Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Netjes eten

+6
loesje
Linda
Susan
Bolleke
Parisienne
Twellie
10 plaatsers

Ga naar beneden

Netjes eten Empty Netjes eten

Bericht  Twellie zo 13 mei 2012 - 22:16

Hoe netjes eten jullie kindjes van ongeveer twee a drie jaar? Mijn dochter is twee-en-een-half en eet nog zelden met een vork omdat ze dat nog moeilijk vindt (motoriek is niet alles bij haar). Ze vindt het handiger om gewoon met de handjes te eten. Gisteren aten we pasta met tomatensaus en haar handen zaten dus na die tijd onder en haar gezicht zat ook onder de rode vlekken.

Gaat dit bij jullie kindjes ook zo of wordt het tijd hier om meer aandacht te gaan besteden aan tafelmanieren?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Netjes eten Empty Re: Netjes eten

Bericht  Parisienne zo 13 mei 2012 - 22:37

Aandacht besteden aan tafelmanieren doe we eigenlijk niet. Toen N. begon met groente/fruit hebben we veel op de Rapley-manier gedaan. Eigenlijk hebben we haar dus aangeleerd te eten met handen. Na enige tijd is ze vanzelf met een vork of lepel gaan eten (ik heb deze altijd naast haar bord gelegd zodat ze hem zelf kon pakken). Nu eet ze met een lepel, een (kinder)mes of een vork gebruikt ze erbij om het netjes op haar lepel te scheppen. N. kan dus heel erg netjes eten zonder dat wij er enige aandacht aan besteed hebben eerlijk gezegd. Ze knoeit ook nauwelijks, heel erg fijn dus! smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Bolleke zo 13 mei 2012 - 22:48

Ik heb een vriendin met een zoontje van bijna 4 jaar, en die eet nog alles met de hand, en ik vind dat zo vies om te zien, voorheen nodigde ik ze nog wel eens uit om te komen eten maar ik vind het zo smakeloos. Ook soep, dan pakt hij de stukjes met de ene hand van de lepel af, en de bouillon laat hij dan weer in het bord vallen.

Dus ik vind dat er vanaf een bepaalde leeftijd wel naar tafelmanieren gekeken moet worden. Maar vanaf welke leeftijd dat is.. Ik denk dat als het met 3 nog steeds zo is dat ik dan wel zou gaan ingrijpen, met 4 moeten ze namelijk naar school en ik vind wel dat ze dan fatsoenlijk moeten kunnen eten.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 22:50

Wij hebben er niet veel aandacht aan besteed, maar hij eet eigenlijk heel goed met de lepel of vork en soms nog met de hand.

Gast
Gast

Bericht  Susan zo 13 mei 2012 - 22:51

Yrsa kan wel met een vork eten, maar ze doet het nog niet altijd, soms vindt ze het nog handiger met haar handen.

Bij Ezra ligt het nog wat moeilijk, het is bij hem al vrij lastig om hem überhaupt aan tafel te krijgen.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 22:52

Wij hebben eigenlijk altijd een vork in de hand gegeven. Dus hier eten ze wel redelijk netjes met vork. Soep geven wij uit een (drink)bekertje omdat het anders een knoeiboel wordt. En Jens krijgt sinds kort ook een (kinder)mesje erbij. Ik denk dat je het op een gegeven moment wel een beetje moet stimuleren, anders leren ze het natuurlijk nooit en blijven ze met de handjes eten.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 22:52

Ik zou op die leeftijd het toch echt wel aanleren om tenminste met een lepel te eten.
Mijn zoon vindt het nog steeds moeilijk om te eten met in elke hand bestek. Toch moet hij dat ook leren. Ik ben hier verder niet heel streng in hoor. Ik vind het wel belangrijk dat er met de lipjes op elkaar gekauwd wordt en 2 handen boven tafel.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 22:57

Elodie schreef:Ik zou op die leeftijd het toch echt wel aanleren om tenminste met een lepel te eten.
Welke leeftijd bedoel je nu?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 23:02

Lieskuh schreef:
Elodie schreef:Ik zou op die leeftijd het toch echt wel aanleren om tenminste met een lepel te eten.
Welke leeftijd bedoel je nu?
Over de dochter van Tuinstoel, 2,5.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 13 mei 2012 - 23:43

Ow hahaha, ik vroeg het omdat ik in mijn post vertelde dat ik de soep liever in een bekertje doe omdat het anders een knoeiboel wordt.

Gast
Gast

Bericht  Linda ma 14 mei 2012 - 0:12

Mijn dochter eet over het algemeen met haar handjes. Ze heeft wel een vork (of lepel, ligt er aan wat we eten) tot haar beschikking. Soms gebruikt ze haar bestek, soms niet. Ik maar me er niet zo druk om, komt vanzelf wel.
Ik vind het overigens helemaal niet vies om met de handen te eten.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  loesje ma 14 mei 2012 - 0:14

Linda schreef:Mijn zoon eet over het algemeen met haar handjes. Ze heeft wel een vork (of lepel, ligt er aan wat we eten) tot haar beschikking. Soms gebruikt ze haar bestek, soms niet. Ik maar me er niet zo druk om, komt vanzelf wel.
+1
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932

Bericht  Annemie ma 14 mei 2012 - 0:49

Linda schreef:Mijn dochter eet over het algemeen met haar handjes. Ze heeft wel een vork (of lepel, ligt er aan wat we eten) tot haar beschikking. Soms gebruikt ze haar bestek, soms niet. Ik maar me er niet zo druk om, komt vanzelf wel.

+1 , maar meestal eet hij met zijn handjes.. Ik wil hem wel gaan leren om zelf uit een beker te gaan drinken, dus geen rietjesbeker ofzo, maar dat snapt hij nog niet echt. Mijn neefje van kon met 22 maanden al netjes met een vork eten en uit een gewone beker drinken, maar dat zie ik mijn zoontje nog lang niet doen.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Linda ma 14 mei 2012 - 0:52

Annemie schreef:
Linda schreef:Mijn dochter eet over het algemeen met haar handjes. Ze heeft wel een vork (of lepel, ligt er aan wat we eten) tot haar beschikking. Soms gebruikt ze haar bestek, soms niet. Ik maar me er niet zo druk om, komt vanzelf wel.

+1 , maar meestal eet hij met zijn handjes.. Ik wil hem wel gaan leren om zelf uit een beker te gaan drinken, dus geen rietjesbeker ofzo, maar dat snapt hij nog niet echt. Mijn neefje van kon met 22 maanden al netjes met een vork eten en uit een gewone beker drinken, maar dat zie ik mijn zoontje nog lang niet doen.

Ik laat mijn dochter vaak in bad oefenen met bekertjes water drinken. En ik laat haar regelmatig slokjes uit mijn beker drinken.
Ik ga haar het helemaal zelf laten oefenen als het ooit nog een keer mooi weer gaat worden.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Océane ma 14 mei 2012 - 1:14

S. eet heel goed met een vorkje, soms helpt ze met haar andere handje mee om het er goed op te leggen, maar over het algemeen eet ze wel netjes. Alleen als ze het heel erg lekker vindt, zoals de prei-stamp van vandaag, dan stopt ze er nog weleens wat met haar handje tussendoor. Dan gaat het niet snel genoeg denk ik.

Drinken doet ze al vanaf 14 maanden uit een beker/glas, heb wel even een tuit- en rietjesbeker gehad, maar ze had snel door hoe het moest dus nu krijgt ze altijd een gewone beker/glas...

edit: Spaghetti wordt nog wel een grote smeerboel hoor, dat blijft nou eenmaal niet erg goed op de vork liggen dus dan zit ook heel haar gezicht eronder + handen...
Océane
Océane
Prater
Prater

Aantal berichten : 825
Punten : 891

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 1:17

Mijn dochter at eigenlijk gelijk 'netjes', zij wil zelf ook met mes en vork eten. Bij onze zoon is dat het afgelopen jaar zo'n beetje gekomen en bij hem hebben we er wel wat aandacht aan moeten besteden.

Gast
Gast

Bericht  liesje ma 14 mei 2012 - 2:37

onze dochter geven we een vork en lepel. ze is het nu een beetje aan het leren maar het is lastig omdat ze nu zelf wil eten en geen hulp wil. maar het zalwel goed komen denk.dus af en toe is ze een echte smeerkees ach dan weer lekker in bad daarna haha
liesje
liesje
Prater
Prater

Aantal berichten : 1314
Punten : 1366

Bericht  Gast ma 14 mei 2012 - 4:20

Linda schreef:Ik vind het overigens helemaal niet vies om met de handen te eten.
Dat ging over een kind van 4. Daar mag je inderdaad wel van verwachten dat die redelijk netjes met (mes en) vork eten.

Gast
Gast

Bericht  Liadan ma 14 mei 2012 - 5:14

Onze dochter eet ook regelmatig nog met haar handen, ik vind dat eigenlijk niet zo'n probleem. Soep of yoghurt ofzo eet ze wel gewoon netjes met een lepel.
Uit een gewone beker dronk ze met 14 maanden ongeveer, onze zoon drinkt nu met 11 maanden zelf uit een gewone beker. Hij eet graag met een lepel of een vorkje maar wij moeten het eten eraan prikken/erop doen.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Bolleke ma 14 mei 2012 - 6:42

Lieskuh schreef:
Linda schreef:Ik vind het overigens helemaal niet vies om met de handen te eten.
Dat ging over een kind van 4. Daar mag je inderdaad wel van verwachten dat die redelijk netjes met (mes en) vork eten.

Bij een kind van 1,5 is dat niet vies nee, maar als je een kind van bijna 4 met de handen ziet eten ziet dat er niet smakelijk uit.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud