Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

prestatiemaatschappij?

+13
xxjojootjexx
Wennes
Printje
snoezel
Smaragdje
Teddyaapje
Tania
meisjesmama
PapillonRose
loesje
Mamsie
RYW
Susan
17 plaatsers

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

prestatiemaatschappij? - Pagina 4 Empty Re: prestatiemaatschappij?

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:31

Wordt er in groep 3 dan ook nog nog redelijk wat tijd aan sport en spel besteed?

Het lijkt me echt zo'n moeilijke beslissing! Ik zou ook echt niet weten wat ik zou moeten doen omdat je Senna natuurlijk geen 'verdriet' wilt doen dat ze nog een jaartje moet kleuteren en haar vriendinnetjes niet. Ik hoop dat je uiteindelijk een goed gevoel hebt bij welke beslissing je ook neemt! smile

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 8:31

Mama_van2 schreef:O ja over woordjes en tellen etc. ze is er thuis wel mee bezig. Zo ook vandaag dan speelt ze voor juf en vraagt ze aan mij 'Je hebt 10 snoepjes en je haalt er 6 weg, hoeveel snoepjes heb je dan nog over ?' Ze kan ook foutloos woordjes schrijven zoals papa/mama/mara/poes/hond/opa en oma. Ze telt foutloos tot 100 (haar favo bezigheid op de achterbank van de auto Very Happy ) Ze is er dus wel mee bezig maar mijn gevoel zegt dat het voor haar echt niet erg zou zijn om nog 1 jaar te kleuteren omdat ze de poppenhoek/het speelhuis e.d. nog zoooo leuk vind.

Ik zou als ik dat zo hoor misschien toch neigen naar lekker laten zitten in groep 2. Maar bedenk daarbij wel dat een jaar voor een kind dan lang kan zijn als er geen extra uitdaging komt.
Wat bij ons regelmatig gebeurd is dat zo'n kind dan bijv. de ochtenden na half 11 mee mag doen in groep 3.
Ik moet hierbij wel zeggen dat ik op een Jenaplanschool werk, onze middenbouwgroepen bestaan uit groep 3-4-5 en om half 11 begint het blokuur. dat houdt in dat kinderen'(zelfstandig) werken en er dus ook ruimte is om kinderen uit groep 2 eventueel te helpen zeg maar. Deze kinderen krijgen dan bijv begin groep 3 stof of verrijkingsstof.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:33

Precies dat is hetgeen wat het ook zo moeilijk maakt, ze heeft al een rot jaar achter de rug en ik wil haar niet nog meer verdriet doen door haar weg te halen bij haar vriendinnen. Als haar 'beste' vriendin (ook van dec. 2005) ook in groep 2 bleef zitten zou ik geen moment meer twijfelen en zou ik S.enna ook nog een jaar laten kleuteren.

Hier zit groep 1 en 2 bij elkaar, ze kent de andere kindjes dus wel maar ze zijn echt letterlijk en figuurlijk stukken kleiner dan S.enna.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:38

Dat is natuurlijk ook wel heel moeilijk. Als zij in haar ontwikkeling echt al verder is dan die 'kleine' kleuters. Misschien vind ze aan het einde van het jaar de poppenhoek wel niet meer leuk omdat ze dan al groot is en wil tellen en rekenen.

Denk je dat ze zich wel samen met andere kindjes kan vermaken volgend jaar als haar vriendinnetjes van nu naar groep 3 gaan. Want als je het vermoeden hebt dat ze zich eenzaam zal gaan voelen zou ik dat wel erg zwaar mee laten wegen helemaal omdat ze natuurlijk nu voor de eerste keren echte vriendinnetjes heeft. Op de basisschool blijven het meestal wel tot groep 8 van die gezellige bepclubjes :P

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:44

Ik denk dat ze met 2 kindjes die naar groep 2 gaan het wel kan vinden met deze 2 spreekt ze ook weleens af uit school maar ze zijn wel echt 'kleiner' in alles. Hmmm zo moeilijk al die keuze's ik vraag mezelf ook af waarom ze ons voor deze keuze stellen, had het lekker gelaten zoals het was en dan had S.enna niet naar groep 3 gegaan en haar 'beste vriendin 'ook niet en hadden ze samen nog 1 jaartje oudste kleuters kunnen zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:47

Mama_van2 schreef:Ik denk dat ze met 2 kindjes die naar groep 2 gaan het wel kan vinden met deze 2 spreekt ze ook weleens af uit school maar ze zijn wel echt 'kleiner' in alles. Hmmm zo moeilijk al die keuze's ik vraag mezelf ook af waarom ze ons voor deze keuze stellen, had het lekker gelaten zoals het was en dan had S.enna niet naar groep 3 gegaan en haar 'beste vriendin 'ook niet en hadden ze samen nog 1 jaartje oudste kleuters kunnen zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe die ouders van dat andere meisje van Senna's leeftijd hun keuze hebben gemaakt. Heb je het er wel eens met die ouders over gehad? Of was het bij hun geen heikelpunt en de keuze 'makkelijk' gemaakt?

Gast
Gast

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 8:53

Mamavan2, ik heb dezelfde keus gehad bij mijn oudste zoon. Alle kinderen tussen 1 oktober en 1 januari waren bespreekgeval, en mijn zoon is van 24 december, dus kwam nog net in aanmerking.

Zijn Cito-scores waren heel hoog, maar omdat hij de scheiding bewust heeft meegemaakt en nog zo piepjong was (hij viel net een week binnen de grens) heb ik gekozen voor nog een jaartje kleuteren, op voorwaarde dat hij extra werkjes uit groep 3 kreeg zodat hij voldoende intellectueel uitgedaagd wordt, want op dat gebied was hij er wel volledig aan toe.

Hij heeft een jaar lang extra werkjes gedaan en gaat in september naar groep 3, en is er nu ook emotioneel helemaal klaar voor.

Is dat voor S ook geen optie? Wel in groep 2 blijven maar afspreken met de leerkracht dat ze genoeg uitgedaagd zal worden?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:53

Naar mijn idee was hun keuze snel gemaakt omdat de juffen het hebben geadviseerd. Ik heb er 2 keer met haar moeder over gesproken en ze wachten het gesprek van Juni af en dan maken ze definitief hun keuze al neigt hun keuze nu naar groep 3. Haar moeder heeft wel 2 keer aangegeven dat hun dochter er ook sociaal emotioneel er aan toe moet zijn en daaraan twijfelen ze nog.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:56

RYW, bedankt voor je reactie, inderdaad een gelijk soort situatie ook gezien jou zoon een heftig jaar achter de rug had. Goed om te horen dat hij nu helemaal klaar is om naar groep 3 te gaan, fijn ! Ik heb net met mijn vriend afgesproken om maandag eens een gesprek te vragen met de juf om te kijken waar Senna nu staat en hoe de juffen er nu over denken op sociaal emotioneel gebied en niet het 10 minuten gesprek van Juni af te wachten omdat je dan even in 10 minuten moet beslisen en we hebben hier langere bedenk tijd voor nodig.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:00

Goed plan mamma van 2. Het is niet niets zo'n beslissing. Succes met jullie keuze!

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:03

Mamav2, mijn ouders hebben destijds bij mijn broertje voor dezelfde beslissing gestaan, hij is ook van december. Zij hebben toen afgesproken dat ze het zouden proberen in groep 3 en als het niet zou gaan zou hij terug mogen. Hij is uiteindelijk ook inderdaad teruggegaan omdat hij er emotioneel nog niet aan toe was. Nou was hij wel een allesvriend dus hij maakte gelijk in die nieuwe groep weer vriendjes, kan me voorstellen dat dat voor S. moeilijker is.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:03

Vond ik ook we hebben meer informatie en bedenktijd nodig voor het maken van deze keuze. Bedankt allemaal voor het meedenken, erg fijn !

Gast
Gast

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 9:07

Verstandig dat je er wat meer tijd voor neemt. Het is wel een belangrijke keuze!

Ik heb hiervoor ook gekozen omdat ik niet wil dat Sam zijn hele schooltijd op zijn tenen moet lopen. Hij kan nog zo lang op school zitten, maar niet zo lang meer kind zijn, en inderdaad, hij heeft veel meegemaakt. Ik wilde dat hij er echt helemaal klaar voor is, omdat ik ook wilde dat hij ook daadwerkelijk een hoog leerrendement zou halen. Hij kan wel heel intelligent zijn en intellectueel klaar ervoor zijn, maar als hij nog met zijn hoofdje in de bouwhoek zit, dan denk ik dat het geen meerwaarde heeft voor hem.

Nu is hij wat ouder, wat stabieler, heeft wat meer zelfvertrouwen. Voor hem was het ideaal geweest als er in februari ook een instroommoment geweest was, maar ja. Dit voelde voor mij beter dan dingen forceren, ondanks dat hij het intellectueel had aangekund. En de extra uitdagingen die hij kreeg waren een mooie tussenoplossing.

Misschien kan je in je gesprek met de juf die mogelijkheid ook aankaarten, wie weet is het ook wat voor S?
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  xxjojootjexx vr 13 mei 2011 - 9:09

Heb het hele topic niet gelezen, alleen de OP.
maar wat goed dat je nog een nachtvoeding geeft aan Y.!!!!
Tristan wordt nog minstens 2x wakker van hem, wat goed he van hem;)

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:13

xxjojootjexx schreef:Heb het hele topic niet gelezen, alleen de OP.

Pure belangstelling: waarom kwalificeer je de nachtvoeding als 'goed'? Zitten er voordelen aan als een baby nog wil drinken 's nachts?

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:17

Minneke schreef:

Pure belangstelling: waarom kwalificeer je de nachtvoeding als 'goed'? Zitten er voordelen aan als een baby nog wil drinken 's nachts?

Vraag ik me ook af!

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:21

RYW schreef:Mamavan2, ik heb dezelfde keus gehad bij mijn oudste zoon. Alle kinderen tussen 1 oktober en 1 januari waren bespreekgeval, en mijn zoon is van 24 december, dus kwam nog net in aanmerking.

Zijn Cito-scores waren heel hoog, maar omdat hij de scheiding bewust heeft meegemaakt en nog zo piepjong was (hij viel net een week binnen de grens) heb ik gekozen voor nog een jaartje kleuteren, op voorwaarde dat hij extra werkjes uit groep 3 kreeg zodat hij voldoende intellectueel uitgedaagd wordt, want op dat gebied was hij er wel volledig aan toe.

Hij heeft een jaar lang extra werkjes gedaan en gaat in september naar groep 3, en is er nu ook emotioneel helemaal klaar voor.

Is dat voor S ook geen optie? Wel in groep 2 blijven maar afspreken met de leerkracht dat ze genoeg uitgedaagd zal worden?
op de 5e? Ik heb geen kinderen en er ook weinig verstand van, maar dit klinkt echt zo gek! In groep 1 en 2 hoor je toch gewoon lekker te spelen en in groep 3 leer je voor t eerst schrijven/lezen etc. Waarom moet je in groep 2 al intellectueel uitgedaagd worden? Vroeger deed je toch ook niks anders dan in de zandbak zitten in de kleurklas?

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:22

Odilia schreef:
RYW schreef:Mamavan2, ik heb dezelfde keus gehad bij mijn oudste zoon. Alle kinderen tussen 1 oktober en 1 januari waren bespreekgeval, en mijn zoon is van 24 december, dus kwam nog net in aanmerking.

op de 5e? Ik heb geen kinderen en er ook weinig verstand van, maar dit klinkt echt zo gek! In groep 1 en 2 hoor je toch gewoon lekker te spelen en in groep 3 leer je voor t eerst schrijven/lezen etc. Waarom moet je in groep 2 al intellectueel uitgedaagd worden? Vroeger deed je toch ook niks anders dan in de zandbak zitten in de kleurklas?

Intellectueel uitgedaagd worden kan ook op een speelse manier hoor nerd

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:23

Ik lees alleen maar dingen over schrijven, rekenen, cito toetsen... vandaar dat ik t zo gek vond.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:27

Odilia schreef:Ik lees alleen maar dingen over schrijven, rekenen, cito toetsen... vandaar dat ik t zo gek vond.

Als kleuter leer je best wel wat hoor. Alleen gaat het op een speelsere manier (aan de hand van kleuren en concreet materiaal bijvoorbeeld). RYW bedoelt niet dat haar zoontje Tolstoj en Kafka wil lezen denk ik :P

Gast
Gast

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 9:35

Nou ja, met het risico voor uitslover versleten te worden gezien het oorspronkelijke onderwerp van dit topic: we hebben het nu over een jongetje die nog maar zes is, maar inderdaad kan lezen, schrijven en rekenen en weet wat moleculen zijn en wat instinct is.

Tuurlijk moet het ventje gewoon lekker kunnen spelen, en daarom is hij ook niet doorgestapt naar groep 3 vorig jaar, maar als een kind veel intelligentie en interesse heeft, dan moet je daar wel wat mee doen. Anders verveelt hij zich verschrikkelijk, een jaar lang. Misschien klinkt het wel zwaar, intellectueel uitdagen, maar een jaar is lang (een zesde van zijn leven) om door te brengen in verveling.

Nogmaals, sorry als dit uitsloverig overkomt, is niet zo bedoeld, maar het is even om de vraag van Odilia te beantwoorden en mamavan2 te vertellen over mijn ervaring ermee.
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  xxjojootjexx vr 13 mei 2011 - 9:36

Arden schreef:
Minneke schreef:

Vraag ik me ook af!

Was meer een gekkigheidje.. Omdat de hele wereld constant vraagt, slaapt hij al door en als dat zo is, dan is het applaus en wat goed van hem. En als je zegt dat het niet zo is, dan krijg je alle tips van de wereld om het wel zo te laten gebeuren. Net als Dromertje wordt ik daar een beetje Rolling Eyes van. Alsof je kindje het goed doet wanneer hij/zij doorslaapt en anders niet.
Maar over nachtvoedingen, ik zie er iig niks verkeerds in. Kindjes die nog wakker worden zullen het wel nodig hebben en het gaat vast wel over voor ze 18 zijn.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387

Bericht  RYW vr 13 mei 2011 - 9:37

Minneke schreef:
Odilia schreef:Ik lees alleen maar dingen over schrijven, rekenen, cito toetsen... vandaar dat ik t zo gek vond.

Als kleuter leer je best wel wat hoor. Alleen gaat het op een speelsere manier (aan de hand van kleuren en concreet materiaal bijvoorbeeld). RYW bedoelt niet dat haar zoontje Tolstoj en Kafka wil lezen denk ik :P

Ik heb ergens een foto van mijn jongste, Ben van drie, die Pride & Prejudice zit te 'lezen' Wink hij had gewoon een boek uit de kast geplukt en ging erin zitten bladeren Wink
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:41

xxjojootjexx schreef:
Arden schreef:
Minneke schreef:

Vraag ik me ook af!

Was meer een gekkigheidje.. Omdat de hele wereld constant vraagt, slaapt hij al door en als dat zo is, dan is het applaus en wat goed van hem. En als je zegt dat het niet zo is, dan krijg je alle tips van de wereld om het wel zo te laten gebeuren. Net als Dromertje wordt ik daar een beetje Rolling Eyes van. Alsof je kindje het goed doet wanneer hij/zij doorslaapt en anders niet.
Maar over nachtvoedingen, ik zie er iig niks verkeerds in. Kindjes die nog wakker worden zullen het wel nodig hebben en het gaat vast wel over voor ze 18 zijn.

Ik snap wel wat je bedoelt hoor. Maar ondanks dat ik zelf ook zo instond (en gedeeltelijk sta) heb ik hier ondervonden dat er ook een keerzijde aan zit. Onze jongste wilde niks eten en op advies van een pre-logopedist hebben we (op een kindvriendelijke manier!) de nachtvoedingen gestopt. Sindsdien eet hij beter en zijn wij (ik moet het eerlijk toegeven) meer uitgeslapen. Maar goed, dat zal ook zeker niet voor elk kind zo werken.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 9:42

RYW schreef:

Nogmaals, sorry als dit uitsloverig overkomt, is niet zo bedoeld, maar het is even om de vraag van Odilia te beantwoorden en mamavan2 te vertellen over mijn ervaring ermee.

Ik hoop niet dat je door mijn post van vanmiddag het idee hebt dat je op eieren moet lopen. Dat was zeker niet mijn bedoeling! Jij was puur het slachtoffer van mijn 'zere plek'. Je geeft hier toch ook alleen een objectieve beschrijving? Niks mis mee hoor!

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 4 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: