Wat vind je hier van: pure discriminatie, of begrijpelijk?
+21
RYW
Susan
Sanne_86
Bolleke
Toet
luisa
Mint
Barbabella
Sweety
Atelier Madame
Rush
Rovine
Melis_je
VeryCherry
Sjeels
Chelle
Gizmo
Monte
Smaragdje
Antibes
Krullebol
25 plaatsers
Pagina 7 van 7
Pagina 7 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Re: Wat vind je hier van: pure discriminatie, of begrijpelijk?
Punk'd schreef:
Ja dat klopt inderdaad, maar dan komen er bij mij weer vragen naar boven 'waarom' is dat zo belangrijk? Misschien gaan ze daar in dat boek verder ook wel op in.
Nu heb ik dat niet alleen bij allochtonen zo hoor, ik begrijp soms in het algemeen niet waarom mensen zich zoveel aantrekken van wat andere mensen zeggen helemaal als het om een 'groep' gaat en het niet een direct persoonlijke aanval is op iemands karakter.
Omdat uit historisch perspectief blijkt dat dat een gevaarlijke manier van denken is. Als je een groep uitsluit, beschuldigd of niet gelijk behandeld, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Kijk maar naar WO II, waarbij één groep (de joden) de schuld kreeg van de slechte staat van een land (Duitsland).
Daarom reageren mensen zo heftig op posts zoals die van Kruimeltje.
Gast- Gast
Gizmo schreef:
Snap ik, ik vind het ook lastig soms om duidelijk over te komen. Er wordt besproken waarom de overvallers zo geworden zijn, en ik denk inderdaad dat ik dat zo opvatte zoals Minneke schreef. Zij legt het goed uit.
Zelf vind ik de oorzaak ook gewoon er niet toe doen. Een overval plegen doe je niet, punt. Maar omdat dit onderwerp me vrij aan het hart gaat, denk ik dat ik nogal kort door de bocht ga.
Gezien ik in deze branche werkzaam ben, zie ik ook hoevaak er overvallen op juweliers gepleegd worden. Afgelopen half jaar waren er soms weken dat het 5x raak was, en de overvallen worden steeds gewelddadiger... Juweliers zijn meestal mensen met passie voor hun werk, passie voor sieraden. Het is al zo'n lastige markt nu, en dan ook nog eens al die overvallen....
Om een structurele oplossing te vinden voor een probleem, zul je toch eerst de oorzaak moeten vinden. Anders kun je geen effectieve oplossing bedenken.
Gast- Gast
Minneke schreef:Punk'd schreef:
Ja dat klopt inderdaad, maar dan komen er bij mij weer vragen naar boven 'waarom' is dat zo belangrijk? Misschien gaan ze daar in dat boek verder ook wel op in.
Nu heb ik dat niet alleen bij allochtonen zo hoor, ik begrijp soms in het algemeen niet waarom mensen zich zoveel aantrekken van wat andere mensen zeggen helemaal als het om een 'groep' gaat en het niet een direct persoonlijke aanval is op iemands karakter.
Omdat uit historisch perspectief blijkt dat dat een gevaarlijke manier van denken is. Als je een groep uitsluit, beschuldigd of niet gelijk behandeld, dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Kijk maar naar WO II, waarbij één groep (de joden) de schuld kreeg van de slechte staat van een land (Duitsland).
Dat is inderdaad de lastige andere zijde van dit gebeuren. Men volgt in dit geval zijn gevoel, maar dat hoeft natuurlijk niet het juiste te zijn. Maar toch vind ik het moeilijk om niet achter het standpunt van die juwelier te staan, ondanks dat ik wat je schrijft ook heel goed begrijp. Het is zo dubbel...
Gizmo- Prater
- Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10
Minneke schreef:Punk'd schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar ik bedoelde het eigenlijk net iets anders.
Als iemand bijv. zegt "Je moeder is een *&#$" (nou zeggen de mensen waar ik mee omga dat sowieso al niet maar goed) stel dat ze dat zouden zeggen.. Dan zou ik echt denken .. Je denkt maar wat je wilt, ik ken mij moeder en ze is een ontzettend leuke vrouw.
Ik snap gewoon niet goed dat mensen zeggen "Wat zeg je over mij moeder "BLABLABLA" en daar helemaal opgefokt van raken".
Gast- Gast
sorry, zag helemaal voor me hoe die gasten dat altijd roepen.Punk'd schreef:"Wat zeg je over mij moeder "BLABLABLA"
Gast- Gast
Daar stond wel iets over in dat boek! Moeder is in hun ogen "heilig", hun alles, daar kom je niet aan.
Rovine- Ratel
- Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10
En wat zo schokkend aan de uitsprekan van Kruimelje is, is misschien het feit dat ik het over allochtonen heb, en niet over de criminele allochtonen. Maar ik snap best dat er mensen zijn die wonen en werken al hun hele leven in Nederland, draaien mee met de maatschappij en noem maar op. Over die mensen heb ik het hier ook niet, het ging over een specifieke groep allochtonen in dit topic, de mensen die niets in die juwelier te zoeken hebben.
Bolleke- Kletskop
- Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10
Ja, als dat één keer gebeurt, of twee of drie keer, kun je dat nog denken. Maar als je al vanaf je geboorte in Nederland regelmatig wordt weggezet als iemand die er eigenlijk niet bij hoort, omdat jouw ouders uit een ander land komen... Daar zou ik echt niet tegen kunnen.Punk'd schreef:Als iemand bijv. zegt "Je moeder is een *&#$" (nou zeggen de mensen waar ik mee omga dat sowieso al niet maar goed) stel dat ze dat zouden zeggen.. Dan zou ik echt denken .. Je denkt maar wat je wilt, ik ken mij moeder en ze is een ontzettend leuke vrouw.
Gast- Gast
kruimelje schreef:Nou gelukkig dat iemand mij snapt
Dit vind ik altijd zo irritant he. VC deed het eerder ook. Dit is geen kwestie van 'snappen'. Iedereen snapt je uitstekend, want iedereen is slim genoeg om je woorden te begrijpen. Ze zijn het alleen niet met je eens. Het is niet zo dat iedereen die het niet met je eens is automatisch te dom is om jou te snappen.
Ik vind het discriminatie en dus niet kunnen. Ik vind best dat die man mag kijken of hij een potentiele klant er verdacht of dreigend uit vindt zien of niet, en waar hij dat op baseert is persoonlijk, en indien hij die persoon verdacht vindt mag hij 'm weigeren van mij. Hij mag echter níet verkondigen dat alle mensen met een huidskleur/achtergrond er niet meer inkomen vanwege hun afkomst. Hij mag best een deurbeleid voeren, maar op andere gronden dan op huidskleur.
Overigens snap ik de angst en woede van die man prima want hij heeft natuurlijk een aantal traumatische ervaringen gehad. Maar ook hij moet zich aan de wet houden.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
RYW schreef:kruimelje schreef:Nou gelukkig dat iemand mij snapt
Dit vind ik altijd zo irritant he. VC deed het eerder ook. Dit is geen kwestie van 'snappen'. Iedereen snapt je uitstekend, want iedereen is slim genoeg om je woorden te begrijpen. Ze zijn het alleen niet met je eens. Het is niet zo dat iedereen die het niet met je eens is automatisch te dom is om jou te snappen.
Ik vind het discriminatie en dus niet kunnen. Ik vind best dat die man mag kijken of hij een potentiele klant er verdacht of dreigend uit vindt zien of niet, en waar hij dat op baseert is persoonlijk, en indien hij die persoon verdacht vindt mag hij 'm weigeren van mij. Hij mag echter níet verkondigen dat alle mensen met een huidskleur/achtergrond er niet meer inkomen vanwege hun afkomst. Hij mag best een deurbeleid voeren, maar op andere gronden dan op huidskleur.
Overigens snap ik de angst en woede van die man prima want hij heeft natuurlijk een aantal traumatische ervaringen gehad. Maar ook hij moet zich aan de wet houden.
+1
Als die vent alles ook wat genuanceerder gebracht had was er waarschijnlijk niks aan de hand geweest en weet iedereen alsnog wat voor een types hij bedoelt.
Lavendel- Ratel
- Aantal berichten : 3651
Punten : 3920
Maar dat is ook een vorm van cultuur. In onze Nederlandse cultuur, is het zeggen van "Je moeder is een hoer", vooral behoorlijk zielig. Er zijn maar weinig Nederlandse mensen die daar overstuur van raken, het wordt vooral gezien als een zwaktebod, waar bij voorkeur sarcastisch op gereageerd wordt. Maar zeg het tegen een Italiaan, of een Spanjaard, waar een heel sterke familiecultuur heerst, en je ontketent bijna de derde wereldoorlog.Punk'd schreef:
Ik snap gewoon niet goed dat mensen zeggen "Wat zeg je over mij moeder "BLABLABLA" en daar helemaal opgefokt van raken".
Ik vind het moeilijk om hier iets op te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat die juwelier zo angstig is geworden, dat hij dit besluit neemt. Zo zijn er ook vrouwen die slachtoffer zijn geworden van gedwongen prostitutie of andere verschrikkingen, die bang zijn geworden voor mannen in het algemeen. Maar het blijft discriminatie, en ik blijf dat afkeuren.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
SuperGrover schreef:Maar dat is ook een vorm van cultuur. In onze Nederlandse cultuur, is het zeggen van "Je moeder is een hoer", vooral behoorlijk zielig. Er zijn maar weinig Nederlandse mensen die daar overstuur van raken, het wordt vooral gezien als een zwaktebod, waar bij voorkeur sarcastisch op gereageerd wordt. Maar zeg het tegen een Italiaan, of een Spanjaard, waar een heel sterke familiecultuur heerst, en je ontketent bijna de derde wereldoorlog.Punk'd schreef:
Ik vind het moeilijk om hier iets op te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat die juwelier zo angstig is geworden, dat hij dit besluit neemt. Zo zijn er ook vrouwen die slachtoffer zijn geworden van gedwongen prostitutie of andere verschrikkingen, die bang zijn geworden voor mannen in het algemeen. Maar het blijft discriminatie, en ik blijf dat afkeuren.
Precies, de angst is heel goed te begrijpen, en een gevoel zoals dat kan nooit discriminatie zijn. Op die manier discrimineren we allemaal, want misschien val je niet op mannen met rood haar, bijvoorbeeld. Maar een keuze, een handeling, die kan je wel aangerekend worden. En alle allochtonen weigeren in je winkel of disco is natuurlijk een keuze, een keuze om dat gevoel om te zetten naar concrete daden. Net als in het doodstraftopic: onderbuikgevoelens en de wet gaan niet keihard samen.
Daarom denk ik dat de man andere oplossingen moet zoeken die wél binnen de wet liggen.
RYW- Ratel
- Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Jij verwoordt wat netter wat ik bedoel ja. Ik begrijp het besluit van de man vanuit zijn angstgevoelens, maar omdat zijn besluit discriminatie is, kan ik er toch niet achter staan.
SuperGrover- Ratel
- Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Ik vind het heel zielig voor die man, misschien een noodkreet dit? Toch vind ik dat het zijn winkel is en geen publiek eigendom. En als ik als allochtoon een duur sieraad wil kopen dan ga ik toch naar een andere juwelier, hij is niet de enige in NL. Ik denk dat het vooral een principe-kwestie is geworden.
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Dat lijkt me een hele goede oplossing in deze situatie.Susan schreef:Ik zou dan denk ik gewoon geen groepjes binnenlaten, ongeacht of het allochtonen of autochtonen zijn. Ik ken genoeg winkels waar je maar met twee tegelijk naar binnen mag en niet met een groep. Op die manier zijn de regels voor iedereen hetzelfde.
Of zouden polyamoristen zich dan weer gediscrimineerd voelen?
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Filoria schreef:Dat lijkt me een hele goede oplossing in deze situatie.Susan schreef:Ik zou dan denk ik gewoon geen groepjes binnenlaten, ongeacht of het allochtonen of autochtonen zijn. Ik ken genoeg winkels waar je maar met twee tegelijk naar binnen mag en niet met een groep. Op die manier zijn de regels voor iedereen hetzelfde.
Of zouden polyamoristen zich dan weer gediscrimineerd voelen?
Helaas zijn twee mensen met een wapen genoeg om een overval te plegen...
Gizmo- Prater
- Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Blanken kunnen toch ook een overval plegen?
Je kunt natuurlijk nooit uitsluiten dat je wordt beroofd. Maar als je groepjes allochtonen wilt weren uit je winkel, en je kunt kiezen tussen een verbod op groepjes of een verbod op allochtonen, dan lijkt mij de eerste optie het minst discriminerend.
Je kunt natuurlijk nooit uitsluiten dat je wordt beroofd. Maar als je groepjes allochtonen wilt weren uit je winkel, en je kunt kiezen tussen een verbod op groepjes of een verbod op allochtonen, dan lijkt mij de eerste optie het minst discriminerend.
Filoria- Ratel
- Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Pagina 7 van 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Soortgelijke onderwerpen
» Wat vind je hier van?
» Kijk eens wie ik hier vind...
» Wat vind jij oud?
» Ik vind....
» Vind jij....
» Kijk eens wie ik hier vind...