Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dialect of Nederlands

+51
Niekske
PrimaBella
SuperGrover
Zeester
pinklady85
Roze Roos
blondje1313
PluDan
Sterre
Caresses
Caroow
Roxi3
Zwoesj
Joli86
Jezzie
Zininzon
Raindrop
Zonnetje
Lotus
rapa nui
Kabouter
Sarah1985
Bosjesvrouw
Jelin
Cherique
minoessepoes
Oasis
Guus
Makamba
marjoleinnn
NerdChic
Moezie
stargirl
Blond
loura
Silver
TNMN
Jeanette
Pluk
Suus
Mizz_S
VeryCherry
Serena
Fiwen
pitbullgup
Phileine
Arwyn
SoGood
Ugly Betty
Winegum
TGR
55 plaatsers

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:20

Hoe spreek jij over het algemeen? Met een dialect of gewoon nederlands?

Ik praat eigenlijk altijd nederlands. Ik woon in groningen en heb me ooit voor genomen om nooit gronings te gaan praten.
Maar helaas. Ik betrap mezelf erop dat ik op mijn werk steeds meer gronings begin te praten. Alle mensen waar ik voor zorg, die praten ook gronings. Dus als ik zoveel gronings om me heen hoor, vind ik het erg moeilijk om het niet over te nemen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  TGR wo 5 jan 2011 - 22:22

Altijd Nederlands. Ik kan wel plat Rotterdams praten of wat streekdialect gebruiken. Maar dat doe ik altijd expres.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:24

Ik ben zelf opgegroeid in gezin waar met dialect gepraat werd. Mijn ouders praatten met mij en mijn zus altijd nederlands. Ik had in die tijd wel een accent en nam veel dingen over. Zeker toen ik met veel mensen optrok die dat ook deden.
Toen ik stage ging lopen in een ander deel van Nederland, wilde ik niet dat mensen aan mijn accent zouden horen waar ik vandaan kwam. Sindsdien ben ik Nederlands gaan praten en dat doe ik nu nog steeds. Meestal horen mensen aan mij niet waar ik vandaan kom.


Laatst aangepast door Yvaine op wo 5 jan 2011 - 22:50; in totaal 1 keer bewerkt

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:24

Gewoon Nederlands maar misschien dat jullie wel horen dat ik een bepaald accent heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:24

Ik spreek de hele dag Nederlands en Engels. Vast wel met een accent, aangezien ik Fries ben.

Sommige zeggen dat je het totaal niet hoort, anderen zeggen van wel.. Je zal vast wel iets horen, maar ik heb thank god niet zo`n overdreven boeren accent zoals je dat wel eens hoort.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:24

Ik heb natuurlijk wel een zachte G, maar praat eigenlijk bijna altijd correct Nederlands.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Winegum wo 5 jan 2011 - 22:24

Ik praat ook gewoon Nederlands, maar wel met een zachte G. Ik heb 20 jaar in het oosten gewoond. Sinds een jaar woon ik in het westen en ik krijg er zo nu en dan wel eens een opmerking over. Al heb ik wel het idee dat het minder wordt, puur omdat ik het nu in mijn omgeving haast niet meer hoor. Als ik bijv. bij mijn ouders (in de buurt) ben, dan ga ik toch weer meer zo praten, of het valt meer op, dat kan ook!

Winegum
Prater
Prater

Aantal berichten : 1283
Punten : 1456
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Ugly Betty wo 5 jan 2011 - 22:35

Ik praat gewoon nederlands. Mijn ouders + andere familie willen nog wel eens in dialect praten, maar dat klinkt voor geen meter en daar doe ik dus niet aan mee Wink
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:39

Ik praat ook gewoon Nederlands. Misschien af en toe met een licht Gronings accent, maar meestal als ik zeg tegen mensen dat ik uit Groningen kom, horen ze daar niets van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  SoGood wo 5 jan 2011 - 22:41

Ik spreek gewoon normaal Nederlands maar als je heeel goed luistert hoor je denk ik wel dat ik een klein accent heb.
SoGood
SoGood
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5308
Punten : 5815
Registratiedatum : 30-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Arwyn wo 5 jan 2011 - 22:46

Ik praat gewoon Nederlands, heel soms voor de grap een beetje Drents, maar dat klinkt nergens naar omdat ik het niet kan, haha. Soms een woordje Fries, maar daar kom ik ook niet zover mee Wink
Arwyn
Arwyn
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7279
Punten : 7787
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Phileine wo 5 jan 2011 - 22:48

Nederlands, ik heb nooit een dialect gesproken. Ik heb te maken gehad met Drents, Fries en Gronings, maar niet genoeg om het ook te gaan spreken. Mensen zijn altijd verbaasd als ik zeg dat ik in Friesland ben opgegroeid.
Phileine
Phileine
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1894
Punten : 2065
Registratiedatum : 17-11-10
Woonplaats : In mijn dromen ben ik overal

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 22:50

Ik praat over het algemeen gewoon Nederlands, je kunt wel horen dat ik uit Noord Holland kom, maar het is niet extreem.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  pitbullgup wo 5 jan 2011 - 22:50

Op het werk praat ik overhet algemeen nederlands (met brabo accent) Maar thuis praten we eigenlijk altijd echt in dialect Embarassed
pitbullgup
pitbullgup
Prater
Prater

Aantal berichten : 1132
Punten : 1159
Registratiedatum : 24-11-10
Woonplaats : Noord Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Fiwen wo 5 jan 2011 - 22:51

Ik praat (vind ik dan) Nederlands, maar sinds ik in Rotterdam studeer krijg ik wel vaker te horen "jij komt niet uit Rotterdam zo te horen" of "jij bent zeker een Brabander". Maar ze kunnen me goed verstaan en ze horen het eigenlijk alleen aan mijn zachte G, dus ik vind het ook niet zo erg.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Serena wo 5 jan 2011 - 22:54

gewoon Nederlands. Ik heb alleen heel lang niet geweten dat bepaalde woorden geen normaal Nederlands zijn. Maar nu weet ik het wel en gebruik ik die woorden ook nauwelijks. Alleen over 'voordewind (als je wind mee hebt) moet ik altijd heel erg nadenken Embarassed maar ik heb niet echt dialect ofzo. Je hoort bij mij geloof ik ook niet zo waar ik vandaan kom.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  VeryCherry wo 5 jan 2011 - 23:01

Ik praat gewoon Nederlands, maar als ik boos bent komt er wel Rotterdams tussendoor.
VeryCherry
VeryCherry
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 23:03

Gewoon Nederlands. Toen ik in België woonde, praatte ik wel Vlaams op school, maar schakelde dat meteen uit als ik weer thuis kwam. Wink


Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Mizz_S wo 5 jan 2011 - 23:04

Gewoon Nederlands. Je hebt hier niet echt een sterk dialect overigens, hooguit een licht accent en wat streekwoorden.
Mizz_S
Mizz_S
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2711
Punten : 2822
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Suus wo 5 jan 2011 - 23:07

Gewoon Nederlands. Mijn ouders komen uit alle hoeken van het land en praten thuis ook geen dialect. Mensen horen meestal ook niet waar ik vandaan kom en dat vind ik wel prima smile Heel soms zijn er woorden die voor mij gewoon Nederlands klinken, maar die dan wel uit het Gronings of Fries komen, maar van de meeste woorden weet ik het nu smile
Suus
Suus
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8867
Punten : 9058
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 23:09

Ik spreek overdag op mijn werk Nederlands en Fries (met een accent van de regio waar ik ben opgegroeid). Thuis spreek ik Fries met mijn vriend. Als ik Nederlands spreek, kun je goed horen dat ik Fries ben.

Het valt mij op dat veel mensen zich schamen voor hun accent/dialect of liever niet hebben dat mensen horen waar ze vandaan komen. Waarom! Question Ik heb daar totaal geen probleem mee. Als je nou van het platteland of uit de grote stad komt, iedereen heeft wel een dialect of accent waardoor je hoort waar iemand vandaan komt.

Daarom ben ik ook van mening dat er geen ABN bestaat. Als iemand gewoon normaal Nederlands kan spreken zonder woorden in een ander dialect/taal er tussendoor te gooien, spreekt hij naar mijn mening 'ABN'.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Pluk wo 5 jan 2011 - 23:10

Bij mijn ouders en sommige familieleden praat ik achterhoeks, maar daar buiten praat ik gewoon nederlands.
Pluk
Pluk
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 95
Punten : 102
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Jeanette wo 5 jan 2011 - 23:13

Ik praat Nederlands, maar iedereen hoort blijkbaar naar hun zeggen wel de zachte 'G'.
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gast wo 5 jan 2011 - 23:16

Mijn vader is brabants, mijn moeder komt uit hattem,zwolle, daar in de buurt. Ze praat half brabants met een plat dialect. Ik zelf praat meestal nederlands/brabants. Sinds ik mijn baan heb, waar ik veel echt brabantse en limburgse collegas heb, begin ik van alles over te nemen. Maar je hoort bij mij ook wel wat woorden die ik verkeerd uitspreek, omdat s'mam ( lekker brabants :P )dat dan met dialect zegt, en ik dat vroeger over heb genomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  TNMN wo 5 jan 2011 - 23:18

Sinds ik in het buitenland woon, is mijn accent bijna helemaal verdwenen. Voorheen praatte ik een beetje kak Rotterdams, zoals dat heet. Het zal vast wel terug komen als ik een tijd in Nederland doorbreng.
TNMN
TNMN
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1679
Punten : 1866
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dialect of Nederlands Empty Re: Dialect of Nederlands

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 5 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum