Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
+12
moepie
Mamsie
Susan
holaagirl
Tsjip
Darius
Liadan
Tania
Ayla
Annemie
Lejow
Printje
16 plaatsers
Pagina 9 van 9
Pagina 9 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Darius schreef:
Eerlijk gezegd is dat ook niet mijn manier van werken, maar stiekem denk ik wel: wat nu als L.aurens straks 'slecht' scoort. Wat heb ik dan liever: een leerkracht die het wegwuift en zegt 'het was een momentopname' of een leerkracht die wel actie gaat ondernemen en met het kind aan de slag gaat? En dan idd liever niet gedrilld, maar je hebt dan wel een leerkracht die nadenkt over het kind en er energie insteekt.
Het ligt er een beetje aan wat de consequenties zijn, het is ook heel naar als je kind echt wordt afgerekend op een momentopname. Dan krijg je ook een soort self-fulfilling prophecy, dat de verwachtingen enorm laag worden en dat de leerkracht daar ook naar gaat handelen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
[quote="Tsjip"]
Ik vind wat je omschrijft idd ook vreselijk.Mij interesseert het weinig hoe een knutselwerkje eruit ziet mits er maar goed aan gewerkt is. Ik kijk naar het proces en vind het resultaat vele malen minder belangrijk. Als een kind goed zijn best gedaan heeft en het is op zijn niveau dan vind ik het goed. Ik ben zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk en waar we de kans hebben om kinderen individueel te benaderen al maakt de inspectie het ons dus soms knap lastig.
Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:.
.
.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Ik vind wat je omschrijft idd ook vreselijk.Mij interesseert het weinig hoe een knutselwerkje eruit ziet mits er maar goed aan gewerkt is. Ik kijk naar het proces en vind het resultaat vele malen minder belangrijk. Als een kind goed zijn best gedaan heeft en het is op zijn niveau dan vind ik het goed. Ik ben zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk en waar we de kans hebben om kinderen individueel te benaderen al maakt de inspectie het ons dus soms knap lastig.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Darius schreef:Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:Printje, ik weet dat jullie als leerkrachten weinig keuze hebben en ik weet ook dat het vanuit het ministerie komt. Ik snap ook wel waar het vandaan komt, maar ik vind dat ze er veel te ver in doorschieten.
Ze schieten er ook te ver in door maar daarom baal ik ook zo van die presteren presteren presteren maatschappij. Ieder kind komt er wel op zijn eigen niveau en tijd dat ze dat toch maar eens inzagen. We kunnen niet allemaal een IQ van 150 hebben en daar lijkt het ministerie tegenwoordig wel naar te streven.
Nou ja, als dat het streven is, dan zou dat inderdaad heel stom zijn. Maar er lijkt me niks mis mee om uit een kind te halen wat eruit te halen valt, of dat nu een IQ van 90 is, of een IQ van 150. En soms kunnen dat soort testjes en proefjes best handig zijn, toch? Ik weet nog dat wij in groep 7 de cito-toets moesten maken en er toen achterkwamen dat de hele klas achterliep in ontleding. Dan is het fijn als zoiets opgepikt kan worden met een toets, zodat er wat aan kan gebeuren.
Het is natuurlijk makkelijk om dingen af te kraken, maar er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
Ik snap jullie 'probleem' trouwens op zich wel hoor, maar soms denk ik weleens; wat zou je je druk maken? Peuters hebben echt geen besef van Uk en Puk als onderwijs hoor. Voor hun is het gewoon een (leuk!) spelletje. En ik denk dat iedereen liever zou zien dat zijn/haar kind als individu gezien wordt, maar sommige dingen zijn gewoonweg niet haalbaar. In een ideale wereld zou het absolouut heel mooi zijn, maar soms moet je maar gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Jeetje Tsjip, dat lijkt me ook heel moeilijk om daar mee te werken als duo-collega. Tenzij zij natuurlijk de hp's maakt, dan heb jij er niet zoveel werk van!
Eerlijk gezegd is dat ook niet mijn manier van werken, maar stiekem denk ik wel: wat nu als L.aurens straks 'slecht' scoort. Wat heb ik dan liever: een leerkracht die het wegwuift en zegt 'het was een momentopname' of een leerkracht die wel actie gaat ondernemen en met het kind aan de slag gaat? En dan idd liever niet gedrilld, maar je hebt dan wel een leerkracht die nadenkt over het kind en er energie insteekt.
Ik maakte de hp's ook nooit want dat zou toch niet goed zijn. Zij zou haar eigen schaduw daar nog niet in vertrouwen Maar ik mocht het wel uitvoeren.
In het geval wat ik net noemde was het wel bekend dat het kind niet zo goed zou scoren. Hij was eigenlijk over de hele linie wat zwakker. In de kring kreeg hij altijd al wat extra beurten en zo tussendoor stelde ik hem ook wel eens wat vragen. Hij had o.a. moeite met vormen en tijdens het werkmoment vroeg ik hem tussendoor wel eens van goh welke vorm is dat en dat. Gewoon spelenderwijs en ik deed het best regelmatig. Maar mijn duo vond het nodig om 3x in de week een kwartier met hem extra te werken. Dit gebeurde dan tijdens de inloop. Aan tafel met allerlei opdrachten uit het cito-hulpboek.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
[quote="Printje"]
Dat het kind zijn best doet en het knippen bijv. goed beheerst zegt mij ook veel meer moet ik zeggen. Ik stond er ook niet achter om een kind zijn opdracht opnieuw te laten maken. Ik heb het dan ook niet gedaan. Ook wel commentaar op gehad maar goed.
Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:.
.
.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Ik vind wat je omschrijft idd ook vreselijk.Mij interesseert het weinig hoe een knutselwerkje eruit ziet mits er maar goed aan gewerkt is. Ik kijk naar het proces en vind het resultaat vele malen minder belangrijk. Als een kind goed zijn best gedaan heeft en het is op zijn niveau dan vind ik het goed. Ik ben zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk en waar we de kans hebben om kinderen individueel te benaderen al maakt de inspectie het ons dus soms knap lastig.
Dat het kind zijn best doet en het knippen bijv. goed beheerst zegt mij ook veel meer moet ik zeggen. Ik stond er ook niet achter om een kind zijn opdracht opnieuw te laten maken. Ik heb het dan ook niet gedaan. Ook wel commentaar op gehad maar goed.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
[quote="Tsjip"]
Wat erg dat ze dat deed zeg, goed voorhet zelfvertrouwen van zo'n kindje.... Ik zou met zo iemand ook echt niet kunnen werken, ik werk kindgericht en niet resultaatgericht. Ik vertel de kinderen natuurlijk wel dat ze netjes moeten werken etc en zie daar ook op toe maar het ene kind kan gewoon netter werken dan het andere.
Printje schreef:Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:.
.
.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Ik vind wat je omschrijft idd ook vreselijk.Mij interesseert het weinig hoe een knutselwerkje eruit ziet mits er maar goed aan gewerkt is. Ik kijk naar het proces en vind het resultaat vele malen minder belangrijk. Als een kind goed zijn best gedaan heeft en het is op zijn niveau dan vind ik het goed. Ik ben zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk en waar we de kans hebben om kinderen individueel te benaderen al maakt de inspectie het ons dus soms knap lastig.
Dat het kind zijn best doet en het knippen bijv. goed beheerst zegt mij ook veel meer moet ik zeggen. Ik stond er ook niet achter om een kind zijn opdracht opnieuw te laten maken. Ik heb het dan ook niet gedaan. Ook wel commentaar op gehad maar goed.
Wat erg dat ze dat deed zeg, goed voorhet zelfvertrouwen van zo'n kindje.... Ik zou met zo iemand ook echt niet kunnen werken, ik werk kindgericht en niet resultaatgericht. Ik vertel de kinderen natuurlijk wel dat ze netjes moeten werken etc en zie daar ook op toe maar het ene kind kan gewoon netter werken dan het andere.
Printje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Tsjip schreef:Darius schreef:Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:Printje, ik weet dat jullie als leerkrachten weinig keuze hebben en ik weet ook dat het vanuit het ministerie komt. Ik snap ook wel waar het vandaan komt, maar ik vind dat ze er veel te ver in doorschieten.
Ze schieten er ook te ver in door maar daarom baal ik ook zo van die presteren presteren presteren maatschappij. Ieder kind komt er wel op zijn eigen niveau en tijd dat ze dat toch maar eens inzagen. We kunnen niet allemaal een IQ van 150 hebben en daar lijkt het ministerie tegenwoordig wel naar te streven.
Nou ja, als dat het streven is, dan zou dat inderdaad heel stom zijn. Maar er lijkt me niks mis mee om uit een kind te halen wat eruit te halen valt, of dat nu een IQ van 90 is, of een IQ van 150. En soms kunnen dat soort testjes en proefjes best handig zijn, toch? Ik weet nog dat wij in groep 7 de cito-toets moesten maken en er toen achterkwamen dat de hele klas achterliep in ontleding. Dan is het fijn als zoiets opgepikt kan worden met een toets, zodat er wat aan kan gebeuren.
Het is natuurlijk makkelijk om dingen af te kraken, maar er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
Ik snap jullie 'probleem' trouwens op zich wel hoor, maar soms denk ik weleens; wat zou je je druk maken? Peuters hebben echt geen besef van Uk en Puk als onderwijs hoor. Voor hun is het gewoon een (leuk!) spelletje. En ik denk dat iedereen liever zou zien dat zijn/haar kind als individu gezien wordt, maar sommige dingen zijn gewoonweg niet haalbaar. In een ideale wereld zou het absolouut heel mooi zijn, maar soms moet je maar gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Jeetje Tsjip, dat lijkt me ook heel moeilijk om daar mee te werken als duo-collega. Tenzij zij natuurlijk de hp's maakt, dan heb jij er niet zoveel werk van!
Eerlijk gezegd is dat ook niet mijn manier van werken, maar stiekem denk ik wel: wat nu als L.aurens straks 'slecht' scoort. Wat heb ik dan liever: een leerkracht die het wegwuift en zegt 'het was een momentopname' of een leerkracht die wel actie gaat ondernemen en met het kind aan de slag gaat? En dan idd liever niet gedrilld, maar je hebt dan wel een leerkracht die nadenkt over het kind en er energie insteekt.
Ik maakte de hp's ook nooit want dat zou toch niet goed zijn. Zij zou haar eigen schaduw daar nog niet in vertrouwen Maar ik mocht het wel uitvoeren.
In het geval wat ik net noemde was het wel bekend dat het kind niet zo goed zou scoren. Hij was eigenlijk over de hele linie wat zwakker. In de kring kreeg hij altijd al wat extra beurten en zo tussendoor stelde ik hem ook wel eens wat vragen. Hij had o.a. moeite met vormen en tijdens het werkmoment vroeg ik hem tussendoor wel eens van goh welke vorm is dat en dat. Gewoon spelenderwijs en ik deed het best regelmatig. Maar mijn duo vond het nodig om 3x in de week een kwartier met hem extra te werken. Dit gebeurde dan tijdens de inloop. Aan tafel met allerlei opdrachten uit het cito-hulpboek.
Ojaaa, het Cito hulpboek!! Nou ja, ik weet niet zo goed wat ik ervan zou vinden. Ik vind het aan de ene kant wel goed dat zij echt tijd uittrekt voor deze kleuter, systematisch. Aan de andere kant: soms kun je het ook ondervangen door wat extra beurten of sporadisch en spelenderwijs wat extra aandacht aan hem te geven.
Maar goed, als deze leerling over de gehele linie wat zwak is, dan heeft ze misschien wel een hp gemaakt om alvast te beginnen met bijvoorbeeld een onderzoek naar dyslexie.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Dyslexieprotocol, die ken je vast wel Rejoy vanuit je opleiding? Wat vind je daarvan?
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : provincie Groningen
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Darius schreef:Tsjip schreef:Darius schreef:Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:Printje, ik weet dat jullie als leerkrachten weinig keuze hebben en ik weet ook dat het vanuit het ministerie komt. Ik snap ook wel waar het vandaan komt, maar ik vind dat ze er veel te ver in doorschieten.
Ze schieten er ook te ver in door maar daarom baal ik ook zo van die presteren presteren presteren maatschappij. Ieder kind komt er wel op zijn eigen niveau en tijd dat ze dat toch maar eens inzagen. We kunnen niet allemaal een IQ van 150 hebben en daar lijkt het ministerie tegenwoordig wel naar te streven.
Nou ja, als dat het streven is, dan zou dat inderdaad heel stom zijn. Maar er lijkt me niks mis mee om uit een kind te halen wat eruit te halen valt, of dat nu een IQ van 90 is, of een IQ van 150. En soms kunnen dat soort testjes en proefjes best handig zijn, toch? Ik weet nog dat wij in groep 7 de cito-toets moesten maken en er toen achterkwamen dat de hele klas achterliep in ontleding. Dan is het fijn als zoiets opgepikt kan worden met een toets, zodat er wat aan kan gebeuren.
Het is natuurlijk makkelijk om dingen af te kraken, maar er zijn altijd twee kanten aan een zaak.
Ik snap jullie 'probleem' trouwens op zich wel hoor, maar soms denk ik weleens; wat zou je je druk maken? Peuters hebben echt geen besef van Uk en Puk als onderwijs hoor. Voor hun is het gewoon een (leuk!) spelletje. En ik denk dat iedereen liever zou zien dat zijn/haar kind als individu gezien wordt, maar sommige dingen zijn gewoonweg niet haalbaar. In een ideale wereld zou het absolouut heel mooi zijn, maar soms moet je maar gewoon roeien met de riemen die je hebt.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Jeetje Tsjip, dat lijkt me ook heel moeilijk om daar mee te werken als duo-collega. Tenzij zij natuurlijk de hp's maakt, dan heb jij er niet zoveel werk van!
Eerlijk gezegd is dat ook niet mijn manier van werken, maar stiekem denk ik wel: wat nu als L.aurens straks 'slecht' scoort. Wat heb ik dan liever: een leerkracht die het wegwuift en zegt 'het was een momentopname' of een leerkracht die wel actie gaat ondernemen en met het kind aan de slag gaat? En dan idd liever niet gedrilld, maar je hebt dan wel een leerkracht die nadenkt over het kind en er energie insteekt.
Ik maakte de hp's ook nooit want dat zou toch niet goed zijn. Zij zou haar eigen schaduw daar nog niet in vertrouwen Maar ik mocht het wel uitvoeren.
In het geval wat ik net noemde was het wel bekend dat het kind niet zo goed zou scoren. Hij was eigenlijk over de hele linie wat zwakker. In de kring kreeg hij altijd al wat extra beurten en zo tussendoor stelde ik hem ook wel eens wat vragen. Hij had o.a. moeite met vormen en tijdens het werkmoment vroeg ik hem tussendoor wel eens van goh welke vorm is dat en dat. Gewoon spelenderwijs en ik deed het best regelmatig. Maar mijn duo vond het nodig om 3x in de week een kwartier met hem extra te werken. Dit gebeurde dan tijdens de inloop. Aan tafel met allerlei opdrachten uit het cito-hulpboek.
Ojaaa, het Cito hulpboek!! Nou ja, ik weet niet zo goed wat ik ervan zou vinden. Ik vind het aan de ene kant wel goed dat zij echt tijd uittrekt voor deze kleuter, systematisch. Aan de andere kant: soms kun je het ook ondervangen door wat extra beurten of sporadisch en spelenderwijs wat extra aandacht aan hem te geven.
Maar goed, als deze leerling over de gehele linie wat zwak is, dan heeft ze misschien wel een hp gemaakt om alvast te beginnen met bijvoorbeeld een onderzoek naar dyslexie.
Ja over het laatste is ook wat voor te zeggen hoor maar ik vond het allemaal te. Het mocht van mij een heel stuk minder strak en wat meer spelenderwijs. Het was nog zo'n kleine frummel. Maar goed er is voor beide best wel wat te zeggen zeker weten maar nee niet echt mijn werkwijze.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
[quote="Printje"]
Ja sneu he? Ik kon er ook niet mee werken en het hoeft gelukkig ook niet meer. Het was een invalperiode en ik was blij dat het vakantie was!
Van mij moeten de kinderen ook netjes werken, goed hun best doen en er wat moois van maken. Maar wat jij ook al zegt: de een werkt netter dan de ander. Verder moet het knutselen je ook maar net liggen.
Tsjip schreef:Printje schreef:Tsjip schreef:Printje schreef:Minneke schreef:Printje schreef:Rejoy. schreef:.
.
.
Ik wil er ook uithalen wat erin zit maar lang niet alle kinderen zijn er bijv. in groep 2 aan toe om echt met letters bezig te gaan, en dat is wel waar het naartoe gaat. Dat heeft voor mij echt geen nut, zo'n kind vindt dat echt niet leuk. Natuurlijk gebeurd alles spelenderwijs maar de hele rompslomp erachter.....lijstje hier, observatie daar. Dat gaat gewoon erg ver tegenwoordig. Een paar jaar terug was het bij wijze van geen ramp als een kind nog niet kon knippen wanneer hij op school kwam, nu zijn sommige scholen (wij gelukkig niet!!!)meteen totaal in de stress en zetten er emteen een handelingsplan op.
Dat wat jij zegt had mijn duo-collega van vorig jaar ook een handje van. Zodra er een kleuter slecht scoort op een toets zet ze er meteen een handelingsplan op. Daar heb ik echt wel even aan moeten wennen. Ook is ze heel strak met alle leerdoelen die binnen een schooljaar aan bod moeten komen. Alles tekent ze af en daar worden de opdrachten/activiteiten in de kring ook streng op geselecteerd. Deed ik iets anders werd ik er meteen op aangesproken want zo werden alle doelen niet behaald. Ook moesten de knutselopdrachten er mooi uitzien en er moet goed gekeken worden naar het voorbeeld. Maw er hingen dan altijd zo'n 10 dezelfde opdrachtjes op het prikbord. Deed een kind in groep 2 niet precies wat er moest gebeuren dan moest het opnieuw. Want van een kind van groep 2 kun je al dingen eisen.
Nou ja en zo heb ik nog veel meer voorbeelden. Ik heb er geen fijne tijd gehad en ik weet nu wel hoe ik het niet wil doen. Het is een hele moeilijke vrouw om mee te werken.
Oh en op die school gaan kinderen ook al met 1,5 jaar kleuteren door naar groep 3 als ze voor 1 jan jarig zijn.
Ik vind wat je omschrijft idd ook vreselijk.Mij interesseert het weinig hoe een knutselwerkje eruit ziet mits er maar goed aan gewerkt is. Ik kijk naar het proces en vind het resultaat vele malen minder belangrijk. Als een kind goed zijn best gedaan heeft en het is op zijn niveau dan vind ik het goed. Ik ben zo blij dat ik op een Jenaplanschool werk en waar we de kans hebben om kinderen individueel te benaderen al maakt de inspectie het ons dus soms knap lastig.
Dat het kind zijn best doet en het knippen bijv. goed beheerst zegt mij ook veel meer moet ik zeggen. Ik stond er ook niet achter om een kind zijn opdracht opnieuw te laten maken. Ik heb het dan ook niet gedaan. Ook wel commentaar op gehad maar goed.
Wat erg dat ze dat deed zeg, goed voorhet zelfvertrouwen van zo'n kindje.... Ik zou met zo iemand ook echt niet kunnen werken, ik werk kindgericht en niet resultaatgericht. Ik vertel de kinderen natuurlijk wel dat ze netjes moeten werken etc en zie daar ook op toe maar het ene kind kan gewoon netter werken dan het andere.
Ja sneu he? Ik kon er ook niet mee werken en het hoeft gelukkig ook niet meer. Het was een invalperiode en ik was blij dat het vakantie was!
Van mij moeten de kinderen ook netjes werken, goed hun best doen en er wat moois van maken. Maar wat jij ook al zegt: de een werkt netter dan de ander. Verder moet het knutselen je ook maar net liggen.
Tsjip- Prater
- Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Darius schreef:Dyslexieprotocol, die ken je vast wel Rejoy vanuit je opleiding? Wat vind je daarvan?
jawel, dat ken ik wel en ik weet niet zo goed wat ik ervan vindt. Het is zo dat de scores vanaf de kleuterklas mee tellen toch, voordat de diagnose gesteld kan worden?
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Rejoy. schreef:Darius schreef:Dyslexieprotocol, die ken je vast wel Rejoy vanuit je opleiding? Wat vind je daarvan?
jawel, dat ken ik wel en ik weet niet zo goed wat ik ervan vindt. Het is zo dat de scores vanaf de kleuterklas mee tellen toch, voordat de diagnose gesteld kan worden?
Ik ken het ook, en vind het een goed protocol.
De scores van de kleuters zijn met name belangrijk als vroege signalen voor dyslexie. Bijvoorbeeld het bekijken van automatisering (benoemen van kleuren) en letterkennis, zijn goede, vroege signalen voor (mogelijke) dyslexie. Ik zou blij zijn als docenten dat protocol volgen voor mijn kinderen.
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Minneke schreef:Rejoy. schreef:Darius schreef:Dyslexieprotocol, die ken je vast wel Rejoy vanuit je opleiding? Wat vind je daarvan?
jawel, dat ken ik wel en ik weet niet zo goed wat ik ervan vindt. Het is zo dat de scores vanaf de kleuterklas mee tellen toch, voordat de diagnose gesteld kan worden?
Ik ken het ook, en vind het een goed protocol.
De scores van de kleuters zijn met name belangrijk als vroege signalen voor dyslexie. Bijvoorbeeld het bekijken van automatisering (benoemen van kleuren) en letterkennis, zijn goede, vroege signalen voor (mogelijke) dyslexie. Ik zou blij zijn als docenten dat protocol volgen voor mijn kinderen.
de diagnose dyslexie wordt vaak pas veel later (helaas) gesteld en dan is het inderdaad fijn dat alles nog geregistreerd staat, dat is een voordeel, dat moet ik toegeven.
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Rejoy. schreef:Minneke schreef:Rejoy. schreef:Darius schreef:Dyslexieprotocol, die ken je vast wel Rejoy vanuit je opleiding? Wat vind je daarvan?
jawel, dat ken ik wel en ik weet niet zo goed wat ik ervan vindt. Het is zo dat de scores vanaf de kleuterklas mee tellen toch, voordat de diagnose gesteld kan worden?
Ik ken het ook, en vind het een goed protocol.
De scores van de kleuters zijn met name belangrijk als vroege signalen voor dyslexie. Bijvoorbeeld het bekijken van automatisering (benoemen van kleuren) en letterkennis, zijn goede, vroege signalen voor (mogelijke) dyslexie. Ik zou blij zijn als docenten dat protocol volgen voor mijn kinderen.
de diagnose dyslexie wordt vaak pas veel later (helaas) gesteld en dan is het inderdaad fijn dat alles nog geregistreerd staat, dat is een voordeel, dat moet ik toegeven.
Het voordeel zit hem vooral in het feit dat je een bepaalde tijd besteed móet hebben aan behandeling/ondersteuning, voordat er over een diagnose gesproken kan gaan worden. Als dat dus niet snel gebeurt, gaat er veel kostbare tijd gewoonweg verloren.
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Off-topic: wat zijn eigenlijk precies vroege tekenen van dyslexie? Mijn vriend heeft het heel erg, hij leest wel korte stukjes in bladen, maar een heel boek lezen is zo'n inspanning dat hij dat niet doet / kan. Dat is in zijn familie meer regel dan uitzondering, dus ben benieuwd of er iets is waar ik op kan letten bij onze dochter.
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Twellie schreef:Off-topic: wat zijn eigenlijk precies vroege tekenen van dyslexie? Mijn vriend heeft het heel erg, hij leest wel korte stukjes in bladen, maar een heel boek lezen is zo'n inspanning dat hij dat niet doet / kan. Dat is in zijn familie meer regel dan uitzondering, dus ben benieuwd of er iets is waar ik op kan letten bij onze dochter.
De automatiseringsprocessen gaan over het algemeen moeizamer; dus het snel benoemen van kleuren, vormen, links&rechts etc. Sowieso de taal/spraakontwikkeling is het algemeen en dan met name het articuleren; het onderscheid kunnen horen en maken tussen letters. Die schieten mij zo als eerste te binnen.
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Minneke schreef:Twellie schreef:Off-topic: wat zijn eigenlijk precies vroege tekenen van dyslexie? Mijn vriend heeft het heel erg, hij leest wel korte stukjes in bladen, maar een heel boek lezen is zo'n inspanning dat hij dat niet doet / kan. Dat is in zijn familie meer regel dan uitzondering, dus ben benieuwd of er iets is waar ik op kan letten bij onze dochter.
De automatiseringsprocessen gaan over het algemeen moeizamer; dus het snel benoemen van kleuren, vormen, links&rechts etc. Sowieso de taal/spraakontwikkeling is het algemeen en dan met name het articuleren; het onderscheid kunnen horen en maken tussen letters. Die schieten mij zo als eerste te binnen.
moeite met rijmpjes en liedjes, moeite met leren klok kijken (ook automatisering), veel kinderen schrijven in spiegelschrift (omgekeerde s bijvoorbeeld)
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Heel veel kinderen met dyslexie zijn beelddenkers en verwerken informatie daarom op een andere manier dan de meeste kinderen die geen problemen hebben op dat gebied. Is recentelijk wetenschappelijk bewezen.
Ontopic: ik weet niet zo goed wat ik van de Cito toets in groep 1 moet vinden. Aan de ene kant wellicht goed om leerachterstanden en problemen op een vroege manier te detecteren en juist goed te behandelen waardoor een kind minder snel vast loopt. Aan de andere kant, gezien mijn moedergevoel: tjonge wat wordt er ontzettend veel getest tegenwoordig..
Ontopic: ik weet niet zo goed wat ik van de Cito toets in groep 1 moet vinden. Aan de ene kant wellicht goed om leerachterstanden en problemen op een vroege manier te detecteren en juist goed te behandelen waardoor een kind minder snel vast loopt. Aan de andere kant, gezien mijn moedergevoel: tjonge wat wordt er ontzettend veel getest tegenwoordig..
Gast- Gast
Re: Prestatiemaatschappij, wat vinden jullie ervan?
Nog even eens tuk terug in het topic....over de instroom/doubleren van die kindjes die nu tussen 1 okt. en 1 jan instromen... is het ook neit zo dat kinderen een max. aantal jaren over school mogen doen. En als ze officieel doubleren dan dus later eventueel nog een keer omdat ze moeilijk leren, dat ze dan een probleem hebben? Of is dat alleen in middelbaar onderwijs?
Verder qua prestatiemaatschappij vind ik het erg leuk dat ze op het kdv bij ons ook puk en ko gebruiken. Ik merk gewoon heel duidelijk aan Joris dat hij zo met nieuwe onderwerpen in aanraking komt, waar ik zelf niet altijd creatief in ben. En dan komt ie ineens thuis met bepaalde opmerkingen vragen, vind ik altijd wel grappig. Ze houden hier qua observatie ook wel veel bij, eens per jaar hebben we gesprekje met de opvang over hoe het gaat met de kids. Dan nemen ze kort de lijsten door. Bij Joris de eerste 2 jaar nooit echt dingen opgemerkt, behalve dat hij met een aantal dingen wel vlug was. Maar bijv. wel typerende dingen die naar aanleiding van zijn 3-jaar gesprekje naar boven kwamen. Nu had ik het over die dingen toevallig een maand voor dat gesprek met een van zijn leidsters over gehad, maar dat was toch een beetje rommelig tijdens zo'n haalmoment, en ik vind het dan wel prettig dat er tijdens zo'n gesprek toch weer even over gesproken word. Dit ging dan vooral om het feit dat Joris niet graag opdrachtjes krijgt, maar lekker wil doen waar hij zelf zin in heeft. Niet naar de wc wil voor ze naar buiten gaan, maar als hij moet plassen etc. Nu konden we gewoon wat uitgebreider spreken over hiermee om te gaan, zowel op de opvang als wij thuis. En aangezien ik niet opgeleid ben in deze richtingen ben ik in de ontwikkelingen niet zo thuis, vind alles al vlug een fase en hoort erbij. maar wel prettig om te weten dat een ander het ook in de gaten houd en ook meedenkt. Daarvoor vind ik de observatielijsten dus juist wel prettig. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de resultaten anoniem gebruikt worden om gewoon te zien hoe scholen / kdv's scoren of in hoeverre hele dossiers per kind bijgehouden worden.
Verder vind ik het niet zo nodig om als maar meer en meer te verwachten van kindjes. Ze moeten ook gewoon zichzelf kunnen zijn. En lekker kunnen spelen. Zelf ben ik ook van vwo naar havo gegaan zodat ik minder tijd met huiswerk kwijt was en leuke dingen kon doen. En daarna een mbo opleiding gevolgd omdat ik dat het leukste vond. Nooit spijt van gehad. Dus Joris hoeft van mij ook niet het hoogste van het hoogste te gaan doen qua onderwijs. Als hij zich maar realiseert wat hij kan, en wat hij wil. Dus ik wist dat ik niet meer rechtstreeks naar de universiteit zou kunnen. maar koos daar bewust voor. Daar zou ik hem wel in stimuleren, goede afwegingen te maken, en niet zomaar te gaan niksen.
Verder qua prestatiemaatschappij vind ik het erg leuk dat ze op het kdv bij ons ook puk en ko gebruiken. Ik merk gewoon heel duidelijk aan Joris dat hij zo met nieuwe onderwerpen in aanraking komt, waar ik zelf niet altijd creatief in ben. En dan komt ie ineens thuis met bepaalde opmerkingen vragen, vind ik altijd wel grappig. Ze houden hier qua observatie ook wel veel bij, eens per jaar hebben we gesprekje met de opvang over hoe het gaat met de kids. Dan nemen ze kort de lijsten door. Bij Joris de eerste 2 jaar nooit echt dingen opgemerkt, behalve dat hij met een aantal dingen wel vlug was. Maar bijv. wel typerende dingen die naar aanleiding van zijn 3-jaar gesprekje naar boven kwamen. Nu had ik het over die dingen toevallig een maand voor dat gesprek met een van zijn leidsters over gehad, maar dat was toch een beetje rommelig tijdens zo'n haalmoment, en ik vind het dan wel prettig dat er tijdens zo'n gesprek toch weer even over gesproken word. Dit ging dan vooral om het feit dat Joris niet graag opdrachtjes krijgt, maar lekker wil doen waar hij zelf zin in heeft. Niet naar de wc wil voor ze naar buiten gaan, maar als hij moet plassen etc. Nu konden we gewoon wat uitgebreider spreken over hiermee om te gaan, zowel op de opvang als wij thuis. En aangezien ik niet opgeleid ben in deze richtingen ben ik in de ontwikkelingen niet zo thuis, vind alles al vlug een fase en hoort erbij. maar wel prettig om te weten dat een ander het ook in de gaten houd en ook meedenkt. Daarvoor vind ik de observatielijsten dus juist wel prettig. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de resultaten anoniem gebruikt worden om gewoon te zien hoe scholen / kdv's scoren of in hoeverre hele dossiers per kind bijgehouden worden.
Verder vind ik het niet zo nodig om als maar meer en meer te verwachten van kindjes. Ze moeten ook gewoon zichzelf kunnen zijn. En lekker kunnen spelen. Zelf ben ik ook van vwo naar havo gegaan zodat ik minder tijd met huiswerk kwijt was en leuke dingen kon doen. En daarna een mbo opleiding gevolgd omdat ik dat het leukste vond. Nooit spijt van gehad. Dus Joris hoeft van mij ook niet het hoogste van het hoogste te gaan doen qua onderwijs. Als hij zich maar realiseert wat hij kan, en wat hij wil. Dus ik wist dat ik niet meer rechtstreeks naar de universiteit zou kunnen. maar koos daar bewust voor. Daar zou ik hem wel in stimuleren, goede afwegingen te maken, en niet zomaar te gaan niksen.
LMCurious- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1167
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Eindhoven
Pagina 9 van 9 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
Soortgelijke onderwerpen
» Geneesmiddelenonderzoek: wat vinden jullie ervan?
» Wat vinden jullie?
» wat vinden jullie van...
» Wat vinden jullie hiervan?
» Wat vinden jullie?
» Wat vinden jullie?
» wat vinden jullie van...
» Wat vinden jullie hiervan?
» Wat vinden jullie?
Pagina 9 van 9
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum