Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Wat vind je een vervelend accent/dialect?

+45
minoessepoes
Jelin
Antibes
Fred
psv-forever
Filoria
Lady Starstruck
Lavendel
Bloem86
Chelle
Linnie1985
SuperGrover
Flinder
M_as
ijsjemeisje
ShallY
Caramba
loura
Spring
Prosecco
Toet
M-G
Lady4
Polly
Phileine
Bliss
rapa nui
Caroow
ekiaam87
Sjaantje
Rush
Error
Elsje
joyce0606
mzcharlotte
BJA
Zora
Joontjuh
Raindrop
Zwoesj
Angela_1986
Sneeuwvlok
Susan
TGR
Puk
49 plaatsers

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Ga naar beneden

Wat vind je een vervelend accent/dialect? - Pagina 5 Empty Re: Wat vind je een vervelend accent/dialect?

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 0:00

Bloem86 schreef:Ik vind 't verder allemaal wel wat hebben. Als ik verschillende accenten en/of dialecten hoor, probeer ik altijd een beetje te raden waar degene vandaan komt!
Ik ook en ik ben echt blij dat ik die gedachte er nu bij heb. Scheelt weer een paar irritaties smile.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Wat vind je een vervelend accent/dialect? - Pagina 5 Empty Re: Wat vind je een vervelend accent/dialect?

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 4:34

Ik vind Limburgs/Brabants ook niet mooi. Amsterdams en Utrechts vind ik heel erg leuk klinken. Vooral Amsterdams, zo gezellig smile

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 5:20

Susan schreef:
Tea-Leaf schreef:Ik vind het maar gezeur om je aan andermans accent of dialect te storen.

Heb er zelf geen last van.

Ik stoor me er ook niet aan, ik vind het gewoon niet zo mooi.

+1.

Gast
Gast

Bericht  Lavendel zo 24 jul 2011 - 5:34

ik vind geen enkel accent/dialect mooi. Wel heb ik hele verschillende associaties bij de dialecten. Rotterdams/Haags vind ik altijd een beetje asociaal, Brabants/Twents vind ik ontzettend dom klinken (kom zelf uit Twente en van oude mensen vind ik het leuk maar als meisjes volledig in de make up en in mooie kleding soms hun mond open hoor trekken in de trein.. Rolling Eyes ) Limburgs vind ik ongelovelijk zeikerig en zeurderig etcetc. Ik vind accenten altijd leuk om te luisteren maar heb dus gelijk bepaalde associaties.

Een bekakte R vind ik trouwens ook v r e s e l i j k. Ik vind het vooral irritant als mensen zichzelf die R aangeleerd hebben.
Lavendel
Lavendel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 6:27

Jen_ schreef:Ik vind Limburgs/Brabants ook niet mooi. Amsterdams en Utrechts vind ik heel erg leuk klinken. Vooral Amsterdams, zo gezellig smile

Utrechts vind ik ook wel grappig, maar Amsterdams vind ik soms zo ordinair :P .. Of van die wannabee's daar kan ik me ook aan ergeren haha.

De ouders van de man van mijn zus komen uit Amsterdam en vooral die vader praat echt nog zo ontzettend plat.. brr hahah krijg er echt rillingen van.

Gast
Gast

Bericht  Lady Starstruck zo 24 jul 2011 - 9:28

Ik vind Limburgs en Brabants niet zo mooi. Verder vind ik accenten hartstikke leuk. Het typeert iemand waar diegene vandaan komt vind ik. Ikzelf kom uit de Veluwe . Ik schijn wel een accent te hebben . De meeste mensen die niet uit Limburg en Brabant komen vinden mijn accent Brabants. Want ik praat met een behoorlijke zachte G. ik heb het accent van de woonplaats waar ik nu woon ook aardig aangeleerd. Ik plak namelijk nergens meer een T achteraan. Dat doen ze hier heel erg.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 9:43

Ik werk op een telefonische klantenservice, en kan bijna alle accenten prima verstaan. Alleen Limburgs heb ik wel eens moeite mee. Vooral met het verstaan van namen, postcodes etc.

'Mijn postcode is zeuvenneuvendreetweeu zeezee'. '7722CC typ ik' Blijkt het '7932 GG' te zijn. laughcry

Lady Starstruck schreef:Ik plak namelijk nergens meer een T achteraan. Dat doen ze hier heel erg.
Dan woon je in de provincie Utrech, ofnie? Very Happy

Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Lady Starstruck zo 24 jul 2011 - 9:47

Filoria schreef:Ik werk op een telefonische klantenservice, en kan bijna alle accenten prima verstaan. Alleen Limburgs heb ik wel eens moeite mee. Vooral met het verstaan van namen, postcodes etc.

'Mijn postcode is zeuvenneuvendreetweeu zeezee'. '7722CC typ ik' Blijkt het '7932 GG' te zijn. laughcry

Lady Starstruck schreef:Ik plak namelijk nergens meer een T achteraan. Dat doen ze hier heel erg.

Haha nee ik woon in Gelderland. Maar het accent hier lijkt idd sterk op Utrechts.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Bericht  psv-forever zo 24 jul 2011 - 10:06

vind fries-drents-gronings kei vreselijk..

Weet nog dat ik vanuit Brabant ging stage lopen in een gehucht vlakbij zuidlaren. Ik dacht dat ik in het buitenland zat. Kon die mensen niet verstaan.. 'waar kom je weg van' daar heb ik zin aan' en dan mij gedag zeggen met 'moi'... Ehh wat is er mooi dan. of hoelaat gaat het los.

psv-forever
psv-forever
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 237
Punten : 244

Bericht  Fred zo 24 jul 2011 - 10:23

Randstad dialecten heb ik niets mee.

Limburgs, hoe zuiderlijker je komt in Limburg hoe minder mooi ik het vind.

Twents en dat achterhoeks vind ik wel leuk. Net zoals mijn eigen Brabantse accent. Als ik dat hoor is het altijd een soort van thuis komen.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 10:35

Fred schreef:Net zoals mijn eigen Brabantse accent. Als ik dat hoor is het altijd een soort van thuis komen.
Dat heb ik ook, en ik heb totaal geen band met Brabant. Het is echt een gemoedelijk taaltje vind ik.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Fred zo 24 jul 2011 - 10:55

@ Filoria Leuk om te horen dat iemand buiten Brabant daar zo over denkt...

Ik vind het altijd leuk als bijv. een Frank Lammers op tv komt. Hij heeft een aardig (warm aandoendelijke stem) Brabants accent.

Misschien komt het ook wel door Guus Meeuwis. Hij zingt dan wel aardig dialectloos, maar toch is hij een aardige ambassadeur voor Brabant. Zeker met dat nummer Brabant.

Maar goed zo hebben de meeste dialecten wel wat. Achterhoeks vind ik namelijk aardig wat overeenkomsten hebben met het Brabants, niet de klanken maar meer de mensen die daar wonen.
Fred
Fred
Prater
Prater

Aantal berichten : 671
Punten : 673
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 10:57

Filoria schreef:Ik werk op een telefonische klantenservice, en kan bijna alle accenten prima verstaan. Alleen Limburgs heb ik wel eens moeite mee. Vooral met het verstaan van namen, postcodes etc.

Postcodes van de echt onverstaanbaren is vanaf 6000 Wink

Gast
Gast

Bericht  Filoria zo 24 jul 2011 - 10:59

Haha, het was maar een voorbeeld. Maar die postcodes beginnen inderdaad vaak met een 6. En de rest versta ik dan niet Wink

Ik vraag me wel eens af of die Limburgers mij dan ook moeilijk kunnen verstaan / raar vinden praten? Zijn er hier Limburgers die daar iets over kunnen zeggen? Very Happy

Ik spreek zelf ABN met een flinke Gooische r.
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 11:03

Filoria schreef:Haha, het was maar een voorbeeld. Maar die postcodes beginnen inderdaad vaak met een 6. En de rest versta ik dan niet Wink

Ik vraag me wel eens af of die Limburgers mij dan ook moeilijk kunnen verstaan / raar vinden praten? Zijn er hier Limburgers die daar iets over kunnen zeggen? Very Happy

Ik spreek zelf ABN met een flinke Gooische r.

+1

Ik versta dat ze met een zes willen beginnen en dan snap ik het. :P

Gast
Gast

Bericht  Antibes zo 24 jul 2011 - 11:08

Het stoort me nooit, tenzij het zo zwaar is (Maastrichts ofzo) dat ik de persoon niet goed kan verstaan. Echter, ik vind het meestal wel dommer klinken dan ABN.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 13:16

Angel Blue Eyes schreef:Postcodes van de echt onverstaanbaren is vanaf 6000 Wink

Oneens. Nijmegen is ook boven de 6000 en zelfs plat Nijmeegs is nog best prima te verstaan (maar dat spreken niet meer zo heel veel mensen..).

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 13:17

Het enige waar ik me echt aan stoor, zijn Limburgers. Ik ben dan ook diep beledigd wanneer iemand aan me vraagt of ik misschien uit Limburg kom. "NEE."

Ik weet dat niemand iets aan accent kan doen, maar ik kan er ook niets aan doen dat ik het gewoon irritant vind.

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje zo 24 jul 2011 - 13:27

June schreef:
Angel Blue Eyes schreef:Postcodes van de echt onverstaanbaren is vanaf 6000 Wink

Oneens. Nijmegen is ook boven de 6000 en zelfs plat Nijmeegs is nog best prima te verstaan (maar dat spreken niet meer zo heel veel mensen..).
Nimweegs heet dat Wink
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 13:28

Sjaantje schreef:
June schreef:

Nimweegs heet dat Wink

I know, maar wilde geen woorden uit een dialect gebruiken in dit topic :P.

Gast
Gast

Bericht  Sjaantje zo 24 jul 2011 - 13:30

Daarom doe ik het wel voor je Wink
Sjaantje
Sjaantje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9631
Punten : 10334

Bericht  Jelin zo 24 jul 2011 - 19:38

Ik erger me niet zo snel aan een dialect. Maar wat ik echt niet mooi vind is Fries, Twents en plat Amsterdams..

Zelf kom ik uit Brabant en dat kun je toch echt horen. Heb mezelf eenmaal terug gehoord op tv en dat was dus overduidelijk.

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892

Bericht  Gast zo 24 jul 2011 - 20:32

Ik vind een accent of dialect niet echt vervelend. Tenzij het onverstaanbaar wordt, daar kan ik me wel aan ergeren. Echt mooi vind ik het ook niet. Ik ben opgegroeid met ouders (en familie, vrienden enz.) die plat praten. Zelf probeer ik ABN te praten, maar soms komt er wel eens een woord verkeerd uit, vooral als ik heel erg moe ben.

Ik heb me wel heel erg verbaasd toen ik een vrouw uit Friesland aan de balie had. Zij bleef maar Fries praten. En ik heb me daarna altijd afgevraagd of ze geen 'gewoon' Nederlands kon.

Gast
Gast

Bericht  minoessepoes zo 24 jul 2011 - 20:42

Een beetje een accent vind ik vaak wel leuk klinken. Ik vind het pas vervelend als mensen dialect gaan spreken wanneer er mensen bij zijn die dat niet kunnen verstaan.

Ik kom zelf uit het Zuiden van het land en heb mijn accent voor een groot deel afgeleerd, maar die zachte G kom ik niet zo makkelijk vanaf. Ik krijg in Amsterdam er alleen maar positieve reacties erop, van wat klink je gezellig zuidelijk, tot dat ze het lief vinden klinken en meer van dat soort opmerkingen.

Echt Amsterdams vind ik leuk klinken, maar het kan ook een tikje ordinaire klinken, maar dat ligt er ook maar net aan hoe het gebruikt wordt.
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  RYW zo 24 jul 2011 - 20:56

Ik heb een beetje een Rotterdams accent, merk ik. Ik dacht altijd dat het wel meeviel, maar als ik in andere delen van het land kom hoor ik er vrij vaak wat over. Bovendien hoor ik het bij mijn zoons ook, die nemen het over (dan hoor ik mijn oudste: 'Hee Ooooauma!' roepen naar mijn moeder), en zelfs mijn vriend, rasechte Amsterdammer met een redelijk accent ook, begint het Rotterdams wat over te nemen. Dan denk ik echt: jee, ben ik zo erg?

Ik heb er verder geen last van, hoor, en ik heb ook geen last van andere accenten.

Nederlanders die Engels spreken vond ik vroeger irritant, maar dat had meer te maken met het feit dat ik zelf heel keurig, vrijwel accentloos Engels spreek en mijn hele familie ook (docenten Engels en deels wonend in Engeland, Amerika en Nieuw-Zeeland) en daardoor kon ik me weinig inleven in mensen die dat niet kunnen. Sinds ik vanwege mijn werk erg veel Nederlanders Engels hoor spreken raak ik er meer aan gewend, en weet ik beter wat de norm is.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 5 van 6 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: