Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

+29
Tania
Lady4
Twellie
Marin
Novalee
Thunder
SarahKey
Annie24
Parel
Tiara
Mamsie
Bolleke
Sanne
Artemis
Dora
Flip Fluitketel
Laurientje
Jazzlyn
Maple
Robin_
_Lana_
Printje
Jezzie
Annemie
Linda
Razz
Happydobby
Liadan
Vixen
33 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige - Pagina 2 Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 7:43

Maar kinderen van anderhalf kun je toch allang voorzichtig zelf een lepel geven bij de rijst? Wij geven kinderen op het werk vanaf een jaar zelf een vorkje bij hun brood. Je ziet vrij snel dat ze die doelbewust gaan gebruiken. Niet altijd, maar ze weten wat ze ermee kunnen. Worden er danoontjes getrakteerd dan laten we de kinderen van anderhalf sowieso zelf aanknoeien met danoontje en een lepel, de jongere kindjes helpen we of bekijken we per kindje. Ja, het is een rommel, maar ze moeten het toch een keer leren. En dan nog, eigenlijk valt die rommel reuze mee. Hoe eerder leren, hoe beter. Mijn broertje en ik zijn ook vrij lang geholpen en we hielden onze soeplepel toen we 7 waren nog ondersteboven toen we hem in de mond staken. Dat kliederen ga je toch wel houden, zolang ze moeten oefenen.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Eten en (netjes) leren eten 1-jarige - Pagina 2 Empty Re: Eten en (netjes) leren eten 1-jarige

Bericht  Robin_ do 8 aug 2013 - 7:43

.

Laatst aangepast door Robin_ op zo 1 sep 2013 - 2:50; in totaal 1 keer bewerkt
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 7:44

Printje schreef:Maar N gaat niet anders weten dan dat ze het eten van ons krijgt. Ze mag het gewoon niet zelf en ze krijgt de eerste tijd die mogelijkheid ook niet.
 Ja en zo werkt natuurlijk elk kind.... A kreeg het altijd, tot hij op een dag niet meer wilde en alles wegsloeg.. Na een paar dagen ben je zo radeloos en gaf het hem., hup bord leeg.. Nou dan ga ik niet zeggen, mama wil niet zoveel schoonmaken dus je eet maar niet
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Aantal berichten : 1317
Punten : 1579
Registratiedatum : 05-06-11

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:45

Maple; R mocht ook al vroeg zelf eten maar eet nu echt geen fluit meer. Volgens mijn moeder ligt dat er ook aan dat hij al vroeg zelf mocht eten, en omdat ik dat eens wil uittesten ga ik het bij N totaal anders doen. En daarnaast heb ik geen zin meer in dat gerommel met eten. Het is altijd een grote smeerboel en ik zie er de lol niet meer van in. Ik ga het haar gewoon geven en met een jaar of 3 kunnen ze ook nog makkelijk netjes leren eten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 7:46

Printje schreef:Maple; R mocht ook al vroeg zelf eten maar eet nu echt geen fluit meer. Volgens mijn moeder ligt dat er ook aan dat hij al vroeg zelf mocht eten, en omdat ik dat eens wil uittesten ga ik het bij N totaal anders doen. En daarnaast heb ik geen zin meer in dat gerommel met eten. Het is altijd een grote smeerboel en ik zie er de lol niet meer van in. Ik ga het haar gewoon geven en met een jaar of 3 kunnen ze ook nog makkelijk netjes leren eten.
 Ga je tot 3 jaar alles in haar mond stoppen :shock:
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 7:48

Maar komt hij wat te kort doordat hij minder eet? Is hij er ziek van omdat hij te kort heeft aan voedingsstoffen?

Misschien ben ik hier te stellig in hoor, maar ik heb altijd het idee dat ouders teveel bezig zijn met kijken naar hoevéél hun kind binnen krijgt, dat ze vergeten dat het misschien nog wel belangrijker is dat het kind het zélf doet en op welke manier het kind het eten binnen krijgt. Wat leert een kind er nou zelf aan door iedere keer van mama een lepel met een onbekende substantie in de mond gepropt te krijgen?

Laatst aangepast door Maple op do 8 aug 2013 - 7:49; in totaal 1 keer bewerkt
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:48

Jazzlyn schreef:
Printje schreef:Maple; R mocht ook al vroeg zelf eten maar eet nu echt geen fluit meer. Volgens mijn moeder ligt dat er ook aan dat hij al vroeg zelf mocht eten, en omdat ik dat eens wil uittesten ga ik het bij N totaal anders doen. En daarnaast heb ik geen zin meer in dat gerommel met eten. Het is altijd een grote smeerboel en ik zie er de lol niet meer van in. Ik ga het haar gewoon geven en met een jaar of 3 kunnen ze ook nog makkelijk netjes leren eten.
In ieder geval een heel stuk langer dan dat ik bij R gedaan heb. Drie is maar een voorbeeld. En zo'n enorm wereldschokkend is dat ook niet hoor, het gaat om eten en dat hoort in de mond en niet op de grond.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:50

Maple schreef:Maar komt hij wat te kort doordat hij minder eet? Is hij er ziek van omdat hij te kort heeft aan voedingsstoffen?

Misschien ben ik hier te stellig in hoor, maar ik heb altijd het idee dat ouders teveel bezig zijn met kijken naar hoevéél hun kind binnen krijgt, dat ze vergeten dat het misschien nog wel belangrijker is op welke manier het kind het eten binnen krijgt. Wat leert een kind er nou zelf aan door iedere keer een lepel met een onbekende substantie in de mond gepropt te krijgen?
R eet geen vlees, geen kaas, geen eieren eigenlijk vrijwel niets. Hij is vaak verkouden maar of dat te wijten valt aan slecht eten? Ik weet het niet. Ik ben er ook teveel mee bezig, dat klopt, maar ik maak me er gewoon zorgen om dat mijn kind al bijna 2 jaar vrijwel niet eet ( brood en fruit daargelaten)

En ik weet dat het aan de ene kant bij de leeftijd hoort, ik hoor het ook over kleuters in de klas, ik lees het hier maar toch maak ik er me zorgen om want R is mijn kind en die wil ik gezond laten eten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 7:51

Printje schreef:
Jazzlyn schreef:
In ieder geval een heel stuk langer dan dat ik bij R gedaan heb. Drie is maar een voorbeeld. En zo'n enorm wereldschokkend is dat ook niet hoor, het gaat om eten en dat hoort in de mond en niet op de grond.
 Kinderen horen eten te ontdekken en dat gaat oa door het in de handen te nemen etc. Beiden kinderen aten vroeg zelf.. De oudste eet bijna niks de jongste eet volwassen porties.. 2 kinderen 2 verschillende eters
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:53

Jazzlyn schreef:
Printje schreef:
Jazzlyn schreef:
 Kinderen horen eten te ontdekken en dat gaat oa door het in de handen te nemen etc. Beiden kinderen aten vroeg zelf.. De oudste eet bijna niks de jongste eet volwassen porties.. 2 kinderen 2 verschillende eters
Nou hier heeft dat dus verre van gewerkt en ik ga het nu dus echt anders doen, R at vroeg zelf en dat ga ik nu niet meer doen. Ze kan genoeg met eten ontdekken, maar niet meer zelf eten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 7:54

Ik vind dat het eten bij kinderen vooral eerst in de handen hoort, en dan eventueel in de mond. Een gemiddeld kind kan perfect zelf doseren hoeveel en wat hij wil eten. En vaak is dat nog minder dan de helft van wat mama op z'n bord legt Wink en dan ligt idd de helft op de grond.

Het lijkt me doodvermoeiend om als moeder zo met het eten van je kind bezig te zijn. R is een kerngezond jongetje, de verkoudheden kwamen door z'n amandelen, wist je al. Laat zowel R en N zelf ontdekken. Aders zit je met N als ze twee of drie is met de rommel die je anders nu zou hebben. Wat ze nu niet zelf mogen ontdekken, ontdekken ze dan wel.
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  Jazzlyn do 8 aug 2013 - 7:55

Schrik niet... 

En niet quoten.. Na een vol bord spaghetti hahahahaha:cheering:

Laatst aangepast door Jazzlyn op do 8 aug 2013 - 8:28; in totaal 1 keer bewerkt
Jazzlyn
Jazzlyn
Prater
Prater

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:55

Maple schreef:Ik vind dat het eten bij kinderen vooral eerst in de handen hoort, en dan eventueel in de mond. Een gemiddeld kind kan perfect zelf doseren hoeveel en wat hij wil eten. En vaak is dat nog minder dan de helft van wat mama op z'n bord legt ;)en dan ligt idd de helft op de grond.

Het lijkt me doodvermoeiend om als moeder zo met het eten van je kind bezig te zijn. R is een kerngezond jongetje, de verkoudheden kwamen door z'n amandelen, wist je al. Laat zowel R en N zelf ontdekken. Aders zit je met N als ze twee of drie is met de rommel die je anders nu zou hebben. Wat ze nu niet zelf mogen ontdekken, ontdekken ze dan wel.
Het is ook vermoeiend maar ik spreek je nog wel als je zelf een kind krijgt dat geen fluit eet. Ik riep ook altijd om het hardste ow maar ik geef daar niets om, ik kijk over de dag heen maar als je het meemaakt is het anders. Hij lust serieus echt helemaal niets met avondeten.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 7:57

Maple schreef:Maar komt hij wat te kort doordat hij minder eet? Is hij er ziek van omdat hij te kort heeft aan voedingsstoffen?

Misschien ben ik hier te stellig in hoor, maar ik heb altijd het idee dat ouders teveel bezig zijn met kijken naar hoevéél hun kind binnen krijgt, dat ze vergeten dat het misschien nog wel belangrijker is dat het kind het zélf doet en op welke manier het kind het eten binnen krijgt. Wat leert een kind er nou zelf aan door iedere keer van mama een lepel met een onbekende substantie in de mond gepropt te krijgen?
Mee eens!!

Hier eet ze dus altijd zelf en het eten met vork en lepen gaat al heel aardig moet ik zeggen.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Aantal berichten : 870
Punten : 926
Registratiedatum : 20-03-13

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 7:58

Er word hier overigens niet doelbewust gekliederd met eten want dan haal ik het wel weg.
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 7:59

Nogmaals ieder zijn ding, ik spreek jullie wel wanneer jullie kind al bijna 2 jaar geen fluit eet.

Er zijn meerdere manieren om kinderen in aanraking te brengen met eten en ze uiteindelijk gewoon zelf eten te geven.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Robin_ do 8 aug 2013 - 7:59

Printje; ik ben benieuwd naar de redenatie van jouw moeder m.b.t. het eten van je zoontje. Hoe bedoelt ze dit precies? Ik herken het ook wel van mijn moeder. Die vindt dat gesmeer ook maar niks en snapt ook niet dat we het zo doen. Die vindt dat echt iets van de generatie van 'nu' om dit zo aan te pakken. Vroeger deden ze dat blijkbaar toch anders, maar ik weet niet precies hoe.
Robin_
Robin_
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 126
Punten : 150
Registratiedatum : 07-07-13

Bericht  Flip Fluitketel do 8 aug 2013 - 8:00

Laurientje schreef:Ik hoef het hier niet eens te proberen om het te geven, dat vertikt mijn dochter en weigert ze nog maar 1 hap te eten..
 +1  dat was/is hier ook altijd het geval. Bij de jongste gaan we het precies hetzelfde doen als bij de oudste zelf het eten ontdekken( doet ze nu ook al via de rapleymethode) en wat voor rotzooi ze maakt maakt ons werkelijk waar niks uit. Moet toch elke avond stofzuigen kruimel meer of minder maakt niet uit.

Jazzlyn lekker rommeltje...Wink lol!

Laatst aangepast door Flip Fluitketel op do 8 aug 2013 - 8:02; in totaal 1 keer bewerkt
Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 8:00

Printje schreef:
Maple schreef:Ik vind dat het eten bij kinderen vooral eerst in de handen hoort, en dan eventueel in de mond. Een gemiddeld kind kan perfect zelf doseren hoeveel en wat hij wil eten. En vaak is dat nog minder dan de helft van wat mama op z'n bord legt ;)en dan ligt idd de helft op de grond.

Het is ook vermoeiend maar ik spreek je nog wel als je zelf een kind krijgt dat geen fluit eet. Ik riep ook altijd om het hardste ow maar ik geef daar niets om, ik kijk over de dag heen maar als je het meemaakt is het anders.  Hij lust serieus echt helemaal niets met avondeten.
Ik geloof dat ik dat echt wel vervelend zou vinden, maar als hij iets echt niet lust dan lust hij het ook niet als ik het hem zou geven, in plaats van hij het zelf doet Wink
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  Liadan do 8 aug 2013 - 8:01

Mijn dochter eet sinds een paar maanden weer wat groente, komt hier dus vanzelf weer goed. Ze eet nog niet veel (max. 5 happen en nog lang niet alles), maar proeft wel alles en eet steeds iets meer. Ze heeft 3 jaar vrijwel niks gegeten 's avonds. Mijn zoon eet ook al een jaar vrijwel geen groente, maar ik denk dat het bij hem ook vanzelf wel weer goed komt. 
Ik geloof er niks van dat het niet eten 's avonds te maken heeft met dat we ze altijd zelf hebben laten eten. Ze aten tot een jaar allebei wel heel goed en daarna niet meer, dus dan gaat die theorie al niet meer op.
Maar ik maak me er totaal niet druk om als ze niks eten 's avonds.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Laurientje do 8 aug 2013 - 8:01

Printje schreef:Nogmaals ieder zijn ding, ik spreek jullie wel wanneer jullie kind al bijna 2 jaar geen fluit eet.

Er zijn meerdere manieren om kinderen in aanraking te brengen met eten en ze uiteindelijk gewoon zelf eten te geven.
R lust dan wel heel veel dingen niet nee, maar S eet ook al vanaf dat hij 1 1/2 is geen groenten..
Laurientje
Laurientje
Prater
Prater

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:04

Maple schreef:
Printje schreef:

Het is ook vermoeiend maar ik spreek je nog wel als je zelf een kind krijgt dat geen fluit eet. Ik riep ook altijd om het hardste ow maar ik geef daar niets om, ik kijk over de dag heen maar als je het meemaakt is het anders.  Hij lust serieus echt helemaal niets met avondeten.
Ik geloof dat ik dat echt wel vervelend zou vinden, maar als hij iets echt niet lust dan lust hij het ook niet als ik het hem zou geven, in plaats van hij het zelf doet Wink
Ja maar ja hij lust dus echt echt vrijwel niets... de opties om het met iets anders recht te trekken zeg maar zijn dus zeer klein. Een kind dat bijv vlees op het brood eet of van die spreaddinges met groente dat heft het niet groente eten wel wat op. R eet dat dus allebei niet.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Dora do 8 aug 2013 - 8:05

Maar printje; als je tot de (bijvoorbeeld) 3 jaar eten wilt geven wordt het toch nog een knoeiboel omdat ze de motoriek van het zelf eten nog niet onder de knie heeft.
En let wel; nog even en het is selluf doen, want R. doet het ook selluf..

Overigens heeft A. een tijd lang geen groentes en aardappels gegeten en begint nu ook goed te komen.
En M. eet geen bijna geen vlees en vis. Ze proeft het en tuft het weer uit. Ook drinkt ze vaak slecht, ach een dag een rietjesbeker en ze drinkt weer super. En weet je, ik kan er me écht niet druk om maken. Komt vanzelf wel goed.

Laatst aangepast door Dora op do 8 aug 2013 - 8:10; in totaal 1 keer bewerkt
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121

Bericht  Printje do 8 aug 2013 - 8:07

Dora schreef:Maar printje; als je tot de (bijvoorbeeld) 3 jaar eten wilt geven wordt het toch nog een knoeiboel omdat ze de motoriek van het zelf eten nog niet onder de knie heeft.
En let wel; nog even en het is selluf doen, want R. doet het ook selluf...
Motoriek kan je op vele manieren oefenen, daar weet ik genoeg van;) Drie is ook maar een voorbeeld, misschien al wel eerder maar niet zo vroeg als dat R het mocht.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Maple do 8 aug 2013 - 8:07

Ik heb trouwens niet de illusie dat ik bunkerende kinderen ga krijgen ooit, hoor. Ik ben nooit het een geweldige eter geweest, ik deed als kind zelfs al moeilijk over vissticks. Mijn vader heeft die me leren eten door te zeggen dat het koekjes waren, want koekjes at ik natuuuurlijk wel laughcry En mijn vriend is nu nog altijd een moeilijke eter.
Maple
Maple
Prater
Prater

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: