Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Basis-boek fotografie

2 plaatsers

Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Basis-boek fotografie

Bericht  Marie wo 8 feb 2012 - 1:56

Ik heb een maandje terug een wat duurdere fotocamera gekocht, de nikon coolpix s8200. Geen spiegelreflex dus, maar wel eentje waar net wat meer opties op zitten dan een simpel cameraatje.
Nu weet ik verder niets van fotografie, of van hoe je de opties op de camera moet gebruiken.
Het lijkt me leuk om me daar iets meer in te verdiepen, maar er zijn zoveel cursussen en boeken dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Welk boek is een echte aanrader om de basis van fotografie te leren?
Marie
Marie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 441
Punten : 519
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Re: Basis-boek fotografie

Bericht  Marin wo 8 feb 2012 - 2:04

Ik zou dan kijken naar boeken die zich echt richten op compositie en dergelijken. Aan boeken waarin instellingen worden uitgelegd heb je niet zo veel, omdat je geen spiegelreflex hebt. Ik weet niet in hoeverre jouw camera ook dingen zoals sluitertijd en diafragma kan instellen. Mocht dat kunnen (en dat kan je in je gebruiksaanwijzing wel vinden), is het wel de moeite waard om daar ook over te lezen.

Echt tips voor concrete boeken heb ik niet, maar ik zou meer kijken naar boeken (of tijdschriften!) die de beeld kant van de fotografie uitleggen dan naar het technische aspect.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Re: Basis-boek fotografie

Bericht  Gast wo 8 feb 2012 - 3:16


Wat Marin zegt idd, en een andere tip: ga een boek zoeken over beeldbewerking.
Fotografie is voornamelijk besteed aan SLR zoals Marin al zegt, maar met beeldbewerking kun je jouw foto's ook heel leuk maken. Photoshop is een van de belangrijkste factoren bij digitale fotografie, ik zou me daar in verdiepen als ik jou was.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Re: Basis-boek fotografie

Bericht  Marie wo 8 feb 2012 - 3:45


Dankjulliewel voor de tips,. Mijn vriend heeft wel photoshop op de pc staan, maar meer voor het ontwerpen van logo's en dergelijke. Zijn er wat betreft photoshop dan nog bepaalde boeken/tijdschriften waar ik wat mee kan? Gewoon om ergens maar een begin te hebben, want heb verder geen flauw idee..
Marie
Marie
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 441
Punten : 519
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Re: Basis-boek fotografie

Bericht  Marin wo 8 feb 2012 - 3:49

Ja die zijn er echt immens veel! Kijk bij de Bruna/AKO eens in het tijdschriftenvak en er staan echt heel veel fototijdschriften en fotobewerkingstijdschriften. Soms zijn er ook thema tijdschriften (bijvoorbeeld landschapsfotografie of portretfotografie etc), dus kan je net iets kopen waar je interesse ligt. En qua boeken kan je meer dan genoeg op internet vinden, maar ook bijvoorbeeld bij de Boekenvoordeel op de Slegte. Daar vind je ook veel boeken die de basis principes uitleggen en die zullen misschien niet zo duur zijn. Ik ken geen titels, maar ik weet dat er genoeg boeken zijn over digitale fotografie die dus de basis uitleggen van fotografie en bewerken.

Lightroom is trouwens ook wel een handig programma voor fotobewerking.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Basis-boek fotografie Empty Re: Basis-boek fotografie

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum