Commercie gericht op jonge moeders slaat door...
+45
Darius
Peanut
Liadan
Parisienne
Surya
Artemis
Sterrin_
Tania
Mamsie
meisjesmama
Thunder
kwak
Rush
kwebbeltje
missy.
Aimee
Bolleke
Elliot
Charles
Novalee
Marin
Susan
Catwoman79
VeryCherry
Printje
PapillonRose
Paper Crown
Parel
Razz
Kat1980
TukTuk
mzcharlotte
SarahKey
Slakje
Blair
Steep
sanne-84
Sanne
Luce
Filoria
ekjir@M
Gympie
Supertalentje
Puggle
Linda
49 plaatsers
Pagina 1 van 7
Pagina 1 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Commercie gericht op jonge moeders slaat door...
Om het andere topic niet verder te vervuilen, open ik hier even een nieuw topic. Wat me al een tijdje opvalt is dat jonge moeders (en vaders in mindere mate) zo ongelofelijk veel kopen voor hun kinderen. De kinderwinkels liggen vol met spullen die je allemaal nodig zou hebben voor je kind. Sleutelwoord is hierbij 'veiligheid', dat woord doét iets met jonge moeders, ze zijn zo bang zijn om iets fout te doen, dat ze alles blindelings kopen wanneer ze geloven dat iets veiliger is voor hun kind.
Producenten spelen hier natuurlijk handig op in en dat is waar ik heen wil. Naar mijn idee slaat de consumptiedrang wel érg door bij jonge ouders. Ze kopen alles wat los en vast zit en het moet allemaal precies van dat en dat merk zijn en het mag zéker niet tweedehands zijn. Ik vraag me dan af waarom je als jonge moeder niet heen kunt prikken door deze commerciële trucjes. Komt het door hormonen, onzekerheid, alleen het allerbeste willen voor je kind? Wat is dat toch?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover, want ik vraag me dit al een tijdje af...
Producenten spelen hier natuurlijk handig op in en dat is waar ik heen wil. Naar mijn idee slaat de consumptiedrang wel érg door bij jonge ouders. Ze kopen alles wat los en vast zit en het moet allemaal precies van dat en dat merk zijn en het mag zéker niet tweedehands zijn. Ik vraag me dan af waarom je als jonge moeder niet heen kunt prikken door deze commerciële trucjes. Komt het door hormonen, onzekerheid, alleen het allerbeste willen voor je kind? Wat is dat toch?
Ik ben erg benieuwd naar jullie mening hierover, want ik vraag me dit al een tijdje af...
Gast- Gast
Re: Commercie gericht op jonge moeders slaat door...
Ik heb er zelf geen last van en ik zie het in m'n omgeving eigenlijk ook niet terug.
Kan je trouwens voorbeelden noemen?
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Eens met Linda. Kom maar op met die voorbeelden.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Ik vind alleen dat ze doorslaan in de Nutrilon 4 t/m 7. Of is het tegenwoordig al 8?
Gast- Gast
Lennox schreef:Ik vind alleen dat ze doorslaan in de Nutrilon 4 t/m 7. Of is het tegenwoordig al 8?
Haha ja, dat ben ik met je eens!
Linda- Ratel
- Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10
Lennox schreef:Ik vind alleen dat ze doorslaan in de Nutrilon 4 t/m 7. Of is het tegenwoordig al 8?
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Ik ben het er wel mee eens dat het doorslaat soms ja. En ik doe er zelf aan mee. Er wordt natuurlijk continu op je schuldgevoel ingehakt; als je dit of dit niet doet of hebt dan is het wel je eigen schuld als je kind iets overkomt.
Van die nanny-care matjes (? Heten die zo)
Dat ondermatje om doorheen te kunnen ademen
En nog wel meer van dat soort dingen.
Ik ben er wel gevoelig voor vrees ik.
Van die nanny-care matjes (? Heten die zo)
Dat ondermatje om doorheen te kunnen ademen
En nog wel meer van dat soort dingen.
Ik ben er wel gevoelig voor vrees ik.
Gast- Gast
Als ik kijk naar de geboortelijstjes die ik voor dochters geboorte allemaal bekeek, staat daar inderdaad een hoop op wat hier ongebruikt naar zolder is verdwenen.
Het voorbeeld in het andere topic; ja, ik vind persoonlijk een fiets van €500+ te veel geld. Zeker voor de relatief korte periode waarin hij wordt gebruikt. Mijn gewone oma fiets vond ik echter ook niet prettig met zitje, door de te kleine instap. Dat hebben wij opgelost met een moederstuur, dat kostte 40 euro geloof ik. Vind ik een stuk schappelijker!
Het voorbeeld in het andere topic; ja, ik vind persoonlijk een fiets van €500+ te veel geld. Zeker voor de relatief korte periode waarin hij wordt gebruikt. Mijn gewone oma fiets vond ik echter ook niet prettig met zitje, door de te kleine instap. Dat hebben wij opgelost met een moederstuur, dat kostte 40 euro geloof ik. Vind ik een stuk schappelijker!
Gast- Gast
Ja precies, de meeste dingen zijn simpel op te lossen, maar natuurlijk bedenken commerciële bedrijven van alles om de jonge moeders maar zoveel mogelijk geld te laten spenderen. Ze presenteren die spullen als zijnde absoluut noodzakelijk, logisch ook: zij willen geld verdienen. Het enige wat ik niet begrijp is dat je daar niet - al is het maar een béétje - doorheen prikt ...
Gast- Gast
Door sommige dingen wil ik helemaal niet heen prikken. Van de Nutella, tot maandverband, uitvaartverzekeringen, alles is commercie. Dat weet ik, maar interessert me soms gewoon niet. Waarom zou ik daar altijd doorheen moeten prikken en dan blijkbaar daardoor ook nog een goedkopere keuze maken?
Ik sliep trouwens wel heerlijk met zoon op de nannycare, commercie of niet, doel bereikt
Ik sliep trouwens wel heerlijk met zoon op de nannycare, commercie of niet, doel bereikt
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Maar in hoeverre kun jij, Kim, (en in mindere mate dan ook ik) daar als kinderloze daar al een mening over vormen, dan? Ik bedoel wat voor de één nutteloos is, is voor de ander misschien waardevol. Dat merk je pas op het moment dat je kinderen hebt, denk ik.
Gast- Gast
Ik vraag me dus ook af waarom veel moeders zo doorslaan in hun koopzucht, wie weet doe ik over een paar jaar hetzelfde, maar ik zie het nu om me heen gebeuren en het valt me gewoon heel erg op. Die hele nesteldrang is natuurlijk wel een trucje van moedernatuur. Ik kan me voorstellen dat je het als moeder goed voor elkaar wilt hebben, maar toch vind ik het allemaal zo overdreven. Als kind speelde ik gewoon op een kleed, geen kleed met stukjes klitteband en harige stof om mijn tastzin vast te ontwikkelen, ofzoiets. Het was gewoon een bruin kleed en daar lagen dan nog een paar blokjes op, ofzoiets. Het was allemaal prima, maar nu is het allemaal niet meer genoeg, lijkt het wel.
Gast- Gast
Ik denk dat het je best mee zal vallen hoeveel kinderen hier met mama's pannen en pollepels en lege wc-rollen spelen.
Gast- Gast
Lennox schreef:Maar in hoeverre kun jij, Kim, (en in mindere mate dan ook ik) daar als kinderloze daar al een mening over vormen, dan? Ik bedoel wat voor de één nutteloos is, is voor de ander misschien waardevol. Dat merk je pas op het moment dat je kinderen hebt, denk ik.
Hm, vind ik niet. Of je nou kinderen hebt of niet, je kunt best een vergelijking maken met bijvoorbeeld vroeger (zeg 15 jaar geleden) en nu. Of je nou moeder bent of niet, je kunt zien wat er allemaal te koop is en daar een mening over hebben.
Ik vind het wel een interessante discussie. Ik vind ook wel dat het soms een beetje doorslaat, maar ik denk dat ik ook wel gevoelig zou zijn voor al die dingen die er zijn en dan vooral als het gericht is op veiligheid.
Gympie- Kletskop
- Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12
Aan de ene kant slaat de wereld wel een beetje door (ik zelf natuurlijk niet ) maar het maakt het allemaal zoveel makkelijker.
Hier staan in de gang een kinderwagen, buggy en een tweelingwagen. Daarbij nog een kid sit en 2 draagdoeken. In de tuin staat een moederfiets met 2 zitjes, in de voortuin een bakfiets. We hebben een beeldbabyfoon voor zoon en een gewone babyfoon voor dochter. Spelen doen ze veel met fisher price, duplo en little people. Daarbij gaan we tenminste 1x in de week leuke dingen doen, naar sprookjeswonderland, een binnenspeeltuin of naar het zwembad.
Volgens m'n moeder worden ze te veel verwend.
Hier staan in de gang een kinderwagen, buggy en een tweelingwagen. Daarbij nog een kid sit en 2 draagdoeken. In de tuin staat een moederfiets met 2 zitjes, in de voortuin een bakfiets. We hebben een beeldbabyfoon voor zoon en een gewone babyfoon voor dochter. Spelen doen ze veel met fisher price, duplo en little people. Daarbij gaan we tenminste 1x in de week leuke dingen doen, naar sprookjeswonderland, een binnenspeeltuin of naar het zwembad.
ekjir@M- Prater
- Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10
Helemaal mee eens. Ik snap nog steeds niet dat het doodnormaal is om een compleet nieuwe 'babykamer' te kopen waarbij je honderden (of zelfs duizenden?) euro's uitgeeft aan een paar meubeltjes, die los van elkaar veeel goedkoper zouden zijn. En inderdaad beeldbabyfoons, opvolgmelk voor peuters, uberhaupt voeding: kinderen in Tomas klas krijgen allemaal pakjes kindersap en kinderkoekjes mee naar school... wat is er mis met een appel en een beker melk? Nee, ik ben totaal niet gevoelig voor die commercie.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
De dingen die jij noemt vind ik niet allemaal overdreven of overbodig eigenlijk (op de beeldbabyfoon na). Heb je het allemaal nieuw of ook tweedehands?ekjir@M schreef:Aan de ene kant slaat de wereld wel een beetje door (ik zelf natuurlijk niet ) maar het maakt het allemaal zoveel makkelijker.
Filoria- Ratel
Precies die dingen Filoria! Ik ben er dus wel gevoelig voor: een pakje is makkelijk want je gooit het zo in een tas en een kinderkoek vaak ook omdat ik dan zeker weet dat ze het opeet.. ik geef ook vaak fruit mee maar dan wel gesneden in een tupperware bakje omdat ze anders moeilijk doet over schilletjes, klokhuizen en pitjes. Tja...ik vrees dat ik ook verwen.
Gast- Gast
Haha shit, dat snijden en schillen doe ik ook. Als ik vijf kinderen zou hebben zou ik dat noooit doen, maarja: Tomas is enig kind he? Zou het deels daardoor komen dat we onze kinderen zo verwennen? We krijgen er gemiddeld nog maar 1,7. Dan kún je ook veel geld aan ze uitgeven. Maar bij mij gaat het verwennen meer zitten in aandacht / hem veel helpen met dingen die hij eigenlijk zelf kan. Voor dure spullen hebben we het geld simpelweg niet. En we vinden een mooi huis en een goede zorgverzekering, sparen, een abonnement op een krant etc. allemaal belangrijker dan dure kinderkeding of andere dure kinderspullen, die je vaak prima tweedehands kunt kopen.
Filoria- Ratel
Ik zie nu pas dat de hele discussie eigenlijk door mij is begonnen omdat ik in het topic over appartementen iets over mijn moederfiets zei Mijn moederfiets was 300 euro bij HEMA. Het frame is extra stevig en extra lang (meer ruimte tussen stuur en zadel), waardoor ik met mijn zwangere buik nog prima een kindje voorop kan hebben zitten. Maar dit heeft voor mij echt met comfort voor mezelf te maken, en niet met veiligheid of iets kopen omdat andere moeders het ook doen. Als HEMA dezelfde fiets een seniorenfiets hadden genoemd had ik 'm ook gekocht.
Filoria- Ratel
Linda schreef:Ik heb er zelf geen last van en ik zie het in m'n omgeving eigenlijk ook niet terug.
+1. Ik zie het ook niet. Ik heb voornamelijk moeders in mijn omgeving die veel van elkaar herbruiken. Juist het tegenovergestelde dus.
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
KimRosenberg85 schreef:Ik vraag me dus ook af waarom veel moeders zo doorslaan in hun koopzucht, wie weet doe ik over een paar jaar hetzelfde, maar ik zie het nu om me heen gebeuren en het valt me gewoon heel erg op. Die hele nesteldrang is natuurlijk wel een trucje van moedernatuur. Ik kan me voorstellen dat je het als moeder goed voor elkaar wilt hebben, maar toch vind ik het allemaal zo overdreven. Als kind speelde ik gewoon op een kleed, geen kleed met stukjes klitteband en harige stof om mijn tastzin vast te ontwikkelen, ofzoiets. Het was gewoon een bruin kleed en daar lagen dan nog een paar blokjes op, ofzoiets. Het was allemaal prima, maar nu is het allemaal niet meer genoeg, lijkt het wel.
Ken jij dan zóveel moeders die alles nieuw hebben?
Luce- Kletskop
- Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12
Filoria schreef:Helemaal mee eens. Ik snap nog steeds niet dat het doodnormaal is om een compleet nieuwe 'babykamer' te kopen waarbij je honderden (of zelfs duizenden?) euro's uitgeeft aan een paar meubeltjes, die los van elkaar veeel goedkoper zouden zijn. En inderdaad beeldbabyfoons, opvolgmelk voor peuters, uberhaupt voeding: kinderen in Tomas klas krijgen allemaal pakjes kindersap en kinderkoekjes mee naar school... wat is er mis met een appel en een beker melk? Nee, ik ben totaal niet gevoelig voor die commercie.
Wat is er dan apart aan nieuwe meubels kopen? Ik heb wel gekeken op marktplaats, maar zag gewoon niets wat ik leuk genoeg vond. Verder hebben we er gewoon geld voor om alles nieuw te kopen en als we het straks niet meer gebruiken, dan zetten we het zelf te koop voor de ouders die wel tweedehands kopen.
Sanne- Ratel
- Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10
Commercie is toch iets van alle tijden. Nu heb je veel meer elektronica als de beeldbabyfoon, sensormatjes, elektrische moederfietsen en bakfietsen met trapondersteuning. Vroeger had je andere luxe dingen. En niet alleen op babygebied, kijk eens naar de mogelijkheden op het gebied van trouwen, naar de prijzen van meubelen, maar ook van keukenspullen en kijk eens naar de mogelijkheden van bijv. scheiden (feestjes e.d.). En dan nog.. wat is er mis met veel geld uitgeven aan luxe producten als je je dat kunt veroorloven.
Ik zie niet in wat er mis is met dure kleertjes kopen, een dure kinderwagen kopen of een duur (nieuw) kamertje kopen. Wat is het probleem als je het kunt betalen?
Overigens zie ik hier ook precies het omgekeerde, hier zijn maar weinig mensen die het luxe van het luxe kopen. Ik zie hier ook veel dat spullen door worden gegeven en opgeknapt worden.
Ik zie niet in wat er mis is met dure kleertjes kopen, een dure kinderwagen kopen of een duur (nieuw) kamertje kopen. Wat is het probleem als je het kunt betalen?
Overigens zie ik hier ook precies het omgekeerde, hier zijn maar weinig mensen die het luxe van het luxe kopen. Ik zie hier ook veel dat spullen door worden gegeven en opgeknapt worden.
Gast- Gast
Pagina 1 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Soortgelijke onderwerpen
» Moeders informeren moeders. Wie doet er mee?
» NAV. jonge/oude moeders --> vaders?
» Jonge moeders weer terug van weggeweest!
» Zwangere meiden, doe mee met Moeders voor Moeders!
» Klaar met Moeders voor moeders
» NAV. jonge/oude moeders --> vaders?
» Jonge moeders weer terug van weggeweest!
» Zwangere meiden, doe mee met Moeders voor Moeders!
» Klaar met Moeders voor moeders
Pagina 1 van 7
Permissies van dit forum: