken of ik de map met foto's nog heb! Kijken of ik wat foto's van foto's kan maken (zal wel slechte kwaliteit zijn, maar dan zie je wat ik gedaan heb). Helaas zijn mijn mooiste foto's (een mooie reflectie van bergen in Mirror Lake) nooit thuis gekomen, die hingen in 't lokaal voor een expositie maar zijn daar blijven hangen en 't jaar daarna toen ik terug was, waren ze natuurlijk weg Sad Negatieven heb ik denk ik nog wel trouwens!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin do 13 okt 2011 - 0:00

тыквашка schreef:Ik heb trouwens ook HDR geprobeerd, maar wat ik daar lastig aan vind is bijvoorbeeld als het heel zonnig is en er is een knalblauwe lucht dat die snel heel donker word. Ik vond geen enkele zonnige hdr mooi, dus misschien is het ook gewoon niet geschikt ofzo. Ik vond de hdr van de Hagia Sofia wel mooi, maar ik vond de gewone foto's van de Hagia Sofia er niet voor onder doen eigenlijk!

Nee HDR werkt beter bij wolken, blauwe lucht en zon werkt niet goed, krijg je ook sneller halo's van en het wordt idd snel grauw. Bij bewolking kan je veel informatie terugbrengen. Kijk maar naar dit verschil:

Fotografie topic #1 - Pagina 8 180806_10150425838355156_570495155_17468982_6456503_n

Fotografie topic #1 - Pagina 8 183346_10150425838550156_570495155_17468983_6821079_n

Ik ben sowieso qua fotografie veel blijer met wolken dan knalblauwe luchten. één grijze massa is ook niet goed, maar wolken geven wel meer effect aan een foto vind ik. Net als dat m'n vriend gisteren riep voordat ie nachtfoto's ging maken: YES het heeft geregend! Dat doet het weer goed met de licht reflecties.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Gast do 13 okt 2011 - 0:01

Ik weet denk ik nog wel een bedrijf dat grootformaat dia's ontwikkeld.


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen do 13 okt 2011 - 0:03

Ja, we hebben bepaald niet veel bewolking gehad...wel in Athene, daar heb ik wel foto's van, maar weer geen HDR's, dat kwam toen weer net niet in me op ;-).
Halo's heb ik niet gezien, maar wel gewoon hele rare effecten die ik niet mooi vond. Wat jij laat zien heeft ook wel het HDR-gevoel van het is niet helemaal echt. Maar het is tegelijkertijd ook weer niet helemaal fake zeg maar. Hoe leg ik dat goed uit? Ik vind dat er toch een bepaalde mate van realisme in de foto's moet blijven, dat vind ik ook mooier...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin do 13 okt 2011 - 0:11

Ja dan zou je het tonemappen moeten beperken en gewoon moeten zorgen dat de belichting optimaal is. Daar is het ook zeer geschikt voor.

Ik ben even oude foto's zoeken hoor!
Edit: Oh dat was wel heel makkelijk, het lag boven in m'n USA bak.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Marin do 13 okt 2011 - 0:20

Nou viel ook vies tegen wat daar in zat. Met name heel veel negatieven, en een paar afgedrukte foto's. Meeste is ook niet om over naar huis te schrijven. Veel was ook gewoon met technieken oefenen, dus is niet noemenswaardig om te laten zien. Zie ook echt wel dat ik veel geleerd heb, ik let echt nog nergens op, bij die foto's. Beetje op compositie, maar verder niet. Wel leuk, m'n allereerste fotografie-foto, tijdens de eerste opdracht: The world around you. Ik was net in Amerika dus had een heel Amerikaans huisje gefotografeerd. Vind 'm wel schattig.

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Efea2917
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Caro do 13 okt 2011 - 0:26

Ahh leuk Joy! Ik wil ook in een doka werken :-). Zero: regel dat eens voor ons joh ;-)
Caro
Caro
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen do 13 okt 2011 - 0:26

Ja Zero, jij kan dat vast wel regelen! :-D
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Pompoen do 13 okt 2011 - 0:29

Ik blijf twijfelen over HDR, dit zijn bijvoorbeeld foto's van de Hagia Sofia:

Dit is geen HDR
Fotografie topic #1 - Pagina 8 18Istanbulhagiasofia8

Dit is HDR
Fotografie topic #1 - Pagina 8 Hagiasofia3

Dit is ook een HDR
Fotografie topic #1 - Pagina 8 Hagiasofia2

Ik zie gewoon bijna geen verschil, ligt dat aan mij of ligt dat eraan dat ik 'm 8-bits moet maken om 'm als jpg op te kunnen slaan voor het web?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wat er gebeurt als je een 32-bits afdrukt...
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Fotografie topic #1 - Pagina 8 Empty Re: Fotografie topic #1

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 8 van 9 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum