Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Up discussietopic

+25
Mamsie
Caroow
Tamagotchi
_Lana_
Darius
missy.
Linda
Burgemeester Irene
Sea of Trees
Liadan
Teddyaapje
Tiara
Pruim
Supertalentje
Aimee
Tania
Floor
Lady4
Bolleke
xxjojootjexx
Fiwen
Susan
Fortissimo
Parisienne
Printje
29 plaatsers

Pagina 9 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje do 7 feb 2013 - 1:56

Bolleke schreef:Nou, een hond word blij van een koekje, en het is ook nog eens gezond. Dus juist goed lijkt me zo!
Ik denk trouwens dat geen enkele ouder te pas en te onpas goed zo roept, maar er verder geen betekenis aan geeft.
Wat ik opvallend vond een paar pagina's terug, was dat als je vaak "goed zo" hoort als kind, en dan een keertje niet dat een kind meteen denkt dat hij of zij het niet goed gedaan heeft. Denken jullie dat echt?

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor onzekerheid kan zorgen.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje do 7 feb 2013 - 1:58

Misschien een tip om 'opgroeien in vertrouwen' eens te lezen. Dit is heel duidelijk en makkelijk leesbaar, er staan heel veel simpele voorbeelden in en er wordt gevraagd zelf terug te denken over je jeugd (confronterend haha). Ik denk dat dan veel vragen duidelijk worden.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Bolleke do 7 feb 2013 - 2:03

Teddyaapje schreef:
Bolleke schreef:Nou, een hond word blij van een koekje, en het is ook nog eens gezond. Dus juist goed lijkt me zo!
Ik denk trouwens dat geen enkele ouder te pas en te onpas goed zo roept, maar er verder geen betekenis aan geeft.
Wat ik opvallend vond een paar pagina's terug, was dat als je vaak "goed zo" hoort als kind, en dan een keertje niet dat een kind meteen denkt dat hij of zij het niet goed gedaan heeft. Denken jullie dat echt?

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor onzekerheid kan zorgen.
Echt waar? Maar waarom dan?
Ik zal het boek eens bestellen, lijkt mij interessant. Ik kan mij best in dingen vinden maar ook in veel dingen niet. Ik heb nooit nagedacht over welke methoden ik zou gaan gebruiken bij het opvoeden. Ik doe wat voor mij natuurlijk voelt, en ik heb hier van het forum ook wel eens tips gebruikt. UP zou sowieso niks voor mij zijn, want ik ben veel te ongeduldig. Ik regaeer ook meestal meteen en ben dan erg enthousiast en het lijkt mij moeilijk dat af te leren en eerst na te denken wat je wil gaan zeggen en hoe je dat gaat brengen. Ik heb ook helemaal geen verstand verder van kinderen, ik heb alleen mijn eigen zoon. En veel dingen klinken best logisch trouwens, maar ik verbaas mij soms omdat ik dingen juist vaak net anderom zou aanpakken.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje do 7 feb 2013 - 2:11

Als je baas bij 9 dingen die je gedaan hebt constant zegt 'goed gedaan', en je hoort het de 10x niet, dan kan ik me voorstellen dat je je gaat afvragen of je het in zijn ogen wel goed gedaan hebt. Terwijl je zelf eigenlijk heel goed weet dat het wel goed was kan dat je dan toch onzeker maken over je prestatie.
Mijn vriend heeft ook echt heeeeel weinig geduld, maar sinds hij ook een beetje over UP aant lezen/ kijken is merk ik dat hij meer geduld heeft, doordat je leert je in het kind te verplaatsen krijg je vanzelf meer geduld. En doordat jíj meer geduld (en dus rustiger blijft) hebt, blijft je kindje ook rustiger (is mijn ervaring).
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  _Lana_ do 7 feb 2013 - 7:23

@ Parisienne: Dank je voor je heldere uitleg.
En nog een compliment: Ik vind het echt geweldig dat je alles zo lief en geduldig blijft uitleggen hoe je de dingen ziet en wat UP inhoudt.
En zelfs met de kritiek ( of de kritische vragen/ opmerkingen ) die je wel eens krijgt, dat je je nooit aangevallen voelt en heel geduldig en netjes blijft. Volgens mij past deze methode echt bij jou.
Dat vind ik gewoon een compliment waard!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Gast do 7 feb 2013 - 7:29

Bolleke schreef:
Teddyaapje schreef:
Bolleke schreef:Nou, een hond word blij van een koekje, en het is ook nog eens gezond. Dus juist goed lijkt me zo!
Ik denk trouwens dat geen enkele ouder te pas en te onpas goed zo roept, maar er verder geen betekenis aan geeft.
Wat ik opvallend vond een paar pagina's terug, was dat als je vaak "goed zo" hoort als kind, en dan een keertje niet dat een kind meteen denkt dat hij of zij het niet goed gedaan heeft. Denken jullie dat echt?

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor onzekerheid kan zorgen.
Echt waar? Maar waarom dan?
Ik zal het boek eens bestellen, lijkt mij interessant. Ik kan mij best in dingen vinden maar ook in veel dingen niet. Ik heb nooit nagedacht over welke methoden ik zou gaan gebruiken bij het opvoeden. Ik doe wat voor mij natuurlijk voelt, en ik heb hier van het forum ook wel eens tips gebruikt. UP zou sowieso niks voor mij zijn, want ik ben veel te ongeduldig. Ik regaeer ook meestal meteen en ben dan erg enthousiast en het lijkt mij moeilijk dat af te leren en eerst na te denken wat je wil gaan zeggen en hoe je dat gaat brengen. Ik heb ook helemaal geen verstand verder van kinderen, ik heb alleen mijn eigen zoon. En veel dingen klinken best logisch trouwens, maar ik verbaas mij soms omdat ik dingen juist vaak net anderom zou aanpakken.

welke ga je bestellen? Die van Justine Mol? Als ik je een beetje goed inschat denk ik dat jij er jeuk van gaat krijgen, haha. Ik vond het helemaal geen prettig boek om te lezen namelijk. Ik kreeg spontaan zin om juist geen UP aanpak te hanteren.


Verder probeert mijn man ook steeds vaker voor de UP-aanpak te gaan en ik merk ook dat hij dan meer geduld heeft.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje do 7 feb 2013 - 7:59

Hoe ze het brengt is soms idd kriebelig, maar verder is het wel duidelijk omschreven dmv voorbeelden en is het wel een boek wat je (mij in elk geval) aant denken zet. Weet jij een ander duidelijk makkelijk boek wat niet kriebelig is Rejoy?
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Parisienne do 7 feb 2013 - 8:01

_Lana_ schreef:@ Parisienne: Dank je voor je heldere uitleg.
En nog een compliment: Ik vind het echt geweldig dat je alles zo lief en geduldig blijft uitleggen hoe je de dingen ziet en wat UP inhoudt.
En zelfs met de kritiek ( of de kritische vragen/ opmerkingen ) die je wel eens krijgt, dat je je nooit aangevallen voelt en heel geduldig en netjes blijft. Volgens mij past deze methode echt bij jou.
Dat vind ik gewoon een compliment waard!
Dankje! Het is misschien ook een vorm van het voor mezelf nog net even wat duidelijker maken. In mijn omgeving merk ik dat ik het best wel lastig vind om het uit te leggen. Het opschrijven gaat me eigenlijk beter af. Ik zou er een boekwerk van kunnen maken en dit onder iemands neus kunnen schuiven.. waarschijnlijk dat ze het dan beter snappen Wink Fijn dat het in ieder geval hier duidelijk en helder overkomt.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Parisienne do 7 feb 2013 - 8:02

Ik vond het boek van Justine Mol eigenlijk best wel prettig om door te lezen. Ik vond het in ieder geval duidelijk geschreven. Ja, ik heb zeker wel wat aan dat boekje gehad. Als je wil Bolleke, mag je het best van me lenen? Stuur ik hem op, stuur jij hem later weer terug smile
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Susan do 7 feb 2013 - 8:05

Ik vind dat er wel een verschil zit tussen continu om alles goed zo zeggen en een welgemeend goed zo. Soms benoemt een kind zelf al wat hij of zij gedaan heeft en dan vind ik goed zo prima. Het gaat ook om de intonatie, of je dat gedachteloos zegt of heel enthousiast, maar ik vind het niet per definitie fout of te vergelijken met een hondenkoekje of zoiets.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Gast do 7 feb 2013 - 8:08

Teddyaapje schreef:Hoe ze het brengt is soms idd kriebelig, maar verder is het wel duidelijk omschreven dmv voorbeelden en is het wel een boek wat je (mij in elk geval) aant denken zet. Weet jij een ander duidelijk makkelijk boek wat niet kriebelig is Rejoy?

nee, geen andere tips, ik heb het meest gehad aan het UP-topic op D&V.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje do 7 feb 2013 - 10:10

Daar heb ik ook veel opgestoken, en nog...ben op pagina 87 met lezen haha. Heel veel praktijk voorbeelden en problemen met oplossingen. Toch vind ik t fijn een aantal boeken gelezen te hebben.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Fiwen do 7 feb 2013 - 21:02

Ik heb gisteren de dvd van een lezing van Alfie Kohn zitten kijken en ik vond dat echt heel fijn. Veel informatie, eye-openers en ook wat voorbeelden hoe je het kunt aanpakken (en juist niet moet aanpakken). En dat allemaal met een flinke dosis humor smile
Vanavond met mijn man samen kijken en ik hoop dat hij dan net zo overtuigd raakt als ik dat we het zo blijven doorzetten (en nog wat uitdiepen).
De '10 geboden' van Alfie Kohn hangen ondertussen bij ons op de deur van de toilet zodat we er regelmatig aan herinnerd worden.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Bolleke do 7 feb 2013 - 21:10

Parisienne, dat wil ik best. Lijkt me wel leuk om zo'n boek te lezen. Fiwen stuurt medat van Alfie via de mail, dus dan kan ik mij eens gaan verdiepen in jullie manier van opvoeden:)
Wat ik mij afvraag, C. is brutaal en gebruikt de laatste tijd woorden die ik niet wil dat hij ze gebruikt. Ik heb al alles geprobeerd, negeren, waarschuwen, uitleggen dat het niet netjes staat bij een jongetje van 6 maar niks helpt. Tips?
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Tiara do 7 feb 2013 - 21:17

Ik vind het leuk om te lezen Bolleke dat je je er voor open stelt!

Fiwen, wat bedoel je met 10 geboden? Staat dat in het boek? Ik ben nu net begonnen met de dvd met mijn man, kan hij het ook vertalen omdat mijn Engels zo slecht is haha.
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Fiwen do 7 feb 2013 - 21:36

Tiara schreef:Ik vind het leuk om te lezen Bolleke dat je je er voor open stelt!

Fiwen, wat bedoel je met 10 geboden? Staat dat in het boek? Ik ben nu net begonnen met de dvd met mijn man, kan hij het ook vertalen omdat mijn Engels zo slecht is haha.

Laatste stuk van de lezing (DVD) verteld hij 10 principes van UP en dat noemde ik dus voor de gein "de 10 geboden". Kan het zo wel even plaatsen, heb het van internet geplukt en toen een beetje aangepast om het duidelijker te maken en op 1 A4 te laten passen. (het is wel engels trouwens)
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Fiwen do 7 feb 2013 - 21:37

1) Consider your Requests
Maybe it is in what you have requested that the child is not responding favorably. Maybe you need to re-think what you are asking.

2) Put the Relationship First
Being right isn't necessarily what matters, what matters is the connection, the alliance, mutual respect. From a practical perspective, the relationship counts, where the child feels safe enough to explain why she did something wrong.
Aks yourselfe every time you put your foot down: is it worth any potential injury to the relationship?

3) The Love has to be Unconditional .
Kids need love that never stops coming; affection that does not have to be earned. "No matter what you do, I will never stop loving you." They have to know they are loved even when they screw up or fall short. They need to know they are loved for who they are, not what they do.

4) Imagine how kids see Things
Look at the world from their point of view! “How does she feel?”

5) Be Authentic
Do not forget your humanity. Don't pretend to be more competent than you are, apologize to your child every so often (you'll find a reason.)

6) Talk less, Ask more
Listen, respond, elicit, imagine her perspective . Good parenting includes listening.

7) Assume the Best
A tribute to Children: the best possible motive consistent with the facts. Why assume the child was trying to make you unhappy? Don't assume the worst. We do not always know why kids do things.

8 ) Try to say Yes, when you can
Do not say No constantly. Kids don't get better at coping with unhappiness when they were made unhappy deliberately when they were young. If you say Yes twice as often as you do now, they will still get plenty of opportunities with frustration. Pick your battles. This is not to say Yes out of laziness. Provide guidance, support. Mindful parenting. Say Yes as often as you can.

9) Don't be Rigid
Wave the rules. Be flexible. Respond differently to different children and situations, understanding the context. Predictability is good, but don't make a fetish of it. United front is dishonest, it’s more useful for kids to see we disagree and can talk it out.

10) Let kids decide whenever possible
Support their autonomy, bring them in on the decision making. Children will feel better about themselves. The way kids (learn to) make good decisions is by making decisions. Let them decide unless there is a compelling reason not to.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Tiara do 7 feb 2013 - 21:57

Bedankt voor het plaatsen! Zo ver was ik nog niet bij de dvd. Ga ze opslaan!
Tiara
Tiara
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1519
Punten : 1643
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 8:39

Meiden, ik zit zo door dit topic te bladeren en vraag me iets af:

wat denken jullie dat de positieve effecten op je kind zijn van UP? Stel: je zou bij een tweeling de één vijf jaar lang opvoeden volgens UP en de ander meer op de 'als je nu luistert mag je straks tv kijken manier', op welke manier zouden ze dan van elkaar verschillen?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Teddyaapje vr 8 feb 2013 - 8:51

Dat de een dingen uit zichzelf doet, zichzelf motiveert zeg maar. De ander wil alleen maar meer als beloning rn anders gebeurt t niet.

De een vertrouwt op zn eigen kunnen en heeft plezier in wat ie doet, de ander heeft bevestiging nodig van zn omgeving of t wel goed genoeg is en blijft streven naar perfectie die misschien wel niet te bereiken is (kan altijd beter).

De een gaat makkelijker een gesprek met je aan als hem iets niet zint, de ander kropt t op en om de zoveel tijd barst de bom zonder zelf te kunnen uitleggen wat t probleem is.

De een weet dat hij altijd bij zijn ouders en met alles terecht kan, de ander weet dit diep in zn hart ook wel maar kan/durft zich niet goed bloot te geven.

Dit is allemaal heeeel erg zwart-wit en ik denk ook niet dat dit verschil al na 5jaar zo groot is, maar ik ben zelf opgevoed ala'omdat ik t zeg, als je nu NIET luistert' en ik herken mezelf in eigenlijk alle 2e voorbeelden die ik gaf bij de verschillen. Dit wil ik echt niet voor mn kind. Ik wil hiermee niet zeggen dat t altijd zo'n uitwerking heeft, dit is puur mn eigen ervaring. Of t met up anders is weet ik ook niet, dat hoop ik vooral. Maar als ik terug denk aan vroeger en situaties oprakel van toen zou ik veel gelukkiger zijn geweest als t op een up manier was aangepakt/ opgelost. De rest van t gezin waarschijnlijk ook.
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Gast vr 8 feb 2013 - 8:54

Ik hoop dat ze leren om zelf na te denken om weloverwogen beslissingen te maken en over veel empathie gaan beschikken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 9:11

5 jaar is misschien wat kort inderdaad. Maar je omschrijft het knap Teddyaapje. Dankjewel voor je reactie, daar heb ik echt wat aan.

Ik heb me nog steeds niet enorm verdiept in UP. Puur gevoelsmatig handel ik wel veel volgens UP-principes geloof ik. Ik probeer wel eens aan mijn man uit te leggen waarom, maar kan dan eigenlijk geen goede argumenten bedenken.

Tomas heeft de laatste tijd bijvoorbeeld veel driftbuien. Die gaan soms echt ver, hij maakt dingen kapot of doet ons pijn. Ik wil hem aan de ene kant duidelijk maken dat dat te ver gaat, maar wil hem ook het gevoel geven dat zijn emoties er mogen zijn en dat hij bij ons terechtkan met zijn verhaal. Mijn man snapt dat laatste niet zo.

Hoe staan jullie partners erin?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Fiwen vr 8 feb 2013 - 9:22

Ik kan me vinden in wat Teddy en Rejoy zeggen over wat ik hoop te bereiken met mijn opvoeding.

Mijn man staat er hetzelfde in qua niet straffen als ik maar heeft veel moeite met niet belonen (hij ziet de redenering daarachter nog niet zo). We gaan binnenkort samen de UP dvd kijken en ik hoop dat het dan bij hem ook duidelijker wordt. Hij stat er zeker voor open en vraagt vaak hoe ik dingen aanpak en waarom. We kunnen er goed over praten en respecteren elkaars meningen erin. Maar ik ben wel heel blij dat we voor 95% hetzelfde denken over opvoeden.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 9:24

Trouwens Parisienne, wat balen dat die wekker niet werkt! Heb je dat geld voor niks uitgegeven...

Volgens mij hebben jullie een heel slimme dochter. Dat valt me elke keer op als ik jouw posts lees. Het lijkt me eerlijk gezegd best lastig om daarmee om te gaan. Vindt ze wel een beetje aansluiting bij leeftijdsgenoten, of speelt ze liever met oudere kinderen?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Filoria vr 8 feb 2013 - 9:26

Wat fijn dat jullie zo op één lijn zitten Fiwen!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Up discussietopic - Pagina 9 Empty Re: Up discussietopic

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 9 van 10 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum