Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wajong uitkering

+27
JoyceVL
TukTuk
Melis_je
Pien
Kqip
silly-one
Susan
Paper Crown
Baby
_Lacey_
luisa
Jeanette
bolus26
Possom
papilon
Verde
Sjaantje
SuperGrover
TGR
Feline
Antibes
Fearie
Sugarfall
Guusje
Atelier Madame
Polly
luenca
31 plaatsers

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Wajong uitkering - Pagina 3 Empty Re: Wajong uitkering

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:46

TGR schreef:Ik vind een wajong eigenlijk alleen oké als het wordt ingezet om een deel van het inkomen op te vangen en aan te vullen. Bijna iedereen is in staat om enige vorm van werk te verrichten, maar niet iedereen zal fulltime kunnen werken.

Is het in principe in de meeste gevallen ook hoor, voor zover ik heb meegekregen is het behoorlijk lastig om volledig afgekeurd te worden. En zo niet, dan wordt er gewoon werk voor je gezocht en moet je het maar proberen.

Lastig is wel weer dat je het vaak over jongeren hebt en ik vind dat je dus (als je uitzicht hebt op terugkeren naar de arbeidsmarkt) wel de mogelijkheid moet krijgen om te studeren als je dat kunt. En dan is studie-tijd ook al 'enige vorm van werk' natuurlijk..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:47

Noa schreef:Gelukkig ben ik van die chronische pijn afgekomen door een operatie, maar ik heb wel jaren last gehad en zelfs in een rolstoel gezeten... dus bij mij gaat ook echt niet alles vanzelf. Maargoed, daar gaat het even niet over. Die vriend van me heeft een handicap en dat is heel lullig voor hem, heeft hij ook echt moeite mee gehad, om het te accepteren enzo, dat snap ik heel goed. Alleen ik vind het zo zonde dat de maatschappij hem behandelt alsof hij een kasplantje is, terwijl hij héél slim is én alles kan doen met zijn handicap, zoals sporten en lopen etc. hij heeft zelfs een halve marathon gerend laatst Very Happy Ik ben super blij dat hij dit allemaal kan, want zijn medische dossier is echt niet misselijk, maar nouja... dat geld heeft hij in mijn ogen gewoon niet allemaal nodig... Het zou best wat minder kunnen, dat bedoel ik alleen maar... en dan heb ik het dus over zo'n specifiek geval (waar er vast veel meer van zijn...)

Je moet jezelf in ieder geval maar voor ogen houden dat hij OF nooit iets op kan bouwen OF dan al die stufi/lening gewoon terug moet betalen. Dus one way or another, hij komt zichzelf nog wel tegen!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:49

Ik snap je gevoel wel. Ik zie het hier ook een beetje in de omgeving. En ik weet ook niet zo goed wat ik er van moet denken. Natuurlijk heb je er altijd mensen bij zitten die écht niet kunnen werken om een bepaalde reden en die het liever anders hadden gezien. Voor die mensen moet ook gewoon een goede regeling zijn. Maar ik heb ook wel eens het idee dat er mensen bij zitten die het wel mooi makkelijk vinden zo. Dat jij dan hard werkt om rond te komen en bekaf bent aan het eind van de week en dat zij lekker thuis zitten en het op hun aandoening gooien. Helaas zie ik dat hier dus ook. Ik zal waarschijnlijk nooit 40 uur kunnen werken omdat ik dat gewoon echt niet trek. Ik word daar lichamelijk echt ziek van. Maar echt niet dat ik daar ooit een vergoeding voor ga krijgen. Dat frustreert mij persoonlijk ook wel dat anderen dat dan wel zo makkelijk krijgen.

Gast
Gast

TGR schreef:Ik vind een wajong eigenlijk alleen oké als het wordt ingezet om een deel van het inkomen op te vangen en aan te vullen. Bijna iedereen is in staat om enige vorm van werk te verrichten, maar niet iedereen zal fulltime kunnen werken.
Ja precies, iedereen kan wel iéts doen, er moet gewoon meer bereidheid komen om zaken aan te passen op de werkvloer als dit nodig is. Ik denk ook dat het voor de mensen zelf beter is. Helemaal in het geval van een depressie. Ik weet voor mezelf heel goed dat als ik dagen thuis ga zitten en niks doe, dat dit érg slecht is voor mijn zelfwaardering en stemming. Dan zak ik alleen maar verder weg.

Werk geeft niet alleen geld, maar ook het idee dat je meedraait met de maatschappij en iets bijdraagt, ik denk dat als je dit niet hebt dat je dan alleen maar depressiever zult worden, want je voelt je zo waardeloos ... en het wordt steeds moeilijker om geschikt werk te vinden omdat je uit de roulatie bent...

Gast
Gast

Ik zeg trouwens niet dat mijn gevoel terecht is hoor, dat zal ook wel niet. Maar het is er soms wel.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:50

Noa schreef:
Ja precies, iedereen kan wel iéts doen, er moet gewoon meer bereidheid komen om zaken aan te passen op de werkvloer als dit nodig is. Ik denk ook dat het voor de mensen zelf beter is. Helemaal in het geval van een depressie. Ik weet voor mezelf heel goed dat als ik dagen thuis ga zitten en niks doe, dat dit érg slecht is voor mijn zelfwaardering en stemming. Dan zak ik alleen maar verder weg.

Werk geeft niet alleen geld, maar ook het idee dat je meedraait met de maatschappij en iets bijdraagt, ik denk dat als je dit niet hebt dat je dan alleen maar depressiever zult worden, want je voelt je zo waardeloos ... en het wordt steeds moeilijker om geschikt werk te vinden omdat je uit de roulatie bent...

Er is toch ook juist onderzoek naar geweest dat mensen juist wat verantwoordelijkheden en taken moeten blijven hebben om gezond te blijven. Oudere mensen in verzorgingshuizen bijvoorbeeld leven gemiddeld 6 jaar langer als zij enkele (simpele) verantwoordelijkheden krijgen, zoals planten water geven etc.

Gast
Gast

Bericht  Atelier Madame za 11 jun 2011 - 4:52

Overigens vind ik het belachelijk dat iemand die al een wajnog ontvangt van 900 (!) euro per maand ook nog eens stufi krijgt. Komop zeg een gewone student moet soms van de helft alles betalen willen ze niet een gigantische studieschuld opbouwen. 900 euro kan je ook ongeveer maximaal lenen met basisbeurs en aanvullende erbij, hou dan gewoon die wajong aan.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:53

Noa schreef:

Dat is algemeen bekend, maar dat betekent natuurlijk niet ze KUNNEN werken.. Er is helemaal bij depressies zo'n enorm groot grijs gebied. Als ik een flinke dip had, dan stond ik zo een week niet onder de douche en at nauwelijks. Tuurlijk, vast voel je je beter als je werkt, maar je moet wel allereerst in staat zijn om uberhaupt te GAAN werken..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 4:55

Atelier Madame schreef:Overigens vind ik het belachelijk dat iemand die al een wajnog ontvangt van 900 (!) euro per maand ook nog eens stufi krijgt. Komop zeg een gewone student moet soms van de helft alles betalen willen ze niet een gigantische studieschuld opbouwen. 900 euro kan je ook ongeveer maximaal lenen met basisbeurs en aanvullende erbij, hou dan gewoon die wajong aan.

Je krijgt die (nog geen) 900 pas vanaf je 23e, vaak ben je dan al nagenoeg uitgestudeerd... De jaren ervoor is het ca. 600-700. Overigens gaat Wajong ook uit van jongeren die zouden werken, je krijgt zoveel procent van minimum jeugdloon.

Laatst aangepast door Antibes op za 11 jun 2011 - 5:00; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 4:56

Atelier Madame schreef:Overigens vind ik het belachelijk dat iemand die al een wajnog ontvangt van 900 (!) euro per maand ook nog eens stufi krijgt. Komop zeg een gewone student moet soms van de helft alles betalen willen ze niet een gigantische studieschuld opbouwen. 900 euro kan je ook ongeveer maximaal lenen met basisbeurs en aanvullende erbij, hou dan gewoon die wajong aan.
Ja daar ben ik het wel mee eens... Ik ben wel van minder rondgekomen dan die 900 euro! En dan werkte ik dus ook nog gewoon naast mijn studie, en woonde ik gewoon op een piepklein kamertje voor 250 euro laughcry

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover za 11 jun 2011 - 5:04

Antibes, sorry hoor maar dat klinkt voor mij als een enorme pot goud. Ik werk gewoon, maar ik verdien een krappe 150 euro per maand. 600 euro is dan echt méga veel geld, en dat vind ik soms wel onterecht. De Wajong is zeker wel veel meer dan het minimumloon.

Overigens zou ik waarschijnlijk wel recht hebben op een Wajong uitkering. Maar ik vind dat de gemeenschap echt op kansloos hoge kosten gejaagd wordt daarmee, dus ik kies ervoor om dan toch maar te beknibbelen. Maar echt, op die Wajong mogen ze wat mij betreft wel bezuinigen. Er wordt nu zo beperkt onderscheid gemaakt in verschillende situaties. Iemand van 25 met een enorme vaste lasten, daarvoor is het bedrag erg weinig. Maar iemand van 18 die thuis woont, die harkt gewoon slapend geld binnen.

En ik weet waar ik het over heb, ik ken minstens 20 mensen met een Wajong uitkering. Verreweg de meesten daarvan worden slapend rijk of verbruiken vrijwel het hele bedrag aan ziekte-instandhouding (drugs en alcohol). Ik vind het bijvoorbeeld bizar dat jongeren die in een instelling verblijven, zoveel geld krijgen, terwijl die gewoon geen vaste lasten hebben (het eerste jaar, en evt. zorgverzekering uitgezonderd). Dit zou per geval moeten worden bepaald, lijkt mij. Of iig in categorieën.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:08

Volgens mij niet hoor, het is echt zoveel procent van minimumloon voor je leeftijd.. Stomme is dat stufi erbij komt als je studeert. Maar anderzijds, heeft een jonggehandicapte niet ook het recht om te studeren?

Maar goed, ik ben het met je eens dat ze moeten kijken naar uitgaven. Ik snap niet wat er mis is met enigszins verantwoording (net als bij PGB). Want ik ken ze ook die of thuis wonen en geen lasten hebben, of in een instelling zitten en het geld niet eens kúnnen uitgeven. Ik vind het ook ontzettend jammer, want als je strenger zou zijn in dit soort situaties, zou je anderen beter kunnen helpen met het geld dat over blijft.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover za 11 jun 2011 - 5:10

Nou Antibes, ik verdien meer dan het minimumloon, en ik verdien dus echt geen 600 euro per maand. Wellicht krijgen ze wel het minimumloon, maar dan uitbetaald alsof ze 40 uur gewerkt hebben. Terwijl "normale" (sorry, ik weet geen beter woord) studenten ook geen 40 uur kunnen werken. Ik werk het maximale dat kan, en ik verdien dus 150 euro per maand. Snap je dan dat ik het echt onterecht vind dat mensen die niet werken 450 euro per maand meer krijgen?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Sjaantje za 11 jun 2011 - 5:10

Noa schreef:Die zeggen dan dingen als: yes mijn vakantiegeld is er (dat is echt iets van 1200 euro)!!

Holy crap!! Ergens doe ik iets verkeerd... Ik heb ook een Wajong-uitkering (ivm reuma) en ik krijg maar de helft aan vakantiegeld Sad

Met mijn vaste lasten kom ik met mijn wajong overigens net wel / net niet uit iedere maand. Maar dat ligt voornamelijk aan mijn grote kostenpost en tevens grote vriend: de auto. Zonder dat ding ben ik enorm beperkt in mijn vrijheid dus ik wil er graag voor kromliggen. Nou ja, liever niet natuurlijk, maar alleen maar thuiszitten is ook niks.

*gaat nu de rest van het topic even lezen*
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:14

SuperGrover schreef:Nou Antibes, ik verdien meer dan het minimumloon, en ik verdien dus echt geen 600 euro per maand. Wellicht krijgen ze wel het minimumloon, maar dan uitbetaald alsof ze 40 uur gewerkt hebben. Terwijl "normale" (sorry, ik weet geen beter woord) studenten ook geen 40 uur kunnen werken. Ik werk het maximale dat kan, en ik verdien dus 150 euro per maand. Snap je dan dat ik het echt onterecht vind dat mensen die niet werken 450 euro per maand meer krijgen?

Ja tuurlijk, maar het is een ARBEIDSongeschikheids-uitkering gaat uit van veertig uur. Het is ook krom, maar eigenlijk moet je studerende Wajongers met niet-studerende Wajongers vergelijken en is een "gezonde student" niet relevant. Het is heel krom, dat ben ik met je eens, maar ik snap het wel..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  SuperGrover za 11 jun 2011 - 5:16

Krom, maar het is niet anders? Ik vind dat daar gewoon rigoureuze maatregelen voor getroffen worden. Een prima post om op te bezuinigen, dunkt me (en ik ben absoluut geen VVD-aanhanger, maar hier slaat sociale zekerheid echt door).
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 5:18

Ik vind het wel raar dat het uitgaat van 40 uur werken per week... zoveel mensen kunnen dit niet door allerlei omstandigheden en zeker als je studeert heb je echt geen tijd om zoveel te werken...

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:18

SuperGrover schreef:Krom, maar het is niet anders? Ik vind dat daar gewoon rigoureuze maatregelen voor getroffen worden. Een prima post om op te bezuinigen, dunkt me (en ik ben absoluut geen VVD-aanhanger, maar hier slaat sociale zekerheid echt door).

Ik ben wel een VVD-er en ik vind dus ook dat dit niet zo zou moeten zijn.. Ik geloof ook dat als je strenger selecteert in WIE je helpt, je de mensen die het echt nodig hebben, ook beter kunt helpen... Maja, moet iedereen maar geen PvdA stemmen... Twisted Evil
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 5:18

Maar wanneer je als wajonger de keus maakt om te studeren, en dus stufie ontvangt, kan dat toch gewoon gekort worden op de uitkering?

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:21

Noa schreef:Ik vind het wel raar dat het uitgaat van 40 uur werken per week... zoveel mensen kunnen dit niet door allerlei omstandigheden en zeker als je studeert heb je echt geen tijd om zoveel te werken...

Maar het stomme is dat je gewoon niet over die grens van (wat is het, 15.000 jaarlijks ofzo?) inkomen voor stufi heenkomt..

Er is al gewoon een grens voor hoeveel je mag verdienen, wil je recht hebben of stufi. En als je die niet haalt, heb je recht op stufi. Waar je dat geld vandaan haalt of hoe dicht je die grens benadert, dat is simpelweg niet relevant.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 5:21

Ja, dat zou je denken en je zou ook kunnen bedenken dat als iemand jarenlang een studie kan doen én zijn punten halen, dat zo iemand dan na die studie óók in staat moet zijn om bepaald werk te verrichten. En dan zeg ik helemaal niet ieder soort werk en ook geen 40 uur per week, maar een uurtje of 20 in een omgeving waarin zo iemand zich ok voelt (bijvoorbeeld door aanpassingen) moet toch voor de meeste wel te doen zijn...

Gast
Gast

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 5:23

Antibes schreef:
Noa schreef:Ik vind het wel raar dat het uitgaat van 40 uur werken per week... zoveel mensen kunnen dit niet door allerlei omstandigheden en zeker als je studeert heb je echt geen tijd om zoveel te werken...

Maar het stomme is dat je gewoon niet over die grens van (wat is het, 15.000 jaarlijks ofzo?) inkomen voor stufi heenkomt..

Er is al gewoon een grens voor hoeveel je mag verdienen, wil je recht hebben of stufi. En als je die niet haalt, heb je recht op stufi. Waar je dat geld vandaan haalt of hoe dicht je die grens benadert, dat is simpelweg niet relevant.
Ik vind het wel relevant, daar gaat deze discussie juist over.

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:24

Smikkell schreef:Maar wanneer je als wajonger de keus maakt om te studeren, en dus stufie ontvangt, kan dat toch gewoon gekort worden op de uitkering?

Het is gewoon krom, maar in principe zijn het allemaal losse regels. Net als de topics die je hier wel eens langs ziet komen qua rekenen "als ik meer ga werken krijg ik minder toeslag, dus ik blijf liever thuis".

Je bent jonggehandicapt, je hebt recht op Wajong. Je kunt niet werken, je zit thuis. Je mag studeren als je dat wel kunt. Je haalt de inkomensgrens voor stufi niet, dus je krijgt stufi.

Zo simpel is het eigenlijk en die regels kunnen krom samenkomen, terwijl ze los allemaal wel kloppen..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes za 11 jun 2011 - 5:26

Noa schreef:
Antibes schreef:

Ik vind het wel relevant, daar gaat deze discussie juist over.

Uh, SORRY? Tuurlijk is het niet relevant, want het wordt niet meegenomen: het is dus niet relevant voor de beoordeling of je al dan geen stufi krijgt.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast za 11 jun 2011 - 5:27

Ik vind eigenlijk dat mensen die niet kunnen werken na hun studie ook geen opleiding moeten gaan doen, die opleiding is namelijk bedoelt om vervolgens je capactiteiten die je opdoet ook in te zetten en op die manier iets terug te geven aan de maatschappij. Een studie kost ook gewoon geld. Ga dan een interessante cursus doen ofzo om je verder te ontwikkelen, maar een hele studie doen, zonder dat je daarmee wil gaan werken lijkt me overbodig.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: