Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

+19
Aoi
Paper Crown
Lolly's
Sea of Trees
Twellie
Happydobby
Teddyaapje
Fiwen
Sterrin_
*Lookie*
Annemie
Coco
Manderijn
Amber-
Sun88
Razz
Tikkie
Kamperseboekenwurm
blondje1313
23 plaatsers

Pagina 5 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 21:28

Luce schreef:
Lennox schreef:
Luce schreef:Lennox, als je goed had gelezen had je ook gezien dat zij dat niet zo bedoelde. Dat zegt ze zelf zelfs nog. Zij heeft het over kansberekeningen.
En als jij goed gelezen had, zag je ook opmerkingen voorbij komen van mensen die echt bang worden van wat ze nu zegt. Dan lijkt het me dat Rejoy toch behoorlijk d'r doel voorbij schiet. En naar aanleiding daarvan maakte ik die opmerking. Ik vind het namelijk écht veel te ver gaan om mensen bang te maken voor het moment en de manier waarop ze hun kindje op de wereld zetten. Dat zou een mooi moment moeten zijn en daar hoort op geen enkele wijze een nare bijsmaak aan te zitten.

Maar Rejoy zegt ook dat dat helemaal niet nodig is. Dus ligt dat dan niet aan die mensen zelf?
Zo kan ik ook in een vliegtuig stappen en tegen die mevrouw naast me, lijk- en lijkbleek omdat ze het vliegen al zo spannend vindt, zeggen: 'joh, ik heb van de week op internet toch zo'n eng filmpje gezien van een vliegtuig dat zo uit de lucht viel! Ja, en met die Al Qaeda, dag maakt het vliegen toch wat gevaarlijker hè, je weet het nooit wat er gebeurt, wie weet hangt er wel een bom onder dit toestel. Maar weet je, je hoeft niet bang te zijn, want vliegen is nog altijd statistisch gezien de veilige manier van reizen!'

Iedereen kan van alles roepen, en nadien zeggen dat bang zijn helemaal niet nodig is. Feit is wel dat het leed al geschied is en je mogelijk allang mensen bang hebt gemaakt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:29

Rejoy. schreef:
Artemis schreef:
Rejoy. schreef:Artemis, waar lees jij dat ik zeg dat ik de ks onzin vind en ze het advies van de arts maar moet negeren? Ik geef aan dat ze na moet denken over de risico's. Een kans van 0,48% op zenuwbeschadiging vind ik een heel klein risico. Ik heb zo geen cijfers van complicaties bij een ks paraat, maar als die risico's groter zijn vind ik dat je dit goed in overweging moet nemen.

En nee: ik ga inderdaad niet heilig met het advies van de eerste en beste gyn mee, aangezien ze niet allemaal even goed zijn en ze de één véél gemakkelijker een ks adviseert dan de ander.

Jij hebt de medische kennis niet om je over dergelijke risico's uit te laten.

Ik zeg toch ook niet dat je op de zondagochtend met een kofje thee en een beschuitje met je schoonmoeder moet babbelen over de risico's en op basis daarvan een beslissing moet maken. Ik zou de info gebruiken om kritische vragen te stellen aan de gyn en op basis dáárvan beslissingen maken

Voor Artemis.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 21:29

Luce schreef:Artemis, lees je überhaupt wel wat Rejoy zegt? Want dat idee krijg ik niet. Ik heb het idee dat wat jij in je hoofd hebt nu helemaal niet overeen komt met wat er echt gezegd is. En dan valt er weinig te discussiëren.

Ik lees dat prima, en als ze dan aan iemand vraagt 'moet je dan daarom een verhoogd risico gaan lopen op ademhalingsproblemen en (nog wat..)...' als iemand een keizersnede een goede optie vind, dan geef je advies waar je volgens mij niet toe bevoegd bent.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Sanne vr 3 mei 2013 - 21:29

Ik zou, net als Rejoy, niet klakkeloos de mening van een arts overnemen. Ook binnen de medische wereld bestaan verschillende visies en meningen over wat goed is en wat niet. Dit zou mij ertoe brengen om nadere informatie op te zoeken over alle risico's van de vaginale bevalling en van de keizersnede. Ik ben ook pro thuisbevalling (pas nadat ik een prachtige thuisbevalling heb gehad zonder complicaties), dus dat zou belangrijk voor me zijn.

En ondanks dat zou ik waarschijnlijk voor de keizersnede kiezen. Het risico (4% als je bij die 12% hoort, dus effectief maar een heel laag percentage) zou mij nog steeds te hoog zijn als het gaat om het welzijn van mijn kind en de ernst van de gevolgen als die complicatie zich wel voordoet.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:29

Ah Lennox, dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Sorry hoor.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 21:30

Luce schreef:Ah Lennox, dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Sorry hoor.
Vind je?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:30

Artemis schreef:
Luce schreef:Artemis, lees je überhaupt wel wat Rejoy zegt? Want dat idee krijg ik niet. Ik heb het idee dat wat jij in je hoofd hebt nu helemaal niet overeen komt met wat er echt gezegd is. En dan valt er weinig te discussiëren.

Ik lees dat prima, en als ze dan aan iemand vraagt 'moet je dan daarom een verhoogd risico gaan lopen op ademhalingsproblemen en (nog wat..)...' als iemand een keizersnede een goede optie vind, dan geef je advies waar je volgens mij niet toe bevoegd bent.

Nee, je leest niet wat er staat. Je hebt wat in je hoofd en daar roesj je mee door. Zoals wel vaker.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:31

Lennox schreef:
Luce schreef:Ah Lennox, dat slaat werkelijk helemaal nergens op. Sorry hoor.
Vind je?

Ja, dat vind ik ja. Dat slaat echt als een lul op een drumstel. Meer kan ik er niet van maken.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast vr 3 mei 2013 - 21:31

Oh, jammer dat je dat vindt. Doeltreffender kon ik die vergelijking niet krijgen. Jij gaf aan dat Rejoy achteraf zei dat zorgen maken niet nodig is. Maar zo kun je achteraf in elke situatie wel zeggen dat het niet nodig is om bang te worden. Maar als je iemand al bang hebt gemaakt, is het leed al geschied, en kun je vervolgens praten als brugman om dat bange gevoel er weer uit te krijgen. Gaat niet lukken. En in dat opzicht vind ik mijn opmerking toch zéker wel ergens op slaan.


Laatst aangepast door Lennox op vr 3 mei 2013 - 21:38; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Teddyaapje vr 3 mei 2013 - 21:32

Lolly's schreef:Hoe een bevalling loopt weet je gewoon van te voren niet. Je kunt je er nooit op voorbereiden. En hoe weet jij nu zeker dat het goed verlopen was als ze je gang hadden laten gaan Teddyaapje?

Ik heb een hele dramatische bevalling gehad en heb daar letterlijk een jaar lang heel erg veel ongemak aan over gehouden. Gelukkig mijn kind niet, maar ik des te meer. Bij de 2e heb ik een geplande ks gehad en ik kan je zeggen dat het superfijn verlopen is. Net als Artemis kon ik vrij snel alles weer zelf oppakken thuis. Ik lees tussen de regels door dat dit eigenlijk het enige is wat je min of meer tegenhoudt.
Ik was echt letterlijk allergisch voor ziekenhuizen en zag erg op tegen de 4-5 dagen opname na de keizersnede. Nou ik kan je zeggen dat ik met dag 4 naar huis mocht maar nog heerlijk een dag extra ben gebleven. Gewoon puur voor de rust die ik daar had. Kortom ik heb totaal geen negatieve ervaring met de ks die ik gehad heb. Sterker nog ik heb de gyn op mijn blote knieën huilend bedankt voor de ks.
Iedere bevalling verloopt nu eenmaal anders, je kunt er niets van zeggen van te voren. Ook niet als je een heilig vertrouwen hebt in je eigen lichaam. Dat had ik immers ook de eerste keer, kwam ik ff van een koude kermis thuis zeg!
Mijn ervaring is dat een ks niet zomaar aanbevolen wordt, daar zit een bepaalde procedure aan vast. Ze adviseren het niet voor niets en ik zou er dan ook altijd voor gaan.
Sommige mensen slaan hier inderdaad een beetje door in hun reacties, ik begrijp je frustratie dan ook helemaal Artemis. Maar dat komt ook doordat ik weet wat je hebt doorstaan destijds.

Hoe het loopt weet je idd nooit, maar je kunt je wel degelijk voorbereiden door te lezen hoe een lichaam werkt en hoe je er zelf voor kunt zorgen dat de ontsluiting vordert enz.

De complicaties bij mijn bevalling waren een medische misser, de ruggeprik werd fout gezet. De ruggeprik waarvan ik aangaf hem niet nodig te hebben, maar omdat de vk er op aanstuurde ging ik er vanuit dat t toch beter was, want zij had al zoveel bevallingen gedaan, en ik immers nog geen. De tweede fout was dat ze me reflectoire persdrang hebben laten wegpuffen omdat t nooit kon dat ik volledige ontsluiting had. Mooi wel dus. Hierdoor heeft T. t onnodig moeilijk gehad en moest er geknipt en geduwd worden om m er zo snel mogelijk uit te krijgen. Ik heb nog de mazzel gehad dat t geen sk werd.
Ik ben er dus zeer zeker van dat de complicaties niet waren opgetreden als ze naar me geluisterd hadden en als ik meer vertrouwen in mezelf had gehad.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:37

Mijn broertje heeft zuurstofgebrek gehad met als gevolg een geestelijke handicap. En waarom? Omdat die zo goed oplettende arts niet wilde luisteren naar mijn stiefmoeder. Dus klakkeloos aannemen wat een arts zegt? Dat zal ik niet snel doen.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 21:43

Overigens, een vriendin van mij is arts en zegt zelfs vaak dat je óók altijd zelf onderzoek moet doen omdat er te vaak medische missers voorkomen en dat er teveel artsen zijn (vooral de wat oudere) die te makkelijk een beslissing maken.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  blondje1313 vr 3 mei 2013 - 22:35

Het gaat wel erg hard met reacties hier.
Ik ben wel blij met de reacties van Rejoy, ik word er niet overdreven bang van, maar iedereen weet toch ook gewoon dat er aan elke operatie risico's zitten.

Ik vind het ook fijn om van mensen te horen met negatieve ervaringen met vaginaal bevallen, en ben ook zeker van plan om nog eens met een arts erover te praten.

Als ik in de gesprekken die ik met de verschillende arts-assistenten en gyneacologen het idee had gehad dat ze echt zeker van hun zaak waren had ik zelf ook niet zoveel twijfel gehad.
Juist het feit dat met 35 weken voor het eerst de term keizersnede valt, en toen was het nog omdat het kindje misschien te groot was dus dat ik zou moeten kiezen tussen ks en inleiden rond de 38 weken en dat er na een groeiecho met 37 weken waaruit lijkt dat het kindje juist helemaal niet overdreven groot wordt inleiden eigenlijk geen optie is en het alleen gaat over een ks met 39 weken.
En dit puur vanwege de term schouderdystocie bij de vorige bevalling, niet vanwege iets bij deze zwangerschap, en dan vind ik het raar dat dit advies pas bij 37 weken gegeven wordt en niet één van de eerdere keren in het ziekenhuis of bij de vk.
Dat maakt ook dat ik zwaarder twijfel aan dit advies. (En het helpt niet mee om op een medische site als eerste opmerking over schouderdystocie te lezen is"Neonataal letsel na schouderdystocie is een van de meer voorkomende redenen voor een juridische procedure tegen de betrokken gynaecoloog. Voorspelling van deze complicatie is niet mogelijk.". )

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce vr 3 mei 2013 - 22:44

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan twijfelt. Kan je niet een second opinion vragen?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Sanne vr 3 mei 2013 - 23:09

Het zou mij ook overrompelen als ze daar met 35 weken nog eens over beginnen. Wanneer moet je opnieuw er naartoe? Dan kun je misschien al je vragen even ordenen voor jezelf en daar het gesprek over aangaan. Dan kom je wat meer beslagen ten ijs dat in eerste instantie, omdat het toen zo onverwacht wordt. Aan de hand van nadere info kun je dan misschien beter een keuze maken die voor jou goed voelt.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast za 4 mei 2013 - 1:00

Lastig hoor. Het blijft een moeilijke keus. Omdat je van te voren gewoon niet weet hoe het allemaal gaat.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  blondje1313 ma 6 mei 2013 - 6:54

Vandaag second opinion gehad van een andere gyn, hij vond het maar een vaag verhaal dat me een ks aangeraden was.
We gaan nu voor een natuurlijke bevalling, maar als er normaal gesproken een vacuumpomp aan te pas zou moeten komen wordt het wel een ks.
Gezien het bevallingsverhaal van de vorige keer en de groei van deze baby ziet hij geen reden voor een geplande ks.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Sanne ma 6 mei 2013 - 6:57

Nou, zo zie je maar weer dat er tussen de gynaecologen onderling ook wel weer meningsverschillen zijn. Ik schat zo in dat jij je wel goed voelt bij deze oplossing, niet?

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  blondje1313 ma 6 mei 2013 - 7:08

Ja, hier gaan we voor. Als er alsnog een spoedks nodig is vind ik dat geen enkel probleem, maar als het gewoon natuurlijk kan heeft dat mijn (en ook zijn) voorkeur.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gast ma 6 mei 2013 - 7:12

Kijk aan, fijn dat deze gyn wel een natuurlijke bevalling ziet zitten. Zo is het maar goed dat je er kritisch over bent geweest smile Succes met bevallen, hopelijk heb je een mooie, voorspoedige bevalling!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Manderijn ma 6 mei 2013 - 7:39

En daarom is het toch goed dat je je inleest, dingen navraagt, en als het 'moet' zelfs een second opinion aanvraagt!

Ik ben benieuwd hoe je uiteindelijk bevalt!

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Luce ma 6 mei 2013 - 8:09

Wat fijn dat het gewoon natuurlijk kan! Goed van je dat je een second opinion hebt gevraagd. Zo zie je maar weer dat je inderdaad kritisch moet zijn!
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Teddyaapje ma 6 mei 2013 - 8:33

Ik had t al gelezen en ik ben zo blij voor je! Wat fijn dat deze gyn er anders over denkt zeg! Ga of laat je dit nog terugkoppelen aan de andere gyn? En ben je nu in een ander ziekenhuis geweest of wel bij hetzelfde?

Volgens mij had ik het al eens gezegd maar dan wil ik je nogmaals het boek 'bevallen op eigen kracht' aanraden. Dit staat boordevol (wetenschappelijk onderbouwde) tips hoe je de ontsluiting t beste en snelste kunt laten verlopen en welke baarhoudingen aan te raden zijn om een kindje er zo makkelijk mogelijk uit te krijgen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Egoïstisch om geen keizersnede te willen? - Pagina 5 Empty Re: Egoïstisch om geen keizersnede te willen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 5 van 5 Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum