Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wajong uitkering

+27
JoyceVL
TukTuk
Melis_je
Pien
Kqip
silly-one
Susan
Paper Crown
Baby
_Lacey_
luisa
Jeanette
bolus26
Possom
papilon
Verde
Sjaantje
SuperGrover
TGR
Feline
Antibes
Fearie
Sugarfall
Guusje
Atelier Madame
Polly
luenca
31 plaatsers

Pagina 2 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Wajong uitkering - Pagina 2 Empty Re: Wajong uitkering

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 2:48

shygirl87 schreef:1200 euro vakantiegeld????!! hoe oud zijn ze? ik krijg maar 700 euro! en elk jaar 350 euro extra. ik heb geen auto maar wel een redelijk hoge huur, gelukkig niet al teveel vaste lasten. toen ik nog werkte kon ik bijna elke dag wel winkelen, nu ook wel regelmatig maar wel voor minder geld. en ze studeren? wist niet eens dat je dan recht had op een wajong...toen kreeg ik gewoon studiefinanciering alleen. als je niet kan werken kan je ook niet studeren lijkt me, studeren kan ik ook niet, maar ik ga het weer proberen!! voor de zoveelste keer....nu wel onder begeleiding.
700+350-1050, komt aardig in de richting. En ja, je kunt gewoon studeren en dan behoud je de uitkering...

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  luenca za 11 jun 2011 - 2:49

_Leaf_ schreef:Een Wajong uitkering, dan krijg je toch om en nabij de 900 euro? Als je thuiswoont, dan is dat wel lekker ja. Dat zie ik bij een vriendin van mij. Zij koopt zo even een puppy van 500 euro.

Maar als je vaste lasten hebt, is het echt helemaal niks. Een huis huren kan echt alleen bij de woningbouw, niet particulier (werk zelf bij een particuliere woningbemiddelaar, dus weet waar ik het over heb) en je wordt dus ook best wel beperkt.

Wat ik wel echt stom vind, is dat je dan ook nog gewoon vakantiegeld krijgt als thuiswonende wajong-er. Gewoon nog een keer 600 euro!!

ik krijg een kleine 1000 euro. mijn zus kreeg toen ze nog thuiswoonde, vanaf 18, 485! nu woont ze intern en krijgt ze rond de 6-700 euro geloof ik..maar daar betaald ze dus ook een beetje huur van en zorgverzekering. ja ze heeft nu wel veel geld maar ze spendeert t niet omdat ze gewoonweg niet weet hoe ze met geld om moet gaan

idd particulier huren kan ik ook niet...huis kopen ook niet...terwijl dat zo oneerlijk is, ik heb een vast inkomen, ook al is het een uitkering. en je hypotheek word aangepast aan je inkomen dacht ik toch. maarja, heb het hier voorlopig wel goed en wacht lekker op n huisje via de woningbouw...
luenca
luenca
Prater
Prater

Aantal berichten : 1134
Punten : 1458
Registratiedatum : 01-01-11

Bericht  luenca za 11 jun 2011 - 2:50

Noa schreef:
shygirl87 schreef:1200 euro vakantiegeld????!! hoe oud zijn ze? ik krijg maar 700 euro! en elk jaar 350 euro extra. ik heb geen auto maar wel een redelijk hoge huur, gelukkig niet al teveel vaste lasten. toen ik nog werkte kon ik bijna elke dag wel winkelen, nu ook wel regelmatig maar wel voor minder geld. en ze studeren? wist niet eens dat je dan recht had op een wajong...toen kreeg ik gewoon studiefinanciering alleen. als je niet kan werken kan je ook niet studeren lijkt me, studeren kan ik ook niet, maar ik ga het weer proberen!! voor de zoveelste keer....nu wel onder begeleiding.
700+350-1050, komt aardig in de richting. En ja, je kunt gewoon studeren en dan behoud je de uitkering...

die 350 krijgt iedereen met een uitkering zoals wajong.

krijgen ze dan uitkering EN stufi?
luenca
luenca
Prater
Prater

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 2:52

De hoogte van een wajong is afhankelijk van de mate van arbeidsongeschiktheid:

http://www.uwv.nl/owajong/wajong-uitkering/heropening/hoe_hoog/index.aspx

Gast
Gast

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 2:55

Begrijp ik t nou goed dat als je gewoon een baan hebt mensen nog steeds Wajong uitkering krijgen? Dat komt dus bovenop hun salaris?

Gast
Gast

Ja je krijgt beide.

Zo kende ik ook iemand, WaJong & Stufi & vol lenen. Aangezien ze de instelling had dat ze nooit zou kunnen werken en dus de lening nooit terug zou hoeven/kunnen betalen...

Gast
Gast

shygirl87 schreef:
_Leaf_ schreef:Een Wajong uitkering, dan krijg je toch om en nabij de 900 euro? Als je thuiswoont, dan is dat wel lekker ja. Dat zie ik bij een vriendin van mij. Zij koopt zo even een puppy van 500 euro.

Maar als je vaste lasten hebt, is het echt helemaal niks. Een huis huren kan echt alleen bij de woningbouw, niet particulier (werk zelf bij een particuliere woningbemiddelaar, dus weet waar ik het over heb) en je wordt dus ook best wel beperkt.

Wat ik wel echt stom vind, is dat je dan ook nog gewoon vakantiegeld krijgt als thuiswonende wajong-er. Gewoon nog een keer 600 euro!!

ik krijg een kleine 1000 euro. mijn zus kreeg toen ze nog thuiswoonde, vanaf 18, 485! nu woont ze intern en krijgt ze rond de 6-700 euro geloof ik..maar daar betaald ze dus ook een beetje huur van en zorgverzekering. ja ze heeft nu wel veel geld maar ze spendeert t niet omdat ze gewoonweg niet weet hoe ze met geld om moet gaan

idd particulier huren kan ik ook niet...huis kopen ook niet...terwijl dat zo oneerlijk is, ik heb een vast inkomen, ook al is het een uitkering. en je hypotheek word aangepast aan je inkomen dacht ik toch. maarja, heb het hier voorlopig wel goed en wacht lekker op n huisje via de woningbouw...

Ergens snap ik het ook wel hoor, van dat huis huren. Althans, particulier. De meeste huren beginnen dan boven de huurtoeslaggrens, dus boven de 652,52. Van een Wajong van 900 euro kun je dat gewoon niet betalen. Het risico voor de verhuurder is te groot...Want je moet daarnaast nog eten, zorgverzekering, telrekening...etc. Daar kijken veel mensen die naar ons bellen niet naar, zij zien simpelweg de huur en het bedrag dat ze krijgen en niet wat er verder allemaal nog bij komt kijken. Je krijgt dus ook geen huurtoeslag...

Gast
Gast

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 2:56

Odilia schreef:Begrijp ik t nou goed dat als je gewoon een baan hebt mensen nog steeds Wajong uitkering krijgen? Dat komt dus bovenop hun salaris?

afhankelijk van hoever je afgekeurd ben geloof ik, kan je beetje werken. De rest wordt aangevuld met wajong.

Gast
Gast

Bericht  Fearie za 11 jun 2011 - 2:58

shygirl87 schreef:1200 euro vakantiegeld????!! hoe oud zijn ze? ik krijg maar 700 euro! en elk jaar 350 euro extra.

Die 350 euro is niet eens echt een bonus, dat is meer een tegemoetkoming omdat je als je een Wajong hebt of gehandicapt ben (om welke reden dan ook) tegenwoordig niets meer kan terughalen via de jaarlijkse belastingaangifte. Het is dus meer een tegemoetkoming om je kosten te dekken.

Ik begrijp je gevoel best wel hoor Noa. Ik werk bij budgetbeheer, ben 23 jaar en heb een aantal cliënten die een Wajong krijgen, vanaf 18 jaar onder bewind staan (dus nooit zeggenschap hebben gehad over hun geld) en een spaarrekening waar je U tegen zegt. Dan zijn er ook nog degene die er een studie bij volgen en volledige studiefinanciering ontvangen. Een wajong van een 18jarige ligt rond de 500 euro en pas op je 23ste ontvang je hem volledig, dat is om en nabij de 1000 euro (tel er uitwonende stufi bij op met aanvullende beurs) en je weet hoeveel het is.
Op zich kun je het zien als oneerlijk, dat heb ik zelf ook wel eens. Maar aan de andere kant denk ik dat ik ook gillend gek zou worden van mijn leven als ik zo zou moeten leven. Een baan krijg je niet snel en ik haal zelf meer voldoening uit het idee dat ik alles op eigen houtje heb bereikt.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Fearie za 11 jun 2011 - 2:59

SunnyScience schreef:
Odilia schreef:Begrijp ik t nou goed dat als je gewoon een baan hebt mensen nog steeds Wajong uitkering krijgen? Dat komt dus bovenop hun salaris?

afhankelijk van hoever je afgekeurd ben geloof ik, kan je beetje werken. De rest wordt aangevuld met wajong.

Als je recht op Wajong hebt en je gaat werken bijv. parttime, wordt de rest aangevuld tot Wajongniveau. Als je meer verdient, krijg je niets meer aangevuld en leef je dus van je salaris. Het recht op Wajong blijft dat gewoon bestaan.

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 3:08

Jup, maar wel tot een bepaald bedrag, maar als je bijvoorbeeld 1000 euro verdiend per maand, dan krijg je er nog wel 300 bovenop ofzo...

Gast
Gast

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 3:12

Fearie schreef:
shygirl87 schreef:1200 euro vakantiegeld????!! hoe oud zijn ze? ik krijg maar 700 euro! en elk jaar 350 euro extra.

Die 350 euro is niet eens echt een bonus, dat is meer een tegemoetkoming omdat je als je een Wajong hebt of gehandicapt ben (om welke reden dan ook) tegenwoordig niets meer kan terughalen via de jaarlijkse belastingaangifte. Het is dus meer een tegemoetkoming om je kosten te dekken.

Ik begrijp je gevoel best wel hoor Noa. Ik werk bij budgetbeheer, ben 23 jaar en heb een aantal cliënten die een Wajong krijgen, vanaf 18 jaar onder bewind staan (dus nooit zeggenschap hebben gehad over hun geld) en een spaarrekening waar je U tegen zegt. Dan zijn er ook nog degene die er een studie bij volgen en volledige studiefinanciering ontvangen. Een wajong van een 18jarige ligt rond de 500 euro en pas op je 23ste ontvang je hem volledig, dat is om en nabij de 1000 euro (tel er uitwonende stufi bij op met aanvullende beurs) en je weet hoeveel het is.
Op zich kun je het zien als oneerlijk, dat heb ik zelf ook wel eens. Maar aan de andere kant denk ik dat ik ook gillend gek zou worden van mijn leven als ik zo zou moeten leven. Een baan krijg je niet snel en ik haal zelf meer voldoening uit het idee dat ik alles op eigen houtje heb bereikt.
Ja, hij krijgt dus inderdaad gewoon 1350 euro per maand... en hij kan straks gewoon net zo goed een baan vinden als ik hoor, want op je diploma staat geen aantekening dat je een uitkering hebt ontvangen, je kunt gewoon gaan solliciteren (toch? of moet je dat dan aangeven bij je werkgever? oja, dat zal wel inderdaad, die krijgt dan subsidie ofzo, omdat je een risicofactor bent, dacht ik...)

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 3:51

Ik geloof dat je het mag aangeven, niet dat het moet. En eigenlijk is dat voor werkgever positief, want ziektekosten zijn dan niet voor rekening werkgever, maar voor UWV. Nadeel is wél het stigma..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 3:55

SunnyScience schreef:Ja je krijgt beide.

Zo kende ik ook iemand, WaJong & Stufi & vol lenen. Aangezien ze de instelling had dat ze nooit zou kunnen werken en dus de lening nooit terug zou hoeven/kunnen betalen...
Pff... ja misschien doet die vriend van mij dat ook wel! Die lening is 850 euro dus dat zou betekenen dat hij gewoon meer dan 2000 euro vangt iedere maand. Gezien zijn uitgave patroon zou me dat niks verbazen laughcry

Laatst aangepast door Noa op za 11 jun 2011 - 3:58; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 3:56

Overigens herken ik je verhalen wél uit de tijd dat ik voor mijn depressie onder behandeling was. Daar waren ook jongeren die gelijk een Wajong aanvroegen zodra ze in de psychische molen zaten. Woonden vaak nog thuis, geen, vaste lasten en je krijgt het evt. ook nog een aantal jaar met terugwerkende kracht.

Ik vind dat ze kosten van het individu mee moeten nemen. Wel veel werk qua verantwoording etc., maar als je op jezelf woont en niet kunt werken is Wajong aardig schraal, terwijl er écht een hoog percentage is dat het geld niet nodig heeft en aan onzin uitgeeft...
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  luenca za 11 jun 2011 - 4:21

Noa schreef:
Fearie schreef:

ik krijg zowel belastingteruggave plus toeslag en 350 euro. alles gaat na de spaarrekening smile

Ja, hij krijgt dus inderdaad gewoon 1350 euro per maand... en hij kan straks gewoon net zo goed een baan vinden als ik hoor, want op je diploma staat geen aantekening dat je een uitkering hebt ontvangen, je kunt gewoon gaan solliciteren (toch? of moet je dat dan aangeven bij je werkgever? oja, dat zal wel inderdaad, die krijgt dan subsidie ofzo, omdat je een risicofactor bent, dacht ik...)

dat is dus wajong plus studiefinanciering...maar ik begrijp het niet, hij is arbeidsongeschikt, maar hij kan WEL studeren? een studie is ook met de bedoeling daarna een passende baan erin te vinden...
luenca
luenca
Prater
Prater

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:28

Jup, hij studeert inderdaad wel, maar is wel volledig afgekeurd qua werk Suspect

Gast
Gast

Bericht  Feline za 11 jun 2011 - 4:30

Wajong vult je loon aan tot (bij mij) 950 euro per maand ongeveer.. Aangezien ik nu meer verdien krijg ik geen Wajong. Maar god, wat wilde ik graag dat ik die hele wajong niet nodig had.. Ik werk nu 36 uur en heb best veel moeite met daarnaast nog eten koken en het huishouden doen. Laat staan dat ik nog een sociaal leven heb. Maar als ik minder ga werken zit ik weer rond m'n wajonggrens en kan ik amper sparen, terwijl ik zo graag op reis wil. Dus ik weet niet wat je vrienden doen maar wajong is echt minimum..

Je opmerking is inderdaad nogal pijnlijk omdat ik dit 't niet vanuit m'n luie stoel verdien.. maar omdat ik elke dag ontzettend veel pijn heb. Als jij dat een makkelijke manier vindt om geld te verdienen dan wens ik het je haast nog toe ook! Vind 't behoorlijk kortzichtig en kwetsend.
Feline
Feline
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:34

Nvm

Laatst aangepast door Antibes op za 11 jun 2011 - 5:16; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:37

Feline schreef:Wajong vult je loon aan tot (bij mij) 950 euro per maand ongeveer.. Aangezien ik nu meer verdien krijg ik geen Wajong. Maar god, wat wilde ik graag dat ik die hele wajong niet nodig had.. Ik werk nu 36 uur en heb best veel moeite met daarnaast nog eten koken en het huishouden doen. Laat staan dat ik nog een sociaal leven heb. Maar als ik minder ga werken zit ik weer rond m'n wajonggrens en kan ik amper sparen, terwijl ik zo graag op reis wil. Dus ik weet niet wat je vrienden doen maar wajong is echt minimum..

Je opmerking is inderdaad nogal pijnlijk omdat ik dit 't niet vanuit m'n luie stoel verdien.. maar omdat ik elke dag ontzettend veel pijn heb. Als jij dat een makkelijke manier vindt om geld te verdienen dan wens ik het je haast nog toe ook! Vind 't behoorlijk kortzichtig en kwetsend.
Ik heb het natuurlijk niet over alle gevallen. Ik haal een voorbeeld aan van wat ik zie in mijn omgeving. Ik geloof direct dat er ook mensen zijn die het wél echt nodig hebben en die er geen misbruik van maken.

Daarnaast weet ik ook het nodige af van chronische pijn. Wil niet in details treden, maar ik zou dat nooit iemand toewensen en ik vind het raar dat jij dat wel doet... :shock:

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:39

Er staat 'haast' Noa, oftewel ze wenst het je niet toe. Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:41

Antibes schreef:Er staat 'haast' Noa, oftewel ze wenst het je niet toe. Wink
Nou, hoera voor die 'haast' Rolling Eyes Lekker dan...

Gast
Gast

Bericht  Feline za 11 jun 2011 - 4:41

Ik zeg ook 'haast' Wink

Vervelend dat je ook last hebt van pijn. Bedoelde met mijn post meer te zeggen dat m.i. mensen niet zomaar een wajong toegewezen krijgen en dat ik dus niet snel over iemand zou zeggen dat het allemaal wel meevalt. Maar ik snap dat 't vreemd is dat die vriend wel constant op vakantie gaat e.d... Ik ben in ieder geval blij dat ik niet zo'n houding heb, al werkt 't niet echt mee in mijn situatie smile
Feline
Feline
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2234
Punten : 2527
Registratiedatum : 21-12-10

Bericht  TGR za 11 jun 2011 - 4:42

Ik vind een wajong eigenlijk alleen oké als het wordt ingezet om een deel van het inkomen op te vangen en aan te vullen. Bijna iedereen is in staat om enige vorm van werk te verrichten, maar niet iedereen zal fulltime kunnen werken.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:46

Gelukkig ben ik van die chronische pijn afgekomen door een operatie, maar ik heb wel jaren last gehad en zelfs in een rolstoel gezeten... dus bij mij gaat ook echt niet alles vanzelf. Maargoed, daar gaat het even niet over. Die vriend van me heeft een handicap en dat is heel lullig voor hem, heeft hij ook echt moeite mee gehad, om het te accepteren enzo, dat snap ik heel goed. Alleen ik vind het zo zonde dat de maatschappij hem behandelt alsof hij een kasplantje is, terwijl hij héél slim is én alles kan doen met zijn handicap, zoals sporten en lopen etc. hij heeft zelfs een halve marathon gerend laatst Very Happy Ik ben super blij dat hij dit allemaal kan, want zijn medische dossier is echt niet misselijk, maar nouja... dat geld heeft hij in mijn ogen gewoon niet allemaal nodig... Het zou best wat minder kunnen, dat bedoel ik alleen maar... en dan heb ik het dus over zo'n specifiek geval (waar er vast veel meer van zijn...)

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: