Waarom wel of geen borst voeding geven?
+17
xMarisax
Petteflet
snoezel
Tania
Printje
missmarm
Flip Fluitketel
meisjesmama
Coccinelle
Liadan
Teddyaapje
Darius
xxjojootjexx
Susan
maiadebij
Mamsie
Koeboe82
21 plaatsers
Pagina 5 van 6
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Re: Waarom wel of geen borst voeding geven?
Teddyaapje, ik kom het alleen tegen op internetfora, dat mensen elkaar over en weer verwijten. Waar ik altijd de meeste kriebels van kreeg, was dat er dan gesuggereerd werd dat als je fv gaf je niet hard genoeg je best deed voor je kind of dat je niet het beste voor hebt voor je kind. En waar ik ook de kriebels van krijg is dat sommige mensen blijven doorhameren op vrouwen die bij voorbaat al voor fv hebben gekozen om het gevoel. Dat zou dan geen goede reden zijn. Nou ik geloof dat elke vrouw prima voor zichzelf kan beslissen of ze fv of bv gaat geven.
Maar persoonlijk heb ik me nooit een slechtere moeder gevoeld. Zou niet weten waarom.
Maar persoonlijk heb ik me nooit een slechtere moeder gevoeld. Zou niet weten waarom.
Gast- Gast
Liadan schreef:Susan schreef:Gewoon de borst.
Hier ook.
Hier ook idd
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Registratiedatum : 17-11-10
@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Teddyaapje- Ratel
- Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10
Ik geef ook borstvoeding. Dit gaat ook vanaf de geboorte super goed! Voor mij was het vanzelfsprekend om borstvoeding te geven.
Ik zit er alleen nu over na te denken om binnenkort al te gaan kolven zodat mijn man ook de fles kan geven. Vooral 's nachts vind ik het vervelend om er aldoor uit te moeten. En het momentje wat je met zijn 2en hebt wil ik ook delen met mijn man. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het raar om te gaan kolven alleen maar omdat iemand anders dan ook kan voeden??
Ik zit er alleen nu over na te denken om binnenkort al te gaan kolven zodat mijn man ook de fles kan geven. Vooral 's nachts vind ik het vervelend om er aldoor uit te moeten. En het momentje wat je met zijn 2en hebt wil ik ook delen met mijn man. Heeft iemand hier ervaring mee? Of is het raar om te gaan kolven alleen maar omdat iemand anders dan ook kan voeden??
xMarisax- Fluisteraar
- Aantal berichten : 23
Punten : 35
Registratiedatum : 18-11-10
xMarisax schreef:Ik geef ook borstvoeding. Dit gaat ook vanaf de geboorte super goed! Voor mij was het vanzelfsprekend om borstvoeding te geven.
Ik zou niet gaan kolven zodat je 's nachts een keer een voeding kan overslaan. Als je een voeding overslaat krijgt je lichaam namelijk een seintje dat die voeding niet nodig is en loopt je borstvoeding terug. Zeker in het begin is het belangrijk om alle voedingen zelf te geven of in ieder geval te kolven op de tijd dat je eigenlijk zou voeden.
Verder zou ik ook nog een paar weken wachten met het geven van een flesje om tepel/speenverwarring te voorkomen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
@xmarisax: Wat maakt het uit dat anderen dat raar vinden? Als jij en je vriend er vrede mee hebben, dan is het toch goed. Je moet iets doen, omdat je er zelf voor de volle 100% achter staat en niet omdat misschien derden het weleens raar kunnen vinden...
Petteflet- Prater
- Aantal berichten : 594
Punten : 638
xMarisax schreef:Ik geef ook borstvoeding. Dit gaat ook vanaf de geboorte super goed! Voor mij was het vanzelfsprekend om borstvoeding te geven.
Je kan best gaan kolven. Maar het is wel beter om pas met een week of 8 de fles te gaan geven. Je baby moet borstdrinken goed onder de knie krijgen.
En ik zou ook de nachtvoeding niet gaan overslaan. Want net als wat Liadan zegt, dan krijgt je lichaam het idee dat die voeding niet meer nodig is en loopt de productie terug.
Verder moet je je niet druk maken om wat anderen er van vinden. Als jij het graag wilt, moet je het gewoon doen.
Gast- Gast
Teddyaapje schreef:@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Nou volgens mij hangt het lukken van bv niet af van het percentage dat diegene erachter staat. Ik ken vrouwen die het 100% wilden en waarbij het mislukte en mensen die het gingen proberen en als het niet lukte zouden stoppen en bij die ging het perfect. Is ook gewoon geluk hebben.
Hooguit dat iemand sneller opgeeft, maar dan nog heeft dat vaak niets met onwil te maken.
nisavi- Fluisteraar
- Aantal berichten : 236
Punten : 243
Liadan schreef:xMarisax schreef:Ik geef ook borstvoeding. Dit gaat ook vanaf de geboorte super goed! Voor mij was het vanzelfsprekend om borstvoeding te geven.
Ik zou niet gaan kolven zodat je 's nachts een keer een voeding kan overslaan. Als je een voeding overslaat krijgt je lichaam namelijk een seintje dat die voeding niet nodig is en loopt je borstvoeding terug. Zeker in het begin is het belangrijk om alle voedingen zelf te geven of in ieder geval te kolven op de tijd dat je eigenlijk zou voeden.
Verder zou ik ook nog een paar weken wachten met het geven van een flesje om tepel/speenverwarring te voorkomen.
Ik doe het wel hoor, precies om de redenen die xMarisax geeft. Mijn voeding is wel íets terug gelopen maar ik had ook abnormaal veel. Van tepel-speen verwarring is hier totaal geen sprake. Het is alleen wel zo, dat als je een tijdje alleen maar zou kolven en alleen maar de fles zou geven dat ze het aan de borstdrinken kunnen verleren. In het ziekenhuis vertelde ze ons dat tepel-speenverwarring eigenlijk niet bestaat en ik geloof dat ook wel. T. was nog geen week oud toen we hem met de fles hebben gevoed maar ik heb wel minimaal 1x per dag aangelegd zodat hij het niet zou verleren en het gaat nu allemaal prima. Borst, tepelhoedje of fles...allemaal geen probleem...
Teddyaapje- Ratel
nisavi schreef:Teddyaapje schreef:@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Nou volgens mij hangt het lukken van bv niet af van het percentage dat diegene erachter staat. Ik ken vrouwen die het 100% wilden en waarbij het mislukte en mensen die het gingen proberen en als het niet lukte zouden stoppen en bij die ging het perfect. Is ook gewoon geluk hebben.
Hooguit dat iemand sneller opgeeft, maar dan nog heeft dat vaak niets met onwil te maken.
Als iemand niet 100% achter haar keuze staat, dan doet ze (onbewust) minder moeite om ervoor te gaan. Iemand die er echt voor de volle 100% achter staat en heel graag wil dat het goed gaat, steekt er vanzelf erg veel energie in. Wat natuurlijk geen garantie geeft dat het ook lukt. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat iemand het ook echt voor de volle 100% wil.
Als jij iets niet echt wilt, zet jij je dan net zo hard in voor iets wat je dolgraag wilt?
Gast- Gast
Gekje schreef:nisavi schreef:Teddyaapje schreef:@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Als iemand niet 100% achter haar keuze staat, dan doet ze (onbewust) minder moeite om ervoor te gaan. Iemand die er echt voor de volle 100% achter staat en heel graag wil dat het goed gaat, steekt er vanzelf erg veel energie in. Wat natuurlijk geen garantie geeft dat het ook lukt. Maar ik denk wel dat het belangrijk is dat iemand het ook echt voor de volle 100% wil.
Als jij iets niet echt wilt, zet jij je dan net zo hard in voor iets wat je dolgraag wilt?
Nou je hoeft echt niet 100% ergens achter te staan wil het lukken. Ze zegt dat wanneer iemand er niet voor 100% achter staat het waarschijnlijk ook niet gaat lukken. Dat vind ik gewoon onzin. Er zijn genoeg mensen die er niet 100% achter staan, maar wel grotendeels en dat is ook vaak genoeg.
nisavi- Fluisteraar
Gekje schreef:nisavi schreef:Teddyaapje schreef:@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Precies wat ik bedoelde. Helaas is het niet zo dat je de garantie hebt dat het WEL lukt als je er 100% achterstaat.
Teddyaapje- Ratel
Om het simpel te zeggen. Soms moet ik in het dagelijks leven (zakelijk en privé) dingen doen waar ik niet 100% achter sta. Maar dat betekent niet dat het niet zal lukken (wat ik moet doen).
nisavi- Fluisteraar
nisavi schreef:Gekje schreef:nisavi schreef:Teddyaapje schreef:@ Liva: Ik ben zelf echt hardstikke proborstvoeding (mede omdat mijn vriend stikt van de allergieen en ik op deze manier probeer te voorkomen dat ons zoontje dit ook krijgt) maar als iemand er zelf niet 100% achterstaat om bv te geven dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken en wie ben ik dan om te zeggen dat het wel zou moeten en laat staan te zeggen dat zo iemand een slechte moeder is. Jammer dat je wel die ervaring hebt.
Nou je hoeft echt niet 100% ergens achter te staan wil het lukken. Ze zegt dat wanneer iemand er niet voor 100% achter staat het waarschijnlijk ook niet gaat lukken. Dat vind ik gewoon onzin. Er zijn genoeg mensen die er niet 100% achter staan, maar wel grotendeels en dat is ook vaak genoeg.
Ik zeg ook niet dat het sowieso niet lukt als je er bv voor 80% achterstaat. Maar als je er zelf dus eigenlijk niet echt achterstaat, en je het bv doet omdat je omgeving het "van je verwacht" en je er zelf dus zo goed als niet achterstaat en liever de fles zou geven...tja, dan is de kans op mislukken erg groot omdat je er waarschijnlijk minder moeite voor doet (wat logisch is).
Jammer dat er zo over gevallen wordt, als je een beetje nadenkt dan snap je wat ik bedoel...
Teddyaapje- Ratel
Gekje schreef:xMarisax schreef:Ik geef ook borstvoeding. Dit gaat ook vanaf de geboorte super goed! Voor mij was het vanzelfsprekend om borstvoeding te geven.
Je kan best gaan kolven. Maar het is wel beter om pas met een week of 8 de fles te gaan geven. Je baby moet borstdrinken goed onder de knie krijgen.
En ik zou ook de nachtvoeding niet gaan overslaan. Want net als wat Liadan zegt, dan krijgt je lichaam het idee dat die voeding niet meer nodig is en loopt de productie terug.
Verder moet je je niet druk maken om wat anderen er van vinden. Als jij het graag wilt, moet je het gewoon doen.
Ik zou als tip geven om daar dus wel wat eerder mee te beginnen! Tussen de 4-6 weken zeker, anders kan het best lastig worden. Dat hebben wij ervaren, met onze flesweigeraar, en dat is echt niet leuk als je zelf weer aan de slag moet!
Ik zou vanaf een week of 4 een paar flesjes per week geven, met de ervaring die ik nu heb. Leuk voor de papa en goed voor je kleintje om te oefenen. (En als je zelf op dat moment kolft, hoeft het geen probleem op te leveren voor je productie.)
Gast- Gast
Teddy aapje, de kans dat je kind niet allergisch is door bv misschien heel iets kleiner maar dan nog scheelt dat niet zo veel hoor, het wordt echt overdreven. Daarnaast spelen ook andere factoren mee om een allergie te krijgen en zijn er ook diverse methodes om van allergieën af te komen.
En klopt, ik stond er ook niet 100 procent achter. Maar alsnog had ik het gevoel dat ik faalde. Voor mij was het een voorwaarde dat het te doen was en dat was het bij mij niet. Van blaren en bloedend toe heb ik gezeten zonder wat melk te krijgen. Ik kan je vertellen, dat is geen pretje.
En klopt, ik stond er ook niet 100 procent achter. Maar alsnog had ik het gevoel dat ik faalde. Voor mij was het een voorwaarde dat het te doen was en dat was het bij mij niet. Van blaren en bloedend toe heb ik gezeten zonder wat melk te krijgen. Ik kan je vertellen, dat is geen pretje.
Gast- Gast
Jeetje Liva waarom altijd weer er tegenin gaan. Jij roept altijd het hardste maar volgens mij geloof je zelf niet eens wat je zegt.
Ja ookal heb je alle bv van de wereld gehad dan kan je nog allergieën krijgen. Maar je hebt nu eenmaal minder kans, en dat is wel meer dan "iets", als je bv geeft.
Ik ga verder geen discussie maken want die is er niet.
Ja ookal heb je alle bv van de wereld gehad dan kan je nog allergieën krijgen. Maar je hebt nu eenmaal minder kans, en dat is wel meer dan "iets", als je bv geeft.
Mamsie- Ratel
- Aantal berichten : 5049
Punten : 5476
Minneke schreef:
Ik zou vanaf een week of 4 een paar flesjes per week geven, met de ervaring die ik nu heb. Leuk voor de papa en goed voor je kleintje om te oefenen. (En als je zelf op dat moment kolft, hoeft het geen probleem op te leveren voor je productie.)
Zo hebben wij het ook gedaan, we zijn met 5 weken begonnen en hebben om de dag een flesje gegeven om te oefenen. Ik kolfde dan terwijl mijn vriend haar de fles gaf.
Liadan- Ratel
Petteflet schreef:Ook ik heb bewust geen bv gegeven bij Luka. Bij een eventuele 2e wil ik dit wel gaan doen. In beide gevallen een gevoelskwestie.
Dat had ik eigenlijk van jou niet verwacht. Maar gek genoeg heb ik hetzelfde gevoel een beetje.
Ik heb ook voor fv gekozen bij J.esper. Ik had gewoon geen goed gevoel bij het geven van borstvoeding. Maar als ik (ooit) voor een tweede zou gaan, zou ik het waarschijnlijk toch wel gaan proberen.
Gast- Gast
Liva, ik ben wel benieuwd waar je het vandaan haalt dat het maar iets scheelt. Ik heb daar wel eens naar gezocht maar kon niet duidelijk iets vinden over percentages (en ik geloof zelf dat het meer scheelt dan iets). Ik weet wel dat de kans op een allergie groter wordt als je vroeg begint met bijvoeding.
Liadan- Ratel
Ik heb ook 2 keer bewust voor flesvoeding gekozen.
Bij borstvoeding had ik geen fijn gevoel, maar geen idee waarom niet.
Ook ken ik mijn omgeving niemand die wel borstvoeding heeft gegeven.
Terwijl ik toch niet de 'eerste' ben die kinderen kreeg.
Gelukkig doen kinderen het daar ook heel goed op, die van mij groei(d)en goed, en tot nu toe heb ik nooit gedacht dat ik het anders had moeten doen.
Bij borstvoeding had ik geen fijn gevoel, maar geen idee waarom niet.
Ook ken ik mijn omgeving niemand die wel borstvoeding heeft gegeven.
Terwijl ik toch niet de 'eerste' ben die kinderen kreeg.
Gelukkig doen kinderen het daar ook heel goed op, die van mij groei(d)en goed, en tot nu toe heb ik nooit gedacht dat ik het anders had moeten doen.
bella- Fluisteraar
- Aantal berichten : 190
Punten : 196
Mamsie schreef:Jeetje Liva waarom altijd weer er tegenin gaan. Jij roept altijd het hardste maar volgens mij geloof je zelf niet eens wat je zegt.
Juist...
Liadan, ik ga voor je op zoek. Het is namelijk alweer een hele tijd geleden dat ik het had gelezen.
Gast- Gast
Liva schreef:Teddy aapje, de kans dat je kind niet allergisch is door bv misschien heel iets kleiner maar dan nog scheelt dat niet zo veel hoor, het wordt echt overdreven. Daarnaast spelen ook andere factoren mee om een allergie te krijgen en zijn er ook diverse methodes om van allergieën af te komen.
Al zou het maar "iets" schelen...mij is het meer dan waard. Voor mn eigen gevoel heb ik er dan in elk geval alles aan gedaan om het te voorkomen/ minderen. Waarom komt jouw post op mij over alsof je me aanvalt? Heb ik iets verkeerds gezegd?!
Teddyaapje- Ratel
Ik wilde heel graag bv geven. Alleen al proberen omdat ik het zo vond horen. En het is veel handiger natuurlijk ! Vooral thuis. Maar helaas door verkeerde voorlichting in het ziekenhuis, verkeerd aanleren en aanleggen, was het kwaad al geschied. Ik heb heel wat pijn moeten doorstaan en als klap op de vuurpijl kregen wij samen er een flinke schimmelinfectie boven op. Toch nog door gekolfd maar het ging niet meer. Het brak mij lichamelijk en geestelijk helemaal op. Ik moest nog flink herstellen en dit bevorderde het niet echt.
Ik ben overgegaan op kunstvoeding.
Maar dit alles hierboven heeft er wel voor gezorgd dat ik bij een 2e kindje wel 1000x nadenk of ik borst of fles ga geven !
Ik ben overgegaan op kunstvoeding.
Maar dit alles hierboven heeft er wel voor gezorgd dat ik bij een 2e kindje wel 1000x nadenk of ik borst of fles ga geven !
Gast- Gast
Pagina 5 van 6 • 1, 2, 3, 4, 5, 6
Soortgelijke onderwerpen
» Hoelang bezig met een voeding (borst)
» Aan de borst maar geen borstvoeding?
» Geen borstvoeding geven.
» waarom lekkere dingen geven aan kinderen?
» Hoe lang na stoppen met BV geen voeding meer?
» Aan de borst maar geen borstvoeding?
» Geen borstvoeding geven.
» waarom lekkere dingen geven aan kinderen?
» Hoe lang na stoppen met BV geen voeding meer?
Pagina 5 van 6
Permissies van dit forum: