Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

+29
Tania
Lady4
Twellie
Marin
Novalee
Thunder
SarahKey
Annie24
Parel
Tiara
Mamsie
Bolleke
Sanne
Artemis
Dora
Flip Fluitketel
Laurientje
Jazzlyn
Maple
Robin_
_Lana_
Printje
Jezzie
Annemie
Linda
Razz
Happydobby
Liadan
Vixen
33 plaatsers

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige - Pagina 3 Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Artemis do 8 aug 2013 - 8:08

Printje schreef:
Jazzlyn schreef:
Printje schreef:Maple; R mocht ook al vroeg zelf eten maar eet nu echt geen fluit meer. Volgens mijn moeder ligt dat er ook aan dat hij al vroeg zelf mocht eten, en omdat ik dat eens wil uittesten ga ik het bij N totaal anders doen. En daarnaast heb ik geen zin meer in dat gerommel met eten. Het is altijd een grote smeerboel en ik zie er de lol niet meer van in. Ik ga het haar gewoon geven en met een jaar of 3 kunnen ze ook nog makkelijk netjes leren eten.
 Ga je tot 3 jaar alles in haar mond stoppen :shock:
In ieder geval een heel stuk langer dan dat ik bij R gedaan heb. Drie is maar een voorbeeld. En zo'n enorm wereldschokkend is dat ook niet hoor, het gaat om eten en dat hoort in de mond en niet op de grond.
 Zo, da's lullig. Dan mag je jezelf niet ontwikkelen omdat je broer niets lust.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige - Pagina 3 Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Sanne do 8 aug 2013 - 8:08

Mijn dochter maakt er ook een kliederboel van. Het is vooral leuk om brood in je haar te smeren, want dat plakt zo lekker. Meestal weet ik dat wel te voorkomen, maar soms ook niet. 

We zijn bij dochter volledig Rapley begonnen en rond een maand of 10 gaven we ook wel eten met een lepel. Vanaf een jaar krijgt ze een lepel of vork bij het eten en mag ze het zelf proberen. Op de lepel is het lastig om voedsel te krijgen, maar met een vork kan ze al wel goed overweg. Ze eet ook nog steeds veel met haar handen. Die rommel interesseert me echt helemaal niets. Dat is zo weer opgeruimd.

Het is wel heel herkenbaar, Robin. Even kauwen en dan uitspugen en op de grond gooien (of vieze afgekloven stukjes in mama's mond willen stoppen).

Mijn dochter eet trouwens ook heel weinig, maar groeit daar wel op, dus blijkbaar is het genoeg. Het voelt voor mij niet goed om er toch extra eten in te willen stoppen door het te voeren. Mijn moeder heeft er nog wel eens een handje van om mijn dochter toch nog een paar extra happen te laten doen, terwijl dochter haar lippen al op elkaar houdt en haar hoofd wegdraait, heel vervelend vind ik dat.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 8:08

Printje schreef:
Dora schreef:Maar printje; als je tot de (bijvoorbeeld) 3 jaar eten wilt geven wordt het toch nog een knoeiboel omdat ze de motoriek van het zelf eten nog niet onder de knie heeft.
En let wel; nog even en het is selluf doen, want R. doet het ook selluf...
Motoriek kan je op vele manieren oefenen, daar weet ik genoeg van;) Drie is ook maar een voorbeeld, misschien al wel eerder maar niet zo vroeg als dat R het mocht.
Maar de mondmotoriek? Waarom denk je dat kleine kinderen die slecht eten als eerst naar de logopediste gaan?
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Bolleke do 8 aug 2013 - 8:09

Ik heb christian altijd geholpen met eten en hij eet vanaf het begin al alles en vanaf zijn tweede ergens is hij zelf (netjes) gaan eten. Dat rapley word ook overschat denk ik hoor.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Artemis do 8 aug 2013 - 8:09

Hier twee kinderen die lekker geknoeid hebben, die ik zelden gevoerd heb, alleen als ze moe waren, en die beiden gewoon alles eten en nog netjes ook.

Overigens was ik niet overtuigd rapley hoor, dat ging niet met twee sondevoeding kindjes. Maar zelf laten eten en ondertussen voor het tempo er af en toe een lepel zelf in stoppen ging prima.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:10

Artemis schreef:
Printje schreef:
Jazzlyn schreef:
Printje schreef:Maple; R mocht ook al vroeg zelf eten maar eet nu echt geen fluit meer. Volgens mijn moeder ligt dat er ook aan dat hij al vroeg zelf mocht eten, en omdat ik dat eens wil uittesten ga ik het bij N totaal anders doen. En daarnaast heb ik geen zin meer in dat gerommel met eten. Het is altijd een grote smeerboel en ik zie er de lol niet meer van in. Ik ga het haar gewoon geven en met een jaar of 3 kunnen ze ook nog makkelijk netjes leren eten.
 Ga je tot 3 jaar alles in haar mond stoppen :shock:
In ieder geval een heel stuk langer dan dat ik bij R gedaan heb. Drie is maar een voorbeeld. En zo'n enorm wereldschokkend is dat ook niet hoor, het gaat om eten en dat hoort in de mond en niet op de grond.
 Zo, da's lullig. Dan mag je jezelf niet ontwikkelen omdat je broer niets lust.
Ja het is een arm arm meisje... zo onderdrukt ook in haar ontwikkeling.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:11

Bolleke schreef:Ik heb christian altijd geholpen met eten en hij eet vanaf het begin al alles en vanaf zijn tweede ergens is hij zelf (netjes) gaan eten. Dat rapley word ook overschat denk ik hoor.
Dat denk ik dus ook, Rapley heb ik nooit gedaan maar vind dat weer zo'n mode ding.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Bolleke do 8 aug 2013 - 8:12

Overigens had christian ook altijd zelf een lepel vast, maar dat geknoei kan ik mij eigenlijk niet zo herinneren.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096

Bericht  Mamsie do 8 aug 2013 - 8:13

Gaat vanzelf. Mijn jongste at met 15 maanden ofzo echt al prima met vork en lepel. De oudste totaal niet en die heeft lang met z'n handen gegeten.

Knoeien hoort erbij.

Printje een kind tot 3 jaar voeren?! Ik denk dat ze dan juist niks meer gaat eten omdat jij het per se wilt doen.
Mamsie
Mamsie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5049
Punten : 5476

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:14

Mamsie schreef:Gaat vanzelf. Mijn jongste at met 15 maanden ofzo echt al prima met vork en lepel. De oudste totaal niet en die heeft lang met z'n handen gegeten.

Knoeien hoort erbij.

Printje een kind tot 3 jaar voeren?! Ik denk dat ze dan juist niks meer gaat eten omdat jij het per se wilt doen.
Nogmaals drie is een VOORBEELD, 2 dan... weet ik het. Maar niet zo vroeg als dat R het mocht.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 8:16

Printje schreef:
Bolleke schreef:Ik heb christian altijd geholpen met eten en hij eet vanaf het begin al alles en vanaf zijn tweede ergens is hij zelf (netjes) gaan eten. Dat rapley word ook overschat denk ik hoor.
Dat denk ik dus ook, Rapley heb ik nooit gedaan maar vind dat weer zo'n mode ding.
Ik denk altijd maar: vroeger in de nomadentijd hadden we ook geen strafmixers en babycooks en zijn kinderen ook groot geworden, misschien op veel gebieden nog wel verder ontwikkeld dan onze kinderen nu. Ik geloof zelfs eigenlijk dat we door alle moderne technologie een beetje vergeten zijn in wat nou écht belangrijk is in de ontwikkeling van een kindje.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Vixen do 8 aug 2013 - 8:18

Printje.. een onderzoeksgroep van twee kinderen slaat toch ook nergens op? Wie weet eet N. hartstikke goed, dan kun je nog niet met zekerheid zeggen dat dit door het voeren (sorry Maple) komt. En je weet ook niet eens zeker dat het slechte eten van R. door het zelf laten eten komt. Je kunt geen enkele conclusie verbinden aan dit uitproberen, daarvoor heb je met twee kinderen een te laag aantal om er een conclusie aan te kunnen verbinden.

Ik ben voorstander van zoveel mogelijk zelf laten doen. Onze dochter (bijna één) prikt inmiddels zelf het brood aan haar vork en kan het dan ook zelf in de mond stoppen (al haalt ze het er in de helft van de keren weer af om het met de hand in de mond te stoppen) en dat komt puur doordat ze zelf mag ontdekken en leren. Mijn dochter van bijna drie kan zelf haar vlees snijden. Dat is ontelbaar vaak verkeerd gegaan en er zijn heel wat stukjes vlees daardoor naast het bord of op de grond beland, maar dat is het leerproces. Dat hoort erbij. Net als gesmeer met eten. Dat heeft niets met slecht eten of gebrek aan manieren te maken, maar met een gezond ontwikkelingsproces.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Bericht  Liadan do 8 aug 2013 - 8:19

Maar R. is toch niet gestopt met eten toen hij zelf mocht gaan eten? Dus dat heeft bij hem toch ook niks met elkaar te maken?

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Annemie do 8 aug 2013 - 8:19

Ik begrijp helaas precies hoe je je voelt printje, heel frustrerend is het. Ik wil het bij de tweede ook anders gaan aanpakken en hopen dat het dan beter gaat, maarja misschien lust de tweede wel grwoon groente...
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Tiara do 8 aug 2013 - 8:24

Maar een kind eet toch niet perse slecht omdat het zelf mag eten? Hij kan het toch ook weigeren als je hem hapjes geeft? 

Wij hebben ook onze dochter altijd zelf laten eten en met het nette eten gaat het steeds beter Robin, toen ze een was zat ze ook regelmatig helemaal onder de saus etc, maar nu ze wat ouder is gaat ze steeds meer met bestek eten. Het was altijd wel bende, maar ik zette der stoel altijd op een tafelkleed.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 8:25

Sorry printje, maar die opmerking naar Maple slaat kant nog wal. En raad eens ik mag dus volgens jou wel commentaar geven. Je weet heel goed dat wij met L altijd hebben lopen tobben met eten en dat hij ook bij diëtiste en kinderarts liep ivm ondergewicht etc. ( en altijd ziek is was en ook nog veel is) En nu eet hij soms nog dagen niks. 

Dus a mag daarom niks? Niet zelf eten of knoeien? Nou ik geniet er van want dat kind eet!!! :shock:  Serieus meer als mama af en toe. Net zoals die foto, hij at heel dat bord leeg met zijn handjes en idd het is een rommel. Dus?

Als jij een kind gaat voeren als ze zelf wil eten gaat ze het eetmoment ook zien als een straf..

De diëtist zei toen, laat L lekker ontdekken, hopelijk gaat hij dan wat eten! En nu maakt ik ook we eens gekke creaties, dierengezichten met eten enzo en het positief benaderen werkt veel beter. Ondanks dat hij nu nog steeds vrij licht en mager is( en 5 van de 7 avonden geen hap eet)
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 8:29

Flip Fluitketel schreef:
Laurientje schreef:Ik hoef het hier niet eens te proberen om het te geven, dat vertikt mijn dochter en weigert ze nog maar 1 hap te eten..
 +1  dat was/is hier ook altijd het geval. Bij de jongste gaan we het precies hetzelfde doen als bij de oudste zelf het eten ontdekken( doet ze nu ook al via de rapleymethode) en wat voor rotzooi ze maakt maakt ons werkelijk waar niks uit. Moet toch elke avond stofzuigen kruimel meer of minder maakt niet uit.

Jazzlyn lekker rommeltje...Wink lol!
Hahaha ja Flip ach jij hebt hem wel eens eerder zien eten en die boterhammen waren zo op zonder te knoeien toch Wink
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:30

Liadan schreef:Maar R. is toch niet gestopt met eten toen hij zelf mocht gaan eten? Dus dat heeft bij hem toch ook niks met elkaar te maken?
In onze ogen, deels wel.

Jazzlyn; ik bedoelde daarmee dat je als je zelf geen kinderen hebt veel makkelijker zegt van ow maar ik vind dat niet erg, zelf eten is belangrijker etc etc. Dat zei ik ook maar als het dan om je eigen kind gaat is het toch net even wat anders. Natuurlijk mag zij zeggen wat ze ervan vindt maar ik zei ook veel makkelijker, toen ze er nog niet waren, dat het allemaal niet zo erg was. Want in de praktijk was het toch wel even wat anders.

Vixen; het klopt dat het met twee kinderen niet meteen een afspiegeling vd waarheid ofzo wordt maar toch ga ik haar langer voeren als ik bij R gedaan heb. Jullie kunnen me in dit geval echt niet meer overtuigen omdat ik dit echt wil proberen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast do 8 aug 2013 - 8:30

Printje, ik begrijp je op zich wel hoor, maar je hebt het in een van je eerste posts over die 'flauwekul met zelf eten' alsof dat heel raar is. Ik denk dat je daardoor ook tegenreacties uitlokt.

Hoe dan ook, de oudste at direct zelf, rapley en gemalen van ons op de lepel. Ze at altijd heel erg veel tot ze een jaar of twee was (misschien wel 1,5). Toen heeft ze ook jaren geen groente gegeten behalve worteltjes.  Inmiddels eet ze weer goed. Ze lust niet alles maar proeft wel altijd (klinkt bekend Liadan Wink).

De jongste precies hetzelfde alleen eet hij veel wisselender. Soms een paar dagen niks en dan weer een paar dagen heel veel. Hij wil soms nog wel gevoerd worden trouwens, dat wilde de oudste absoluut niet.

Mijn ouders verplichtten ons vroeger altijd ons bord leeg te eten maar ik weet dat mijn moeder daar achteraf spijt van heeft. Eten werd altijd een strijd en was nooit meer ontspannen. Dat is het hier altijd wel eigenlijk.

Gast
Gast

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:31

Annemie schreef:Ik begrijp helaas precies hoe je je voelt printje, heel frustrerend is het. Ik wil het bij de tweede ook anders gaan aanpakken en hopen dat het dan beter gaat, maarja misschien lust de tweede wel grwoon groente...
Gelukkig dank je wel. Het is gewoon enorm frustrerend, en heel gek he maar ik maak me er zeer zeker zorgen om dat mijn kind nooit vlees, kaas, eieren, vrijwel geen groente eet. Raar he? We hebben alles al geprobeerd, alles.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Robin_ do 8 aug 2013 - 8:33

Ik snap dat je dat graag wil Printje, maar ik vraag me af of het praktisch haalbaar is? Tot een jaar zal ze het misschien accepteren om gevoerd te worden, maar daarna krijgen de meeste kinderen een fase waarin ze het zelf willen doen en het vertikken om gevoerd te worden. Hoe wil je dit gaan doen?
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Bericht  Liadan do 8 aug 2013 - 8:33

Ik wil je ook niet overtuigen om het niet te doen, ik ben benieuwd hoe je er 2 jaar naar terug kijkt en wat je dan van je experiment vindt Very Happy.
Ik kan er zelf alleen totaal geen logica in zien dat een kind beter zou blijven eten als je het voert.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Parel do 8 aug 2013 - 8:33

Als je kind niet gevoerd wil worden, dan schiet je daar ook niks mee op Very Happy 
Hier wilde ze alles zelf doen en dat hebben we gewoon toegelaten, zo konden we zelf ook eten zonder strijd.

Ze heeft tijden gegeten dat ze niks at, maar nu ze hetzelfde eet als ons gaat het eigenlijk best goed. Ik heb altijd een bord met eten voor haar klaargezet met een lepel erbij, en na een jaar ook een gebaksvorkje erbij. Altijd stalen bestek, geen plastic. Natuurlijk eet en at ze met haar handen, en gooit ze alles op de grond zo af en toe, maar so be it, het gaat nu echt hartstikke goed.

Edit, ze prikt trouwens haar eten zelf, lepelt haar danoontje leeg etc.

Laatst aangepast door Parel op do 8 aug 2013 - 8:33; in totaal 1 keer bewerkt
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:33

Minneke schreef:Printje, ik begrijp je op zich wel hoor, maar je hebt het in een van je eerste posts over die 'flauwekul met zelf eten' alsof dat heel raar is. Ik denk dat je daardoor ook tegenreacties uitlokt.

Hoe dan ook, de oudste at direct zelf, rapley en gemalen van ons op de lepel. Ze at altijd heel erg veel tot ze een jaar of twee was (misschien wel 1,5). Toen heeft ze ook jaren geen groente gegeten behalve worteltjes.  Inmiddels eet ze weer goed. Ze lust niet alles maar proeft wel altijd (klinkt bekend Liadan Wink).

De jongste precies hetzelfde alleen eet hij veel wisselender. Soms een paar dagen niks en dan weer een paar dagen heel veel. Hij wil soms nog wel gevoerd worden trouwens, dat wilde de oudste absoluut niet.

Mijn ouders verplichtten ons vroeger altijd ons bord leeg te eten maar ik weet dat mijn moeder daar achteraf spijt van heeft. Eten werd altijd een strijd en was nooit meer ontspannen. Dat is het hier altijd wel eigenlijk.
Ik bedoelde met flauwekul met eten niet dat het raar is, helemaal niet maar dat ik het niet meer zie zitten. Ik vond eht ook geweldig grappig als R zelf at en helemaal onder zat, maar nu zie ik dat toch anders.

Er is hier ook geen pijl op te trekken. De ene week/maand lust hij opeens weer pasta met saus (waar ik dus echt allerlei groente in verstop) een maand later moet hij er bijna van overgeven....
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:34

Liadan schreef:Ik wil je ook niet overtuigen om het niet te doen, ik ben benieuwd hoe je er 2 jaar naar terug kijkt en wat je dan van je experiment vindt Very Happy.
Ik kan er zelf alleen totaal geen logica in zien dat een kind beter zou blijven eten als je het voert.
hahhaa ik ook hoor. Ik geef jullie wel steeds een update hier Wink

Wie weet word ik nu wel kei rijk door mijn experiment Wink En zet ik een nieuwe trend van gewoon weer zelf je kind eten geven.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: