Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
+12
moepie
Mamsie
Susan
holaagirl
Tsjip
Darius
Liadan
Tania
Ayla
Annemie
Lejow
Printje
16 plaatsers
Pagina 1 van 9
Pagina 1 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Ik vind dat de laatste tijd kinderen steeds eerder/sneller alles moeten kunnen en vind dat echt vreselijk. Ik heb een kleuterklas en als je ziet in de 7 jaar dat ik nu werk wat er allemaal al is moeten veranderen. We willen dat als school helemaal niet maar je hebt vrijwel geen keuze meer hierin. Resultaten is dankzij de minister vrijwel het enigste dat nog telt bij bijv. een inspectiebezoek terwijl wij als school het gehele kind belangrijk vinden en ook vinden dat ieder kind zijn eigen ontwikkeling door moet kunnen maken.
Ik vind heel die prestatiemaatschappij echt vreselijk,laat een kind een kind zijn en ga een 3jarige niet testen op zijn IQ, ik vind dat echt heel erg ver gaan.
Wat vinden jullie daarvan?
En in hoeverre vind jij het belangrijk dat je kind 'perse' een hogere opleiding zou moeten volgen?
Wij vinden dat R later zelf hierin mag beslissen, mits hij er wel voor gaat en zijn best doet. Wil hij boer worden, prima! Wil hij astronaut worden, prima! als hij maar gelukkig is.
Hoe staan jullie daarin?
Ik vind heel die prestatiemaatschappij echt vreselijk,laat een kind een kind zijn en ga een 3jarige niet testen op zijn IQ, ik vind dat echt heel erg ver gaan.
Wat vinden jullie daarvan?
En in hoeverre vind jij het belangrijk dat je kind 'perse' een hogere opleiding zou moeten volgen?
Wij vinden dat R later zelf hierin mag beslissen, mits hij er wel voor gaat en zijn best doet. Wil hij boer worden, prima! Wil hij astronaut worden, prima! als hij maar gelukkig is.
Hoe staan jullie daarin?
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Zo mee eens.. Het is echt een verschrikking wat ze al moeten bij de kleuters.
Neem de cito toetsen, voor groep 1. Hoe verzin je het.
Kinderen moeten een potlood vasthouden, kunnen luisteren naar een opdracht, de opdracht onthouden en een streepje zetten. Laat het bij de helft bij stap 1 nou al misgaan, die kunnen het potlood nog niet eens fatsoenlijk vasthouden en missen dus compleet de rest van de stappen.
De inspectie kijkt alleen maar naar de scores, en houden totaal geen rekening met de populatie. Nee, je groep 8 moet nou eenmaal een bepaalde score halen voor de CITO, anders ben je mooi een zwakke school.
Gezeur!
Neem de cito toetsen, voor groep 1. Hoe verzin je het.
Kinderen moeten een potlood vasthouden, kunnen luisteren naar een opdracht, de opdracht onthouden en een streepje zetten. Laat het bij de helft bij stap 1 nou al misgaan, die kunnen het potlood nog niet eens fatsoenlijk vasthouden en missen dus compleet de rest van de stappen.
De inspectie kijkt alleen maar naar de scores, en houden totaal geen rekening met de populatie. Nee, je groep 8 moet nou eenmaal een bepaalde score halen voor de CITO, anders ben je mooi een zwakke school.
Gezeur!
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Toevallig dat ik het daar vanmiddag met mijn moeder en vorige week nog met mijn schoonzus over had. Ik vind het niet meer normaal. De vriendin van mijn schoonzus is ook juf bij de kleuters en als ik hoor dat zelfs kleuters al huiswerk mee naar huis krijgen en dat ze al een soort van cito toetsen moeten doen, nou dat vind ik echt te ver gaan, laat ze lekker kind zijn, ik wist niet dat dat tegenwoordig al zo erg was... Ik vind dat ze lekker moeten kunnen spelen, zoals wij dat vroeger deden.
En het maakt mij later echt niet uit wat mijn zoontje wil worden en of hij slim is of niet, als hij maar gelukkig is, dat vind ik het allerbelangerijkste.
En het maakt mij later echt niet uit wat mijn zoontje wil worden en of hij slim is of niet, als hij maar gelukkig is, dat vind ik het allerbelangerijkste.
Laatst aangepast door Annemie op zo 19 feb 2012 - 8:18; in totaal 1 keer bewerkt
Annemie- Ratel
- Aantal berichten : 3158
Punten : 3363
Registratiedatum : 22-11-10
Hetzelfde als jou (ik dan) zo hebben mijn ouders mij ook opgevoed en dat heeft goed uitgepakt. Niet dat ik nu een opleiding heb gedaan waar veel werk in te vinden was, maar ik heb wel mijn diploma, en ik denk dat als je met tegenzin naar school gaat dat die diploma niet (altijd) gehaald wordt.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Inderdaad die toetsen die we moeten afnemen, en het niveau van deze toets tegenwoordig!! zoiets zou er een paar jaar terug echt niet aan een groep 1 kind gevraagd worden...
De kinderen scoren wel ongeveer wat ik denk maar idd als ik hoor dat er op een andere school bij mij in de buurt een kleuter uit groep 2 zeker 15 letters moet kennen!! Dat doen wij gelukkig nog niet.
Ik vind het vervelend dat mijn zoon in zo'n maatschappij moet opgroeien, alsof presteren het enigste is dat belangrijk is, ik hecht veel meer waarde aan de andere dingen inhet leven.
De kinderen scoren wel ongeveer wat ik denk maar idd als ik hoor dat er op een andere school bij mij in de buurt een kleuter uit groep 2 zeker 15 letters moet kennen!! Dat doen wij gelukkig nog niet.
Ik vind het vervelend dat mijn zoon in zo'n maatschappij moet opgroeien, alsof presteren het enigste is dat belangrijk is, ik hecht veel meer waarde aan de andere dingen inhet leven.
Printje- Lady Post-a-lot
Ik hoop dat mijn kinderen later gelukkig worden en lieve, sociale mensen. En of ze dan putjesschepper, vuilnisman, dokter of advocaat zijn, het zal me echt een zorg zijn. Laat ze maar lekker lang kind blijven in plaats van toetsen doen, iq's testen enz. Ze hebben nog de rest van hun leven om zich druk te maken om dat soort dingen.
Ben je eigenlijk verplicht als ouders om je kind mee te laten doen aan die testen?
Ben je eigenlijk verplicht als ouders om je kind mee te laten doen aan die testen?
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Helemaal met je eens, ik vind het ook heel erg. Inderdaad vroege IQ-testen en CITO-toetsen. Laatst keek ik het journaal en zag ik allemaal gestresste kindjes die slapeloze nachten hadden gehad van de CITO . Dat was toen ik hem deed gewoon even een dingetje dat een week vantevoren werd aangekondigd en dat deed je dan even, min of meer voor de lol, want het was eens wat anders dan een normale schooldag.
Ik probeer die druk bij mijn dochters echt zoveel mogelijk te beperken. Als ze bijvoorbeeld later naar de HAVO zouden gaan, zou ik ze niet stimuleren om echt het onderste uit de kan te halen om toch naar het VWO te kunnen. Ik wil dat ze qua school iets gaan doen wat een uitdaging is, maar waarnaast genoeg tijd is voor dingen die ook heel belangrijk zijn zoals spelen met vriendjes en vriendinnetjes, luieren, hobby's enzovoorts.
En wat Printje zegt: ik zal blij zijn met elk beroep dat ze later zouden willen gaan uitoefenen als ze er maar plezier in hebben.
Ik probeer die druk bij mijn dochters echt zoveel mogelijk te beperken. Als ze bijvoorbeeld later naar de HAVO zouden gaan, zou ik ze niet stimuleren om echt het onderste uit de kan te halen om toch naar het VWO te kunnen. Ik wil dat ze qua school iets gaan doen wat een uitdaging is, maar waarnaast genoeg tijd is voor dingen die ook heel belangrijk zijn zoals spelen met vriendjes en vriendinnetjes, luieren, hobby's enzovoorts.
En wat Printje zegt: ik zal blij zijn met elk beroep dat ze later zouden willen gaan uitoefenen als ze er maar plezier in hebben.
Gast- Gast
Printje schreef:Inderdaad die toetsen die we moeten afnemen, en het niveau van deze toets tegenwoordig!! zoiets zou er een paar jaar terug echt niet aan een groep 1 kind gevraagd worden...
Volgens mij werkt dit averechts: bij veel kinderen zijn bepaalde hersenstructuren dan nog niet rijp voor geschreven taal en jong leren lezen forceren kan taalproblemen op latere leeftijd opleveren.
Gast- Gast
Tania schreef:Ik hoop dat mijn kinderen later gelukkig worden en lieve, sociale mensen. En of ze dan putjesschepper, vuilnisman, dokter of advocaat zijn, het zal me echt een zorg zijn. Laat ze maar lekker lang kind blijven in plaats van toetsen doen, iq's testen enz. Ze hebben nog de rest van hun leven om zich druk te maken om dat soort dingen.
De cito volgens mij wel, dit wordt ook gebruikt tijdens de aanmeldingen op het vo.
Er zijn weleens kinderen bij ons die niet meedoen maar die doen dan een andere toets.
Printje- Lady Post-a-lot
Twellie schreef:Helemaal met je eens, ik vind het ook heel erg. Inderdaad vroege IQ-testen en CITO-toetsen. Laatst keek ik het journaal en zag ik allemaal gestresste kindjes die slapeloze nachten hadden gehad van de CITO :shock: . Dat was toen ik hem deed gewoon even een dingetje dat een week vantevoren werd aangekondigd en dat deed je dan even, min of meer voor de lol, want het was eens wat anders dan een normale schooldag.
Dit komt deels ook door de ouders hoor. Als ik zie hoe nerveus de ouders van mijn kleuters al zijn voor de Cito.. Dit dragen ze vrolijk over op hun kinders.
Ik noem het altijd een soort spelletje, waarbij ik niet mag helpen en ze goed hun best moeten doen. Wij kondigen het ook niet aan, maar doen het als er tijd en ruimte is.
Juist om dat soort dingen te voorkomen.
Lejow- Lady Post-a-lot
Printje, wordt zo'n CITO bij kleuters wel spelenderwijs afgenomen? Ik mag toch hopen dat daar geen druk op wordt gelegd of misschien niet eens verteld wordt als het wordt gedaan.
Ik vind het ook veel wat er tegenwoordig allemaal aan testen af wordt genomen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Twellie schreef:Printje schreef:Inderdaad die toetsen die we moeten afnemen, en het niveau van deze toets tegenwoordig!! zoiets zou er een paar jaar terug echt niet aan een groep 1 kind gevraagd worden...
Volgens mij werkt dit averechts: bij veel kinderen zijn bepaalde hersenstructuren dan nog niet rijp voor geschreven taal en jong leren lezen forceren kan taalproblemen op latere leeftijd opleveren.
Dat klopt maar toch schijnt het steeds vaker een 'eis' te zijn over wel/niet naar groep 3. Ik vind het ook belachelijk en kijk naar hele andere dingen zoals motoriek, sociaal-emotioneel en zelfredzaamheid.
Printje- Lady Post-a-lot
Ah fijn om te lezen, ik hoop dat ze er bij mijn dochter ook zo mee om zullen gaan.Lejow schreef:Twellie schreef:
Dit komt deels ook door de ouders hoor. Als ik zie hoe nerveus de ouders van mijn kleuters al zijn voor de Cito.. Dit dragen ze vrolijk over op hun kinders.
Ik noem het altijd een soort spelletje, waarbij ik niet mag helpen en ze goed hun best moeten doen. Wij kondigen het ook niet aan, maar doen het als er tijd en ruimte is.
Juist om dat soort dingen te voorkomen.
Liadan- Ratel
- Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Liadan schreef:Printje, wordt zo'n CITO bij kleuters wel spelenderwijs afgenomen? Ik mag toch hopen dat daar geen druk op wordt gelegd of misschien niet eens verteld wordt als het wordt gedaan.
Nee ik maak er een soort spelletje van. Ik zeg we gaan een erg leuk boekje maken samen met de juf. De kidneren van groep 1 zitten dan wel in allemaal apart van elkaar en hebben een boekje met plaatjes erin. Per vraag meestal 4 plaatjes en dan vraag ik bijv. waar zie je een boeket? en dan moeten de kinderen een streep zetten onder het juiste plaatje.
Printje- Lady Post-a-lot
ik vind het heel erg dat kinderen al zoveel moeten tegenwoordig, volgens mij kweek je daar een hoop faalangstige kinderen mee. En dan niet alleen op school, maar kinderen moeten de beste zijn in sport, in de muziek, ze moeten een hoop vriendjes hebben, alle diploma's hebben en zo'n kind heeft nog maar weinig tijd om kind te zijn.
Ik vind het de taak van de ouders om je kind tegen de prestatiedruk te beschermen.
Ik vind het de taak van de ouders om je kind tegen de prestatiedruk te beschermen.
Gast- Gast
Printje schreef:Liadan schreef:Printje, wordt zo'n CITO bij kleuters wel spelenderwijs afgenomen? Ik mag toch hopen dat daar geen druk op wordt gelegd of misschien niet eens verteld wordt als het wordt gedaan.
Nee ik maak er een soort spelletje van. Ik zeg we gaan een erg leuk boekje maken samen met de juf. De kidneren van groep 1 zitten dan wel in allemaal apart van elkaar en hebben een boekje met plaatjes erin. Per vraag meestal 4 plaatjes en dan vraag ik bijv. waar zie je een boeket? en dan moeten de kinderen een streep zetten onder het juiste plaatje.
Waar zie je de finish, zet een streep onder het plaatje met de finish
Waar zie je etalage, zet een streep onder de etalage
Hoe bedoel je.. ik kan die toets dromen
Ze zitten inderdaad wel allemaal apart aan een tafeltje.
Ouders vragen het ook vaak: wanneer gaan jullie de cito doen? Dan kan ik mijn kind er op voorbereiden, want anders is ze zoooo nerveus.
Nee moeders, van uw gedrag wordt ze nerveus...
Lejow- Lady Post-a-lot
Rejoy: ik wil mijn dochters daar ook zoveel mogelijk tegen beschermen. Maar dat is wel moeilijk omdat het ook impliciet zo aanwezig is.
Gast- Gast
Wij melden ook nooit wanneer de cito is, ouders maken de kinderen soms helemaal gek.
Printje- Lady Post-a-lot
Twellie schreef:De CITO is verplicht vanaf volgend jaar.
In groep 8 wordt de eindtoets verplicht. Ik weet eigenlijk niet of de cito toeten bij de kleuters verplicht zijn.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Darius schreef:Twellie schreef:De CITO is verplicht vanaf volgend jaar.
In groep 8 wordt de eindtoets verplicht. Ik weet eigenlijk niet of de cito toeten bij de kleuters verplicht zijn.
Die is ook verplicht, valt onder het leerlingvolgsysteem. Je moet een manier van toetsen hebben door dehele school heen.
Printje- Lady Post-a-lot
Twellie schreef:Rejoy: ik wil mijn dochters daar ook zoveel mogelijk tegen beschermen. Maar dat is wel moeilijk omdat het ook impliciet zo aanwezig is.
precies, en als ouder kún je wel verbieden om je kind mee te laten doen aan de cito bijvoorbeeld, maar dan geef je je kind ook weer een uitzonderingspositie dat me ook niet goed lijkt voor het kind.
Ik vind het wel jammer dat die scores zó belangrijk zijn en naar de mening van de ouder en de leerkracht eigenlijk nauwelijks meer gekeken, het draait alleen om cijfertjes. De kans bestaat dat die scores helemaal niet representatief zijn voor het algemenen niveau van een kind (faalangst bijvoorbeeld) en kan dus een heel verkeerd beeld geven van de mogelijkheden van je kind.
Gast- Gast
Mijn duo-collega van vorig jaar zegt altijd tegen de kinderen dat ze in toetsenland een paar opdrachten in een boekje gaan doen. En leuk dat de kinderen het vinden!
Verder zijn het gewoon moeilijke opdrachten voor zulke jonge kinderen. Helemaal de nieuwe versie van de toetsen voor kleuters. Vorig jaar zag ik ze voor het eerst maar pfoeh pittig hoor! Maar ja die inspectie.... Die willen alleen scores en resultaten zien.
Verder zijn het gewoon moeilijke opdrachten voor zulke jonge kinderen. Helemaal de nieuwe versie van de toetsen voor kleuters. Vorig jaar zag ik ze voor het eerst maar pfoeh pittig hoor! Maar ja die inspectie.... Die willen alleen scores en resultaten zien.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Printje schreef:Darius schreef:Twellie schreef:De CITO is verplicht vanaf volgend jaar.
Die is ook verplicht, valt onder het leerlingvolgsysteem. Je moet een manier van toetsen hebben door dehele school heen.
Ja dat weet ik. Maar ik vraag me ineens af of ik als ouder kan zeggen: mijn vierjarige zoon doet dit jaar er nog niet aan mee.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
[quote="Rejoy."]ik vind het heel erg dat kinderen al zoveel moeten tegenwoordig, volgens mij kweek je daar een hoop faalangstige kinderen mee. En dan niet alleen op school, maar kinderen moeten de beste zijn in sport, in de muziek, ze moeten een hoop vriendjes hebben, alle diploma's hebben en zo'n kind heeft nog maar weinig tijd om kind te zijn.
Ik vind het de taak van de ouders om je kind tegen de prestatiedruk te beschermen.[/quo te]
Dat vind ik ook. Ik vind het dan ook erg moeilijk als juf juist wel die prestaties te moeten eisen (want dat wordt verwacht van mijn directie). Maar ik als moeder sta hier zo anders in....Maar nogmaals, de inspectie en directie willen gewoon goede cijfers...
Nu werk ik ook op een zogenoemde zwarte school, en de turkse ouders waar ik mee te maken heb zijn ook enorm prestatiegericht!!!
Ik word hier echt doodongelukkig van als ik die kindjes met faalangst en buikpijn zo te zien ploeteren.
Ik ben dan ook hard op zoek naar een school waar ze meer ontwikkelingsgericht werken en minder prestatiegericht1
Ik vind het de taak van de ouders om je kind tegen de prestatiedruk te beschermen.[/quo te]
Dat vind ik ook. Ik vind het dan ook erg moeilijk als juf juist wel die prestaties te moeten eisen (want dat wordt verwacht van mijn directie). Maar ik als moeder sta hier zo anders in....Maar nogmaals, de inspectie en directie willen gewoon goede cijfers...
Nu werk ik ook op een zogenoemde zwarte school, en de turkse ouders waar ik mee te maken heb zijn ook enorm prestatiegericht!!!
Ik word hier echt doodongelukkig van als ik die kindjes met faalangst en buikpijn zo te zien ploeteren.
Ik ben dan ook hard op zoek naar een school waar ze meer ontwikkelingsgericht werken en minder prestatiegericht1
holaagirl- Prater
- Aantal berichten : 857
Punten : 988
Registratiedatum : 05-01-11
Pagina 1 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Geneesmiddelenonderzoek: wat vinden jullie ervan?
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» Vinden jullie...
» wat vinden jullie van...
Pagina 1 van 9
Permissies van dit forum: