Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

+29
Tania
Lady4
Twellie
Marin
Novalee
Thunder
SarahKey
Annie24
Parel
Tiara
Mamsie
Bolleke
Sanne
Artemis
Dora
Flip Fluitketel
Laurientje
Jazzlyn
Maple
Robin_
_Lana_
Printje
Jezzie
Annemie
Linda
Razz
Happydobby
Liadan
Vixen
33 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige Empty Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Robin_ do 8 aug 2013 - 6:37

.

Laatst aangepast door Robin_ op zo 1 sep 2013 - 2:50; in totaal 1 keer bewerkt
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Vixen do 8 aug 2013 - 6:45

Dat hoort inderdaad bij een kind van één jaar. Die hebben nog geen besef van wat hoort en wat niet hoort en wat wel en niet netjes is. Bovendien zijn ze te jong om dit op deze leeftijd te leren. Het is nu vooral ontdekken wat je allemaal met eten kunt, ontdekken dat je geen eten meer hebt als je het op de grond gooit, kijken wat er gebeurt als je erin knijpt, iets uit je mond halen wat vreemd voelt, opnieuw proeven, weer eruit halen want je kunt het ook aan het tafelblad smeren. Tikken met het bord op tafel en als je dat gezien hebt gewoon de boel van je blad maaien.

Hier is het bij de oudste vanzelf beter geworden, nu ze drie jaar is, eet ze vrijwel altijd met bestek en eet redelijk netjes zonder dat we daar heel veel moeite voor hoefden te doen. Bij de jongste, die zaterdag één wordt, leggen we steeds één of twee stukjes voor haar op tafel.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Aantal berichten : 563
Punten : 573
Registratiedatum : 12-06-13

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Liadan do 8 aug 2013 - 6:45

Hier is het altijd een smeerboel geweest tijdens het eten en stofzuigen moet ik nog steeds na elke maaltijd doen. Ze gooien inmiddels meestal niets meer zomaar op de grond, maar toch ligt het elke keer vol met kruimels/hagelslag enz. 
Voor mij is het dus herkenbaar en normaal wat je schrijft. Ik zou haar gewoon steeds een stukje brood geven of voor haar leggen en niet een heel bakje of bord vol.
Mijn dochter van 4,5 jaar eet nog steeds het liefst met haar handen, mijn zoon van 2 eet vrijwel alles met zijn vork/lepel.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Happydobby do 8 aug 2013 - 6:51

hier gaat het steeds beter, zoon eet vanaf 14 maanden met bestek/handen.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 6:54

Het eten in en uit de mond halen is een belangrijk o derden van de smaakontwikkeling. Het kind leert verschillende etenswaren herkennen en welke kleur, smaak, vorm en structuur daarbij hoort.dat het vervelend is dat het op de grond beland begrijp ik wel Wink

Ik zou naderhand niet steeds gaan stofzuigen, zonde van je energie, heb je geen stoffer en blik?
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  Robin_ do 8 aug 2013 - 6:59

Ik vind het ook geen probleem dat ze experimenteert met eten hoor. Snap dat dat erbij hoort. Het stoort me alleen wel eens dat ze het pakt en dan klakkeloos op de grond gooit. In een straal van 2 meter vanaf haar stoel ligt echt de hele vloer besmeurd. Het meeste haal ik weg met de kruimeldief, maar soms moet ik er echt even met de stofzuiger bij. Het zijn ook niet alleen droge broodkruimeltjes namelijk... Laughing
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Bericht  Razz do 8 aug 2013 - 7:04

Mijn zoon eet sinds een half jaar goed met bestek. Natuurlijk knoeit hij hier een daar wel eens met een klodder spinazie of een lepel vla maar dat is niet erg. Een doekje over de vloer en het is weg en over een aantal maanden gaat hij vast heel wat beter. Wel is hij nog heel erg van het smakken. Iedere keer roep ik 'kauwen met je mond dicht' en dan gaat het een halve minuut goed. Ook dat komt vast goed Wink 

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Bericht  Linda do 8 aug 2013 - 7:06

Bij de Ikea verkopen ze fleecekleedjes voor een euro. Die legde ik onder haar stoel. Na de maaltijd vouwde ik het dicht klopte het boven de bak uit. Ideaal!

Mijn dochter vond het leren van de zwaartekracht ook erg interessant. Dat ging gelukkig snel over. Ik legde weinig tegelijk neer (soms maar 1 stukje). Wanneer er veel lag, ging ze er sneller mee rommelen en spelen.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:09

R mocht met die leeftijd ook al zelf eten, nu ga ik het echt anders doen. Ik blijf N nog een ruime tijd voeren, geen gedoe meer met zelf eten enzo. Maar gewoon hup lepel in de mond door ons;)
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Annemie do 8 aug 2013 - 7:09

Ik legde het eten toen hij die leeftijd had altijd op het "tafeltje" van de kinderstoel, wij hebben zo'n plastic stoel van ikea, hij eet nu zo'n half jaar met bestek, alleen vla en soep valt er nog weleens naast en vlees eet hij weleens met vingers.
Annemie
Annemie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Linda do 8 aug 2013 - 7:10

Mijn dochter eet ook nog steeds graag met haar handen. Ik maak me daar nog niet zo druk om. Ze mag niet hard met haar handen wapperen omdat er rijst aan zit. Inmiddels snapt ze steeds vaker dat het met sommige dingen echt heel handig is om een vork of lepel te gebruiken. Dat moest ze zelf ontdekken.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:22

Ik ben gewoon helemaal afgeknapt op dat zelf eten gedoe. Daarnaast ga ik mijn moeders theorie eens uitproberen, die het slechte eten van R wijt aan het vroeg zelf mogen eten.. dus bij N blijven wij voeren.

Overigens heb ik ook op het cb gehoord dat er nu weer een onderzoek geweest is ( lang leve al die geweldige onderzoeken) dat het nu opeens weer beter is om te voeren omdat kinderen dan veel meer binnenkrijgen... volgende week zal het wel weer anders zijn maar voor nu ga ik het met N dus totaal anders doen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Vixen do 8 aug 2013 - 7:23

hmmm.. dan ben ik wel benieuwd naar dat onderzoek dan Printje.. Zeker met al die obesitas-verhalen van nu. Rapley wordt daarom júist geadviseerd omdat ze daarmee vooral zelf kunnen bepalen wat ze binnenkrijgen.

Edit: en ik bedenk me nu dat het hier net zo'n groot gesmeer is als we haar voeren (stamppot, vla of rijst ofzo). Dat haalt ze ook uit haar mond, smeert ze in haar haren en oren of werkt ze naar buiten met haar tong of door te gaan sputteren met de lippen.

Laatst aangepast door Vixen op do 8 aug 2013 - 7:25; in totaal 1 keer bewerkt
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Linda do 8 aug 2013 - 7:25

Haha, hebben ze daar een heel onderzoek voor nodig? Het lijkt me nogal logisch dat een gevoerd kind meer binnen krijgt dan een kind wat zelf mag eten.
Dat was hier nou juist 1 van de redenen dat dochter zelf mocht eten.

Linda
Ratel
Ratel

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:26

Vixen schreef:hmmm.. dan ben ik wel benieuwd naar dat onderzoek dan Printje.. Zeker met al die obesitas-verhalen van nu. Rapley wordt daarom júist geadviseerd omdat ze daarmee vooral zelf kunnen bepalen wat ze binnenkrijgen.
Ze wist verder er het fijne ook niet van, alleen dat er schijnbaar allerlei onderzoeken gedaan zijn over het eten van groente door peuters (ik vroeg namelijk over R) Ze zei dat kinderen dus veel minder binnenkrijgen wanneer ze zelf mogen eten dan wanneer je ze voert. Aan de ene kant logisch want ik stop natuurlijk veel meer op een lepel dan R zelf.
Zij zei dus dat met groente je beter het kon voeren dan ze zelf laten eten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jezzie do 8 aug 2013 - 7:27

Hier ook een dochter die ontdekt heeft dat je het eten op de grond kan laten vallen! Ik leg meestal 1 of 2 stukjes voor haar neer. En na het eten even met stoffer en blik het ergste weg halen...en daarna gaat de hond onder de tafel door en is alles weer schoon! :p
Jezzie
Jezzie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3648
Punten : 3865
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:27

Linda schreef:Haha, hebben ze daar een heel onderzoek voor nodig? Het lijkt me nogal logisch dat een gevoerd kind meer binnen krijgt dan een kind wat zelf mag eten.
Dat was hier nou juist 1 van de redenen dat dochter zelf mocht eten.
Nou ja precies. Maar goed we kwamen er dus op omdat ik vertelde dat R zo slecht groente eet. Verder leken mij de conclusies ook niet echt te moeilijk maar eerder logisch maar tsja.... we moeten toch iets onderzoeken natuurlijk.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Vixen do 8 aug 2013 - 7:28

Als iemand van het CB aankomt met 'allerlei onderzoeken', maar er verder niks over weet kan ik dat eigenlijk niet zo heel serieus nemen. Als je dan toch iets gaat adviseren, zorg dan ook dat je de onderzoeken kent en de ins en outs weet.
Vixen
Vixen
Prater
Prater

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 7:28

Haha, op de groep waar ik werk zijn we trouwens allergisch voor het woord 'voeren'. Dieren voer je, kinderen help je met eten Wink

Overigens denk ik dat al dat gepureerde en het laten eten van een lepeltje helemaal niet goed is voor de smaakontwikkeling ontwikkeling van andere zintuigen, mondmotoriek, motoriek van de handen en vingers, etc etc. Ik zie alleen maar voordelen n rapley en het zelf laten eten, van begin af aan. Los van de rommel.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Bericht  _Lana_ do 8 aug 2013 - 7:33

Printje schreef:Ik ben gewoon helemaal afgeknapt op dat zelf eten gedoe. Daarnaast ga ik mijn moeders theorie eens uitproberen, die het slechte eten van R wijt aan het vroeg zelf mogen eten.. dus bij N blijven wij voeren.

Overigens heb ik ook op het cb gehoord dat er nu weer een onderzoek geweest is ( lang leve al die geweldige onderzoeken) dat het nu opeens weer beter is om te voeren omdat kinderen dan veel meer binnenkrijgen... volgende week zal het wel weer anders zijn maar voor nu ga ik het met N dus totaal anders doen.
Dat laatste is hier echt wel van toepassing met het avondeten. Wij geven dat gewoon. Want dat 'zelf doen' werkt echt niet hier. Dan krijgen ze niets binnen.
Zo gaat het prima en eten ze goed.

Brood eten ze wel zelf en dat is hier ook een smeerboel. Ik moet na het broodje eten ook echt stofzuigen, want het is echt vies onder ( en op ) de stoelen.
Maar dat hoort er ook wel bij natuurlijk.
Ik moet wel zeggen dat het steeds beter gaat. Mijn dochter haalt het eten niet meer steeds uit haar mond.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:36

Lana, zo wil ik het idd ook gaan doen. Geen geflauwekul meer met zelf doen maar gewoon wij geven het eten. Brood mag af en toe wel zelf maar grotendeels ga ik het voortaan zelf geven.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  _Lana_ do 8 aug 2013 - 7:37

Oh en mijn kinderen kunnen heel goed aangeven hoeveel ze willen eten.
En ze zijn nog veel te klein en eten echt niet bijzonder veel.
Het is trouwens niet gepureerd.

Als we trouwens gebakken aardappeltjes eten met groente, dan eten ze wel zelf.
Maar rijst ofzo met de handen eten, dat werkt toch niet?

En dat onderzoek geloof ik wel, ik doe het meer omdat ze anders helemaal niet eten.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 7:39

Ik hoef het hier niet eens te proberen om het te geven, dat vertikt mijn dochter en weigert ze nog maar 1 hap te eten..

Ze eet ook alles volgens rapley methode, wij plakken hier dus dagelijks aan de vloer vast.
Voorlopig zijn de dysonkruimelzuiger en de dweil mijn beste maatjes.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:41

Maar N gaat niet anders weten dan dat ze het eten van ons krijgt. Ze mag het gewoon niet zelf en ze krijgt de eerste tijd die mogelijkheid ook niet.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 7:42

Laurientje schreef:Ik hoef het hier niet eens te proberen om het te geven, dat vertikt mijn dochter en weigert ze nog maar 1 hap te eten..

Ze eet ook alles volgens rapley methode, wij plakken hier dus dagelijks aan de vloer vast.
Voorlopig zijn de dysonkruimelzuiger en de dweil mijn beste maatjes.
 Hier dus ook. Als ik probeer te voeren is het een waar drama vol gekrijs.. En dat was al heel vroeg aan de gang ! Lekker laten knoeien dan maar, goed voor ze en voor de maatjes van onze poezen:cheering:
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: