Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stoppen met roken

+33
Thunder
Urban Naked
Parel
Jeanette
TukTuk
Caro
Sayuri
ekiaam87
Luce
Feline
ellibre
Pompoen
Marin
Fortissimo
Mint
Sam
Gympie
Antibes
Cow
Pineco
Coco
Lady4
Lady Starstruck
Reva
Rush
Caramba
Taeda
Manderijn
Japie
Theeleut
Parisienne
xxjojootjexx
Nyx
37 plaatsers

Pagina 2 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Stoppen met roken - Pagina 2 Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Gympie di 23 apr 2013 - 5:33

Ik vind het wel interessant, Antibes! Kom maar met meer feiten hoor Wink
Gympie
Gympie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2131
Punten : 2367
Registratiedatum : 23-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 5:59

Dat je er longkanker en COPD van kan krijgen wist ik al, en dat het heel slecht is voor hart en bloedvaten ook. Maar dat KNO gebied dan?
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 6:08

Lady Starstruck schreef:Dat je er longkanker en COPD van kan krijgen wist ik al, en dat het heel slecht is voor hart en bloedvaten ook. Maar dat KNO gebied dan?

Zelfde idee als de longkanker natuurlijk. Je krijgt longkanker doordat de cellen van je longen beschadigd en ontspoord raken door de continue blootstellingen aan de toxische stoffen uit de rook. Dit komt ook langs/door je tong/mond/neus/keel/strottenhoofd etc. Ook daar kun je kanker krijgen, zogenaamde hoofdhalstumoren. Krijg je voornamelijk door chronische blootstelling aan alcohol(isme) of tabak. Is minder over bekend omdat het minder veel voorkomt (maar 5% van de kankergevallen, wat alsnog wel in de top10 van tumoren staat in Nederland), terwijl het qua schrikbeeld volgens mij een stuk enger is als je kijkt naar het effect op de levenskwaliteit en de operaties/radiaties.

Maar goed, al met al gewoon rotzooi dus.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 7:12

Ongelooflijk zeg! Dat wist ik dus niet. De motivatie stijgt met de minuut hier.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx di 23 apr 2013 - 7:35

Lady Starstruck, knap dat je bent gestopt! Je hebt er een goede reden voor.

Mijn stoppoging heb ik maar weer eens uitgesteld. Iets in mij zegt dat ik gewoon moet stoppen met kopen en dat ik het maar uit moet zitten. Maar ik ben een beetje bang voor het onbekende en blijf nu aan het uitstellen.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Bericht  Sam di 23 apr 2013 - 7:51

Heel goed dat je gestopt bent!

Het kan trouwens goed zijn dat je longfunctie gewoon goed is. Kun je laten testen als je zou willen.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2486
Punten : 2565
Registratiedatum : 12-08-12

Bericht  Sam di 23 apr 2013 - 7:53

Heb je trouwens het idee dat je meer moet hoesten nu je gestopt bent?
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Bericht  Mint di 23 apr 2013 - 8:21

Ik ben van mening dat als je echt wilt stoppen, dit ook kan! Ik ben nooit echt verslaafd geweest, maar rook af en toe wel tijdens het uitgaan; puur om iets in mijn hand te hebben. Te gek voor woorden natuurlijk, maar ik snap de theorie van een vader die net ergens voorbij kwam wel!
Mint
Mint
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 489
Punten : 515
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 8:24

Sam schreef:Heb je trouwens het idee dat je meer moet hoesten nu je gestopt bent?

Hoest me nu al de hele dag kapot! Het lijkt enorm veel op afvallen dit. Dat ene lekkere chocolaatje wat je niet meer mag. En heel gek maar ik moet bijna huilen als ik aan mijn rookperiode denk. Alsof ik afscheid heb genomen van een goede vriend (lijkt alsof er iemand is overleden). Slaat echt nergens op.
Nyx ik ben ook bang voor het onbekende. Maar ik probeer er wel voor te gaan. Het is echt een drama verslaving maar het gaat mij lukken.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Bericht  Sam di 23 apr 2013 - 8:26

Komt doordat de schoonmaak van je longen begint. De trilhaartjes worden niet meer verdoofd en kunnen weer gaan werken.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar vind het super dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 8:44

Sam schreef:Komt doordat de schoonmaak van je longen begint. De trilhaartjes worden niet meer verdoofd en kunnen weer gaan werken.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar vind het super dat je zoveel doorzettingsvermogen hebt.

Ja heb ik met afvallen ook altijd. Een soort van discipline ofzo. Maar wat gek dat die trilhaartjes nu al na 24 uur lang niet roken al gaan schoonmaken dan! Dacht dat zoiets altijd langer duurde. Ik dacht dat, dat pas na een week was.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 8:49

Lady Starstruck schreef:
Sam schreef:Komt doordat de schoonmaak van je longen begint. De trilhaartjes worden niet meer verdoofd en kunnen weer gaan werken.

Ja heb ik met afvallen ook altijd. Een soort van discipline ofzo. Maar wat gek dat die trilhaartjes nu al na 24 uur lang niet roken al gaan schoonmaken dan! Dacht dat zoiets altijd langer duurde. Ik dacht dat, dat pas na een week was.

Nee hoor, dat gaat vrij snel. Het bekende rokershoestje in de ochtend komt ook doordat de cilia zich s nachts deels kunnen herstellen!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 8:53

Apart zeg. Maar ook interessant. Het is inderdaad echt zo'n vieze rokershoest die ik nu heb Stoppen met roken - Pagina 2 2441965372
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Bericht  Lady4 di 23 apr 2013 - 20:37

Hoofd/halstumoren zijn inderdaad verschrikkelijk. Zo verminkend. Dat wil je niet door je eigen rookgedrag gaan meemaken, geloof me. Ik heb daarnaast een aantal jaren op Vaatchirurgie gewerkt en daar zoveel amputaties voorbij zien komen. Het salamiprotocol noemen ze dat: doordat je vaten zo slecht zijn geworden door het roken, sterven je tenen af. Dus die worden geamputeerd. Maar door het roken is de wondgenezing zo slecht dat het vaak het begin is van een hele rij operaties: elke keer wordt er een beetje meer geamputeerd, tot je uiteindelijk geen benen meer over hebt en je daarna zult overlijden.

Geen lulverhaal om je voor de bang te maken, maar dagelijkse realiteit op die afdeling.

Laatst aangepast door Lady4 op di 23 apr 2013 - 23:22; in totaal 1 keer bewerkt
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 20:40

Lady4 schreef:Hoofd/halstumoren zijn inderdaad verschrikkelijk. Zo verminkend. Dat wil je niet door je eigen rookgedrag gaan meemaken, geloof me. Ik heb daarnaast een aantal jaren op Vaatchirurgie gewerkt en daar zoveel amputaties voorbij zien komen. Jet salamiprotocol noemen ze dat: doordat je vaten zo slecht zijn geworden door het roken, sterven je tenen af. Dus die worden geamputeerd. Maar door het roken is de wondgenezing zo slecht dat het vaak het begin is van een hele rij operaties: elke keer wordt er een beetje meer geamputeerd, tot je uiteindelijk geen benen meer over hebt en je daarna zult overlijden.

Geen sprookje om je voor de gek te houden, maar dagelijkse kost op die afdeling.

Zullen we met zijn tweetjes in 2013 het aantal rokers in Nederland eens even halveren? Yes Cool
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Lady4 di 23 apr 2013 - 20:41

We zijn al goed bezig. Very Happy
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Lady4 di 23 apr 2013 - 20:44

Het erge en onbegrijpelijke is trouwens dat de helft van die patiënten weigert te stoppen met roken. Ook al kost ze dat hun ledematen en uiteindelijk hun leven. Ik ken wel mensen die naast hun benen ook hun handen kwijt waren.

En om nog maar te zwijgen over wat dit de maatschappij kost.. Al die bypasses terwijl je weet dat het uiteindelijk toch amputeren wordt omdat patiënt weigert te stoppen met roken.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Bericht  Fortissimo di 23 apr 2013 - 20:53

Mijn ouders zijn nu 1,5 jaar van het roken af. Moeder heeft er weinig problemen mee gehad, vader des te meer. Lichamelijk ben je na 2 weken afgekickt, maar het zit hem voornamelijk in je hoofd. Daar heeft mijn vader nu nog steeds last van. Hoewel hij het er erg moeilijk mee heeft soms, heeft hij nog niet weer een sigaret aangeraakt (zover wij weten!). Ik wil je dus veel succes wensen met het geen dat na de lichamelijke klachten komt kijken. Ik geloof best dat dit vrij pittig is!
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Marin di 23 apr 2013 - 21:19

Ik wil dit allemaal niet lezen Sad

(die enge dingen, wel de goede dingen over stoppen met roken natuurlijk)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 21:20

Marin schreef:Ik wil dit allemaal niet lezen Sad

Huh, jij rookt toch niet?
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Bericht  Marin di 23 apr 2013 - 21:26

Antibes schreef:
Marin schreef:Ik wil dit allemaal niet lezen Sad

Huh, jij rookt toch niet?

Nee (tenminste, wel eens sporadisch gedaan), maar m'n vriend rookt wel (veel). En dat begint me steeds meer tegen te staan. In principe hebben we de afspraak dat hij gaat stoppen zodra we een kindje gaan krijgen, maar de laatste tijd heb ik wel aangegeven dat ik 't toch wel heel erg vervelend vind, steeds meer eigenlijk. Ik vind het totaal niet vies (stom genoeg), maar ik ben gewoon zo bang dat hij 'straks op z'n 45e dood gaat en ik dan met twee kleine kinderen achterblijf'. Die quote heb ik ook letterlijk tegen 'm gezegd.
Eerst vond ik het niet zo erg dat ie rookte, maar nu ik echt van 'm hou, vind ik het zo'n klote verslaving. Zeker in combi met z'n overgewicht, is dat gewoon ongezond. Ik baal er van, ben bang voor z'n gezondheid. Gelukkig begrijpt ie die angst van mij wel, maar toch nog niet diep genoeg om te stoppen op korte termijn, hij overweegt het nog. Ik zou zo graag willen dat die (toch niet geheel onrealistische) angst van mij voldoende is om te stoppen, maar vrees dat hij toch nog net wat meer persoonlijke motivatie vanuit zichzelf nodig heeft.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 22:50

Dank je Fortissimo. Ik denk ook dat, dat per persoon verschillend is. We gaan het zien. Mijn broer en zus zijn beide ook cold turkey gestopt. En dat is ze gelukt. Dus hopelijk zit dat in de familie.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx di 23 apr 2013 - 22:51

Ik stop vandaag. Vanmiddag komt er een niet rokende vriendin langs. Leek me een goede afleiding. Stoppen met roken - Pagina 2 3079029344

Ik weet dat er alleen maar voordelen aan stoppen zitten, maar ik blijf het maar eng vinden. Verschrikkelijk.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Bericht  Pompoen di 23 apr 2013 - 22:59

Marin, dit was precies waarom ik ook zo ontzettend baalde van mijn mans rookverslaving. Ik vond het op zich niet echt lekker ruiken hoor, maar echt last had ik er niet van behalve als ik bij hem in zijn werkkamer op zolder ging zitten. Als de dood was ik dat hij op een dag longkanker zou blijken te hebben. Ook inderdaad in combinatie met zijn wat ruimere gewicht en ook in verband met ons leeftijdsverschil uiteraard. Hij is gestopt toen ik 15 weken zwanger was, omdat er inderdaad een kindje aan kwam. Het was voor hem de zoveelste stoppoging. Ik had er een hard hoofd in, hij is een aantal keer gestopt en er zo ziek van geweest, ook een keer gewoon 3 maanden lang strontshagerijnig en toen weer begonnen. Het was voor hem echt afzien. En deze keer niet! Het was alsof het nu eindelijk de juiste tijd was. Na 1,5 week zei hij: "het voelt goed, ik voel me beter en ik heb er zin in om nog gezonder te gaan leven." Die zelfde nacht is hij opgenomen in het ziekenhuis...
Nou ja en nu is die angst eigenlijk nog bewaarheid ook, weliswaar zeggen de artsen ook dat hij dit nooit allemaal met zijn slechte levensstijl had kunnen veroorzaken, hij moet daar aanleg voor hebben of zelfs een afwijking maar het heeft zeker niet meegeholpen.
Ik ben zó ontzettend blij dat hij al gestopt is nu ik heb gezien wat roken kan veroorzaken!
En hoe zuur ook, al deze ellende heeft mijn man ook wel de overtuiging gegeven dat hij nooit meer een sigaret wil aanraken. Het roken is hem letterlijk vergaan, hij hoeft niet meer.

Laatst aangepast door Pompoen op di 23 apr 2013 - 23:03; in totaal 1 keer bewerkt
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  Sam di 23 apr 2013 - 23:00

Ik heb als patiënt een vrouw van 45 jaar die 24/7 zuurstof heeft, geen lucht, zwaaaaaar slechte longfunctie. Maar toch niet stoppen met roken. Daarvoor doet ze speciaal haar zuurstof uit...
Ik snap dat gewoon niet.

Of mensen die niet stoppen, want de buitenlucht is toch veel ongezonder.

Gewoon zonde.

Mag ik ook meedoen met de actie? Wink Vind het wel een mooi streven.
Sam
Sam
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud