Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wajong uitkering

+27
JoyceVL
TukTuk
Melis_je
Pien
Kqip
silly-one
Susan
Paper Crown
Baby
_Lacey_
luisa
Jeanette
bolus26
Possom
papilon
Verde
Sjaantje
SuperGrover
TGR
Feline
Antibes
Fearie
Sugarfall
Guusje
Atelier Madame
Polly
luenca
31 plaatsers

Pagina 7 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

Wajong uitkering - Pagina 7 Empty Re: Wajong uitkering

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 6:06

Susan schreef:Daar kan ik nou niet mee zitten, als je niet in staat bent om te werken maar wel om op vakantie te gaan en je kunt je dat veroorloven van het geld waar je gewoon recht op hebt dan vind ik dat prima. Ik vind niet dat als je niet kunt werken, je bij wijze van soort boetedoening een leven moet leiden met zo weinig mogelijk leuke dingen.

Meen je dat? Ik heb het over een vakantie van 2 maanden ofzo he, geen 2 weken. Goh, ik ken zelfs mensen die van het geld wat ze aan uitkering (bijstand) kregen een huis in het buitenland gekocht hebben. Iedereen mag best op vakantie en een leuk leven leiden uiteraard, maar dit lijkt me toch ook niet de bedoeling.
Het interesseert me niet wat mensen doen in hun eigen tijd, maar het feit dat ze hun uitkeringsgeld in het buitenland uitgeven (en dus niet in NL economie) en het feit dat ze zo makkelijk naar buitenland kunnen vind ik een verkeerd signaal dat een uitkering is als nood.
Ik merk overigens dat dit generaliserend over komt, laat ik voorop stellen dat ik begrijp (en vooral hoop) dat dit meer uitzondering dan regel is.
luisa
luisa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1315
Punten : 1382
Registratiedatum : 23-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Susan di 14 jun 2011 - 6:13

Een huis kopen van een bijstandsuitkering lijkt mij alleen mogelijk als je zwart ontzettend veel verdient, want alles wat je aan inkomsten hebt wordt van je bijstandsuitkering afgetrokken, of liever gezegd, als je onder de bijstandsnorm verdient wordt dat aangevuld. Je kunt niet genoeg verdienen om rond te komen en daarbovenop nog bijstand ontvangen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  SuperGrover di 14 jun 2011 - 6:14

Als je van een bijstandsuitkering een huis in het buitenland kan kopen, is dat vast een hutje in Angola. laughcry Ik weet niet of je enig idee hebt van de hoogte van een bijstandsuitkering, maar daar kun je niet zoveel van sparen dat je een huis kan kopen, of een hypotheek kan krijgen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  TukTuk di 14 jun 2011 - 6:19

Ik heb niet alle reacties doorgelezen hoor, dus het zal vast wel eens gezegd zijn.. Maar.. Aan de ene kant ben ik het er mee eens dat het belachelijk is dat mensen er zo van profiteren.. Maar kan je het ze kwalijk nemen? Als er niets of niemand is die je controleert en je kan inderdaad gewoon een luizenleventje leven dankzij je Wajong /uitkering (ik heb het dus niet over de mensen die het écht nodig hebben en het liever anders zouden zien, maar over de mensen die er misbruik van maken), dan ga je toch niet uit jezelf denken "goh, ik geef dat maar op!" , zeker als je uitkering even hoog of zelfs hoger is als een eventueel loon en als er ook nog eens niemand is die zegt "ga eens aan het werk jij!"

Ik denk dat je moet kijken naar WAAROM dit kan. Het probleem ligt niet bij de mensen die er misbruik van maken, maar naar alle regels in NL, die er voor zorgen dat je er misbruik van kán maken!
Als er in NL eens veel beter gekeken werd naar waar al dat geld heen ging, er strenge controles zouden zijn, mensen motiveren om te gaan werken ipv ze af te straffen, dan zou je al een groot gedeelte van deze profiteurs er kunnen uitfilteren. (voorbeeldje, mijn ouders zijn beide werkeloos geworden toen het bedrijf, waar ze beide werkte, failliet ging. Mijn moeder vond op korte termijn een parttime baan bij een winkel, maar ging er enorm op achteruit in salaris, dat werd niet gecompenseerd, wel de uren die ze minder werkte, maar niet het uursalaris, ze heeft de baan wel aangenomen, maar genoeg mensen die dan zo iets hebben van "ja hallo, ik ga niet voor een lager salaris werken dan mijn WW is")
Als de controle veel strenger zijn, keuringen goed gedaan worden, mensen verplicht worden om toch op welke manier dan vrijwilligerswerk te gaan doen oid, al is het maar 2 uur in de week, dus dat mensen gewoon harder aangepakt worden, dus veel meer controleren of mensen zwart bij werken etc, zoja, gelijk uitkering afpakken en terug laten betaln, dan pak je de profiteurs aan, en tref je niet de mensen die het kei hard nodig hebben, en dat gebeurd wel als de Wajong afgeschaft wordt.

Hetzelfde zie je bij ons bijvoorbeeld ook gebeuren met asielzoekers, die krijgen binnen 3 maanden een woning, is de wasmachine kapot? Gaan ze lopen janken bij de gemeente, en krijgen zonder problemen een nieuwe wasmachine en noem maar op, natuurlijk wordt daar misbruik van gemaakt!
Zolang niemand er controle over houdt, kan je misbruik niet tegen gaan, en geef die mensen eens ongelijk! (Ik keur het uiteraard niet goed! Maar je moet het bij de bron aanpakken, en gewoon al zorgen dat zo iets niet eens kán gebeuren)

Er kan zoveel geld bespaart worden, laat ze dat lekker in het onderwijs stoppen bijvoorbeeld!
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  SuperGrover di 14 jun 2011 - 6:31

AngelNyn, ik ben het op sommige punten wel met je eens, maar veel is ongenuanceerd, gebaseerd op niks en loze kreten. Hoe wil je fraude met de Wajong aanpakken? Hoe wil jij gaan bewijzen dat iemand écht een depressie heeft? Een baan of een lichamelijke aandoening is makkelijker te bewijzen, maar psychische aandoeningen laten zich moeilijk bewijzen. Hoe bewijs je of iemand zich rot voelt, of iemand echt stemmen in zijn hoofd hoort, of iemand zijn stemmingswisselingen niet faked? Of iemand wel echt trauma's heeft?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 6:41

Als ik van een uitkering een leuk vakantie-optrekje kan kopen, ga ik dat morgen meteen fixen! Relaxter dan dat wordt het niet natuurlijk. Lijkt me praktisch onmogelijk om dit te kunnen betalen met die paar honderd euro die je krijgt, waarvan je in het grootste deel van NL niet eens de vaste lasten van kan betalen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 6:49

Guattari schreef:Als ik van een uitkering een leuk vakantie-optrekje kan kopen, ga ik dat morgen meteen fixen! Relaxter dan dat wordt het niet natuurlijk. Lijkt me praktisch onmogelijk om dit te kunnen betalen met die paar honderd euro die je krijgt, waarvan je in het grootste deel van NL niet eens de vaste lasten van kan betalen.

Ik denk dat ik morgen de reumatoloog maar ga bellen voor een vroegere afspraak nerd

Gast
Gast

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 6:50

SuperGrover schreef:Als je van een bijstandsuitkering een huis in het buitenland kan kopen, is dat vast een hutje in Angola. laughcry Ik weet niet of je enig idee hebt van de hoogte van een bijstandsuitkering, maar daar kun je niet zoveel van sparen dat je een huis kan kopen, of een hypotheek kan krijgen.

Tja, en toch is het zo. O.a. doordat deze mensen groot deel van jaar ook in buitenland verblijven en daar minder onkosten hebben. Je kan het geloven of niet,maar gebeurt toch echt veelvuldig.
In dit geval, een echtpaar met 2 volwassen inwonende kinderen. Het ene kind is 31 en heeft z'n hele leven nog geen dag gewerkt. Tot voor kort volgde hij een opleiding en kreeg hier stufi voor (nu krijgt hij volgens mij ook uitkering, maar dat weet ik niet precies). Andere kind inmiddels getrouwd en woont met man, maar toen ze nog thuis woonde werkte ze idd af en toe zwart en that is. Ouders hebben altijd bijstand uitkering gehad (is momenteel iets van 1200 netto), laten we zeggen sinds jaar of 10. Echter krijg je vaak ook subsidies en kwijtscheldingen e.d. als je bijstand hebt. Huis gekocht in buitenland. Flink huis wat ik begreep, maar idd we hebben het over hele andere prijzen, zo'n 30.000 a 40.000. Laten we uitgaan van 30.000, komt toch neer op 3000 sparen per jaar. Geld waarvan ze bijv ook hun gem. belastinge of zorgverzekering van hadden kunnen betalen. Kijk prima hoor dat deze mensen ook jaarlijks op vakantie gaan, maar dit gaat natuurlijk alle perken te buiten.
LIjjkt me zo slecht nog niet he. Ouders zijn overigens rond de 60, lijkt me duidelijk dat mochten ze met pensioen gaan fulttime in hun 'vakantiehuisje' gaan wonen.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 6:53

Verder helemaal eens met AngelNyn. Met de kanttekening dat het idd erg moeilijk is om alles te controleren en fraude tegen te gaan.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 6:54

Maar kan jij precies in hun portemonnee en op hun rekening kijken dan? Misschien huren ze het huis; of is het van familie, waar ze gebruik van maken, of hebben ze geld gewonnen of geërfd.

Gast
Gast

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 7:01

Isabella schreef:Maar kan jij precies in hun portemonnee en op hun rekening kijken dan? Misschien huren ze het huis; of is het van familie, waar ze gebruik van maken, of hebben ze geld gewonnen of geërfd.

Ik snap dat het moeilijk te geloven is,maar het is echt zoals ik eerder schreef. Zij hebben toch echt dat huis gekocht. Nou ja grond gekocht en huis erop laten zetten. Contant, geen hypotheek ofzo. En nee geen geld gewonnen ofzo, die 30.000 (of hoeveel dan ook) hebben ze zelf bijeen geraapt.
En ja dat weet ik zeker.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  _Lacey_ di 14 jun 2011 - 8:10

luisa schreef:
SuperGrover schreef:Als je van een bijstandsuitkering een huis in het buitenland kan kopen, is dat vast een hutje in Angola. laughcry Ik weet niet of je enig idee hebt van de hoogte van een bijstandsuitkering, maar daar kun je niet zoveel van sparen dat je een huis kan kopen, of een hypotheek kan krijgen.

Tja, en toch is het zo. O.a. doordat deze mensen groot deel van jaar ook in buitenland verblijven en daar minder onkosten hebben. Je kan het geloven of niet,maar gebeurt toch echt veelvuldig.
In dit geval, een echtpaar met 2 volwassen inwonende kinderen. Het ene kind is 31 en heeft z'n hele leven nog geen dag gewerkt. Tot voor kort volgde hij een opleiding en kreeg hier stufi voor (nu krijgt hij volgens mij ook uitkering, maar dat weet ik niet precies). Andere kind inmiddels getrouwd en woont met man, maar toen ze nog thuis woonde werkte ze idd af en toe zwart en that is. Ouders hebben altijd bijstand uitkering gehad (is momenteel iets van 1200 netto), laten we zeggen sinds jaar of 10. Echter krijg je vaak ook subsidies en kwijtscheldingen e.d. als je bijstand hebt. Huis gekocht in buitenland. Flink huis wat ik begreep, maar idd we hebben het over hele andere prijzen, zo'n 30.000 a 40.000. Laten we uitgaan van 30.000, komt toch neer op 3000 sparen per jaar. Geld waarvan ze bijv ook hun gem. belastinge of zorgverzekering van hadden kunnen betalen. Kijk prima hoor dat deze mensen ook jaarlijks op vakantie gaan, maar dit gaat natuurlijk alle perken te buiten.
LIjjkt me zo slecht nog niet he. Ouders zijn overigens rond de 60, lijkt me duidelijk dat mochten ze met pensioen gaan fulttime in hun 'vakantiehuisje' gaan wonen.
Oeh... een fraudezaakje waarbij wij op het werk onze vingers af zouden likken.

_Lacey_
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2441
Punten : 2489

Bericht  JoyceVL di 14 jun 2011 - 8:15

Ik heb zelf een Wajong en kan er nèt van rondkomen. Bij mij is er altijd goed gecontroleerd, maar ik ken wel verhalen van mensen die al jaren niet bij het UWV komen en alsnog geld krijgen, terwijl de capaciteiten van betreffende personen zijn toegenomen.. Maar dat gebeurd niet alleen bij de Wajong, ook bij bv. de Wwb (bijstand). Door bezuinigingen heeft personeel allee tijd om toe te kennen/ af te wijzen/sanctioneren. Re-integratie of controle vinden nauwelijks plaats. Dit gaat bij het UWV denk ook zo..
JoyceVL
JoyceVL
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 82
Punten : 256

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 8:50

_Lacey_ schreef:
luisa schreef:

Oeh... een fraudezaakje waarbij wij op het werk onze vingers af zouden likken.

Daar heb ik op zich geen verstand van, maar volgens mij is hier niks fraudeleus aan. Ze hebben gespaard (van uitkering welliswaar) en geven dat op hun eigen manier uit.
Maar moge duidelijk zijn dat ik vind dat dergelijke dingen niet horen te kunnen ja.

Laatst aangepast door luisa op di 14 jun 2011 - 8:52; in totaal 1 keer bewerkt
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 8:51

Zoveel mag je niet sparen als je bijstand hebt...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  luisa di 14 jun 2011 - 8:53

Ja Sjaan daar heb je gelijk in, nooit bij nagedacht. Dan is er wel sprake van fraude dus denk ik.
luisa
luisa
Prater
Prater

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 9:02

Ik kreeg er laatst nog bericht over, maar weet het precieze bedrag niet meer. Volgens mij mag je qua totaal vermogen een paar duizend euro hebben, dat is dus al je banksaldi, je auto, enz...

Edit: dat ging niet specifiek over de bijstand, bedenk ik me nu. Dat ging over een bedrag dat ik als gehandicapte kan aanvragen als tegemoetkoming voor de extra kosten die ik als gehandicapte maak. Mijn inkomen moest binnen 115% (geloof ik) van de bijstand zijn en mijn totale vermogen mocht niet meer zijn dan een paar duizend euro.
Dus wellicht geldt het voor bijstand iets anders, maar veel sparen mag je niet, nee...
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 10:44

Pien schreef:Gadverdarrie Jada, wat een vreselijke reactie heb jij gegeven zeg!!

Mijn man heeft vroeger een wajong- uitkering gehad maar is na een heel integratie proces wel weer aan het werk gegaan, eerst voor 40 uur, toen 32 uur en nu sinds bijna 1 jaar 24 uur. Hij heeft het geluk dat als hij het lichamelijk niet meer aan kan hij terug kan vallen op de Wajong uitkering, maar 1 ding kan ik je verzekeren, dat doet hij pas tot hij er letterlijk bij neer valt... Want denk je nou echt dat hij (29 jaar) blij is dat hij niet meer fulltime kan werken? Hij hoort in zijn ogen kostwinnaar te zijn, hij hoort in zijn ogen het meeste salaris in te brengen, hij hoort mij minder te laten werken zodat ik de zorg voor ons dochtertje op me kan nemen, maar niets is minder waar. Ik moet gewoon fulltime blijven werken, mijn salaris mag niet wegvallen of minder worden omdat we anders gewoon niet rond kunnen komen. Denk je dat dat voor een vrouw makkelijk is?
En dan jij, die zo'n vreselijk ontactische reactie geeft, ga je ogen de kop uitschamen, wat ben jij egoistisch zeg!!
Zo, dit is ook lekker kort door de bocht. Ik zou niet weten waarom het voor een vrouw zo moeilijk is om fulltime te werken en je man houdt er wel érg pre historische ideeën op na...

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 20:58

Sjaantje schreef:Zoveel mag je niet sparen als je bijstand hebt...
Weet je dat je het ook van de bank kan halen? En dan kun je het op een rekening in het buitenland zetten. Ja, echt! Sommige mensen die inderdaad tijd over hebben omdat ze niet werken bedenken zulke dingen. Te kansloos voor woorden. Verder eens met Luisa.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 14 jun 2011 - 21:02

Francaise_ schreef:
Weet je dat je het ook van de bank kan halen? En dan kun je het op een rekening in het buitenland zetten. Ja, echt! Sommige mensen die inderdaad tijd over hebben omdat ze niet werken bedenken zulke dingen. Te kansloos voor woorden. Verder eens met Luisa.
Je kan ook sparen buiten de bank om.. Ouwe sok, onder het matras etc.

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje di 14 jun 2011 - 21:07

_Donnaa schreef:
Francaise_ schreef:
Je kan ook sparen buiten de bank om.. Ouwe sok, onder het matras etc.
Jullie hebben gelijk... Ik ben denk ik te eerlijk ofzo angel dat ik daar niet meteen aan gedacht heb Very Happy
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  loesje di 14 jun 2011 - 21:23

ik snap niet waar jullie het vandaan halen dat je zo makkelijk aan een wajong komt en dat je er zo makkelijk van rond kunt komen want de werkelijkheid is vaak heeeel anders op uitzonderingen daargelaten natuurlijk. een wajonger krijgt ongeveer 900 euro in de maand maar daar moet hij/zij dan ook alles mee doen en dan hou je echt bijna niks over hoor als je je huur/gas/water/licht/verzekeringen enz hebt betaalt en neem maar van mij aan de meeste met een wajong zouden maar wat graag werken!
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  JoyceVL wo 15 jun 2011 - 1:49

loesje schreef:ik snap niet waar jullie het vandaan halen dat je zo makkelijk aan een wajong komt en dat je er zo makkelijk van rond kunt komen want de werkelijkheid is vaak heeeel anders op uitzonderingen daargelaten natuurlijk. een wajonger krijgt ongeveer 900 euro in de maand maar daar moet hij/zij dan ook alles mee doen en dan hou je echt bijna niks over hoor als je je huur/gas/water/licht/verzekeringen enz hebt betaalt en neem maar van mij aan de meeste met een wajong zouden maar wat graag werken!

+1!
JoyceVL
JoyceVL
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 82
Punten : 256

Bericht  Gast wo 15 jun 2011 - 2:01

Tja, wie studeert en stufie ontvangt + leent (omdat diegene dit toch nooit terug hoeft te betalen) komt al snel uit op een bedrag van 2000 euro... Of wie nog thuis woont en bijvoorbeeld een bedrag van 500/600 ontvangt, terwijl alles voor hem betaalt wordt heeft toch echt een behoorlijk bedrag om lekker van op vakantie te gaan of de nieuwste gadgets aan te schaffen. Dussum... :shock:

Gast
Gast

Bericht  TukTuk wo 15 jun 2011 - 2:19

Noa schreef:Tja, wie studeert en stufie ontvangt + leent (omdat diegene dit toch nooit terug hoeft te betalen) komt al snel uit op een bedrag van 2000 euro... Of wie nog thuis woont en bijvoorbeeld een bedrag van 500/600 ontvangt, terwijl alles voor hem betaalt wordt heeft toch echt een behoorlijk bedrag om lekker van op vakantie te gaan of de nieuwste gadgets aan te schaffen. Dussum... :shock:

Alleen stufi en lening is nooit meer dan 950 euro ofzo hoor?Of bedoel je in combinatie met Wajong er bij?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud