Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
+12
moepie
Mamsie
Susan
holaagirl
Tsjip
Darius
Liadan
Tania
Ayla
Annemie
Lejow
Printje
16 plaatsers
Pagina 2 van 9
Pagina 2 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Tsjip schreef:Mijn duo-collega van vorig jaar zegt altijd tegen de kinderen dat ze in toetsenland een paar opdrachten in een boekje gaan doen. En leuk dat de kinderen het vinden!
Verder zijn het gewoon moeilijke opdrachten voor zulke jonge kinderen. Helemaal de nieuwe versie van de toetsen voor kleuters. Vorig jaar zag ik ze voor het eerst maar pfoeh pittig hoor! Maar ja die inspectie.... Die willen alleen scores en resultaten zien.
Er zitten inderdaad hele moeilijke vragen in, en toch hadden mijn kleuters het geweldig goed gemaakt. Toch nog veel A's en B's.
Ik vond die vraag over de computer zo moeilijk, en die deden ze vrijwel allemaal goed.
Pietje mag 10 minuten computeren, hij heeft al 1 minuut gespeeld hoeveel min heeft hij nog over? (kinderen moeten dus een streepje zetten onder de 9, keuze uit 3 cijfertjes)
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Darius schreef:Printje schreef:Darius schreef:Twellie schreef:De CITO is verplicht vanaf volgend jaar.
In groep 8 wordt de eindtoets verplicht. Ik weet eigenlijk niet of de cito toeten bij de kleuters verplicht zijn.
Die is ook verplicht, valt onder het leerlingvolgsysteem. Je moet een manier van toetsen hebben door dehele school heen.
Ja dat weet ik. Maar ik vraag me ineens af of ik als ouder kan zeggen: mijn vierjarige zoon doet dit jaar er nog niet aan mee.
Geen idee eigenlijk..heb het nog nooit meegemaakt.
Printje- Lady Post-a-lot
Tsjip schreef:Mijn duo-collega van vorig jaar zegt altijd tegen de kinderen dat ze in toetsenland een paar opdrachten in een boekje gaan doen. En leuk dat de kinderen het vinden!
Verder zijn het gewoon moeilijke opdrachten voor zulke jonge kinderen. Helemaal de nieuwe versie van de toetsen voor kleuters. Vorig jaar zag ik ze voor het eerst maar pfoeh pittig hoor! Maar ja die inspectie.... Die willen alleen scores en resultaten zien.
Mijn ervaring is ook dat veel kinderen de toetsen leuk vinden om te doen. De cito voor kleuters is idd erg moeilijk geworden, met name rekenen.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ik begreep wel dat de cito-toets in groep 8 pas in aprl/mei wordt afgenomen zodat het niet meer leidend kan zijn voor schooladvies. Zodat de adviezen van klassenleerkrachten bindend is en niet meer door zo' n momentopname als CITO.
Dit zou wel een betere manier zijn...
Dit zou wel een betere manier zijn...
holaagirl- Prater
- Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Er staan zelfs bussommen in de groep 1 toets.
Volgens mij leer je dit in groep 3..
'Kijk naar het plaatje .. Er passen 10 mensen in de bus, hoeveel mensen passen er nog bij?'
Of: *staat plaatje met 2 dozen op elkaar, met in de bovenste doos 4 gebakjes*. Hoeveel gebakjes zitten er in de 2 dozen samen?
Of: *staat plaatje met doosje kleurpotloodjes met een 10 er op, er zitten er al 4 in* Het doosje potloden moet vol, hoeveel potloden passen er nog bij? (Dat er dus al 4 in zitten mag je niet zeggen).
Volgens mij leer je dit in groep 3..
'Kijk naar het plaatje .. Er passen 10 mensen in de bus, hoeveel mensen passen er nog bij?'
Of: *staat plaatje met 2 dozen op elkaar, met in de bovenste doos 4 gebakjes*. Hoeveel gebakjes zitten er in de 2 dozen samen?
Of: *staat plaatje met doosje kleurpotloodjes met een 10 er op, er zitten er al 4 in* Het doosje potloden moet vol, hoeveel potloden passen er nog bij? (Dat er dus al 4 in zitten mag je niet zeggen).
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
is de cito eigenlijk representatief voor wat ze op school leren? Kennen kinderen de vraagstelling die op de cito wordt gehanteerd bijvoorbeeld?
Gast- Gast
In groep 1 wanneer een kind min. 3 maanden onderwijs gevolgd heeft.
Printje- Lady Post-a-lot
Printje schreef:Darius schreef:Printje schreef:Darius schreef:Twellie schreef:De CITO is verplicht vanaf volgend jaar.
In groep 8 wordt de eindtoets verplicht. Ik weet eigenlijk niet of de cito toeten bij de kleuters verplicht zijn.
Die is ook verplicht, valt onder het leerlingvolgsysteem. Je moet een manier van toetsen hebben door dehele school heen.
Ja dat weet ik. Maar ik vraag me ineens af of ik als ouder kan zeggen: mijn vierjarige zoon doet dit jaar er nog niet aan mee.
Geen idee eigenlijk..heb het nog nooit meegemaakt.
Volgens mij kun je dat niet zeggen, omdat je door je kind op die school te doen akkoord gaat met hun manier van werken. En dus ook CITO in groep 1.
Lejow- Lady Post-a-lot
In groep 1 al zulke sommen?
Liadan- Ratel
Rejoy. schreef:is de cito eigenlijk representatief voor wat ze op school leren? Kennen kinderen de vraagstelling die op de cito wordt gehanteerd bijvoorbeeld?
Nee is totaal anders, ik stel nooit vragen zo. Er is wel een soort oefentoetsje die we een paar dagen vantevoren doen.
Cito oefenen we ook niet.
Printje- Lady Post-a-lot
Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Er is een m1, die wordt meestal in januari afgenomen, en een e1, in juni. Bij jongste kleuters die altijd op hun eigen moment instromen, is het vaak wat onduidelijk wanneer zij de toets moeten afnemen.
Darius- Ratel
Rejoy. schreef:is de cito eigenlijk representatief voor wat ze op school leren? Kennen kinderen de vraagstelling die op de cito wordt gehanteerd bijvoorbeeld?
Wij oefenen een beetje zodat de vraagstelling bekend is, maar merk ook dat veel methodes de opgaven etc aanpassen zodat dit beter aansluit aan de cito-vraagstelling..
Ik vind dat wel beter maar ook eng. Cito krijgt zo' n machtspositie!
holaagirl- Prater
- Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Je hebt de cito oefenboekjes, deze doen we altijd met groep 1 voor we de echte toets doen, zo weten ze een beetje hoe het werkt.
Hierbij leggen we alles stap voor stap uit en mogen we de kinderen helpen.
Verder is het deels representatief. Wij werken bijvoorbeeld met de methode Ik&Ko (voor meertalige kinderen). Hierbij heb je lesjes op reken en taal gebied, en lang niet alles wat in CITO gevraagd wordt, komt terug in die methode. Terwijl als je alle onderwerpen van de methode gehad hebt (dat doe je verspreidt over 2 jaar), je in principe alles gehad zou moeten hebben wat je kleuters aan moet leren.
Lejow- Lady Post-a-lot
Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Er is een m1, die wordt meestal in januari afgenomen, en een e1, in juni. Bij jongste kleuters die altijd op hun eigen moment instromen, is het vaak wat onduidelijk wanneer zij de toets moeten afnemen.
Dat is niet helemaal waar, een kind 'moet' meedoen wanneer het min 3 maanden onderwijs gevolgd heeft. Dus dat kun je ongeveer per instromer wel uittellen.
Printje- Lady Post-a-lot
Liadan schreef:In groep 1 al zulke sommen?
Jup..
*edit*
Die met de taartjes en de potloden zijn groep 2..
In groep 1 was er ook een plaatje met een kapstok, 'er passen 5 jasjes op de kapstop *hangen er al 2*, hoeveel passen er nog bij?'
Lejow- Lady Post-a-lot
Printje schreef:Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Dat is niet helemaal waar, een kind 'moet' meedoen wanneer het min 3 maanden onderwijs gevolgd heeft. Dus dat kun je ongeveer per instromer wel uittellen.
Wij doen alleen de groep 1 kinderen toetsen, alles wat na 1 oktober binnen gekomen is, is de instroom groep en die hoeven dus niet mee te doen.
Dit jaar had ik een jongetje van eind september, en die moest dus meedoen met de cito in januari. Nou dikke drama, want dat kind was nog zo jong, speels, en bewegelijk, die was er echt nog niet aan toe.
Lejow- Lady Post-a-lot
Printje schreef:Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Dat klopt hoor, staat in de cito. Maar dan kom je weer bij de discussie van de oude 1 oktobergrens.
Veel scholen nemen niet na drie maanden onderwijs de eerste cito af, maar gaat het kind gewoon mee in de massa. Het zal op scholen ook wel anders gaan, maar dit zie ik op 90 prc van de scholen die ik zie.
Darius- Ratel
Oke, duidelijk.Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
En weer iets op mijn lijstje met vragen voor het orienterend gesprek dat we over 1 of 2 maanden krijgen.
Liadan- Ratel
Lejow schreef:Printje schreef:Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Wij doen alleen de groep 1 kinderen toetsen, alles wat na 1 oktober binnen gekomen is, is de instroom groep en die hoeven dus niet mee te doen.
Dit jaar had ik een jongetje van eind september, en die moest dus meedoen met de cito in januari. Nou dikke drama, want dat kind was nog zo jong, speels, en bewegelijk, die was er echt nog niet aan toe.
En dat 'mag' van de inspectie dus eigenlijk niet meer. Ik ben het er overigens niet mee eens.
Darius- Ratel
Vraag ze de hemd van het lijf Liadan
Lejow- Lady Post-a-lot
Darius schreef:Printje schreef:Darius schreef:Liadan schreef:Is de eerste CITO in groep 1 of in groep 2?
Dat klopt hoor, staat in de cito. Maar dan kom je weer bij de discussie van de oude 1 oktobergrens.
Veel scholen nemen niet na drie maanden onderwijs de eerste cito af, maar gaat het kind gewoon mee in de massa. Het zal op scholen ook wel anders gaan, maar dit zie ik op 90 prc van de scholen die ik zie.
Ja die 1 oktobergrens ook zo'n verhaal haha ik vind het eigenlijk te belachelijk dat deze ook is verschoven naar 1 jan. Ik stuur de kinderen die ik in die periode krijg vrijwel nooit door naar de volgende groep, 99% is daar echt niet aan toe. maar dat wordt tegenwoordig gezien als 'kleuterverlenging' terwijl we dat nooit zo genoemd hebben.
Printje- Lady Post-a-lot
En dan nog een vraagje dat misschien wel in dit topic past.
Iemand zei pas tegen mij dat mijn dochter in principe nog maar 1,5 jaar kleutert omdat ze op 27 december is geboren. Een jaar langer kleuteren is 'doubleren' en daar zouden scholen niet blij mee zijn? (niet dat mij dat iets uit zou maken als het beter is voor mijn dochter).
In hoeverre klopt dit?
Iemand zei pas tegen mij dat mijn dochter in principe nog maar 1,5 jaar kleutert omdat ze op 27 december is geboren. Een jaar langer kleuteren is 'doubleren' en daar zouden scholen niet blij mee zijn? (niet dat mij dat iets uit zou maken als het beter is voor mijn dochter).
In hoeverre klopt dit?
Liadan- Ratel
Dat doe ik zeker, haha .Lejow schreef: Vraag ze de hemd van het lijf Liadan
Liadan- Ratel
Ik merk dat het een beetje uitmondt in een discussie onder onderwijzers en zo voelt het voor mij ook, ik vind het heel moeilijk om er iets over te zeggen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Pagina 2 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Geneesmiddelenonderzoek: wat vinden jullie ervan?
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
Pagina 2 van 9
Permissies van dit forum: