Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat vind je een vervelend accent/dialect?

+45
minoessepoes
Jelin
Antibes
Fred
psv-forever
Filoria
Lady Starstruck
Lavendel
Bloem86
Chelle
Linnie1985
SuperGrover
Flinder
M_as
ijsjemeisje
ShallY
Caramba
loura
Spring
Prosecco
Toet
M-G
Lady4
Polly
Phileine
Bliss
rapa nui
Caroow
ekiaam87
Sjaantje
Rush
Error
Elsje
joyce0606
mzcharlotte
BJA
Zora
Joontjuh
Raindrop
Zwoesj
Angela_1986
Sneeuwvlok
Susan
TGR
Puk
49 plaatsers

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Wat vind je een vervelend accent/dialect? - Pagina 3 Empty Re: Wat vind je een vervelend accent/dialect?

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 10:05

Zero schreef:Ik vind het niet echt vervelend, maar om de een of andere rede neig ik er naar om Limburgers minder serieus te nemen door hun accent. Dat is echt iets gevoelsmatig, ik weet dat het nergens op slaat maar ja... het klinkt gewoon niet zo serieus...
Dat is niet zo gek Very Happy

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat vind je een vervelend accent/dialect? - Pagina 3 Empty Re: Wat vind je een vervelend accent/dialect?

Bericht  Caroow vr 22 jul 2011 - 10:12

De mensen hier irriteren mij echt vaak. Raar plat met stomme woorden; "doe jij het raam los" is zo'n vreselijke. En, "Waar kom je weg"? En ik vind het vervelend als mensen de W als een V uitspreken. Ik heb vanochtend bij de Mac een Vrap gegeten Evil or Very Mad
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Rush vr 22 jul 2011 - 10:14

Hahah, waar kom je weg is ook echt een Friesisme.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Caroow vr 22 jul 2011 - 10:15

Rush schreef:Hahah, waar kom je weg is ook echt een Friesisme.

En ik woon niet eens in Friesland Neutral
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rush vr 22 jul 2011 - 10:16

Caroow schreef:

Haha ohjee! Buiten Friesland zal het vast ook gebruikt worden, maar veel Friezen zeggen het zo omdat het vanuit het Fries vertaald wel 'waar kom je weg' zou zijn.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Caroow vr 22 jul 2011 - 10:17

Rush schreef:
Caroow schreef:

Haha ohjee! Buiten Friesland zal het vast ook gebruikt worden, maar veel Friezen zeggen het zo omdat het vanuit het Fries vertaald wel 'waar kom je weg' zou zijn.

1 keer struikelen en ik ben in Friesland, daar zal het wel weg vandaan komen. Het blijft vreselijk.
Caroow
Caroow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rush vr 22 jul 2011 - 10:18

Hahaha, grote kans.

Ja het is ook verschrikkelijk, ik verbeter het ook altijd. Embarassed
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  rapa nui vr 22 jul 2011 - 10:23

Rush schreef:Ja het is ook verschrikkelijk, ik verbeter het ook altijd. Embarassed

Dat verbeteren dat zou ik dan weer irritant vinden. Ik vind die accenten en dialecten eigenlijk alleen maar leuk. Ik vind Haags bv wel niet zo mooi maar is wel weer leuk dat het eigen is voor een streek. Ik vind het juist zo jammer dat dialecten zo snel verdwijnen omdat alle kinderen thuis ABN met hun ouders moeten spreken ook al spreken de ouders wel dialect.

Een dochter van een nicht van me spreekt voor mijn gevoel zo overdreven perfect ABN dat ik daar juist de kriebels van krijg. Ik mis daar juist iets in.

rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Rush vr 22 jul 2011 - 10:26

rapa nui schreef:
Rush schreef:Ja het is ook verschrikkelijk, ik verbeter het ook altijd. Embarassed

Dat verbeteren dat zou ik dan weer irritant vinden.

Dat zal het ook best wel zijn, maar het is om je dood te schamen dat je geen fatsoenlijk Nederlands spreekt. Een accent is niks mis mee, klinkt leuk en alles. Maar zulke grove taalfouten met half Fries erdoor, dat kan gewoon echt niet.

Je bent nooit te oud om te leren Wink. Als niemand je er op wijst, dan weet je het ook niet.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Bliss vr 22 jul 2011 - 10:33

Ik ben een (trotse!) Achterhoekse en hou van ons dialect. Het is gewoon echt grappig, er zitten leuke woorden en uitspraken in. Het accent vind ik wat minder, vooral de ooooooo en eeeeeeee die ze in Twente ook zo erg hebben. Zelf heb ik overigens geen Achterhoeks accent, voor zover ik weet. Ik kan wel plat praten, maar doe dat bijna nooit. Alleen met een vriendin vaak voor de grap en afgelopen weekend op de Zwarte Cross ook wel af en toe smile

Ik woon nu bijna twee jaar in Den Haag en vind het Haags echt hilarisch! (altijd al gevonden) Plat Haags komt niet echt intelligent over, maar ik vind het zĂł grappig! Even ter illustratie:

Ik merk zelf dat ik een licht Haags accent heb ontwikkeld en mijn familie zegt dat ook wel eens. Het ligt eraan, als ik een paar dagen uit DH weg ben, is het accent ook zo weer weg. Maar als je het hele dagen hoort, ga je vanzelf ook een beetje zo praten.

Wat ik bij een man trouwens enorm sexy vind, is een lichte Amsterdamse (uit die buurt in elk geval) tongval.
Maar nu ff on-topic: lelijke accenten vind ik ook het Limburgs en verder dat hele lompe Brabants en ook Zeeuws. Dit laatste is wel het raarste taaltje dat ik ooit heb gehoord! Plat Utrechts is ook weinig charmant trouwens. Maar toch vind ik het leuk dat er zo veel verschillende accenten en dialecten zijn!

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 10:34

Caroow schreef:
Rush schreef:
Caroow schreef:

1 keer struikelen en ik ben in Friesland, daar zal het wel weg vandaan komen. Het blijft vreselijk.

Wij gebruiken het hier ook. "Waar kom je weg" en dan krijg je meestal als antwoord "Van huis". Laughing En dan ook nog dom kijken, omdat de ander je niet begrijpt. Duh! Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Phileine vr 22 jul 2011 - 10:58

Ik heb helemaal niets met Haagse/Leidse/Rotterdamse/Amsterdamse accenten. Het klinkt heel hard en niet prettig in het gehoor. Maar dan heb ik het wel over een flink accent. Brabants en Limburgs vind ik juist wel leuk. Daarnaast vind ik Fries ook niet prettig klinken.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065

Bericht  Polly vr 22 jul 2011 - 11:12

Ik moet vaak wennen aan mensen die met een hele harde g spreken, dat vind ik helemaal niet leuk klinken en ik moet daar dan ook echt doorheen leren luisteren.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Bericht  Lady4 vr 22 jul 2011 - 12:22

Mijn eigen, het Friese accent. Ook Gronings of Drents vind ik niet erg mooi.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  M-G vr 22 jul 2011 - 12:46

Het plat praten van hier (overijssel) vind ik echt een verschrikkelijk dialect. Verder erger ik me niet maar vind ik een man die limburgs dialect heeft eerder (sorry ik wil niemand beledigen) lachwekkend dan charmant, leuk... etc. Ik vind het gewoon absoluut niet mannelijk.
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Toet vr 22 jul 2011 - 14:01

Twents/achterhoeks vind ik echt verschikkelijk. Vooral als het er zo dik in zit dat normaal praten onmogelijk is.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Bericht  Prosecco vr 22 jul 2011 - 18:14

Punk'd schreef:Ik vind alle dialecten in Limburg niet mooi.. Ik kan er wel om lachen als meiden uit mijn klas (bij Venlo uit de buurt samen praten, en kan het nu eindelijk ook wel verstaan) maar ik vind het net half Duits.. (haha mag dat nooit zeggen, want dat is zooo niet waar volgens hun).

Verder vind ik alle Te harde G-en ook niet mooi. (te zacht eigenlijk ook niet..).

Vind toch wel de mensen in het midden van Gelderland en Utrecht het meest ABN praten in mijn ogen :P

Dat is ook zo is gebleken uit een onderzoek. Deze mensen zijn echter wel het meest vatbaar voor de accenten van anderen. Zelf kom ik uit provincie Utrecht en als ik terug kwam van een vakantie vol Brabanders had ik zelf ook een zachte G.

Ik irriteer me aan alle dialecten, vind dat echt zoiets absurds. Mijn vriend komt uit Limburg en als zijn vrienden bij elkaar zitten hebben ze ook de neiging om dialect te gaan praten, waardoor ik de helft niet kan volgen. En dat is zeker wel half duits!

Qua accenten vind ik Limburgs en vooral Brabants juist echt heel leuk.
Maar alles wat boven de bomengrens ligt vind ik afschuwelijk.
Prosecco
Prosecco
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1654
Punten : 2061
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 19:21

Ik vind dat platte Limburgs echt verschrikkelijk

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 19:38

Ava schreef:
Cimic schreef:Apart dat mensen zich storen aan het Limburgse accent. Ben zelf een rasechte Limburger maar heb nog nooit te horen gekregen dat het echt storend was. Maar nu valt het bij mij ook wel mee, heb wel een zachte ondertoon maar niet zo heel erg. Ik praat trouwens ook geen Limburgs meer (dialect) Het was alleen bij mijn vader en oma, maar zie haar niet zo vaak.
Uit welk deel van Limburg kom je? In Zuid-Limburg is het accent nog veel sterker dan in Noord-Limburg. Nu zullen niet-Limburgers eerder zuidelijke plaatsen als Maastricht en Valkenburg bezoeken dan noordelijkere plaatsen als Weert of Venray.

Ik woon in het zuiden, dicht in de buurt van Valkenburg.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 20:32

Ik vind dat boerenfries, -drents, enz ook helemaal niks. Maar ik vind Limburgs ook vreselijk. Ik ben geboren en getogen in Limburg en mijn ouders praten wel dialect, maar gelukkig zijn wij nederlands opgevoed. Omdat mijn ouders oorspronkelijk uit Brabant komen, hebben ze denk ik niet zo'n sterk Limburgs accent, want ik hoor vaak van mensen dat je aan mij niet kunt horen waar ik precies vandaan kom. Ik heb dan wel een zachte g, maar ik heb verder niet echt een accent. Het accent hier (omgeving Eindhoven) vind ik wel prettig om te horen (als er iig gewoon nederlands wordt gepraat en niet dat plat Brabants). Ik voel me hier dan ook wel echt thuis, als ik weer eens in Limburg ben (omgeving Weert), dan erger ik me vreselijk aan het accent en het dialect.
Het mooist vind ik het accent in de omgeving van Wageningen, dat neigt zowel naar Brabants als naar Hollands vind ik.

Gast
Gast

Bericht  ekiaam87 vr 22 jul 2011 - 20:36

@ Bliss, de Regahs zijn cool!! Jij bent het voor mij, want je danst zo mooi flamingo Very Happy en ik kende er nog 1 van hun maar weet ff niet meer hoe die heet Wink en Harrie Jekkers natuurlijk Very Happy
ekiaam87
ekiaam87
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1623
Punten : 2002

Bericht  Bliss vr 22 jul 2011 - 20:40

Deze is ook leuk:

Bliss
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9918
Punten : 10545

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 20:44

Ik vind haags, amsterdams en rotterdams nog wel gaan. Maar eigenlijk vind ik bijna alle accenten en dialecten niet mooi. In mijn omgeving wordt dan ook alleen ABN gesproken, dus misschien komt t ook omdat ik t niet gewend ben. Vlaams vind ik zelfs een beetje dommig overkomen.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 22 jul 2011 - 20:48

Ik vind eigenlijk niks lelijk. Ik word alleen niet overal even warm van Very Happy. Alleen een beetje van Haags dan maar daar zou ik nooit irl voor uitkomen haha Very Happy. Oh wat ik wel vreselijk vind is als mensen van buiten Den Haag serieus denken dat ze Haags kunnen klinken (en het dan zo overdreven proberen te uiten met 'broodje ei met ui'. Dan zeg ik ook altijd; Doe maar niet laughcry.

Gast
Gast

Bericht  Spring vr 22 jul 2011 - 21:31

Ik kom uit de provincie Groningen en vond het Groningse dialect niet echt mooi.
Nu woon ik al meer dan tien jaar in Drenthe en vind ik het heerlijk als ik het mensen Gronings hoor praten.
Het geeft me een vertrouwd gevoel.

Mijn vriend spreekt normaal gesproken gewoon netjes Nederlands (met hier en daar vast wel iets wat volgens het ABN niet helemaal klopt) maar toen ik bij hem thuis kwam ging hij ineens in het Drents met zijn ouders praten!
Waaaah dacht ik haha.

Maar nu vind ik het niet zo erg meer. Zolang hij maar gewoon Nederland met mij praat haha.
Ik kan heel netjes Nederlands maar merk wel als ik bijvoorbeeld met een vriendin ben die echt plat praat dat ik wel wat mee ga doen. Maar dat heb ik sowieso snel. Ook als ik bijvoorbeeld met een Rotterdammer ofzo om zou gaan.
Raar eigenlijk, dat je dat overneemt.

Maar het dialect dat ik echt vreselijk vind is Fries.

Waar ik me trouwens aan stoor op tv is, dat als er een Amsterdammer plat praat of met een accent het niet ondertiteld wordt, maar zodra er iemand uit het Noorden op komt worden ze vaak standaard ondertiteld...

Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: