Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
+12
moepie
Mamsie
Susan
holaagirl
Tsjip
Darius
Liadan
Tania
Ayla
Annemie
Lejow
Printje
16 plaatsers
Pagina 6 van 9
Pagina 6 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Rejoy. schreef:jawel hoor, CB-bezoekjes zijn niet verplicht. Er zal vast iets over geschreven worden in het dossier, maar dat kan me vrij weinig schelen.
Ow maar dat boeit mij verder ook niet, weet alleen niet goed wat ik dan aan de telefoon zal zeggen. Dat ik het niet nodig vind omdat hij zich gewoon prima ontwikkeld (en ik het daarnaast een waardeloze instantie vind maar dat zal ik maar achterwege laten)
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Ik heb gewoon gezegd dat ik het zonde van mijn tijd vond. Het loopt hier áltijd flink uit en waar gaat het gesprek dan over? 'Zijn er nog bijzonderheden, heb je nog vragen?' Nee.
Aan de telefoon deden ze wel alsof ze het raar vonden. 'Maar mevrouw, er moet toch controle zijn op de ontwikkeling?' Nou, geloof dat ik dat prima zelf kan met mijn pabo achtergrond en als moeder zijnde. Dus ik ga ook alleen nog naar de arts.
Aan de telefoon deden ze wel alsof ze het raar vonden. 'Maar mevrouw, er moet toch controle zijn op de ontwikkeling?' Nou, geloof dat ik dat prima zelf kan met mijn pabo achtergrond en als moeder zijnde. Dus ik ga ook alleen nog naar de arts.
Gast- Gast
Hier bij ons op het cb hebben ze de 7 maanden, 9 maanden en 11 maanden controle al eruit gehaald ivm bezuinigingen.
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Dat is raar, ook die van 11 maanden. Want dan staat de dktp prik op het programma.Nana schreef:Hier bij ons op het cb hebben ze de 7 maanden, 9 maanden en 11 maanden controle al eruit gehaald ivm bezuinigingen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Denk dat ik het idd ga afzeggen. Hij ontwikkelt zich prima en wegen kan ik inderdaad goed zelf.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
moepie schreef:Liaden en Susan, ik volg nu een cursus voor vroeg en voorschoolseeducatie. Daar heb ik het gehoord, ik stond er ook van te kijken. Had er ook nog niks over gehoord inderdaad. Ik ben ook heel benieuwd hoe ze dat willen gaan uitvoeren. Omdat inderdaad ook niet ieder kind een kdv bezoekt, dan krijg je wel verschillen.
Ik zal op de cursus nog eens wat meer info erover vragen, het kwam nu even kort ter sprake maar er zijn al dagverblijven waar de inspectie proef inspecties uitvoert. Op die manier zullen ze wel kijken hoe het haalbaar is.
Liaden; jij werkt toch ook op een kdv? Werken jullie ook al met een VVE project?
Maar de inspectie kijkt ook niet naar het individuele kind. De inspecties zullen de kdv's gaan inspecteren en ondervragen over hun kwaliteit van 'onderwijs'. De GGD voert nu deze inspecties uit op het gebied van hygiene, leeromgeving, gekwalificeerde leidsters, maar men wil in de toekomst meer onderwijskundige druk hierop zetten. Dus: laat je programma maar zien, welke thema's biedt je aan, waarom doe je dat, heeft ieder kind een ingevulde observatielijst.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Ja, maar waarom zou een kinderdagverblijf 'onderwijs' moeten geven als het kinderdagverblijf op zich helemaal niet verplicht is?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Susan schreef:Ja, maar waarom zou een kinderdagverblijf 'onderwijs' moeten geven als het kinderdagverblijf op zich helemaal niet verplicht is?
mmm, omdat er kinderdagverblijven zijn die subsidie krijgen voor het invoeren en gebruiken van VVE-programma's. En de overheid wil dan graag wel controle dat dit ook daadwerkelijk wordt ingevoerd.
Darius- Ratel
dat zou voor mij een reden zijn om mijn kind niet naar een KDV te brengen, zonde dat er op zo'n jonge leeftijd al zoveel educatie gegeven moet worden. Mijn kind van 1.5 is vooral een kind van 1.5 en geen leerling.
Die invoer van VVE vind ik dan weer een ander verhaal.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:dat zou voor mij een reden zijn om mijn kind niet naar een KDV te brengen, zonde dat er op zo'n jonge leeftijd al zoveel educatie gegeven moet worden. Mijn kind van 1.5 is vooral een kind van 1.5 en geen leerling.
Dat begrijp ik dan niet helemaal volgens mij, VVE is de vorm waarin de 'educatie' gegeven wordt.
Darius- Ratel
VVE is toch met name voor kinderen die al een achterstand laten zien in bijv. de taalontwikkeling en om deze kinderen te helpen, zodat zij straks minder moeite ondervinden in het reguliere onderwijs?
Ik zou ook niet bewust voor een KDV kiezen waarin ze VVE aanbieden.
Gast- Gast
Rejoy. schreef:VVE is toch met name voor kinderen die al een achterstand laten zien in bijv. de taalontwikkeling en om deze kinderen te helpen, zodat zij straks minder moeite ondervinden in het reguliere onderwijs?
Hier is dat volgens mij wel zo, en Yrsa zit dan op een VVE light, want op alle peuterspeelzalen doen ze er wel iets mee. Mijn nichtje heeft ook op een VVE gezeten en zij heeft helemaal geen taalachterstand gehad.
Susan- Lady Post-a-lot
Overigens is VVE voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven voor zover ik weet niet heel schools of vervelend voor kinderen. Dat er inspectie op zit lijkt me ook niet iets waar de kinderen of de ouders nou last van hebben.
Susan- Lady Post-a-lot
VVE is een verzamelterm voor Voor en Vroegschoolse Educatie. Een KDV of peuterspeelzaal werkt met een VVE-programma, en daar is een ruime keus in. Zeer bekend zijn Kaleidoscoop, Startblokken en Piramide. Met name die laatste, Piramide, staat wel bekend om een strak regime (is van CITO!), vaste thema's, woordenschat, rekenopdrachten, liedjes, verhaaltjes. Dus dat vind ik echt puur onderwijzen. Overheid (gemeente) kan hier subsidie voor geven, dat deze methode wordt ingevoerd, dus dan is enige controle daarop ook wel logisch, vind ik.
Dan rest de vraag of alle KDV's/peuterspeelzalen een 'onderwijsaanbod' moeten hebben. Ik ben van mening dat dit wel zo moet zijn (vanaf dat kinderen 2 jaar zijn)
Dan rest de vraag of alle KDV's/peuterspeelzalen een 'onderwijsaanbod' moeten hebben. Ik ben van mening dat dit wel zo moet zijn (vanaf dat kinderen 2 jaar zijn)
Darius- Ratel
Susan schreef:Overigens is VVE voor peuterspeelzalen en kinderdagverblijven voor zover ik weet niet heel schools of vervelend voor kinderen. Dat er inspectie op zit lijkt me ook niet iets waar de kinderen of de ouders nou last van hebben.
Helemaal mee eens.
Darius- Ratel
Op de psz van de oudste toendertijd was er ook een VVE programma. Hier deed iedereen aan mee, kinderen mét en zonder taalachterstand. S. heeft een VVE vrije psz/opvang.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Susan schreef:Rejoy. schreef:VVE is toch met name voor kinderen die al een achterstand laten zien in bijv. de taalontwikkeling en om deze kinderen te helpen, zodat zij straks minder moeite ondervinden in het reguliere onderwijs?
Hier is dat volgens mij wel zo, en Yrsa zit dan op een VVE light, want op alle peuterspeelzalen doen ze er wel iets mee. Mijn nichtje heeft ook op een VVE gezeten en zij heeft helemaal geen taalachterstand gehad.
maar hier hebben we het over een KDV toch? Een peuterspeelzaal doe je je kind heen júist voor de educatieve ontwikkeling. Naar een KDV gaat mijn kind als dagopvang en niet om een heel educatief programma te volgen op jonge leeftijd.
Gast- Gast
Klopt, VVE is in principe voor kids met taalachterstand. Er worden methodes gebruikt, zoals piramide of puk en ko, die vooral ingaan op de ontwikkeling van woordenschat.
Maar al gewoon NL talig kind, zonder achterstand ondervindt je hier geen hinder aan hoor.
Het zijn kleine 'kringlesjes' in een bepaald thema, die met de kids gedaan worden, waarbij vanalles aan bod komt.
Maar al gewoon NL talig kind, zonder achterstand ondervindt je hier geen hinder aan hoor.
Het zijn kleine 'kringlesjes' in een bepaald thema, die met de kids gedaan worden, waarbij vanalles aan bod komt.
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Rejoy. schreef:Susan schreef:Rejoy. schreef:VVE is toch met name voor kinderen die al een achterstand laten zien in bijv. de taalontwikkeling en om deze kinderen te helpen, zodat zij straks minder moeite ondervinden in het reguliere onderwijs?
maar hier hebben we het over een KDV toch? Een peuterspeelzaal doe je je kind heen júist voor de educatieve ontwikkeling. Naar een KDV gaat mijn kind als dagopvang en niet om een heel educatief programma te volgen op jonge leeftijd.
Dat ben ik dan niet met je eens Rejoy. Laurens gaat naar het kdv idd als dagopvang, omdat wij werken. Het is geen optie om hem daarnaast nog naar de psz te sturen. Dus ik zou het wel prettig vinden dat mijn kind ook educatief bezig is op het kdv. Gelukkig is het zo dat hier de psz en het kdv samen gaan op een aantal dagdelen in de week.
Darius- Ratel
Darius schreef:
Dat ben ik dan niet met je eens Rejoy. Laurens gaat naar het kdv idd als dagopvang, omdat wij werken. Het is geen optie om hem daarnaast nog naar de psz te sturen. Dus ik zou het wel prettig vinden dat mijn kind ook educatief bezig is op het kdv. Gelukkig is het zo dat hier de psz en het kdv samen gaan op een aantal dagdelen in de week.
Eens, dat zou ik ook hebben als mijn kinderen naar het kinderdagverblijf zouden gaan.
Daarbij gaan kinderen ook niet alleen maar naar de peuterspeelzaal voor educatieve doeleinden, maar ook gewoon om met andere kinderen in aanraking te komen en te leren spelen in groepsverband. Er zijn vast ook nog wel peuterspeelzalen waar ze helemaal niet met een educatief programma werken.
Susan- Lady Post-a-lot
Die VVE, vanaf welke leeftijd is dat? Begint dat ook pas op twee-jarige leeftijd? Wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat kinderen hierdoor al voordat ze naar school gaan (terwijl ze nog niet leerplichtig zijn) al gevolgd worden, moeten presteren en in de gaten gehouden worden door de inspectie. Op zo'n jonge leeftijd hoeft dat van mij nog helemaal niet, daarom zit de kans er ook in dat onze dochter niet naar de PSZ gaat, tenzij daar duidelijk aan toe is en meer uitdaging nodig heeft.
Gast- Gast
Maar daar heeft je kind zelf toch geen last van? Ik krijg nu de indruk dat jij er om principiële redenen voor kiest om haar niet naar de peuterspeelzaal te sturen.
Susan- Lady Post-a-lot
Overigens vind ik het wel meevallen met hoe je kind wordt gevolgd. Er komt eens per jaar een logopediste observeren op de groep, dat wordt keurig van tevoren aangekondigd, dus als je daar een probleem mee hebt zou je altijd ervoor kunnen kiezen om je kind die ochtend thuis te houden, verder zijn er wel 15 minutengesprekken, maar die zijn op verzoek van de ouders. Als zij de indruk hebben dat er problemen zijn trekken ze wel aan de bel, maar dat lijkt me normaal.
Susan- Lady Post-a-lot
Rejoy. schreef:Die VVE, vanaf welke leeftijd is dat? Begint dat ook pas op twee-jarige leeftijd? Wat mij vooral tegen de borst stuit, is dat kinderen hierdoor al voordat ze naar school gaan (terwijl ze nog niet leerplichtig zijn) al gevolgd worden, moeten presteren en in de gaten gehouden worden door de inspectie. Op zo'n jonge leeftijd hoeft dat van mij nog helemaal niet, daarom zit de kans er ook in dat onze dochter niet naar de PSZ gaat, tenzij daar duidelijk aan toe is en meer uitdaging nodig heeft.
Ik durf niet precies een leeftijd aan te geven, maar meestal is het inderdaad vanaf 2 jaar, omdat hier op het kdv de groep van 2-4 jarigen is. Ik denk dat je het niet moet zien als 'moeten presteren' het gaat echt wel op een speelse manier allemaal. Als jij je dochter een boekje voorleest, dan leg je toch ook moeilijke woorden uit en maak je misschien een tekening of een knutselwerkje over het verhaal? Dan doe je in feite hetzelfde als op een VVE peuterspeelzaal of kdv.
Darius- Ratel
wij doen onze dochter ten eerste om praktische redenen naar een gastouder, maar alles wat ik nu lees over die educatieve programma's zou ik niet blij van worden. Helemaal als dat betekent dat haar prestaties nu al vast worden gelegd. Ik vind dat echt een goed voorbeeld van de prestatiemaatschappij, waarom willen we in vredesnaam dat onze dreumesjes, peuters en kleuters al presteren? Als kinderen flink uitvallen, dan valt dat zonder educatieve programma's ook wel op.
Gast- Gast
Pagina 6 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Geneesmiddelenonderzoek: wat vinden jullie ervan?
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
Pagina 6 van 9
Permissies van dit forum: