Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Volgende maand stemmen!

+51
Lonely Goatherd
Mari
Schaapke
Travelgurly
Ilargi
Sterre
Caramba
Printje
Tania
Zininzon
Rush
ThinkPink
Stuiterbal
loesje
Sarah1985
_Nina
Jezzie
nijntje4
flower
Lavendel
Marin
girli
M-G
kwak
Roxi3
Atelier Madame
Tinus
Jeanette
Reeza
Caulfield
Susan
Antibes
SuperGrover
TukTuk
Tazz
June
RYW
Gympie
Mermaid
Highway
ellibre
SnowWhite
Dennenappel
Oasis
Shisha
Janelie
luenca
Blond
Minx
Parisienne
Bazinga
55 plaatsers

Pagina 8 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Ga naar beneden

Volgende maand stemmen! - Pagina 8 Empty Re: Volgende maand stemmen!

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 0:47

Nour schreef:
SuperGrover schreef:
Mari schreef:
Lavendel schreef:
Mari schreef:
Chance schreef:Ik ga wel de Stemwijzer doen, maar weet al bijna zeker dat ik VVD stem.

+1 want ik zou wel gek zijn om met mijn koophuis op een linkse partij te stemmen

Dus dat er andere mensen wellicht veel meer op achteruit gaan staat per definitie niet in verhouding tot de hogere kosten die jij anders misschien moet maken? Ik vind het best opvallen dat veel mensen blind 'voor het eigen hachje gaan'. Verbinden jullie niet een soort verantwoordelijk aan de positie die je in de maatschappij inneemt?

Ja ik weet dat ik deze discussie net in een ander topic op gang wilde brengen maar daar wordt niet echt op gereageert.

Ik ga inderdaad voor mezelf. Wij hebben net voor de crisis een huis gekocht, als op korte termijn (5-10 jaar) er iets met de hypotheekrente aftrek gebeurd hebben wij een groot probleem. (huis staat dan vanaf deze week wel in de verkoop maar kan jaren duren voor het verkocht is). Liever egoistisch dan arm. (normaal ben ik heel lief hoor voor mijn medemens, maar kom niet aan mijn hardverdiende geld).
Ik leef nog liever in een doos onder een brug dan dat ik zou denken zoals jij.

Dat lijkt me dan weer het andere uiterste en heel erg moralistisch. smile
Was een reactie op haar laatste zin. Zij is liever egoïstisch dan arm, ik ben liever arm dan egoïstisch. Je bent niet alleen op deze wereld, en dat gedachtegoed is voor mij belangrijker dan geld. Het lijkt me heel erg om me niets te interesseren voor het lot van minderbedeelden. Uiteraard is het gelukkig geen keuze, ik ben het liefst niet arm en niet egoïstisch.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 0:52

Ik vind trouwens, net als Luce, dat je zelf verantwoordelijk bent voor welk huis je koopt. Een van de oorzaken van deze crisis is dat mensen naast hun schoenen leven. Een groter (koop)huis was de standaard, en dus wilde iedereen die standaard hooghouden. En door de HRA kon dat ook redelijk. Maar in principe kun je zo'n huis niet betalen. Dus dan kun je wel heel kwaad worden op de overheid, maar die HRA gaat eraan en dan is het echt je eigen probleem dat je dan een schuld opbouwt.

Laatst aangepast door Rood op di 14 aug 2012 - 0:59; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 0:55

Nour schreef:
Maar ik vind het ook nergens over gaan om elkaar te bekritiseren op politieke keuzes; ik denk dat de kans namelijk nihil is, dat iemand opeens van de VVD overstapt op Groen Links na een discussie op het forum. Elkaar willen overtuigen van die ene beste partij heeft volgens mij geen zin; standpunten uitwisselen kan wel interessant en leerzaam zijn, maar ik heb dat eerlijk gezegd nog nooit zonder 'gezeik' gezien op dit forum.
Maar het gaat toch ook niet om overtuigen? Iedereen heeft zijn eigen standpunten, en ik vind het heel interessant om te lezen waarom iemand tot een bepaalde keuze komt. Ik kon me zelf niet voorstellen waarom iemand VVD zou stemmen, totdat Antibes dat in een eerder topic vrij duidelijk wist over te brengen. Ik ben daar niet rechtser van geworden, maar wel wijzer. Was overigens een heel gezeikloos topic :p Het gaat mij niet per se om iemands partijkeuze, maar om iemands overweging. Het egoïsme van Mari stuit me daarin tegen de borst, maar het slachtoffergedrag van Shygirl net zo goed. Stemmen uit onwetendheid of om een statement te maken, dat vind ik inderdaad schokkend.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:04

Als het om politiek gaat, zijn de discussies altijd stevig. Als je er weinig van afweet en zomaar wat blaat, moet je gewoon je mond houden.

Gast
Gast

Bericht  June di 14 aug 2012 - 1:05

Rood schreef:Als het om politiek gaat, zijn de discussies altijd stevig. Als je er weinig van afweet en zomaar wat blaat, moet je gewoon je mond houden.

Maar dat gebeurt dus meestal niet en dat komt een discussie gewoon niet ten goede.
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:07

Hadewijch schreef:Maar dat gebeurt dus meestal niet en dat komt een discussie gewoon niet ten goede.
Gewoon negeren. Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:10

Bekritiseren als in alsnog overtuigende argumentatie willen horen als de overweging van persoon Y niet overeenkomt met wat persoon X denkt/voor staat - waarbij het me dus opvalt dat rechtse stemmers vaker worden bevraagd dan linkse stemmers. In sommige gevallen kan ik me best goed indenken dat je meer voor jezelf kiest dan de samenleving als groter geheel. Ik denk namelijk zelf dat als je pertinent tegen een bepaald gedachtegoed bent, dat die ander alles kan aandragen wat hij/zij wil, maar dat het niets uit zal maken. Iemand anders hierin beledigen, vind ik sowieso onnodig.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:12

Hadewijch schreef:
Rood schreef:Als het om politiek gaat, zijn de discussies altijd stevig. Als je er weinig van afweet en zomaar wat blaat, moet je gewoon je mond houden.

Maar dat gebeurt dus meestal niet en dat komt een discussie gewoon niet ten goede.

Ik ben het met je eens, Rood. Het is echter wel zo dat iedere randdebiel in NL boven een bepaalde leeftijd mag stemmen. Zonde! Daar zouden ze iets aan moeten doen.;-)

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:17

Nour schreef:Ik ben het met je eens, Rood. Het is echter wel zo dat iedere randdebiel in NL boven een bepaalde leeftijd mag stemmen. Zonde! Daar zouden ze iets aan moeten doen.;-)
Da's het énige punt waarop ik wel een VVD'er ben: ik ben voor elitevorming. Volgende maand stemmen! - Pagina 8 3079029344

Gast
Gast

Bericht  RYW di 14 aug 2012 - 1:18

Rood schreef:
Nour schreef:Ik ben het met je eens, Rood. Het is echter wel zo dat iedere randdebiel in NL boven een bepaalde leeftijd mag stemmen. Zonde! Daar zouden ze iets aan moeten doen.;-)
Da's het énige punt waarop ik wel een VVD'er ben: ik ben voor elitevorming. Volgende maand stemmen! - Pagina 8 3079029344

Dat je eerst een soort examen over de partijprogramma's moet doen voor je mag stemmen, een soort stembewijs halen smile
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Lavendel di 14 aug 2012 - 1:19

Rood schreef:

Hahaha daar zullen Henk en Ingrid niet blij mee zijn Wink
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 1:19

Nour schreef:Bekritiseren als in alsnog overtuigende argumentatie willen horen als de overweging van persoon Y niet overeenkomt met wat persoon X denkt/voor staat - waarbij het me dus opvalt dat rechtse stemmers vaker worden bevraagd dan linkse stemmers. In sommige gevallen kan ik me best goed indenken dat je meer voor jezelf kiest dan de samenleving als groter geheel. Ik denk namelijk zelf dat als je pertinent tegen een bepaald gedachtegoed bent, dat die ander alles kan aandragen wat hij/zij wil, maar dat het niets uit zal maken. Iemand anders hierin beledigen, vind ik sowieso onnodig.
Ikzelf vraag inderdaad eerder naar de overwegingen van rechtse stemmers dan linkse stemmers, omdat ik zelf links stem, en dus de overwegingen al begrijp. Dat is niet omdat ik in het algemeen vind dat rechts zich meer moet verdedigen dan links. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je soms meer voor jezelf kiest dan voor het grotere geheel, maar ik kan me niet voorstellen dat je álleen denkt aan jezelf, als je zelf in een bevoorrechte positie zit. Ik begrijp bijvoorbeeld wel heel goed waarom Susan vooral kijkt naar de partijprogramma's met het oog op haar zoon, maar niet hoe mensen hun eigen rijkdom willen beschermen ten koste van de minder bedeelden in de samenleving. Persoonlijk ben ik het niet eens met je een na laatste zin. Ik denk wel dat je kunt leren van elkaar, ook al ben je het volstrekt oneens. Ook al ga je niet radicaal anders stemmen, het kan je wel aan het denken zetten of elkaar beter leren begrijpen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:20

Lavendel schreef:Hahaha daar zullen Henk en Ingrid niet blij mee zijn Wink
Die geven we gewoon een enkeltje Marokko, dan leren ze nog eens wat (bv. hoe het is om je te assimileren aan gewoontes waar je niet achter staat).

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 1:21

RYW schreef:
Rood schreef:

Dat je eerst een soort examen over de partijprogramma's moet doen voor je mag stemmen, een soort stembewijs halen smile
Haha hier ben ik eigenlijk niet eens tegen laughcry Wat ondemocratisch van mij.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Lavendel di 14 aug 2012 - 1:25

Rood schreef:
Lavendel schreef:Hahaha daar zullen Henk en Ingrid niet blij mee zijn Wink
Die geven we gewoon een enkeltje Marokko, dan leren ze nog eens wat (bv. hoe het is om je te assimileren aan gewoontes waar je niet achter staat).

Goed plan Very Happy en ik ben ook wel voor een stembewijs.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover di 14 aug 2012 - 1:26

Heb ik als hardwerkende Nederlander een keer een vrije dag, zit ik binnen met dit prachtige weer om politieke discussies te voeren laughcry
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:27

Je bent een waardig burger, SG. king

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:27

SuperGrover schreef:
Nour schreef:Bekritiseren als in alsnog overtuigende argumentatie willen horen als de overweging van persoon Y niet overeenkomt met wat persoon X denkt/voor staat - waarbij het me dus opvalt dat rechtse stemmers vaker worden bevraagd dan linkse stemmers. In sommige gevallen kan ik me best goed indenken dat je meer voor jezelf kiest dan de samenleving als groter geheel. Ik denk namelijk zelf dat als je pertinent tegen een bepaald gedachtegoed bent, dat die ander alles kan aandragen wat hij/zij wil, maar dat het niets uit zal maken. Iemand anders hierin beledigen, vind ik sowieso onnodig.
Ikzelf vraag inderdaad eerder naar de overwegingen van rechtse stemmers dan linkse stemmers, omdat ik zelf links stem, en dus de overwegingen al begrijp. Dat is niet omdat ik in het algemeen vind dat rechts zich meer moet verdedigen dan links. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat je soms meer voor jezelf kiest dan voor het grotere geheel, maar ik kan me niet voorstellen dat je álleen denkt aan jezelf, als je zelf in een bevoorrechte positie zit. Ik begrijp bijvoorbeeld wel heel goed waarom Susan vooral kijkt naar de partijprogramma's met het oog op haar zoon, maar niet hoe mensen hun eigen rijkdom willen beschermen ten koste van de minder bedeelden in de samenleving. Persoonlijk ben ik het niet eens met je een na laatste zin. Ik denk wel dat je kunt leren van elkaar, ook al ben je het volstrekt oneens. Ook al ga je niet radicaal anders stemmen, het kan je wel aan het denken zetten of elkaar beter leren begrijpen.

Ik denk persoonlijk dat een substantieel deel van de stemmers, geheel niet de behoefte voelt om van elkaar te leren - dat moet wel in je karakter aanwezig zijn dat je leergierig bent ingesteld. Over het algemeen ken ik redelijk veel mensen die liever niet teveel ergens over nadenken dan wel heel bewust keuzes maken. En dat kan ook hè, bewust de keuze maken voor een partij, wat een ander niet kan bevatten; zelfs niet na 10x uitleg.

Gast
Gast

Bericht  RYW di 14 aug 2012 - 1:41

SuperGrover schreef:
RYW schreef:
Rood schreef:

Haha hier ben ik eigenlijk niet eens tegen laughcry Wat ondemocratisch van mij.

Houdt ook in dat de intelligentere medemens het beleid zal gaan bepalen, en de welwillende burgers die helaas niet de partijprogramma's volledig kunnen doorgronden ook niet hun stem kunnen laten horen in het overheidsbeleid, terwijl die mensen net zo goed burgers zijn van dit land, natuurlijk. De tegenhanger is mensen die roepen 'ik ga op Wilders stemmen want hij zegt tenminste wat we allemaal (?) denken, en al die buitenlanders moeten weg. Dus.' of mensen die zeggen 'ik ga stemmen op Emile Roemer want ik vind het zo'n leuke man'. Of mensen die zeggen 'ik stem op Wilders/Fortuyn/Brinkman want die maakt de boel tenminste een beetje levendig'. Hoe je het ook doet, het is sowieso niet goed Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Lavendel di 14 aug 2012 - 1:52

Maar beleid en plannen zijn toch wel voor iedereen begrijpelijk over te brengen lijkt me? Jip en Janneke taal?

Er is een groot verschil tussen niet kunnen en willen. Wil je geen moeite doen om de plannen voor het land te te nemen dan moet je misschien ook maar niet stemmen. Nee, ik vind het niet eens een slecht idee.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 1:59

Ik denk juist dat heel veel mensen de consequenties van bepaalde regels niet zien. Niet verder denken dan wat er geroepen wordt zeg maar. Wilders (of een ander, ik zeg maar wat) kan bijvoorbeeld heel hard roepen dat er geen geld meer moet worden gestuurd naar Griekenland. Maar de consequentie daarvan zou zijn dat A) Griekenland veel minder geld binnen krijgt, mensen daar geen werk meer kunnen vinden, de situatie zodanig verslechtert, dat weer invloed heeft op ook onze economie B) andere landen met een scheef oog gaan kijken naar Nederland als sociaal land C) Nederland ook een positie heeft in Europa en in de wereld, die je moet blijven versterken.

Gast
Gast

Bericht  Lavendel di 14 aug 2012 - 2:02

Maar onderschat je nou niet het intellect van een deel van de samenleving? Kijk dat ze het niet snappen omdat ze zich er niet een klein beetje in verdiepen oke, maar als ze dat wel zouden doen is het toch wel begrijpelijk te maken? (Of overschat ik nou?)
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 2:04

Nour schreef:Ik denk persoonlijk dat een substantieel deel van de stemmers, geheel niet de behoefte voelt om van elkaar te leren - dat moet wel in je karakter aanwezig zijn dat je leergierig bent ingesteld. Over het algemeen ken ik redelijk veel mensen die liever niet teveel ergens over nadenken dan wel heel bewust keuzes maken.
+1

Gast
Gast

Bericht  Marin di 14 aug 2012 - 2:09

Lavendel schreef:Maar onderschat je nou niet het intellect van een deel van de samenleving? Kijk dat ze het niet snappen omdat ze zich er niet een klein beetje in verdiepen oke, maar als ze dat wel zouden doen is het toch wel begrijpelijk te maken? (Of overschat ik nou?)

Zelf al zou je het in Jip en Janneke taal omschrijven, lijkt het me nog best lastig om zulke abstracte gevolgen te snappen voor sommige mensen. Daarvoor heb je al zo veel meer achtergrond kennis nodig denk ik. Zoals bijv. dat voorbeeld wat Luce gaf over Griekenland. De gevolgen zijn zo groot en abstract, dat ik me voor kan stellen dat dat niet voor iedereen behapbaar is. Bovendien filter je, zelfs in makkelijk te begrijpen uitleg, altijd de dingen die je zelf belangrijk vindt of goed begrijpt. Daarom staat Wilders bijvoorbeeld zo sterk, omdat hij kort maar krachtig dingen aangeeft. Dat spreekt mensen aan, hij lijkt ergens voor te staan. Wat daarachter allemaal speelt, is veel te abstract.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast di 14 aug 2012 - 2:11

Lavendel schreef:Maar onderschat je nou niet het intellect van een deel van de samenleving? Kijk dat ze het niet snappen omdat ze zich er niet een klein beetje in verdiepen oke, maar als ze dat wel zouden doen is het toch wel begrijpelijk te maken? (Of overschat ik nou?)

Ik denk niet dat ik het onderschat, het valt me namelijk écht op dat veel mensen die consequenties niet zien. Ik heb regelmatig discussies met verschillende mensen over politiek en dat zijn altijd dingen waar we op blijven haken. Simpelweg niet beseffen wat voor consequenties eraan hangen. Ik weet ook niet hoe het kan dat veel mensen dat niet beseffen. Wellicht heeft het voor een groot deel te maken met je er niet in verdiepen. Maar ik kom ook mensen tegen die dingen roepen, daar de consequenties niet van in zien (en een eureka moment blijken te hebben als je hardop verder denkt), maar toch zeggen dat ze zich hebben ingelezen in de partijen en weten wat voor standpunten eraan vast hangen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 8 van 12 Vorige  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: