Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Stoppen met roken

+33
Thunder
Urban Naked
Parel
Jeanette
TukTuk
Caro
Sayuri
ekiaam87
Luce
Feline
ellibre
Pompoen
Marin
Fortissimo
Mint
Sam
Gympie
Antibes
Cow
Pineco
Coco
Lady4
Lady Starstruck
Reva
Rush
Caramba
Taeda
Manderijn
Japie
Theeleut
Parisienne
xxjojootjexx
Nyx
37 plaatsers

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Stoppen met roken

Bericht  Nyx ma 8 apr 2013 - 6:44

Wat is het een crime!

Al enige weken spookt het in mijn hoofd dat ik wil stoppen met roken. Ik heb honderdduizend redenen naast het feit dat het gewoon stinkend duur is. De afgelopen weken geëxperimenteerd met het stoppen. Maar hoe vaker het woord stoppen in mijn hoofd kwam, hoe meer ik ging roken. Minderen is dan ook zeer zeker geen optie. Stoppen, definitief, dat moest het zijn.

Vandaag is het zover. De sigaretten zijn op en er worden geen nieuwe sigaretten gehaald. Althans, als die ongelofelijke trekmomenten niet snel afnemen. Ik had bedacht dat ik snoepjes voor de sigaretten in de plaats moest nemen. Dus netjes Mentos en Fruittella gehaald. Maar na elke hap en slok, denk ik:"Ow, lekker een sigaret". Ik nam net een slok cola en ik dacht: "Nu even een lekker een sigaret". En ik moet nog avondeten, ik weet zeker dat als het op is, dat ik gek ga worden van de zin in een sigaret. Pfft!

Ik zoek voldoende afleiding. Poetsen, water drinken etc. etc. Maar ik word toch gek van de zin in een sigaret. Ik voel het letterlijk branden in mijn longen.

Iemand gestopt en mij kan vertellen hoe ik van deze trekmomenten af kan komen? In mijn gedachten is het trek hebben erger, dan afkickverschijnselen. Maar als de trek zo blijft aanhouden, dan kom ik nooit tot het afkicken. Stoppen met roken 1270000679
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  xxjojootjexx ma 8 apr 2013 - 6:48

Heel veel succes!
Met de zwangerschappen ben ik wel gestopt, van het ene op het andere moment. Om zodra ik geen bv meer gaf gewoon weer te beginnen...

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Parisienne ma 8 apr 2013 - 6:48

Allereerst, goed dat je de eerste stap hebt gezet. Ik geloof dat het ontzettend moeilijk kan zijn.

Ik hoorde van iemand die at veel van die mentos-zuurtjes, van Vicks Blue geloof ik. Daardoor had ze minder trek in een sigaret, omdat ze de gedachte van de combinatie sterke mint met sigaret niet lekker niet vond.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Theeleut ma 8 apr 2013 - 7:04

Wij zijn nu ook 'gestopt' sinds een maand. Mijn man had een tijd terug twee SuperSmokers gekocht. Het lijkt totaal niet op een echte peuk, maar voor de ergste trek doet het toch wel wat.

Eerst rookten we gewoon nog en mijn man nam overdag geen sigaretten meer mee naar zijn werk. Ik rookte sowieso sporadisch overdag, dus voor mij geen probleem.
Na een tijdje zijn we alleen in het weekend echt gaan roken voor de rest zo nu en dan de nepsigaret. Daarna nam mijn man helemaal niks meer mee en neemt na het werk wat trekjes van die SuperSmoker. Ik neem gemiddeld 10 trekjes per dag, vandaag helemaal nog niets zelfs.

Nu moet ik zeggen dat ik al geen verstokte roker was, ik ben veel vaker gestopt geweest voor periodes van gemiddeld een jaar. Ik heb altijd gezegd dat als mijn man zou stoppen ik meteen mee zou doen. Nou na 10 jaar is hij zover :dance:

Tot nu toe gaat het goed en hebben we amper behoefte aan een sigaret. En alles ruikt lekker fris!

Zodra de SuperSmoker filters hier op zijn is het helemaal klaar.

Wie weet is zo'n SuperSmoker ook een optie om het enigszins af te bouwen. Het bevat wel nicotine, maar geen teer, het is goedkoper en het mag in openbare gelegenheden gebruikt worden ( je ruikt niets, ziet wel rook) ziet er alleen raar uit, want hij licht blauw op als je een trekje neemt.
Je bent in ieder geval op de goede weg, zonder wil gaat het sowieso niet lukken. Mijn ervaring is dat als je steeds langer gestopt bent je het zonde gaat vinden om stiekem een sigaret te gaan roken. Gewoon eentje maar en weer verder met stoppen Wink ik heb me altijd kunnen inhouden, omdat ik dan al 'zo lang' gestopt was.
Theeleut
Theeleut
Prater
Prater

Aantal berichten : 1329
Punten : 1393
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Japie ma 8 apr 2013 - 7:12

Ik ben 5 jaar geleden gestopt met roken. Van de een op de andere dag. Ik heb het periodes heel zwaar gehad, maar toch door gezet. Kan je jezelf niet belonen met iets? Bv als je een maand gestopt ben iets leuks voor jezelf kopen van het geld dat je over hebt gehouden. Misschien helpt dat je om te stoppen.
Japie
Japie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2538
Punten : 2737
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Nyx ma 8 apr 2013 - 7:22

Mijn vader raadde ook een Supersmoker aan, onder het mom 'Dan heb je iets om handen', omdat hij ervan overtuigd blijft dat ik roken echt niet lekker vind en het doe omdat ik me anders verveel. Ik weet nog steeds niet waar hij deze theorie vandaan heeft gehaald en kon alleen maar wensen dat dit het geval zou zijn.

Parisiene; Kauwgom had ik enkele weken geleden al in huis gehaald, omdat ik inderdaad mint i.c.m. een sigaret ook niet lekker vind. Nu heb ik ook dropdragons (mentos) en Fruittella's erbij gehaald. Maar ik stop zo met kauwen als ik trek krijg in een sigaret.

Jojoo; ik zou willen dat ik dat kon. Zo stoppen. Wel jammer dat je daarna weer begonnen bent.

Ik rook niet als ik aan het lezen ben of als ik in de slaapkamer ben en/of op bed lig. Dan denk ik er absoluut niet aan. Maar ik kan moeilijk een aantal weken op bed gaan liggen, wachten tot het over gaat. Word ik denk ik i.c.m. al het snoep ook niet veel slanker op. Want dat doe ik dan wel weer, dragons eten in bed. Embarassed

Misschien ben ik ook wel te makkelijk voor mezelf...
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Manderijn ma 8 apr 2013 - 7:29

Ik ben 2 jaar geleden gestopt met roken. Zo van de een op de andere dag. De sigaretten waren op en ik heb gewoon geen nieuwe weer gekocht.
Ik ben er wel van overtuigd dat het voor een deel tussen je oren zit. Natuurlijk, je bent verslaafd, maar in je hoofd waarschijnlijk nog meer dan lichamelijk. Het is dus het beste dat je er ook echt klaar voor bent. IK vond het echt te erg dat mijn kinderen binnen zaten terwijl ik buiten stond te roken. Dat heeft me doen besluiten om dus te stoppen. Naast het feit dat het veel geld kost, is het ook gewoon ongezond. Ik ben een stuk minder vaak aan het hoesten dan toen ik nog rookte.

Er gewoon 100% voor gaan is het beste, maar dan moet het in je hoofd wel lukken.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Nyx ma 8 apr 2013 - 7:39

Manderijn, dat is ook absoluut mijn overtuiging. Maar ik geloof dan ook dat het deel dat 'tussen de oren zit' zwaarder is, dan het lichamelijk afkicken. Het is een kwestie van doorzetten. Maar dat doorzetten vind ik echt moeilijk.

Japie, ik heb al een hele planning voor het geld dat ik bespaar, haha. Ik rook(te) nogal veel. En ik schrok mezelf helemaal rot toen ik uitrekende welk bedrag ik zo in rook liet opgaan.

Keyword is dus gewoon doorzetten en de vervelende kwalen (trekmomenten) op de koop toenemen.

Hoelang duurt het geestelijk ontwennen? Ik weet dat het per persoon verschilt, maar dan weet ik waar ik zo ongeveer rekening mee kan houden.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Manderijn ma 8 apr 2013 - 7:48

Oh ja echt wel, dat is minstens zo lastig. Lichamelijke klachten van het niet roken heb ik eigenlijk niet gehad. Het valt wel tegen hoe lang je over het roken na denkt.
Ik ben trouwens gelijkertijd gestopt met mijn schoonzus, dus dan heb je wel steun aan elkaar. Ik ben vanaf die week ook begonnen met sporten, is dat voor jou een optie? Lekker even je hoofd leeg sporten?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  xxjojootjexx ma 8 apr 2013 - 7:51

Volgens mij is de lichamelijke verslaving na 48 uur uit je systeem..
Je geest is een ander verhaal. Mijn langste stoptijd was 30 maanden.. En nog hield ik het gevoel dat ik zin had in een sigaret. Niet om je te ontmoedigen en hoop dus voor je dt er wel succesverhalen komen...
Ik ga nu niet stoppen, ben bezig met afvallen, en ik weet gewoon dat ik enorm ga snoepen en drinken als ik niet rook, dus dan vliegt alles er aan.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Taeda ma 8 apr 2013 - 8:59

Wat goed dat je gestopt ben! Nu volhouden!
Ik heb nooit echt gerookt, ik denk dat het totaal aan pakjes op één hand te tellen is, ik stak af en toe op een feestje een sigaretje op. Ik heb dus ook geen idee hoe je je voelt, maar ik wil je wel veel succes wensen met volhouden!
Taeda
Taeda
Prater
Prater

Aantal berichten : 1295
Punten : 1305
Registratiedatum : 11-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Caramba ma 8 apr 2013 - 20:44

xxjojootjexx schreef:Volgens mij is de lichamelijke verslaving na 48 uur uit je systeem..
Je geest is een ander verhaal. Mijn langste stoptijd was 30 maanden.. En nog hield ik het gevoel dat ik zin had in een sigaret. Niet om je te ontmoedigen en hoop dus voor je dt er wel succesverhalen komen...
Ik ga nu niet stoppen, ben bezig met afvallen, en ik weet gewoon dat ik enorm ga snoepen en drinken als ik niet rook, dus dan vliegt alles er aan.

Dit ken ik. 2 jaar geleden ben ik voor een halfjaar gestopt, ik begon zo ontzettend te groeien dat ik weer begonnen ben. Mocht ik nu weer stoppen, ben ik ontzettend bang weer te groeien, ben nu weer 20 kg kwijt!
Mijn vriend wil wel graag stoppen en dan samen, ik sta er nu niet achter, stoppen word dan voor mij ook niets.
Caramba
Caramba
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3918
Punten : 4017
Registratiedatum : 08-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Rush ma 8 apr 2013 - 20:48

Ik ben 1,5 jaar geleden gestopt na bijna 10 jaar roken. Ik heb geen nieuwe sigaretten meer gekocht, was er echt klaar mee. Toen ik een paar maand gestopt was, heb ik nog 1 sigaretje opgestoken, maar ik vond het zo smerig! :O.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Reva di 9 apr 2013 - 2:32

Je hebt al meerdere pogingen gedaan om te stoppen, dus dan weet je je eigen geestelijke reactie er toch wel op?

Reva
Prater
Prater

Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Nyx di 9 apr 2013 - 2:37

Reva schreef:Je hebt al meerdere pogingen gedaan om te stoppen, dus dan weet je je eigen geestelijke reactie er toch wel op?

Dat klopt. Maar ik ben een opgever. Dus als het mij te erg werd, begon ik weer. En ik wil nu niet alleen een poging doen, maar ook echt stoppen. En dan zal ik ook door het geestelijke deel heen moeten. En ik weet niet hoelang het duurt, omdat ik het altijd vroegtijdig gestaakt heb.

De angst voor het aankomen heb ik altijd gehad. Maar omdat ik 20 kg + gegroeid ben met roken, denk ik dat ik het wel kan lijden en zelfs nog iets kan afvallen als ik stop. Dat houd ik mezelf in ieder geval voor.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Lady Starstruck ma 22 apr 2013 - 23:54

Nou ik ben sinds vandaag ook gestopt. Hoofdreden ik wil een kind, bijredenen ik was het al een tijd zat het stinken uit je mond, vreselijk hoge bedragen en ga zo maar door. Maar ik vind het echt erg. Ik denk steeds aan sigaretten. Probeer wel door te zetten. Nadeel is dat ik deze week nog vakantie heb dus dat maakt het extra moeilijk Evil or Very Mad
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Lady4 di 23 apr 2013 - 0:02

Goed dat je gestopt bent! Ik denk dat cold turkye stoppen de beste manier is. Maar ook een hele moeilijke. Je hebt echt een verslaving en alles wat je nu voelt zijn afkickverschijnselen. Volhouden hoor!
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 0:08

Lady4 schreef:Goed dat je gestopt bent! Ik denk dat cold turkye stoppen de beste manier is. Maar ook een hele moeilijke. Je hebt echt een verslaving en alles wat je nu voelt zijn afkickverschijnselen. Volhouden hoor!

Ja het is echt lastig. Heb echt spijt dat ik er sowieso ooit aan begonnen ben. Vele zijn mij voorgegaan dus dan moet ik het ook kunnen!
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Coco di 23 apr 2013 - 0:17

Succes Lady S, mijn man is vorige maand cold turkey gestopt. Gisteren was hij een maand rookvrij! Stoppen met roken 281626781Hij vind het af en toe nog wel lastig maar allang niet meer zo erg als de eerste week. En een kind willen is natuurlijk een hele goede motivatie om te stoppen.
Coco
Coco
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 1:03

Coco schreef:Succes Lady S, mijn man is vorige maand cold turkey gestopt. Gisteren was hij een maand rookvrij! Stoppen met roken 281626781Hij vind het af en toe nog wel lastig maar allang niet meer zo erg als de eerste week. En een kind willen is natuurlijk een hele goede motivatie om te stoppen.

Nou dit doet me goed om te lezen Coco. Ja en ik wil natuurlijk ook een gezonder leven. Je hebt zoveel risico's als je rookt op dingen e.d. Ik ben benieuwd of ik op den duur ook meer energie en conditie krijg (als ik het volhoud natuurlijk).
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Pineco di 23 apr 2013 - 3:24

Ik heb zelf gelukkig nooit gerookt, maar kan me voorstellen dat het erg moeilijk is om er vanaf te komen. Mijn vader moest ruim 10 jaar geleden stoppen vanwege hartproblemen en hij had ook al meerdere pogingen gedaan. Wat voor hem heeft geholpen, was lasertherapie. Hij is er één keer naartoe geweest, zijn pakje sigaretten heeft zelfs nog weken in de auto op het dashboard gelegen, omdat hij het zelf zo frappant vond dat hij er gewoon geen trek meer in had ;-) En sindsdien heeft hij nooit meer een sigaret aangeraakt.

De vrouw die de behandeling deed, raadde hem toen trouwens laurierdropjes aan. Geen idee waarom, maar die at hij de eerste maanden aan één stuk door Laughing
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Cow di 23 apr 2013 - 4:59

Ik ben gestopt met behulp van Chamix tabletten. Dat is echt troep maar het werkte wel bij mij.
Inmiddels ben ik nu 1,5jr gestopt en heb helemaal niet de behoefte om te roken.
Na 3mnd was de ergste tijd wel voorbij bij mij.

Succes Lady S!!
Cow
Cow
Prater
Prater

Aantal berichten : 1066
Punten : 1080
Registratiedatum : 10-12-10
Woonplaats : Mooiste plekje op de wereld

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 5:04

Lady Starstruck schreef:
Coco schreef:Succes Lady S, mijn man is vorige maand cold turkey gestopt. Gisteren was hij een maand rookvrij! Stoppen met roken 281626781Hij vind het af en toe nog wel lastig maar allang niet meer zo erg als de eerste week. En een kind willen is natuurlijk een hele goede motivatie om te stoppen.

Nou dit doet me goed om te lezen Coco. Ja en ik wil natuurlijk ook een gezonder leven. Je hebt zoveel risico's als je rookt op dingen e.d. Ik ben benieuwd of ik op den duur ook meer energie en conditie krijg (als ik het volhoud natuurlijk).

Jaaaaa, doorzetten! You can do it! Het is zulke rotzooi joh, ik schrik er bij ieder vak opnieuw weer van wat een risico roken is. Eerst bij longen natuurlijk (longkanker is nog een pretje tegenover ernstige COPD), nu bij cardiologie hoe het je hart en vaatstelsel naar de knoppen helpt. Iemand in het ziekenhuis die meerdere amputaties had gehad doordat zijn doorbloeding gewoon naar de knoppen was en nu weer een hartinfarct.. Niet niet niet meer doen! :cheering: :cheering:

En je longfunctie = conditie zou snel genoeg omhoog moeten gaan hoor! smile Weet niet of je dat écht gaat merken, omdat het vrij geleidelijk zal gaan, maar je kunt wel eens proberen goed op te letten op welk punt je nu buiten adem raakt bij trappen lopen of sporten ofzo en dan zie je het misschien later ook wel.. smile
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Lady Starstruck di 23 apr 2013 - 5:22

Nou Antibes mijn hele zin naar een sigaret is ineens helemaal verdwenen na het lezen van alle risico's (wist ik natuurlijk al maar ja je steekt je kop in het zand). Ik zal het eens bijhouden van mijn conditie.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Antibes di 23 apr 2013 - 5:27

Lady Starstruck schreef:Nou Antibes mijn hele zin naar een sigaret is ineens helemaal verdwenen na het lezen van alle risico's (wist ik natuurlijk al maar ja je steekt je kop in het zand). Ik zal het eens bijhouden van mijn conditie.

Haha, mooi zo, dat was precies de bedoeling.. Wink Snap dat het voor rokers soms irritant is om te horen hoe slecht roken is. Maar ik merk ook dat zoveel rokers zich 1) toch echt nog geen 50% bewust zijn van de risico's (vaak houdt het bij longkanker zelfs al op) en 2) het gewoon niet willen weten en negeren/wegstoppen. Is ook logisch natuurlijk, anders hangt er aan iedere sigaret zo'n ontzettende lading. Maar af en toe kan het geen kwaad om weer even stil te staan bij het effect op je longen, hart, hele vaatstelsel (en daardoor ook op alle andere organen in je lichaam en je huid en dus amputaties als de doorbloeding eraan gaat), KNO-gebied (heeeeeeele beroerde tumoren zijn dat met vaak hele invasieve operaties), voortplanting, diabetes...

Staat dan wel weer tegenover dat je een ietsiepietsie minder kans hebt op Parkinson, maar misschien heeft dat er gewoon mee te maken dat je eerder de pijp uit gaat.. nerd

Zo, en nu is Dokter Antibes uitgezeurd! Cheers jongens! study
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Stoppen met roken Empty Re: Stoppen met roken

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 6 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum