Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Up discussietopic

+25
Mamsie
Caroow
Tamagotchi
_Lana_
Darius
missy.
Linda
Burgemeester Irene
Sea of Trees
Liadan
Teddyaapje
Tiara
Pruim
Supertalentje
Aimee
Tania
Floor
Lady4
Bolleke
xxjojootjexx
Fiwen
Susan
Fortissimo
Parisienne
Printje
29 plaatsers

Pagina 10 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10

Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 10 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Gast vr 8 feb 2013 - 9:28

Mijn man staat zeker open voor deze aanpak, helemaal omdat hij ziet dat het werkt tussen mij en de oudste. Hij heeft alleen wel flink moeite met het opbrengen van geduld, zeker na een werkdag of 's nachts.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 9:31

Rejoy. schreef:Hij heeft alleen wel flink moeite met het opbrengen van geduld, zeker na een werkdag of 's nachts.
Herkenbaar. Ook bij mijzelf Embarassed
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 9:54

Filoria schreef:Trouwens Parisienne, wat balen dat die wekker niet werkt! Heb je dat geld voor niks uitgegeven...

Volgens mij hebben jullie een heel slimme dochter. Dat valt me elke keer op als ik jouw posts lees. Het lijkt me eerlijk gezegd best lastig om daarmee om te gaan. Vindt ze wel een beetje aansluiting bij leeftijdsgenoten, of speelt ze liever met oudere kinderen?
Nee, die wekker is inderdaad weggegooid geld. Ze vertelt iedereen dat 'ie nep is. "Kijk maar, met deze knop doet 'ie z'n ogen weer open, zie je?" Ze heeft mij nog nooit de aap z'n ogen dicht zien doen, al helemaal niet met die knop. Dus hoe ze daar nou weer bij komt?! Ze vindt hem gezellig op haar kamer, maar hij helpt haar niet bij het slapen laughcry

Ze is inderdaad erg slim en wijs. Elke dag doet ze me weer versteld staan. Met wat ze weet, met wat ze kan, met wat ze vraagt. Hoe werken auto's? Hoe werkt een televisie? Tsja.. hoe leg je dat een peuter van 2,5 jaar oud uit? Het is inderdaad weleens lastig. Ook omdat ze nog veel meer weet/denkt dan dat ze kan uiten. Ze kan zich perfect verwoorden, maar nog heb ik het idee dat er in haar hoofd allemaal nog meer zit. Dit zorgt voor de nodige frustraties. Soms moet ik haar begrenzen, moet ik keuzes voor haar maken, om het haar wat makkelijker te maken (ze heeft het soms al zo moeilijk), maar verder kan ze zelf prima oordelen, linken leggen en oorzaak-gevolg overzien. Daarom denk ik dat UP wel echt goed bij ons past.
Aansluiting bij leeftijdsgenoten vindt ze maar moeilijk. Met kinderen vanaf een jaar of 4/5 kan ze beter spelen (en communiceren). Daarom vind ik het zelf erg moeilijk dat ze binnenkort naar het KDV gaat Sad

Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 9:56

Mijn vriend staat ook wel open voor de aanpak, hij ziet immers dat het bij N. perfect werkt. Hij heeft alleen, vergeleken bij mij, ontzettend weinig geduld. Als N. na één keer niet luistert maar doorgaat, geeft hij haar al een 'snauw'. Irritant, zeker als ik even met haar bezig ben. Daarnaast heb ik het idee dat 'ie het nog niet helemaal begrijpt. Niet straffen, niet belonen, intrinsieke motivatie.. dat heeft 'ie onthouden laughcry
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 8 feb 2013 - 9:58

Hahaha parisienne over die wekker. Het lijkt me erg lastig als ze zo voorloopt. En sociaal emotioneel gezien ook of alleen cognitief? Ik heb nu een kleutertje in de klas dat pas 3,5 jaar is. ( wel een hele hoge uitzondering hoor) maar dat kindje is dus ook enorm begaafd.

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 10:02

Is het voor het eerst dat ze ergens naartoe gaat waar meerdere kindjes zijn joh? Geen gastouder/KDV/PSZ gehad eerder? Dat lijkt me een hele stap dan ja... Denk je dat de leidsters een beetje met haar om zullen kunnen gaan?

En inderdaad: als ik jou zo hoor klinkt het alsof ze best leuk met Tomas (ruim 4 jaar) zou kunnen kletsen. Die maakt zich druk om hetzelfde soort dingen.

Tomas is trouwens ook wel slim hoor, maar wat braver of zo. Hij weet hoe zijn Nijntje-wekker aan en uit gaat, maar hij weet ook dat hij moet wachten tot Nijntje écht uit zichzelf wakker wordt.
Als we op visite gaan en er staan koekjes op tafel vraagt hij ook netjes aan me of hij een koekje mag pakken. Dat hebben we hem niet eens geleerd Up discussietopic - Pagina 10 878948377
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 10:11

Printje schreef:Hahaha parisienne over die wekker. Het lijkt me erg lastig als ze zo voorloopt. En sociaal emotioneel gezien ook of alleen cognitief? Ik heb nu een kleutertje in de klas dat pas 3,5 jaar is. ( wel een hele hoge uitzondering hoor) maar dat kindje is dus ook enorm begaafd.

Op sociaal-emotioneel gebied loopt ze redelijk gelijk tot voor. Wel zijn er een aantal dingen die opvallen, maar volgens de kinderpsycholoog niet zorgwekkend voor nu. Wel heeft ze wat problemen met sensorische integratie, overgevoeligheid wat betreft tast en/of sensopathisch spel. De kinderpsycholoog denkt dus ook sterk aan hooggevoeligheid, wat ik zelf al enige tijd gedacht had. Niet alleen haar tast viel me op, maar ook licht, geluid, details die opvallen, etc. Wat betreft het sensopatisch spel, dat ben ik met haar aan het oefenen. Eventueel gaan we nog met haar naar therapie. Dit is iets waar ze zelf, en ook wij, wel enige hinder aan ondervinden.

We hebben genoeg om met haar mee aan de slag te gaan Wink Heb vanmiddag scheerschuim gekocht, hopelijk kan ik haar morgen wat aan het kliederen krijgen.

En een kindje van 3,5 jaar? Wow.. dat zal inderdaad een aardig begaafd kind zijn dan! Is hij/zij dan wel een beetje op zijn plek al? Merk je wat van het leeftijdsverschil. Ondanks dat (hoog)begaafde kinderen 'slim' zijn en qua niveau meelopen met oudere kinderen is er toch nog wel een verschil. Ik merk dit bij N. ook. Ondanks dat ik af en toe het idee heb dat ze 4 jaar oud is.. het blijft toch in sommige handelingen/dingen/gedrag een peuter van 2,5.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 8 feb 2013 - 10:16

Ik heb nu natuurlijk verlof dus maak het niet zoveel mee maar wat ik hoor gaat het prima.

Idd voldoende om mee te ' werken' voor jullie. Maar dit is wel waf je heel vaak ziet. Eem redelijk groot verschil tussen cognitief en sociaal emotioneel. Das voor haar ook enorm lastig denk ik.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 10:22

Klopt. Op veel dingen loopt ze vast, wat haar frustreert. Soms erg zielig om te zien.

Binnenkort gaat ze naar een kinderdagverblijf. Nu is ze twee dagen in de week bij haar opa's en oma's, de rest bij mij thuis. Ik denk dat het heel goed voor haar zal zijn, maar toch maak ik me erg zorgen. Er zijn sommige dingen waarbij ze het erg moeilijk kan krijgen.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 10:23

Filoria: volgens mij is jouw T. ook wel een aardig wijs mannetje? Hoe oud is hij nu?
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 8 feb 2013 - 10:25

Ik typ via de iPad niet heel handig maar de opvang kan misschien ook wel heel gunstig uitpakken, ligt ook veel wan de juf natuurlijk.

Ik vind dit soort kinderen, dat bedoel ik positief, machtig interessant. Hoe ze denken, hoe ik ze kan laten groeien op een manier die bij ze past etc. Ik wil ook altijd dit soort kindjes heel graag in de klas, vind dat een enorme uitdaging.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 10:40

Ik denk ook dat het N. erg goed zal doen. Ze gaat naar een kdv waar ze veelal dingen UP doen. Voor mij een fijne gedachte in ieder geval. Ik werd erg blij toen ik het pedagogisch beleid van dit kdv las smile

En ik begrijp helemaal wat je bedoelt. Ik vind het zelf bij N. ook allemaal erg interessant. Ik verdiep me in heel veel dingen en denk mee met de kinderpsycholoog. Het klinkt misschien wat 'arrogant', maar toen N. op de observatiegroep zat had ik zelf erg het gevoel dat ik redelijk op het niveau van de orthopedagogen zat. Ik dacht met ze mee, ik 'observeerde' ook voor mezelf en heb met hen goede gesprekken gehad. Het grappige was dat ik ze heel veel kon vertellen over UP. Een methode waar ze nog nooit van gehoord hadden voordat wij kwamen, maar wat ze mega interessant vonden om van mij te horen. Ik wil N. ook zo goed mogelijk begeleiden, zeker in het naar school gaan. Dat kan nog weleens lastig worden denk ik namelijk.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Printje vr 8 feb 2013 - 10:45

Parisienne, dat kan idd lastig worden omdat ze dus cognitief verder is. Kom ik weer aan hoor maar ik zou wel adviseren om eens naar een jenaplan oid te kijken, daar is vooral in de hogere groepen meer ruimte om op eigen niveau te werken. Moet je wel een echte jenaplanschool hebben en een jenavanplan school maar daar heb je websites voor.

Ik zou, ook al duurt het nog lang, niet te snel neigen naar klassen overslaan omdat je dan ziet dat het sociaal emotioneel dan vaak niet werkt. Maar daar wil ik je, als je wilt tzt nog wel eens over pm-en. En anders weet ik nog een hele leuke school, met een leuke juf voor d'r. Moet je alleen el verhuizen lol!

Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Luce vr 8 feb 2013 - 11:45

Parisienne schreef:Ik vond het boek van Justine Mol eigenlijk best wel prettig om door te lezen. Ik vond het in ieder geval duidelijk geschreven. Ja, ik heb zeker wel wat aan dat boekje gehad. Als je wil Bolleke, mag je het best van me lenen? Stuur ik hem op, stuur jij hem later weer terug smile

Ik vond het ook een prettig boek. Niet kriebelig ofzo.
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2676
Punten : 2670
Registratiedatum : 16-11-12

Bericht  Parisienne vr 8 feb 2013 - 11:56

Printje schreef:Parisienne, dat kan idd lastig worden omdat ze dus cognitief verder is. Kom ik weer aan hoor maar ik zou wel adviseren om eens naar een jenaplan oid te kijken, daar is vooral in de hogere groepen meer ruimte om op eigen niveau te werken. Moet je wel een echte jenaplanschool hebben en een jenavanplan school maar daar heb je websites voor.

Ik zou, ook al duurt het nog lang, niet te snel neigen naar klassen overslaan omdat je dan ziet dat het sociaal emotioneel dan vaak niet werkt. Maar daar wil ik je, als je wilt tzt nog wel eens over pm-en. En anders weet ik nog een hele leuke school, met een leuke juf voor d'r. Moet je alleen el verhuizen lol!

Als we er een huis bij krijgen zou ik zo verhuizen! Wink

Ik ga me wel verdiepen in het onderwijs. Een goede school is gewoon belangrijk. Ik zal Jenaplan onthouden. Achter ons zit een Montessori, ons buurjongetje zit daarop. Hij is hoogbegaafd en hij wordt daar prima begeleid. Dat is dus ook nog een optie, om daar in ieder geval te kijken en te praten. Een ander buurjongetje zit op de Vrije School (zit ook vlakbij), maar dat is echt helemaal niks voor mij Laughing
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Luce vr 8 feb 2013 - 19:52

Wat luxe dat je zoveel keuze hebt Parisienne! Wij hebben hier alleen maar reguliere scholen en ik had ze zo graag naar een Montessori gebracht..
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Bericht  Parisienne za 9 feb 2013 - 1:30

Er zijn hier inderdaad wel wat verschillende scholen in de buurt. Helaas is deze wijk (en deze scholen) zo gewild, dat er niet overal plek is. Ze werken middels loting. N. staat al op een christelijke basisschool ingeschreven, maar ik wil haar dus ook op die Montessori inschrijven. Het nadeel van de Montessori is dat het een dure school is, zo'n 650 euro per jaar. Er is hier nog een school waar ik eventueel in zou willen schrijven, die is particulier, maar daar kom je niet zomaar tussen. Je moet enig geld en 'status' hebben. Daarnaast kost die geloof ik minimaal 800 euro per jaar. Dat wordt wel wat gek. Uiteindelijk komt N. dus niet zo makkelijk op een school. In mei 2014 horen we pas of ze ergens überhaupt ingeloot is. Een nadeel van het wonen in deze (dure/chique) wijk. De scholen die in de buurt of de binnenstad sowieso een plekje hebben zitten bijna helemaal vol met buitenlandse kinderen, twee Nederlandse kinderen per klas gemiddeld. Daar wil ik N. niet graag tussen hebben.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Luce za 9 feb 2013 - 4:20

Sinds wanneer moet je extra betalen voor een basisschool..?
Luce
Luce
Kletskop
Kletskop

Bericht  Parisienne za 9 feb 2013 - 4:37

Geen idee. Het zijn particuliere scholen, zonder subsidie. De meeste mensen hier in de wijk zijn ontzettend rijk, zij kunnen het prima betalen en doen dit ook. Vandaar de loting, al geloof ik niet helemaal dat die loting eerlijk verloopt.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud