Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

prestatiemaatschappij?

+13
xxjojootjexx
Wennes
Printje
snoezel
Smaragdje
Teddyaapje
Tania
meisjesmama
PapillonRose
loesje
Mamsie
RYW
Susan
17 plaatsers

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Ga naar beneden

prestatiemaatschappij? - Pagina 3 Empty Re: prestatiemaatschappij?

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 7:28

Dromertje schreef:minneke, merk jij dat niet in ons vakgebied dat er maar aan die kinderen getrokken blijft worden? Soms komt er gewoon niet meer uit. Als je IQ rond de 70 ligt, kun je nooit een optimale spraak- taalontwikkeling verwachten. De plek waar ik stage heb gelopen is eindeloos door blijven behandelen, terwijl ik nu in de gaten krijg dat er beter een IQ test gedaan had kunnen worden. Als die kinderen onder het gemiddelde scoren, dan zullen ze nooit een gemiddelde taalontwikkeling hebben en die ga je ook nooit krijgen. Ik zag daar een aantal kinderen die therapiemoe werden en regelmatig zeiden dat ze het toch niet konden en op school overal bijles in kregen. Volgens mij waren dat kinderen die echt faalangst aan het ontwikkelen waren. Soms vind ik het zo lastig te verkroppen dat sommige ouders, leerkrachten en behandelaars geen genoegen kunnen nemen met het niveau van hun kind en het er niet in gaat dat er gewoon niet meer in zit.

Op zich is het natuurlijk altijd de bedoeling dat een kind verder wordt onderzocht, zeker als therapie geen effect oplevert. Ik weet niet waar je stage hebt gelopen? Bij ons in de praktijk is het zo dat als we twijfelen of er niet iets anders aan de hand is (qua algehele ontwikkeling of bijvoorbeeld in sociaal-emotioneel opzicht) we in overleg met school en ouders doorverwijzen. Dan kan inderdaad gekeken worden naar dingen als IQ. Want inderdaad; iemand met een IQ van 70 kan gewoonweg niet hetzelfde bereiken als iemand met een IQ van 100.

Overigens heb ik ook op een Praktijkschool stage gelopen en daar werd juist heel erg gekeken naar de mogelijkheden van het kind. Het onderwijs was heel individueel aangepast, waardoor elk kind eruit haalt wat er uit te halen valt, zonder onrealistische dingen te verwachten. Dat vond ik wel heel mooi om te zien!

Dus ik snap wel wat je bedoelt, maar ik ben wel van mening dat (mits er goede hulpverlening plaatsvindt) er doorgaans zoveel mogelijk wordt gekeken naar de (on)mogelijkheden van een kind.

De verwachtingen van ouders in dezen vind ik een heel ander verhaal. Maar ik kan me ook voorstellen dat het moeilijk is om te accepteren dat je kind bijvoorbeeld nooit een zelfstandig bestaan kan opbouwen, om maar iets te noemen. Dat kun je niet 1,2,3 van ouders verwachten denk ik.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Susan vr 13 mei 2011 - 7:30

*

Laatst aangepast door Susan op zo 16 sep 2012 - 20:35; in totaal 1 keer bewerkt
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 7:37

Mama_van2 schreef:Nou nou kleuters maken helemaal geen cito toets het is een soort van cito toets en dat is al helemaal niet uitgevonden door mongolen ?!? Het is meer een 1 op 1 opdracht die ze samen met de juf maken op een speelse en leuke manier. S.enna vind het altijd erg leuk om deze 'cito' toets te maken.

Het is alleen niet 1-op1 dat mag namelijk niet. Er zitten wel wat regeltjes aan vast maar het is een toets die bestaat uit alleen maar vrolijke plaatjes enzo. Bovendien kan het heel handig zijn om ook voor je groep te zien waar de kidneren op uitvallen, soms kan dit namelijk een bepaald onderdeel zijn en dat kun je dan meer met de kinderen oefenen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Smaragdje vr 13 mei 2011 - 7:39

@ Mama_van2, niet op elke school wordt deze toets 1 op 1 gemaakt met de juf. Soms wordt het in kleine groepjes gemaakt, maar soms ook met een halve of hele klas tegelijk. Sommige kleuters scoren op de toets dan ook lager dan wat ze kunnen.

@ Susan, dank je wel voor je antwoord op mijn vraag. Het kan inderdaad zijn dat het gewoon verkeerd is over gekomen hoor. Vroeg mij daarom ook af wat ze bij jullie verder gedaan hadden. Vind het wel fijn om te lezen dat er dan toch zo gehandeld wordt. Het hoeft absoluut niet zo te zijn dat mijn zoontje daar problemen mee krijgt, maar het is wel fijn dat er dan goed gehandeld wordt smile

Smaragdje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3094
Punten : 3173
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 7:39

Printje schreef:
Mama_van2 schreef:Nou nou kleuters maken helemaal geen cito toets het is een soort van cito toets en dat is al helemaal niet uitgevonden door mongolen ?!? Het is meer een 1 op 1 opdracht die ze samen met de juf maken op een speelse en leuke manier. S.enna vind het altijd erg leuk om deze 'cito' toets te maken.

Het is alleen niet 1-op1 dat mag namelijk niet. Er zitten wel wat regeltjes aan vast maar het is een toets die bestaat uit alleen maar vrolijke plaatjes enzo. Bovendien kan het heel handig zijn om ook voor je groep te zien waar de kidneren op uitvallen, soms kan dit namelijk een bepaald onderdeel zijn en dat kun je dan meer met de kinderen oefenen.

En dat gebeurd op elke school? smile Ga er straks eens wat over opzoeken.

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 7:42

FoolishSam schreef:
Printje schreef:

En dat gebeurd op elke school? smile Ga er straks eens wat over opzoeken.

Ja deze toets is op iedere school. Het is namelijk wel min of meer verplicht en maakt deel uit van het leerlingvolgsysteem.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 7:44

O oké ik dacht dat het 1 op 1 was omdat S.enna weleens vertelde dat ze bij de juf opdrachten moest maken. Op ouder avond krijgen we dan te zien waar ze allemaal staat. Je hebt zo'n lijn die loopt van rood naar groen en daar staat de leeftijd en het aantal maanden boven waarin ze nu zit en waar ze op iedere gebied zich ontwikkeld.

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 7:47

Mama_van2 schreef:O oké ik dacht dat het 1 op 1 was omdat S.enna weleens vertelde dat ze bij de juf opdrachten moest maken. Op ouder avond krijgen we dan te zien waar ze allemaal staat. Je hebt zo'n lijn die loopt van rood naar groen en daar staat de leeftijd en het aantal maanden boven waarin ze nu zit en waar ze op iedere gebied zich ontwikkeld.

Ik herken dat niet wat je zegt mbt de cito, misschien werken ze op je school met Kijk (dat is een observatiesysteem) en daarbij zit wel zo'n rode/groene lijn.

ff offtopic vertelde jij niet een keer dat S.enna al naar groep 3 zou mogen? Weet je al wat je daarmee wil gaan doen?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Smaragdje vr 13 mei 2011 - 7:48

Mama_van2 schreef:O oké ik dacht dat het 1 op 1 was omdat S.enna weleens vertelde dat ze bij de juf opdrachten moest maken. Op ouder avond krijgen we dan te zien waar ze allemaal staat. Je hebt zo'n lijn die loopt van rood naar groen en daar staat de leeftijd en het aantal maanden boven waarin ze nu zit en waar ze op iedere gebied zich ontwikkeld.
Weet je zeker dat dat de CITO toets is en niet het Kijk! observatiesysteem? Daarbij worden namelijk wel ook opdrachtjes 1 op 1 gedaan.

Smaragdje
Ratel
Ratel

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 7:52

Dat zal ik maandag eens navragen op school, ik denk dat ze hier dat inderdaad met een ander systeem werken.

In Juni hebben we een gesprek of Senna eerder naar groep 3 gaat. We vinden het nog steeds een heel moeilijke keuze en weten niet goed wat het beste zal zijn. Mijn ene gevoel zegt 'nee laat haar nog maar lekker 1 jaar kleuteren ze moet nog zo lang leren' en mijn andere gevoel zegt 'al haar vriendinnen gaan naar groep 3, ze blijft over met echt kleine kinderen die net op school zitten dus ze gaat wel mee naar groep 3' *moeilijk moeilijk*

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 7:55

Mama_van2 schreef:Dat zal ik maandag eens navragen op school, ik denk dat ze hier dat inderdaad met een ander systeem werken.

In Juni hebben we een gesprek of Senna eerder naar groep 3 gaat. We vinden het nog steeds een heel moeilijke keuze en weten niet goed wat het beste zal zijn. Mijn ene gevoel zegt 'nee laat haar nog maar lekker 1 jaar kleuteren ze moet nog zo lang leren' en mijn andere gevoel zegt 'al haar vriendinnen gaan naar groep 3, ze blijft over met echt kleine kinderen die net op school zitten dus ze gaat wel mee naar groep 3' *moeilijk moeilijk*

hahaha Smaragdje typt hetzelfde over Kijk;)

Tsja dat wel/niet overgaan is ook een hele lastige. Wat ik echt het allerbelangrijkste vind is hoe is ze sociaal/emotioneel? Kan ze al goed voor zichzelf opkomen? Heeft ze bij conflictjes de juf nodig of kan ze het zelf oplossen (deels). Hoe reageert ze wanneer een ander kind haar pijn doet/iets van haar afpakt etc.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Wennes vr 13 mei 2011 - 8:04

Ik vind ook dat er tegenwoordig meer verwacht wordt van de kinderen.
Mijn zoontje loopt nog niet los, wel aan de hand, maar ik krijg regelmatig de vraag waarom hij nog niet loopt en of ik hem niet stimuleer. Hierop antwoord ik dat ik hem wel stimuleer maar hem niet push omdat ik dat niet nodig vindt. Hij mag zichzelf zijn en op zijn tempo zich ontwikkelen.
Wij lopen bij logopedie ivm het eten van stukjes en zij geeft aan dat onze zoon met 13 maanden al 5 woordjes moest uitspreken omdat dat in haar boek stond. Nou hij zegt papa en mama en hij brabbelt veel. Verder geen duidelijke woordjes. Ik vind dat hij daar de tijd voor mag nemen, maar de logopediste geeft aan dat hij een achterstand heeft!
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:07

Ik zag het net inderdaad, ik ga het maandag eens navragen en dat zal ik het in dit topic laten weten.

Hoe S.enna sociaal emotioneel is speelt erg mee in onze beslissing. Ze is in de klas heel anders dan thuis, veel rustiger, veel minder aanwezig de juffen zeggen soms dat ze niet eens door hebben als ze binnen komt en in de kring gaat zitten, ze praat heel zacht tegen het timide aan en op de vorige ouder avond vertelde ze ons dat ze soms wel onzeker over kan komen. Ze kan al wel dingen zelf goed oplossen en ze zoekt ook altijd naar oplossingen, ze is ook heel sociaal naar andere kinderen. Als kinderen iets van haar afpakken blijft ze rustig en vraagt ze het netjes terug. Het blijft een lastig iets, iets waar we nog even heel goed over moeten nadenken.

Gast
Gast

Bericht  Wennes vr 13 mei 2011 - 8:07

Smaragdje schreef:
Weet je zeker dat dat de CITO toets is en niet het Kijk! observatiesysteem? Daarbij worden namelijk wel ook opdrachtjes 1 op 1 gedaan.

Kijk is geen toets, maar een observatiesysteem dit is wel een verschil. Het is niet prestatie of niveaugericht.
Het doel van Kijk is te kijken waar het kind zit met de ontwikkeling en bij voor of achterstanden hier doelgerichte activiteiten op aan te bieden.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:11

Wennes schreef:
Wij lopen bij logopedie ivm het eten van stukjes en zij geeft aan dat onze zoon met 13 maanden al 5 woordjes moest uitspreken omdat dat in haar boek stond. Nou hij zegt papa en mama en hij brabbelt veel. Verder geen duidelijke woordjes. Ik vind dat hij daar de tijd voor mag nemen, maar de logopediste geeft aan dat hij een achterstand heeft!

Ik vind dit ook raar hoor Wennes. Is ze van plan om er iets mee te gaan doen dan? Ik ben sinds kort zelf logopedist en zou zoiets echt niet zeggen tegen de ouders van een kindje van 13 maanden, dat blijkbaar wel gewoon brabbelt en papa en mama zegt.

Gast
Gast

Bericht  Wennes vr 13 mei 2011 - 8:16

Minneke schreef:
Wennes schreef:

Ik vind dit ook raar hoor Wennes. Is ze van plan om er iets mee te gaan doen dan? Ik ben sinds kort zelf logopedist en zou zoiets echt niet zeggen tegen de ouders van een kindje van 13 maanden, dat blijkbaar wel gewoon brabbelt en papa en mama zegt.

Ik heb nu een vragenlijst in moeten vullen om te kijken waar hij precies zit of waar er gestimuleerd moet worden. Ze heeft ook aangeraden om met gebarentaal te beginnen. Ik vind dat dit wel wat meer voeten in de aarde heeft dan gewoon maar een beetje beginnen met behulp van een site op internet.
Ze heeft ons ook geadviseerd om een gehoortest te doen bij een audiologisch centrum omdat onze zoon alles heel luid doet. Om uit te sluiten of er iets mis is laten we deze test doen. Die hebben we aankomende woensdagmiddag. Mocht zijn gehoor goed zijn dan stoppen we even met de logopedie en kijken we het de zomermaanden aan. Als het niet goed is kijken we even wat er verder moet gaan gebeuren.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 8:16

Mama_van2 schreef:Ik zag het net inderdaad, ik ga het maandag eens navragen en dat zal ik het in dit topic laten weten.

Hoe S.enna sociaal emotioneel is speelt erg mee in onze beslissing. Ze is in de klas heel anders dan thuis, veel rustiger, veel minder aanwezig de juffen zeggen soms dat ze niet eens door hebben als ze binnen komt en in de kring gaat zitten, ze praat heel zacht tegen het timide aan en op de vorige ouder avond vertelde ze ons dat ze soms wel onzeker over kan komen. Ze kan al wel dingen zelf goed oplossen en ze zoekt ook altijd naar oplossingen, ze is ook heel sociaal naar andere kinderen. Als kinderen iets van haar afpakken blijft ze rustig en vraagt ze het netjes terug. Het blijft een lastig iets, iets waar we nog even heel goed over moeten nadenken.

Het is en blijft ook lastig hoor. MIsschien ook een idee om aan de juf te vragen is stel dat ze blijft bij de kleuters, wat kan de juf haar dan extra bieden. Ik heb voor die kinderen namelijk allerlei extra werkjes/spelletjes etc.
Wat wil S.enna trouwens zelf? Heeft ze daar een mening over? Wil ze woordjes leren/rekenen etc
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:19

Printje schreef:
Mama_van2 schreef:Ik zag het net inderdaad, ik ga het maandag eens navragen en dat zal ik het in dit topic laten weten.

Het is en blijft ook lastig hoor. MIsschien ook een idee om aan de juf te vragen is stel dat ze blijft bij de kleuters, wat kan de juf haar dan extra bieden. Ik heb voor die kinderen namelijk allerlei extra werkjes/spelletjes etc.
Wat wil S.enna trouwens zelf? Heeft ze daar een mening over? Wil ze woordjes leren/rekenen etc

Dat zou ik heel belangrijk vinden ondanks dat ze natuurlijk ontzettend jong is. Ik ben op de basisschool bij mijn vriendinnetjes uit de klas gehaald en als ik er aan terug denk kan ik daar nog zo ontzettend verdrietig van worden.. (ik was toen wel wat ouder, een jaar of 9/10.. Maar het is ook al wel 14 jaar geleden en nog kan ik er aan terug denken, dus het heeft zeker een grote impact op mij gemaakt)

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:21

Wennes schreef:
Minneke schreef:
Wennes schreef:

Ik heb nu een vragenlijst in moeten vullen om te kijken waar hij precies zit of waar er gestimuleerd moet worden. Ze heeft ook aangeraden om met gebarentaal te beginnen. Ik vind dat dit wel wat meer voeten in de aarde heeft dan gewoon maar een beetje beginnen met behulp van een site op internet.
Ze heeft ons ook geadviseerd om een gehoortest te doen bij een audiologisch centrum omdat onze zoon alles heel luid doet. Om uit te sluiten of er iets mis is laten we deze test doen. Die hebben we aankomende woensdagmiddag. Mocht zijn gehoor goed zijn dan stoppen we even met de logopedie en kijken we het de zomermaanden aan. Als het niet goed is kijken we even wat er verder moet gaan gebeuren.

Nou ja, die gehoortest lijkt me dan wel weer een goed idee. Gebeurt nog best vaak dat daar iets niet lekker zit en problemen veroorzaakt. Ik hoop voor jullie dat de uitslag goed is!

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 8:22

Punk'd schreef:
Printje schreef:

Dat zou ik heel belangrijk vinden ondanks dat ze natuurlijk ontzettend jong is. Ik ben op de basisschool bij mijn vriendinnetjes uit de klas gehaald en als ik er aan terug denk kan ik daar nog zo ontzettend verdrietig van worden.. (ik was toen wel wat ouder, een jaar of 9/10.. Maar het is ook al wel 14 jaar geleden en nog kan ik er aan terug denken, dus het heeft zeker een grote impact op mij gemaakt)

Ze is idd nog jong maar kinderen hebben daar vaak toch al een goed beeld over. Daar kun je je echt over verbazen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:24

Ja ze wil wel zelf maar goed ze weet natuurlijk niet wat groep 3 inhoud voor haar. Als ik aan haar vraag wat ze het leukste op school vind dan zegt ze 'de poppenhoek/het speelhuis en de kralenplank' het minst leuke vind ze de 'leesrups'. Het is gewoon het meest balen dat ze 6 vriendinnen heeft waar ze veel mee afspreekt waarvan 1 vriendin het meeste en die is ook een twijfel geval (ook van dec. 2005) en die gaan allemaal zeker naar groep 3. Als ik S.enna dan niet mee zou laten gaan voelt het een beetje als 'vriendinnen afpakken' vanuit ons gezien.

Gast
Gast

Bericht  Printje vr 13 mei 2011 - 8:25

Mama_van2 schreef:Ja ze wil wel zelf maar goed ze weet natuurlijk niet wat groep 3 inhoud voor haar. Als ik aan haar vraag wat ze het leukste op school vind dan zegt ze 'de poppenhoek/het speelhuis en de kralenplank' het minst leuke vind ze de 'leesrups'. Het is gewoon het meest balen dat ze 6 vriendinnen heeft waar ze veel mee afspreekt waarvan 1 vriendin het meeste en die is ook een twijfel geval (ook van dec. 2005) en die gaan allemaal zeker naar groep 3. Als ik S.enna dan niet mee zou laten gaan voelt het een beetje als 'vriendinnen afpakken' vanuit ons gezien.

Pfff dat is dan inderdaad lastig. Zit ze in een groep 1-2 of alleen groep 2, want als de groep 1 kinderen groep 2 worden kent ze alle kindjes al wel. Gaan de kinderen dan sowieso allemaal naar dezelfde groep 3?
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:27

Moeilijke situatie zeg. Ik weet nog dat ik van school switchten toen ik van groep 2 naar groep 3 ging (mijn oude schooltje ging dicht want daar zaten te weinig leerlingen) en toen riep ik heel hard dat ik terug wilde naar groep 2 want daar hadden ze een echte winkel kassa. (zo'n oud ding waaraan je kon draaien dat de lade open ging Embarassed ) haha. En ik wilde ook "uit de kleuters" gegooid worden want dat deden ze op mijn oude school niet.

Uiteindelijk was groep 3 ook helemaal leuk. Was mijn lievelingsjuffrouw (die ik op de basisschool ooit heb gehad haha).. Zo leuk om terug te denken aan die basisschool tijd Very Happy

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 13 mei 2011 - 8:27

O ja over woordjes en tellen etc. ze is er thuis wel mee bezig. Zo ook vandaag dan speelt ze voor juf en vraagt ze aan mij 'Je hebt 10 snoepjes en je haalt er 6 weg, hoeveel snoepjes heb je dan nog over ?' Ze kan ook foutloos woordjes schrijven zoals papa/mama/mara/poes/hond/opa en oma. Ze telt foutloos tot 100 (haar favo bezigheid op de achterbank van de auto Very Happy ) Ze is er dus wel mee bezig maar mijn gevoel zegt dat het voor haar echt niet erg zou zijn om nog 1 jaar te kleuteren omdat ze de poppenhoek/het speelhuis e.d. nog zoooo leuk vind.

Gast
Gast

Bericht  Smaragdje vr 13 mei 2011 - 8:28

Wennes schreef:
Smaragdje schreef:

Kijk is geen toets, maar een observatiesysteem dit is wel een verschil. Het is niet prestatie of niveaugericht.
Het doel van Kijk is te kijken waar het kind zit met de ontwikkeling en bij voor of achterstanden hier doelgerichte activiteiten op aan te bieden.

Zei toch ook kijk!-observatiesysteem ;-) Maar goed uitgelegd inderdaad, er wordt daarbij ook echt gekeken naar de leeftijd van het kind smile

Smaragdje
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 8 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: