Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wanneer ging je het huis uit?

+81
Error
SuperGrover
BJA
Vanillivi
SarahKey
Lavendel
minoessepoes
Niekske
Isilme
Ugly Betty
JoyceVL
Verona
Mamsie
Joli86
samantjuh89
RYW
Tunrida
Happydobby
silly-one
_DoI
Silver
Labeendje
smooch
Miss-Rose
TNMN
Batwen
Zonnetje
Zwerver
Snoes
Jules
TukTuk
xxDila
Rouxxxe
Toet
miss piggy
Carra
Polly
rapa nui
Feline
Merai
Roxi3
Mizz_S
Sneeuwvlok
Flinder
Caramba
Oasis
CCC
Prosecco
Mamasapje
Parisienne
Suus
Phileine
Lady4
Flip Fluitketel
Juul
Arwyn
Jude
Sjaantje
loesje
Mida4you
Bruintje Beer
Atelier Madame
Zininzon
Bliss
Jerry
Lotus_
Tsjip
Angela_1986
Benthe
Antibes
luisa
Monte
Shisha
Ambivalence
Zora
Floor
MissD
Miss G
Rovine
SnowWhite
Jeanette
85 plaatsers

Pagina 11 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende

Ga naar beneden

Wanneer ging je het huis uit? - Pagina 11 Empty Re: Wanneer ging je het huis uit?

Bericht  Atelier Madame do 9 jun 2011 - 4:50

Op kamers wonen is gewoon een hele leuke ervaring! Lekker je eigen ding doen, alles zelf regelen etc. Het studentenleven is niet in een ding samen te vatten, hoewel mss in 2: eigen leven. Je weekt jezelf los van je ouders. Je bent gewoon zelf verantwoordelijk.

En de gehele combinatie van hierboven maakt dat zo. Doordat Ik alleen heb gewoond weet Ik dat Ik op mezelf kan vertrouwen en dan Ik goed alleen kan zijn. Dat Ik niet gelijk naar papa en mama ren als er iets tegenzit.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Wanneer ging je het huis uit? - Pagina 11 Empty Re: Wanneer ging je het huis uit?

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 4:51

Ja, inderdaad.. Ik moet er echt niet aan denken, maar die punten die Noa noemt ben ik wel tegengekomen toen ik ging samenwonen natuurlijk.. Dat is ook weer een hele ervaring..

Oh, en dat was in een ander dorp :P:P

Tsss, in een straal van? :P

Overigens vind ik samenwonen dan wel alweer anders, omdat je er dan niet meer alleen voorstaat qua volledig nieuwe omgeving. Het is toch "veiliger"..

Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 4:51

Marin schreef:
Antibes schreef:
Princess schreef:Dan heb ik geen echt studentenleven gehad (al wist ik dat stiekem al Wink), maar ik ben wel regelmatig maanden van huis geweest om in het buitenland iets nieuws op te bouwen met mensen die ik niet kende.
En ach, dat is voor mij heel waardevol geweest.
Dat vind ik dan wel weer een vergelijkbare ervaring hoor.. smile

Ik ook. In Engeland woonde je bijvoorbeeld ook in een studentenhuis/campus iets, neem ik aan. Dat telt toch net zo goed?

Dat denk ik wel.. smile

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 4:54

Ik denk tóch dat het gewoon om die 'sprong' gaat die ik eerder noemde. En dat je alleen die sprong krijgt bij meerdere dingen (studeren, nieuwe stad, nieuw sociaal leven, zelfstandigheid, etc.) TEGELIJKERTIJD!

Ik denk dat dat de essentie is.. Wink
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 4:55

Antibes schreef:Ik denk tóch dat het gewoon om die 'sprong' gaat die ik eerder noemde. En dat je alleen die sprong krijgt bij meerdere dingen (studeren, nieuwe stad, nieuw sociaal leven, zelfstandigheid, etc.) TEGELIJKERTIJD!

En wat ik al eerder aankaarte, dat je dat in je laat adolescentie/vroege volwassenheid doet, ipv in je latere twintigerjaren.

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 5:00

Marin schreef:
Antibes schreef:Ik denk tóch dat het gewoon om die 'sprong' gaat die ik eerder noemde. En dat je alleen die sprong krijgt bij meerdere dingen (studeren, nieuwe stad, nieuw sociaal leven, zelfstandigheid, etc.) TEGELIJKERTIJD!

En wat ik al eerder aankaarte, dat je dat in je laat adolescentie/vroege volwassenheid doet, ipv in je latere twintigerjaren.

Dat is ook belangrijk ja, voor je 25e ofzo..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:08

Eens ^

En ik vind samenwonen weer iets totaal anders. Dat is veel veiliger, je hebt altijd iemand om op te leunen en je kunt financiele zaken delen en samen voor de verantwoordelijkheden opdraaien. Je hebt altijd iemand om op terug te vallen. Vaak zit je ook in een luxe huis met voldoende ruimte en je hoeft alleen rekening te houden met je partner. Vaak heb je dan ook al een vriendenkring om je heen, die je al jaren kent etc. Je hebt dan al een meer stabiel leven.

Een collegaatje van mij vind ik trouwens zo'n typisch geval van: woont nog bij de ouders. Ze is zó kieskeurig wat betreft een huis, kan over elk pietluttig ding wel zeuren, wil gelijk alles helemaal perfect etc. Terwijl je als student op kamers wel leert om flexibel te zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:12

Antibes schreef:

Ja, inderdaad.. Ik moet er echt niet aan denken, maar die punten die Noa noemt ben ik wel tegengekomen toen ik ging samenwonen natuurlijk.. Dat is ook weer een hele ervaring..

Oh, en dat was in een ander dorp :P:P

Tsss, in een straal van? :P

Overigens vind ik samenwonen dan wel alweer anders, omdat je er dan niet meer alleen voorstaat qua volledig nieuwe omgeving. Het is toch "veiliger"..

Ja, maar wat dat betreft neem ik sowieso geen risico.. Ik ben geen makkelijk persoon.. Zou dood ongelukkig worden in een andere stad, helemaal nieuw en alleen.. Ik ben niet zo`n avonturier..

12km was het :P

Gast
Gast

Bericht  Antibes do 9 jun 2011 - 5:19

_Donnaa schreef:

12km was het :P

Held! Very Happy cheers
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 5:39

Atelier Madame schreef:
AngelNyn schreef:
Antibes schreef:Ik snap het écht niet dat mensen het zonde van het geld vinden. Je krijgt je studententijd ZO anders mee als je thuis blijft wonen. Dat missen van je studententijd, DAT is pas zonde!

Dat vind ik echt de grootste onzin. Ik merk geen verschil in mijn studentenleven nu ik op kamers zit, als dat ik toen niet op kamers zat.
Ik ben geen type dat feest en uitgaat, ben niet de standaard student dus dat miste ik sowieso niet. Verder maakt het vrij weinig uit, het is maar net hoe je er zelf in staat.

En ja ik vond het wel zonde om me rot te moeten werken om een vies klein kamertje te kunnen betalen terwijl ik ook gewoon thuis kon wonen.
Zit je nou wel of niet op kamers? :P

Op dit moment wel. Heb 4/5 jaar geleden een andere opleiding gedaan, studeerde toen in Amsterdam en kon makkelijk met de trein, was wel zo'n 1,5 tot 2 uur per enkele reis bezig maar kon een kamer echt niet betalen daar. Had ook maximaal 10 uur per week les, dus maakte ook geen lange dagen. Inmiddels heb ik een paar jaar gewerkt en gereist, ben nu 22 en moet wel op kamers omdat ik in België studeer. Ik woon ook verder op mezelf, samen met mijn vriend en door de weeks zit ik dus in België. Het is een uur met de auto, en aangezien ik vaak dagen van half 9 tot half 6 maak is dat geen doen om heen en weer te rijden ivm de spits.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:41

Ik vind dat geen geld argument ook zo relatief... Ik bedoel... voor een eurootje of 400 heb je wel een kamertje, je krijgt stufie, je kunt werken naast je studie en walla je hebt geld! Suspect

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 5:46

Die sprong waar jij het over hebt, die heb ik gemaakt door de reis die ik gemaakt heb nadat ik 1,5 jaar aan het studeren was en die sprong die ik toen gemaakt had, had ik nooit kunnen maken met het op kamers wonen.
In die 6 maanden dat ik op reis was zonder iets dan ook maar gepland, dat heeft me veel meer gevormd dan "het studentenleven".
Plus al die andere dingen die mensen opnoemen van voor jezelf zorgen etc, hoeveel mensen wel niet op kamers gaan en waarbij gewoon alles nog betaald wordt door de ouders, tja daar leer je dan ook niks van..

En ik geloof niet dat een studentenvereniging nou zo'n enorme pluspunt op je studententijd is, als je het leuk vind, prima, maar het is echt niet zo dat mensen iets missen als ze het niet doen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 5:52

Noa schreef:Ik vind dat geen geld argument ook zo relatief... Ik bedoel... voor een eurootje of 400 heb je wel een kamertje, je krijgt stufie, je kunt werken naast je studie en walla je hebt geld! Suspect

Basis uitwonende beurs is 266 euro, tel daar een uur salaris van 6 euro per uur op als 18/19 jarige..
Plus met alleen de huur ben je er niet, er komen dan nog boodschappen bij, je hebt je verzekering, je collegeld en noem maar op.
400 euro kamer
175 euro boodschappen
150 euro collegegeld
60 euro zorgverzekering (zorgtoeslag er al af)

Dan zijn alleen al die vaste lasten 785 euro, dan moet je ook nog een beetje geld over houden voor telefoon abo etc.
Haal daar die 266 uitwonende beurs van af, hou je dus nog 519 euro over aan vaste lasten, wil je dat met je baantje kunnen betalen moet je 86 uur per maand werken..

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:53

Dat heb ik ook wel gehad met alleen reizen inderdaad. Toen had ik pas écht het idee dat ik op mezelf was aangewezen... Maar voor mij staat het studentenleven wel in het verlengde daarvan.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:54

AngelNyn schreef:
Noa schreef:Ik vind dat geen geld argument ook zo relatief... Ik bedoel... voor een eurootje of 400 heb je wel een kamertje, je krijgt stufie, je kunt werken naast je studie en walla je hebt geld! Suspect

Basis uitwonende beurs is 266 euro, tel daar een uur salaris van 6 euro per uur op als 18/19 jarige..
Plus met alleen de huur ben je er niet, er komen dan nog boodschappen bij, je hebt je verzekering, je collegeld en noem maar op.
400 euro kamer
175 euro boodschappen
150 euro collegegeld

Dan zijn alleen al die vaste lasten 785 euro, dan moet je ook nog een beetje geld over houden voor telefoon abo etc.
Haal daar die 266 uitwonende beurs van af, hou je dus nog 519 euro over aan vaste lasten, wil je dat met je baantje kunnen betalen moet je 86 uur per maand werken..

Ja, dus? Ik heb inderdaad altijd baantjes gehad waarmee ik zo'n 500 tot 1000 euro in de maand verdiende. Niet iedereen verdient 6 euro per uur hoor, als student kun je met gemak aan een baantje van 8/9/10 euro per uur komen. Ik werkte 'gewoon' 16 tot 20 uur per week naast mijn studie.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 5:57

AngelNyn schreef:

En ik geloof niet dat een studentenvereniging nou zo'n enorme pluspunt op je studententijd is, als je het leuk vind, prima, maar het is echt niet zo dat mensen iets missen als ze het niet doen.

Dat zegt ook niemand. Ik ben ook totaal geen studentikoos typje. Wel ontzettend veel uit geweest tijdens m'n studententijd (met vlagen, met name in Engeland), maar een vereniging vind ik echt vreselijk.
Maar dat heeft zoals al gezegd in deze context niets met een studentenleven te maken.

Ik kon overigens niet eens werken tijdens m'n studie (of nou ja, kon, kon is een groot woord, maar dat was heel erg onhandig omdat ik steeds een half jaar ergens anders was), dus ik heb gewoon geleend. Is mijn keuze, niet iedereen kiest die keuze en dat begrijp ik, maar juist die mogelijk is er in ons land.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 6:03

Noa schreef:
AngelNyn schreef:

400 euro kamer
175 euro boodschappen
150 euro collegegeld

Ja, dus? Ik heb inderdaad altijd baantjes gehad waarmee ik zo'n 500 tot 1000 euro in de maand verdiende. Niet iedereen verdient 6 euro per uur hoor, als student kun je met gemak aan een baantje van 8/9/10 euro per uur komen. Ik werkte 'gewoon' 16 tot 20 uur per week naast mijn studie.

Nou ik kreeg waar ik woonde echt geen baantje gevonden waar ik zoveel verdiende. Misschien in de horeca, maar daar moet je wel geschikt voor zijn.
16 tot 20 uur per week naast je studie werken is niet voor iedereen weggelegd. Ik kon bijvoorbeeld in de weekenden niet werken, dan zou ik mijn vriend niet kunnen zien, en vond mijn relatie toch iets belangrijker dan "het studentenleven".
Plus nu met mijn nieuwe opleiding, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om 20 uur per week te werken, en dan ook nog eens tijd vinden voor een beetje sociaal leven en studeren er naast.

Nee ik vind die hoge kosten het echt niet waard, en ook niet om op die jonge leeftijd er al schulden voor te maken.
Op dit moment gaat het voor mij niet anders en moet ik ook wel bij lenen van de IB groep aangezien ik door de weeks niet kan werken in België (Of het zou zwart moeten zijn), en in de weekenden heb ik het thuis ook druk genoeg. Een avondje in het weekend werken heeft helaas gewoon weinig effect financieel, de lonen hier zijn zo enorm laag, voornamelijk fabriekswerk á 6/7 euro per uur als 22 jarige..
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 6:10

Marin schreef:
AngelNyn schreef:

Dat zegt ook niemand. Ik ben ook totaal geen studentikoos typje. Wel ontzettend veel uit geweest tijdens m'n studententijd (met vlagen, met name in Engeland), maar een vereniging vind ik echt vreselijk.
Maar dat heeft zoals al gezegd in deze context niets met een studentenleven te maken.

Ik kon overigens niet eens werken tijdens m'n studie (of nou ja, kon, kon is een groot woord, maar dat was heel erg onhandig omdat ik steeds een half jaar ergens anders was), dus ik heb gewoon geleend. Is mijn keuze, niet iedereen kiest die keuze en dat begrijp ik, maar juist die mogelijk is er in ons land.

Dat ging over een opmerking van Antibes:
Verder geloof ik wel dat lid zijn van een studentenvereniging bijdraagt aan die ervaring, daarin zie ik ook best sterk verschil tussen mijn zus en mijzelf.

Lenen is inderdaad een optie, daar heb ik nu ook voor gekozen omdat ik niet anders kan. Maar ik vond het toen ik 18 was en ging studeren in Amsterdam echt geen optie op dat moment, plus dat ik zo weinig les dus maar had en niemand van mijn studiegenoten ook op kamers zat, dus dan zou ik daar alsnog in mijn eentje zitten, vond dat echt enorm zonde.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 6:15

Ik begrijp jouw redenen ook echt wel, en hoe iedereen dat aanpakt is totaal z'n eigen keuze natuurlijk. Maar ik denk dus inderdaad wel dat op kamers wonen/op jezelf wonen ipv thuis wonen tijdens die jaren (en dus niet op latere leeftijd een huis kopen) echt een goede bijdrage kan leveren aan het proces tot zelfstandigheid en volwassen worden.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 6:18

Het is wel hard werken ja, niemand zegt dat je een luizenleventje hebt als student. (Nouja, dat zeggen eigenlijk wel héél veel mensen, maargoed, dat zijn vaak mensen die óf niet hebben gestudeerd óf alles van hun pappie en mama cadeau krijgen...) Mij heeft het echter wel veel opgeleverd. Ik heb namelijk ook baantjes kunnen doen die aansluiten bij mijn studie, waardoor ik nu voor veel functies toch een streepje voor heb op mensen zonder enige werkervaring.

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 6:24

Marin schreef:Ik begrijp jouw redenen ook echt wel, en hoe iedereen dat aanpakt is totaal z'n eigen keuze natuurlijk. Maar ik denk dus inderdaad wel dat op kamers wonen/op jezelf wonen ipv thuis wonen tijdens die jaren (en dus niet op latere leeftijd een huis kopen) echt een goede bijdrage kan leveren aan het proces tot zelfstandigheid en volwassen worden.

Oh maar dat ben ik ook wel met je eens hoor! Maar ik vindt niet persee dat op kamers gaan je studententijd nou zoveel beter maakt, en dat je zonder dat geen "goede" studententijd hebt gehad smile
Die zelfstandigheid kan je op meerdere manieren verkrijgen, en op kamers gaan is er inderdaad 1 van. Op dat vlak ben ik ook wel blij dat ik óók op kamers zit, naast het samenwonen. Ik was al vrij zelfstandig, en op kamers wonen is niet helemaal te vergelijken met samenwonen, al vind ik op kamers wonen wel makkelijker, als ik ieder weekend gewoon nog naar mijn ouders zou gaan, ik vind vooral de combi soms lastig, vooral als je hoort dat voor een groot gedeelte alles betaald wordt door de ouders etc, dat ze op zondag avond op hun kot aankomen met ingevroren maaltijden van mama etc:P Het is niet dat ik er jaloers op ben,want ik ben juist trots dat ik alles zelf regel, maar dan denk ik bij dat soort mensen "ja je denkt wel dat je zo zelfstandig bent omdat je op kamers zit, maar in feite is er niks zelfstandigs aan"
Ik moet echt alles zelf doen en in de weekenden alles goed plannen wat betreft huishouden, boodschappen doen, rekeningen betalen en noem maar op.
Ik vind dat het op kamers wonen dus niks aan mijn studententijd zelf toevoegt smile

TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 6:27

AngelNyn schreef:
Ik vind dat het op kamers wonen dus niks aan mijn studententijd zelf toevoegt smile

Maar wel aan je zelfstandigheid smile En dat is belangrijker!

Gast
Gast

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 6:30

Noa schreef:Het is wel hard werken ja, niemand zegt dat je een luizenleventje hebt als student. (Nouja, dat zeggen eigenlijk wel héél veel mensen, maargoed, dat zijn vaak mensen die óf niet hebben gestudeerd óf alles van hun pappie en mama cadeau krijgen...) Mij heeft het echter wel veel opgeleverd. Ik heb namelijk ook baantjes kunnen doen die aansluiten bij mijn studie, waardoor ik nu voor veel functies toch een streepje voor heb op mensen zonder enige werkervaring.

Ik heb ook altijd wel gewerkt naast mijn vorige studie hoor, alleen daar zou ik dus nooit mijn kamer van betaald kunnen hebben destijds :P Ik vind ook dat als het even kan je gewoon moet werken er naast. Op dit moment doe ik het niet, maar ga in de vakantie wel minimaal 8 weken fulltime werken en verdien dan 15 euro per uur, bij een bedrijf dat ook aansluit bij mijn studie, zodat ik even een buffertje financieel heb :P
Maar er zijn idd genoeg mensen die dus alles krijgen van hun ouders, en soms denk ik ook wel van "arghh ik wou dat ik zoveel geluk had" ,maar dan denk ik ook weer van "tja ik heb tenminste alles wat ik gedaan heb etc zelf betaald, m;n reis, mn rijbewijs, mn auto, ik betaal nu alles zelf", heb het niet breed, maar sta wel op mijn eigen benen.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  TukTuk do 9 jun 2011 - 6:33

Marin schreef:
AngelNyn schreef:

Inderdaad Very Happy Maar had een beetje het idee dat het nu om de studententijd ging, maar misschien dat ik dat gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Bericht  Gast do 9 jun 2011 - 6:37

AngelNyn schreef:
Marin schreef:
AngelNyn schreef:

Inderdaad Very Happy Maar had een beetje het idee dat het nu om de studententijd ging, maar misschien dat ik dat gewoon verkeerd geïnterpreteerd heb.
Maar als je een vriend hebt ergens anders, waarmee je samenwoont etc. dan heb je sowieso een heel ander studentenleven lijkt me...

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 11 van 13 Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: