Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wajong uitkering

+27
JoyceVL
TukTuk
Melis_je
Pien
Kqip
silly-one
Susan
Paper Crown
Baby
_Lacey_
luisa
Jeanette
bolus26
Possom
papilon
Verde
Sjaantje
SuperGrover
TGR
Feline
Antibes
Fearie
Sugarfall
Guusje
Atelier Madame
Polly
luenca
31 plaatsers

Pagina 6 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Wajong uitkering - Pagina 6 Empty Re: Wajong uitkering

Bericht  Kqip ma 13 jun 2011 - 23:16

Ik ken 2 mensen met een Wajong en bij 1 daarvan heb ik mijn twijfels. Hij is een collega, die het heel makkelijk vindt allemaal en als hij geen zin heeft om te werken werkt hij niet want hij krijgt toch wel zijn uitkering. In de tussentijd zit hij wel dagelijks te klagen dat hij vindt dat hij te weinig salaris krijgt en dat er teveel loonheffing ingehouden wordt. Van mij mogen ze voor zulke personen de Wajong afschaffen..
Kqip
Kqip
Prater
Prater

Aantal berichten : 938
Punten : 962
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  SuperGrover ma 13 jun 2011 - 23:17

Hmm, typisch. Het ging zo lang goed in dit topic, met bijdragen van mensen die het in meer of mindere mate eens zijn met Noa, ondanks de gevoeligheid van dit onderwerp. Maar Jada, berichtjes zoals de jouwe zijn gewoon kansloos, daarover valt niet te discussiëren, omdat het slechts gebaseerd is op enkele van jouw kennissen en vooroordelen. Spijtig, maakt dit topic minder leuk.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  luisa ma 13 jun 2011 - 23:26

Atelier Madame schreef:
luisa schreef:Maar gaat de Wajong niet op de schop of zijn dit alleen nog maar ideeen?

Eerlijk gezegd denk ik dat in NL het sociale stelsel behoorlijk doorgeschoten is. Ontstaan als vangnet en daar ben ik het helemaal mee eens, helaas krijg ik echter de indruk dat veel mensen die een uitkering ontvangen (niet specifiek wajong) hier misbruik van maken of gezien inkomen geen stimulans hebben om werk te zoeken.

Klopt helemaal.. en ik denk zeker ook als mensen kinderen hebben die nog klein zijn ze het snel wel best vinden.. welke moeder wil nou immers niet zoveel mogelijk tijd met de kinderen doorbrengen? Allerlei potjes uit de gemeente nog ter verdere ondersteuning etc. Natuurlijk is het geen vetpot, maar slecht kan je het ook niet noemen. Mensen in de schuldsanering hebben het imo het slechts (das volgens mij ook écht de enige groep met recht op de voedselbank).

Maar voor de rest wijkt mijn reactie een beetje af van de strekking van dit topic :P

Maar laten we eerlijk zijn, mensen zitten niet voor niks in de schuldsanering en na 3 jaar afzien ben je wel mooi van je schulden af. Dit vind ik overigens wel goed hoor, iedereeen heeft recht op een 2e kans.
Wat betreft uitkeringen, ik denk dat er juist zo gemakkelijk over gedacht wordt omdat de bedragen relatief hoog liggen. En ik snap werkerlijk waar niet waarom iemand een Wajong krijgt als ze studeren. Lijkt me logisch dat je pas Wajong kan krijgen als je recht op stufi vervalt, dan kunnen deze mensen ook gewoon langer over studie doen maar zonder dubbele uitkering.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Bericht  Gast ma 13 jun 2011 - 23:31

Een klein deel Wajong tijdens een studie kan ik nog wel begrijpen. De meeste studenten werken echter ook naast hun studie. Maar niet zo veel als nu inderdaad.. Dan leen je maar wat meer.

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 13 jun 2011 - 23:31

Misschien kun je studeren met een Wajong omdat het niet gezegd is dat je eeuwig een Wajong blijft houden, om in de toekomst wel je kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Andere studenten kunnen er een baantje naast nemen omdat ze anders niet rond kunnen komen, misschien dat die Wajong je studiefinanciering aanvult als je niet in staat bent om dat te doen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  luisa ma 13 jun 2011 - 23:37

Overigens snap ik Jada wel. Tuurlijk is het heel zwart wit bekeken en geldt dit lang niet voor iedereen. Maar helaas 'ken' ik ook genoeg mensen die misbruik maken van ons uitkeringsysteem en idd lekker op vakantie (zelfs huis kopen in buitenland) van het geld waar door anderen hard voor gewerkt wordt. Dit lijkt me toch niet de bedoeling, maar kan helaas allemaal en komt dus echt wel veel voor.

Ik hoop echter wel dat dit nog altijd uitzonderingen zijn, de meeste mensen zullen idd niet blij zijn met het feit dat ze een uitkering hebben.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  luisa ma 13 jun 2011 - 23:38

James schreef:Een klein deel Wajong tijdens een studie kan ik nog wel begrijpen. De meeste studenten werken echter ook naast hun studie. Maar niet zo veel als nu inderdaad.. Dan leen je maar wat meer.

Ja, hier ben ik het mee eens.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Sjaantje ma 13 jun 2011 - 23:57

Jada schreef:Alleen in dit topic zijn er al 10 met een Wajong!!!
Ergens is het ook wel 'logisch' dat er hier relatief veel mensen reageren met een wajong, enerzijds omdat zij zich geroepen voelen om te reageren en veel van de andere bijna 1500 forum-leden niet, anderzijds omdat omdat veel wajong'ers vanwege hun beperkingen veel thuis zijn en dus júist hun vermaak zoeken op internet.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik erger me eraan dat er mensen zijn die schandalig misbruik maken van de goedheid van de overheid en ik probeer ook niet te generaliseren...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  SuperGrover di 14 jun 2011 - 0:01

luisa schreef:Overigens snap ik Jada wel. Tuurlijk is het heel zwart wit bekeken en geldt dit lang niet voor iedereen. Maar helaas 'ken' ik ook genoeg mensen die misbruik maken van ons uitkeringsysteem en idd lekker op vakantie (zelfs huis kopen in buitenland) van het geld waar door anderen hard voor gewerkt wordt. Dit lijkt me toch niet de bedoeling, maar kan helaas allemaal en komt dus echt wel veel voor.

Ik hoop echter wel dat dit nog altijd uitzonderingen zijn, de meeste mensen zullen idd niet blij zijn met het feit dat ze een uitkering hebben.
Het verschil zit hem in hoe jij het brengt. Jouw berichtjes hebben nuance, die van Jada niet. Want weet je, niemand hier keurt fraude met uitkeringen goed. Maar als het afkeuren van fraudeurs gelijkgesteld wordt met het afkeuren van iedereen met een Wajong-uitkering, dan wordt het een ander verhaal.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 0:11

SuperGrover schreef:
luisa schreef:Overigens snap ik Jada wel. Tuurlijk is het heel zwart wit bekeken en geldt dit lang niet voor iedereen. Maar helaas 'ken' ik ook genoeg mensen die misbruik maken van ons uitkeringsysteem en idd lekker op vakantie (zelfs huis kopen in buitenland) van het geld waar door anderen hard voor gewerkt wordt. Dit lijkt me toch niet de bedoeling, maar kan helaas allemaal en komt dus echt wel veel voor.

Het verschil zit hem in hoe jij het brengt. Jouw berichtjes hebben nuance, die van Jada niet. Want weet je, niemand hier keurt fraude met uitkeringen goed. Maar als het afkeuren van fraudeurs gelijkgesteld wordt met het afkeuren van iedereen met een Wajong-uitkering, dan wordt het een ander verhaal.
Dit dus... ik voel me bijna schuldig als ik hier weer een reactie plaats in dit topic... Embarassed
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  SuperGrover di 14 jun 2011 - 0:24

Niet doen Sjaantje! De Wajong is er niet voor niets, en gelukkig zien de meeste mensen dat ook wel in. Fraudeurs en profiteurs maken dat uitkeringen een hele slechte naam hebben gekregen, maar we moeten niet vergeten dat de Wajong in het leven is geroepen met een reden. Jij hebt er recht op, dus daar moet je je niet voor schamen!
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 0:38

Nou ja, ik probeer mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij door vrijwilligerswerk te doen, datgene waar beroepskrachten vaak geen tijd voor hebben (bejaardenzorg, psychiatrie, gehandicaptenzorg, kinderopvang) maar door opmerkingen van sommige mensen (zoals Jada) krijg ik toch het gevoel dat ik me aanstel en maar gewoon in de maatschappij zou moeten meedraaien, koste wat kost...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 0:41

Sjaantje schreef:Nou ja, ik probeer mijn steentje bij te dragen aan de maatschappij door vrijwilligerswerk te doen, datgene waar beroepskrachten vaak geen tijd voor hebben (bejaardenzorg, psychiatrie, gehandicaptenzorg, kinderopvang) maar door opmerkingen van sommige mensen (zoals Jada) krijg ik toch het gevoel dat ik me aanstel en maar gewoon in de maatschappij zou moeten meedraaien, koste wat kost...

wat heb je dan dat je niet kan werken?

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 0:55

Jada schreef:wat heb je dan dat je niet kan werken?
Ik heb reuma in behoorlijk ernstige mate, zo ongeveer ál mijn gewrichten zijn in meerdere of minder mate aangetast. Hierdoor kan ik een aantal dingen wel, maar de meeste dingen kan ik niet. Binnenshuis kan ik lopen, buitenshuis heb ik mijn rolstoel nodig. Ik heb een periode gewerkt als administratief medewerkster (aangezien uit de beroepenkeuzetest bleek dat secretarieel / administratief zo ongeveer het enige werk is dat voor mij geschikt is) voor 10uur per week maar zelfs met de nodige aanpassingen bleek dit teveel voor mij, ik kreeg peesontstekingen in mijn handen waarvoor ik enkele keren geopereerd moest worden.
Toen was voor mij de keuze of ik mijn lijf versneld kapot wilde maken zodat ik binnen enkele jaren mijn handen helemaal nooit meer fatsoenlijk kon gebruiken, óf dat ik voor mezelf zou kiezen en mijn dagen zou gaan vullen met vrijwilligerswerk, waarbij het makkelijker is om aan te geven wat ik wel en niet zou kunnen.
Bijvoorbeeld: ik doe vrijwilligerswerk op een kinderdagverblijf. Normaal gesproken worden daar vrijwilligers aangenomen voor het schillen van het fruit, tafel dekken, en na het eten opruimen en afwassen, en andere kleine huishoudelijke klusjes. Dit kan ik allemaal niet. Nu ben ik bij een kdv terecht gekomen waar men zegt: 'Sjaan, ga jij maar lekker met de kids aan tafel zitten kleuren/voorlezen/enz zodat wij onze handen vrij hebben voor de afwas e.d.' Zij zullen mij nooit aannemen als pedagogisch medewerkster omdat het voor hen niet rendabel is. Immers, ik ben maar enkele uren per week beschikbaar en er zal toch iemand naast mij moeten worden aangenomen om aan te vullen wat ik niet kan. Als leidster worden er namelijk andere dingen van mij verwacht dan nu.
Overigens ben ik na die paar uren per week behoorlijk kapot en bestaat de rest van mijn dag dan ook uit uitrusten en nietsdoen (met het forum als welkome afleiding wanneer ik thuis ben)

Ok, dit klinkt alsof ik me heel erg zit te verdedigen nu, maar mijn intentie is je te laten zien dat het niet altijd zo zwart/wit is als men denkt...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan di 14 jun 2011 - 1:03

Sjaan hug
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Atelier Madame di 14 jun 2011 - 1:05

Ik vind het heel goed dat jij nog je steentje zo bijdraagt sjaan! smile cheers

Het lastige is gewoon dat mensen met een beperking hier niet voor kiezen. Er is gewoonweg een vangnet om deze mensen ook een inkomen te garanderen. Het is dan alleen heel erg lastig als je in je omgeving mensen ziet met een vorm van uitkering (het zij wajong het zij wwb het wij bijstand het zij wao) die wel gewoon zouden kunnen werken maar simpelweg niet willen, of er niet meer moeite voor doen. Ik denk ook niet dat het voor mensen in te beelden is hoe het is om met een beperking te leven en niet te kunnen... ik zou het iig niet weten want ik ben *afklopt* volledig gezond en kan gewoon werken.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 1:06

Dankjewel meiden... ik zit niet te wachten op schouderklopjes ofzo, maar het doet me wel goed om te lezen dat niet iedereen zo zwart/wit denkt...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 1:14

Sjaantje schreef:Dankjewel meiden... ik zit niet te wachten op schouderklopjes ofzo, maar het doet me wel goed om te lezen dat niet iedereen zo zwart/wit denkt...

Wat een ellende! Dat gun je helemaal niemand!
Helaas ben dan een van degenen die het echt nodig hebben en wel willen werken, maar het gewoonweg niet kunnen! Zo klote voor je!
hug

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 2:53

Dankje, Jada smile En inderdaad, ik baal als een stekker dat ik niet kan werken. Zéker nu ik gezien heb hoe leuk het werk in de kinderopvang is en dat dat véél beter bij me past dan administratief / secretarieel werk, wat ik toentertijd dus 'noodgedwongen' heb moeten kiezen.
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 4:27

Jada schreef:Volgens mij krijg je ook heel makkelijk een Wajong.

Alleen in dit topic zijn er al 10 met een Wajong!!!

En iedereen hier kent ook wel iemand met een Wajong. Wil niet weten wat dit per jaar kost!

En ik me maar kapot werken ervoor. In mei, toen ik m'n vakantiegeld kreeg + m'n gewone salaris, ging er gewoon 2500 euro loonheffing af! Dan denk ik: hup, weer 3 Wajonguitkeringen die ik betaald heb en waarvan die niet-solliciteerders sigaretten, reisjes en kleren van kopen.

Ik zou me anders liever kapot willen werken hoor. Lekker zwart/wit.

Gast
Gast

Bericht  Pien di 14 jun 2011 - 4:37

Gadverdarrie Jada, wat een vreselijke reactie heb jij gegeven zeg!!

Mijn man heeft vroeger een wajong- uitkering gehad maar is na een heel integratie proces wel weer aan het werk gegaan, eerst voor 40 uur, toen 32 uur en nu sinds bijna 1 jaar 24 uur. Hij heeft het geluk dat als hij het lichamelijk niet meer aan kan hij terug kan vallen op de Wajong uitkering, maar 1 ding kan ik je verzekeren, dat doet hij pas tot hij er letterlijk bij neer valt... Want denk je nou echt dat hij (29 jaar) blij is dat hij niet meer fulltime kan werken? Hij hoort in zijn ogen kostwinnaar te zijn, hij hoort in zijn ogen het meeste salaris in te brengen, hij hoort mij minder te laten werken zodat ik de zorg voor ons dochtertje op me kan nemen, maar niets is minder waar. Ik moet gewoon fulltime blijven werken, mijn salaris mag niet wegvallen of minder worden omdat we anders gewoon niet rond kunnen komen. Denk je dat dat voor een vrouw makkelijk is?
En dan jij, die zo'n vreselijk ontactische reactie geeft, ga je ogen de kop uitschamen, wat ben jij egoistisch zeg!!

Pien
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Melis_je di 14 jun 2011 - 5:07

Jada schreef:Volgens mij krijg je ook heel makkelijk een Wajong.

Alleen in dit topic zijn er al 10 met een Wajong!!!
En dat allemaal binnen deze voor de bevolking representatieve groep forummers die de behoefte heeft hier te reageren.
Nee, natuurlijk niet. Dit topic zal veel vaker geopend en beantwoord worden door forummers die te maken hebben met het onderwerp.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 5:29

SuperGrover schreef:

Het punt is dat ons uitkeringsstelsel teveel toe laat, het is niet allemaal fraude. Kijk iemand met een uitkering en vervolgens wel zwart bijklussen lijkt me duidelijk dat het hier om fraude gaat en is ook duidelijk niet goed te praten en ongewenst gedrag. Echter zijn er ook mensen met een uitkering die gedurende het jaar veel in buitenland verblijven en wel gewoon hun uitkering genieten.Dit kunnen ze dan veroorloven omdat ze in landen verblijven waar het levensonderhoud gewoon een stuk lager ligt dan in NL. Dit is vaak gewoon binnen het wettelijk kader en dus geen fraude, maar ik vind dit toch te gek voor woorden hoor, want hoe je het ook went of keert het betekent wel dat deze 'vakanties' gefinancieerd worden door de maatschappij. We hebben het dan ook allang niet meer over uitkering als vangnet.

En Sjaantje, het lijkt me duidelijk dat jij je niet aangesproken moet voelen. Ik heb wel eens eerder over jouw situatie gelezen en vind het erg knap dat je nog zoveel inzet aan vrijwilligerswerk.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Susan di 14 jun 2011 - 5:36

Daar kan ik nou niet mee zitten, als je niet in staat bent om te werken maar wel om op vakantie te gaan en je kunt je dat veroorloven van het geld waar je gewoon recht op hebt dan vind ik dat prima. Ik vind niet dat als je niet kunt werken, je bij wijze van soort boetedoening een leven moet leiden met zo weinig mogelijk leuke dingen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 5:43

Susan schreef:Daar kan ik nou niet mee zitten, als je niet in staat bent om te werken maar wel om op vakantie te gaan en je kunt je dat veroorloven van het geld waar je gewoon recht op hebt dan vind ik dat prima. Ik vind niet dat als je niet kunt werken, je bij wijze van soort boetedoening een leven moet leiden met zo weinig mogelijk leuke dingen.

+1

Ik kan me wel ergens voorstellen dat mensen die een uitkering krijgen.. (ww in dit geval) moeilijker een baan accepteren. En dan gezien het loon. Als ik kijk naar mijn ex schoonvader. Hij is een tijd lang afgekeurd geweest, weer opnieuw goedgekeurd en dus in de ww terecht gekomen. Druk op zoek naar een baan, en buiten het feit dat hij of te oud was of te onervaren, was het start loon veel lager dan de hoogte van zijn uitkering.
Ik snap dan best dat je je wel even de tijd neemt om verder te zoeken.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 6 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: