Extra belasting op ongezond voedsel?
+19
mzcharlotte
Antibes
Pussycat
SuperGrover
TNMN
Jeanette
Snoopy
silly-one
Caro
Tiana
Roxi3
luisa
Lavendel
Rush
Atelier Madame
Tazz
jena
Minx
Bet Weter
23 plaatsers
Pagina 4 van 7
Pagina 4 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Extra belasting op ongezond voedsel?
Caro schreef:Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
En hoe ben je dan op dit forum terecht gekomen? Zomaar?
Bet Weter- Fluisteraar
- Aantal berichten : 351
Punten : 372
Registratiedatum : 21-07-11
Zoals je het nu brengt vind ik het idd wel discussiewaardig. Hoewel het afvallen ongetwijfeld niet zo simpel is als jij stelt. Gewicht lijkt me overigens ook niet van doorslaggevend belang, niet iedereen met overgewicht is ongezond.
Ik ben dus tegen aangezien ik het verantwoordelijkheid van mensen zelf vind, die hoeft de overheid niet voor mij te nemen. Meer en betere voorlichting lijkt me dan weer wel een goed idee. Ook vind ik wel dat mensen zelf meebetalen bij medische ingrepen indien er aantoonbaar sprake is van oorzaak gevolg (ongezonde leefstijd-- tot medische klachten).
Verschil met roken en alcohol vind ik liggen in de verslavende factor. Ik snap dat overheid dan eerder optreed, dmv accijns dus. Zover ik weet is chips niet verslavend.
Ik ben dus tegen aangezien ik het verantwoordelijkheid van mensen zelf vind, die hoeft de overheid niet voor mij te nemen. Meer en betere voorlichting lijkt me dan weer wel een goed idee. Ook vind ik wel dat mensen zelf meebetalen bij medische ingrepen indien er aantoonbaar sprake is van oorzaak gevolg (ongezonde leefstijd-- tot medische klachten).
Verschil met roken en alcohol vind ik liggen in de verslavende factor. Ik snap dat overheid dan eerder optreed, dmv accijns dus. Zover ik weet is chips niet verslavend.
luisa- Prater
- Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11
Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
dan heb je dus duidelijk je eigen topic ook niet goed gelezen daar word zelfs gelinkt naar dat topic.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Maar er zijn genoeg mensen die zo 1 of 2 zakken chips op een avond weg eten. Is het dan niet een soort verslaving?luisa schreef:
Rush- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11
ik snap je discussiepunt maar: mijn moeder is behoorlijk stevig om het zo maar te zeggen ze eet gezond sport 2 keer per week en zit elke avond thuis nog een half uur op de home-trainer. Wat doet zij fout? Ik vind dat je het maar heel simpel ziet terwijl het niet zo is.
Verder vind ik ook dat ongezonde producten dan duurder moeten worden groenten/fruit goedkoper. Ik word nu niet bepaald gestimuleerd om fruit te kopen omdat een bakje druiven-aardbeien 2/3 euro kosten.
Verder vind ik ook dat ongezonde producten dan duurder moeten worden groenten/fruit goedkoper. Ik word nu niet bepaald gestimuleerd om fruit te kopen omdat een bakje druiven-aardbeien 2/3 euro kosten.
Gast- Gast
Bet Weter schreef:Caro schreef:Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
En mijn naam is gekke Henkie? Volgens mij kom je in ieder geval niet heel snel op dit forum terecht. Maar goed, wat jij wil.
Caro- Ratel
- Aantal berichten : 3569
Punten : 3801
Rush schreef:Maar er zijn genoeg mensen die zo 1 of 2 zakken chips op een avond weg eten. Is het dan niet een soort verslaving?luisa schreef:
O ja dat kan ik ook wel. Maar niet avond aan avond.
Kenmerk van een verslaving is toch dat je een bepaald verlangen hebt naar meer. Dat is bij chips niet het geval. Er zit toch ook geen verslavend goedje in..
Vindt jij wel dat chips gelijk staat aan sigaretten dan?
luisa- Prater
Bet Weter schreef:Het enige dat ik zeg is:
1. dikke mensen hebben dit veelal aan zichzelf te danken, omdat ze teveel eten en te weinig bewegen. Volgens mij is dit geen omstreden punt. De meeste dikke mensen die ik ken geven dit zelf toe en als ze afvallen komt dit door dezelfde twee dingen: ze gaan meer bewegen, ze gaan gezonder eten/passen hun voedingspatroon aan. Heel simpel. Weinig aanstootgevende informatie.
2. Ik ben van mening dat tegenover een ongezonde leefstijl een hogere prijs mag staan, omdat dit hogere ziektenkosten tot gevolg heeft. Net als accijns op sigaretten en alcohol. Eén sigaretje is immers ook niet gevaarlijk, net als één glaasje wijn per dag, toch betaal je hier extra voor. Zo zou je ook een extra prijs kunnen leggen op chips/snoep/vet eten.
Vind je niet dat je alles over 1 kam aan het scheren bent.
Tuurlijk heb ik mijn overgewicht deels aan mij zelf te danken, mijn eetpatroon is niet altijd goed geweest en ik zou meer kunnen bewegen.
MAAR, mijn eetpatroon is slecht geweest doordat ik periodes erg ongelukkig ben geweest en vroeger veel gepest. En ik kan niet zoveel bewegen als ik wil omdat ik al jaren kamp met een ontsteking in m'n voet.
Overigens ben ik in het afgelopen jaar maar 2 x bij de huisarts geweest, voor een verkoudheid en een allergische reactie. Heeft vrij weinig met overgewicht te maken dacht ik zo. Sterker nog ik ben nog nooit bij een arts geweest voor iets dat in verband stond met m'n gewicht.
Snoopy- Prater
- Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10
Ja, ik heb even gekeken wat voor topic het dan was, maar ik heb gewoon dit topic geopend zonder daarvan af te weten. Ben ook niet bezig mensen moedwillig persoonlijk aan te vallen ofzo. Heb geen idee wie hier worstelen met hun gewicht enzo, of wat voor persoonlijke verhalen daarover op dit forum staan... Ik wil gewoon een discussie voeren over dit onderwerp... dacht eigenlijk dat daar een forum voor was bedoeld.Fairytale schreef:Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
dan heb je dus duidelijk je eigen topic ook niet goed gelezen daar word zelfs gelinkt naar dat topic.
Bet Weter- Fluisteraar
En toch en toch en toch....*bergt zich alvast*...vind ik het krom dat men hier met z'n allen verkondigt dat dikke mensen écht niet zo dik worden door teveel eten en aan komen zetten van allerlei voorbeelden van mensen die sporten, gezond eten en toch dik zijn. Dat is écht misschien 3% van de mensen met overgewicht hoor. Bij mezelf werkt het ook zo...als ik teveel naarbinnen werk zie ik dat meteen op de weegschaal...*zit trouwens nu aan de toblerone*...en dan moet ik de dag erna minderen.
Ik vind bovendien dat Bet Weter niemand beledigt persoonlijk, in tegenstelling tot Francaise die vrijwel meteen 'idioot' roept, 'hersenloze' en weet ik allemaal wat. Iedereen heeft recht op een mening, ook als die niet de jouwe is.
Ik vind bovendien dat Bet Weter niemand beledigt persoonlijk, in tegenstelling tot Francaise die vrijwel meteen 'idioot' roept, 'hersenloze' en weet ik allemaal wat. Iedereen heeft recht op een mening, ook als die niet de jouwe is.
Gast- Gast
Bet Weter schreef:Ja, ik heb even gekeken wat voor topic het dan was, maar ik heb gewoon dit topic geopend zonder daarvan af te weten. Ben ook niet bezig mensen moedwillig persoonlijk aan te vallen ofzo. Heb geen idee wie hier worstelen met hun gewicht enzo, of wat voor persoonlijke verhalen daarover op dit forum staan... Ik wil gewoon een discussie voeren over dit onderwerp... dacht eigenlijk dat daar een forum voor was bedoeld.Fairytale schreef:Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
Eigenlijk ben ik h et hier wel mee eens. Ook betweter heeft niet alles lekker geformuleerd, maar ook niet iemand aangevallen. Een goede discussie over dit onderwerp moet toch mogelijk zijn?
luisa- Prater
mozzarella schreef:En toch en toch en toch....*bergt zich alvast*...vind ik het krom dat men hier met z'n allen verkondigt dat dikke mensen écht niet zo dik worden door teveel eten en aan komen zetten van allerlei voorbeelden van mensen die sporten, gezond eten en toch dik zijn. Dat is écht misschien 3% van de mensen met overgewicht hoor. Bij mezelf werkt het ook zo...als ik teveel naarbinnen werk zie ik dat meteen op de weegschaal...*zit trouwens nu aan de toblerone*...en dan moet ik de dag erna minderen.
Mijn redelijke zelf vindt de weg weer naar boven en volgens mij heb ik ook nergens verklaart dat mensen niet dik worden van vet/ teveel eten. Dat is ook echt niet zo. Wat dat betreft heeft ze gelijk. Ik vind gewoon dat de manier waarop ze het zegt, niet erg doordacht is en te krom. De redenaties die ze heeft zijn naar mijn inzien te kortzichtig.
Maar dat dit een hot issue is, blijkt ook uit de discussies die momenteel gaande zijn in de politiek én de voedselverwerkende industrie. Die vakbladen lees ik ook voor mijn werk, en het is momenteel gewoon een hot item. Dat valt niet te ontkennen...
Laatst aangepast door Caro op do 21 jul 2011 - 3:13; in totaal 1 keer bewerkt
Caro- Ratel
Het lijkt wel alsof chips op mij wel een verslavende werking hebben. Als ik 1 chipje neem kan ik niet meer stoppen... en als ik door de supermarkt loop dan heb ik soms een heel gevecht in mijn hoofd. Ik wil dan eigenlijk geen chips pakken, maar doe het toch...
Bet Weter- Fluisteraar
Bet Weter schreef:Het lijkt wel alsof chips op mij wel een verslavende werking hebben. Als ik 1 chipje neem kan ik niet meer stoppen... en als ik door de supermarkt loop dan heb ik soms een heel gevecht in mijn hoofd. Ik wil dan eigenlijk geen chips pakken, maar doe het toch...
Dat is ook zo. Als je aan chips beging moet het op. Er zit een stofje in waardoor je door blijft eten.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Nee, niet avond aan avond? Ik ken meerdere mensen die dat wel doen of deden. Niet een glas drinken en een koekje (wat bij sommige overigens een hele rol/pak wordt) maar een glas drinken en een zak chips. Bij veel mensen moet de zak gewoon leeg.luisa schreef:Rush schreef:Maar er zijn genoeg mensen die zo 1 of 2 zakken chips op een avond weg eten. Is het dan niet een soort verslaving?luisa schreef:
O ja dat kan ik ook wel. Maar niet avond aan avond.
Kenmerk van een verslaving is toch dat je een bepaald verlangen hebt naar meer. Dat is bij chips niet het geval. Er zit toch ook geen verslavend goedje in..
Vindt jij wel dat chips gelijk staat aan sigaretten dan?
En ik weet niet of je chips en sigaretten kan vergelijken. Sigaretten zijn per definitie gewoon slecht, ook als je er 1 neemt.
Rush- Lady Post-a-lot
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
Bet Weter- Fluisteraar
Toets maar eens: Yes en Forum in, dan kom je hier terecht. Ik kon me van een paar jaar terug herinneren dat daar een levendig forum was, en ik moest mijn verhaal even kwijt over gisterenavond, maar ik wil er geen big deal van maken bij mijn vriendinnen, vandaar dat ik het forum wilde terugvinden en zag dat er nu een nieuw forum voor in de plaats is gekomen.Caro schreef:Bet Weter schreef:Caro schreef:Bet Weter schreef:Fairytale, ik weet niet over welk topic je het hebt... Ik lees verder niet mee op het forum. Vond dit gewoon een interessant discussiepunt, omdat ik laatst een artikel las over dat ze deze belasting nu willen invoeren in Denemarken. De helft van de mensen in Nederland is ook voor deze tax. Helemaal nu in de recessie zou ik het geen heel rare maatregel vinden.
En mijn naam is gekke Henkie? Volgens mij kom je in ieder geval niet heel snel op dit forum terecht. Maar goed, wat jij wil.
Zo duidelijk genoeg?
Bet Weter- Fluisteraar
Wow ik wil niet weten wat jij eet dan als je al 5 euro p.p. kwijt bent voor een gezonde maaltijd. Daar kan ik met gemak een maaltijd voor 2 personen van koken. Bij de frituur ben ik echt wel duurder uit dan wanneer ik zelf iets gezonds in elkaar draai.Bet Weter schreef:Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
Gast- Gast
Ja hoor. Dat is duidelijk!
Ik was ook écht in een extreem slechte bui een uur geleden dus het kán zijn dat ik her en der íetsje overdreven heb
Ik was ook écht in een extreem slechte bui een uur geleden dus het kán zijn dat ik her en der íetsje overdreven heb
Caro- Ratel
Als ik bijvoorbeeld een bloemkool koop is dat al 2 euro, dan maak ik er een sausje bij met maizena, nootmuskaat en doe ik er bijvoorbeeld nog een vers kruid door, zoals bieslook = 2 euro, dan nog iets van aardappelen en vlees. Tja dan gaat het snel hoor. Ik eet ook niet van dat kiloknaller vlees bijvoorbeeld. Ik eet vaak alleen en er zou dan best nóg iemand van kunnen eten, maar vaak moet ik ook eten weggooien, omdat ik wel vers wil eten, dus niet uit zakjes, maar vaak voor mezelf alleen kook.Vergeet-me-nietje schreef:Wow ik wil niet weten wat jij eet dan als je al 5 euro p.p. kwijt bent voor een gezonde maaltijd. Daar kan ik met gemak een maaltijd voor 2 personen van koken. Bij de frituur ben ik echt wel duurder uit dan wanneer ik zelf iets gezonds in elkaar draai.Bet Weter schreef:Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
In de supermarkt ben ik standaard wel een euro of 7 kwijt voor het avondeten, terwijl ik bij de snackbar voor een euro of 3 wel klaar ben...
Bet Weter- Fluisteraar
Niet iedereen eet elke avond samen met iemand anders.Vergeet-me-nietje schreef:Wow ik wil niet weten wat jij eet dan als je al 5 euro p.p. kwijt bent voor een gezonde maaltijd. Daar kan ik met gemak een maaltijd voor 2 personen van koken. Bij de frituur ben ik echt wel duurder uit dan wanneer ik zelf iets gezonds in elkaar draai.Bet Weter schreef:Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
Bet Weter- Fluisteraar
Die bloemkool eet je 2 dagen van, dan kost het je nog maar 1 euro per dag. Maizena en nootmuskaat kun je verwaarlozen qua prijs per sausje, bieslook is misschien wel 2 euro, maar je gooit geen heel plantje door 1 maaltijd, dus ook dat moet je niet volledig rekenen. Iets van aardappelen kost je misschien 50 cent als je een hele grote eter bent, dan heb je nog 2,50 over voor een stuk vlees als je aan die 5 euro wil komen. Duur stukje vlees...Bet Weter schreef:Als ik bijvoorbeeld een bloemkool koop is dat al 2 euro, dan maak ik er een sausje bij met maizena, nootmuskaat en doe ik er bijvoorbeeld nog een vers kruid door, zoals bieslook = 2 euro, dan nog iets van aardappelen en vlees. Tja dan gaat het snel hoor. Ik eet ook niet van dat kiloknaller vlees bijvoorbeeld. Ik eet vaak alleen en er zou dan best nóg iemand van kunnen eten, maar vaak moet ik ook eten weggooien, omdat ik wel vers wil eten, dus niet uit zakjes, maar vaak voor mezelf alleen kook.Vergeet-me-nietje schreef:Wow ik wil niet weten wat jij eet dan als je al 5 euro p.p. kwijt bent voor een gezonde maaltijd. Daar kan ik met gemak een maaltijd voor 2 personen van koken. Bij de frituur ben ik echt wel duurder uit dan wanneer ik zelf iets gezonds in elkaar draai.Bet Weter schreef:Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
In de supermarkt ben ik standaard wel een euro of 7 kwijt voor het avondeten, terwijl ik bij de snackbar voor een euro of 3 wel klaar ben...
Gast- Gast
Lang leve de koelkast/vriezer!
Rush- Lady Post-a-lot
Nee natuurlijk niet, maar er zijn genoeg groenten die je gewoon in een portie voor 1 persoon kunt kopen. Daarnaast hóef je niet per se een sausje te maken voor over je groenten en hóef je geen verse kruiden te gebruiken. Als ik een tartaartje met sperzieboontjes (in het juiste seizoen) en wat gebakken of gekookte aardappels eet, ben ik daar echt geen 5 euro voor kwijt, ook niet als ik in m'n eentje eet.Bet Weter schreef:Niet iedereen eet elke avond samen met iemand anders.Vergeet-me-nietje schreef:Wow ik wil niet weten wat jij eet dan als je al 5 euro p.p. kwijt bent voor een gezonde maaltijd. Daar kan ik met gemak een maaltijd voor 2 personen van koken. Bij de frituur ben ik echt wel duurder uit dan wanneer ik zelf iets gezonds in elkaar draai.Bet Weter schreef:Ik ben het er trouwens wel mee eens dat fruit en groenten goedkoper moeten worden. Voor een gezonde maaltijd betaal je toch al snel een euro of 5 p.p. terwijl je bij de patatzaak voor 1,50 een enorme berg patat kan kopen en voor 2euro meer heb je er een hamburger bij...
Gast- Gast
Dat hebben aardbeien ook op mij hoor, beetje suiker eroverheen strooien en smullen maar!Bet Weter schreef:Het lijkt wel alsof chips op mij wel een verslavende werking hebben. Als ik 1 chipje neem kan ik niet meer stoppen... en als ik door de supermarkt loop dan heb ik soms een heel gevecht in mijn hoofd. Ik wil dan eigenlijk geen chips pakken, maar doe het toch...
Atelier Madame- Ratel
- Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10
Pagina 4 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Soortgelijke onderwerpen
» extra werken - belasting?
» Weinig sex in een relatie ongezond?
» Van nature gezond of ongezond?
» Dik zijn is niet per sé ongezond
» Onderzoek zegt: melk is ongezond
» Weinig sex in een relatie ongezond?